صدور صورتحساب الکترونیکی

در همه کشورها برای تامین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع اقتصادی، سیاسی و یا اجتماعی، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول باید به میزان درآمد خود و مطابق قانون اقدام به پرداخت مالیات نمایند. اما به علت ضعف در پیاده سازی و اجرای قانون، افرادی اقدام به فرار مالیاتی می­‌کنند. برای اجرای دقیق قانون و رعایت عدالت اجتماعی، دولت اقدام به طراحی و اجرای طرح ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی نموده است.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال اقتصادی باید مطابق قانون نسبت به ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند. ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی به ترتیب طبق فراخوان­‌های ابلاغی و در زمان­‌های مشخص شده صورت می­‌گیرد. قانون برای اشخاصی که مطابق دستورالعمل اقدام می­‌کنند مشوق­‌هایی در نظر گرفته و از طرف دیگر عدم رعایت آن مشمول مجازات‌­هایی خواهد بود.

خواندن مقاله ثبت‌ نام سامانه مودیان به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
اشخاص حقوقی
صاحبان مشاغل
حسابداران

افراد مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

با شنیدن سامانه مودیان مالیاتی و ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی پرسشی پیش می‌­آید، که چه اشخاصی مشمول ثبت نام سامانه الکترونیکی مودیان مالیاتی هستند؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت؛ تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع فصل­‌های چهار و پنج باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/03/12 با اصلاحات و الحاقات بعدی، مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند.

ارسال مستقیم اطلاعات در سامانه مودیان مالیاتی

تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند

به عبارت ساده­‌تر تمامی فعالان اقتصادی از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی دارای درآمد هستند (بجز مواردی که مطابق قانون مستثنی شده‌­اند) باید مطابق قانون به سامانه اینترنتی ثبت نام مودیان مالیاتی مراجعه و نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند. علاوه بر ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی (Taxpayer System Registration) باید دستورالعمل­‌ها و وظایف ابلاغی بعد را نیز مطابق قانون اجرا کنند.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

هزینه های ارسال صورتحساب الکترونیکی را کاهش بده!

برای ارسال صورتحساب ها به صورت الکترونیکی راحت ترین و کم هزینه ترین راهکار وجود پنلی برای ثبت فاکتورها و صورتحساب ها به صورت مستقیم است. اما آیا این قابلیت وجود دارد؟
بله. شرکت نرم افزاری فرداد امکانی را برای مودیان مالیاتی فراهم نموده است، که بدون نیاز به خرید نرم افزار حسابداری و با صرف کمتری هزینه، به صورت آنلاین فاکتورها و صورتحساب های خود را ارسال کنند.
بنابراین دیگر نیاز نیست که شما برای ثبت فاکتور های خود در اکسل و سپس ارسال فایل های اکسل در پنل مودیان مالیاتی زمان صرف کنید و یا  برای کمک گرفتن از افراد حرفه ای جهت ارسال صورتحساب ها هزینه زیادی صرف کنید. خیلی راحت می‌توانید برای ارسال صورتحساب الکترونیکی وارد پنل خود شده و صورتحساب های خود را ارسال نمایید.

برای ارسال صورتحساب های خود به صورت رایگان از طریق سامانه پایانه های فروشگاهی فرداد روی دکمه زیر کلیک کنید.

مهلت ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

در اجراء اصل 123 قانون اساسی، قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی، پس از تایید توسط شورای نگهبان و تصویب توسط مجلس شورای اسلامی، در تاریخ 1398/08/11 جهت اجرا به دولت ابلاغ شده است. اما به علت وجود مشکلاتی ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی و اجرائی شدن قانون تا آبان ماه سال 1401 طول کشیده است.

با اجرایی شدن قانون در سال 1401 باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در زمان بندی تعیین شده برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام نمایند. آخرین اشخاص باقی مانده که در زمان بندی تعیین شده مشمول ثبت نام نشده باشند، نهایتا تا تاریخ 1402/10/01 مهلت ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی را خواهند داشت.

عدم اجرای دستورالعمل ابلاغی و عدم ثبت نام در سازمان مودیان مالیاتی مشمول جرائمی خواهد بود. این جرائم به عنوان ضمانت اجرائی قانون پایانه‌­های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی است.

پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی

ثبت نام در سایت مودیان مالیاتی شامل دو مرحله پیش ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی و تکمیل عضویت در سامانه مودیان مالیاتی یا ثبت نام اصلی است. برای این منظور ابتدا شخص به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌­کند. بعد از مراجعه به سایت مذکور باید گزینه “عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه” از منوی داشبورد مالیاتی را انتخاب و ضمن تکمیل اطلاعات خواسته شده مرحله پیش ثبت نام با صدور کد رهگیری به پایان می­‌رسد.

تاریخ مشمولیت اشخاص در قانون پایانه ‏های فروشگاهی و سامانه مودیان

طبق نامه وزیر اقتصاد در تاریخ 1401/05/09 ثبت‌ نام مودیان مالیاتی مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی شامل پنج مرحله یا فرخوان است. در این 5 فراخوان فقط در فرخوان اول نحوه اجرا داوطلبانه بوده اما ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی در مراحل بعد به صورت الزامی­ می­‌شود. زمان ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی به شرح زیر است؛

فراخوان توضیحات

تاریخ اجرا

اول اجرای داوطلبانه گروهی از مودیان مالیاتی خاص همانند شرکت‌های بورسی و غیر بورسی، شرکت‌های دولتی و مودیان موضوع قانون بودجه ۱۴۰۱ 1401/08/01
دوم اجرای الزامی تمامی اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید 1401/10/01
سوم اجرای الزامی تمامی اشخاص حقیقی مشمول فراخوان 8 گانه مالیات برارزش افزوده 1402/01/01
چهارم اجرای  الزامی تمامی صاحبان مشاغل مشمول گروه‌‌های اول و دوم موضوع آیین‌نامه موضوع ماده ۹۵ قانون م.م 1402/04/01
پنجم اجرای الزامی تمامی اشخاص  فعال اقتصادی باقی مانده 1402/10/01

به طور کلی تاریخ مشمولیت برای مودیانی‌که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و مطابق جدول فوق است. همچنین مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند، تاریخ شروع فعالیت آن‌ها به عنوان تاریخ مشمولیت شناخته می­‌شود. از تاریخ مشمولیت مودیان ملزم به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان هستند.

راهنمای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

پیش نیاز ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی، ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی است. افراد مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، جهت ثبت ‌نام و عضویت اولیه در سامانه مودیان مالیاتی، باید به tax.gov.ir مراجعه و گزینه ثبت نام را انتخاب کنند. پس از این مرحله باید نسبت به تکمیل عضویت در سامانه مودیان و فرم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند.

نحوه ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

اشخاص حقیقی مشمول ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه و در قسمت ثبت نام کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد نموده، سپس در صفحه ثبت‌نام، کد ملی، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد را وارد کنند. سپس رمز عبور مناسب را در قسمت رمز عبور درج نمایند. در نهایت رمزی که در تصویر امنیتی نمایش داده شده را وارد کرده و دکمه ثبت نام را بزنید.

اشخاص حقیقی مشمول، برای ثبت نام باید به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند

بعد از تایید دکمه ثبت نام یک کد احراز هویت به شماره موبایل اعلامی ارسال می­گردد. در ادامه، رمز یک بار مصرف به شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه ارسال می­‌شود، که این رمز باید در محل مشخص شده وارد شود. سپس شخص باید کلید “ورود به سامانه” را انتخاب نماید. با انجام این مرحله، ثبت نام اولیه تکمیل می‌شود.

کد احراز هویت برای اطمینان از تطابق کد ملی و شماره تلفن همراه ثبت شده در سایت ثبت نام مودیان مالیاتی است. شماره تلفن همراه ثبت شده باید با شماره ملی متعلق به یک شخص باشد. در غیر این صورت سامانه پیغام خطایی را ارسال و اجازه ثبت نام نمی­‌دهد.

در هنگام ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی ممکن است که شما با خطایی مانند اطلاعت شما در سامانه ثبت نشده مواجه بشوید. این خطا یعنی یا ثبت نام شما انجام نشده، یا مراحل ثبت نام شما تکمیل نشده است. برای فع این مشکل بهتر است با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir نسبت به اصلاح اطلاعات ثبت نام اقدام فرمایید.

نحوه ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

بعد از ثبت شرکت در اداره ثبت­ شرکت‌­ها، اشخاص حقوقی به صورت خودکار در سامانه مالیاتی ثبت نام می‌شوند. بعد از ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی نام کاربری و کلمه عبور از طریق پیامک برای اشخاص حقوقی ارسال می­‌شود. درصورتی که فرآیند مذکور انجام نشده باشد، لازم است که نماینده اشخاص حقوقی برای ثبت نام در سامانه اینترنتی ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی اقدام نماید.

نماینده اشخاص حقوقی برای ثبت نام در سامانه مودیان، باید به سامانه ثبت نام الکترونیکی مودیان مالیاتی مراجعه و در قسمت “ثبت نام” دکمه “ثبت نام اشخاص حقوقی” را انتخاب نماید. در این مرحله همانند مراحل مربوط به ثبت نام اشخاص حقیقی اقدام می­‌شود. بعد از ورود به صفحه اصلی باید یکی از گزینه‌های حقوقی، تبعه خارجی و تشکل قانونی با توجه شخصیت مودی در قسمت نوع مودی انتخاب شود.

نحوه ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

نحوه ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

در ادامه شماره تلفن همراه خواسته شده، در محل مشخص وارد می­‌شود. در این زمان کد رمزی به شماره اعلامی مؤدی ارسال می­‌گردد. این کد باید در قسمت مورد نظر درج و سپس دکمه ثبت کد فعالسازی کلیک شود. در ادامه اطلاعات مؤدی ازطریق ثبت احوال استعلام و در صورت تطبیق، مورد تایید قرار می‌گیرد. اطلاعات مربوط به شخص حقوقی نمایش داده شده و سپس باید اطلاعات خواسته شده تکمیل گردد.

مراحل ورود به سامانه مودیان مالیاتی

پس از این­که اشخاص مشمول مراحل پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی را طی کردند، پس از ورود به سایت سامانه مودیان مالیاتی، باید بر روی دکمه ورود کلیک نمایند. در این زمان صفحه‌­ای شامل کد ملی/شناسه ملی و کلمه عبور نمایش داده می­‌شود. این صفحه مطابق اطلاعات تکمیل شده در ثبت نام مقدماتی تکمیل و سپس با ورود تصویر امنیتی در فیلدی مشخص کلید ورود زده می­‌شود.

بعد از زدن کلید ورود، پیامکی شامل رمز یکبار مصرف برای تلفن همراه معرفی شده ارسال می­‌گردد. رمز ارسالی باید در محل مشخص شده درج و سپس شخص وارود صفحه کاربری مربوط به خود می­‌شود. در این زمان با ورود به کارپوشه و انتخاب پرونده مالیاتی، در بخش عضویت کارپوشه امکان تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ایجاد می­‌شود.

نکته مهم

شناسه یکتای حافظه مالیاتی شناسه‌­ای است 6 رقمی و به عنوان بخشی از شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب، در تمامی صورتحساب های فروش صادره درج می­‌شود. این شناسه به صورت منحصر به ‌فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود.

چطور با سامانه مودیان کار کنیم؟

مودیان مالیاتی مشمول با ورود به سامانه مودیان، این امکان را خواهند داشت تا برای ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه­‌های فروشگاهی به سامانه اقدام نمایند. به طور کلی جهت کار با سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان باید اقدامات ذکر شده در تصویر زیر به ترتیب صورت بگیرد.

مراحل کار با سامانه مودیان مالیاتی

مراحل کار با سامانه مودیان مالیاتی

 

در سامانه مودیان مالیاتی علاوه بر کار پوشه، فهرست پرونده­‌های مالیاتی، اظهارنامه­‌ها و پرونده‌­های مالیاتی، اطلاعات صورت معاملات، خدمات املاک و خودرو، مدیریت پرداخت و پذیرنده­‌ها و… قابل مشاهده است، که مودی باید حسب نیاز اقدام نماید.

مراحل اتصال به سامانه مودیان مالیاتی

آموزش سامانه مودیان مالیاتی را آنقدر تکرار خواهیم کرد تا به صورت کامل و واضح متوجه مطالب شوید و به راحتی و بدون بروز هیچ مشکل و خطایی کارهای مالیاتی خود را به صورت غیرحضوری حتی با گوشی همراهتان انجام دهید.

چگونگی مراحل اتصال به سامانه مودیان مالیاتی را می‌دانید؟ یکی از مباحث آموزش سامانه مودیان مالیاتی، نحوه اتصال به سامانه مودیان می‌باشد. زیرا اگر مودی این مرحله را نداند، امکان دسترسی به مراحل دیگر وجود ندارد. مراحل اتصال به سامانه مودیان دارای مراحل ذکر شده در تصویر می‌باشد:

چگونگی مراحل اتصال به سامانه مودیان مالیاتی

چگونگی مراحل اتصال به سامانه مودیان مالیاتی

آموزش ویدیویی سامانه پایانه های فروشگاهی فرداد

پس از این که شما در سامانه ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیاتی فرداد ثبت نام کنید، از طریق لینک ورود، نام کاربری و رمز عبوری که برایتان پیامک شده است می توانید وارد پنل کاربری خود شده وصورتحساب ها و فاکتورهای فروش سازمانتان را برای سامانه مودیان مالیاتی ارسال نمایید.

اما ممکن است در کار با سامانه پایانه های فروشگاهی فرداد مشکلی داشته باشید و یا کاربرد برخی از فرم ها برای شما نا آشنا باشد. برای پاسخ به این نوع سوالات و راهنمایی دقیق شما، ما در این بخش چند ویدیوی آموزشی از کار با سامانه پایانه های فروشگاهی فرداد آورده ایم.

آموزش مهم ترین فرم های سرویس ارسال صورتحساب مالیاتی فرداد

آموزش ثبت فاکتور فروش و برگشت از فروش در سرویس ارسال صورتحساب مالیاتی فرداد

آموزش تکمیل پروفایل شرکت در سرویس ارسال صورتحساب مالیاتی فرداد

آموزش تعریف کالای جدید در سرویس ارسال صورتحساب مالیاتی فرداد

آموزش میزکار ثبت نام و عضویت سامانه مودیان

آموزش سامانه مودیان مالیاتی، دارای بخش‌های جزئی و ریز می‎‌باشد که باید همگی آن‌ها را در هنگام ثبت نام و عضویت در سامانه به کار بگیرید. در پاسخ به چگونگی ثبت نام در سامانه باید گفت ابتدا به آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir مراجعه می‌کنید.

اگر بار اولتان است، نیاز به ثبت نام در سامانه مودیان دارید. نحوه ثبت نام در سامانه را با توجه به مراحلی که در قسمت‌های پیشین ذکر نمودیم می‌توانید انجام دهید. اگر قبلا ثبت نام را انجام داده‌اید، اکنون می‌توانید از قسمت “ورود” به پنل اختصاصی خود وارد شوید و برای دسترسی به میزکار خودتان گزینه “ورود به کارپوشه” را انتخاب کنید.

نکته‌ای که موقع ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی باید رعایت کنید این است که شماره موبایل وارد شده باید متعلق به کدملی باشد، در غیر اینصورت سامانه پیغام خطا خواهد داد.

شرکت های معتمد یا سامانه های دولتی

در بخشنامه سال 1402 که به مودیان مالیاتی ابلاغ شد، سازمان امور مالیاتی کشور برای انجام و مشاوره در خصوص امور مالیاتی برای مودیان مالیاتی، شرکت‌هایی را تحت عنوان شرکت‌های معتمد معرفی نموده است.

شرکت‌های معتمد که در حال حاضر تنها 3 شرکت در سطح کشور هستند، شرکت‌هایی می‌باشند که باید طبق دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سازمان امور مالیاتی، به مودیان مشاوره و خدمات ارائه دهند و یا پشتیبانی و آموزش مورد نیاز مودیان را برعهده بگیرند.

شناسه های یکتای پایانه پرداخت

آیا می‌دانید شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد؟ شناسه یکتای حافظه مالیاتی که این روزها به گوشتان آشنا می‌آید؛ یک شناسه 6 کاربری می‌باشد که به عنوان کدشناسایی حافظه مالیاتی سازمان شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شناسه ترکیبی از حروف انگلیسی و اعداد می‌باشد و در ابتدای صورتحساب‌های الکترونیکی درج می‌گردد. البته ناگفته نماند شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای هر مودی غیرتکراری است. اگر قصد دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارید باید 3 مرحله را انجام دهید که در تصویر آمده است:

3 مرحله دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

3 مرحله دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

اکنون با گذراندن این مرحله می‌توانید در قسمت “کارپوشه” گزینه “دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی” را انتخاب کنید.

ابزارهای پرداخت

در سال 1401 سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که تمامی مودیان باید کلیه ابزارهای پرداخت خود، اعم از کارتخوان‌ها و یا سایر درگاه‌های پرداخت اینترنتی را در سامانه مودیان و در پرونده مالیاتی خود اضافه کنند تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند در محاسبه مالیات، پایانه‌های فروش را نیز در نظر بگیرد.

همچنین سازمان بیان کرد که اگر یک مودی از انجام این کار خودداری نماید، ابزار پرداخت آن غیرفعال خواهد شد.

حساب‌های بانکی

پس از ابلاغ آخرین آیین نامه جهت اخذ مالیات‌های سالیانه میان مودیان، مالیات بر گردش حساب‌های بانکی نیز یاد شد. هدف دولت از اخذ مالیات بر حساب‌های بانکی، تامین کسری بودجه و تغییر قیمت برای تاثیر تقاضا می‌باشد.

جهت برخورداری از اطلاعات بیشتر و آشنایی با اصول و انواع بودجه مقاله بودجه چیست را مطالعه نمایید. مودیان باید حساب‌های بانکی تجاری خود را در کارپوشه خود ثبت نمایند، در غیر این صورت حساب بانکی آن‌ها مسدود خواهد شد.

ابزارهای پرداخت در سامانه مودیان

قابل توجه افرادی که برای کسب و کار خود ابزارهای پرداخت، اعم از کارتخوان و سایر درگاه‌های اینترنتی تهیه کرده‌اند. با توجه به اقدام مالیاتی سازمان و پایانه‌های فروشگاهی، مودیان جهت سامان بخشیدن بر پایگاه‌های خود باید تمام ابزارهای پرداخت را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نمایند.

3 نوع ابزار پرداخت در سامانه مودیان

ابزار پرداخت به کارتخوان‌هایی گفته می‌شود که تنها به پرونده مالیاتی الصاق شده‌اند

ابزارهای پرداخت در سامانه مؤدیان مالیاتی به 3 نوع تقسیم می‌گردد که در ادامه این مطالب، آن‌ها به صورت جداگانه و خلاصه شده توضیح خواهیم داد.

ابزار پرداخت

اولین نوع ابزارهای پرداخت در سامانه مودیان مالیاتی که در آموزش سامانه مودیان مالیاتی قصد معرفی آن را داریم، ابزار پرداخت است. ابزار پرداخت به کارتخوان‌هایی گفته می‌شود که تنها به پرونده مالیاتی الصاق شده‌اند.

به عبارت ساده‌تر ابزار پرداخت، ابزارهای پرداختی هستند که شناسه یکتا دریافت نکرده‌اند و به شناسه یکتای حافظه مالیاتی سازمان نیز متصل نیستند. اینگونه ابزار پرداخت‌ها غیرفعال هستند تا تعیین وضعیت شوند.

ابزار پرداخت شناسه یکتا

دومین نوع ابزار پرداخت در سامانه مؤدیان مالیاتی، ابزار پرداخت شناسه یکتا است. آیا می‌دانید کدام ابزارها در این تقسیم بندی قرار می‌گیرند؟

کارتخوان‌هایی هستند که مودی آن‌ها را به شناسه یکتا حافظه مالیاتی متصل نموده است. به عبارت دیگر ابزار پرداخت شناسه یکتا، ابزاری است که در ابزار پرداخت حافظه مالیاتی معرفی شده‌اند.

پایانه پرداخت

سومین نوع ابزارهای پرداخت سامانه مودیان مالیاتی، پایانه پرداخت است. برخی از مودیان برای کارتخوان‌های خود شناسه یکتای حافظه مالیاتی می‌گیرند. این کارتخوان‌ها در این تقسیم بندی قرار دارند. به کلام قابل درک‌تر، پایانه پرداخت، ابزار پرداختی است که شناسه یکتا پایانه پرداخت را دریافت نموده است.

آموزش ثبت فاکتور در سامانه مودیان مالیاتی

تا اینجا آموزش سامانه مودیان مالیاتی را شرح دادیم حال در این قسمت از آموزش سامانه مودیان مالیاتی، می‌خواهیم به مبحث جزئی‌‎تر از آن یعنی آموزش ثبت فاکتور در سامانه مودیان مالیاتی بپردازیم. در بخشنامه‌ای که در سال 1401 به مودیان ارسال شد، بیان شده بود که مودیان باید از ابتدای سال 1402 تمامی فاکتورهای خرید و فروش خود را در سامانه مودیان ثبت نمایند.

ثبت فاکتور در سامانه دشوار نیست و اگر آموزش دیده و مسلط باشید، در زمان کوتاهی می‌توانید فاکتور را در سامانه ثبت کنید. برای ثبت فاکتور خود در سامانه، ابتدا وارد پنل اختصاصی خود شوید سپس در مرحله بعدی گزینه “ورود به کارپوشه” را انتخاب کنید.

در کارپوشه خود موارد زیادی هستند که شما اکنون با قسمت “مدیریت صورتحساب‌ها” کار دارید. در پنجره نمایش داده شده، اطلاعات خواسته شده در ارتباط با فاکتور و شرکت را وارد می‌نمایید.

در مرحله آخر حواستان باشد که اطلاعات به درستی ثبت شوند. آموزش ثبت فاکتور در سامانه مودیان مالیاتی، از دسته آموزش‌‎هایی می‌باشد که جهت ادامه حیات تجاری خود با آن سروکار دارید، پس می‌توان آن را جزء آموزش‌های مهم مالیاتی به شمار آورد.

آموزش کارپوشه سامانه مودیان

آموزش دیگری در آموزش سامانه مودیان مالیاتی که باید آن را بیاموزید، آموزش کارپوشه سامانه مودیان می‌باشد. کارپوشه یک پل ارتباطی میان مودیان و سازمان مالیات به حساب می‌آید. به عبارتی کارپوشه تمام اطلاعات مالیاتی مودی را در خود ذخیره کرده و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می‌دهد. برای داشتن اطلاعات بیشتر در حوزه کارپوشه به مقاله آموزش کارپوشه سامانه مودیان مراجعه نمایید.

تمامی افرادی که در سامانه مؤدیان دارای پرونده مالیاتی هستند، کارپوشه مالیاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. مورد دیگری که باید آن را بدانید، ورود به بخش کارپوشه است. پس از ورود به پنل اختصاصی خود، در قسمت پایین سمت چپ سامانه، به طور واضح ورود به کارپوشه مالیاتی نوشته شده است، از آن قسمت می‌توانید وارد کارپوشه مالیاتی خود شوید. شرکت های بازرگانی معمولا ابتدا فاکتورها را در نرم افزار حسابداری بازرگانی ثبت و ارسال نموده و سپس برای بررسی فاکتورهای ارسال شده به سامانه مودیان مراجعه می‌کند.

نکته مهم

اکثر کارهای امور مالی و مالیاتی در قسمت ذکر شده انجام داده می‌شود پس نیاز به دقت بالایی دارد.


کارپوشه سامانه مودیان بخش‌های مختلفی دارد. بخش‌های کارپوشه سامانه مودیان شامل موارد زیر می‌شود:

  • ثبت قرارداد
  • مدیریت درخواست‌ها
  • مدیریت شکایات
  • ورودی ثبت تخلفات

بخش ثبت قرارداد

قابل توجه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، احتمال دارد قصد ثبت قراردادی را در سامانه‌مودیان داشته باشید. برای ثبت قرارداد در سامانه “ورود به کارپوشه” را انتخاب نموده و در صفحه نمایش داده شده می‌توانید بر روی گزینه “ثبت قرارداد” کلیک نمایید.

اطلاعات قرارداد را به صورت کامل و دقیق یادداشت و در انتها پس از تکمیل اطلاعات، قرارداد را در کارپوشه خود ثبت نمایید. در شرکت‌‎های پیمانکاری کلیه کارفرمایان موضوع ماده 5 مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، موظفند تا در مدت یک ماه پس از انعقاد قرارداد، قرارداد را در کارپوشه خود ثبت نمایند.

بخش مدیریت درخواست‌ها در سامانه مودیان

یکی دیگر از بخش‌های موجود در کارپوشه مودیان، بخش مدیریت درخواست‌ها می‌باشد. مودیان می‌توانند در این بخش‌ بنا به موارد موجود، درخواست‌های خود را مدیریت نمایند. درخواست‌های موجود در این بخش شامل:

  • درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده
  • درخواست معرفی افراد جهت دسترسی به کارپوشه
  • درخواست انحلال و غیرفعال سازی پایانه
  • درخواست انتقال مبلغ اضافه پرداخت شده به سال آتی

بخش مدیریت اعلان‌های تخلف

در آموزش سامانه مودیان مالیاتی، بخش دیگری که می‌توانید در کارپوشه خود مشاهده کنید، مدیریت اعلان‌های تخلف است. در این بخش شما می‌توانید شکایات و تخلفات مربوط به مواد 23، 24 تبصره بند الف ماده 9 قانون ارزش افزوده، دعوای میان مودی و شرکت معتمد، عدم صدور یا مخدوش بودن صورتحساب مودی و… را رسیدگی و مدیریت نمایید.

ورودی های ثبت تخلفات

در ورودی ثبت تخلفات، مواردی هستند که از نظر سازمان امور مالیاتی کشور تخلف به حساب آمده و مودی باید در قبال انجام آن‌ها به سازمان پاسخگو باشد. موارد جزئی که ممکن است مودی با سهل انگاری آن‌ها را انجام داده باشد. مواردی مانند:

ردیف موارد سهل انگاری شده
1 مودی برخی از فعالیت‌ها و معاملات خود را کتمان نموده و ثبت نکند.
2 مودی نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی خودداری نموده است.
3 مودی مبلغ برخی از قراردادها را کم و یا زیاد اظهار نموده است.

    فرآیند ثبت تخلفات

    سازمان زمانی که مشاهده می‌کند مودی دچار تخلف شده است، این وظیفه را دارد که به مودی از راه‌های موجود، اطلاع رسانی کند. در این زمان اگر مودی، تخلف خود را پذیرفت و کارپوشه را اصلاح و ویرایش نمود؛ تنها مشمول جریمه ماده 22 قانون می‌گردد.

    برخی مواقع نیز مودی تخلف خود را نمی‌پذیرد و نسبت به اصلاح آن قدمی برنمی‌دارد. در این زمان سازمان باید تخلف مودی را با مدارک و اسناد مثبته به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع دهد. اگر هیات نیز آن را تایید نمود، سازمان دوره‌ی تخلف مودی را حسابرسی نموده و همچنین مودی مشمول جریمه‌های ماده 22 قانون می‌شود. حتی شرکت‌هایی هم که دارای سقف معافیت مالیاتی مشاغل هستند، باید اطلاعات خود را در سامانه مودیان ثبت نموده باشند.

    موارد ثبت شکایت موضوع ماده 23 و سایر شکایات

    در ماده 23 قانون مالیات‌های مستقیم بیان شده است که هر شخص که قصد تقلب یا اخلال در نظام مالیاتی کشور را داشته باشد و اقدام به تولید، عرضه و یا استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و پایانه‌های فروشگاهی معیوب کند، علاوه بر جبران ضرر و زیان حسب مورد، به یک یا چند مورد از مجازات‌های تعزیری درجه 6 قانون مجازات اسلامی، به غیر از حبس محکوم می‌شود.

    موارد ثبت شکایت موضوع ماده 23

    طبق ماده 23 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص مخل نظام مالیاتی، به مجازات تعزیری درجه 6 محکوم می‌شوند

    موارد ثبت شکایت موضوع ماده 23 شامل موارد زیر می‌شود:

    ارتباط کارپوشه با سایر سامانه‌ها

    کارپوشه همان‌طور که گفتیم پل ارتباطی میان مودی و شرکت معتمد است. شرکت معتمد و مودیان می‌توانند برای ثبت نام و عضویت، مدیریت صورتحساب‌ها، ثبت قرارداد، تنظیمات کارپوشه، اظهارنامه مالیاتی، عملکرد بر ارزش افزوده، مدیریت درخواست‌ها و… از طریق کارپوشه در ارتباط باشند تا مشکلات خود را حل نمایند.

    تاثیر نرم افزار حسابداری در کار با سامانه مودیان مالیاتی

    براساس اعلامیه سازمان اداره امور مالیاتی کشور، از ابتدای سال 1402 تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید نسبت به ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی (Taxpayer System Registration) اقدام و فاکتور فروش صادر و فاکتورهای خرید (صورتحساب الکترونیکی) را تایید نمایند. یکی از ابزارهای مورد نیاز برای این امر نرم افزار حسابداری است. اگر تفاوت بین اشخاص حقیقی و حقوقی و یا وظایف هریک را نمیدانید، حتما مقاله اشخاص حقیقی و حقوقی را مطالعه کنید.

    نرم افزار حسابداری مناسب با جمع‌­آوری اطلاعات و ارسال داده­‌ها به صورت صحیح به شرکت‌­های معتمد مالیاتی و یا به صورت مستقیم به اداره مالیات می‌­تواند اشخاص را یاری برساند. اما در صورتی که برنامه مالی مناسب انتخاب نشده باشد، اشخاص مشمول باید متحمل هزینه­‌های بیشتری برای ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش خود شوند.
    حال لازم است بدانید با استفاده از سامانه‌ای به نام سامانه مودیان فرداد می‌توانید با صرف کمترین هزینه و آنلاین صورتحساب های خود را ارسال نمایید. همچنین از دیگر امکانات سامانه مودیان فرداد این است که دیگر نیاز نیست برای ثبت فاکتور ها در اکسل و ارسال آن‌ها در پنل مودیان مالیاتی زمانی را صرف کنید. شما به راحتی می‌توانید وارد سامانه مودیان فرداد شوید و صورتحساب های خود را به صورت کاملا رایگان ارسال نمایید.

    صورتحساب الکترونیکی صورتحسابی است که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی بوده و اطلاعات مندرج درآن در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می­‌شود. این صورتحساب حسب دستورالعمل به سه دسته صورتحساب الکترونیکی نوع اول، دوم و سوم تقسیم می­‌شود.

    گواهی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

    برای دریافت گواهی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی توسط اشخاص مشمول، در سامانه مذکور باید پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور مربوط به خود در منوی سمت راست، وارد قسمت ثبت نام شود و سپس فرم های مربوطه را تکمیل و ثبت نهایی را تایید کند. در نهایت باید چاپ درخواست را تایید و از فرم ایجاد شده به عنوان گواهی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی پرینت بگیرد.

    نتیجه گیری

    باتوجه به دستورالعمل‌­های ابلاغ شده و قانون پایانه‌­های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، تمامی افراد مشمول قانون ابلاغی باید تا تاریخ ابلاغی نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام نمایند. اما برای اجرای این امر آموزش ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی امری ضروری است. زیرا در صورت عدم ثبت نام و یا عدم آشنایی افراد، ضرر و زیان جبران ناپذیری برای آن­ها در پی خواهد داشت.

    در این مقاله سعی کردیم شرح مختصری در خصوص نحوه ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی، مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و به طور کلی راهنمای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی ارائه بدهیم. درصورتی که سوال و یا تجربه ای از ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی دارید، خوشحال می شویم نظرات خود را از طریق ثبت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "نحوه دریافت گواهی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای دریافت گواهی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی توسط اشخاص مشمول، در سامانه مذکور باید پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور مربوط به خود در منوی سمت راست، وارد قسمت ثبت نام شود و سپس فرم های مربوطه را تکمیل و ثبت نهایی را تایید کند. در نهایت باید چاپ درخواست را تایید و از فرم ایجاد شده به عنوان گواهی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی پرینت بگیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "تکلیف مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان فعالیت رسمی دارند چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند، تاریخ شروع فعالیت آن‌ها به عنوان تاریخ مشمولیت شناخته می­‌شود. از تاریخ مشمولیت مودیان ملزم به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان هستند." } },{ "@type": "Question", "name": "شناسه یکتای مالیاتی را چطور دریافت کنم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با ورود به کارپوشه و انتخاب پرونده مالیاتی، در بخش عضویت کارپوشه امکان تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ایجاد می­‌شود." } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.