صورت وضعیت پیمانکاری بخشی از حسابداری است که امروزه برخی از حسابداران و پیمانکاران با آن سر و کار دارند؛ در این صورت باید با روش‌ها، ضرایب، نحوه محاسبه و… صورت وضعیت پیمان آشنا شوند تا بتوانند در پایان هر ماه صورت وضعیتی تهیه کنند که تمامی مراحل آن به خوبی رعایت شود و مورد تایید کارفرما قرار بگیرد و در حین تنظیم آن با مشکل روبه‌رو نشوند.

پس گام اول در یادگیری صورت وضعیت پیمان، شناخت اصول، نکات و مراحل و انواع پیمان است. ما قصد داریم در این مقاله با آموزش مباحث مورد نیاز در نوشتن صورت وضعیت پیمانکاری ، مراحل آن را برای پیمانکاران تسهیل نماییم؛ خواندن این مقاله برای افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند؛ ضروری است.

خواندن مقاله صورت وضعیت پیمانکاری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران شرکت های پیمانکاری
مدیران مالی شرکت های پیمانکاری
دانشجویان حسابداری پیمانکاری

صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟

شاید بارها واژه‌ی پیمانکاری و صورت وضعیت پیمانکاری به گوشتان خورده باشد و از خودتان سوال پرسیده باشید که صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ ما در ادامه خواهیم گفت که صورت وضعیت پیمانکاری چیست و شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

صورت وضعیت پیمانکاری، برگه‌ی معتبر و رسمی است که در پایان هر ماه اندازه‌ی کاری که در آن سی روز انجام شده را به پیمانکار نشان می‌دهد. گفتنی است برای درک عمیق‌تر صورت وضعیت پیمان باید مواد شرایط عمومی پیمان که حجم سنگین آن در این مقاله گنجانده نمی‌شود را، مطالعه کنیم تا درک مناسب و بهتری نسبت به صورت وضعیت پیمان و نکات داشته باشیم.

ما به بعضی از مواد شرایط عمومی پیمان اشاره خواهیم کرد که در این‌جا ماده 37 که در رابطه با صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ صحبت شده است را خواهیم آورد.

بنابرگفته بند اول ماده 37 شرایط عمومی، پیمانکار بعد از گذشت سی روز باید مطابق صورتجلسات، کارهای انجام شده در آن ماه را بررسی کند و صورت وضعیت پیمانکاری مربوط به آن را تحویل مراجع زیربط دهد. به نظر شما شغل پیمانکاری می‌تواند در لیست مشاغل سختی کار بیاید؟

اصول صورت وضعیت پیمان

اصول صورت وضعیت پیمان که در پیمان‌های بلندمدت بسیار مهم است؛ دارای دو بخش است:

1. اطلاعات مشخص، 2. تاییدات فنی

نیازی به توضیح زیاد موارد بالا نیست و از نامشان کاملا مشخص است که منظور و هدف کارفرما از صورت وضعیت پیمان چیست. مورد اول اطلاعات را دقیق و کاملا شفاف می‌خواهد تا تاییدات فنی را مهندسین ناظر و مشاور و در آخر از کارفرما بگیرد. اگر مورد اول رعایت نشود؛ مورد دوم هیچگاه تحقق نمی‌یابد.

مراحل تصویب صورت وضعیت پیمان

پس از آن که پیمانکار، در آخر ماه صورت وضعیت را تکمیل کرد؛ آن را در اختیار مهندس مشاور قرار می‌دهد تا مهندس صورت وضعیت پیمان را بررسی نماید و ایرادات را مشخص سازد. اگر صورت وضعیت پیمان مشکلی نداشت؛ برای بار آخر در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد تا مورد تایید ایشان هم باشد.

کارفرما اگر صورت وضعیت پیمان برایش مورد تایید باشد؛ کسورات قانونی صورت وضعیت پیمان که در ادامه مقاله به آن‌ها هم اشاره خواهیم کرد؛ از صورت وضعیت کسر می‌نماید. اطلاعات مالی صورت وضعیت پیمان در برنامه حسابداری موجود بوده و افراد مجاز پروژه می‌توانند آن را بررسی کنند.

وجود هرنوع مشکلی در صورت وضعیت و پس از رفع آن توسط مهندس مشاور، کارفرما تمامی کسورات را کسر می‌کند و پرداخت خالص را نسبت به پیمانکار انجام می‌دهد. پس از آن تمامی تعلقات پروژه برای کارفرما است.

مراحل تصویب صورت وضعیت پیمان

حسابداران درحال تصویب صورت وضعیت پیمانکاری

صورت وضعیت موقت پیمانکاری

بعد از این که دوره ی یک ماهه پیمانکار برای صورت وضعیت به پایان رسید و به کارفرما ارسال شد؛ باید بدانیم که تمامی مقادیری که داخل صورت وضعیت پیمان درج شده‌اند؛ موقتی هستند و مبلغ اصلی صورت وضعیت پیمان در صورت وضعیت آخر بعد از اتمام پروژه درج می‌شود اما پیمانکار باید کاربلد باشد و بداند که صورت وضعیت پیمانکاری باید از اوایل پروژه یادداشت شود و کار خود را شروع کند.

نکته مهم

پیمانکار باید در کنار تمامی مواردی که در صورت وضعیت پیمان درج می‌کند؛ مصالح پای کار را هم قید کند.

تاریخ صورت وضعیت موقت قرارداد پیمانکاری

در پایان هر ماه به تقویم شمسی، پیمانکار کارهایی را که در طی یک ماه انجام داده است در قالب صورت وضعیت پیمان، جمع‌بندی می‌کند و در زمان مقرر به کارفرما و مهندسین مشاور ارسال می‌نماید. به خاطر داشته باشید که کلیه مقادیر درج شده در فهرست بها فقط برای آن ماه است. خرید نرم افزار حسابداری یا برنامه حسابداری شرکتی مناسب جهت تهیه صورت وضعیت‌ها، اهمیت بالایی برای شرکت‌های پیمانکاری دارد.

رسیدگی صورت وضعیت موقت

همان طور که قبلا در مقاله آوردیم؛ پیمانکار باید وضعیت کار را در هر ماه شمسی طبق دستورالعمل‌ها و صورتجلسات و همین طور مصالح پای کار را باید درج نماید؛ پس از انجام این کار براساس فهرست بهای منظم مبلغ موقت را محاسبه کرده و به مهندسین ناظر ارجاع می‌نماید.

در طی پروژه یک شخص حقیقی یا حقوقی توسط کارفرما برای نظارت اجارای پروژه و رسیدگی به امور پیمانکار اعزام می‌شود. این انتخاب بعد از کارفرما، برعهده‌ی مشاور است.

صورت وضعیت موقت پیمانکاری

صورت وضعیت موقت پیمانکاری

مدت زمان رسیدگی به صورت وضعیت موقت

بعد از این که صورت وضعیت توسط پیمانکار به مهندس مشاور ارسال شد؛ او باید صورت وضعیت پیمان را در طی 10 روز بررسی نماید و به کارفرما ارسال کند.

پس از مشاور، کارفرما موظف است بار دیگر صورت وضعیت را چک نموده و پس از کسر کسورات، مبلغ خالص را به پیمانکار پرداخت کند. تمامی این موارد باید ظرف مدت 10روز انجام و وصول شود.

صورت وضعیت تایید شده قرارداد پیمانکاری

در طی مقاله چندین بار تکرار کرده‌ایم که صورت وضعیت پیمان باید مورد تایید قرار بگیرد تا قابل وصول باشد؛ در غیر این صورت مقادیر درج در آن معتبر نبوده و قابل استناد نمی‌باشد؛ پس صورت وضعیت تایید شده در پیمانکاری، صورت وضعیتی است که تمامی مراحل و نکات را رعایت نموده و در حین بررسی‌ها مشکل خاصی نداشته است و فقط در این هنگام است که قابل پرداخت می‌شود.

پیمان مقطوع

پیمان مقطوع توضیح سخت و غیرقابل هضمی ندارد و درک آن نسبتا راحت و آسان است. پیمان مقطوع پیمان بلندمدتی است که دو طرف قرارداد یعنی کارفرما و پیمانکار، بر سر یک قیمت مقطوع توافق کرده و پروژه را با آن قیمت پیش می‌برند.

که پیمان مقطوع شامل موارد زیر می باشد:

کد پیمان

کد پیمان

پیمان امانی

به قرارداد امانی، روش تک عاملی هم گفته می‌شود و روشی است که تمامی کارها پروژه توسط کارفرما صورت می‌گیرد؛ خودش کارهای مربوطه را سروسامان می‌بخشد و تحویل پیمانکار داده می‌شود.

عودت صورت وضعیت پیمانکار

اگر مشکلات صورت وضعیت ارسالی پیمانکار زیاد باشد؛ مهندس مشاور و کارفرما آن را به پیمانکار عودت می‌دهند.

برخی از دلایل عودت صورت وضعیت پیمانکاری:

  1. تصحیح مقادیر و فعالیت‌هایی که پیمانکار به عنوان علی الحساب در نظر گرفته است.
  2. آوردن بخشی که هنوز در پروژه به طور کامل به اتمام نرسیده است.

اگر صورت وضعیت مورد تایید مهندس مشاور نباشد؛ آن را اصلاح می‌کند و به کارفرما ارجاع می‌دهد. اما گاهی همین صورت وضعیت اصلاحی هم مورد تایید کارفرما قرار نمی‌گیرد؛ در این صورت مشاور باید مدت 5 روزه مجدد ضعیت را اصلاح بزند و دوباره به کارفرما ارسال کند.

ممکن است پیمانکار صورت های اصلاح شده را نپذیرد که در این‌ صورت باید دلایل نارضایتی خود را در مدت 30 روز به کارفرما اطلاع دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری

تا این‌ بخش مقاله اکثر نکات و موارد ضروری را گفته‌ایم و حالا باید ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری را آموزش دهیم، تا اگر روزی در این حرفه مشغول به کار شدید به مشکل جدی برنخورید.

ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری نسبتا آسان است و فقط دقت کافی می طلبد. البته با توجه به اهمیت بسیار زیاد اسناد حسابداری، در مقاله آموزش ثبت سند حسابداری در نرم افزار به صورت کامل به نحوه ثبت اسناد حسابداری پرداخته ایم. اما در این بخش به صورت اختصاصی به ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمان می پردازیم.

ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری را با ذکر مثالی توضیح خواهیم داد تا عمیق‌تر متوجه مسئله و ثبت‌ها شوید.

مثال ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری:

مبلغ اولیه قرارداد 10,000,000,000 ریال با تنظیم صورت وضعیت به پیمانکار پرداخت شده است. که شامل موارد زیر است.

صورت وضعیت اول: 2,000,000,000 ریال و صورت وضعیت دوم: 4,000,000,000 ریال و در صورت وضعیت‌های اول و دوم به ترتیب 500,000,000 ریال و 88,000,000 ریال پیش پرداخت، پرداخت شده است.

کسورات صورت وضعیت اول: 400,000,000 ریال و کسورات صورت وضعیت دوم: 45,000,000 ریال است.

مطلوب است انجام ثبت های هر دو صورت وضعیت در دفاتر پیمانکار و کارفرما

ثبت در دفاتر پیمانکار

(بابت صورت وضعیت اول)

درآمد پیمان اول:

2,000,000,000 ریال

پیش دریافت:

500,000,000 ریال

کسورات:(کسورات از مبلغ درآمد پیمان کسر می‌شود)

400,000,000ریال

حساب دریافتنی:

1,100,000,000ریال

 

ثبت در دفاتر کارفرما

(بابت صورت وضعیت اول)

کار در جریان تکمیل:

2,000,000,000ریال

پیش پرداخت:

500,000,000 ریال

کسورات:

400,000,000 ریال

حساب پرداختنی:

1,100,000,000ریال

صورت وضعیت دوم را هم به همین منوال در دفاتر پیمانکار و کارفرما ثبت خواهیم کرد.

روش محاسبه درصد پیشرفت کار در حسابداری پیمانکاری
موسسات پیمانکاری می توانند برای حسابداری درآمد پیمانکاری، از سه روش پذیرفته شده پیروی کنند:

  1. روش کار تکمیل شده
  2. روش درصد پیشرفت کار
  3. روش شناخت درآمد به میزان مخارج قابل بازیافت

طبق استانداردهای حسابداری ایران و استانداردهای بین المللی حسابداری، روش درصد پیشرفت کار را با رعایت ضوابط مقرر می توان بکار گرفت. در روش درصد پیشرفت کار، درآمد، هزینه و سود ناخالص پیمان به تدریج، به تناسب پیشرفت پیمان در پایان هر دوره مالی اندازه گیری و شناسایی می شود.
در این روش، چنانچه برآورد مخارج لازم برای تکمیل پیمان به شکل معقولی امکان پذیر باشد. شناسایی سود ناخالص پیمان در پایان هر دوره مالی به ترتیب زیر انجام می گیرد:

  • برآورد کل درآمد یا مبلغ پیمان
  • برآورد کل هزینه پیمان
  • برآورد کل سود ناخالص پیمان
  • اندازه گیری میزان پیشرفت کار
  • محاسبه مبلغ درآمد، هزینه و سود ناخالص دوره جاری پیمان

برآورد کل درآمد یا مبلغ پیمان: برای برآورد کل درآمد یا مبلغ پیمان به مواردی چون مبلغ اولیه پیمان، مبلغ کارهای جدید، تغییر مقادیر کار، مبلغ مورد مطالبه پیمانکار و جریمه تاخیر را در نظر گرفت.

برآورد کل هزینه پیمان: 

برآورد باقی مانده هزینه های لازم برای تکمیل پیمان + هزینه های واقعی = کل هزینه های برآوردی پیمان

برآورد کل سود ناخالص پیمان:

کل هزینه های برآوردی پیمان – درآمد یا مبلغ کل پیمان = کل سود ناخالص برآوردی پیمان

اندازه گیری میزان پیشرفت کار:

کل مخارج برآوردی پیمان ÷ مخارج واقعی انجام شده = درصد پیشرف کار

محاسبه درآمد دوره جاری:

درآمد شناسایی شده پیمان در دوره های قبل – درصد پیشرفت کار × کل درآمد برآوردی پیمان= درآمد دوره جاری پیمان

هزینه دوره جاری پیمان:

هزینه های شناسایی شده پیمان در دوره های قبل – درصد پیشرفت کار × کل هزینه برآوردی پیمان = هزینه دوره جاری پیمان

سود ناخالص دوره جاری:

هزینه های دوره جاری پیمان –درآمد دوره جاری پیمان = سود ناخالص دوره جاری پیمان

سود ناخالص دوره جاری در صورت وضعیت پیمان

سود ناخالص دوره جاری در صورت وضعیت پیمان

نحوه محاسبه تاخیرات ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت

گاهی پیش می‌آید که بررسی‌ها طولانی می‌شود و کارفرما پرداخت پیمانکار را به تاخیر می‌اندازد و طبق قانون تاخیر در پرداخت هم باید محاسبه شود؛ پس با آوردن روش و ماده موردنظر نحوه محاسبه تاخیرات ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت را توضیح خواهیم داد.

نکته‌ای که باید در ابتدا به آن اشاره شود این است که عدد درج در فرمول نحوه محاسبه تاخیرات ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت ثابت است و قابل تغییر نیست.

ماده 23 قانون برنامه و بودجه در رابطه با نحوه محاسبه تاخیرات ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت می‌گوید:

اگر در برخی از موارد خواسته‌های پیمانکاران در مدت مشخص که در قرارداد هم ذکر شده است؛ پرداخت نشود و طبق شرایط عمومی پیمان، تاخیر در پرداخت می‌تواند موجب تمدید پیمان شود. در صورتی که با قرارداد های پیمانکاری آشنایی کامل ندارید، حتما در وبینار آشنایی با نکات تامین اجتماعی در قراردادهای پیمانکاری شرکت کنید.

برای محاسبه تاخیر از روش زیر استفاده می‌شود:

هر زمان در پیش پرداخت، تاخیر رخ بدهد؛ مدت زمانی که بابت تاخیر به قراداد اضافه می‌شود؛ به گونه‌ی زیر خواهد بود.

مدت تمدید= 9/0 × مدت تاخیر در پرداخت

فرمول بالا برای زمانی است که در پرداخت قسط اول تاخیر بوده باشد.

انواع کسورات صورت وضعیت پیمانکاری

کسورات طبق معنا مقادیری هستند که از مقدار اصلی، کسر می‌شوند تا هزینه‌ی خالص به دست آید و قصد داریم در ادامه انواع کسورات صورت وضعیت پیمانکاری را معرفی نماییم تا با شیوه به دست آمدن هزینه خالص آشنا شوید.

انواع کسورات صورت وضعیت پیمانکاری 4 مدل است که در صورت وضعیت پیمانکارها هم وجود دارد.

هرکدام از کسورات توضیح مختصر و منحصر به خودشان را دارند و لازم است اشاره‌ای به آن‌ها شود تا با آن‌ها آشنا بشوید.

انواع کسورات صورت وضعیت پیمانکاری:

1. کسور بیمه تامین اجتماعی، 2. کسور تضمین حُسن انجام کار، 3. کسور پیش پرداخت، 4. کسور مالیات

حالا با شناختن انواع کسورات پیمان، زمان آن رسیده که با هر کدام به طور جداگانه آشنا شویم.

انواع کسورات در صورت وضعیت پیمان

صورت وضعیت پیمانکاری دارای 4 نوع کسورات می باشد.

کسور تضمین حسن انجام کار:

در ماده 35 شرایط عمومی درج شده است که کارفرما می‌تواند از هر صورت وضعیتی که پیمانکار تحویل می‌دهد 10% به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر نماید. که نیمی از آن را پس از تصویب صورت وضعیت و نیمی دیگر را پس از تحویل قطعی مسترد گردد.

کسور بیمه تامین اجتماعی:

میزان حق بیمه در هر قرارداد و بسته به نوع قرارداد متفاوت خواهد بود.

اگر موضوع قرارداد خدمات باشد و کار به صورت مکانیکی انجام شود حق بیمه 7%ناخالص کل کارکرد و بیمه بیکاری که در مجموع می‌شود برابر با 78/7% ناخالص کارکرد. شما می توانید با مطالعه مقاله بیمه حقوق به صورت کامل با نحوه محاسبه و قوانین محاسبه بیمه حقوق آشنا شوید.

اگر قرارداد دستمزدی باشد؛ به میزان 15% ناخالص کارکرد به علاوه بیمه بیکاری که در مجموع  67/16% ناخالص کارکرد می شود. ما در مقاله ای دیگر به صورت کامل به مبحث بیمه بیکاری پرداخته ایم، برای تکمیل اطلاعات خود درباره قوانین و نحوه محاسبه بیمه بیکاری حتما مقاله جدول بیمه بیکاری را مطالعه نمایید.

کسور مالیات:

طبق قانون مالیات مستقیم، 3% از مبلغ هر صورت وضعیت به عنوان مالبات علی الحساب کسر خواهد شد. که این کسور از سال 95 حذف گردید. معافیت مالیاتی نیز در مبلغ مالیات شرکت تاثیر به سزایی دارد.

کسور پیش پرداخت:

اگر پیش پرداخت برای قراردادهای دولتی باشد حدود 20% مبلغ اولیه کسر خواهد شد.

بند دوم ماده 6 آیین نامه: برای قراردادهای دولتی مبلغ پیش پرداخت از 15 الی 25% است که باید مبلغ دقیق در زمان عقد قرارداد در اسناد ارجاع کار و پیمان توسط کارفرما درج شود.

انواع ضرایب پیمان در تهیه صورت وضعیت

در تهیه‌ی صورت وضعیت‌ها، ضرایبی وجود دارد که در محاسبه مقادیر دقیق به پیمانکار، مشاور و کارفرما کمک شایانی می‌کند. در این بخش ما قصد داریم با ذکر انواع ضرایب پیمان در تهیه صورت وضعیت، آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

انواع ضرایب در صورت وضعیت:

  1. ضریب طبقات
  2. ضریب ارتفاع
  3. ضریب پیمان
  4. ضریب منطقه‌ای
  5. ضریب تعدیل
  6. ضریب مصالح پای کار
  7. ضریب بالاسری
  8. ضریب صعوبت
  9. ضریب تجهیز و برچیدن کارگاه

نمونه صورت وضعیت مدیریت پیمان

صورت وضعیت پیمان؛ باید دقیق و شفاف باشد تا بتوانیم نتیجه‌ی دقیق با مقادیر عینی را به دست آوریم و صورت وضعیت پیمان فرم مخصوصی دارد که در ادامه نمونه صورت وضعیت مدیریت پیمان را درج کرده‌ایم.

در نمونه صورت وضعیت مدیریت پیمان باید تمامی تاریخ‌ها و موضوع پیمان و مواردی که در نمونه صورت وضعیت مدیریت پیمان وجود دارد را به طور کامل یادداشت کنیم تا کارفرما متوجه روند کار پروژه شود.

کارفرما                                                                      موضوع پیمان                                            شماره قرارداد

مدیر طرح                                                                                                                                تاریخ قرارداد

مهندس مشاور                                                          تاریخ آخرین دوره                                         شماره صورت وضعیت

پیمانکار

شماره فصل شماره ردیف شرح ردیف واحد بهای واحد مقدار پیمان مبلغ پیمان تغییر مقادیر ابلاغ شده مقدار اجرا شده مبلغ اجرا شده
جمع مبلغ فصل با اعمال ضریب (ریال)

جمع مبلغ فصل اضافه بر 1.25 مبلغ اولیه فصل با اعمال کمترین مقدار ضریب فصل و ضریب پیشنهادی کل

فرم خام صورت وضعیت پیمانکاری

شرح کامل پروژه نیاز به فرم مخصوص خود دارد تا پیمانکار بداند تا کجای پروژه پیش رفته است. و فرم خام صورت وضعیت پیمانکاری را آورده‌ایم تا دانشجویان این رشته با روند فرم خام صورت وضعیت پیمانکاری آشنا شوند و پس از مطالعه کامل مقاله صورت وضعیت پیمان، خود را با فرم خام صورت وضعیت پیمانکاری محک بزنند و توانایی خود را بسنجند.

نکات صورت وضعیت پیمان

کارهای پیمان بلندمدت باید آن قدر دقیق و علمی باشد که در آخر نتیجه شفاف و واضح باشد تا بتوان تصمیمات و محاسبات دقیق را به دست آورد و برای این کار هم باید نکات صورت وضعیت پیمان را رعایت کنیم.

به چند نکته از نکات صورت وضعیت پیمان اشاره می‌کنیم تا به خاطر داشته باشیم باید در تهیه صورت وضعیت پیمان آن‌ها را رعایت کنیم

نکات صورت وضعیت پیمان:

  1. برطبق اسناد و مدارک تهیه شود.
  2. برطبق فرم‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد.
  3. هر ماه تنظیم شود.
  4. از قرینه‌سازی و نقل از بخش های تابعی باشد.
  5. تنظیم باید به ترتیب انجام شود. ( برگ پیمان، دفترچه‌های فهرست بها، حمل و نقل، خلاصه مالی، خلاصه متره، ریزمتره و ضرایب پیمان)
  6. با توجه به صورتجلسات تهیه و تنظیم شود.
نکات صورت وضعیت پیمانکاری

نکات صورت وضعیت پیمانکاری

نحوه پرداخت پیمانکاری براساس صورت وضعیت

همان طور که قبلا گفتیم، برای اجرای پیمان، هزینه‌ها در پایان هر ماه شمسی مورد بررسی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است در کسب و کارهایی که مراودات تجاری زیاد است از راس گیری چک استفاده می‌شود، برای اطلاعات بیشتر درباره راس گیری چک به مقاله راس گیری چک مراجعه نمایید.

تهیه صورت وضعیت پروژه روند مخصوصی دارد که به شرح زیر است:

تمامی صورتجلسات تهیه‌ی صورت وضعیت در اختیار سرپرست کارگاه قرار می‌گیرد و اگر مورد تایید پیمانکار بود به کارفرما ارجاع می‌شود.

در این حین، اگر در صورت وضعیت در مواردی بیش از حد امکان استفاده شده باشند توسط مهندس ناظر اصلاح می‌شوند؛ بعد از اصلاح به کارفرما ارسال می‌شود.مهندس ناظر قسمت‌های واحدمتره را با خودکار سبز مشخص می‌کند.

بعد از این که تمامی کسورات، کسر شد؛ چکی به نام پیمانکار صادر می‌شود و حق الزحمه مهندس، حدود 3/0% الی 5/0% مبلغ صورت وضعیت است. اگر می خواهید با قوانین صدور چک و انواع چک آشنا شوید، مقاله چک چیست را از دست ندهید.

مبلغ صورت وضعیت پیمان خالص و ناخالص

زمان آن رسیده است که مبلغ‌های خالص و ناخالص را در صورت وضعیت بشناسید و بدانید که چه هنگامی مبلغ خالص و چه هنگامی ناخالص است.

مبلغ خالص: مبلغی است که کارفرما تمامی کسورات اعم از مالیات، بیمه، پیش پرداخت و حسن انجام کار را بسته به نوع و مقدار قرارداد از مبلغ کل، کسر می‌کند و در این هنگام مبلغ خالص به دست می‌آید. لازم به یادآوری است که کارفرما باید ماهیانه ارسال لیست بیمه را انجام دهد.

مبلغ ناخالص: همان طور که از نامش مشخص است؛ آن مبلغی است که قبل از کسر کسورات به دست آمده.

مبلغ صورت وضعیت پیمان

حسابداران درحال محاسبه مبلغ خالص صورت وضعیت پیمانکاری

مدت رسیدگی به صورت وضعیت پیمان

تمامی مواردی که در طول مقاله آورده شد نیاز به رسیدگی دارد که تمامی این رسیدگی‌ها مدت مشخص منحصر به خودشان را دارند. مدت رسیدگی به صورت وضعیت پیمان بنابرگفته چند ماده که در ادامه خواهیم آورد مشخص شده است.

طبق اصلاحیه‌ی ماده 38 شرایط عمومی پیمان، مدت رسیدگی به صورت وضعیت پیمان تنها ظرف مدت 10 روز از تاریخ دریافت صورت وضعیت از پیمانکاراست و باید در این مدت رسیدگی به صورت وضعیت پیمان، بررسی‌های لازم اجرا شود و اگر بیشتر شود؛ باید در محاسبه تاخیرات پروژه لحاظ شود.

نتیجه گیری

صورت وضعیت پیمانکاری سندی است که میزان کار ارائه شده در مدت زمان مشخص که طبق قرارداد باید پرداخت شود، را به پیمانکار نشان می‌دهد و در شرایط عمومی پیمان در مورد مفاد صورت وضعیت توضیح کامل داده شده است. قسمت مهم اصول صورت وضعیت، تاییدیه کارفرما و مهندس ناظر است.

پیمانکار باید در تهیه‌ی صورت وضعیت دقت کافی را داشته باشد به دلیل این که هم نتایج شفاف باشد و هم به دلیل این که صورت وضعیت عودت داده نشود. اگر صورت وضعیت مورد تایید نباشد باید ظرف مدت 10 روز توسط مهندس مشاور اصلاح داده شود و به کارفرما مجددا ارسال شود. در صورتی که نظر و یا پیشنهادی درباره این مقاله دارید، از طریق ثبت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "صورت وضعیت پیمانکاری، برگه‌ی معتبر و رسمی است که در پایان هر ماه اندازه‌ی کاری که در آن سی روز انجام شده را به پیمانکار نشان می‌دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "تاریخ صورت وضعیت موقت قرارداد پیمانکارچه زمانی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در پایان هر ماه به تقویم شمسی، پیمانکار کارهایی را که در طی یک ماه انجام داده است در قالب صورت وضعیت پیمان، جمع‌بندی می‌کند و در زمان مقرر به کارفرما و مهندسین مشاور ارسال می‌نماید." } },{ "@type": "Question", "name": "رسیدگی صورت وضعیت موقت چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در طی پروژه یک شخص حقیقی یا حقوقی توسط کارفرما برای نظارت اجارای پروژه و رسیدگی به امور پیمانکار اعزام می‌شود. این انتخاب بعد از کارفرما، برعهده‌ی مشاور است." } },{ "@type": "Question", "name": "صورت وضعیت تایید شده قرارداد پیمانکاری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پس صورت وضعیت تایید شده در پیمانکاری، صورت وضعیتی است که تمامی مراحل و نکات را رعایت نموده و در حین بررسی‌ها مشکل خاصی نداشته است و فقط در این هنگام است که قابل پرداخت می‌شود" } },{ "@type": "Question", "name": "مبلغ خالص در صورت وضعیت پیمان چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مبلغی است که کارفرما تمامی کسورات اعم از مالیات، بیمه، پیش پرداخت و حسن انجام کار را بسته به نوع و مقدار قرارداد از مبلغ کل، کسر می‌کند و در این هنگام مبلغ خالص به دست می‌آید." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.