صدور صورتحساب الکترونیکی

همیشه افراد خواسته‌اند تا نسبت به رفتار و شخصیت خود آشنایی کاملی داشته باشند تا بتوانند با توجه به علایق خود عمل کنند. به همین خاطر دانشمندان روش تست شخصیت شناسی دیسک را پیدا کردند که در مسیر شخصیت شناسی و رفتار شناسی به افراد کمک کند. disc چیست و تحلیل نتایج آن چگونه است؟

اما disc چیست و چه کاربردی دارد؟ آزمون disc برای شناخت افراد می‌باشد، که امروزه به صورت آنلاین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تست شخصیت شناسی دیسک، انسان به خودشناسی و شناخت کامل روحیات و مسائل دیگر نسبت به خود آگاه می‌شود. در ادامه قصد داریم به صورت جامع‌تری این مباحث را توضیح دهیم.

خواندن مقاله disc چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
افراد علاقمند به شخصیت شناسی
کارشناسان و مدیران منابع انسانی

disc چیست؟

همانطور که گفتیم disc یکی از تست‌های شخصیت شناسی است که توسط مارستون مورد بررسی و اجرا قرار گرفت. به عقیده‌ی دانشمندان تست شخصیت شناسی دیسک یک زبان مشترک است که افراد از طریق پاسخ دادن سوالات آن به درک بهتری از خود و رفتارهایشان می‌رسند. به عنوان مثال متوجه می‌شوند که در یک کار تیمی، در یک رابطه و … چگونه رفتار کنند.

شخصیت شناسی disc

شخصیت شناسی disc چیست و چگونه هست؟ باید گفت به طور کلی زمانی که نام دیسک را می‌شنویم ممکن است این سوال برایمان پیش بیاید که تست شخصیت شناسی دیسک چگونه عمل کند و چه کاربردی دارد.

برای پاسخ به سوال شخصیت شناسی disc چیست باید گفت که تست شخصیت شناسی دیسک یکی از بهترین و کاربردی‌ترین راه‌هایی می‌باشد که می‌تواند تشخیص دهد که افراد در فن بیان، بیزینس، اعتماد به نفس، نگرششان نسبت به دنیای اطراف چگونه هستند و از چه میزان اراده و قوی بودن برخوردارند.
تست شخصیت شناسی دیسک دارای 4 نوع تیپ شخصیتی است که در ادامه مقاله هر یک را توضیح خواهیم داد.

disc چیست

مدل رفتاری disc

پس از آن که دانستیم disc چیست؟ حالا باید با مدل رفتاری آن نیز آشنا شویم. در پاسخ به سوال مدل رفتاری disc چیست باید گفت یکی از معتبرترین مدل‌های رفتارشناسی می‌باشد که به عنوان مدل رفتاری برتر شناخته شده است.

به بیان دیگر مدل رفتاری disc کمک می‌کند تا افراد تمایلات فکری و زبان بدن خود را بشناسند و با آنان ارتباط برقرار کنند. مدل رفتاری disc ابزاریست که می‌توانید با کمک آن، رفتار افراد را بشناسید و همچنین نتیجه اثربخش و مفیدی در روابط دارد. (آشنایی با بهترین نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد)

روش استفاده از تست دیسک

در گذشته تست شخصیت شناسی دیسک اغلب در زمان استخدام افراد در سازمان‌ها برای رفتارشناسی و مدیریت رفتار افراد در محیط کار استفاده می‌شد ولی امروزه تست شخصیت شناسی دیسک برای جذب و استخدام افراد استفاده می‌گردد. در ادامه می‌خواهیم روش درست استفاده از تست دیسک را برای شما شرح دهیم.

روش استفاده از تست دیسک برای استخدام

در ادامه توضیح این که disc چیست باید با روش صحیح آن نیز آشنا شوید. در زمان استخدام برای شناخت افراد و رفتار آن‌ها، باید از تست دیسک به درستی استفاده شود. بهترین روش برای انجام تست دیسک، روش تریف می‌باشد.

روش استفاده از تست دیسک

روش استفاده از تست دیسک

تریف TRIEF در disc چیست و چگونه است؟ یکی از ساده‌ترین و در عین حال مناسب‌ترین روش برای انجام تست دیسک می‌باشد. روش تریف بیان می‌کند که برای انجام تست دیسک باید 5 مرحله را بگذرانید که شامل:

  1. انتخاب تست مناسب: مدیران باید تستی را برای رفتارشناسی انتخاب کنند که مناسب باشد این مرحله بسیار مهم می‌باشد و باید جدی گرفته شود.
  2. توزیع نقش مناسب به افراد: پس از آن که تست مناسب را انتخاب کردید باید با توجه به آن، نقش مناسب را به افراد بدهید به بیان دیگر، باید نقش‌ها را متناسب با تیپ شخصیتی افراد طبقه بندی کنید.
  3. در نظر گرفتن تعامل مناسب: تنها کافی نیست که افراد نقش مناسب را داشته باشند شما باید اعضای تیم را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانند با همدیگر تعامل برقرار کنند.
  4. درک و همدلی مناسب: پس از آن که یک تیم مناسب و یکپارچه ایجاد کردید باید به عنوان یک مدیر تسلط و درک کافی نسبت به افراد تیم داشته باشید.
  5. بازخورد مناسب: با انجام انتخاب تست مناسب، توزیع نقش درست، در نظر گرفتن تعامل و درک مناسب، قطعا بازخورد مناسب نیز خواهید داشت.

نتایج تست دیسک

پس از انجام تست شخصیت شناسی دیسک، شما با توجه به نتیجه‌ی آن متوجه خواهید شد که در کدام مولفه‌های تیپ شخصیتی قرار گرفتید و در کدام مولفه، امتیاز کمی کسب کرده‌اید. برای واضح‌تر شدن نتایج تست شخصیت شناسی دیسک، با توجه به امتیازتان که در 4 مولفه به دست آورده‌اید تیپ‌بندی رفتاری مشخصی باید تعریف شده باشد.

تحلیل تست disc

مارستون ابتدا برای ارزیابی تست شخصیت شناسی دیسک، تمام شاخصه‌ها را به 4 گروه تقسیم نمود که شامل روبه‌رو شدن و مقابله با دیگران، اقدام فعالانه یا منفعل بود. سپس با توجه به نتایج به دست آمده ارزیابی disc را انجام داد و رفتار افراد را در چهار سبک تعریف نمود.

  1. فعالانه مقابله می‌کنند.
  2. فعالانه ارتباط برقرار می‌کنند اما مقابله نمی‌کنند.
  3. نه فعالانه ارتباط برقرار می‌کنند و نه مقابله می‌کنند.
  4. منفعلانه و طبق موقعیت با افراد مقابله می‌کنند.

نمونه نتایج تست دیسک

پس از انجام تست دیسک، شما متوجه تیپ شخصیتی خود می‌شوید و می‌توانید با محیط‌هایی که سازگار هستید و یا شغلی که در آن موفق خواهید شد آشنا شوید و در مسیر تیپ شخصیتی خود رفتار کنید.

نمونه نتایج تست دیسک

نمونه نتایج تست دیسک

 آنالیز تست دیسک

پس از انجام تست، آنالیز و ارزیابی آن سخت‌ترین کار می‌باشد زیرا افراد قرار است با توجه به نتیجه تست شخصیت شناسی دیسک با مواردی در خود آشنا شوند که آینده آن‌ها و مسیرشان را رقم خواهد زد.

آنالیز تست دیسک به آسانی قابل اجرا نیست و باید با دقت و ظرافت انجام شود تا افراد با مواردی از قبیل موارد زیر آشنا شوند و  کوچک‌ترین اشتباه ممکن است برای هر فردی، بزرگ‌ترین مشکلات را رقم بزند.

  • خودشناسی و کشف استعدادهای ذاتی
  • هوش اجتماعی
  • تعیین استراتژی مدیریت و رهبری (برنامه ریزی برای انجام کارها و هدایت کارکنان توسط مدیران انجام می‌شود. اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی بهتری برای کارهای کارکنان داشته باشید به مقاله اصول مدیریت مراجعه نمایید.)
  • ارتباطات فوق موثر
  • بهبود روابط
  • رشد و توسعه فردی
  • حل گام به گام مسائل
  • تیم و کار گروهی

رفتارشناسی دیسک disc

پس از آشنایی با مدل شخصیت دیسک و مدل رفتاری آن، می‌خواهیم پاسخ سوال رفتارشناسی disc چیست را کامل و واضح شرح دهیم. پیش از آن گفتیم که مدل شخصیت دیسک، برترین مدل میان مدل‌های موجود جهت خودشناسی هست.

رفتارشناسی disc یک ابزار قدرتمند جهت ارزیابی و سنجش صفات هویتی و شخصیتی افراد است که به 4 گروه اصلی تقسیم می‌گردد. رفتارشناسی دیسک، در واقع قصد دارد بدون قضاوت صفات رفتاری انسان‌ها، آن را بفهمد و درک کند.

پاسخ سوال رفتارشناسی disc چیست را به بیان دیگری نیز می‌توانیم تعریف کنیم. رفتارشناسی دیسک به خود افراد کمک می‌کند تا به خودشناسی برسند تا بتوانند رفتار و شخصیت خود را ارزیابی کنند.

نقاط قوت شخصیت شناسی دیسک

مسلما تمامی ابزارها و روش‌های مورد استفاده در جهان، دارای یکسری نقاط قوت و ضعف می‌باشند که باید با آن‌ها نیز آشنا باشیم تا زمان انجام کار با مشکل روبه‌رو نشویم. اکنون می‌خواهیم نقاط قوت شخصیت شناسی دیسک را بیان کنیم که شامل موارد ذکر شده در تصویر است:

نقاط قوت شخصیت شناسی دیسک

از جمله نقات قوت شخصیت شناسی دیسک تعاملات افراد را اولویت بندی می‌کند، منظم و منسجم عملکرد افراد را بررسی می‌کند و به نیازها و نگرانی‌های دیگران اهمیت نشان می‌دهد.
شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد منابع انسانی، از جمله معیارهایی هستند که به سازمان کمک می‌کنند تا خروجی فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی را به صورت کمی و کیفی اندازه گیری کنند. برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله شاخص های منابع انسانی مراجعه نمایید.

نقاط ضعف شخصیت شناسی دیسک

اکنون با تمام نقاط قوت شخصیت شناسی دیسک، آشنا هستیم. در مقابل نقاط قوت یکسری نقاط ضعف می‌باشد که گاهی افراد را انجام کاری بازمی‌دارند. تست شخصیت شناسی دیسک نیز استثنا نمی‌باشد و در مقابل نقاط قوت، قطعا ضعف‌هایی نیز دارد که شامل موارد زیر است:

  • حذف بیش از حد جزئیات
  • کوتاه و خلاصه کردن موضوعات
  • اصرار برای انتقاد از افرادی که به ضرورت‌ها توجه ندارند.
  • نسبت به افراد و موقعیت‌هایشان بیش از حد، خوش‌بین است.
  • زمانی که جسارت داشتن ضروری است؛ کاملا تسلیم شرایط می‌شود.
  • به دلیل اختلافات بین فردی، تصمیم‌گیری را به تاخیر می‌اندازد.
  • اغلب زمان را صرف یافتن راه‌حل می‌کند تا راه‌حل عملی
  • راه‌حل‌های پیچیده را برای مشکلات بسیار ساده ارائه می‌دهد.
  • بیشتر زمان را صرف تعاملات می‌کند تا انجام وظایف

آموزشگاه حسابداری فرداد

4 تیپ شخصیتی اصلی در تست دیسک

باید بدانید که با انجام تست شخصیت شناسی دیسک، با 4 تیپ شخصیتی اصلی در تست دیسک روبه‌رو هستید که با توجه به شخصیت و رفتارهای خود، در تیپ‌ها قرار می‌گیرید.

البته لازم به ذکر است که برای انجام این آزمون به روانشناس مراجعه کنید اما امروزه این آزمون را به صورت اینترنتی و آنلاین نیز می‌توانید انجام دهید. در صورتی که صاحب کسب و کار هستید به شما پیشنهاد می‌شود مقاله قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را نیز مطالعه نمایید.

ردیف 4 تیپ شخصیتی اصلی در تست دیسک
1

تیپ شخصیتی تسلط گرا

2

تیپ شخصیتی با نفوذ

3

تیپ شخصیتی با ثبات

4

تیپ شخصیتی وظیفه شناس

در ادامه، همگی موارد فوق را توضیح خواهیم داد تا به صورت کامل و مفصل با 4 تیپ شخصیتی اصلی در تست دیسک آشنا شوید و بدانید که کدام افراد با چه ویژگی‌هایی در آن تیپ‌ها، قرار می‌گیرند.

1. تیپ شخصیتی تسلط‌‌ گرا

اولین تیپ شخصیتی دیسک، تسلط‌گرا می‌باشد. افرادی که دارای تیپ شخصیتی تسلط‌گرا هستند، افرادی مسلط، قوی و فعال می‌باشند. افرادی هستند که علاقه دارند وظایف خود را سریع و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند و اغلب بر آینده تمرکز دارند.

نقاط ضعف این افراد، بی احساس، رک بودن بیش از حد می‌باشد و نکته‌ای که درباره این افراد باید بدانید این است که، خیال می‌کنند همیشه حق با آن‌هاست و متقاعد کردنشان بسیار دشوار است.

2. تیپ شخصیتی با نفوذ

تیپ شخصیتی با نفوذ در disc چیست و چگونه می‌باشد؟ یکی دیگر ا انواع، تیپ‌های شخصیتی تست دیسک، تیپ با نفوذ است. این اشخاص بسیار الهام بخش، برون‌گرا، ایده پرداز هستند. علاقه دارند از خود تعریف کنند و از کمک کردن به دیگران لذت می‌برند.

تیپ شخصیتی بانفوذ، افرادی هستند که اجرا را دوست دارند و اغلب با طوفان فکری روبه‎رو هستند و ایده‌های ناب خود را به اشتراک می‌گذارند. نقطه ضعفی که آن دارند این است که بسیار پرحرف هستند و تمرکز طولانی مدت روی یک موضوع برایشان بسیار سخت است.

4 تیپ شخصیتی اصلی در تست دیسک

3. تیپ شخصیتی با ثبات

سومین تیپ شخصیتی، با ثبات است. این افراد با کمک کردن به دیگران انرژی می‌گیرند و خود را بسیار خوشحال نشان می‌دهند. مورد دیگری که این افراد دارند این است که به مشارکت در پشت صحنه و دور از توجه علاقمندند. به همین خاطر در محیط‌هایی که مشارکتی هستند و کارگروهی انجام می‌دهند؛ رشد نخواهند داشت. نقطع ضعفی که آن‌ها دارند همین اجتماعی و مشارکتی نبودنشان است.

4. تیپ شخصیتی وظیفه شناس

به نظر شما آخرین تیپ شخصیتی disc چیست و چگونه است؟ آخرین تیپ شخصیتی، افراد وظیفه شناس است. این افراد بسیار دقیق هستند و با انجام کامل یک کار به صورت کامل و به نحو احسن، انرژی می‌گیرند و خود را خوشحال می‌دانند.

این افراد به طور ذاتی و بالقوه، دارای ساختار و نظم هستند و علاقه زیادی به برنامه‌ریزی و نتیجه باکیفیت دارند. افرادی که تیپ شخصیتی وظیفه‌شناس هستند اکثر مواقع، قبل از آن که ببینند چه چیزی درست است، مورد اشتباه را تشخیص می‌دهند.

پرسش و پاسخ‌های متداول درباره شخصیت‌شناسی دیسک

دیگر با تمامی موارد و نکات تست دیسک آشنا شدیم و دانستیم که disc چیست و رفتارشناسی disc چیست. اکنون می‌خواهیم به 3 پرسش مهم که ممکن است افراد داشته باشند پاسخ دهیم تا به طور مفصل و جامع درباره شخصیت‌شناسی دیسک بدانید.

تست دیسک چقدر زمان نیاز دارد؟

پیش‌تر گفتیم که تست دیسک به صورت آنلاین نیز قابل اجرا می‌باشد بنابراین زمان انجام تست دیسک، به طور طبیعی تقریبا 10 الی 15 دقیقه می‌باشد. دقت داشته باشید که جواب تست، همان زمان انجام تست دیسک، به شما ارسال نخواهد شد زیرا بررسی و آنالیز تست و رفتارشناسی افراد کمی زمان‌بر است.

چرا تست دیسک محبوبیت زیادی پیدا کرده است؟

دلیل محبوبیت تست disc چیست ؟ یکی از دلایل محبوبیت تست دیسک، همان طور که گفتیم زمان کم آن است. زیرا برای تکمیل تست نیازی نیست که ساعت‌ها وقت بگذراند. دومین دلیل محبوبیت تست دیسک، دقت و سادگی تست است. تست دیسک در عین واقعی و دقیق بودن، ساختار بسیار ساده‌ای دارد.

عوامل تاثیرگذار بر تست دیسک چیست؟

یکی از سوالات مهم تست دیسک همین می‌باشد. زیرا افراد باید بدانند که در زمان تست باید چگونه باشند و چه عواملی باعث می‌شود جواب تست کاملا اشتباه بررسی شود. افراد در زمان انجام تست باید آرامش خود را حفظ کنند زیرا استرس از جمله عواملی است که بر نتیجه تست اثر منفی می‌گذارد.

دومین مورد این است که شما در گذر زمان از نظر شخصیتی، اخلاقی و روحی پیشرفت می‌کنید پس کاملا طبیعی است که نتیجه تست در فواصل مختلف، متفاوت باشد.

مقاله دیسک از مقالات عمومی سایت نرم افزار حسابداری فرداد می‌باشد، اگر حسابدار هستید پیشنهاد می‌کنیم به مقالات تخصصی حسابداری ما مثل آموزش ارسال لیست بیمه به صورت آنلاین و یا مقاله ماهیت حسابها در حسابداری برای اطلاع از ماهیت حسابهای هزینه، درآمد و … مراجعه نمایید.
همچنین برای مشاهده آخرین محصول ما که نرم افزار حسابداری ابری است می‌توانید از صفحه نرم افزار حسابداری ابری فرداد دیدن نمایید.

نتیجه گیری

امروزه افراد برای شناخت خصوصیات و رفتارهای خود نیاز به انجام آزمونی دارند تا به طوری آن‌ها را به خودشناسی برساند. در گذشته مارستون یک تست شخصیت ‌شناسی به وجود آورد که دیسک نام داشت. disc چیست و چگونه می‌توان با آن به شخصیت شناسی رسید؟

تست شخصیت شناسی دیسک یکی از بهترین و کاربردی‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند تشخیص دهد که افراد در فن بیان، بیزنس، اعتماد به نفس، نگرششان نسبت به دنیای اطراف چگونه هستند.  شما می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

 

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "disc چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "همانطور که گفتیم disc یکی از تست‌های شخصیت شناسی است که توسط مارستون مورد بررسی و اجرا قرار گرفت. به عقیده‌ی دانشمندان disc یک زبان مشترک است که افراد از طریق پاسخ دادن سوالات آن به درک بهتری از خود و رفتارهایشان می‌رسند. به عنوان مثال متوجه می‌شوند که در یک کار تیمی، در یک رابطه و … چگونه رفتار کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "مدل رفتاری disc چیست?", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مدل رفتاری disc کمک می‌کند تا افراد تمایلات فکری و زبان بدن خود را بشناسند و با آنان ارتباط برقرار کنند. مدل رفتاری disc ابزاری است که می‌توانید با کمک آن، رفتار افراد را بشناسید و همچنین نتیجه اثربخش و مفیدی در روابط دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "رفتارشناسی دیسک disc چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "رفتارشناسی دیسک به خود افراد کمک می‌کند تا به خودشناسی برسند تا بتوانند رفتار و شخصیت خود را ارزیابی کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "تیپ شخصیتی تسلط‌‌ گرا در تست دیسک چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "افرادی که دارای تیپ شخصیتی تسلط‌گرا هستند، افرادی مسلط، قوی و فعال می‌باشند. افرادی هستند که علاقه دارند وظایف خود را سریع و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند و اغلب بر آینده تمرکز دارند." } },{ "@type": "Question", "name": "تست دیسک چقدر زمان نیاز دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پیش‌تر گفتیم که تست دیسک به صورت آنلاین نیز قابل اجرا می‌باشد بنابراین زمان انجام تست دیسک، به طور طبیعی تقریبا 10 الی 15 دقیقه می‌باشد. دقت داشته باشید که جواب تست، همان زمان انجام تست دیسک، به شما ارسال نخواهد شد زیرا بررسی و آنالیز تست و رفتارشناسی افراد کمی زمان‌بر است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.