صدور صورتحساب الکترونیکی

بعد از تصویب ماده 5 و ابلاغ بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور، مبنی بر ثبت فاکتورهای فروش در سامانه مودیان، اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موظف هستند؛ از شروع کار و فعالیت خود در فروردین ماه سال 1402 تمامی فاکتورهای فروش معاملات خود را در سامانه مودیان ثبت نمایند. برای این کار پس از آموزش کارپوشه سامانه مودیان ابتدا باید در سامانه اقدام به ایجاد کارپوشه کنند و سپس فاکتور فروش را در آن قسمت، برای محاسبه مالیات ثبت نمایند.

در این مقاله سعی داریم آموزش کارپوشه سامانه مودیان و ثبت فاکتور فروش در کارپوشه را به صورت کامل و واضح به شما ارائه دهیم، تا بتوانید از ابتدای سال کاری بدون بروز هیچ خطا و مشکلی، فعالیت خود را آغار کنید. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خواندن مقاله آموزش کارپوشه مودیان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
اشخاص حقوقی
صاحبان مشاغل
حسابداران

کارپوشه مالیاتی چیست؟

اولین موردی که در آموزش کارپوشه سامانه مودیان باید آن را بیاموزید؛ آشنایی با کارپوشه مالیاتی است. کارپوشه به عنوان یک درگاه و پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. مودیان در کارپوشه خود می‌توانند تمامی اطلاعات مالیاتی خود اعم از: اظهارنامه‌ مالیاتی، عوارض ارزش افزوده ثبت شده در برنامه مالی و… را مشاهده کنند. پرونده‌ها و درخواست‌های مالی و مالیاتی خود را پیگیری نمایند.

کارپوشه به عنوان یک درگاه و پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد

به عبارت دیگر اشخاص برای شروع فعالیت مالیاتی خود، ابتدا باید کارپوشه مالیاتی خود را ایجاد کنند؛ زیرا تمامی فعالیت‌های مالی و مالیاتی در کارپوشه ذخیره و نگهداری می‌شود و محاسبه مالیات از این طریق انجام می‌گردد. گروههای معاف از مالیات نیز نباید از ثبت نام در سامانه مودیان غافل شوند.

لازم به ذکر می‌باشد که فعال بودن کارپوشه برای سازمان امور مالیاتی به این معناست، که مودی شرایط لازم برای پرداخت مالیات و ارزش افزوده را برخوردار است.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

وقتشه به صورت مستقیم صورت حساب هاتون رو ارسال کنید!

ارسال صورتحساب های مالیاتی را می‌توان با روش های مختلفی انجام داد، مؤدی می تواند خود فاکتورها را در فایل اکسل ثبت نموده و سپس وارد سامانه شده و فایل‌های صورتحساب‌ها را ایمپورت کند. به علاوه این امکان وجود دارد که مؤدی از طریق معتمد ارسال صورتحساب های خود را انجام دهد.

شرکت نرم افزاری فرداد راهکاری ویژه برای ارسال صورتحساب ها در سامانه مودیان مالیاتی ارائه نموده است. بدین طریق دیگر نیازی به آماده کردن فایل‌های اکسل فاکتورها جهت بارگذاری در سامانه نمی‌باشد.

یعنی از امروز شما می‌توانید بدون استفاده از هیچ نوع نرم افزاری فقط به صورت آنلاین وارد صفحه ثبت در کارپوشه بشوید و ارسال صورتحساب الکترونیکی را انجام دهید. بدین طریق هزینه و زمان بسیار کمتری برای ارسال صورتحساب های خود صرف خواهید کرد.

برای ارسال صورتحساب های خود به صورت رایگان از طریق سامانه پایانه های فروشگاهی فرداد روی دکمه زیر کلیک کنید.

نحوه تخصیص کارپوشه به مودیان مالیاتی

باتوجه به پیوست تبصره 5 ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، از تاریخ یکم فروردین ماه سال 1402 تمام اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی ذکر شده در ماده 16 قانون دائمی ارزش افزوده، موظف هستند که قوانین ذکر شده را رعایت کنند و در صورت عدم رعایت، منجر به پرداخت جرایم مالیاتی خواهند گشت.

در این بخشنامه ذکر شده است، که به تمامی افرادی که در سازمان امور مالیاتی دارای پرونده مالیاتی هستند؛ به صورت خودکار کارپوشه مالیاتی تخصیص داده شده است. لذا مودیان می‌توانند با مراجعه به سایت http://tp.tax.gov.ir وارد سامانه مودیان شده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد کارپوشه سامانه مودیان اختصاصی خود شوند.

در مرحله دوم با انتخاب پرونده مالیاتی و عضویت کارپوشه سامانه مودیان اطلاعات خود را تکمیل نموده تا شناسه یکتای مالیاتی ایجاد شود.

مودیان می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، به دلخواه خود از طریق نرم افزارهای مختلف ازجمله نرم افزار حسابداری ابری صورتحساب های خود را جمع اوری و برای سامانه مودیان ارسال نمایند. البته اغلب شرکت‌هایی که اقدام به خرید نرم افزار انبارداری می‌کنند، می‌توانند درخواست فعالسازی ماژول ارسال صورتحساب را نموده و به صورت مستقیم صورتحساب های خود را برای سامانه مودیان ارسال کنند.

 عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه

در این قسمت از آموزش کارپوشه سامانه مودیان، قصد داریم عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه را توضیح دهیم. عضویت در سامانه مودیان کار دشواری نیست و با گذراندن چند مرحله ساده می‌توانید در سامانه مودیان ثبت نام کنید. مراحل عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه به شرح تصویر زیر می‌باشد.

مراحل عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه

مراحل عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه

 

البته ناگفته نماند که طبق تصمیم سازمان امور مالیاتی کشور، ثبت نام مودیان در سامانه به صورت خودکار انجام می‌شود. اما اگر ثبت نام انجام نشده باشد؛ می‌توانید از مراحل فوق اقدام به ثبت نام کنید.

نحوه ورود به کارپوشه

آیا می دانید نحوه ورود به کارپوشه در سامانه مودیان مالیاتی به چه شکل است؟ از کدام قسمت سامانه می‌توانید به کارپوشه خود دسترسی داشته باشید؟
برای دسترسی و ورود به کارپوشه در سامانه کارپوشه مودیان مالیاتی باید مراحل زیر را انجام دهید:

ردیف مراحل
1 مراجعه به سامانه iran.gov.ir
2 درج نام کاربری و رمز عبور

اگر رمز عبور و نام کاربری را به اشتباه وارد کردید؛ پیام خطا دریافت خواهید کرد. در این صورت باید کد امنیتی نمایش داده شده را وارد نمایید، تا بتوانید رمز عبور را انتخاب کنید. پس از گذراندن این مراحل وارد پنل اختصاصی خود خواهید شد و با کلیک بر روی گزینه “کارپوشه” می‌توانید تمام اطلاعات مالی و مالیاتی خود را مشاهده کنید.

کاربرد اصلی کارپوشه چیست؟

ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان چه کاربردی برای مودی دارد؟ کاربرد اصلی و مهم ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان این است که از طریق کارپوشه می‌توانید با سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط باشید. همچنین تمامی فعالیت‌های مالی و مالیاتی خود را در کارپوشه مالیاتی خود مشاهده کنید؛ تا در محاسبه مالیات اشتباهی رخ ندهد.

کاربرد دیگر کارپوشه مالیاتی این است که مودیان می‌توانند از طریق کارپوشه، فرآیندهای مالیاتی خود را بررسی کنند و به سازمان ارائه دهند. به عبارت ساده‌تر کاربرد کارپوشه برقراری ارتباط میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور است.

چه اطلاعاتی در کارپوشه مودیان مالیاتی ثبت می‌شود؟

کارپوشه مالیاتی یک درگاه و پل ارتباطی میان مودی و سازمان امور مالیاتی کشور است، تا بتوانند درخواست‌ها و رسیدگی‌های خود را پیگیری کنند. لذا با توجه به این تعریف و توضیح می‌دانیم که کارپوشه، تمام فرآیندهای معاملاتی اشخاص اعم از: فاکتورهای فروش، دفاتر فعالیت‌های مالی اساسی و… ثبت می‌شود، تا سازمان با توجه به فعالیت کارپوشه، نسبت به محاسبه مالیات مودی اقدام نماید.

اطلاعات فاکتورهای فروش، دفاتر فعالیت‌های مالی و...

اطلاعات فاکتورهای فروش و دفاتر فعالیت‌های مالی در کارپوشه ثبت می‌شود.

بخشنامه تخصیص کارپوشه به مودیان مالیاتی

بخشنامه شماره 1 سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط با تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان می‌باشد. لذا در این بخش می‌خواهیم متن بخشنامه را به صورت کامل و واضح بازگو کنیم، تا بتوانید مطالب گفته شده را عمیقا درک کنید.

اطلاعیه شماره یک: تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان

نظر به آن که بر اساس لایحه دو فوریتی الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که با تصویب یک فوریت در مجلس شورای مطرح است، سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون یاد شده و صدور صورت حساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود.

موارد زیر درباره تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان را به استحضار می‌رساند. خواهشمند است دستور فرمایید موضوع به طرق مقتضی و موثر، اطلاع رسانی گردد.

به کلیه مودیانی که در سامانه ثبت نام الکترونیکی به نشانی https://my.tax.gov.ir ثبت نام داشته و ثبت نام آن‎ها براساس معیارهای تعیین شده از نظر سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل شده؛ در سامانه مودیان کارپوشه تخصیص داده شده است.

مودیان برای ورود به کارپوشه می‌توانند از طریق نشانی https://tp.tax.gox.ir وارد سامانه مودیان شده و متعاقبا با درج نام کاربری و رمز عبور دریافتی از سامانه احراز هویت، از طریق سیستم احراز هویت سازمان امور مالیاتی، وارد کارپوشه اختصاصی خود شوند. کلیه اشخاص حقوقی می‌توانند از شناسه ملی به عنوان نام کاربری استفاده نمایند.

پس از انتخاب پرونده مالیاتی، در بخش عضویت کارپوشه، امکان تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ایجاد گردیده است. شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت شده به عنوان بخشی از شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب، در کلیه صورتحساب‌های فروش صادره درج خواهد گردید.

جزئیات و توضیحات بیشتر در قالب “سند راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان در بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان” و از طریق نشانی intamedia.ir، بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می‌باشد.

نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مهم‌ترین سوالات کارپوشه مالیاتی در سامانه مودیان

در این مقاله تمامی مواردی که در آموزش کارپوشه سامانه مودیان، ضروری می‌باشد را توضیح دادیم تا با خیال آسوده بتوانید امور مالیاتی خود را در سامانه مودیان انجام دهید. اکنون به چند سوال کلی که احتمال مبهم ماندن آن را می‌دهیم؛ پاسخ خواهیم داد.

پیش از هر سخنی باید بدانید که نیازی به داشتن ترس و استرس نسبت به این موضوع نیست؛ زیرا آموزش کارپوشه سامانه مودیان، بسیار ساده و آسان است و تنها نیازمند دقت و تمرکز بالا می‌باشد، تا دچار خطا و اشتباه نشوید.

کدام گروه از مودیان باید در سامانه ثبت نام کنند؟

سوال مهمی که احتمال پرسش آن از جانب شما می‎باشد؛ این است که اصلا چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ کدام گروه از اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، باید اقدام به ایجاد کارپوشه و ثبت فاکتور فروش نمایند؟ طبق بخشنامه جدید ابلاغ شده و معرفی افراد مشمول، تنها دو گروه ذکر شده در تصویر زیر باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

گروه های موظف به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

گروه های موظف به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

چند روز بعد از ثبت فاکتور فروش باید آن را در سامانه ثبت کنیم؟

بعد از انجام معامله، زمانی که از تمام اطلاعات درج شده در فاکتور مطمئن شدید و دانستید که اشتباهی در آن وجود ندارد؛ می‌توانید آن را در سامانه نیز ثبت کنید. زیرا در صورت اشتباه بودن فاکتور، امکان اصلاح و ویرایش آن در سامانه مودیان وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با نحوه ارسال صورتحساب و فاکتور فروش در سامانه مودیان حتما مقاله صدور صورتحساب الکترونیکی را بخوانید.

نتیجه گیری

کارپوشه مالیاتی به عنوان یک درگاه و پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. مودیان در کارپوشه خود می‌توانند تمامی اطلاعات مالیاتی خود اعم از: اظهارنامه‌ مالیاتی، عوارض ارزش افزوده و… را مشاهده کنند. پرونده‌ها و درخواست‌های مالی و مالیاتی خود را پیگیری نمایند.

کاربرد اصلی و مهم ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان این است، که از طریق کارپوشه می‌توانید با سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط باشید. همچنین تمامی فعالیت‌های مالی و مالیاتی خود را در کارپوشه مالیاتی خود مشاهده کنید؛ تا در محاسبه مالیات اشتباهی رخ ندهد. کاربرد دیگر کارپوشه مالیاتی این است که مودیان می‌توانند از طریق کارپوشه، فرآیندهای مالیاتی خود را بررسی کنند و به سازمان ارائه دهند.

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.