صدور صورتحساب الکترونیکی

احتمالا تا الان واژه‌های اتحادیه و صنف را بارها شنیده اید، اما آیا می دانید تفاوت اتحادیه و صنف چیست؟ صنف انجمنی است که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود. اما اتحادیه از نفراتی تشکیل می شود که اهداف مشترکی در راستای حفظ حقوق شغل و حرفه مورد نظر را دارند.

در این مقاله به معرفی اتحادیه و صنف کمیسیون نظارت اصناف، وظایف افراد صنفی، کارکردهای اصناف، سلسله مراتب صنفی، انواع اصناف، قانون نظام صنفی کشور، وظایف افراد اتحادیه، مراحل تشکیل اتحادیه، روال کاری اتحادیه و جلسات اتحادیه، لیست اتحادیه های کشور و … می پردازیم.

خواندن مقاله اتحادیه و صنف را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
اشخاص حقیقی و حقوقی
افراد صنفی
علاقمندان به فعالیت در واحدهای صنفی

صنف چیست؟

صنف چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که صنف یا رَسته انجمنی می‌باشد که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود، تا بدین طریق به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفه اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند.

تاریخچه اصناف

شکل‌گیری صنف در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد، این قدمت بازمی‌گردد به دوران حکومت هخامنشیان که مردم را به گروه‌ها و طبقات مختلف از جمله کسبه و اصناف و… طبقه‌بندی می‌کردند. پیشه وران که دراین دوران در مقایسه با سایر قسمت‌ها از پایین‌ترین طبقات اجتماعی محسوب می‌شدند، رئیس طبقه تجار و اصناف (هخشان بز) یکی از رؤسای چهارگانه‌ای بود، که در نظم و اداره امور مملکت نقش بسزایی داشتند.

با ظهور اسلام، تحولی شگرف در احوال جامعه اصناف ایران صورت گرفت و به همین دلیل لزوم رعایت اصول شرعی در کسب و کار و جلوگیری از فروش کالاهای حرام، برای اولین بار در در جامعه اصناف، نظارت محتسب شهر بر اصناف آغاز گردید؛ که وظیفه اش رسیدگی و نظارت بر عدم گران‌فروشی، کم فروشی و بررسی پیمانه‌هایی بود، که با آن‌ها اجناس را کیل می‌نمودند.

پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می‌رسد که دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود. دراین سده بود که تشکل  افزارمندان و صنعتگران بر اساس حرفه‌ها و پیشه‌ها به وجود آمد، رشد و توسعه کامل شهرها در دو قرن پنجم و ششم هجری، فعالیت‌های اصناف را توسعه فراوان بخشید.

برخی از خاورشناسان شوروی، خاستگاه پیدایش انجمن‌های صنفی در شهرهای ایرانی را، دوره ساسانیان می‌دانند. برخی دیگر از خاورشناسان، منشأ انجمن‌های صنفی اسلامی را در فرقه‌های درویشان و صوفیان یا صنف های غازیان جستجو می‌کنند.

نظام صنفی چیست؟

مطابق ماده 1، نظام صنفی قواعد و مقرراتی می‌باشد كه امور مرتبط با سازمان، وظایف، اختیارات ،حدود و حقوق افراد و واحدهای صنفی را طبق این قانون تعیین می‌كند .

واحد صنفی چیست؟

مطابق ماده 3 نظام صنفی، هر واحد اقتصادی كه فعالیت آن در محل ثابت یا وسیله سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی با اخذ پروانه كسب دایر شده باشد واحد صنفی شناخته می‌شود.

فرد صنفی کیست؟

مطابق ماده 2 نظاف صنفی، هر شخص حقیقی یا حقوقی كه در یكی از فعالیتهای صنفی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه‌گذاری كند و به عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل كسبی دایر یا وسیله كسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از كالا، محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم و به صورت كلی یا جزئی به مصرف كننده عرضه دارد، فرد صنفی شناخته می‌شود . درصورتی که نیاز به کسب اطلاعات کامل درباره اشخاص حقیقی و حقوقی دارید، مقاله تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی را ازدست ندهید.

هیات عالی نظارت

مطابق ماده 11نظام صنفی، هیات عالی نظارت هیاتی است كه به منظور برنامه‌ریزی، هدایت، ایجاد هماهنگی و نظارت بر كلیه اتحادیه‌ها، مجامع امور صنفی، شورای اصناف كشور و كمیسیون‌های نظارت تشكیل می‌گردد و بالاترین مرجع نظارت بر امور اصناف كشور است.

هیات عالی نظارت

هیات عالی نظارت، بالاترین مرجع نظارت بر امور اصناف كشور است

کمیسیون نظارت اصناف چیست؟

مطابق ماده 10نظام صنفی،کمیسیون نظارت اصناف كمیسیونی است كه به منظور برقراری ارتباط و ایجاد هماهنگی بین اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی با سازمان ها و دستگاه‌های دولتی در راستای وظایف و اختیارات آنها و همچنین نظارت بر اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی هر شهرستان تشكیل می‌شود .

وظایف افراد صنفی چیست؟

افراد صنف به کسانی گفته می‌شود که در یک حرفه مشترک فعالیت دارند و باید کارهای زیر را انجام دهند:

  1. قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه، برای اخذ پروانه کسب اقدام کنند.
  2. تمامی دستگاه‌هایی که اتحادیه‌ها برای صدور پروانه کسب از آنها استعلام می‌کنند، موظف‌اند ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی و نهایی خود ‌را اعلام کنند. اعلام نظر نکردن آنها در مهلت مقرر، به منزله نظر مثبت است.
  3. صدور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شروط قانونی‌ برای یک یا چند محل کسب بلامانع است.
  4. در صورتی که چند نفر یک واحد صنفی را به صورت مشترک اداره کنند، ‌به طور مشترک مسئولیت امور واحد را عهده‌دار خواهند بود.
  5. تمدید اعتبار پروانه کسب هر ۱۰ سال یک بار الزامی است.
وظایف افراد صنفی

افراد صنف به کسانی گفته می‌شود که در یک حرفه مشترک فعالیت دارند

نظارت بر فعالیت اصناف به عهده کیست؟

هیات نظارت بر اصناف، فعالیت صنف‌ها را زیر نظر دارد. بعضی اعضای این هیات عبارتند از:

  1. وزیر صنعت، معدن و تجارت (‌رئیس هیات)
  2. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
  3. وزیر کشور
  4. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  5. وزیر دادگستری
  6. وزیر امور اقتصادی و دارایی
  7. رئیس شورای عالی استان‌ها
  8. فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
دانلود فایل ها
اطلاعات فایل: فایل بدون نیاز به پسورد میباشد.

کارکردهای اصناف چگونه است؟

کارکرد اقتصادی:
به لحاظ اقتصادی اصناف و پیشه‌وران با فعالیت‌های خود علاوه بر رفع نیاز جامعه با دادن مالیات و انجام بیگاری، چرخ‌های دولت را نیز به گردش در می‌آوردند. چنانکه بنا به هر دلیلی دست از کار می‌کشیدند، مثلاً اعتراض به اوضاع سیاسی، مذهبی و اقتصادی، حیات اقتصادی شهر کاملاً مختل می‌شد.

باتوجه به آمارهای رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، امروزه سهم اصناف در تولید ناخالص ملی ۲۵ درصد و سهم آنها را در ایجاد اشتغال بیش از ۴۷ درصد می باشد و در سطح کشور حدود ۳ میلیون واحد صنفی فعالیت می‌کنند و واحدهای صنفی کوچک تقریباً نزدیک به ۹۵ درصد توزیع کالا در کشور را بر عهده دارند. بنابراین اصناف توانسته‌اند با تصمیم‌گیری‌های مناسب و برنامه‌ریزی لازم به ساماندهی، برطرف کردن موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب و کار بپردازند.
در مبحث طرح تحول اقتصادی خصوصاً اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نقش اصناف در ابعاد مختلف از جمله کمک به ثبات قیمت‌ها در بازار از طریق کاهش سود قانونی خود، همراهی در ایجاد آرامش روانی بازار و پذیرش مسئولیت‌های بازرسی و تنظیم بازار توسط تشکل‌های صنفی و نظارت بر مجموعه‌های تابعه، مهم و بارها مورد اشاره و تقدیر مسئولان ارشد نظام قرار گرفته است.
اجازه تأسیس کسب و کار و پذیرش اعضای جدید، مشورت‌دهی به حکومت در تعیین قیمت و تثبیت آن در راستای تنظیم بازار، نظارت بر کیفیت کالای تولیدی و خدمات صنف، ایجاد شهرک‌های صنفی، خروج صنوف آلاینده از مناطق مسکونی، اجرای امور و سیاست‌های دولت، کمک در تشخیص میزان مالیات و تعیین مالیات هر صنف و مذاکره با دستگاه حکومت در موارد اختلاف و زمینه‌های همکاری از جمله کارکردها و وظایف تشکل‌های صنفی است.

از آنجایی که در اصناف، چک بسیار زیاد رد و  بدل خواهد شد، حتما به راس گیری چک نیاز خواهد شد، برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه راس گیری چک به مقاله راس گیری مراجعه نمایید. شرکت‌های حاضر در اصناف بازرگانی عموما بهترین نرم افزار حسابداری مالی را برای انجام امور حسابداری خود انتخاب می‌کنند. صنوف تولیدی نیز نرم افزار حسابداری کارگاه تولیدی را که یکی از بخش های نرم افزار حسابداری ابری است، به عنوان ابزار کار حسابداری خود انتخاب می‌کنند.

سلسله مراتب صنفی چگونه است؟

سلسله مراتب صنفی از بالا به پائین بدین ترتیب است:

  1. هیات عالی نظارت: با عضویت ۱۱ نفر که ۸ وزیر (وزرای بازرگانی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، مسکن و شهرسازی، بهداشت، دادگستری، اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن) و فرمانده ناجا، شهردار تهران، رئیس شورای اصناف کشور، روسای مجامع امور صنفی شهرستان تهران را شامل می شود.
  2. کمیسیون نظارت: با عضویت ۱۰ نفر در مراکز استانها و شهرستان ها (روسای ادارات بازرگانی، دادگستری، اقتصادی و دارایی، بهداشت، نیروی انتظامی، رئیس شورای شهر، شهردار ، روسای مجامع امور صنفی شهرستان، نماینده تام الاختیار استانداری در مرکز استان و نماینده تام الاختیار فرمانداری یا بخشداری در دیگر شهرستانهای استان).
  3. شورای اصناف کشور: که متشکل از نمایندگان هیات رئیسیه مجامع امور صنفی شهرستانهای کشور است.
  4. مجمع امور صنفی: که از نمایندگان اتحادیه های صنفی تشکیل می گردند و ۳ نوع هستند:
    • مجمع امور صنفی صنوف تولیدی -خدمات فنی
    • مجمع امور صنفی صنوف توزیعی – خدماتی
    • مجمع امور صنفی مشترک
  1. اتحادیه ها: اتحادیه های صنفی از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تشکیل می شوند. برای تشکیل هر اتحادیه وجود تعداد مشخصی واحد صنفی که دارای فعالیت شغلی مشابه یا همگن هستند ضرورت دارد.
  2. فرد صنفی : پائین ترین جزء و البته اصلی ترین جزء در سلسله مراتب صنفی می‌باشد و اوست که کار آفرینی می نماید، تولید می کند، خدمات ارائه می دهد. در واقع به خاطر اوست که اتحادیه صنفی شکل گرفته است. در سیر تاریخی تشکیل و اداره و توسعه صنوف فرد صنفی رکن اصلی تلقی می شود. حضورش و واقعیتهای ناشی از حضورش رفته رفته حقوق صنفی را شکل داده و برجسته نموده است.
سلسله مراتب صنف

شورای اصناف کشور؛ متشکل از نمایندگان هیئت رئیسه مجامع امور صنفی شهرستان‌های کشور است

انواع نهاد های صنفی

نهادهای صنفی به دسته‌های زیر تقسیم بندی میشوند:

  • تعاونی
  • انجمن
  • تشکل
  • سندیکا
  • اتحادیه

آموزشگاه حسابداری فرداد

تعاونی چیست؟

شرکت تعاونی (Cooperative) مشارکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌ صنف یا تناسبی مشابه دارند. مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستند برای دستیابی به منافع مشترک گردهم می‌آیند و در حقیقت بهم کمک می‌کنند و برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار و وام تعاونی درست می‌کنند، سرمایه معینی را درمیان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل می‌نمایند.

در واقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدیدمی‌آورند که به عنوان مثال در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد، کالای مورد احتیاج اعضا را از دست اول خریداری و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد و بدین طریق واسطه‌های غیرضروری در کسب و تجارت و صاحبان این‌گونه مشاغل کاذب حذف می‌گردند.

در شرکت تعاونی ممکن است اعضا دارای سرمایه و سهم یکسان از سود نداشته باشند، اما هر عضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رای دارد و نسبت سهام به رای وجود ندارد. در واقع تعاونی، متکی به اعضاء هست نه به سرمایه.

تعاونی در اتحادیه و صنف

شرکت تعاونی، مشارکتی است که عده‌ای از افراد هم‌ صنف با هم دارند

انجمن چیست؟

انجمن به دسته‌ای از مردم گویند که در جایی گرد آمده باشند، یا مکان این گرد آمدن که برای کنکاش یا امر دیگر صورت گیرد. گاهی نام‌های گروه، فوج، مجمع، مجلس هم همین معنی را می‌دهد. مهم‌ترین عاملی که باعث اختلاف معنای انجمن با یک گروه یا دسته از مردم می‌شود، داشتن هدف مشترک است.

تشکیل انجمن از امور اصولی و اساسی هر صنفی است. انجمن‌ها توسعه برنامه‌ها و تداوم طرح‌هایی را تسهیل می‌کنند که برای بهبود وضع رفاهی و حقوقی اعضایشان طراحی شده‌است. آن‌ها موجب پیشبرد طرح ها و فعالیت‌ها و جلب حمایت نهادها از حوزه تخصصی انجمن می‌شوند.

انجمن‌ها برای اعضای خود مقررات و آیین‌نامه رفتاری وضع می‌کنند. آن‌ها جبهه متحدی در مقابل جهان گسترده می‌سازند و تداوم رشد و توسعه حرفه خود را از طریق آموزش منظم و جذب اعضای جدیدی که از مهارت بالایی برخودارند، تضمین می‌کنند.

تشکل چیست؟

سازمان‌های مردم ‌نهاد یا سازمان عمومی غیردولتی یا سَمَن یا اِن‌جی‌اُ (Non governmental Organization)  و به‌اختصار: (NGO) در کلی‌ترین معنای خود، به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فردْ فردِ مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.

بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد، غیرانتفاعی و مستقل از دولت هستند و بودجه این سازمان‌ها از راه کمک‌های مردمی و در مواردی نیز با کمک سازمان‌های دولتی، دولت یا ترکیبی ازاین روش‌ها و در قالب پروژه‌های مشترک تأمین می‌شود.

سازمان شما عضو هرنوع تشکلی هم که باشد، باید باتوجه به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب های مالیاتی خود را برای سامانه مودیان ارسال نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش سامانه مالیاتی را مطالعه کنید.

سندیکا چیست؟

برخلاف اتحادیه صنفی، سندیکا یک تشکیلات خودگردان از افراد، بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها یا افراد حقوقی بوده که برای این متشکل می‌شوند تا منافعی که در آن سهیم هستند را ارتقاء دهند. در اکثر موارد هدف این تشکل‌ها افزایش سود اقتصادی خود تا حداکثر می باشد.

اتحادیه چیست؟

اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف (گاها چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنف‌ها) به منظور حمایت از حقوق صنفی آن رسته مشاغل و ایجاد همکاری در میان کاسبان آن صنف و بهبود خدمات به مصرف کنندگان و همچنین بهبود اقتصاد شهر و ارتباط با موسسه‌های دولتی و خصوصی و انجام وظیفه‌هایی در قوانین نظام صنفی و آئین نامه‌های مربوطه گرد هم می آیند و اتحادیه آن صنف را تشکیل می دهند. بازرسان اتحادیه هر صنف و رسته شغلی باید تخصص کافی در رسته آن شغل را داشته باشند.

انواع اصناف

برابر ماده ۴ قانون نظام صنفی کشور مصوب 1382/12/28 صنوف به چهار گروه ذیل تقسیم می شوند:

  1. صنوف تولیدی: گروهی از صنوف هستند که فعالیت و خلاقیت آنان منجر به تغییر فیزیکی یا شیمیایی مواد اولیه شده و منحصراً تولیدات خود را مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. (برای افزایش اطلاعات شما👈مواد مستقیم و مواد غیر مستقیم)
  2. صنوف خدمات فنی: گروهی از صنوف که فعالیت آنها منجر به رفع عیب و نقص یا مرمت و نگهداری کالا می گردد، یا اشتغال به آن مستلزم داشتن صلاحیت فنی می باشد.
  3. صنوف توزیعی: گروهی از صنوف که صرفاً نسبت به عرضه کالا از محل واردات یا تولیدات داخلی اقدام می کنند، بدون آنکه در تولید کالا یا تغییر دادن کیفیت آن نقش داشته باشند.
  4. صنوف خدماتی: گروهی از صنوف که با فعالیت‌های خود قسمتی از نیازهای جامعه را تأمین نموده و این فعالیت در زمینه تبدیل مواد به فرآورده ها یا خدمات فنی نباشد.

اتاق اصناف شهرستان

با توجه به حجم بالای اطلاعات مربوط به قانون اتاق اصناف شهرستان، شرح کامل این قانون در مقاله حاضر نمی گنجد، شما می توانید برای دانلود فایل کامل مربوط به قانون اتاق اصناف شهرستان به ابتدای صفحه مراجعه نمایید.

اتاق اصناف ایران

با توجه به حجم بالای اطلاعات مربوط به قانون اتاق اصناف ایران، شرح کامل این قانون در مقاله حاضر نمی گنجد، شما می توانید برای دانلود فایل کامل قانون اتاق اصناف ایران به ابتدای صفحه مراجعه نمایید.

تعریف قانون نظام صنفی

قانون نظام صنفی قانونی عام می باشد که تنظیم امور مرتبط به واحد های صنفی با توجه به این قانون صورت می گیرد. معمولا همه فعالیت های اقتصادی در کشور ما مشمول قانون نظام صنفی می باشند. فقط صنف هایی که مشمول قانون خاص می شوند دیگر مشمول قانون نظام صنفی نمی شوند. پس با توجه به توضیحات فعلی مشخص شد که قانون نظام صنفی یک قانون مادر می باشد، که برای ساماندهی کسب و کارها ایجاد شده است. نهاد صادر کننده مجوزها هم با توجه به قانون نظام صنفی مشخص می شوند.

قانون نظام صنفی کشور

نظام صنفی کشور دارای قوانینی می باشد که در ادامه به تفکیک به معرفی هر یک ازاین قوانین می پردازیم.

قوانین مرتبط با قانون نظام صنفی ایران

با توجه به حجم بالای اطلاعات مرتبط با قانون نظام صنفی ایران، شرح کامل این قانون در مقاله حاضر نمی گنجد، شما می توانید برای دانلود فایل کامل مربوط به قانون نظام صنفی ایران به ابتدای صفحه مراجعه نمایید.

ماده 20 – 10 قانون نظام صنفی

با توجه به حجم بالای اطلاعات مربوط به ماده 10-20 قانون نظام صنفی، شرح کامل این ماده در مقاله حاضر نمی گنجد، شما می توانید برای دانلود فایل کامل مربوط به ماده 10-20 قانون نظام صنفی به ابتدای صفحه مراجعه نمایید.

قانون نظام صنفی جدید

قانون نظام صنفی جدید کشور در 12/6/1392  توسط مجلس شورای اسلامی دچار اصلاحاتی شد. با توجه به حجم بالای اطلاعات مربوط به اصلاحات قانون نظام صنفی جدید کشور، شرح کامل این اصلاحات در مقاله حاضر نمی گنجد، شما می توانید برای دانلود فایل کامل مربوط به قانون نظام صنفی جدید کشور به ابتدای صفحه مراجعه نمایید.

اتحادیه چیست؟

اتحادیه از نفراتی تشکیل می شود که اهداف مشترکی در راستای حفظ حقوق شغل و حرفه مورد نظر را دارند و از همچنین از افراد مورد اعتماد و خوشنام استفاده می کنند.
اعضای هر اتحادیه به صورت غیر انتفاعی و فقط به سود صنف مورد نظر خود، کار می کنند و دارای شخصیت حقوقی و مستقل عمل می کنند.

وظایف اتحادیه های صنفی

اتحادیه‌های صنفی برای صدور پروانه کسب ابتدا باید از شهرداری، سازمان‌های مرتبط با ترافیک، بیمه، مالیات، عوارض و سایر ارگان‌های مرتبط استعلام‌های مورد نیاز را تهیه کنند و سپس برای صدور پروانه کسب اقدام کنند. برای اطلاع از میزان معافیت مالیاتی سازمان خود نیز می‌توانید به مقاله چه کسانی معاف از مالیات هستند مراجعه نمایید.
تمام دستگاه‌هایی که ذکر شدند هم باید تا مدت 15 روز پس از استعلام اتحادیه، نظرشان را اعلام کنند. اگر این ارگان ها در طی مدت 15 روز به اتحادیه پاسخ ندهند، اتحادیه این اجازه را دارد که برای صدور پروانه کسب اقدام نماید.

وظایف افراد اتحادیه چیست؟

به موجب ماده ۳۰ قانون نظام صنفی بند (ط): اتحادیه های صنفی باید با تشکیل کمیسیون بازرسی بر نحوه فعالیت واحدهای صنفی عضو خود نظارت کنند.

طبق ماده ۷۲ نیز خریداران و مصرف کنندگاه و همچنین بازرسان و ناظران موضوع ماده ۵۲ قانون مزبور می توانند شکایت‌های خود در مورد تخلف‌های موضوع قانون نظام صنفی واحدهای صنفی را به اتحادیه های ذیربط تسلیم و اعلام نمایند.

اتحادیه ها وظیفه دارند که در مدت حداکثر ده روز شکایات و گزارشات دریافتی را بررسی کنند. در غیر اینصورت عدم تخلف اعلام خواهد شد و پرونده مختومه می باشد. در صورت اعلام تخلف پرونده را به سازمان تعزیرات حکومتی و در شهرستان به ادارات تابعه سازمان تسلیم می نمایند. سازمان تعزیرات حکومتی و ادارات تابعه باید ظرف حداکثر دو هفته با حضور شاکی و مشتکی به پرونده رسیدگی و مطابق قانون حکم را صادر نماید.

اتحادیه های صنفی طبق ماده ۲۷ قانون نظام صنفی می توانند در خواست پلمت و تعطیلی واحدهای صنفی که بدون دریاف پروانه کسب فعالیت می کنند را از نیروی انتظامی نمایند. (نیروی انتظامی نیز ۱۰ تا ۲۰ روز مهلت تخلیه می دهد بعد پلمپ می کند)

اتحادیه صنفی می تواند طبق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی واحدهای صنفی که بدون مجور اتحادیه تغییر شغل داده اند و یا شغل خود را تعطیل نموده اند را و وارد شغل دیگری بدون مجوز شده اند تعطیل نماید.

وظایف افراد اتحادیه

اتحادیه های صنفی باید با تشکیل کمیسیون بازرسی بر نحوه فعالیت واحدهای صنفی نظارت کنند

نظارت بر انتخابات اتحادیه ها و اتاق اصناف از وظایف کیست؟

نظارت بر انتخابات اتحادیه ها و اتاق اصناف از وظایف كميسيون نظارت است. با توجه به حجم بالای اطلاعات وظایف کمیسیون نظارت، شرح کامل این وظایف در مقاله حاضر نمی گنجد، شما می توانید برای دانلود فایل کامل مربوط به وظایف کمیسیون نظارت به انتهای صفحه مراجعه نمایید.

ایجاد هماهنگی بین اتحادیه های صنفی و نظارت بر عملکرد آنها از وظایف کیست؟

ایجاد هماهنگی بین اتحادیه های صنفی و نظارت بر عملکرد آنها از وظایف مجامع امور صنفی می باشد.

مراحل تشکیل اتحادیه

تعیین هیئت موسس: این کار را می توان اولین قدم در چگونگی ثبت و تشکیل اتحادیه دانست. دراین مرحله باید عده ای از  متقاضیان و اعضای واجد شرایط اقدام به تکمیل فرم ها و ثبت شرکت نمایند .

تهیه طرح توجیهی: در این مرحله باید موسسان، یک گزارش توجیهی مبنی بر ضرورت اتحادیه مربوطه را آماده و به وزارت تعاون ارائه نمایند. در این توضیحات می بایست مشخصات موسسین و امکان سنجی‌های لازم و تعداد متقاضیان عضویت بصورت کامل درج و به انضمام طرح به وزارت تعاون و رفاه اجتماعی ارائه شود .

چنانچه موافقت وزارت تعاون برای ثبت اتحادیه را دریافت نمودید، می بایست اقدامات زیر را بصورت کامل انجام دهید. لازم به ذکر است که این اقدامات می بایست قبل از برگزاری اولین مجمع عمومی صورت بگیرد و تمام این تمهیدات فراهم شود.

    • آماده نمودن یک اساسنامه پیشنهادی
    • دعوت از افراد و یا تعاونی های واجد شرایط برای مشارکت و عضویت
    • افتتاح یک حساب در صندوق توسعه تعاون و واریز ارزش سهام بدان
    • آگهی اولین مجمع عمومی
    • ثبت نام افراد و متقاضیانی که قصد عضویت در هیئت مدیره و هیئت بازرسی را دارند. می بایست این لیست از افراد و مشخصات آن ها برای وزارت تعاون ارسال و به تایید وزارت نام برده برسد.

برگزاری نخستین مجمع عمومی: چنانچه تمام مراحل به دقت و به خوبی انجام شد، نوبت به برگزاری اولین مجمع عمومی می رسد. لازم به ذکر می‌باشد که این مجمع می بایست دو ماه پس از موافقت وزارت تعاون صورت بگیرد، اما چنانچه این مشکلات قابل توجیه باشد می توان این مدت زمان را هم افزایش داد. دراین مجمع عمومی بطور کلی میزان هر سهم از اعضا و تعاونی ها تعیین می شود و اساسنامه اتحادیه نیز تدوین می شود. توجه داشته باشید که در همین مجمع عمومی می بایست هیئت مدیره و بازرسان آن تعیین شوند. در کنار این موارد می بایست به هیئت مدیره و اعضای آن ماموریت‌های لازم جهت انجام امور ثبت اتحادیه و دعوت به مجمع عمومی داده شود.

پس از اینکه مجمع عمومی برگزار شد می بایست مدارک زیر به اداره تعاون ارسال شود. لازم به یادآوری است که می بایست حداکثر ظرف مدت زمان یک ماه این کار انجام شود .

    • درخواست کتبی مبنی بر ثبت اتحادیه
    • موافقت اولیه ارسال شده وزارت تعاون
    • آگهی دعوت از اعضا و تعاونی ها برای شرکت و میزان سهم هر کدام
    • دعوت نامه شرکت و عضویت در مجمع عمومی
    • صورت جلسه و گزارش اولین مجمع عمومی و ارائه مشخصات هیئت مدیره و هبئت بازرسی و مدارک مربوط به تصویب اساسنامه
    • ارائه مشخصات و امضای حاضرین در مجمع
    • ارسال اولین صورت جلسه رسمی هیئت مدیره مبنی بر تعیین وظایف مدیر عامل و مشخصات آن و البته وظایف اعضای هیئت مدیره و مشخصات آن ها.

روال کاری اتحادیه و جلسات اتحادیه

روال کاری اتحادیه ها و چگونگی برگزاری جلسات اتحادیه ها در اساسنامه اتحادیه های صنفی به طور کامل ذکر شده است. این اطلاعات بسیار گسترده بوده و امکان ثبت همه آن ها دراین مقاله وجود ندارد، به همین جهت شما می توانید با مراجعه به انتهای صفحه فایل مربوط به اساسنامه اتحادیه های صنفی را دانلود کنید.

وظایف و اختیارات هیئت رئیسه اتحادیه چیست؟

مطابق ماده 18- وظایف و اختیارات هیات‌مدیره به شرح زیر است:

  1. ارایه پیشنهاد برای تهیه، تنظیم یا تغییر ضوابط صدور پروانه‌کسب و انواع پروانه‌های لازم برای مشاغل، به مجمع امور صنفی.
  2. اجرای مصوبات و بخشنامه‌های هیات عالی نظارت و کمیسیون نظارت که در چارچوب قانون نظام صنفی به اتحادیه‌ها ابلاغ می‌گردد.
  3. ارایه پیشنهاد درباره امور اصناف به مجمع امور صنفی.
  4. صدور پروانه‌کسب با دریافت تقاضا و مدارک متقاضیان و رعایت قوانین و مقررات مربوطه.
  5. ابطال پروانه‌کسب و تعطیل محل کسب طبق مقررات قانون نظام صنفی و اعلام آن به کمیسیون نظارت و جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی که بدون پروانه کسب دایر می‌شوند، یا پروانه آنها به عللی باطل می‌گردد.
  6. تنظیم بودجه سال بعد و تسلیم آن تا آخر دی‌ماه هرسال به مجمع امور صنفی جهت رسیدگی و تصویب
  7. تنظیم ترازنامه سالانه و تسلیم آن تا پایان خردادماه هرسال به مجمع امور صنفی برای رسیدگی و تصویب
  8. ایجاد تسهیلات لازم برای آموزش‌های مورد نیاز افراد صنفی به طور مستقل یا با کمک سازمان‌های دولتی یا غیر دولتی
  9. تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات، حل اختلاف، بازرسی واحدهای صنفی، فنی و آموزشی و کمیسیون‌های دیگر مصوب هیات عالی نظارت
  10. وصول مالیات، عوارض و هزینه خدمات به نمایندگی از طرف وزارتخانه‌ها، شهرداری ها و سازمان‌های وابسته به دولت طبق مقررات مربوط
  11. هماهنگی با شهرداری و شورای شهر به منظور ایجاد شهرک‌های صنفی و تمرکز تدریجی کالاها و معاملات عمده‌فروشی در میادین و مراکز معین شهری متناسب با احتیاجات شهر طبق مقررات و ضوابطی که به تصویب کمیسیون نظارت برسد.
  12. ارایه پیشنهاد به منظور تعیین نرخ کالا و خدمات، حدود صنفی، تعداد واحدهای صنفی مورد نیاز در هر سال جهت صدور پروانه‌کسب به مجمع امور صنفی جهت رسیدگی و تصویب کمیسیون نظارت
  13. بررسی و تهیه فهرست انواع کالاهای مورد عرضه رسته‌های تحت پوشش اتحادیه
  14. مراقبت در اجرای تصمیمات مجمع امور صنفی و کمیسیون نظارت درباره ساعات کار و تعطیلات واحدهای صنفی
  15. مراقبت در حسن اجرای وظایف قانونی که به عهده اتحادیه محول شده و می‌شود
  16. سایر مواردی که در قانون نظام صنفی وآئین نامه‌های مصوب پیش‌بینی‌شده‌است.

لیست اتحادیه های کشور

در ادامه به معرفی لیست اتحادیه های کشور می پردازیم.

لیست اتحادیه های موجود دربانک ایران اصناف

لیست اتحادیه های کشور دارای 6950 رکورد می باشد به همین جهت نمی توان همه این اطلاعات را در مقاله حاضر درج نمود. شما می توانید با مراجعه به سایت ایران اصناف به آدرس (http://iran-asnaf.ir/Menu/2737/لیست-اتحادیه-های-کشور) لیست اتحادیه های کشور را مشاهده و بررسی نمایید.

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در سال 1362 به نام اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشینهای اداری به شماره ثبت 34057 شکل گرفت. این اتحادیه در سال 1389 و با تغییرات تکنولوژی، پیشرفت علم فناوری اطلاعات و طبق ضوابط خاص مصوب در هیئت عالی نظارت درحال حاضر، در 9 رسته ذیل، ادامه فعالیت صنفی را بر عهده دارد.

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در سال 1362 به نام اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های اداری شکل گرفت

اتحادیه صنف پوشاک

اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با 20 هزار عضو لباس فروش و تولیدکننده لباس و پوشاک به صورت عمده و خرده فروش در ردیف یکی از بزرگترین و منسجم ترین اتحادیه های صنفی می‌باشد که با توانمندی و نوگرایی در زمینه لباس و پوشاک مدیریت می نماید و در زمینه راهکارها و پیشنهادهای مؤثری را ارائه و همواره پیگیر اجرایی شدن آن بوده که بحمداللّه تاکنون نیز موفقیتهای حاصل گردیده است.

متخصصان و کارشناسان صنف بر این عقیده اند که لباس و پوشاک مهمترین نشانه فرهنگی و بارز ترین و مشخص ترین مظهر قومی و بهترین وسیله انتقال نشانه فرهنگی بوده که به سرعت تحت تاثیر پدیده‌های فرهنگ پذیری در بین جوامع گوناگونی انسانی قرار گیرد.

این تاثیر تا بدان جا است که استیلای فرهنگی و سلطه پذیری در وهله اول از طریق انتقال پوشاک صورت گرفته است و در بسیاری از جوامع با تغییر پوشاک یک جامعه رفتار اجتماعی و معیشت آنها نیز دچار دگرگونی شده است. امروزه نقش و اهمیت پوشاک به حدی است که به راستی می توان تمامی فرهنگ و هنر هر کشوری را در پوشاک مردم آن سرزمین جلوه گر دانست.

اتحادیه صنف کسب و کارهای مجازی

وظیفه اتحادیه صنف کسب و کارهای مجازی در قانون و مقررات نظام صنفی، حمایت و حفظ حقوق صنفی اعضا، ایجاد و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنفی، تلاش برای بهبود محیط کسب و کار، تعامل با دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی در راستای وظایف و اختیارات خود، همچنین تلاش در راستای ارتقا کیفی خدمات رسانی اعضا به مردم و اطلاع رسانی مناسب رسیدگی به شکایات دریافتی است.

مجوز کشوری کسب و کار مجازی

برای مطالعه فایل مربوط به مجوز کشوری کسب و کار مجازی، به انتهای صفحه مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

صنف انجمنی هست که از سوی گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه تشکیل می‌شود، تا ازاین راه به بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و همچنین انجام وظیفه اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه موردنظر، یاری رساند.

اتحادیه از نفراتی تشکیل می شود که اهداف مشترکی در راستای حفظ حقوق شغل و حرفه مورد نظر را دارند و از همچنین از افراد مورد اعتماد و خوشنام استفاده می کنند.اعضای هر اتحادیه به صورت غیر انتفاعی و فقط به سود صنف مورد نظر خود کار می کنند و دارای شخصیت حقوقی و مستقل عمل می کنند.

ما سعی کردیم در این بخش به صورت کامل به معرفی اتحادیه و صنف و … پپردازیم. اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما برای ما کامنت بگذارید.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "نظام صنفی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نظام صنفی، قواعد و مقرراتي است كه امور مربوط به سازمان ، وظايف ،اختيارات ،حدود و حقوق افراد و واحدهاي صنفي را طبق اين قانون تعيين مي‌كند ." } },{ "@type": "Question", "name": "کمیسیون نظارت اصناف چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "كميسيوني است كه به منظور برقراري ارتباط و ايجاد هماهنگي بين اتحاديه‌ها و مجامع امور صنفي با سازمان ها و دستگاه هاي دولتي در راستاي وظايف و اختيارات آنها و همچنين نظارت بر اتحاديه‌ها و مجامع امور صنفي هر شهرستان تشكيل مي‌شود ." } },{ "@type": "Question", "name": "اتحادیه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اتحادیه از نفراتی تشکیل می شود که اهداف مشترکی در راستای حفظ حقوق شغل و حرفه مورد نظر را دارند و از همچنین از افراد مورد اعتماد و خوشنام استفاده می کنند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.