قبل از پرداختن به موضوع انبارداری چیست و اصول انبارداری چگونه است؟ باید بدانید که مشکلاتی چون ناهماهنگی در ورود و خروج کالا، جابجایی و مفقود شدن قطعات یا عدم ثبت درست کالاها توسط پرسنل انبار همگی نشان دهنده اهمیت انبارداری و فرآیندهای انبار است. خدمات انبارداری در نگهداری و تبادل کالا نقش مهمی دارد.

انبارداری یک فعالیت پیچیده است که هر مرحله آن باید مطابق با فرآیندهای سازمان شما انجام یابد. اجرای مناسب انبارداری شما، روان بودن فرآیند لجستیک را تضمین کرده و به کسب و کارتان کمک می‌کند. امروز بدون داشتن یک نرم‌افزار انبارداری خوب مدیریت انبار به مسئله ای غیر ممکن تبدیل شده است.

اگر جزو کسانی هستید که به دنبال خدماتی برای ساده تر کردن مدیریت زنجیره تامین خود هستند؛ دانستن اینکه انبارداری چیست، آشنایی با انواع انبار و سیستم انبارداری و همچنین آموزش نرم افزار انبارداری می تواند نتایج مهمی، هم برای شما و هم برای مشتریان شما فراهم کند.

 

خواندن مقاله انبارداری و انواع انبار را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • تمام مدیران و صاحبان کسب و کارهای تولیدی، بازرگانی و…
  • افرادی که به دنبال آشنایی با انبارداری و انواع انبار هستند
  • کسانی که در پی یافتن تفاوت های فرم های انبار یا آشنایی با اصول انبارداری هستند و…

انبار چیست؟

انبار مکانی برای ذخیره و انباشت کالای مورد استفاده است. در تعریف انبار ممکن است انبار به عنوان تاسیساتی شناخته گردد که محل نگهداری ایمن کالا است.

انبار به عنوان تسهیلاتی است که در کنار قفسه های ذخیره سازی این امکان را به تولیدکنندگان و بازرگانان می دهد که اختلافات بین جریان ورودی کالا و جریان خروجی کالا را کنترل کنند. اما متاسفانه این جریان های کالا ناهماهنگ هستند و این یکی از دلایلی است که باید بدانیم انبارداری چیست و چگونه می توان انبار استانداردی داشت.

اصلی ترین فرآیندهایی که در سیستم انبارداری انجام می‌گردد عبارتند از:

  • رسید کالا
  • تایید کالا
  • حمل‌و نقل بین قسمت های مختلف انبار
  • ذخیره و ایمن کردن کالا
  • تهیه سفارشات و ادغام بارها
  • ارسال کالا
  • مدیریت و پردازش اطلاعات مربوط به گردش کار، تقاضا و غیره

نکته مهم

انبار یک فضای برنامه ریزی شده برای ذخیره سازی و مدیریت کارآمد کالاها و مواد است. در تعریف انبار می توان کلمات «انبار» و «مرکز توزیع» را به صورت متقابل استفاده کرد.

انواع انبار

در بعضی مواقع فعالیت تجاری یک شرکت، به یک یا چند نوع تاسیسات ذخیره سازی (انبار) نیاز دارد؛ انبارهایی به منظور نگهداری مواد اولیه، محصولات نیمه تمام، محصولات تولیدی و نهایی شده و غیره.

همه اینها باید بر اساس انواع انبار، نیازهای عملیاتی و مطابق با محدودیت و پتانسیل های هر مکان تنظیم شوند. بهترین راه در جهت طبقه بندی انواع مختلف انبار، گروه بندی آنها باتوجه به ویژگی های مشترک است:

  1. با در نظر داشتن ماهیت محصول، انبارهایی وجود دارد که محصولات قابل اشتعال، مواد کوچک، قطعات یدکی و حتی مواد قابل خراب شدن در آن نگهداری می‌شود و برای استفاده عمومی هستند.
  2. ساختمان انبار نیز می تواند ملاک طبقه بندی انبار باشد. ساختمان های انبار را می توان به عنوان انبارهای بدون سرپوش (سقف باز)، ساختمان های صنعتی، زیر زمین ها، سردخانه و … طبقه بندی کرد.
  3. با وجود جریان مواد، تاسیسات انبار را می توان به موارد استفاده شده برای مواد اولیه، محصولات و قطعات نیمه تمام، محصولات نهایی، محصولات قابل توزیع و غیره تقسیم کرد.
  4. از نظر موقعیت مکانی انبار می تواند مرکزی، منطقه ای و یا برای ترانزیت باشد.

انبارداری چیست؟

انبارداری به انگلیسی Inventory ترجمه می‌گردد و به حفظ کالاها تا زمان ارسال به مصرف کننده اشاره دارد. بنابراین انبارداری فرآیند ذخیره کالاهایی است که بعداً توزیع می شوند و انبار به عنوان مکانی تعریف می شود که در انباشت کالا توسط انباردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه همه انباردارها باید تا حدی با نرم افزار حسابدای آشنا باشند تا بتوانند کالاهای خود را به درستی ثبت کنند.

هم اکنون با مفهوم انبارداری چیست آشنا شدید. انبارداری همچنین می تواند به عنوان مسئولیت نگهداری کالاها تعریف شود.

انبارداری چیست و اصول انبارداری کدامند

انبارداری چیست و اصول انبارداری کدامند

حال این سوال به وجود می آید که چرا اطلاع از اینکه انبارداری چیست مهم است؟ برای مشاغل صادراتی، وارداتی، حمل و‌نقل و تولید کالا، انبارداری مهم است. نرم افزار حسابداری بازرگانی مورد دیگری هست که ثبت کالا در آن اهمیت بالایی دارد.

چرا که داشتن یک مکان واحد به منظور نگهداری و کنترل محصولات به شما کمک می‌کند تا از دریافت به موقع سفارشات مشتریان اطمینان حاصل کنید. در کنار آنکه شما یک مکان برای انبار خود انتخاب می کنید باید نسبت به استخدام انباردار خوب نیز بپردازید که بتواند از اموال شما نگهداری و حراست کند.

نکته مهم

نگهداری کالا به صورت سازمان یافته در یک مکان مشخص با عنوان انبار می تواند موجب صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره وری شما گردد.

در ادامه به 3 مورد از نتایج انبارداری در فرآیند مدیریت موجودی کالا اشاره خواهیم کرد:

  • انجام موثر سفارشات

انبارداری امکان ذخیره، ارسال و توزیع کالاها را از یک مکان واحد فراهم می کند. این امر باعث خواهد شد تا بتوانید موجودی خود را به طور موثر ردیابی و مدیریت کنید.

آشنایی با اصول انبارداری می تواند هزینه حمل‌و نقل شما را کاهش دهد، انعطاف پذیری شما را افزایش داده و نیازهای پرسنلی شما را کاهش دهد.

  • کاهش ریسک آسیب به محصولات

انبارداری یک فرآیند بیمه شده است، به این معنی که اگر محصولات شما آسیب دیده یا به سرقت بروند، جبران خسارت دریافت خواهید کرد.

انبار کردن کالاها در یک انبار کنترل دما، محصول را از فاسد شدن محافظت کرده و از تغییرات ناخواسته رنگ و بافت جلوگیری می کند.

  • افزایش ارزش عملکرد

انبارداری امکان تحویل به موقع و توزیع محصولات شما را فراهم می کند و از این طریق بهره وری نیروی کار و رضایت مشتری را افزایش می دهد. انبارداری به کاهش خطاها و صدمه به کالاهای شما کمک می کند و مانع از بین رفتن یا سرقت آن در طی فرآیند انجام سفارش میشود. اگر می‌خواهید در هر لحظه وضعیت انبار خود را بررسی کنید توصیه می‌گردد از نرم افزار حسابداری ابری فرداد استفاده کنید.

 انبارداری به شما کمک می‌کند کالاهای خود را به موقع تحویل دهید و ارزش برند خود را در نظر مشتریان افزایش دهید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مهم ترین اصطلاحات انبارداری چیست

در هر کسب و کاری مجموعه ای از لغات و اصطلاحات تخصصی وجود دارد که در جهت تسهیل کار بین کارمندان و فعالان آن حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اداره انبار نیازمند آشنایی با اصطلاحات انبار و معانی آنهاست و دانستن این اصطلاحات برای هر کسی که می خواهد در این صنعت مشغول به کار شود و یا از خدمات انبارداری بهره مند گردد، می تواند فوق العاده مفید باشد.

ما در مقاله ای جداگانه به شرح تمام اصطلاحات رایج اصول انبارداری پرداخته ایم، شما می توانید با مطالعه مقاله اصطلاحات انبارداری با تمام این اصطلاحات آشنا بشوید و در هنگام مراجعه به انبار به خاطر عدم اطلاع از اصطلاحات انبار دچار مشکل نشوید. در ادامه این بخش نیز با 5 مورد از با اهمیت ترین اصطلاحات اصول انبارداری آشنا می شوید:

موجودی:

موجودی در انبارداری چیست ؟ به کلیه دارایی های مشهود و غیر مشهودی که در انبار به منظور فروش یا ساخت نگهداری می‌شود تا در زمان مشخص به مصرف برسد موجودی انبار گفته می‌شود.

کاردکس انبار:

کلیه اطلاعات ورود و خروج، محل نگهداری و حتی میزان موجودی در کارت کاردکس انبار جهت اطلاع قید می‌شود.

تگ:

بر روی هر گروه از کالاها برچسبی به عنوان تگ نصب خواهد شد که تعداد کالا در آن قید میگردد.

حواله انبار:

مفهوم حواله انبار در انبارداری چیستهنگام تحویل کالا به مشتری اطلاعاتی از قبیل تعداد، جنس، نوع کالا، تاریخ تحویل و … در برگه حواله انبار توسط انباردار درج و به مشتری داده می شود.

کارت شناسایی کالا:

در کنار قفسه هر طبقه مرتبط با کالا کارت مقوایی در ابعاد کوچک وجود دارد که در آن اطلاعات مربوط به هر کالا نوشته شده است و با نام کارت قفسه نیز در بین انباردارها شناخته می شود.

به طور کلی انباردار به ابزاری مثل نوار مقاله، استکر، کانوایر و موارد زیر احتیاج دارد:

ابزار اندازه گیری:

ترازو، باسکول، متر و …

وسایل حمل و نقل:

جرثقیل، لیفتراک، فورک های حمل‌و‌نقل پالت و ….

تجهیزات دفتری:

دفاتر انبارداری، کاردکس، نرم افزار انبارداری، اسناد انبار و …

تجهیزات ایمنی:

تابلو هشدار دهنده، کپسول آتش نشانی و …

اصول انبارداری چیست؟

دانستن اصول انبارداری برای کسب و کارهای تولیدی، پیمانکاری و بازرگانی بسیار اهمیت دارد. وقتی در انبار کالایی ذخیره و نگهداری میشود، در هر زمان ممکن است فرایند انبارداری در معرض خطرات و آسیب های جدی قرار بگیرد.

بنابراین آشنایی با نکات اصول انبارداری می تواند به نگهداری کالا با کمترین آسیب و در حداقل زمان کمک کند تا بدون هیچ آسیبی کالا را به موقع در اختیار درخواست کننده قرار دهید. با استفاده از نرم افزار بازرگانی اطلاعات مربوط به نگهداری کالا ها در کمترین زمان قابل ثبت و پیگیری هستند.

نکته مهم

اصول انبارداری جهت انتخاب، بسته بندی و حمل و‌نقل محصولات شما از انبار، موثر و کارآمد است.

 اصول انبارداری بدان معنی است که می توانید با رعایت آن در ارائه بهترین خدمات ممکن به مشتریان خود متمرکز شوید. اصول انبارداری کمک می‌کند تا:

کلیه معاملات مرتبط با انبار به طور کارآمد پردازش شوند تا زنجیره تامین به خوبی و به طور جامع کار کند. بهره مندی از اصول انبارداری و استفاده از یک سیستم مدیریت انبار کارآمد به جای یک نرم افزار حسابداری که ممکن است فقط امکان مدیریت اولیه اسناد انبارداری را داشته باشد، می تواند در پردازش حمل و نقل، دریافت، قرار گرفتن در انتظار و انتخاب کالا به شما کمک کند.

با وجود اینکه مدیریت انبار و پیاده سازی اصول انبارداری بخش مهمی از زنجیره تامین کالا است، بنابراین ضروری است که انبار خود را با سایر ماژول های عملیاتی و مرتبط مانند پردازش سفارش فروش و مدیریت لجستیک مرتبط کنید. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در حوزه مدیریت انبار به مقاله مدیریت انبارداری مراجعه نمایید.

دستورالعمل انبارداری چیست

تقریباً هر انبار درگیر وظایف اصلی دریافت، تخلیه و حمل و نقل سفارش است و کارگران انبار مجموعه ای از کارها مانند بسته بندی و مونتاژ را طبق روال همیشگی انبارداری انجام می دهند.

اما گاهی یک انبار دارای عملیات پیچیده تر و منحصر به فرد خواهد بود یا اینکه یکی از نیروهای متخصص انبار غیبت دارد و روال کاری انبار به هم می خورد.

نکته مهم

در صورت عدم وجود روش استاندارد در دستورالعمل های اصول انبارداری، کارگران روش های خاص خود را برای انجام کار پیش می گیرند. در چنین مواقعی تنظیم یک دستورالعمل انبارداری استاندارد می تواند با اهمیت باشد.

دستورالعمل استاندارد در اصول انبارداری چیست

دستورالعمل استاندارد انبارداری

از جمله مباحثی که باید در دستورالعمل های انبارداری پیاده سازی شود عملیات مربوط به فناوری اطلاعات یا اقدامات انجام شده تحت هدایت سیستم مدیریت انبار یا سیستم برنامه ریزی منابع انسانی است.

یک سری عوامل محیطی از جمله روش های حاکم بر امنیت، ایمنی و بهداشت و همچنین مدیریت ریسک و برنامه ریزی برای بروز بحران یا محل نگهداری کالاهای خاص وجود دارد که حتما باید این موارد را نیز در دستورالعمل انبار در نظر گرفت.

هنگام تهیه دستورالعمل انبارداری، تمام سوالاتی را که توسط افراد شاغل در انبار شما ایجاد میشود در نظر بگیرید. در اینجا به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

ردیف سوالات ایجاد شده هنگام تهیه دستورالعمل انباداری
1 وقتی نتوانیم کالایی را پیدا کنیم که موجودی را نشان دهد، چه می کنیم؟
2 اگر نتوانیم فضایی پیدا کنیم که بتوانیم محموله ورودی را کنار بگذاریم چه کار کنیم؟
3 عملکرد سیستم کدگذاری تاریخ چگونه است؟

فرم های انبارداری

یکی از فرآیندهای پشتیبانی در انبار جهت نظارت بر جا به جایی، محافظت و چیدمان کالا، فرم های انبارداری هستند که به 3 گروه درخواست ها، حواله ها و رسیدها دسته بندی می شوند.

مستند سازی فرآیندهای انبارداری بر اساس الزامات مشخص و استاندارد و با توجه به روش اجرایی، دستورالعمل ها و فرم های انبار، نقش مهمی در بهبود عملکرد انبار دارد. در ادامه توضیح مختصری درباره فرم انبار خواهیم داد:

  • فرم درخواست ها

این گونه فرم ها به طور کلی به دو نوع «فرم درخواست کالا از انبار» و «فرم درخواست خرید کالا» تقسیم می شوند. فرم درخواست کالا از انبار فرمی است که تعداد اجناس مورد نیاز در آن اعلام و پس از امضاء توسط واحد یا شخص درخواست کننده، به انبار داده می‌شود.

فرم درخواست خرید کالا فرمی است که توسط واحد انبار برای تهیه کالای مورد نیاز تهیه می‌شود و برای واحد تدارکات ارسال می شود.

  • فرم رسیدها

فرم رسیدهای انبار نیز خود به 6 نوع رسید طبقه بندی می شود:

1- رسید انبار موقت: وقتی کالایی به انباردار تحویل داده میشود نیاز به تایید تحویل وجود دارد. فرم رسید موقت انبار کمک می‌کند تا کالا تا زمان تعیین تکلیف وضعیت نگهداری و ثبت در انبار، موقتاً در انبار قرنطینه نگهداری شود.

2- رسید انبار دائم: وقتی کالا به انبار وارد می شود، مسئول انبار موظف است فرم رسید انبار دائم را ثبت و بعد از امضاء به واحد تدارکات ارسال کند.

نکته مهم

از آنجایی که این فرم تعهد مالی به همراه دارد، بنابراین یکی از مهمترین اسناد انبار است و واحد مالی با تکمیل این فرم می تواند اقدام به پرداخت وجه به فروشنده کالا کند.

3- رسید جابجایی کالا بین انبار: شرکت های پروژه ای بیشتر از این فرم استفاده می کنند. وقتی از انبار یک نمایندگی کالا جابه‌جا و به انبار نماینده دیگری منتقل می شود از فرم رسید جابه‌جایی کالا بین انبار استفاده می شود.

4- فرم رسید برگشت: اگر به سازمان کالایی ارسال شده باشد و بخشی از آن برای پیشگیری از مستهلک شدن به انبار برگشت داده شده باشد، از رسید برگشت کالا به انبار استفاده می شود.

5- فرم رسید امانی: اگر امکان تهیه فوری کالای مورد نیاز وجود نداشته باشد و بتوانیم آن کالا را از دیگر شرکت ها امانت بگیریم و پس از مدتی کالا را عودت دهیم می توان از رسید امانی استفاده کرد.

6- رسید مصرف مستقیم: گاهی به دلیل فوریت کالاهایی خریداری میشود که بدون ورود به انبار به خاطر ضروری بودن مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در این موقعیت می توان از فرم رسید مصرف مستقیم استفاده کرد.

نکته: هر کالایی باید برای ثبت فرم انبارداری، توسط مسئول انبار مشاهده و تایید شود.

  • فرم حواله ها

فرم حواله ها نیز به دلیل گستردگی فرآیند انبارداری به انواع زیر تقسیم می شود:

  1. حواله انبار: این فرم توسط واحد انبار تکمیل و بعد از تحویل کالا به واحد درخواست کننده مورد استفاده قرار می گیرد. حواله انبار با رسید انبار رابطه معکوس دارند. چرا که با تحویل کالا موجودی انبار کمتر میشود.
  2. حواله جابجایی بین انبار: این فرم توسط واحد انبار ارسال کننده کالا تکمیل و مانند رسید جابجایی است.
  3. حواله برگشت از خرید: فرمی که به هر دلیلی کالا به فروشنده عودت و پس از رسید انبار استفاده می‌شود.
  4. حواله امانی: مثل رسید امانی است و تفاوت آن در تکمیل حواله امانی توسط شرکت امانت دهنده کالا است.

فلوچارت و فرایندهای اصلی انبارداری چیست

فرآیند انبارداری بستگی به نوع انبار، فرهنگ و اصول شرکت، کارکرد انبار، دمای لازم برای نگهداری محصولات و هر گونه الزام قانونی قابل اجرا دارد. با این حال هر عملیات انبارداری دارای 4 فرآیند اصلی زیر است:

  • دریافت: یکی از مهمترین فرآیندهای انبارداری دریافت کالا است. هر گونه اختلال در این مرحله می تواند در کل عملکرد انبارداری تاثیر بگذارد.

در مرحله دریافت در ابتدا کالاهایی که رسید دارند و بسته بندی شده اند مورد بررسی قرار می گیرند و در مرحله بعد کالاهای خسارت دیده بررسی می شوند.

در صورت خسارت به کالا در زمان دریافت، تحقیقات کاملی در مورد دلیل خسارت و نحوه حمل‌و نقل کالا انجام میشود و سپس کالا به قسمت مربوطه در انبار منتقل می شود.

  • انتقال: در این مرحله کالاهایی که به هم شباهت دارند در یک فضای محاسبه شده در انبار انتقال و در کنار یکدیگر قرار می گیرند، تا بتوان به راحتی آنها را توزیع کرد.

اپراتورهایی که فرآیند آماده سازی را کنترل می کنند، تایید می کنند که محل ذخیره کالا در انبار به درستی انتخاب شده و بعد از تایید، کالا را در محوطه اختصاص داده شده قرار می دهند.

  • بسته بندی: بسته بندی شامل ترکیب همه موارد در یک سفارش در کنار هم و آماده شده آن برای حمل و‌نقل است.

این فرآیند شامل بسته بندی وسایل، وزن کردن سفارش بسته بندی شده، چاپ برچسب های مربوطه و انتخاب سرویس حمل و نقل مناسب برای تکمیل تحویل کالا می باشد.

  • حمل و نقل: حمل و نقل فرآیند ارسال سفارشات شما به مشتریان مربوطه است.

اجناسی که قرار است حمل بشوند در ابتدا بسته بندی می شوند تا مانع از درهم و برهم و سردرگمی برنامه تحویل و در نتیجه تحویل دیر هنگام بشود.

اصول چیدمان انبار

کسب و کار شما در حال رشد است، اما به نظر می رسد که عملیات انبار شما نمی تواند آن طور که لازم است طی شود. در حالی که چیدمان صحیح و اصولی انبار مدت زمان لازم برای انجام 80% فرآیند انبارداری شما را کاهش می دهد.

چیدمان انبار باعث می شود بهره وری بیشتر و در نتیجه عملیات کارآمدتر باشد. در نتیجه مشتریان از عملیات کارآمد انبار راضی و در نهایت انبارداری به تجارتی سودآور تبدیل خواهد شد.

در ادامه با 3 اصل یک چیدمان کارآمد انبار آشنا خواهید شد:

جریان: جریان انبار را می توان به عنوان حرکت بی وقفه مواد، افراد و ترافیک درون ساختمان تعبیر کرد. در چیدمان انبار باید به نحوی برنامه ریزی کرد که جریان انبار به راحتی و در اسرع وقت انجام شود.

همچنین باید فعالیت کارکنان به حداقل رسیده و کالاها در نزدیکی هم و محل بارگیری چیده شود.

دسترسی: هر محصول روی پالت باید در دسترس همگان باشد و معمولا بدون نیاز به انتقال یک محصول باید به کالای دیگر دسترسی داشت.

این بدان معنا است که می توانید قفسه های پالت خود را در ردیف هایی بسازید که به اندازه کافی گسترده باشند تا جک های پالت و کامیون را در خود جا دهند و وسایل را برای راه اندازی و ذخیره سازی استراتژیک برای حداقل تداخل با یکدیگر فراهم کنند.

فضا: با در نظر گرفتن فضای دفاتر کار، اسناد انبار، ذخیره پالت خالی، شارژ باتری و غیره، چگونه می توانید فضای انبار خود را برای بهره مندی از امکانات به حداکثر برسانید؟

شما باید بتوانید با وجود طیف گسترده ای از قفسه های عمودی و تجهیزات آزاد، انبار خود را به روشی طراحی کنید که از حداکثر فضا بتوانید استفاده کنید.

ضمن اینکه طراحی فضای انبار و چیدمان کالا باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا در صورت تمایل بتوانید در آینده آن را تغییر دهید.

دلایل و فواید مدیریت انبار

زمان: گاهی بین زمان تولید و مصرف کالا فاصله ای به وجود می آید. برخی کالاها در طول سال تولید می شوند ولی در فصول خاصی مورد نیاز هستند.

مثل بارانی، چتر و بخاری. از طرف دیگر برخی از کالاهایی که در طول سال تقاضا می شوند در منطقه خاصی تولید می شوند، مانند گندم و برنج. انبار کردن کالاها کمک می کند تا بین زمان تقاضا و تولید تعامل به وجود آید.

ذخیره کالاهای مازاد: یک انبار به عنوان فروشگاه کالاهای مازادی که مورد نیاز نیست عمل می کند.

کالاها معمولاً در زمانی تولید می شوند که مشتری تقاضا داشته باشد و یا بازار نیاز به آن کالا داشته باشد. در اینجاست که مدیریت انبارداری در درجه اهمیت بالایی قرار می گیرد، بنابراین تا زمانی که مشتری نیاز به کالا نداشته باشد باید به درستی از آن کالا در انبار نگهداری شود.

کالاهایی که بلافاصله مورد نیاز نیستند می توانند در انبار ذخیره شوند تا در آینده تقاضا را برآورده کنند.

تثبیت قیمت: انبارها با ذخیره کالاها در زمان بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا و سپس با توزیع آن کالاها در هنگام وجود تقاضا بیشتر از تولیدات فوری باشد، نوسانات شدید قیمت را کاهش می دهند.

با ذخیره کردن محصولات در انبار می توان از عرضه منظم کالاها در بازار اطمینان داشت. این تطبیق عرضه با تقاضا به ثبات قیمت ها کمک می کند.

ایمنی و کاهش خطر در اصول انبارداری چیست

ایمنی و کاهش خطر در انبارداری چیست

به حداقل رساندن خطر: انبارها ایمنی کالاها را فراهم می کنند. محصولات قابل فاسد شدن را می توان در انبار سرد نگهداری کرد. با نگه داشتن کالاهای خود در انبارها، بازرگانان می توانند خسارت ناشی از آتش سوزی، سرقت و غیره را به حداقل برسانند.

کالاهای نگهداری شده در انبار به طور کلی بیمه می شوند. در صورت گم شدن و یا صدمه دیدن کالا، صاحب کالا می تواند جبران خسارت کامل از بیمه را دریافت کند.

بسته بندی و درجه بندی: برخی از کالاهای خاص مصارف انسانی مثل قهوه باید تهیه یا فرآوری شوند. یک انبار مدرن امکاناتی را برای پردازش، بسته بندی، مخلوط کردن، درجه بندی و غیره از کالاها به منظور فروش فراهم می کند.

خریداران می توانند کالاهایی را که در یک انبار نگهداری می شوند بازرسی کنند.

نتیجه گیری

در مقاله انبارداری چیست و آشنایی با اصول انبارداری با مفهوم انبار آشنا شدید و یاد گرفتید که انواع انبار با توجه به نوع کالای انبار شده، جریان مواد، ساختمان و موقعیت مکانی طبقه بندی می‌شود.در مرحله بعد با مفهوم اصول انبارداری و انواع دستورالعمل ها و فرم های انبار آشنا شدید.

شما هم می توانید با مطرح کردن سوالات خود در قسمت دیدگاه، تبادل اطلاعات خوبی با دیگر خوانندگان و همینطور ما داشته باشیم. در مقاله های بعدی به آموزش انبارگردانی که برای ثبت مغایرت موجودی واقعی کالا و موجودی ثبت شده در نرم‌افزار است پرداخته ایم،  همچنین وظایف انباردار که شرح کاملی از وظایف و مسئولیت های انبار دار است، خواهیم پرداخت و به زودی با جدیدترین روش های انبارداری آشنا خواهید شد.

آموزش نرم افزار انبارداری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "انبار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "انبار مکانی برای ذخیره و انباشت کالای مورد استفاده است. در تعریف انبار ممکن است انبار به عنوان تاسیساتی شناخته شود که محل نگهداری ایمن کالا است." } },{ "@type": "Question", "name": "انبارداری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "انبارداری به انگلیسی Inventory ترجمه می شود و به حفظ کالاها تا زمان ارسال به مصرف کننده اشاره دارد. بنابراین انبارداری فرآیند ذخیره کالاهایی است که بعداً توزیع می شوند و انبار به عنوان مکانی تعریف می شود که در انباشت کالا توسط انباردار مورد استفاده قرار می‌گیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "موجودی در انبارداری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به کلیه دارایی های مشهود و غیر مشهودی که در انبار به منظور فروش یا ساخت نگهداری می شود تا در زمان مشخص به مصرف برسد موجودی انبار گفته می شود." } },{ "@type": "Question", "name": "اصول انبارداری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دانستن اصول انبارداری برای کسب و کارهای تولیدی، پیمانکاری و بازرگانی بسیار اهمیت دارد. وقتی در انبار کالایی ذخیره و نگهداری می شود، در هر زمان ممکن است فرایند انبارداری در معرض خطرات و آسیب های جدی قرار بگیرد" } },{ "@type": "Question", "name": "دستورالعمل انبارداری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "یک سری عوامل محیطی از جمله روش های حاکم بر امنیت، ایمنی و بهداشت و همچنین مدیریت ریسک و برنامه ریزی برای بروز بحران یا محل نگهداری کالاهای خاص وجود دارد که حتما باید این موارد را نیز در دستورالعمل انبار در نظر گرفت." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.