صدور صورتحساب الکترونیکی

 آیا می دانید یکی از بخش های بسیار مهم در هر سیستم حسابداری سند های حسابداری می باشند؟ تمام هزینه ها و رویداد‌های مالی در اسناد حسابداری ذخیره شده و اسناد حسابداری هستند، که میزان سود و زیان شرکت در طول یک دوره مالی را مشخص می نمایند. بنابراین آموزش ثبت سند افتتاحیه برای حسابداران الزامی می باشد.

در این مقاله ما به معرفی سند افتتاحیه، آموزش ثبت سند افتتاحیه در نرم‌افزار فرداد، نکات قابل توجه در ثبت سند افتتاحیه و سوالات مهم در زمینه ثبت سند افتتاحیه چیست؟ می پردازیم.

خواندن مقاله آموزش ثبت سند افتتاحیه را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • مدیران کسب و کارها
  • مدیران مالی شرکت ها
  •  حسابداران
  •  دانشجویان رشته حسابداری

سند افتتاحیه چیست؟

ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که سند افتتاحیه چیست؟ سند افتتاحیه یکی از انواع اسناد حسابداری می باشد، که در آغاز دوره مالی جدید ثبت شده و مانده حساب های دوره مالی قبل در آن ثبت می شوند.

بهتر است که سند افتتاحیه اولین سندی باشد که در ابتدای دوره مالی در سیستم حسابداری ثبت می شود، اما اجباری بر آن نبوده و گاهی ثبت سند افتتاحیه برخی از شرکت ها تا تیرماه هم طول خواهد کشید.

درصورتی که شرکتی اولین بار در سال فعالیت های خود را شروع کرده باشد، اولین رویداد شرکت به عنوان سند افتتاحیه شناخته می شود. در این شرکت ها برای ثبت سند افتتاحیه تنها کاری که حسابداران باید انجام بدهند این است که اقلام دارایی، بدهی و سرمایه شرکت را وارد سیستم نمایند. این نوع حسابها در شرکت سند افتتاحیه می باشند.

نکته مهم

برای ثبت سند افتتاحیه باید ابتدا حساب های موقت و سپس حساب های دائمی در برنامه مالی سال قبل بسته شوند.

اگر شرکت بیش از یک سال فعالیت داشته باشد، سند افتتاحیه این شرکت از مانده حسابهای دائمی، رابط و انتظامی سال مالی گذشته تشکیل می شود، که این مانده حساب ها خود از دارایی‌های جاری و غیر جاری، بدهی‌های جاری و غیر جاری و سرمایه شرکت تشکیل می شوند.

توجه داشته باشید که برای ثبت سند های افتتاحیه در شرکت هایی با بیش از یک سال سابقه کار ابتدا باید ثبت های سال گذشته بسته شوند و سپس آن ها را مثل یک شرکت که تازه فعالیت خود را آغاز کرده است، ثبت نمود. توصیه می‌گردد مقاله ماهیت حساب‌ها را مطالعه نمایید.

سند افتتاحیه چیست در آموزش ثبت سند افتتاحیه

حسابدار در حال آموزش ثبت سند افتتاحیه به صورت مجازی می باشد.

آموزش ثبت سند افتتاحیه

 یکی از وظایف حسابدار و یا کارشناس حسابداری ثبت اسناد افتتاحیه در شرکت می باشد. در آموزش ثبت سند افتتاحیه باید بگوییم که برای ثبت سند افتتاحیه ابتدا باید حساب‌های سال گذشته بسته شود، یعنی ابتدا حساب‌های هزینه، سپس حساب های درآمد و سپس حساب های سود بسته می شود. پس از بسته شدن حساب ها سند اختتامیه ثبت می شود. در این کار می‌توانید از نرم افزار حسابداری ابری کمک بگیرید.

در نهایت در سال مالی جدید سند افتتاحیه ثبت خواهد شد. در واقع مانده های موجود در سند اختتامیه سال قبل به عنوان موجودی ابتدای دوره سند افتتاحیه سال جدید ثبت می شوند.

نحوه ثبت سند حسابداری افتتاحیه در شرکت تازه تاسیس

برای ثبت سند حسابداری در یک شرکت تازه تاسیس، ابتدا باید سند افتتاحیه ثبت شود، برای ثبت سند افتتاحیه باید مواردی ازقبیل صندوق، بانک، تنخواه و تمام دارایی‌های فعلی شرکت بدهکار خواهند شد، سپس تراز افتتاحیه نیز بدهکار می گردد.  سپس حساب های پرداختنی، اسناد پرداختنی، جاری شرکا، پیش دریافت ها، سرمایه، وام و … بستانکار شده و تراز افتتاحیه بدهکار خواهد شد.

نکته: سند افتتاحیه تنها سندی می باشد که دارای پیوست نمی باشد و اظهارنامه سال گذشته مشخص می کند که سند افتتاحیه درست می باشد یا خیر. 

درواقع تراز افتتاحیه یک نوع حساب واسطه ای می باشد که در روز اول باز شده و در همان روز بسته می شود. پس کارایی خاصی نداشته و نوعی حساب بی ناحیه می باشد که تنها در افتتاح حساب مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین تراز افتتاحیه همان تراز اختتامیه می باشد که برعکس شده است و به جای خود برگشته است.  در شرکت تازه تاسیس اولین سندی که ثبت می شود باید سند افتتاحیه باشد و بقیه سند ها باید بعد از سند افتتاحیه ثبت شوند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نمونه سند افتتاحیه حسابداری

پس از این که سند افتتاحیه در سیستم ثبت شود، می توانیم در ماژول حسابداری مالی، در بخش صدور اسناد، سند افتتاحیه مورد نظر را مشاهده نماییم. در تصویر زیر یک نمونه سند افتتاحیه در افزار فرداد (آموزش ثبت سند افتتاحیه) را مشاهده خواهید نمود.

نمونه سند افتتاحیه

در تصویر یک نمونه سند افتتاحیه جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه نمایش داده می شود.

در ثبت سند افتتاحیه چه نکاتی باید رعایت کنیم؟

در ادامه به برخی از نکات مهم در سند افتتاحیه می پردازیم.

  • از لحاظ تعداد آرتیکل

    • سند افتتاحیه آخرین حساب های دائمی را افتتاح خواهد نمود، به همین جهت اغلب این سند از آرتیکل‌های زیادی تشکیل شده است. (همانطور که در مقاله ماهیت حساب ها اشاره شد، هر سند حداقل از دو آرتیکل بدهکار و بستانکار تشکیل شده است.)
  • از لحاظ قانون تجارت

    • مطابق ماده 6 قانون تجارت، اگر دفاتر تجاری پلمپ باشند، اولین سند رویداد مالی این شرکت ها باید پس از تاریخ پلمپ دفتر ثبت شود. به عنوان مثال اگر دفتری در تاریخ 98/08/15 ، سند رویداد مالی این شرکت باید در تاریخ 98/08/17 ثبت شود، اگر تاریخ اولین رویداد مالی دفتر قبل از تاریخ پلمپ دفتر ثبت شود هنگام رسیدگی‌های مالیاتی با عواقبی از قانون سوی اداره مالیات مواجه خواهد شد. توصیه می‌گردد مقاله قانون پایانه های فروشگاهی را مطالعه نمایید.
  • از لحاظ تاریخ و شرح سند

    •  بهتر است که برای ثبت سند افتتاحیه، تاریخ سند را برابر با تاریخ اولین روز سال مالی ثبت کنیم.
    • بهتر است که شرح سند را ثبت سند افتتاحیه درنظر بگیریم.
نکات ثبت سند افتتاحیه

حسابدار در حال بررسی موجودی اول دوره جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه

 مراحل ثبت سند افتتاحیه در نرم‌افزار فرداد

 برای ثبت سند افتتاحیه در نرم‌افزار فرداد، ابتدا باید اسناد حسابداری در سال قبل را تایید نماییم. سپس مرحله به مرحله حساب های سیستم را بسته و در نهایت پس از ثبت سند اختتامیه، می توانیم در سال مالی جدید سند افتتاحیه ثبت نماییم. در ادامه به معرفی مراحل ثبت سند افتتاحیه در نرم‌افزار فرداد می پرازیم. این امکان برای همه نرم‌ افزارهای فرداد مانند نرم افزار حسابداری پروژه فراهم هست.

1. بستن حساب های هزینه

ابتدا حسابهای هزینه را می بندیم. برای این کار در ماژول حسابداری از سربرگ عملیات پایان سال، گزینه بستن حسابهای هزینه را انتخاب می کنیم . در پنجره ای که باز می شود، معین خلاصه سود و زیان را انتخاب نموده و سپس گزینه تایید را انتخاب می نماییم.

بستن حساب هزینه در ثبت سند افتتاحیه

در این تصویر مرحله اول بستن حساب هزینه جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه به نمایش گذاشته شده است.

سپس از بالای صفحه گزینه ذخیره را انتخاب نموده و پیغامی مبنی بر صدور اسناد برای ما نمایش داده می شود، در این بخش گزینه تایید را انتخاب می نمایید.

مرحله دوم بستن حساب هزینه در ثبت سند افتتاحیه

مرحله دوم بستن حساب هزینه جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه در تصویر نمایش داده شده است.

2. بستن حساب های درآمد

برای بستن حساب های درآمد، در ماژول حسابداری از سربرگ عملیات پایان سال، گزینه بستن حساب های درآمد را انتخاب می کنیم. در پنجره ای که باز می شود از قسمت پایین صفحه معین خلاصه سود و زیان را انتخاب نموده و گزینه تایید را انتخاب می نماییم.

مرحله اول بستن حساب درآمد در ثبت سند افتتاحیه

مرحله اول بستن حساب درآمد جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه در تصویر نمایش داده می شود.

در پنجره ای که باز می شود می توانیم اطلاعات اسناد درامد خود را ببینیم و درنهایت گزینه ذخیره را انتخاب نماییم.

مرحله دوم بستن حساب درآمد در ثبت سند افتتاحیه

در تصویر مرحله دوم بستن حساب درآمد جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه نمایش داده شده است.

پس از ذخیره اطلاعات پیامی را مشاهده می کنیم که در آن نوشته است “عملیات صدور سند با موفقیت انجام شد.” در این بخش گزینه تایید را انتخاب می کنیم.

مرحله سوم بستن حساب درآمد در ثبت سند افتتاحیه

در این تصویر مرحله سوم بستن حساب درامد جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه نمایش داده می شود.

3. بستن حساب های سود و زیان

در مرحله سوم باید حسابهای سود و زیان را ببندیم، برای این کار از سربرگ حسابداری مالی، گزینه عملیات پایان سال را انتخاب نموده و سپس گزینه بستن حسابهای سود و زیان را انتخاب می نماییم.

مرحله اول بستن حساب سود و زیان در ثبت سند افتتاحیه

مرحله اول بستن حساب سود و زیان جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه در تصویر نمایش داده شده است.

در پنجره ای که باز می شود معین خلاصه سود و زیان و معین سود و زیان انباشته را انتخاب نموده و سپس گزینه تایید را انتخاب نمی نماییم.

مرحله دوم بستن حساب سود و زیان در ثبت سند افتتاحیه

در تصویر مرحله دوم بستن حساب درامد جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه را مشاهده می نمایید.

در پنجره ای که باز می شود اطلاعات سود و زیان را مشاهده نموده و آن را ذخیره می نماییم.

مرحله سوم بستن حساب سود و زیان

در این تصویر مرحله سوم بستن حساب سود و زیان جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه را مشاهده می نمایید.

4. ثبت سند اختتامیه

در مرحله چهارم در ماژول حسابداری مالی از سربرگ عملیات پایان سال گزینه سند اختتامیه را انتخاب می نماییم.

سند اختتامیه در ثبت سند افتتاحیه

اولین مرحله از ثبت سند اختتامیه جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه در تصویر نمایش داده شده است.

سپس در پنجره ای که باز می شود معین سند اختتامیه را انتخاب نموده و گزینه تایید را انخاب می نماییم.

اولین مرحله ثبت سند اختتامیه در ثبت سند افتتاحیه

اولین مرحله از ثبت سند اختتامیه جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه در تصویر نمایش داده شده است.

در پنجره ای که باز می شود اطلاعات سند اختتامیه را مشاهده نموده و آن را ذخیره می نماییم.

مرحله دوم ثبت سند اختتامیه در ثبت سند افتتاحیه

دومین مرحله از ثبت سند اختتامیه در نرم‌افزار فرداد جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه را در تصویر مشاهده می نمایید.

5. ثبت سند افتتاحیه

 در مرحله پنجم سال مالی جدید را انتخاب می نماییم، سپس در ماژول حسابداری مالی از سربرگ عملیات پایان سال گزینه سند افتتاحیه را انتخاب می نماییم. از پنجره ای که باز می شود سال مالی قبل را انتخاب نموده و سند اختتامیه مورد نظر را انتخاب می نماییم و در نهایت گزینه تایید را انتخاب می کنیم.

سند افتتاحیه

در تصویر اولین مرحله ثبت سند افتتاحیه نمایش داده شده است.

سپس در پنجره ای که باز می شود تاریخ سند را از ابتدای سال جدید ثبت نموده و سند را ذخیره می نماییم.

مرحله دوم ثبت سند افتتاحیه

دومین مرحله ثبت سند افتتاحیه در تصویر نمایش داده می شود.

5 پرسش مهم ثبت سند افتتاحیه

در این بخش به بررسی 5 سوال مهم درباره سند افتتاحیه می پردازیم.

سوالات مهم ثبت سند افتتاحیه

استاد درحال پاسخ به سوالات دانشجویان درباره ثبت سند افتتاحیه می باشد.

تراز افتتاحیه چیست؟

تمام دارایی، بدهی و سرمایه که از سال مالی قبل به سال مالی جدید منتقل می شوند در حسابی به نام تراز افتتاحیه قرار می گیرند.

چرا برای ثبت سند افتتاحیه باید حساب های سال قبل بسته شود؟

با توجه به فرض دوره مالی یکساله و همچنین قوانین مرتبط با تحریر دفاتر قانون با رعایت استاندارد‌های حسابداري“به طور مثال تعیین بهای تمام شده کالا و خدمات، استاندارد 8” بستن ها الزامی می باشد.

برای ثبت سند افتتاحیه چه حساب هایی بسته می شود؟

حساب های موقت شامل درآمد، هزینه و سود و زیان صفر شده و بسته می شوند، سپس حساب های دائم بسته شده و مانده آن ها به سال مالی آینده انتقال پیدا می کنند.

لازم به ذکر می باشد که آکادمی آموزشی فرداد اقدام به برگزاری دوره های رایگان آموزش حسابداری از جمله آموزش حسابداری مقدماتی نموده است، با ثبت نام در این دوره شما به خوبی نحوه ثبت سند افتتاحیه را آموزش خواهید دید. برای مشاهده سایر دوره های رایگان نیز می توانید از صفحه آموزش حسابداری بازدید نمایید.

 ثبت سند افتتاحیه چه مزایایی دارد؟

مرتب سازی اسناد، زمان بندی، تنظیم دقیق و کنترل دفاتری مانند روزنامه، دارایی و … که نقش مهمی در دفاتر مالیات پرداختی دارند ازجمله مزایای ثبت سند افتتاحیه می باشند. همچنین با استفاده از سند افتتاحیه امکان محاسبه میزان عملکرد سال مالی گذشته فراهم می شود.

آیا نحوه ثبت سند افتتاحیه برای تمام شرکت ها یکسان می باشد؟

خیر. در شرکت‌های تازه تاسیس برای ثبت سند افتتاحیه تنها کاری که حسابداران باید انجام بدهند این است که اقلام دارایی، بدهی و سرمایه شرکت را وارد سیستم نمایند. این نوع حسابها در شرکت سند افتتاحیه می باشند.

اگر شرکت بیش از یک سال فعالیت داشته باشد،  سند افتتاحیه این شرکت ( نحوه ثبت سند و نمونه ثبت های حسابداری شرکت های خدماتی و سایر شرکت ها) از مانده حسابهای دائمی، رابط و انتظامی سال مالی گذشته تشکیل می شود، که این مانده حساب ها خود از دارایی‌های جاری و غیر جاری، بدهی‌های جاری و غیر جاری و سرمایه شرکت تشکیل می شوند. 

نتیجه گیری

سند افتتاحیه یکی از اسناد مهم در هر نرم افزار حسابداري می باشد که در ابتدای دوره مالی جدید ثبت می شود. برای ثبت سند افتتاحیه باید حساب های هزینه، حساب های درآمد و حساب های سود و زیان در سال مالی قبل بسته شود، سپس سند اختتامیه زده شود و درنهایت در سال مالی جدید سند افتتاحیه زده شود. مشخص بود که ثبت سند افتتاحیه از اهیمت بالایی برخوردار است، به دلیل داشتن مسئولیت‌های سنگین یک حسابدار، حداقل دستمزد حسابداران خبره مقدار قابل توجهی است.

در این مقاله به بررسی سوال سند افتتاحیه چیست؟ ، آموزش ثبت سند افتتاحیه و .. پرداختیم. در انتها امیدواریم این مطالب راه گشا بوده و توانسته باشد، زوایای مختلف حسابداری تولید را معرفی نماید و شما عزیزان، با انتشار آن برای علاقه‌مندان این عرصه در بالا بردن اطلاعات عمومی افراد سهمی داشته باشید. 

در ادامه اگر نظری در مورد مطالب ذکرشده داشته و یا می‌خواهید قسمتی از آن را تکمیل نمایید. با درج نظر خود ما را همراهی کنید. 

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "تراز افتتاحیه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تمام دارایی، بدهی و سرمایه که از سال مالی قبل به سال مالی جدید منتقل می شوند در حسابی به نام تراز افتتاحیه قرار می گیرند." } },{ "@type": "Question", "name": "برای ثبت سند افتتاحیه چه حساب هایی بسته می شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حساب های موقت شامل درآمد، هزینه و سود و زیان صفر شده و بسته می شوند، سپس حساب های دائم بسته شده و مانده آن ها به سال مالی آینده انتقال پیدا می کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "ثبت سند افتتاحیه چه مزایایی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مرتب سازی اسناد، زمان بندی، تنظیم دقیق و کنترل دفاتری مانند روزنامه، دارایی و ... که نقش مهمی در دفاتر مالیات پرداختی دارند ازجمله مزایای ثبت سند افتتاحیه می باشند. همچنین با استفاده از سند افتتاحیه امکان محاسبه میزان عملکرد سال مالی گذشته فراهم می شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.