شاید برای شما هم سوال باشد که مرخصی استعلاجی چیست؟ مرخصی استعلاجی از جمله مزایای تامین اجتماعی برای بیمه شدگان می باشد، که محدودیت استفاده ندارد. تلاش بیمه براین می باشد که بیمار در ایام بیماری فقط رنج بیماری را تحمل نموده و نگران حقوق و مسائل مالی خود نباشد.

تمام بیمه شدگان می توانند در ایام بیماری خود مرخصی استعلاجی بگیرند و حداکثر تا 75 درصد از مزد روزانه خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت نمایند.

ما تصمیم داریم در مقاله حاضر به بررسی مرخصی استعلاجی چیست؟ انواع مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی، شرایط استفاده از مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی، تفاوت مرخصی استعلاجي و استحقاقی، نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه، قانون مرخصی استعلاجی تا سه روز ، مرخصی استعلاجی تا چند روز نیاز به کمیسون ندارد و … بپردازیم.

خواندن مقاله مرخصی استعلاجی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • مدیران کسب و کار ها
  • مدیران مالی شرکت ها
  •  علاقمندان و متقاضیان فعالیت در حوزه حقوق و دستمزد
  • شاغلانی که تمایل به کسب اطلاعات در زمینه مرخصی استعلاجي دارند.

مرخصی استعلاجی چیست؟

اغلب افرادی که تازه مشغول به کار می شوند تمایل دارند از مزایا و مرخصی هایی که به آن ها تعلق می گیرد، اطلاع یابند و می خواهند بدانند که اصلا مرخصی استعلاجي چیست؟ یکی از انواع مرخصی ها که قانون کار برای کارمندان و کارگران در نظر گرفته است، مرخصی استعلاجی می باشد.

با استفاده از‌مرخصی  استعلاجي بیمار می تواند در ایام بیماری استراحت نماید و پس از بهبودی مجددا مشغول به کار شود. تمام شاغلان مشمول قانون کار می توانند در هنگام بیماری از مرخصی استعلاجي استفاده نمایند. مطابق قانون کار هیچ نوع محدودیتی برای دریافت مرخصی استعلاجي وجود ندارد، اما قوانین خاصی برای استفاده از‌ مرخصی استعلاجي وجود دارد.

 مطابق قوانین اداره کار اگر مدت مرخصی استعلاجي کمتر از 7 روز باشد، یا در تمام طول سال فقط 15 روز باشد، گواهی تایید پزشک معالج بیمار کافی می باشد. اما اگر بیمار بین 15 تا 60 روز به استراحت نیاز داشته باشد، باید از پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی گواهی دریافت نماید.

اگر میخواهید بدانید که مرخصی استعلاجی تا چند روز نیاز به کمیسون ندارد دقت نمایید درصورتی که بیمار بیش از 60 روز نیاز به استراحت داشته باشد، باید شورای پزشکی تامین اجتماعی آن را تایید نماید.برای دریافت کاربرگ لینک قبل را کلیک کنید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

انواع مرخصی استعلاجی بیمه تامین اجتماعی

شاید برای شما هم سوال باشد که پرداخت حقوق در ایام‌ استعلاجی به عهده کیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پرداخت حقوق ایام استعلاجی به نوع مرخصی استعلاجی بستگی دارد. زیرا مرخصی استعلاجي بیمه تامین اجتماعی با توجه به مدت زمان استفاده از مرخصی دارای دو نوع می باشد، که هریک از این انواع به شرح زیر می باشند.

مرخصی استعلاجی تا سقف سه روز

در مرخصی استعلاجی کمتر از 3 روز و یا نهایتا تا سه روز می باشند، گواهی پزشک معالج برای اثبات مرخصی کافی است. (بیشتر بخوانید: سنوات چیست؟)

مرخصی استعلاجی بیشتر از سه روز

در مرخصی استعلاجي بیشتر از 3 روز در قانون کار، فرد باید از پزشک معتمد گواهی پزشکی دریافت نماید و به اداره تامین اجتماعی ارائه نماید. بنابراین پرداخت حقوق در زمان مرخصی استعلاجی بیشتر از سه روز بر عهده سازمان تامین اجتماعی می‌باشد.

مرخصی استعلاجی زایمان تامین اجتماعی

تمام زنان شاغل در ایام بارداری خود از 6 ماه مرخصی زایمان برخوردار می شوند. این دسته از بانوان می توانند از 3 ماه مرخصی استعلاجی قبل از زایمان تامین اجتماعی و از 3 ماه مرخصی استعلاجی پس از زایمان استفاده نمایند. لازم به ذکر می باشد که حتما باید 3 ماه از مرخصی زایمان پس از زایمان باشد.

قانون مرخصی استعلاجی تا سه روز

مطابق ماده 62 قانون بیمه تامین اجتماعی در صورتی که بیماری کارگر ناشی از کار نباشد و مدت بیماری کارگر بیشتر از 3 روز شود، غرامت ایام بیماری کارگر از روز چهارم مرخصی توسط تامین اجتماعی پرداخت شده و بیمه وی رد می شود. اما حقوق سه روز اول بیماری نیز توسط کارفرما پرداخت می شود.

لازم به ذکر می باشد که در طول هر سال کارگران فقط یکبار می توانند از 3 روز استعلاجی که کارفرما حقوق آن را پرداخت می نماید استفاده کنند. این بدان معنا می باشد که به عنوان مثال اگر فردی در اردیبهشت ماه 1402 سه روز مرخصی استعلاجی بگیرید، مبلغ حقوق و بیمه وی در طول این سه روز توسط کارفرما پرداخت می شود.

اما اگر این فرد تا پایان سال 1402 مجدد نیاز به استعلاجی کمتر از 4 روز داشته باشد، دیگر کارفرما حقوق و بیمه این ایام را پرداخت نکرده و کارگر باید از مرخصی بدون حقوق و یا مرخصی استحقاقی برای این ایام استفاده کند.

لازم به ذکر می باشد برای پرداخت و یا عدم پرداخت مرخصی استعلاجی کمتر از سه روز توسط کارفرما قانون مرخصی استعلاجی تا سه روز به صورت مشخص وجود ندارد و کارفرمایان به دلخواه خود برای پرداخت و یا عدم پرداخت حقوق کارگران در ایام استعلاجی کمتر از سه روز تصمیم می گیرند. ناگفته نماند که اغلب کافرمایان حقوق این ایام را به کارگران خود پرداخت نمود و بیمه آنان را رد می نمایند.

بیمه استعلاجی چیست؟

در پاسخ به پرسش بیمه استعلاجی چیست؟ باید بگوییم که اگر فردی دارای بیمه باشد، در صورتی که بیمار شود و مرخصی استعلاجي بیماری بگیرد، دستمزد ایامی که فرد مرخصی استعلاجی گرفته است، تحت عنوان بیمه استعلاجی پرداخت می شود. اگر سازمان تامین اجتماعی تایید نماید، در این مدت علاوه بر پرداخت حقوق، تعداد روز های مرخصی استعلاجي نیز جزء سوابق و بازنشستگی فرد حساب خواهد شد.

بیمه استعلاجی چیست

هیچ نوع محدودیتی برای دریافت مرخصی استعلاجی وجود ندارد

نحوه محاسبه مرخصی استعلاجی در قانون کار

مطابق قانون کار مبلغ مرخصی استعلاجی کمتر از سه روز توسط کارفرما و مبلغ مرخصی استعلاجي بیشتر از سه روز توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. حال مبلغ پرداختی توسط سازان تامین اجتماعی برای افراد مختلف متفاوت می‌باشد.

مطابق ماده 62 قانون تامین اجتماعی:

  • بیمه شدگانی که دارای همسر، فرزند، پدر یا مادر تحت تکفل باشند، در ایام‌مرخصی استعلاجي به میزان سه چهارم از آخرین مزد خود را دریافت خواهند نمود.
  • بیمه شدگانی که دارای همسر، فرزند، پدر یا مادر تحت تکفل نباشند، در ایام‌مرخصی استعلاجي به میزان دو سوم از آخرین مزد خود را دریافت خواهند نمود.
  • بیمه شدگان غیر متکفل، در ایام‌  استعلاجی به میزان یک دوم از آخرین مزد خود را دریافت خواهند نمود.

حداکثر مدت مرخصی استعلاجی چیست

برای دریافت استعلاجی قانون کار محدودیتی وجود ندارد، زیرا نوع بیماری و طول دوره بیماری افراد از قبل مشخص نمی باشد. اما در طول یک سال سقف مرخصی برای هر فرد 4 ماه می باشد، که اگر پزشک معتمد تامین اجتماعی تشخیص دهد و شورای عالی پزشکی نیز تایید نماید و مدت زمان مرخصی فرد یک سال شود و مشخص گردد، که بیماری فرد صعب الاعلاج است، کارگر بازنشسته خواهد شد. پس از بازنشستگی مدارک پرسنلی فرد نیز در سازمان بایگانی شده و امکان رویت خلاصه پرونده پرسنلی برای مدیران سازمان وجود دارد.

شرایط دریافت مرخصی استعلاجی چیست

اغلب شاغلان تمایل دارند بدانند که شرایط استفاده از استعلاجی تامین اجتماعی چیست و یا در هنگام بیماری دارای شرایط استعلاجی بیمه تامین اجتماعی می باشند یا خیر؟ در پاسخ به این نوع پرسش ها باید بگوییم که افرادی می توانند از مرخصی استعلاجی بیمه تامین اجتماعی استفاده نمایند، که دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  • فردی که به دلیل وقوع حادثه در کار و یا بیماری شغلی توانایی ادامه کار خود را نداشته باشد.
  • فردی که به دلیل بیماری عادی در بیمارستان بستری شده باشد.
  • فردی که به علت بیماری ابتدا به صورت سرپایی تحت درمان قرار بگیرد و سپس بستری شود.
  • افرادی که جزء جانبازان انقلاب اسلامی هستند و حتی بدون بستری شدن در بیمارستان به علت بیماری عادی نمی توانند به کار خود ادامه بدهند.
شرایط دریافت مرخصی استعلاجی

بیماران با شرایط مشخص می توانند از مرخصی استعلاجی بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند

زمان واریز حقوق استعلاجی تامین اجتماعی

نحوه پرداخت حقوق مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی یا نحوه گرفتن حقوق مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی از جمله دغدغه های مهم بیمه شدگانی می باشد، که در حال پیگیری واریز استعلاجی خود در ایام بیماری می باشند.

در پاسخ به این افراد باید بگوییم که زمانی که لیست بیمه تامین اجتماعی توسط کارفرما برای اداره بیمه ارسال شود، 10 تا 15 روز بعد توسط مسئول مربوطه در اداره تامین اجتماعی بررسی می شود، پس از آن واحد حسابداری اطلاعات مورد نظر را بررسی نموده و سند مربوطه را در نرم افزار حسابداری ثبت می نماید، در نهایت عملیات واریز مبلغ به حساب مشتری انجام می شود.

قبل از ارسال لیست بیمه ، کارفرما یا فرد بیمه شده باید مدارک پزشکی به شده برای دریافت بیمه استعلاجی به شعبه مورد نظر ارائه داده باشند. معمولا شعبه های مختلف تامین اجتماعی در یک روز خاص از ماه عملیات واریز را انجام می دهند. به عنوان مثال ممکن است یک شعبه در روز دهم هر ماه عملیات واریز را انجام دهد.

حسابداران ابتدا میزان مرخصی استعلاجی کارکنان را در نرم افزار حقوق و دستمزد که یکی از ماژول‌های نرم افزار حسابداری ابری است، وارد می نمایند و سپس با استفاده از نرم‌افزار لیست بیمه را تهیه می‌کنند. حال شرکتی لیست بیمه خود را در 30 اردیبهشت برای اداره بیمه ارسال می نماید، 15 روز بعد یعنی در تاریخ 15 خرداد مسئول مربوطه تامین اجتماعی لیست مربوطه را بررسی نموده و استعلاجی کارمند مربوطه در لیست بیمه را تایید نموده و به واحد حسابداری ارجاع می دهد، سپس واحد حسابداری در تاریخ 20 خرداد سند واریز را صادر می‌نماید.

حال چون زمان واریز مبالغ شعبه مورد نظر در روز پنجم هر ماه می باشد، در روز پنجم تیر ماه مبلغ غرامت بیمه استعلاجی کارمند مربوطه واریز می شود. در حالت کلی پس از گذشت مدت زمان 1 تا 2 ماه از ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، غرامت ایام مرخصی استعلاجی به حساب فرد بیمه شده واریز می شود.

اطلاعات خود را بیشتر کنید

مدارک لازم برای دریافت دستمزد مرخصی استعلاجی

برای دریافت دستمزد مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی ، باید مدارکی به اداره تامین اجتماعی ارائه گردند، این مدارک لازم برای دریافت استعلاجی عبارتند از:

  • اصل گواهی استراحت پزشکی که پزشک معالج صادر نموده است.
  • برگ تایید گواهی استراحت پزشکی که توسط پزشک سازمان تامین اجتماعی صادر شده است.
  • استعلام وضعیت یا فرم تکمیل شده معرفی به کار توسط کارفرما

توجه داشته باشید که در گواهی پزشکی باید اطلاعاتی شامل مدت استراحت پزشکی تجویز شده ( طول مدت بیماری و نوع بستری یا درمان سرپایی)، مهر و امضای پزشک معالج و مرتبط بودن بیماری با تخصص پزشک معالج وجود داشته باشد.

مدارک مورد نیاز دریافت مرخصی استعلاجی

اگر مدت مرخصی استعلاجی کمتر از 7 روز باشد، گواهی تایید پزشک معالج بیمار کافی است

قانون استعلاجی تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی قوانین مرخصی استعلاجی متعددی را برای استفاده از این مرخصی ارائه نموده است. قوانین مرخصی استعلاجی در تامین اجتماعی به منظور جلوگیری از دور زدن قانون و سوء استفاده های احتمالی می باشد، به همین منظور تمام افراد برای استفاده از استعلاجی باید قوانین مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی را رعایت نمایند.

در ادامه به شرح برخی از ماده های موجود در قوانین مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی ، می پردازیم. برای ارسال لیست مالیات حقوق لینک قبل را کلیک کنید.

مطابق ماده 59 قانون تامین اجتماعی، بیمه شدگانی که تحت معالجه یا درمان توانبخشی باشند، اگر سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی تشخیص دهد، که فرد قادر به کار نمی باشد، با شرط عدم اشتغال به کار و دریافت حقوق، غرامت دوران بیماری را دریافت خواهند کرد، اگر دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  • اگر بیمه شده به علت به دلیل حوادث ناشی از کار، حوادث غیر ناشی از کار، یا به علت بیماری های حرفه ای تحت درمان باشد.
  • اگر فرد در زمان اعلام بیماری خود در ایام مرخصی استعلاجي و یا مشغول به کار باشد و برای استراحت یا بستری شدن به علت بیماری، دارای گواهی پزشکی باشد.
قوانین مرخصی استعلاجی

استراحت فرد بیمه شده بیش از 60 روز، نیاز به تایید کمیسیون پزشکی دارد

مطابق بند یک ماده 62 قانون تامین اجتماعی، اگر بیماری در بیمارستان بستری نباشد، اما به علت بیماری نتواند به شغل خود ادامه بدهد، سازمان تامین اجتماعی از روز چهارم مرخصی بیمه فرد را پرداخت می نماید. اما درصورتی که که فرد بر اساس حادثه و یا بیماری حرفه ای قادر نباشد به شغل خود ادامه دهد، دستمزد او از روز اول مرخصی توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

مطابق ماده 74 قانون تامین اجتماعی، با تایید سازمان تامین اجتماعی، ایام مرخصی استعلاجي جزء سوابق کار و بازنشستگی فرد حساب می شود.

نکته مهم

مطابق قانون کار مرخصی استعلاجی، غرامت ایام مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی در ازای حق بیمه ماهانه ای می باشد، که بیمه شده پرداخت نموده است، بنابراین پرداخت غرامت حقوق ایام استعلاجی ربطی به نوع دائمی یا موقتی بودن قرارداد ندارد و به همه بیمه شدگان تعلق می گیرد.

استعلاجی تا چند روز نیاز به کمسیون دارد؟

در صورتی که فرد بیمه شده به استراحت بیش از 60 روز نیاز داشته باشد، باید کمیسیون پزشکی ضرورت استراحت وی را تایید نماید. نرم افزار حسابداری خدماتی مورد استفاده در سازمان‌های خدماتی، این قابلیت را دارد که برای پرسنل دارای استعلاجی، بیمه استعلاجی را اتوماتیک ثبت و در دیسکت بیمه درج نماید.

تفاوت مرخصی استعلاجی با مرخصی استحقاقی

مرخصی استحقاقی ، نوعی از مرخصی می باشد که در هر ماه با توجه به کارکرد ماه به کارمند یا کارگر تعلق می گیرد. اگر کارمند یا کارگری یک ماه کامل در محل کار خود مشغول به کار باشد، استحقاق دریافت 2 روز و 4 ساعت مرخصی استحقاقی در ماه را دارد.

در مدتی که کارمند مرخصی استحقاقی می گیرد، کارفرما موظف می باشد که حقوق و مزایای فرد را پرداخت نموده و همچنین بیمه او را واریز نماید. همچنین محاسبه سنوات کارگر نیز بحثی متفاوت از مرخصی های استحقاقی او خواهد بود که کارفرمایان موظف به پرداخت مبلغ حق سنوات به کارگران خود هستند.

مطابق قوانین اداره کار هر فرد که در پایان سال 9 روز یا بیشتر مرخصی استحقاقی داشته باشد، می تواند تمام مرخصی خود را بازخرید نماید و یا در صورت تمایل 9 روز از مرخصی های خود را به سال بعد انتقال داده و مابقی مرخصی های خود را بازخرید نماید.

تفاوت مرخصی استعلاجی و مرخصی استحقاقی در مرخصی استعلاجی چیست

هر کارمند 2 روز و 4 ساعت مرخصی استحقاقی در ماه را دارد

مرخصی استعلاجي در زمان بیماری به کارمند یا کارگر تعلق می گیرد، در صورتی که مرخصی استعلاجي فرد برابر یا کمتر از سه روز باشد، کارفرما موظف می باشد که حقوق و مزایا و بیمه فرد را در طول این مدت واریز نماید. اما اگر طول دوره مرخصی استعلاجي فرد بیشتر از 3 روز شود، سازمان تامین اجتماعی بیمه فرد را رد کرده و نهایتا تا سه چهارم حقوق فرد را پرداخت می نماید.

لازم به ذکر می باشد که امکان انتقال مرخصی استعلاجي وجود ندارد و فقط در طول مدتی که فرد بیمار است، می تواند از مرخصی استعلاجي استفاده نماید .اطلاعات کامل تنخواه گردان در لینک قبل میباشد.

نحوه ثبت استعلاجی در لیست بیمه

نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه در صورتی که مرخصی استعلاجي فرد برابر سه روز یا کمتر از سه روز باشد، بدین طریق است که کارکرد ماه فرد به صورت کامل ثبت شده و روز های استعلاجي نیز در کارکرد استعلاجی ثبت می شود. به عنوان مثال اگر فردی در ماه فروردین 28 روز کار کرده باشد و 3 روز هم مرخصی استعلاجي گرفته باشد، در بخش کارکرد ماه عدد 31 و در بخش کارکرد مرخصي استعلاجی عدد 3 ثبت می شود.

نحوه ثبت مرخصي استعلاجی در لیست بیمه اگر مرخصی استعلاجي فرد بیشتر از 3 روز شود بدین صورت است که تعداد روز هایی که فرد مشغول به کار بوده است در بخش کارکرد ماه و تعداد روز هایی که فرد مرخصی استعلاجي گرفته است، در بخش کارکرد مرخصی استعلاجي ثبت می شود.

به عنوان مثال اگر فردی در ماه فروردین 24 روز مشغول به کار بوده باشد و 7 روز هم مرخصی استعلاجي گرفته باشد. در لیست بیمه در بخش کارکرد ماه عدد 24 و در بخش کارکرد مرخصی استعلاجي عدد 7 ثبت خواهد شد.

اگر برای محاسبات حقوق در ایام مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی و … دارای مشکل هستید و نیاز به تکمیل اطلاعات حسابداری خود دارید، حتما در دوره رایگان آموزش کامل حسابداری حقوق و دستمزد ثبت نام نمایید.

 آیین نامه مرخصی استعلاجی چیست

مطابق ماده 21 آیین نامه مرخصي استعلاجی، برای حفظ و تامین تندرستی و بهداشتی بانوان کارمند رسمی و پیمانی در زمان بارداری، این بانوان می توانند با تایید پزشک معتمد سازمان و یا کمیسیون پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی، از 6 ماه مرخصی زایمان برای حداکثر سه فرزند خود استفاده نمایند.

مطابق تبصره 1 ماده 21 آیین نامه مرخصی استعلاجی، در طول ایام مرخصی زایمان، حقوق ثابت و سایر فوق العاده های مستمر کارمند، پس از کسر سهم پس انداز، بیمه و بازنشستگی پرداخت خواهد شد.

مطابق تبصره 2 ماده 21  آیین نامه مرخصی استعلاجی، مادرانی که به فرزندان خود شیر می دهند، پس از اتمام دوره مرخصی خود، می توانند برای ادامه شیردهی به فرزند، حداکثر تا مدت 24 ماهگی فرزند می توانند در هر روز از یک ساعت مرخصی بدون کسر از مرخصی استحقاقی استفاده نمایند.

مطابق تبصره 3 ماده 21 آیین نامه مرخصي استعلاجی، اگر دولت در ایام سال ساعات کار کارمندان را کاهش دهد، مادران دیگر نمی توانند از یک ساعت مرخصی شیردهی استفاده نمایند.

مطابق تبصره 4 ماده 21 آیین نامه مرخصی استعلاجی، در ایامی که بانوان در مرخصی زایمان هستند، باید پست سازمانی آن ها حفظ شود.

مطابق ماده 22 آیین نامه مرخصي استعلاجی، بانوان کارمند که در حال استفاده از مرخصی بدون حقوق هستند، نمی توانند از مرخصی زایمان استفاده نمایند.

آیین نامه مرخصی استعلاجی

طبق آیین نامه مرخصی استعلاجی، پست سازمانی بانوان در ایام مرخصی زایمان باید حفظ شود

مطابق ماده 23 آیین نامه مرخصی استعلاجی، مدت استفاده از استعلاجی و زایمان برای بانوانی که به صورت نیمه وقت مشغول به کار هستند، مانند شاغلین تمام وقت محاسبه شده و حقوق و مزایای آنان نیز طبق قوانین مربوط به خدمت نیمه وقت بانوان محاسبه می گردد.

مطابق ماده 24 آیین نامه مرخصی استعلاجی، زمانی که بیمه شده به علت بیماری توانایی کار در محل خدمت خود را نداشته باشد، باید در کوتاه ترین زمان ممکن مراتب را به اداره محل خدمت خود اطلاع دهد.

درصورتی که بیماری وی تا  ده روز شود، در اولین روزی که مشغول به کار شود و اگر بیماری بیش از 10 روز شود در اولین روز پس از شروع به خدمت گواهی پزشکی خود را به واحد کارگزینی محل خدمت خود ارائه دهد.

مطابق ماده 25 آیین نامه مرخصي استعلاجی، کارگزینی باید گواهی پزشک کارمند خود را به پزشکان معتمد وزارتخانه یا موسسات دولتی مربوطه ارائه دهد و اگر مفاد گواهی توسط پزشکان معتمد مورد تایید قرار گیرد، اقدام به صدور حکم مرخصی استعلاجی کارمند نماید.

مطابق تبصره 1 ماده 25 آیین نامه مرخصیي استعلاجی، اگر دستگاه مربوطه دارای پزشک معتمد نباشد، باید دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان پزشکان معتمد خود را معرفی نمایند.

مطابق تبصره 2 ماده 25 آیین نامه مرخصی استعلاجی، درصورتی که کارمند به نظر پزشکان معترض اعتراض نماید، موضوع مربوطه به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شده و نظر کمیسیون پزشکی قطعی می باشد.

مطابق ماده 26 آیین نامه مرخصی استعلاجی، کمیسیون پزشکی حداقل از سه پزشک، به درخواست دستگاه مربوطه و با توجه به نوع بیماری، به وسیله سازمان های منطقه ای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود. سازمان های ذکر شده باید در اسرع وقت اقدام به تشکیل کمسیون و اعلام نظر کمیسیون به دستگاه مربوطه می باشند.

مطابق 27 آیین نامه مرخصی استعلاجی، کمیسیون پزشکی باید تشخیص دهد که فرد به بیماری صعب العلاج دچار شده و مدت معذوریت فرد را تعیین نماید. حداکثر تا 6 ماه برای فرد معذوریت تعیین شده و امکان تمدید آن وجود دارد.

مطابق ماده 28 آیین نامه مرخصی استعلاجی، برای هر موضوعی که به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شود، نظر یکسان تمام اعضای کمیسیون یا اکثریت اعضای کمیسیون قاطع می باشد.

مطابق ماده 29 آیین نامه مرخصی استعلاجی، مستخدم می تواند از 4 ماه مرخصی استعلاجی استفاده نماید. اگر فرد دارای بیماری صعب العلاج باشد و یا زایمان نماید، حداکثر تا مدت یک سال حقوق ثابت و سایر مستمری های خود را دریافت می نماید. به علاوه اگر مستخدم دارای بیماری صعب العلاج بیشتر از یک سال باشد، تا زمانی که ازکارافتاده نشده باشد، فقط حقوق ثابت را دریافت خواهد نمود.

مطابق ماده 30 آیین نامه مرخصي استعلاجی، کارمندانی که در خارج از کشور اشتغال دارند و یا درحال ماموریت هستند، درصورتی که در همان محل استعلاجی دریافت نمایند، حقوق و فوق العاده آن ها تا مدت 2 ماه به ارز و پس از آن به ریال پرداخت خواهد شد.

مطابق ماده 31 آیین نامه مرخصی استعلاجی، گواهی پزشکی که برای کارمند بیمار خارج از کشور صادر می شود، باید توسط سفارتخانه یا کنسولگری ایران در محل مورد نظر تصدیق شود، سپس پزشک معتمد سازمان مربوطه ان را تایید نماید. اگر پزشک معتمد گواهی را تایید نکند، موضوع در کمیسیون پزشکی مطرح شده و رای نهایی صادر می شود.

مطابق ماده 32 آیین نامه مرخصی استعلاجی، اگر بیماری کارمند ادامه پیدا نماید با رعایت قوانین ذکر شده، استعلاجی او قابل تمدید می باشد.

مطابق ماده 33 آیین نامه مرخصی استعلاجی، حفظ پست سازمانی برای کارمندانی که بیش از 4 ماه از مرخصي استعلاجی استفاده می نمایند، به استثناء افرادی که دارای بیماری صعب العلاج هستند، الزامی نمی باشد.

آیین نامه استعلاجی سربازی

مطابق آیین نامه مرخصي استعلاجی سرباز ، سربازان می توانند حداکثر تا مدت زمان یک ماه از استعلاجی استفاده نمایند. برای استفاده از مرخصی استعلاجی سربازی ، سربازان باید ازطریق بهداری یگان هایی که در آن خدمت می نمایند، به بیمارستان های طرف قرارداد با ستاد کل نیرو های مسلح بروند و گواهی پزشکی دریافت نموده و برای درمان بیماری یا مصدومیت خود اقدام نمایند.

مدت یک ماهه مرخصی استعلاجی سربازان، جزء ماه های خدمت آن ها به حساب می آید، اما اگر مدت مرخصي استعلاجی سرباز بیشتر از یک ماه شود، مدت اضافه به خدمت سرباز افزوده می شود.

10 سوال متداول مرخصی استعلاجی

در ادامه به شرح برخی از سوالات کاربران درباره مرخصی استعلاجي می پردازیم.

مرخصی استعلاجی چیست و سوالات متداول مرخصی استعلاجی

روزهای تعطیل جزء روزهای مرخصی استعلاجی کارگر حساب نخواهند شد

آیا ایام مرخصی استعلاجی، جزء سوابق بیمه محسوب می گردد؟

بله، درصورت تایید سازمان تامین اجتماعی، مدت مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی جزء سوابق بیمه کارگران حساب می شود.

در چه زمانی حقوق ایام مرخصی استعلاجی به بیمه شده پرداخت نمی شود؟

اگر بیمه شده به صورت کلی ازکارافتاده باشد، در هنگام بیماری از کارفرما حقوق دریافت نماید و یا استراحت تجویز شده برای بیماری به علت جراحی زیبایی باشد، سازمان تامین اجتماعی برای کمک هزینه بیماری را پرداخت نمی نماید.

آیا امکان انتقال مرخصی استعلاجی وجود دارد؟

خیر، مرخصی استعلاجي را فقط می توان در همان دوره بیماری استفاده نمود.

 چه مدارکی برای دریافت غرامت تامین اجتماعی باید به سازمان بیمه ارائه شوند؟

برای دریافت غرامت مرخصي استعلاجی تامین اجتماعی باید اصل دفترچه بیمه و اصل گواهی پزشکی معتبر به اداره بیمه تامین اجتماعی ارائه شود.

در چه مواقعی برای دریافت حقوق ایام مرخصی استعلاجی فقط گواهی پزشک معالج کافی می باشد؟

اگر طول دوره مرخصی در هر بار کمتر از 7 روز باشد و نهایتا در طول یک سال 15 روز شود، ارائه گواهی پزشک معالج به اداره تامین اجتماعی کافی می‌باشد. ممکن است برای شما هم سوال باشد که مرخصی استعلاجي تا چند روز نیاز به کمیسون ندارد در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مرخصی استعلاجي های کمتر از 60 روز نیاز به تایید کمیسیون ندارند.

غرامت مرخصی استعلاجی در ایام بیماری چگونه حساب می شود؟

مبلغ غرامت ایام استعلاجی که تامین اجتماعی پرداخت می نماید، با توجه به مجرد و متاهل بودن فرد متفاوت بوده و نحوه محاسبه آن باتوجه به شرایط تاهل متقاضی در داخل مقاله ذکر شده است.

آیا روز های تعطیل جزء ایام مرخصی استعلاجی حساب می شوند؟

خیر، روز های تعطیل جزء روز های مرخصی استعلاجي کارگر حساب نخواهند شد.

مقدار غرامت ایام مرخص استعلاجی بیمه شده بر چه اساسی محاسبه می شود؟

مقدار غرامت ایام مرخصی بیمار با توجه به آخرین حقوق دریافت شده قبل از دوره بیماری یا ایجاد حادثه محاسبه و پرداخت می شود.

آیا کارگرانی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند می توانند از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند؟

بله، اگر کارگر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا تحت درمان قرار بگیرد و از پزشک معتبر گواهی داشته باشد، مشمول دریافت مرخصی استعلاجي می شود. غرامت ایام مرخصی استعلاجي کارگران توسط اداره تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

آیا مرخصی اسحقاقی و استعلاجی وابسته به یکدیگر می باشند؟

خیر، مرخصی استعلاجي و مرخصی استحقاقی هیچ ربطی به یکدیگر نداشته و اگر بیمه شده از مرخصي استعلاجي استفاده نماید، مرخصی استحقاقی او نیز محفوظ خواهد ماند.

در صورتی که فرد بیمه شده به استراحت بیش از 60 روز نیاز داشته باشد، باید کمیسیون پزشکی ضرورت استراحت وی را تایید نماید.

چند بار در سال میتوان از مرخصی استعلاجی استفاده کرد؟

برای استفاده از ‌مرخصی استعلاجي قانون کار محدودیتی تعیین نشده است و نمی توان گفت که مرخصی استعلاجي در قانون کار چند روز است و یا تامین اجتماعی چه قانونی برای دفعات استفاده از‌مرخصی بیماری تعیین نموده است، زیرا با تشخیص سازمان‌تامین اجتماعی تا زمانی که بیمار بهبود نیافته باشد می تواند از مرخصی استعلاجي استفاده نماید.

در طول مدتی که بیمار نیاز به استراحت داشته باشد، حتی اگر از کار افتاده هم نباشد، در مدت بیماری غرامت و همچنین حق بیمه فرد توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.

نتیجه گیری

مرخصی استعلاجی یکی از انواع مرخصی می باشد، که شاغلان می توانند در ایام بیماری خود از آن استفاده نمایند. مرخصی استعلاجی محدودیت زمانی نداشته و باتوجه به نوع بیماری مشخص می شود.

اگر طول مدت مرخصی استعلاجی بیشتر از 3 روز نشود، کارفرما بیمه و حداقل دستمزد فرد در طول مدت استعلاجی را پرداخت می نماید. اگر طول مدت مرخصی استعلاجی بیشتر از 3 روز شود، فرد باید از پزشک معتمد تامین اجتماعی گواهی پزشکی تهیه نموده و به اداره تامین اجتماعی ارائه دهد، سپس اداره تامین اجتماعی بیمه فرد را رد نموده و با توجه به شرایط تاهل بیمه شده، حداکثر تا 75 درصد مزد روزانه فرد در ایام مرخصی استعلاجی را واریز می نماید.

در مقاله حاضر به معرفی مرخصی استعلاجی چیست؟ انواع مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی، پرسش و پاسخ های متداول درباره استعلاجی تامین اجتماعی، پرداخت حق بیمه توسط تامین اجتماعی و … پرداختیم. امیدواریم مقاله حاضر برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله مرخصی زایمان تامین اجتماعی را از دست ندهید.

همچنان منتظر نظرات و پیشنهادات شما در مورد مقالات سایت فرداد هستیم‌، تا بتوانیم محتوای ارزنده تری را برای شما تولید نمائیم‌، با ما در قسمت دیدگاه ها در ارتباط باشید که سوالات شما را در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد. همچنین خوشحال می شویم در صورت رضایت از مطلب ارسالی‌، آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مرخصی استعلاجی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مرخصی استعلاجی یکی از انواع مرخصی ها می باشد،که در ایام بیماری به صورت نامحدود به بیمه شدگان ارائه می شود." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا روز های تعطیل جزء ایام مرخصی استعلاجی حساب می شوند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "خیر، روز های تعطیل جزء روز های مرخصی استعلاجی کارگر حساب نخواهند شد." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا امکان انتقال مرخصی استعلاجی وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "خیر، مرخصی استعلاجی را فقط می توان در همان دوره بیماری استفاده نمود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.