صدور صورتحساب الکترونیکی

 آیا می دانید تمام کسب و کار ها باید دارای پروانه کسب باشند! اما سوال این است که جواز کسب چیست ؟ اگر شما هم قصد راه اندازی کسب و کار جدید برای خود را دارید باید قبل از راه اندازی کسب و کار خود نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام نمایید.

پروانه کسب یا جواز کسب که گاهی مجوز کسب هم نامیده می شود، یک سند تجاری بوده و اگر شخصی بدون دریافت این سند اقدام به راه اندازی کسب و کار خود نماید فعالیت وی غیر قانونی بوده و متخلف محسوب می شود.

در این مقاله ما قصد داریم به معرفی پروانه کسب، مفهوم جواز کسب چیست ، انواع پروانه کسب، شرایط اخذ پروانه کسب، آموزش تهیه الکترونیکی مجوز کسب، مدارک لازم برای جواز کسب، نکات مهم پروانه کسب و … بپردازیم.  یادآور می شویم با برنامه حسابداری می توانید از ابتدا همه حساب های خود را با نظرت کامل انجام دهید.

خواندن مقاله جواز کسب چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
متقاضیان دریافت پروانه کسب بخصوص اتحادیه
متقاضیان تمدید پروانه کسب

جواز کسب چیست؟

در جواب پروانه کسب یا همان جواز کسب چیست باید بگوییم، هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد ایجاد واحد صنفی را داشته باشد باید یک مجوز تهیه نماید، که این پروانه کسب یا جواز کسب نامیده می شود.

در واقع پروانه کسب (Business license)جزء مهم ترین اسناد تجاری می باشد که به وسیله مراجع قانونی صادر شده و صاحبان کسب و کارهای صنفی برای ادامه فعالیت حرفه ای خود در فضای رسمی نیازمند جواز کسب می باشند.

پروانه کسب چیست؟

پروانه کسب؛ مجوز ورود به دنیای کسب‌وکار است

تعریف واحد صنفی

هر شخص حقوقی که در حال فعالیت صنفی بوده و یا در فعالیت های صنفی سرمایه گذاری نماید واحد صنفی نامیده می شود. (بیشتر بخوانید: وظایف اتحادیه های صنفی)

اگر یک شخص حقیقی در فعالیت های صنفی سرمایه گذاری نماید و یا در حال فعالیت باشد فرد صنفی نامیده می شود. مشاغلی که در زمینه تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات مشغول فعالیت هستند، واحد صنفی می باشند.

تفاوت پروانه کسب با جواز کسب چیست ؟

تا اینجای مقاله مفهوم جواز کسب چیست را گفته ایم حال سوال این است تفاوت پروانه کسب با جواز کسب چیست ؟ اگر بدنبال جواب سوال تفاوت پروانه کسب و جواز کسب چیست هستید، باید بدانید، تفاوت جواز کسب با پروانه کسب هیچ است در واقع شما می‌توانید از هر کدام بجای مورد دیگر استفاده نمایید.

تفاوت پروانه کسب دائم و موقت چیست؟

پروانه کسب موقت دارای اعتبار یک ساله بوده و فقط یکبار صادر می شود. پس از اتمام اعتبار جواز کسب موقت، اتحادیه به مدت 30 روز به صاحب جواز کسب موقت زمان می دهد که مجوز کسب خودرا از موقت به دائمی تبدیل نماید، در غیر اینصورت جواز کسب وی باطل شده و هرگونه فعالیت صنفی او نیز غیر قانونی خواهد بود.

در مقابل پروانه کسب دائمی دارای 5 سال اعتبار می باشد و پس از اتمام اعتبار آن دارنده جواز کسب دائمی باید برای تمدید جواز کسب خود اقدام نماید.

اعتبار جواز کسب

پروانه کسب دارای دو نوع موقت و دائم می باشد. جواز کسب موقت تا مدت زمان 1 سال دارای اعتبار بوده و فقط یک بار صادر خواهد شد. جواز کسب دائم نیز تا مدت زمان 5 سال دارای اعتبار بوده و پس از گذشت مدت زمان 5 سال صاحب مجوز کسب باید آن را تمدید نماید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

کاربرد جواز کسب

دریافت یا اخذ پروانه کسب سبب ایجاد مزایایی برای دارنده آن می شود. ازجمله این مزایا می توان به امکان دریافت کارت بازرگانی، وام های بانکی، استفاده از تعرفه صنعتی برق و گاز، دریافت بیمه تکمیلی برای پرسنل کارگاه، دریافت استاندارد برای تولیدات، دریافت تاییدیه از سفارتخانه ها برای سفر های خارج از کشور و نمایشگاه های داخلی، دریافت سهمیه سوخت برای واحد های ریخته گری و … اشاره نمود.

انواع پروانه کسب

تا اینجای مقاله یاد گرفتید جواز کسب چیست ، حال می‌خواهیم به سوال انواع جواز کسب چیست پاسخ دهیم. پروانه کسب دارای دو نوع موقت و دائمی است، که تعریف هریک از آن ها به شرح زیر می باشد.

پروانه کسب موقت

پروانه کسب موقت دارای اعتبار یکساله می باشد و فقط یک بار صادر می گردد. هنگامی که اعتبار پروانه کسب موقت تمام شود اتحادیه به مدت 30 روز به دارنده مجوز کسب زمان می دهد، که برای اخذ پروانه کسب دائم اقدام نماید. در صورتی که شخص مورد نظر در زمان تعیین شده برای دریافت جواز کسب موقت اقدام نکند، جواز کسب وی باطل می شود.

پروانه کسب دائم

پروانه کسب دائم دارای اعتبار 5 ساله می باشد. پس از اتمام اعتبار این نوع از مجوز کسب دارنده آن باید برای تمدید اعتبار پروانه کسب خود اقدام نماید، در غیر این صورت جواز کسب وی باطل خواهد شد.

پروانه کسب دائم

تمدید اعتبار پروانه کسب دائم بعد از ۵ سال ضروری است

شرایط اخذ پروانه کسب

برای طی کردن مراحل گرفتن جواز کسب ابتدا باید با شرایط دریافت و ثبت نام پروانه کسب آشنا باشید. در حالت کلی متقاضیان دریافت و اخذ پروانه کسب باید دارای شرایطی باشند، که هریک از این شرایط به شرح زیر هستند.

  • تابعیت کشور ایران (اتباع خارجی باید از وزارت کار و امور اجتماعی پروانه کار دریافت نموده و از وزارت کشور هم پروانه اقامت معتبر داشته باشند.)
  • متقاضیان شهر تهران باید مدارکی مبنی بر سکونت خود به مدت 5 سال در تهران را ارائه بدهند.
  • برخورداری از سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی
  • برخورداری از سواد خواندن و نوشتن (افرادی که دارای سن بیشتر از 45 سال باشند معاف می باشند.)

مطابق ماده 12 قانون نظام صنفی کشور، تمام افراد صنفی باید قبل از این که برای تاسیس واحد صنفی اقدام نمایند و یا فعالیت حرفه ای داشته باشند، جواز کسب دریافت نمایند.

تبصره 1: حذفی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲

تبصره 2: تمام دستگاه هایی که اتحادیه ها جهت صدور جواز کسب از آن ها استعلام می نمایند، وظیفه دارند که حداکثر تا مدت زمان 15 روز پس از تاریخ استعلام اتحادیه، نظر قطعی و نهایی خود را اعلام کنند. عدم اعلام نظر دستگاه مورد نظر در مدت زمان تعیین شده به معنای موافقت وی می باشد.

تبصره 3: با توجه به آیین نامه ماده 12، اشخاص واجد شرایط قانونی می توانند با معرفی مباشر برای یک یا چند محل کسب خود پروانه کسب دریافت کنند.

تبصره4: اگر چند شخص به صورت مشترک در حال اداره یک محل کسب باشند، مسئول محل کسب برعهده همه آن ها می باشد.

تبصره 5: اگر واحد صنفی بیشتر از مدت زمان 6 ماه دارای فعالیت نباشد، یا بدون اطلاع دادن به اتحادیه محل کسب یا نوع فعالیت خود را تغییر داده باشد، یا محل صنفی خودرا که دارای پروانه کسب می باشد به فرد دیگری واگذار کرده باشد، اتحادیه باید یک اخطار 15 روزه به واحد صنفی ارائه نموده و سپس جواز کسب شخص را باطل کند.

مدارک لازم برای اخذ پروانه کسب

داشتن اطلاعات درباره مدارک لازم برای جواز کسب قبل از ثبت نام پروانه کسب و طی کردن مراحل گرفتن جواز کسب لازم است. مدارک لازم برای جواز کسب عبارتند از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • ارائه 12 عدد عکس پرسنلی جدید
  • ارائه 12 عدد کپی عکس پرسنلی جدید
  • برخورداری از حداقل 18 سال سن برای بانوان
  • سند مالکیت یا اجاره نامه یا مبایعه نامه مکان مورد نظر
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی (متقاضی حداقل باید تحصیلات ابتدایی جهت خواندن و نوشتن را داشته باشد)
  • گواهی عدم اعتیاد
  • رزومه کاری (تمامی سوابق شرکت باید به صورت کامل در رزومه درج شوند.)
  • مدارک تشکیل پرونده یا اوراق پرداختی مالیات
  • گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی
  • کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی
  • مدارک مرتبط با برخورداری صلاحیت های فنی در رابطه با مشاغل خاص
مدارک دریافت پروانه کسب

امکان ثبت درخواست جواز کسب به صورت اینترنتی وجود دارد

مراحل اخذ پروانه کسب

پس از این که مدارک لازم برای جواز کسب را آماده کردید باید مراحل دریافت آن را طی کنید. متقاضیان برای اخذ پروانه کسب باید مراحلی را طی نمایند، در حالت کلی مراحل گرفتن جواز کسب به شرح زیر می باشند.

  1. ارائه درخواست کتبی اخذ پروانه کسب توسط متقاضی به اتحادیه مورد نظر
  2. ثبت درخواست دریافت جواز کسب توسط واحد مربوطه و ارائه رسید درخواست به متقاضی
  3. انجام بررسی و کارشناسی کمیسیون بازرسی اتحادیه صنف مورد نظر از مکان احداث واحد صنفی
  4. بررسی درخواست متقاضی جهت اخذ جواز کسب

ثبت نام پروانه کسب

جهت ثبت نام پروانه کسب به صورت اینترنتی و دریافت مجوز کسب الکترونیکی، ابتدا متقاضی باید وارد سامانه پیشخوان مجوز ها شده و درخواست خود را ثبت نماید. سپس وارد سامانه ایرانیان اصناف شده و با انتخاب گزینه “تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوز ها” اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نماید.

آموزش اخذ پروانه کسب

برای دریافت و طی کردن مراحل گرفتن جواز کسب می توان به دو صورت اقدام نمود. در روش اول متقاضی باید به اتحادیه مورد درخواست خود مراجعه نماید و درخواست و مدارک لازم برای جواز کسب را تحویل بدهد. در روش دوم متقاضی باید به صورت الکترونیکی درخواست خود را ارائه نماید و مراحل گرفتن جواز کسب را طی کند در این روش مدارک لازم برای جواز کسب در سامانه مربوطه آپلود می شود.

در روش حضوری مراحل گرفتن جواز کسب شما باید به اتحادیه مورد نظر خود مراجعه نموده و درخواست کتبی خود را ارائه نمایید. اتحادیه نیز یک رسید به شما تحویل می دهد. پس از مدت زمان 15 روز اتحادیه پاسخ درخواست شما را به صورت کتبی خواهد داد. بنابراین مدت زمان گرفتن پروانه کسب در قدم اول 15 روز می باشد.

اگر پاسخ کتبی اتحادیه برای شما ارسال نشود به معنای پذیرفتن درخواست شما می باشد. پس از تایید درخواست اخذ پروانه کسب شما توسط اتحادیه، باید حداکثر تا مدت زمان 3 ماه مدارکی را که اتحادیه از شما می خواهد آماده نموده و به اتحادیه ارائه دهید. پس مدت زمان گرفتن پروانه کسب در مرحله دوم 3 ماه به طول می انجامد. درنهایت پس از مدت زمان 15 روز از ارائه مدارک لازم برای جواز کسب به اتحادیه، جواز کسب برای شما صادر خواهد شد. بنابراین مدت زمان گرفتن پروانه کسب و طی کردن تمام مراحل و دریافت نهایی مجوز کسب حدودا 4 ماه طول خواهد کشید.

آموزش دریافت اینترنتی پروانه کسب

برای طی کردن مراحل گرفتن جواز کسب به صورت اینترنتی باید وارد سامانه g4b.ir شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.

مرحله اول دریافت پروانه کسب

مرحله اول دریافت جواز کسب

در صفحه ای که باز می شود، گزینه “ثبت و پیگیری مجوز” را از سمت راست صفحه انتخاب نمایید.

مرحله دوم دریافت جواز کسب چیست

مرحله دوم اخذ جواز کسب چیست

در صفحه ای که باز می شود گزینه ثبت درخواست مجوز را انتخاب نمایید.

مرحله سوم دریافت پروانه کسب

مرحله سوم دریافت جواز کسب

در این بخش باید اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.

  • در بخش دستگاه اجرایی گزینه اتاق اصناف ایران را انتخاب کنید.
  • در بخش سازمان تابعه اگر میخواهید جواز کسب را از اتحادیه های شهرستانی دریافت نمایید گزینه “اتاق اصناف استان” و اگر می خواهید پروانه کسب را از اتحادیه های کشوری دریافت نمایید این بخش را خالی بگذارید.
  • در بخش موقعیت جغرافیایی با توجه به استان و شهر مورد نظر خود مکان دریافت مجوز را انتخاب کنید.
  • در بخش نام مجوز گزینه “پروانه کسب” را انتخاب کنید.
مرحله چهارم دریافت جواز کسب چیست

مرحله چهارم دریافت جواز کسب و بارگذاری مدارک لازم برای جواز کسب

مرحله پنجم دریافت پروانه کسب

مرحله پنجم اخذ پروانه کسب

پس از این که عنوان مجوز را انتخاب کنید، فرم زیر برای شما نمایش داده می شود، که باید اطلاعات آن را تکمیل نمایید.

مرحله ششم دریافت پروانه کسب

مرحله ششم اخذ پروانه کسب

  • در بخش نوع پروانه کسب دو گزینه عادی و ایثارگری وجود دارد. اگر گزینه ایثارگری را انتخاب نمایید، به صورت آنلاین از سازمان بنیاد شهید استعلام شده و اگر نتیجه استعلام مثبت باشد، امکان ثبت درخواست وجود خواهد داشت.
  • در بخش نظام وظیفه باید وضعیت نظام وظیفه خود را انتخاب نمایید.
  • در بخش وضعیت تاهل باید وضعیت تاهل خود را انتخاب نمایید.
  • در بخش سرپرست خانواده اگر سرپرست خانواده هستید گزینه بله و در غیر این صورت گزینه خیر را انتخاب نمایید.

پس از این که اطلاعات مورد نیاز را وارد نمودید، باید یکی از دو گزینه ثبت موقت و ثبت نهایی را انتخاب نمایید. اگر گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید دیگر نمی توانید اطلاعات خود را ویرایش کنید و به صفحه سازمان مورد نظر هدایت خواهید شد.

مرحله هفتم دریافت جواز کسب چیست

مرحله هفتم دریافت جواز کسب چیست

اما اگر گزینه ثبت موقت را انتخب کنید به صفحه سازمان هدایت نشده و همچنان اطلاعات را در کارتابل خود مشاهده خواهید نمود.

مرحله هشتم دریافت پروانه کسب

مرحله هشتم اخذ پروانه کسب

در مرحله بعد می توانید از منوی ثبت و پیگیری مجوز را مشاهده نمایید.

مرحله نهم دریافت پروانه کسب

مرحله نهم دریافت جواز کسب

در مرحله بعد اگر مطمئن هستید که اطلاعات وارد شده درست هستند گزینه ثبت نهایی را انتخاب کرده و به صورت مستقیم درخواست خود را برای سازمان مربوطه ارسال کنید.

برای این که بتوانید درخواست هایی که به صورت موقت ثبت کرده اید برای سازمان ارسال کنید، باید از منوی “ثبت و پیگیری مجوز” بر روی گزینه ای که به شکل مداد در درخواست می باشد کلیک نمایید و پس از بررسی صحیح بودن اطلاعات خود گزینه ثبت نهایی در پنجره جدید را انتخاب نمایید.

مرحله دهم دریافت پروانه کسب

مرحله دهم دریافت پروانه کسب

پس از این که درخواست شما نهایی شود، یک پیغام نمایش داده می شود که در آن نوشته است درخواست شما ثبت شده و کد رهگیری هم به شما نمایش داده می شود.

پس از این که شما بر روی گزینه تایید کلیک نمایید، وارد مرحله بعد شده و کد رهگیری از طریق پیامک به شماره موبایلی که ثبت نموده اید ارسال می شود.

مرحله یازدهم دریافت پروانه کسب

مرحله یازدهم دریافت جواز کسب

تا اینجا بیشتر مراحل دریافت جواز کسب را با موفقیت گذرانده اید و برای دریافت پروانه کسب خود فقط چند مرحله دیگر مانده است که باید طی کنید.

در مرحله دوازدهم اخذ پروانه کسب، معمولا یک پیامک مبنی بر اینکه درخواست شما با کد رهگیری ارسال شده ثبت شد، برای متقاضی ارسال می شود. متقاضی باید کد رهگیری را که در این مرحله برای وی ارسال شده است نزد خود نگه دارد.

توجه داشته باشید که اگر پس از ثبت نهایی در روند ثبت نام پروانه کسب اختلالی به وجود بیاید، شما می توانید با استفاده از سامانه g4b در منوی ثبت و پیگیری مجوز علامت مشاهده را انتخاب نموده و با استفاده از لینک مشاهده جزئیات فرایند درخواست خود را تکمیل نمایید. زمانی که پروانه کسب صادر گردید با شناخت ماهیت حسابها به بررسی و دسته بندی دقیق تر مسائل مالی کسب و کار خود بپردازید.

مرحله سیزدهم دریافت پروانه کسب

مرحله سیزدهم دریافت جواز کسب

مرحله چهاردهم دریافت پروانه کسب

مرحله چهاردهم دریافت پروانه کسب

 

هنگامی که گزینه ادامه فرایند درخواست مجوز را انتخاب نمایید، صفحه ای مشابه تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود.

مرحله پانزدهم دریافت جواز کسب چیست

مرحله پانزدهم دریافت جواز کسب چیست

در مرحله آخر شما وارد سامانه اصناف خواهید شد که در این سامانه باید فرایند مورد نظر را تکمیل نموده و در نهایت به سازمان مربوطه مراجعه کنید.

تعیین مباشر

اگر فردی بیشتر از یک واحد صنفی داشته باشد و یا به دلایل دیگری نتواند به صورت دائمی در واحد صنفی خود حضور داشته باشد، می تواند پس از دریافت جواز کسب خود، اقدام به تعیین مباشر برای خود نماید.

مباشر فردی می باشد که به عنوان نماینده صاحب پروانه کسب تعیین شده و باید تمام قوانینی که برای صاحب صنف مورد نظر تعیین شده است را رعایت نماید. برای تعیین مباشر فردی که به عنوان مباشر در نظر گرفته شده است باید مدارکی را به اتحادیه واحد صنفی مورد نظر ارائه نماید که برای وی کارت مباشر صادر کردد.

مدارک مورد نیاز دریافت کارت مباشر

مدارک مورد نیاز دریافت کارت مباشر عبارتند از:

  • فتوکپی تمام صفحات شناسنامه
  • فتوکپی کارت ملی
  • فتوکپی کارت پایان خدمت
  • فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی
  • اسکن عکس پرسنلی
  • اسکن صفحه اول قرارداد مباشرت
  • تاییدیه اداره نظارت بر اماکن و گواهی تایید صلاحیت فردی مباشر
  • پرداخت مبلغی که اتحادیه تعیین می نماید.

نکته: اگر صاحب کسب و کار بخواهد همکاری با مباشر خود را لغو نماید، باید درخواست خود را به اتحادیه اعلام نموده و برای اعلام مباشر جدید خود اقدام نماید.

رد درخواست پروانه کسب و اعتراض به آن

در هنگامی که اتحادیه متقاضی اخذ پروانه کسب را واجد شرایط نداند، درخواست وی را رد می کند. اگر متقاضی به رد درخواست خود توسط اتحادیه اعتراض داشته باشد، باید حداکثر تا مدت زمان 20 روز پس از تاریخ دریافت پاسخ، اعتراض خود را به صورت کتبی به مجمع امور صنفی ارائه نماید.

سپس مجمع امور صنفی و اتاق اصناف موظف می باشند که به درخواست ارائه شده رسیدگی نموده و نهایتا تا مدت زمان 155 روز پس از دریافت اعتراض متقاضی، پاسخ نهایی به اعتراض ثبت شده را اعلام کنند.

تمدید پروانه کسب چگونه است؟

دارنده مجوز کسب باید قبل از پایان تاریخ اعتبار جواز کسب خود برای تمدید آن اقدام نماید. برای این کار متقاضی باید با مراجعه به سایت (www.iranianasnaf.ir) درخواست خود را ثبت نموده و کد رهگیری دریافت نماید.

متقاضی باید جواز کسب قبلی خود را همراه با 6 قطعه عکس به سازمان مربوطه ارائه دهد. لازم به ذکر می باشد که متقاضی باید قبل از ارائه درخواست تمدید مجوز کسب خود، مالیات و دارایی مربوط به دو سال قبل خود را پرداخت کرده باشد و مدارک اثباتی را به سازمان مربوطه ارائه دهد.

تمدید جواز کسب چیست

ارائه تعهد محضری در صورت مفقود شدن جواز کسب لازم است

توجه داشته باشید که متقاضی باید مدارک هویتی و فتوکپی قبض تلفن خود را برای تمدید جواز کسب ارائه دهد. اگر تغییری در مدارک هویتی فرد به وجود آمده باشد، متقاضی باید فتوکپی مدارک خود ارائه بدهد.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید پروانه کسب

مدارک موردنیاز جهت تمدید جواز کسب عبارتند از:

  • اصل پروانه کسب قبلی
  • گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت و یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  • ارائه جدید ترین پرداختی عوارض شهرداری و مالیات
  • تاییدیه کد پستی از اداره پست محل
  • دو قطعه عکس 4*3
  • ارائه شماره تلفن همراه به نام شخص صاحب پرونده
  • ارائه فرم رضایت محضری شرکا (به همراه فتوکپی مدارک هویتی شرکای جدید و قرارداد انتقال سهم) در صورت تغییر در شرکا
  • اصل و کپی آگهی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، در صورت ثبت تغییرات در شرکت (برای اشخاص حقوقی)
  • پرداخت هزینه های مورد نیاز
  • گواهی اتمام دوره آموزشی از مرکز آموزشی اصناف (برای افراد دارای سن کمتر از 70 سال)
نکته مهم

اگر متقاضی پروانه کسب خود را گم کرده باشد، باید یک تعهد محضری جهت اعلام مفقودی جواز کسب و پذیرش مسئولیت ناشی از آن ارائه نماید.

نحوه استعلام پروانه کسب

برای استعلام پروانه کسب، باید با مراجعه به سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان (https://iranianasnaf.ir/) گزینه استعلام پروانه بر مبنای کد ملی و یا گزینه استعلام واحد دارای پروانه بر مبنای کد پستی انتخاب شود.

سپس در صفحه ای که باز می شود اطلاعات مورد نیاز را وارد نموده و گزینه ادامه را انتخاب کرد.

استعلام پروانه کسب با شماره ملی

برای استعلام پروانه کسب با استفاده از کد ملی، متقاضی باید وارد سامانه الکترونیکی دبیرخانه اصناف وزارت صنعت (https://iranianasnaf.ir/) شود و پس از مشخص کردن ملیت خود، با وارد کردن کد ملی و کد امنیتی وضعیت جواز کسب خود را استعلام نماید.

نمونه قرارداد پروانه کسب

در این بخش چند نمونه قرارداد جواز کسب را آورده ایم که شما بیشتر با ظاهر متن قرارداد های پروانه کسب آشنا شوید.

نمونه متن نامه درخواست ابطال پروانه کسب

یک نمونه متن نامه درخواست ابطال مجوز کسب در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد.

نمونه درخواست ابطال پروانه کسب

نمونه درخواست ابطال جواز کسب

نمونه نامه درخواست صدور پروانه کسب

یک نمونه متن نامه درخواست صدور پروانه کسب در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد.

نمونه درخواست صدور پروانه کسب

نمونه درخواست صدور جواز کسب

نمونه نامه درخواست تمدید پروانه کسب

یک نمونه متن نامه درخواست تمدید پروانه کسب در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد.

صفحه اول نمونه درخواست تمدید پروانه کسب

صفحه اول نمونه درخواست تمدید پروانه کسب

صفحه دوم نمونه درخواست تمدید پروانه کسب

صفحه دوم نمونه درخواست تمدید جواز کسب

انتقال جواز کسب

یک از مباحث مهم در بحث پروانه کسب یا مجوز کسب، نحوه انتقال جواز کسب می باشد. انتقال جواز کسب به دو روش امکان پذیر می باشد، که در ادامه به معرفی هریک از این روش ها می پردایم.

انتقال جواز کسب

ارائه درخواست کتبی به اتحادیه در صورت انتقال پروانه کسب از شخصی به شخص جدید الزامی است

انتقال پروانه کسب از شخصی به شخص جدید

انتقال پروانه کسب از یک شخصی به شخص جدید زمانی انجام می شود که یک شخص حقیقی و حقوقی قصد واگذار نمودن محل کسب و کار خود به شخص دیگری را داشته باشد. برای این کار شخص واگذار کننده جواز کسب ابتدا باید درخواست کتبی خودرا به اتحادیه ارائه نماید.

سپس اتحادیه درخواست متقاضی را بررسی نموده و اگر فرد معرفی شده برای دریافت جواز کسب را تایید نماید، اقدام به ابطال جواز کسب قبلی و صدور پروانه کسب جدید برای فرد معرفی شده می نماید.

انتقال پروانه از حرفه ای به حرفه دیگر

انتقال پروانه کسب از حرفه ای به حرفه دیگر زمانی انجام می شود که صاحب جواز کسب قصد تغییر حرفه خود و دریافت جواز کسب برای حرفه جدید خود را داشته باشد. برای این کار صاحب جواز کسب باید درخواست کتبی تغییر حرفه اش را به اتحادیه فعلی خود ارائه نموده و اقدام به استعلام و تسویه حساب نماید.

سپس اگر تا مدت زمان 15 روز پس از تاریخ ارائه درخواست انتقال پروانه کسب به حرفه جدید پاسخی برای متقاضی ارسال نشود، به معنای موافقت با درخواست متقاضی می باشد.

نکات مهم پروانه کسب

تا این بخش از مطالب سعی نمودیم به تمام مباحث مرتبط با ثبت نام پروانه کسب و مدارک لازم برای جواز کسب بپردازیم. در ادامه نیز به بررسی نکات مهم دریافت و ثبت نام پروانه کسب خواهیم پرداخت.

هزینه اخذ جواز (پروانه) کسب چقدر است؟

برای دریافت جواز کسب با توجه به نوع مجوز درخواستی متقاضی باید حداقل بین 5,000,000 تا 20,000,000 ریال هزینه پرداخت نماید.

نحوه شکایت به رد درخواست پروانه کسب چگونه است؟

اگر متقاضی دریافت جواز کسب به رد درخوایت خود اعتراض داشته باشد، باید نهایتا تا 10 روز پس از رد درخواست وی درخواست خود را به کمیسیون نظارت ارائه نماید. کمیسیون نظارت نیز باید حداکثر تا مدت زمان یک ماه بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نماید. نظری که کمیسون نظارت اعلام می نماید قطعی می باشد.

چه کسانی برای اخذ پروانه کسب اولویت دارند؟

تمام اشخاصی که می خواهند برای خود یک کسب و کار راه بیندازند اما نمی خواهند شرکت خود را ثبت نمایند باید قبل از راه اندازی کسب و کار خود جواز دریافت نمایند. اولویت دریافت جواز کسب برای تمام رشته های صنفی با رعایت قوانین مربوطه به شرح زیر می باشد.

  • تمام بیکاران مشمول قانون بیکاری با توجه به رشته تخصصی خود (حتما بخوانید: جدول بیمه بیکاری)
  • تمام افرادی که هیچ نوع پروانه کسبی ندارند.

مجازات نداشتن جواز کسب چیست ؟

مطابق قوانین تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون داشتن جواز کسب درحال فعالیت باشند متخلف هستند. مجازات های مختلفی ازجمله تعطیلی موقت محل فعالیت، جریمه نقدی، تعطیلی دائمی و محکومیت های کیفری برای افرادی که بدون اخذ جواز کسب درحال فعالیت هستند درنظر گرفته می شود.

نکته: علاوه بر دادگاه های رسیدگی به امور کیفری، سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه ها و اماکن نیروی انتظامی می توانند جواز کسب را باطل نمایند.

وظیفه اتحادیه های صنفی نسبت به تمدید جواز کسب چیست؟

  • تعویض (یا تمدید) پروانه کسب واحد های صنفی با دریافت گواهی پرداخت مالیات، بیمه و عواض شهرداری
  • ارائه گواهی مربوط به طرح پرونده در مراجع ذی‌ربط جهت مالیات ها و حق بیمه های قطعی نشده
  • ارائه تاییدیه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اصناف مشمول قانون مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی

آیا شرکت نیاز به پروانه کسب دارد؟

شرکت هایی که در زمینه های تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات مشغول فعالیت هستند، باید دارای پروانه کسب با توجه به فعالیت خود باشند. همچنین می توانند جهت سهولت در ماهیت حسابها از نرم افزار حسابداری شرکتی استفاده نمایند

برای گرفتن جواز کسب به کجا مراجعه کنیم؟

برای گرفتن جواز کسب به دو طریق می توان اقدام نمود. در روش اول متقاضی باید به صورت اینترنتی از طریق سامانه پیشخوان مجوز ها مراحل ثبت نام پروانه کسب و تحویل مدارک لازم برای جواز کسب را انجام دهد.

در روش دوم متقاضی باید به صورت مستقیم به اتحادیه مورد نظر مراجعه نموده و درخواست ثبت نام پروانه کسب را داده و مدارک لازم برای جواز کسب را ارائه دهد.

نتیجه گیری

جواز کسب چیست ؟ در پاسخ به سوال جواز کسب چیست باید گفت مجوزی است برای راه اندازی کسب و کار جدید توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشد. جواز کسب در دو نوع موقت و دائم صادر شده و فردی که دارای مجوز کسب موقت است. شخص باید پس از اتمام اعتبار جواز کسب خود اقدام به دریافت جواز کسب دائم نموده و فردی که دارای پروانه کسب دائمی است باید پس از اتمام اعتبار جواز کسب خود اقدام به تمدید اعتبار آن نماید.

برای دریافت جواز کسب می توان به صورت الکترونیکی اقدام نموده و یا به اتحادیه مورد نظر مراجعه نمود. ما سعی نمودیم در این مقاله به صورت کامل پروانه کسب و مدارک لازم برای جواز کسب را معرفی نموده و مراحل دریافت، تمدید اعتبار و مدارک لازم برای پروانه کسب را معرفی نماییم.

درصورتی که سوال و یا نظری درباره ثبت نام پروانه کسب دارید، خوشحال می شویم که از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

دانلود فایل ها
اطلاعات فایل: فایل بدون نیاز به پسورد می‌باشد.
آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "جواز کسب چیست ؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد ایجاد واحد صنفی را داشته باشد باید یک مجوز تهیه نماید، که این مجوز پروانه کسب یا جواز کسب نامیده می شود." } },{ "@type": "Question", "name": "چه کسانی برای دریافت پروانه کسب اولویت دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تمام بیکاران مشمول قانون بیکاری با توجه به رشته تخصصی خود تمام افرادی که هیچ نوع پروانه کسبی ندارند." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه شکایت به رد درخواست پروانه کسب چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر متقاضی دریافت جواز کسب به رد درخوایت خود اعتراض داشته باشد، باید نهایتا تا 10 روز پس از رد درخواست وی درخواست خود را به کمیسیون نظارت ارائه نماید. کمیسیون نظارت نیز باید حداکثر تا مدت زمان یک ماه بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نماید. نظری که کمیسون نظارت اعلام می نماید قطعی می باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.