صدور صورتحساب الکترونیکی

توسعه سیستم مالیاتی در کشور و یکپارچه سازی اقتصادی کسب و کار ها موجب ایجاد تغییراتی در مالیات شده است. در سال های اخیر نیاز به مدیریت کسب و کارها، افزایش دقت در اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی سبب شده است تا تمام فعالان اقتصادی، کد اقتصادی دریافت نمایند. این افراد در ادامه این کد را در نرم افزار حسابداری مالی خود وارد می‌کنند و برای انجام امور خود از آن استفاده خواهند کرد.

سامانه کد اقتصادی راهکار سازمان مالیاتی برای پاسخگویی به مسائل مالیاتی می باشد. تا پایان این مقاله به بررسی سوال کد اقتصادی چیست؟ کاربرد، نحوه دریافت، مدارک مورد نیاز دریافت و پرسش و پاسخ های مهم درباره کد اقتصادی و … می پردازیم.

خواندن مقاله آموزش کد اقتصادی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
اشخاص حقوقی دارای فعالیت اقتصادی
اشخاص حقیقی دارای فعالیت اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شامل یک شماره 12 رقمی است که توسط اداره مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند اختصاص داده می شود.

کد اقتصادی (Economic Code) نشانگر فعالیت های اقتصادی نظیر ارائه خدمات، تولید کالا و خرید و فروش های اشخاص دارای کسب و کار می باشد.

این کداقتصادی یک شماره جهت شناسایی شخص یا شرکت در سیستم مالیاتی کشوری است. به طور کلی اشخاص حقیقی و همه اشخاص حقوقی نظیر شرکت ها و موسسات ثبت شده که مراحل قانونی ثبت آنها تکمیل شده است و قصد کسب درامد دارند می بایست با تشکیل پرونده مالیاتی نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

اگر شما دارای فعالیت اقتصادی هستید دریافت آن برای شما اجباری بوده و ثبت کد اقتصادی مالیاتی از این پس در قرارداد و فاکتورهای رسمی شما ضروری خواهد بود. حتی شرکت هایی که چند شرکت زیرمجموعه دارند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. این شرکت ها می‌توانند از نرم افزار حسابداری چند شرکتی برای این موضوع استفاده کنند.

کد اقتصادی چیست؟

فعالان اقتصادی ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند.

کداقتصادی چه کاربردی دارد؟

امروزه کداقتصادی به یکی از ملزومات فعالیت شما در بازار ایران تبدیل شده است. شماره یا کد اقتصادی به نوعی دربردارنده مجوز فعالیت و اعتبار فعالین اقتصادی می باشد. ایجاد این کد توسط اداره مالیات با هدف یکپارچه سازی کسب و کارهای کشور بوده است.

بنابراین با یک تقریب کلی، تمام فعالیت های اقتصادی شما توسط این کد انجام خواهد شد. به عنوان مثال ارتباط شما با سازمان امور مالیاتی کشور، ارگان ها و سازمان ها، همکاری با سایر شرکت ها و حتی واردات و صادرات منوط به دریافت کد مالیاتی می باشد. به بعضی از مزایای کد اقتصادی اشاره می کنیم:

  1. عقد قراردادهای تجاری: تمامی افراد حقیقی و حقوقی جهت عقد قراداد های تجاری ملزم به ارائه کد اقتصادی هستند. بدون الصاق این کد، قرارداد فی مابین رسمیت چندانی نداشته و خلاف قانون مالیاتی خواهد بود.
  2. شرکت در مناقصه و مزایده ها: یکی از مهمترین مقاصد اشخاص حقوقی بعد از تاسیس، شرکت در مناقصه ها و مزایده های دولتی می باشد. همکاری با هریک از ارگان های دولتی بدون ارائه کد اقتصادی امکان پذیر نمی باشد.
  3. دریافت کارت بازرگانی و انجام صادرات و واردات: یکی از ابتدایی ترین مراحل اخذ کارت بازرگانی و ورود به دنیای بزرگ واردات و صادرات به کشور، داشتن کد اقتصادی است. پس از ثبت کداقتصادی مالیاتی خود می توانید از طریق ارگان مربوطه اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایید.
  4. اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده: به جهت ارائه هریک از موارد فوق در سامانه مالیاتی نیاز به ارائه کداقتصادی خود دارید.
  5. صدور فاکتور رسمی و ثبت قراردادها و تکمیل دفاتر: صدور فاکتور رسمی و قانونی کردن قرارداد ها بدون ثبت کد اقتصادی امکان پذیر نمی باشد.
  6. رسیدگی به دفاتر، فاکتورها و صورتحساب ها: به طور کلی رسیدگی به تمام امور شما در اداره امور مالیاتی نظیر رسیدگی به دفاتر پلمب، فاکتورها و قرادادها توسط کداقتصادی انجام می گردد. بدون کداقتصادی فعالیت شما در سازمان مالیاتی کشور قابل شناسایی نخواهد بود.
  7. افتتاح حساب بانکی برای اشخاص حقوقی: برای ثبت درآمد و داشتن حساب بانکی ریالی و همچنین افتتاح حساب ارزی با مالکیت حقوقی نیاز به کد اقتصادی دارید.
  8. بهره گیری از معافیت های قانونی مالیاتی: سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله معافیت هایی را برای مشاغل مختلف تصویب می نماید. این معافیت ها به نفع مشاغل بوده و به کسب و کار آنها کمک می نماید. در صورت عدم دریافت کداقتصادی، کسب و کار شامل این معافیت ها نخواهد شد.
  9. جلوگیری از مشکلات مالیاتی: فعالیت هر کسب و کار طبق قوانین خاصی صورت می گیرد. بدون داشتن کداقتصادی و تبعیت از این قوانین ممکن است هرگونه ایراد مالیاتی و کاری پیش بینی نشده ای رخ دهد.

کداقتصادی نشانگر حضور شما در فضای کسب و کار ایران است. بسیاری فعالیت های واحد اقتصادی مثل ارسال لیست حقوق و دستمزد، دریافت گواهی ارزش افزوده و… نیازمند کداقتصادی است. با توجه به الزامات فزاینده استفاده از کداقتصادی احتمالا به زودی تمام فعالیت های اقتصادی هر یک از فعالین حوزه کاری به داشتن این کد وابسته شود.

نکته: استفاده از کداقتصادی اولین گام رسمی شما برای ورود به اقتصاد خواهد بود. پردازش تمام فعالیت های شما در سازمان امور مالیاتی وابسته به اخذ کد اقتصادی می باشد.

اخذ کداقتصادی برای چه کسانی ضروری است؟

پس از اینکه با کد اقتصادی و کاربردهای آن آشنا شدیم می خواهیم بدانیم که دریافت کداقتصادی برای چه کسانی ضروری است:

  • کلیه شرکت های حقوقی ثبت شده تا دو ماه بعد از ثبت شرکت و انتشار آگهی باید به گرفتن کداقتصادی برای شرکت بپردازند.
  • کلیه مودیان مالیاتی هرچند که حقیقی یا حقوقی باشند.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که به توزیع کالا، ارائه خدمات، تولید، مونتاژ و یا اعمال مشابه مشغول هستند.
  • اشخاصی که دارای مجوز کسب و کار شامل پروانه کسب صنفی و محل فعالیت تجاری هستند.

لازم به ذکر می باشد که فعالیت شرکت ها اعم از تولید، خدمات، پیمانکاری، مشاوره ای و .. تغییری در لزوم دریافت کد اقتصادی ایجاد نمی کند. به عنوان فعال اقتصادی حتما توجه داشته باشید که عدم مدیریت صحیح مسئولیت های خود، ممکن است منجر به ورشکستگی شما شود.

چه کسانی مشمول دریافت شماره اقتصادی نیستند؟

پس از بیان موارد مشمول مالیات لازم است به اینکه چه کسانی مشمول دریافت شماره اقتصادی نیستند بپردازیم:

  • مساجد، تکایا، حسینیه و هیات‌ها، و اغلب فعالیت های حوزه مذهبی که به طور خصوصی اداره می شوند.
  • اشخاص حقیقی دارای فعالیت های ادبی، هنری، فرهنگی مانند طراحی، نقاشی، بازیگری، فیلم سازی و …
  • اشخاص حقیقی دارای فعالیت پیمانکاری به شرطی که مبلغ درآمد کل پیمان های سالانه آنها کمتر از 5 میلیون تومان باشد.
افراد معاف از دریافت کد اقتصادی

3 دسته از افراد معاف از دریافت کداقتصادی می باشند.

مشکلات نداشتن کد اقتصادی چیست؟

فعالین اقتصادی که نسبت به اخذ کداقتصادی اقدام نکرده باشند، در ابتدایی ترین حالت از تمام مزایایی که در بخش “کاربردهای کداقتصادی” گفته شد محروم هستند. این ها ارتباطی با عدم مشاهده خلاصه پرونده پرسنلی که در برخی از سازمان ها اتفاق می‌افتد ندارد.

  • نداشتن کد اقتصادی از منظر اداره مالیات جرم محسوب شده و حتی می تواند منجر به جریمه، تعطیلی واحد و یا حبس تعزیری گردد.
  • شرکت ها بدون داشتن کداقتصادی نمی توانند هیچ فعالیت رسمی داشته باشند.
  • وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه از ارائه هرگونه خدمات به کسب و کارهای بدون کداقتصادی خودداری می نمایند. انجام فعالیت های مالیاتی مثل ثبت اظهارنامه مالیاتی و ثبت دفاتر از این کسب و کارها پذیرفته نمی گردد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کداقتصادی

هنگامی که تصمیم به آغاز فعالیت رسمی خود گرفتید لازم است بدانید که مدارک لازم برای اخذ کداقتصادی در اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است و شما باید متناسب با نوع کسب و کار خود نسبت به آن اقدام نمایید.

به عنوان مثال گرفتن کد اقتصادی برای مغازه عموما به صورت حقیقی و کداقتصادی شرکت های هواپیمایی به صورت حقوقی می باشد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی عبارتند از:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • تکمیل فرم ثبت نام کداقتصادی
  • نامه درخواست کداقتصادی
  • تصویر از مجوز فعالیت یا پروانه کسب
  • سند مالکیت محل استقرار یا اجاره نامه رسمی دارای کد رهگیری
  • تصویر کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

اگر هنوز اقدامی برای دریافت پروانه کسب نداشته اید و یا نمی‌دانید چه مدارکی برای دریافت پروانه کسب نیاز دارید، با مراجعه به مقاله مدارک لازم برای جواز کسب اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهید.

دقت نمایید که ثبت نام کد اقتصادی نیازی به عکس پرسنلی ندارد. در ادامه وقتی که زمانش رسیده باشه – معمولا اواسط خرداد – شرکت ها باید اظهارنامه های مالیاتی خود را تحویل دهند. برای همین اشخاص حقیقی معمولا آموزش اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را مشاهده می‌کنند تا خطای کار خود را به صفر نزدیک کنند.

مدارک مورد نیاز دریافت کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی معاف می باشد.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

چنانچه اشخاص حقوقی که دارای ثبت شرکت و اساسنامه باشند بخواهد کد اقتصادی دریافت نمایند می بایست حداکثر پس از دوماه از انتشار آگهی ثبت شرکت با ارائه مدارک لازم برای اشخاص حقوقی به مراجع ذی صلاح مراجعه نمایند:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی شرکا و سهامداران شرکت شامل اعضای هیات مدیره
  • تصویر اساسنامه
  • تصویر آگهی روزنامه و تغییرات آن
  • تصویر پروانه و مجوز بهره برداری و تاسیس
  • سند مالکیت محل استقرار یا اجاره نامه رسمی دارای کد رهگیری
  • نامه‌ی شروع یا عدم شروع به فعالیت و تصویر آن
  • تکمیل دفترچه مخصوص کداقتصادی
  • تکمیل فرم های مربوط به کد اقتصادی

تخلفات کداقتصادی چیست؟

انواع تخلفات کد اقتصادی به طور کلی در روند فعالیت های مالیاتی شما اخلال ایجاد می کند. در انجام این موارد باید دقت و تمرکز بالایی قرار داد؛ چرا که ممکن است حتی عدم آشنایی با ماهیت حسابها در حسابداری برای آینده شرکت مشکل ساز شود. تخلفاتی که ممکن است توسط یک شخص رخ دهد شامل مواردی است:

  • استفاده شخص از کداقتصادی سایرین
  • استفاده سایر افراد از کداقتصادی شما
  • جعل، تقلب، تبانی و هرگونه سوءاستفاده از کداقتصادی
  • دریافت وجه بیشتر از ارزش اصلی کالا برای پوشش دادن درج شماره اقتصادی
  • عدم ارائه کد اقتصادی در معاملات

جریمه‌ ی تخلفات کد اقتصادی

طبق قانون 169 مالیات های مستقیم عدم صدور صورتحساب یا عدم درج کداقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی فردی غیر از معامله گران، جریمه ای معادل دو درصد مبلغ مورد معامله را در بر دارد.

در صورتی که فرد بار اول از دریافت کد اقتصادی سرباز زند و یا مرتکب تخلفات اقتصادی شود تا میزان دو برابر سود معاملات انجام شده جریمه خواهد شد.

ارتکاب به تخلف اقتصادی برای دومین بار می تواند تا 3 ماه پلمپ واحد اقتصادی را دربرداشته باشد.

برای سومین تخلف اقتصادی قانون گذار ما بین 3 تا 6 ماه حبس تعزیری را درنظر گرفته است. نمونه ای از این می‌تواند زمانی باشد که شما با تصور این که شما هم جزو گروههای معاف از مالیات هستید، مالیات پرداخت نکنید. این جا هست که ممکن است برای شما دردسر ساز شود.

نکته مهم

کد اقتصادی برای یکپارچه شدن سیستم اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی و سود جویی ها، شفافیت معاملات و استفاده از سیستم یکسان ارزش گذاری مالیاتی ایجاد گردید.

نحوه گرفتن کداقتصادی چگونه است؟

پس از آموختن درباره کداقتصادی، کاربردها و تخلفات آن، باید بدانیم که چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

تمام کسب و کارها و به احتمال زیاد اغلب خوانندگان این مقاله نیازمند دریافت گواهینامه ثبت نام مودیان مالیاتی کداقتصادی خواهند بود. با توجه به قوانین جدید کداقتصادی و کاربردهای فراوان آن نیاز به داشتن این کد هر روز بیشتر می گردد. به طوری که کسب و کارهای اینترنتی و دارندگان کارتخوان نیز می بایست نسبت به دریافت کداقتصادی اقدام نمایند. شما را به مطالعه نحوه گرفتن کداقتصادی دعوت می نماییم.

هزینه اخذ کد اقتصادی توسط اداره مالیات به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. شما می توانید به صورت اینترنتی و بدون صرف هیچ هزینه ای نسبت به ثبت نام دارایی کداقتصادی خود اقدام نمایید.

مراحل دریافت کد اقتصادی

به طور کلی مراحل ثبت نام کد اقتصادی در سایت سازمان امور مالیاتی به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی پیش می رود.

دریافت سریع کداقتصادی و بهره گیری از خدمات الکترونیکی سازمان مالیات 4 قسمت دارد:

  1. پیش ثبت نام الکترونیکی
  2. ثبت نام الکترونیکی
  3. راستی آزمایی اطلاعات ثبت شده توسط سازمان امور مالیاتی انجام می گردد.
  4. مرحله نهایی به معنی آغاز بهره برداری شما از خدمات الکترونیک مالیاتی ایران خواهد بود.
نحوه گرفتن کد اقتصادی

مراحل دریافت کداقتصادی افراد حقیقی و حقوق و شرکت های تازه تاسیس متفاوت می باشد.

مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت تازه تاسیس

هر شرکت تازه تاسیس تا دو ماه پس از ثبت، فرصت دارد ثبت نام شماره اقتصادی جدید خود را انجام دهد. این گونه شرکت ها می‌توانند از ابتدا با استفاده از نرم افزار اموال و دارائی ثابت، دارایی های خود را در نرم افزار حسابداری خود ثبت کنند و به کمک آن کارهای خود را سهولت ببخشند. برای دریافت کد اقتصادی این گونه شرکت ها نیاز به اقدام اولیه و درخواست صدور کد با مراجعه به وبسایت سازمان امور مالیاتی می باشد.

سایر شرکت هایی که مشمول تغییرات در شرکت، مدیران، خدمات و … باشند تازه تاسیس محسوب نمی شوند. لذا این شرکتها باید با مراجعه به وبسایت مذکور و ثبت اطلاعات جدید، جهت تغییر کداقتصادی اقدام نمایند. این درحالی است که برای شرکت های نوپا فقط پیش ثبت نام کداقتصادی و پیگیری آن تا دریافت کد کافی می باشد. بر حسب این تغییرات ممکن است نیاز به تغییر کداقتصادی باشد.

تمامی شرکت های دارای فعالیت هایی که قبلا ذکر شد باید با ارائه مجوزهای لازم کد اقتصادی دریافت نمایند.

آموزش پیش ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

پیش ثبت نام شامل دریافت اطلاعات اولیه شخص و اخذ تاییدیه های ابتدایی است.

برای پیش ثبت نام کد اقتصادی مشاغل لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مراجعه به وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی http://tax.gov.ir
  • با انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیکی و وارد کردن کد ملی، شناسه ملی یا فراگیر به صفحه بعد هدایت می شوید.
  • از بین گزینه های نمایش داده شده پیش ثبت نام جدید را انتخاب نمایید. (در صورتی که قبلا پیش ثبت نام انجام داده باشید گزینه حذف نام اشتباه یا گزینه های دیگر را انتخاب نمایید.)
  • با وارد کردن کد پستی محل کار و شماره تماس خود کد تایید این سامانه را به صورت پیامکی دریافت خواهید کرد.
  • پس از تکمیل اطلاعات محل سکونت، اطلاعات شغل، شماره تماس، می توانید پیش ثبت نام کد اقتصادی خود را تایید نمایید.

صحت سنجی اطلاعات: اطلاعات شما توسط سامانه با استعلام از مراجع بررسی می گردد. در صورت وجود هرگونه مغایرت از طریق پیامک مطلع می شوید.

در این مرحله در صورت مغایرت اطلاعات، شما به مدت یک هفته مهلت دارید نقایص موجود در سیستم را برطرف نمایید. در صورت گذر از این مدت زمان، درخواست شما به طور خودکار از سامانه کد اقتصادی حذف می گردد.

تولید و ارسال اطلاعات کاربری: با تایید صحت اطلاعات شما، نام وکلمه عبور اختصاصی برای شما ساخته و از طریق پیامک ارسال می گردد.

پس از طی این مراحل می توانید وارد ثبت نام الکترونیکی شوید که پیش تر توضیح داده خواهد شد.

مراحل پیش ثبت نام کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی باید مراحلی جهت پیش ثبت نام انجام شود.

آموزش پیش ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقوقی

تفاوت پیش ثبت نام اشخاص حقوقی در ورود ایشان است. پس از ورود به سامانه و انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیک با صفحه ورود به پیش ثبت نام و ثبت نام کداقتصادی مواجه می شوید. در این بخش در قسمت مودی 4 نوع مودی وجود دارد: حقیقی، تبعه خارجی، حقوقی و تشکل قانونی.

اشخاص حقوقی با توجه به ثبت شرکت خود می بایست گزینه مربوط را انتخاب نمایند.

سپس لازم است اطلاعات درخواستی متناسب با شرکت را ثبت نمایند.

پس از تکمیل مراحل پیش ثبت نام و ثبت اطلاعات درباره فعالیت اقتصادی خود، سامانه آنلاین کد اقتصادی در کمتر از سی دقیقه برای شما نام کاربری و کلمه عبور را پیامک می نماید.

نکته: در شرکت هایی که به صورت هیات مدیره ای اداره می شوند این که کدام یک از اعضا به عنوان مودی اصلی پیش ثبت نام کد اقتصادی را انجام دهد تفاوتی ندارد. اما بهتر است عضوی که سهم بیشتری دارد این کار را انجام دهد.

پیگیری پیش ثبت نام کد اقتصادی

ممکن است اطلاعات شما در حال صحت سنجی و یا نیازمند تغییراتی باشد و شما زمانی را منتظر بمانید . از این رو سامانه پس از تکمیل پیش ثبت نام به شما شماره رهگیری کداقتصادی ارائه می کند تا بتوانید با استفاده از آن وضعیت پیش ثبت نام خود را در سیستم بررسی نمایید.

آموزش ثبت نام کد اقتصادی

ثبت نام کد اقتصادی مشاغل پس از دریافت نام کاربری و کد عبور آغاز می شود.

دیگر وقت آن شده که ثبت نام کداقتصادی در سایت سازمان امور مالیاتی را کلید بزنید.

ثبت نام اینترنتی کد اقتصادی

ثبت نام اینترنتی کداقتصادی نیز مانند پیش ثبت نام آن، تماما از طریق سامانه اینترنتی انجام می گردد.

مرحله ثبت نام کد اقتصادی مربوط به تکمیل اطلاعات بنگاه اقتصادی شماست.

با اطلاعات دریافتی وارد سامانه امور مالیاتی شده و نسبت به نوع فعالیت خود اطلاعات و مدارک خواسته شده را بارگزاری می نمایید.

ثبت نام کد اقتصادی

برای دریافت کداقتصادی باید به صورت اینترنتی ثبت نام نمود.

ثبت کد اقتصادی مالیاتی

در ثبت نام شماره اقتصادی جدید و پس از ورود به سامانه، اطلاعات کسب و کار شما به چند شکل درخواست می گردد.

در این مراحل به ترتیب با درخواست های زیر روبرو خواهید شد:

اطلاعات شعب: محل دفاتر و شعب شرکت را ثبت نمایید.( برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شعب، مقاله انواع دوایر و شعب را بخوانید.)

مدیران اصلی: در این بخش اطلاعات مدیر عامل، اعضای هیات مدیره مسئول مالی، بازرس، حسابرس و سهامداران شرکت را در صورت وجود وارد نمایید

 اطلاعات مالیاتی: اگر پرونده های مالیاتی قبلی دارید شماره آنها را در سامانه وارد می نمایید. درغیر این صورت شما باید پس از اخذ کد مالیاتی تشکیل پرونده مالیاتی دهید

نشانی محل فعالیت اصلی: محل کسب و کار خود را ثبت نمایید.

اطلاعات مالی: اطلاعات مربوط به سال مالی و حسابداری را وارد نمایید.

حساب های بانکی: شماره حساب هایی که شرکت با آنها فعالیت می کند را وارد نمایید.

اطلاعات فعالیت: در این بخش شما باید نوع فعالیت خود، گروه فعالیت، زیرگروه و شرح آن را وارد کنید. در هنگام پر کردن اطلاعات این فیلد با این سوال موجه خواهید شد که درصد فعالیت در کد اقتصادی چیست؟

اگر یک نوع فعالیت دارید میزان درصد آن 100 و در صورتی که بیش از یک فعالیت دارید باید مقدار هریک را ثبت کنید.

مجوزها: در این صفحه با توجه به شرح فعالیت خود، لازم است مجوزهای اخذ شده را ثبت نمایید.

تایید ثبت نام: پس از فشردن دکمه تایید و ثبت نهایی با صفحه رویت و تایید اطلاعات مواجه می شوید. در صورتی که تمام اطلاعات وارد شده صحیح می باشند با تایید نهایی، اطلاعات شما به اداره امور مالیاتی جهت صدور کد اقتصادی ارسال می گردد.

پس از تایید اطلاعات خود، شماره رهگیری اختصاصی شما نمایش داده می شود.

بهتر است اطلاعات این صفحه را ذخیره نمایید.

پیگیری ثبت نام کد اقتصادی

صدور کد اقتصادی ممکن است دوهفته زمان ببرد. در این زمان اعتبار سنجی کداقتصادی و تایید اطلاعات شما انجام می گردد.

برای رهگیری کداقتصادی می توانید از کد پیگیری که پس از ثبت نام توسط سامانه به شما ارائه شده است استفاده نمایید.

می توانید با مراجعه به سایت و ورود به بخش پیگیری سریع وضعیت ثبت نام با الصاق کد رهگیری، وضعیت صدور کد را مورد پیگیری قرار دهید و در صورتی که با خطا مواجه شدید به اصلاح آن مبادرت ورزید.

دریافت گواهینامه ثبت نام مودیان مالیاتی کد اقتصادی چگونه است؟

دقت کنید شرکت هایی که دارای چند شعبه در شهر های مختلف هستند اصولا دفتر مرکزی آنها تشکیل پرونده مالیاتی می دهد.

اصلاح اطلاعات کد اقتصادی

پس از انجام پیش ثبت نام در صورتی که اطلاعات شما نیاز به تغییر دارد می توانید آنها را اصلاح نمایید. همینطور پس از ثبت نام نیز در مرحله تایید اعتبار ممکن است بعضی از اطلاعات شما تایید نگردد و شما نیاز به تغییر اطلاعات ثبت نام خود داشته باشید.

این تغییر اطلاعات همچنین می تواند به دلیل تغییر محل شرکت، تغییر در هیات مدیره، اطلاعات هویتی و… ناقص باشد.

با ورود به سامانه امکان ایجاد تغییرات را خواهید داشت. این تغییر در اطلاعات شماست و منجر به تغییر کد اقتصادی شما نخواهد شد.

در بعضی موارد نظیر تغییر شغل هایی که مکان محور هستند نیاز است که مجددا اقدام به اخذ کداقتصادی نمایند. اشخاص برای هر واحد شغلی یا هر محل باید جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند.

پس از تکمیل ثبت نام کد اقتصادی می بایست جهت تشکیل پرونده مالیاتی خود به اداره امور مالیات محل سکونت خود مراجعه نمایید. بدون داشتن پرونده مالیاتی می توانید اظهارنامه خود را ارسال نمایید. اما برای رسیدگی و بررسی آن به تشکیل پرونده فیزیکی نیاز دارد.

استعلام کد اقتصادی

همانطور که گفته شد برای شروع همکاری با شخص یا یک شرکت نیاز به دانستن و تایید کد اقتصادی ایشان می باشد. استفاده نادرست از کداقتصادی تخلفاتی دارد که در صورت عدم توجه به آنها ممکن است گریبانگیر هردو طرف گردد.

برای اخذ تاییدیه کد اقتصادی با داشتن اطلاعات آن و مراجعه به وبسایت سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده زیر نظر اداره امور مالیاتی به نشانی (https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx) می توانید جهت استعلام کداقتصادی اقدام نمایید.

برای استعلام این کد می بایست با داشتن اطلاعات (عنوان مودی مالیاتی، شماره اقتصادی جدید وی و شماره ملی) به آدرس فوق مراجعه نمایید.

حتما قبل از همکاری بررسی نمایید تا شخص مورد نظر کد اقتصادی داشته باشد و این کد به نام خود او باشد.

استعلام کد اقتصادی با شناسه ملی

شناسه ملی یک کد شبیه کداقتصادی بوده که توسط اداره ثبت شرکت ها صادر می گردد. این کد صرفا به اشخاص حقوقی تعلق می گیرد و پس از ثبت شرکت شما در اداره مربوطه ارائه می گردد.

روش دریافت کد اقتصادی از طریق شناسه ملی با در دست داشتن شناسه یک شرکت به کار می رود.

در ابتدا نیازمند به دست آوردن کداقتصادی آن هستیم. این کار را با استفاده از سامانه ثبت اسناد کشور و وارد کردن شناسه ملی آن شرکت که از قبل در اختیار داریم انجام می دهیم. باید با مراجعه به وبسایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور زیر نظر قوه قضائیه، شماره ثبت، نام کامل و نوع شرکت، فرم مربوطه را پر نمایید.

پس از تکمیل اطلاعات نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی شرکت و اطلاعات دیگر می توانید به اطلاعات آن شرکت نظیر کداقتصادی آن دست یابید. اکنون شما توانسته اید به دریافت کداقتصادی از طریق شناسه ملی بپردازید.

هم اکنون می توانید به اعتبار سنجی کد اقتصادی آن بپردازید. کافی است اطلاعات به دست آمده را در سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده وارد نموده تا تاییدیه کد اقتصادی آن را دریافت نمایید.

استعلام کد اقتصادی

افراد حقیقی می توانند با شناسه ملی استعلام کداقتصادی خود را انجام بدهند.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی

موسسات، سازمان ها و شرکت ها شخص حقوقی هستند. برای استعلام کداقتصادی اشخاص حقوقی ابتدا باید اطلاعات ثبتی آنها را به دست آورید.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی همانطور که گفته شد از طریق آدرس سامانه عملیات الکترونیک مالیات انجام می گردد.

بدون داشتن اطلاعات ثبتی اشخاص حقوقی، امکان استعلام کداقتصادی آنها وجود ندارد.

برای اطلاع یابی از شماره و اطلاعات ثبت شده اشخاص حقوقی لازم است ابتدا به سایت روزنامه رسمی و سایر مراجع اطلاعات رفته و با جستجوی نام شرکت، شماره و سایر داده های آن را جستجو نمایید.

سپس مراحل استعلام کد اقتصادی با استفاده از شناسه ملی را طی نمایید.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

کد اقتصادی اشخاص حقیقی نیز مانند اشخاص حقوقی بوده و تفاوتی در ارقام و سامانه ها ندارد. با مراجعه به ادرس اینترنتی سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی می توانید با ارائه اطلاعاتی چون عنوان مودی، شماره اقتصادی وی و شماره ملی به صحت کداقتصادی او پی ببرید.

استعلام كد اقتصادي شركت ها

شرکت ها نیز یکی از انواع اشخاص حقوقی می باشند. استعلام کداقتصادی شرکت ها مانند اشخاص حقوقی است. راهکار این استعلام جستجو کداقتصادی شرکت ها بر اساس شماره ثبت می باشد.

برای این مورد نیز باید مراحل زیر طی شوند:

  1. جستجو در سامانه رونامه رسمی ایران و یافتن شماره ثبت شرکت
  2. جستجوی اطلاعات شرکت با استفاده از شماره ثبت به دست آمده در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور و دسترسی به شماره اقتصادی
  3. اعتبار سنجی کداقتصادی در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی کشور

5 پرسش و پاسخ مهم درباره کد اقتصادی

در این بخش به بررسی مهمترین سوالات شما در زمینه کداقتصادی می پردازیم.

پرسش و پاسخ های مهم کد اقتصادی

بررسی پرسش و پاسخ های مهم کداقتصادی

کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی چیست؟

پس از تکمیل ثبت نام الکترونیکی خود در سامانه کداقتصادی مالیاتی، سامانه به شما یک کد رهگیری ارائه می نماید . هربار با وارد کردن این کد در سامانه می توانید از وضعیت ثبت کد اقتصادی خود باخبر شوید.

در حفظ و نگهداری این کد کوشا باشید.

بررسي اعتبار كد اقتصادي چگونه است؟

بررسی اعتبار کد اقتصادی در حقیقت همان استعلام کداقتصادی می باشد. برای بررسی صحت و اعتبار کداقتصادی اشخاص با مراجعه به وبسایت سامانه عملیات الکترونیک مالیات و وارد نمودن اطلاعات طرف معامله، می توانید اطلاعات لازم را کسب نمایید.

چه افرادی معاف از دریافت کد اقتصادی هستند؟

به طور کلی مساجد و حسینیه ها، تکایا و هیئات مذهبی

اشخاص حقیقی که مشغول به فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی باشند. مانند نقاشی، خطاطی، طراحی، بازیگری، نویسندگان و …

اشخاص حقیقی دارای فعالیت پیمانکاری به شرطی که مبلغ درآمد کل پیمان های سالانه آنها کمتر از 5 میلیون تومان باشد. (بخوانید: نرم افزار حسابداری پیمانکاری ساختمان)

لازم به ذکر است معافیت های مالیاتی متعددی در قانون کشور وجود دارد اما اغلب آنان منوط به دریافت کد اقتصادی می باشند.

پيدا كردن كد اقتصادي از طريق نام شركت چگونه است؟

برای پیدا کردن کد اقتصادی یک شرکت به وسیله نام ان ابتدا باید با استفاده از وبسایت روزنامه رسمی مراجعه نمایید. از این طریق اطلاعات شرکت نظیر نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی شرکت را به دست می آورید. سپس لازم است با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها، شناسه ملی، کداقتصادی و سایر اطلاعات شرکت را دریافت نمایید. جهت صحت سنجی این کد نهایتا به سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی مراجعه کرده و استعلام نهایی را اخذ نمایید.

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی چیست؟

با توجه به شباهت کاربرد های این دو شماره ممکن است برای شما این پرسش به وجود آید که فرق کد اقتصادی و شناسه ملی چیست.

کد اقتصادی یک شماره 12 رقمی است که توسط اداره مالیات به تمام افرادی که کسب درامد در کشور می نمایند ارائه می شود. کداقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق گرفته و نشان دهنده اعتبار فعالیت شماست.

شناسه ملی یک شماره 11 رقمی بوده که به اشخاص حقوقی همچون شرکت های تجاری، موسسات حقوقی، بانک ها، ادارات و … تعلق می گیرد. شناسه ملی از طریق اداره ثبت شرکت ها ارائه شده و جهت احراز هویت در سامانه ثبت شرکت ها به کار می رود.

نتیجه گیری

در این مقاله توانستیم به ماهیت کد اقتصادی، کاربردها و چگونگی دریافت آن آشنا شویم. ابتدایی ترین گام شما برای پردازش فعالیت های مالیاتی، دریافت کداقتصادی است. اهمیت کداقتصادی در ارتباط شما با دیگر کسب و کارها نمایان می شود زیرا در جای جای مراحل این ارتباطات نیاز به کداقتصادی خواهید داشت. همینطور باید بدانید که فعالیت یک کسب و کار بدون داشتن کداقتصادی جرم محسوب می شود. (بیشتر بخوانید: حکم ورشکستگی)

امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید در اخذ کد اقتصادی موفقیت داشته باشید. در این مقاله به مهمترین سوالات پیرامون کداقتصادی پاسخ گفتیم. در صورتی که هرگونه سوالی داشتید می توانید از طریق ثبت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "کد اقتصادی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کد اقتصادی شامل یک شماره 12 رقمی است که توسط اداره مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند اختصاص داده می شود." } },{ "@type": "Question", "name": "مراحل دریافت کد اقتصادی به چه صورت می باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای ثبت نام کد اقتصادی متقاضی باید مراحل پیش ثبت نام الکترونیکی و ثبت نام الکترونیکی را انجام دهد و سپس اداره مالیات عملیات راستی آزمایی اطلاعات را انجام می دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه استعلام کد اقتصادی به چه صورت است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای استعلام کد اقتصادی می بایست با داشتن اطلاعات (عنوان مودی مالیاتی، شماره اقتصادی جدید وی و شماره ملی) به وبسایت سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده مراجعه نمایید." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.