انسان‌ها در طول تاریخ سعی داشته‌اند تا با کمک گرفتن از ابزار آلاتی که با کمک دانش خود ساخته‌اند، انجام بعضی از کارها را راحت‌تر کنند و زمان لازم برای آن کار را به حداقل برسانند. در نتیجه انسان‌ها با کمک تکنولوژی توانسته‌اند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند. به عنوان مثال نرم افزار حسابداری، که با آن امور حسابداری سریع و دقیق انجام می‌شوند. همچنین می‌توان گفت هر چقدر تکنولوژی پیشرفت کند پیچیدگی تکنولوژی هم افزایش می‌یابد.

در این مقاله به مباحث پیچیدگی تکنولوژی و نحوه اثر گذاری تکنولوژی بر زندگی انسان پرداخته ایم. همچنین انواع فناوری از نظر پیچیدگی، طبقه بندی پیچیدگی های تکنولوژی، اهمیت آن در زندگی انسان و تاثیرات پیچیدگی های تکنولوژی بر ساختار سازمانی توضیح داده شده است.

خواندن مقاله پیچیدگی تکنولوژی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

فعالان حوزه فناوری اطلاعات
دانشجویان کامپیوتر و فناوری اطلاعات
علاقمندان حوزه تکنولوژی

تعاریف پیچیدگی در تکنولوژی

اگر فرض کنیم که تکنولوژی مانند یک خط باشد و در یک سر آن تکنولوژی تکراری و در طرف دیگر آن، تکنولوژی غیر تکراری، در این صورت زمانی که از تکنولوژی تکراری به سمت تکنولوژی غیر تکراری حرکت کنیم، به پیچیدگی سازمانی اضافه می‌شود و همچنین نظارت کم و محدود می‌شود.

 تعریف تکنولوژی

استفاده و بهره بردن از مجموعه‌ای از مهارت‌ها، دانش‌ها و توانایی‌ها، به منظور ساخت کالا یا ارائه خدمت در صنف یا کسب و کارهای مختلف و یا رسیدن به برخی اهداف را تکنولوژی می‌گویند.

تاریخچه تکنولوژی

در رابطه با تاریخچه تکنولوژی اطلاعات بسیار زیادی موجود نیست، اما عده‌ای تاریخ تکنولوژی را از زمانی که انسان‌ها از ابزارآلات و وسایل دست‌ساز استفاده می‌کردند، می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز آن را به زمان پیامبران نسبت می‌دهند، به عنوان مثال: تکنولوژی ساخت کشتی توسط حضرت نوح.

فلسفه تکنولوژی

به طور کلی نظرها و عقیده‌های مختلفی درباره تکنولوژی وجود دارد، بعضی از فیلسوف‌ها مانند کارل مارکس اعتقاد دارند که تکنولوژی برای بشریت مفید و خوب است، اما برخی دیگر مانند هربرت مارکس و جان زرزن معتقد هستند که جوامعی که تکنولوژی گرا هستند، بیشتر به سمت تکنولوژی گرایی حرکت می کنند و آزادی و سلامت روانی خود را از دست می‌دهند.

تعاریف پیچیدگی تکنولوژی

استفاده از دانش و اطلاعات برای ساخت یک محصول جهت بالا بردن رفاه انسان

مفاهیم تکنولوژی

تکنولوژی شامل تمام دانش‌ها و مهارت‌هایی می‌شود که موجب ساخت یک کالای جدید یا ارتقا یافته می‌شود که در نهایت به منظور راحتی انسان از آن استفاده می‌شود.

پیچیدگی تکنولوژی یعنی چه؟

تعریف پیچیدگی تکنولوژی بازتاب ضمنی بودن و دستیابی نه چندان آسان به دانش تکنولوژیک، یعنی ویژگی بنیادین آن است. توسعه سریع تکنولوژی و عمر کوتاه تکنولوژی‌ها، عامل مؤثر در پیچیدگی تکنولوژی است.

انواع فناوری از نظر پیچیدگی

فناوری از نظر پیچیدگی و سطح پیشرفته بودن به سه دسته ی زیر طبقه‌بندی می‌شود:

  • تکنولوژی پیشرفته
  • تکنولوژی متوسط
  • تکنولوژی سطح پایین

چنانچه هزینه تحقیق و توسعه فناوری از میزان درآمد و فروش آن بیشتر باشد، کالا یا خدماتی که از تجاری سازی فناوری بدست می‌آید دارای ارزش افزوده زیادی باشد و سهم دانش نیروی انسانی در آن زیاد باشد و… جزء فناوری‌های پیشرفته طبقه بندی می‌شود و اگر عکس حالات گفته شده باشد جزء فناوری‌های سطح پایین می‌باشد.

می‌توان گفت فناوری متوسط، حد واسط دو فناوری ذکر شده قرار می‌گیرد. درباره ماهیت حسابها در حسابداری چه اطلاعاتی دارید؟ به نظر شما ماهیت فروش در حسابداری چیست؟

نوآوری به چند دسته تقسیم می‌شود؟

اگر در فرایند تولید، کالاها و محصولات را بهبود دهیم یا نسل جدیدتر آن‌ها را تولید کنیم، به این نوآوری در محصول یا خدمات می‌گویند. انجام کارهایی که موجب افزایش کارایی و بازدهی سازمان شود، نوآوری در فرایند می‌باشد.

نوآوری در بازاریابی شامل کلیه امور است که موجب افزایش بازاریابی می‌شوند. افزایش کارایی و بهره‌وری مدیریت سازمان را نوآوری در مدیریت می‌گویند.

انواع پیچیدگی تکنولوژی

فناوری از نظر پیچیدگی و سطح پیشرفته بودن به سه دسته تقسیم می‌شود.

دلایل اهمیت پیچیدگی های تکنولوژی

در یک سازمان هرچقدر پیچیدگی تکنولوژی بیشتر باشد، به همان نسبت سطح تخصص و مهارت کارکنان آن نیز بیشتر خواهد بود، در نتیجه مدیریت بخش زیادی از تصمیمات را به بخش‌های زیر دست خود واگذار می‌کند که موجب عدم تمرکز در تصمیم‌گیری می‌شود.

چرا و چگونه تکنولوژی اهمیت می‌یابد؟

با توجه به اینکه تکنولوژی در تمام زندگی بشر گسترش پیدا کرده است و در بسیاری از موارد موجب بهبود وضع زندگی انسان شده است، می‌توان به اهمیت تکنولوژی پی برد. با کمک تکنولوژی زندگی برای انسان آسان و راحت‌تر شده است، به عنوان مثال: نیازهای انسان به کمک فناوری بسیار سریع‌تر تأمین می‌شود.

در واقع یکی از نیازهای حیاتی بشر مدیریت کسب و کار و درآمد ها است که با پیشرفت فناوری و بوجود آمدن نرم افزار حسابداری شرکتی، این کار دشوار را آسان نموده است. همچنین می‌توان بعضی امور حسابداری را با اکسل انجام داد، در صورتی که علاقمند هستید حسابداری در اکسل را آموزش ببینید به صفحه آموزش حسابداری با اکسل مراجعه نمایید.

مزایای پیچیدگی تکنولوژی

با وجود تکنولوژی انجام بسیاری از امور ساده‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود، در عین راحتی سرعت انجام آن هم بالا رفته است. فناوری موجب ارتباط بیشتر انسان‌ها با یکدیگر شده است، به گونه‌ای که شما می‌توانید با دورترین افراد نیز ارتباط برقرار کنید.

پیچیدگی های تکنولوژی

تکنولوژی کار ها را ساده و راحت می کند.

معایب پیچیدگی تکنولوژی

در کنار فوایدی که برای تکنولوژی ذکر شد، یک سری معایب هم وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به وابسته شدن افراد به تکنولوژی را نام برد، فرض کنید در دنیای امروزی که همه ی افراد به روشنایی و برق عادت کرده‌اند، بخواهیم همین فناوری را کنار بگذاریم، قطعاً مسئله بسیار دشوار خواهد بود. گفتیم که تکنولوژی موجب راحت‌تر شدن زندگی انسان می‌شود، زیرا بسیاری از کارها را ماشین‌آلات انجام می‌دهند، همین خود موجب از بین رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود.

طبقه بندی پیچیدگی های تکنولوژی

پیچیدگی های تکنولوژی به سه سطح پیشرفته، متوسط و سطح پایین دسته‌بندی می‌شود. در تکنولوژی پیشرفته، هزینه‌های تحقیق و توسعه نسبت به درآمد آن بیشتر است و محصولات آن ارزش افزوده بیشتری دارند، در صورتی که در تکنولوژی‌های سطح پایین معمولاً اینگونه نیستند و هزینه‌های تحقیق و توسعه کم و ارزش افزوده محصولات نیز پایین است. تکنولوژی متوسط، میانگین بین این دو قرار می‌گیرد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

طبقه بندی بر اساس حوزه کاربرد

تکنولوژی‌هایی که در ترکیب محصولات یا خدمات بکار گرفته می‌شوند و موجب تولید محصولات جدید می‌شوند، جزء دسته تکنولوژی‌های محصول طبقه بندی می‌شوند.

تکنولوژی‌هایی که در فرایند و زنجیره ارزش سازمان برای ارائه محصولات و خدمات استفاده می‌شود و بر کیفیت ارائه محصولات و خدمات تأثیر می‌گذارد، تکنولوژی فرایند می‌گویند.

طبقه بندی از منظر راهبردی

فناوری از منظر راهبردی به چهار نوع زیر تقسیم می‌شود:

  1. فناوری‌های کلیدی: این فناوری‌ها برای رقابت شرکت مهم هستند و شرکت را از سایر رقبا متمایز می‌کنند.
  2. فناوری‌های پایه: این فناوری‌ها برای همه ی اعضای یک صنعت در دسترس هستند و برای طراحی، تولید، تحویل موثر محصولات و خدمات و سطح کیفیت آنها مهم هستند.
  3. فناوری‌های پیشگام: فناوری‌هایی که می‌توانند در آینده به فناوری‌های مهم و رقابتی تبدیل شوند.
  4. فناوری‌های جنین (اولیه): فناوری‌هایی که در ابتدای راه تحقیقات در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها هستند.
دلایل اهمیت پیچیدگی تکنولوژی

طبقه بندی پیچیدگی های تکنولوژی

 

طبقه بندی بر اساس میزان پیچیدگی و سطح پیشرفته بودن

پیشرفت فناوری موجب افزایش پیچیدگی آن می‌شود، پیچیدگی تکنولوژی را با چگونگی جذب آن می‌سنجند.

تکنولوژی بر اساس میزان پیچیدگی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • تکنولوژی قابل جذب
  • تکنولوژی غیر قابل جذب

تکنولوژی‌های قابل جذب بیشتر به نیروی انسانی و دانش و تحقیقات آنها بستگی دارد.

تکنولوژی جدید

تکنولوژی که استفاده از آن می‌تواند اثر مستقیم و آشکار بر روش تولید محصولات یا ارائه خدمات داشته باشد، تکنولوژی جدید می‌گویند.

نکته مهم

این تکنولوژی می‌تواند حتی در شرکت جدید باشد و نیازی نیست که در سطح بین‌المللی جدید به شمار آید.

تکنولوژی نوظهور

تکنولوژی‌هایی که از زمان پیدایش آنها زیاد نگذشته است و هنوز وارد عرصه جهانی نشده‌اند، اما ممکن است در آینده تجاری شود و به بازار عرضه شود.

 تکنولوژی پیشرفته

شرکت‌هایی که دارای یک سری ویژگی‌ها به شرح زیر باشند، آن شرکت از فناوری پیشرفته بهره‌مند خواهد بود:

  • استفاده از نیروی انسانی با سطح دانش بالا
  • بالا بودن میزان بودجه تحقیق و توسعه
  • از تکنولوژی برای رشد سریع استفاده می‌کند
  • و غیره

تکنولوژی بسیط

تکنولوژی‌هایی که در قسمت‌های زیادی از جامعه انسانی گسترده شده است. صنایعی که ویژگی‌های زیر را داشته باشند جزء همین دسته از تکنولوژی دسته‌بندی می‌شوند:

  • استفاده از نیروی انسانی با سطح دانش و مهارت نسبتاً پایین
  • پایین بودن میزان بودجه تحقیق و توسعه
  • استفاده کردن از عملیات دستی یا نیمه خودکار
  • تولید کالاهایی که بیشتر مربوط به نیازهای اساسی انسان است، مانند: غذا، پوشاک
  • و …

تکنولوژی متوسط

می‌توان حد واسط و میانگین میان تکنولوژی پیشرفته و تکنولوژی بسیط را تکنولوژی متوسط تعریف کرد. فناوری بسیط بیشتر برای تولید کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 تکنولوژی مناسب

تکنولوژی مناسب، تناسبی بین تکنولوژی که استفاده می‌شود با منابع لازم برای بهره‌برداری بهینه از آن تکنولوژی را شامل می‌شود.

طبقه بندی پیچیدگی تکنولوژی

با پیشرفت تکنولوژی پیچیدگی تکنولوژی افزایش میابد.

تاثیرات پیچیدگی های تکنولوژی بر ساختار سازمانی

بیشترین اثرات پیچیدگی تکنولوژی بر ساختار سازمان این است که هر چه میزان پیچیدگی در سازمان بیشتر باشد، به عبارتی سازمان از تکنولوژی غیر تکراری استفاده کند، موجب می‌شود که مدیران بخش زیادی از قدرت تصمیم‌گیری را به سطح‌های پایین‌تر انتقال دهد که باعث کاهش تمرکز در تصمیم‌گیری می‌شود.

لازم به ذکر است که بدانید تمام سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ برای بررسی چگونگی عملکرد خود نیاز به دریافت گزارش عملکرد دارند. اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در حوزه این گزارشات داشته باشید، مقاله انواع گزارش های درون سازمانی و برون سازمانی را مطالعه نمایید.

عوامل پیچیدگی تکنولوژی

علت اصلی پیچیدگی تکنولوژی در سازمان‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های غیر تکراری است، که موجب کاهش نظارت می‌شود و چون مسائلی پیش می‌آید که سازمان برای آن برنامه ریزی نشده است، موجب پیچیدگی در سازمان می‌شود.

عواقب پیچیدگی تکنولوژی

پیچیدگی در تکنولوژی همان گونه که قبلاً نیز بیان شد، موجب می‌شود تا مدیران تصمیمات را به سطوح پایین‌تر واگذار کنند، که باعث کاهش تمرکز در تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین با افزایش پیچیدگی در فناوری، استفاده و به‌ کار گیری آن توسط افراد معمولی دشوارتر خواهد شد و در نتیجه به افراد با مهارت بالا و متخصص نیاز بیشتری وجود دارد.

تاثیرات پیچیدگی تکنولوژی بر ساختار سازمانی

تاثیر پیچیدگی تکنولوژی بر ساختار یک سازمان

نتیجه گیری

استفاده و بهره بردن از مجموعه‌ای از مهارت‌ها، دانش‌ها و توانایی‌ها، به منظور ساخت کالا یا ارائه خدمت و یا رسیدن به برخی اهداف را تکنولوژی می‌گویند. در این مقاله با تعریف تکنولوژی و پیچیدگی های آن؛ همچنین بررسی انواع آن سعی کردیم تا به اهمیت این موضوع و مسائل مربوط به آن بپردازیم.

از شما دعوت می‌کنیم تا ما را از نظرات خود پیرامون موضوعات یاد شده بهره‌مند سازید. همچنین، اگر فکر می‌کنید این مطلب می‌تواند به افزایش آگاهی اطرافیانتان در باره پیچیدگی در تکنولوژی کمک کند، حتماً مقاله را برای آن‌ها ارسال نمایید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "پیچیدگی تکنولوژی یعنی چه؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تعریف پیچیدگی تکنولوژی بازتاب ضمنی بودن و دستیابی نه چندان آسان به دانش تکنولوژیک، یعنی ویژگی بنیادین آن است. توسعه سریع تکنولوژی و عمر کوتاه تکنولوژی‌ها، عامل مؤثر در پیچیدگی تکنولوژی است." } },{ "@type": "Question", "name": "مزایای پیچیدگی تکنولوژی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با وجود تکنولوژی انجام بسیاری از امور ساده‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود، در عین راحتی سرعت انجام آن هم بالا رفته است. تکنولوژی موجب ارتباط بیشتر انسان‌ها با یکدیگر شده است، به گونه‌ای که شما می‌توانید با دورترین افراد نیز ارتباط برقرار کنید." } },{ "@type": "Question", "name": "تکنولوژی جدید چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تکنولوژی که استفاده از آن می‌تواند اثر مستقیم و آشکار و بارز بر روش تولید محصولات یا ارائه خدمات داشته باشد، تکنولوژی جدید می‌گویند." } },{ "@type": "Question", "name": "تکنولوژی متوسط چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "می‌توان حد واسط و میانگین میان تکنولوژی پیشرفته و تکنولوژی بسیط را تکنولوژی متوسط تعریف کرد. تکنولوژی بسیط بیشتر برای تولید کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "پیچیدگی تکنولوژی چه عواقبی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پیچیدگی در تکنولوژی همان گونه که قبلاً نیز بیان شد، موجب می‌شود تا مدیران تصمیمات را به سطوح پایین‌تر واگذار کنند، که باعث کاهش تمرکز در تصمیم‌گیری می‌شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.