شرایط کاری مختلف کسب وکارها در ایران باعث تلاش برای استاندارد سازی فعالیت های اقتصادی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه شد. در این راستا عواملی چون بیمه کارکنان، حداقل حقوق و جدول طبقه بندی مشاغل قوانینی بود که با این هدف شکل گرفتند.

در این مقاله به موضوعاتی چون جدول طبقه بندی مشاغل چیست؟ ، تهیه طرح طبقه بندی مشاغل، نمونه طرح طبقه بندی مشاغل، نحوه طبقه بندی مشاغل، محاسبه ضریب ریالی در طرح طبقه بندی مشاغل و … خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

خواندن مقاله جدول طبقه بندی مشاغل را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
افراد شاغل در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل

طبقه بندی مشاغل چیست؟

عبارت طبقه بندی مشاغل به معنی تقسیم بندی مشاغل در سازمان از پایین تا بالاترین سطح شغلی بر اساس عواملی چون اهمیت، تخصص، وظایف، مهارت ها و سایر عوامل می باشد.

از توضیح کلامی آن که بگذریم طرح طبقه بندی مشاغل مدتی است در سیستم قانون کار ایران مشخص و اجرایی شده و برای عده بسیاری از شاغلین آشنا می باشد. طرح طبقه بندی مشاغل برای مشخص شدن شرح شغل، استاندارد سازی مشاغل و جلوگیری از بهره کشی شاغلین در هر کارگاه می باشد. این قانون توسط وزارت کار جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت از کارکنان و جلوگیری از سوءاستفاده کاری از کارکنان ایجاد شده است. اطلاعات کامل تنخواه گردان در لینک قبل می باشد.

اگر کارگر، حد وظایف و شرح شغلی خود را نداند امکان بهره کشی از وی وجود خواهد داشت. نداشتن تعریف مشخصی از شغل، سطح کاری، وظایف و نداشتن دامنه کاری باعث بهره کشی اضافی از کارگر یا پرداخت حقوق کمتر از زحمت وی می شود.

قانون طبقه بندی مشاغل برای جلوگیری از موارد فوق و حمایت از کارگران به گروه بندی مشاغل می پردازد. قانون طبقه بندی مشاغل به تهیه و تدوین شرح شغل، تعریف و ارزش گذاری آن اقدام کرده است تا بتواند جلوی سوءاستفاده از کارگران را بگیرد.

در ادامه به بیان جزئیات این قانون خواهیم پرداخت. برای ارسال لیست مالیات حقوق لینک قبل را کلیک کنید.

طرح طبقه بندی مشاغل

طرح طبقه‌بندی مشاغل با هدف حمایت و جلوگیری از سوءاستفاده کاری از کارکنان ایجاد شده است

جدول مزد طرح طبقه بندی مشاغل ۲۰ گروه شغلی 1400

شرکت ها میزان درصدهای حقوق پرسنل مشمول طرح طبقه بندی مشاغل را تحت عنوان سطوح مزدی در نرم افزار حسابداری مالی ثبت می کنند. در زیر جدول مزد طرح طبقه بندی مشاغل 20 گروه شغلی سال 1400  تهیه و آماده گردیده است:

 

گروه شغلی

مزد سنوات (پایه)

مزد شغل

۱

46,667

885,165

۲

46,867

887,512

۳

47,067

889,860

۴

47,267

892,213

۵

47,467

894,570

۶

47,667

897,696

۷

47,867

900,831

۸

48,067

903,965

۹

48,267

907,883

۱۰

48,467

911,800

۱۱

48,667

916,499

۱۲

49,067

921,204

۱۳

49,467

925,908

۱۴

49,867

932,168

۱۵

50,267

938,428

۱۶

50,667

944,715

۱۷

51,067

952,536

۱۸

51,467

960,376

۱۹

51,867

969,769

۲۰

52,267

979,175

چه افرادی مشمول جدول طبقه بندی مشاغل هستند؟

در قانون اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، دو دسته از کسب و کارها ملزم به اجرای این طرح هستند.

  1. کارگاه هایی که دارای 50 کارگر و بیشتر هستند ملزم به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند.
  2. شرکت های خدماتی (پیمانکاری و تامین نیروی انسانی) طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی

به عبارت دیگر این قانون مشمول کارکنانی می شود که در کارگاه هایی با حداقل 50 نفر پرسنل یا شرکت های طرف قرارداد با ادارات اجرایی شاغل هستند.

برای آشنایی با قوانین جدید مربوط به قراردادهای پیمانکاری، حتما در وبینار آشنایی با نکات تامین اجتماعی در قراردادهای پیمانکاری شرکت کنید.

دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل

دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل بر طبق نظام ارزیابی مشاغل، بیانگر نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، شرایط کارگاه ها، ضوابط ارتقا و جابجایی شغل، پرداخت مزایا و سایر جزییات طرح می باشد. در زیر به بیان طرح طبقه بندی مشاغل کارگران و معلمان خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید با مشاغل سخت هم آشنا بشوید، حتما مقاله مشاغل سخت و زیان آور را بخوانید.

طرح طبقه بندی مشاغل کارگری

طرح طبقه بندی مشاغل کارگری در برگیرنده قانون 48 و 49 قانون کار می باشد. بر اساس نظام ارزیابی مشاغل تهیه و به تایید وزارت کار و رفاه اجتماعی رسیده است. این قانون درباره شراط کارکنان بیان می دارد که:

  • فرقی بین کارگران اعم از دائم، پاره وقت، موقت، فصلی و … در اجرای طرح نیست و همه آنها باید مشمول اجرای طرح گردند.
  • اگر به هنگام تطبیق نیرو ها با جدول طبقه بندی مشاغل، افرادی تحصیلات کافی را نداشتند می توان از سوابق تجربی و سوابق آموزشی وی نیز استفاده کرد.
  • بر اساس این طرح، به ساده ترین کار ضریب 1 داده می شود و سایر مشاغل بر حسب تخصص و پیچیدگی های کاری، ضرایب بالاتر اطلاق می شود.
  • تحصیلات و همینطور سابقه فرد به ازای هر سال کاری باعث این افزایش ضریب می شود.
  • اجرای طرح طبقه بندی مشاغل باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی کارکنان می شود.

یکی از نتایج این طرح، افزایش خودکار مقدار حقوق کارکنان با داشتن سابقه و مهارت لازم در گذر زمان است. اجرای این قانون باعث می شود حقوق افراد بیشتر از حق پایه قانون کار گردد.برای ارسال لیست بیمه لینک قبل را کلیک کنید.

دستورالعمل طبقه بندی مشاغل کارگری

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی کارکنان می شود

طرح طبقه بندی مشاغل معلمان

قانون طبقه بندی مشاغل صرفا مشمول کارگران نشده بلکه وزارت آموزش و پرورش نیز این طرح را در قالب ویژه ای به نام طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور اجرایی می نماید.

  • در این طرح با طبقه بندی سطوح معلمان و کارمندان خود، برای هریک امکان ارتقا جایگاه شغلی را فراهم شده است.
  • طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، به تقسیم مشاغل معلمان می پردازد و هر یک را تعریف می نماید.

بر اساس قانون مذکور، افراد شاغل در وزارت آموزش پرورش در یکی از ردیف های طبقه بندی شغلی فوق جای می گیرند و بنا بر پست خود مشمول وظایف، شرح شغل و مزایای خاصی خواهند شد.برای دریافت کار برگ لینک قبل را کلیک کنید.

آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور

بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، معلمان به ردیف های زیر تقسیم می گردند:

  • آموزگاران، دبیران راهنمایی یا سه ساله اول دبیرستان، دبیران سه ساله دوم دبیرستان، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران آموزشی، مراقبان سلامت، مدیران اموزشی.
  • آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور برای هریک از ردیف های شغلی فوق تعریف ویژه ای در نظر گرفته و برای آنها مزیت های طبقه بندی مشاغل را در نظر گرفته است.
  • به کارمندان رسمی یا پیمانی که به طور تمام وقت هریک از ردیف های شغلی فوق مشغول باشند مزایای آیین نامه طرح طبقه بندی مشاغل معلمان تعلق می گیرد.

هر یک از این مشاغل دارای تعریف، وظایف آموزشی، وظایف پرورشی، دوره های آموزشی و چند عمل دیگر می باشد.

طبقه بندی مشاغل 1400

هر سال جدول جدید برای افزایش حقوق گروه های مختلف کاری تبیین می شود. این تغییر برای ایجاد همخوانی حقوق دریافتی کارکنان با نرخ تورم صورت می گیرد.

نکته: ملاک تشخیص به حد نصاب رسیدن کارگاه برای اجرای طبقه بندی مشاغل، وجود تعداد 50 نفر کارگر تمام یا پاره وقتی است که مشمول قانون کار هستند.

نحوه طبقه بندی مشاغل

نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل یکی از مهمترین موارد برای اجرای این قانون می باشد. مسئولیت اصلی طبقه بندی مشاغل در کارگاه ها بر عهده خود آنها می باشد.

گروه بندی شغلی مشخصی توسط وزارت کار، برای کارگاه ها تعیین نشده و این مورد برعهده خود کارگاه به صورت توافقی بین کارفرما و کارکنان می باشد. کارفرما با بررسی شرایط و ردیف ها و تخصص های شغلی، به تعریف گروه های شغلی و مزایای هریک می پردازد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

برای طبقه بندی مشاغل در شرکت های پیمانکاری تقسیم بندی هایی وجود دارد. ابتدا باید با تقسیم بندی ها آشنا شده سپس گروه های شغلی موجود در هریک را بشناسیم.

فعالیت ها در شرکت های پیمانکاری به شرح زیر می باشد:

  • فعالیت های خدمات عمومی
  • فعالیت های امور حمل و نقل
  • فعالیت های باغبانی و فضای سبز
  • فعالیت های طبخ و تولید غذا
  • فعالیت های تعمیر، نگهداری و تاسیسات ساختمان (مطالعه را فراموش نکنید👈 نرم افزار حسابداری پروژه های ساختمانی)
  • فعالیت های خدمات شهری

هر فعالیت دارای عنوان های شغلی متفاوتی می باشد. به عنوان مثال فعالیت طبخ و توزیع غذا، دارای عنوان های آشپز، آشپز ارشد، سرآشپز، کارگر اشپزخانه، مسئول رستوران و … می باشد. هر یک از این عناوین دارای جدول طبقه بندی مشاغل ویژه ای هستند.

این موارد به طور کامل در تصویب نامه شماره 84515 /ت سال 84 هیات وزیران مشخص گردیده است.

نحوه طبقه بندی مشاغل

طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه‌ها به صورت توافقی بین کارفرما و کارکنان انجام می‌شود

پایه حقوق بر اساس مدرک تحصیلی 1402

در حقوق پایه قانون کار، محلی برای تغییر دستمزد بر اساس مدرک تحصیلی در نظر گرفته نشده است. یعنی مبلغ حقوق پایه قانون کار و جدول حقوق کارگران برای افراد با مدرک تحصیلی مختلف تفاوتی ندارد. مبلغ حقوق پایه سال 1402 بر اساس قانون کار، 5,300,000 تومان می‌باشد، که با اضافه شدن حق مسکن و خوار و بار به 7,300,000 تومان می‌رسد.

برخلاف حقوق پایه قانون کار، تاثیر مدرک تحصیلی در طرح طبقه بندی مشاغل در نظر گرفته شده است. لذا در طرح طبقه بندی مشاغل، کارفرما نسبت به تحصیلات و سابقه کارکنان، مبلغی را به حقوق دریافتی افراد اضافه می گرداند.

نکته مهم

اگر کارگاه کمتر از 50 نفر نیرو داشته و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل باشد حقوق افراد همان مقدار مشخص شده قانون کار، بدون تأثیر مدرک تحصیلی خواهد بود.

جدول طبقه بندی مشاغل

جدول حقوق طبقه بندی مشاغل، جدولی است که در آن به تقسیم چندین گروه شغلی اصلی پرداخته و برای هر یک میزان حقوق مصوب سال را با توجه به شرایط و سابقه هر یک از شغل ها، میزان مزد و سنوات آن مشخص می گردد.

جدول مشاغل تامین اجتماعی 1400

در سال 1400 نیز مانند سالهای پیشین جدول مشاغل تامین اجتماعی منتشر گردیده است.

در جدول طبقه بندی مشاغل 1400 تعداد بیست گروه شغلی به تفکیک مشخص شده اند و به ازای هر یک از آنها میزان مزد پایه سنوات، مزد شغل و آنالیز مزد آن گروه مشخص گردیده است.

نکته: مزیت بزرگ طرح طبقه بندی مشاغل، امکان ارتقا شغلی است. کارکنان می توانند با افزایش سابقه و گذراندن دوره های کاری و بالا بردن مدرک تحصیلی، در صورت جلب رضایت کارفرما مشمول ترفیع در طرح طبقه بندی مشاغل گردند.

آنالیز جداول مزد 1400 گروه های ۲۰ گانه طبقه بندی مشاغل قانون کار

در آنالیز جدول طبقه بندی مشاغل 1400 مواردی چون حقوق ماهانه، مزد پایه به ازای 30.5 روز کاری، حق مسکن، بن کارگری، حق خواربار، عیدی و پاداش ماهانه، مرخصی، بیمه، مالیات و … مشخص گردیده است. اگر می خواهید اطلاعات خود را درباره مرخصی استعلاجی افزایش بدهید، حتما مقاله نحوه پرداخت حقوق مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی را مطالعه نمایید.

در این جدول مزد سنوات پایه روزانه برای یک کارگر با داشتن یک سال سابقه کاری، قرار داده شده است. اگر کارگر سابقه کمتر از یک سال سابقه داشته باشد مزد سنوات پایه به او تعلق نمی گیرد. و در صورتی که سابقه بیش از یک سال باشد مزد سنوات سالهای قبل به آن اضافه می گردد.

برای استفاده از جدول حقوق طبقه بندی مشاغل ابتدا باید گروه شغلی مورد نظر را پیدا نمایید. گروه های طبقه بندی مشاغل صرفا برای افراد با یک سال سابقه در نظر گرفته شده است. در صورتی که سابقه بیش از یک سال داشته باشید سنوات سال های قبل به سنوات فعلی افزوده می شود. شما می توانید با مطالعه مقاله سنوات چیست اطلاعات خود را درباره انواع سنوات و نحوه محاسبه آن ها تکمیل نمایید.

فرمول محاسبه طرح طبقه بندی مشاغل

نحوه محاسبه مزد و پایه سنوات هر ساله بر اساس فرمول مشخصی از سوی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی تهیه و مشخص می گردد. این فرمول بر اساس مزد سال قبل، نرخ تورم و شرایط حاکم بر کشور تهیه می گردد.

فرمول محاسبه طرح طبقه بندی مشاغل سال 1400

برای اطلاع از فرمول محاسبه طرح طبقه بندی مشاغل، لازم است به مصوبه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تاریخ 1399/12/27  نگاهی بیندازیم. در دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل که در تاریخ مذکور منتشر گردید، نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بر اساس مصوبه وزیر عبارت است از:

از ابتدای سال هزار و چهارصد، مزد طرح طبقه بندی مشاغل، نسبت به آخرین مزد شغل آنان در سال قبل، روزانه 15 درصد افزوده می شود. میزان مزد شغل کارگران در جدول زیر که تعبیری از جدول کلی طبقه بندی مشاغل است مشخص گردیده است:

 

مزد سنوات

ردیف

مزد سنوات

ردیف

48,667

11

46,667

1

49,067

12

46,867

2

49,467

13

47,067

3

49,867

14

47,267

4

50,267

15

47,467

5

50,667

16

47,667

6

51,067

17

47,867

7

51,467

18

48,067

8

51,867

19

48,267

9

52,267

20

48,467

10

1.   محاسبه نرخ پایه سنوات:

کارگرانی که از ابتدای سال 1400 به بعد، دارای حداقل یک سال سابقه خدمت باشند، به نسبت گروه شغلی که در آن قرار دارند، از پایه سنوات برخوردار می شوند. این میزان در جدول طبقه بندی مشاغل ذکر گردیده است.

2.   ارتقا و افزایش مزد:

در این مصوبه ذکر گردیده است که نحوه ارتقا شغل و محاسبه مزد کارکنان در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند باید مطابق این قانون باشد. و در سایر شرکت ها باید مطابق عرف کارگاه در گذشته باشد.

10 پرسش و پاسخ مهم جدول طبقه بندی مشاغل

طرح طبقه بندی مشاغل برای ایجاد یک استاندارد شغلی کسب و کارها تهیه گردیده است. اما با این وجود دارای جزئیات فراوانی است که می بایست از طرف کارکنان و کارفرمایان رعایت گردد.

پرسش و پاسخ های مهم طرح طبقه بندی مشاغل

طرح طبقه بندی مشاغل مشمول کارگاه‌هایی با حداقل 50 کارگر می‌شود

در این بخش به بیان جزییات طرح طبقه بندی مشاغل با توجه به مهمترین سؤالات خوانندگان عزیز می پردازیم:

طرح طبقه بندی مشاغل شامل چه کارگاههایی میشود؟

کارگاه های مشمول این طرح عبارتند از کلیه کارگاه هایی که حداقل 50 نفر نیروی انسانی فعال داشته باشند.

تفاوتی در دائم یا پاره وقت بودن آنها وجود ندارد.

جریمه عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل چقدر است؟

در صورتی که یک کارگاه یا شرکت که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند ، اقدام به اجرای آن نکنند، کارکنان می توانند از کارفرما شکایت کرده و وی را مجبور به اجرای طرح، همچنین محاسبه و پرداخت معوقات طبقه بندی مشاغل نمایند.

وزارت تعاون می تواند کارفرما را به پرداخت 50 درصد از کل هزینه ها و معوقات اجرای طرح جریمه نماید.

جریمه عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

وزارت تعاون می‌تواند کارفرمای متخلف را به پرداخت 50٪ از کل هزینه‌ها و معوقات اجرای طرح جریمه کند

آیا طرح طبقه بندی مشاغل اجباری است؟

در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اجباری است؟ باید گفت که الزام اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کسب و کارهایی است که مشمول این قانون می باشند.

این کسب و کارها عبارتند از:

1.   کارگاههایی که دارای تعداد 50 نفر نیرو و بیشتر هستند.

2.   شرکت های پیمانکاری که طرف قرارداد با دستگاههای اجرایی می باشند.

آیا حقوق کارگران طرح طبقه بندی مشاغل وزارت کار بیشتر از کارگران عادی است؟

طرح طبقه بندی مشاغل برای حمایت از کارگران و جلوگیری از بهره کشی شغلی تهیه و تدوین گردیده است. برطبق اجرای این طرح، کارگران بر حسب میزان تخصص، تحصیلات و سوابق کاری مشمول درصد مشخصی افزایش حقوق می گردند. کارگران عادی در این طرح ضریب یک دارند و از حقوق اداره کار برخوردار می گردند. سایر کارگران مشمول افزایش نسبی حقوق می گردند.

شرکتهای پیمانکاری آیا میبایست طرح طبقه بندی مشاغل اخذ نمایند؟

شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد دستگاه های اجرایی هستند، از این رو علاوه بر اینکه موظف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند، تفاوتی در تعداد پرسنل آنها نیست. یعنی با هر تعداد پرسنل، باید این قانون را اجرا نمایند.

آیا فقط شرکت های مشمول قانون کار باید طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا کنند؟

بعضی از مشاغل به عنوان خود اشتغال شناخته می شوند. مشاغل آزاد مانند کسبه، وکلای دادگستری، پزشکان، کشاورزان و .. از این قبیل هستند. این مشاغل می توانند طرح طبقه بندی مشاغل را رعایت نکنند. اجرای طرح طبقه بندی صرفاً مشمول دو دسته بندی بیان شده می گردد. بر اساس مصوبه هیئت دولت معیار گرفتن مجوز و اجرای طبقه بندی مشاغل لیست بیمه کسب و کارها می باشد.

آیا کارگران قرارداد موقت هم مشمول طرح طبقه بندی میشوند؟

برای اجرای این طرح فرقی نمی کند که قرارداد کارگر، از چه نوعی باشد. همین که کارگر مشمول قانون کار باشد مشمول طرح با توجه به جدول طبقه بندی مشاغل نیز می باشد.

کارگران مشمول طرح طبقه بندی مشاغل

کارگران قرارداد موقت هم مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می شوند.

مزد کارگران مشمول طرح طبقه بندی مشاغل چگونه تعیین می شود؟

گروه بندی مشاغل در هر کارگاه با توجه به شرایط آن تعیین شده و پایه ای برای تعیین مزد کارگران می گردد.

افزایش مزد پایه سالانه کارگران توسط وزارت کار تعیین می گردد. به عنوان مثال در سال 99 با ضریب 15 درصد نسبت به حقوق سال 98 تعیین گردیده است.

نحوه محاسبه مزد شغل در سال 99 به شرح زیر است:

 مزد شغل روزانه سال 99= آخرین مزد شغل به صورت روزانه در سال 98* 1.15

نحوه محاسبه اضافه کاری مشاغل سخت و آور نیز باتوجه به قانون کار می‌باشد.

 تاثیر مدرک تحصیلی در طرح طبقه بندی مشاغل چیست؟

در شرکت هایی که مجموعه قوانین طرح و جدول طبقه بندی مشاغل را اجرا میکنند مدرک تحصیلی یکی از عوامل تأثیر گذار بر رتبه بندی مشاغل مدرک تحصیلی کارکنان می باشد.

به طور مثال با تاثیر مدرک تحصیلی در طرح طبقه بندی مشاغل، مزد شغل برای افراد با شرایط یکسان که فقط دارای مدرک تحصیلی متفاوتی هستند با یکدیگر متفاوت است. هرچه مدرک تحصیلی بالاتر باشد مزد شغل بیشتر است.

چگونه طرح طبقه بندی مشاغل بگیرم ؟

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نیاز به تایید ارگانهای مربوطه دارد. از سوی دیگر شرکت های پیمانکاری جهت همکاری با ارگان ها نیاز به گواهینامه تایید صلاحیت کاری دارند. قبل از اخذ این مجوز باید به گرفتن تاییدیه اجرای قانون طبقه بندی مشاغل اقدام نمایند.

ابتدا لازم است طرح طبقه بندی مشاغل بنابر جدول قانون کار تهیه شود و مورد تأیید بازرسان اداره کار برسد. پس از اخذ تأییدیه می توانند درخواست خود را برای اجرای آن ثبت نموده و منتظر مجوز وزارت کار و تعاون باشند.

نحوه دریافت طرح طبقه بندی مشاغل

شرکت های پیمانکاری جهت همکاری با ارگان‌ها نیاز به گواهینامه تایید صلاحیت کاری دارند

نتیجه گیری

طرح طبقه بندی مشاغل قانون کار به کارکنان امنیت شغلی بیشتری داده و باعث استقرار جایگاه درست کارگاه یا بازار کار می شود. این طرح با گروه بندی مشاغل امکان ارتقا شغلی را برای کارکنان فراهم ی آورد و این اطمینان را به آنها می دهد که با فعالیت صحیح، بهبود شغلی خواهند داشت. 

طبقه بندی مشاغل برای کارکنان امکان ترفیع و جابجایی را ایجاد می کند. جدول طبقه بندی مشاغل 1400 در برگیرنده گروه بندی مشاغل مختلف بر حسب میزان مزد و سنوات شغل بوده و جزئیات حقوق را نمایش می دهد. کارفرما و کارکنان می توانند با مراجعه به آن و استفاده از آنالیز طرح طبقه بندی مشاغل از اطلاعات حقوق با خبر گردند.

در این مقاله به سؤالات مهمی چون: طرح طبقه بندی مشاغل چیست، آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل، دسته بندی جدول طبقه بندی مشاغل، مزایای طرح طبقه بندی مشاغل و… پرداختیم. اهمیت اجرای این موضوع بسیاری از کارکنان شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ پس اگر سوالی در این زمینه داشتید حتماً از طریق کامنت با تیم تحریریه فرداد در ارتباط باشید. 

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "چه افرادی مشمول طرح طبقه بندی مشاغل هستند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "1. کارگاه هایی که دارای 50 کارگر و بیشتر هستند ملزم به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند. 2. شرکت های خدماتی (پیمانکاری و تامین نیروی انسانی) طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی" } },{ "@type": "Question", "name": "طرح طبقه بندی مشاغل شامل چه کارگاههایی میشود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کارگاه های مشمول این طرح عبارتند از کلیه کارگاه هایی که حداقل 50 نفر نیروی انسانی فعال داشته باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا کارگران قرارداد موقت هم مشمول طرح طبقه بندی میشوند ؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای اجرای این طرح فرقی نمی کند که قرارداد کارگر، از چه نوعی باشد. همین که کارگر مشمول قانون کار باشد مشمول طرح طبقه بندی مشاغل نیز می باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.