می‌توان گفت مهم‌ترین قسمت در هر فعالیتی بحث برنامه ریزی جهت انجام آن فعالیت می‌باشد. در شرکت‌های تولیدی هم برای کسب سود بیشتر و تولید محصولات با کیفیت‌تر، باید از برنامه ریزی‌های صحیح در بخش‌های مختلف خود استفاده نمایند، پس استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مقاله سعی بر این شده است که توضیحاتی در خصوص برنامه ریزی تولید و انواع سیستم‌های برنامه ریزی تولید داشته باشیم. همچنین در ادامه، توضیحات اجمالی در خصوص مدیر برنامه ریز تولید، کارشناس برنامه ریز تولید و استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید خواهیم داشت.

خواندن مقاله کارشناس‌ برنامه‌ ریزی تولید به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران شرکتهای تولیدی
منابع انسانی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی
علاقمندان به شغل برنامه ریزی تولید
متقاضیان استخدام در حوزه کارشناس و مدیر برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید چیست؟

سازمان‌ها برای انجام عملیات‌های آینده به منابع مصرفی نیازمند هستند، که تخصیص این منابع مصرفی جهت تولید محصول مورد نظر می‌باشد. به فرآیند تصمیم‌گیری در رابطه با منابع مصرفی مذکور، برنامه‌ریزی تولید می‌گویند.

یا به عبارت دیگر در عمل به بخشی از یک جریان پیچیده اطلاعات و تصمیم گیری، که برنامه‌ریزی و کنترل عملیات تولید را شکل می‌دهد، برنامه ریزی تولید می‌گویند.

همچنین به فرآیندی که در قالب سیستمی هماهنگ و منسجم، دارای مراحلی مشخص و به هم پیوسته جهت تولید یک خروجی منسجم است را برنامه ریزی تولید می گویند.

به طوری کلی استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید (Hire a production planning expert) نیاز هر شرکت تولیدی برای پیشبرد اهداف خود می‌باشد.

ارتباط سیستم برنامه ریزی با سایر بخش های یک واحد تجاری

ارتباط سیستم برنامه ریزی با سایر بخش‌های یک واحد تجاری

سیستم برنامه ریزی تولید

سیستم برنامه ریزی تولید یک سیستم کنترلی بوده که میان سیستم‌های بزرگتر اجرای تولید و مدیریت زنجیره تامین، قرار دارد. آگاهی از میزان مواد اولیه در انبارها، سفارش‌های بین راهی، تاریخ ورود مواد خریداری شده به انبار، میزان فروش در ماه‌ها و دوره‌های مختلف از وظایف سیستم برنامه ریزی تولید می‌باشد.

به طور کلی سیستم برنامه ریزی، برای رسیدن به اهداف یاد شده بایستی با سایر بخش‌های یک واحد تجاری در ارتباط باشد. زیرا تمام بخش‌های یک سازمان یک کل به هم پیوسته است و ضعف هر بخش می‌تواند روی بخش‌های دیگر تاثیر منفی داشته باشد، به عنوان مثال چنانچه واحد مالی و انبار از زیرساخت و نرم افزار حسابداری و برنامه انبارداری مناسب استفاده نکنند، برنامه ریزی تولید ممکن است، مختل شود.

جهت رسیدن به اهداف ذکر شده می‌بایست شرکت اقدام به استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید (Hire a production planning expert) نماید.

نکته مهم

درس برنامه ریزی تولید مبحثی است، که دانشجو را با اهمیت و فرآیند تصمیم گیری در رابطه با منابع مورد نیاز سازمان، جهت تولید آینده و تخصیص منابع مذکور جهت تولید با هزینه کمتر آشنا می‌کند.

انواع سیستم‌های برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید به این معناست که میزان تولید یک کارخانه در یک دوره معین به چه میزانی باشد که هم جواب‌گوی میزان تقاضا بوده و هم این که تولید مازاد نداشته باشد.

همچنین برای تولید میزان مشخص شده، ترتیب انجام کارها، سازماندهی پرسنل و میزان ماده اولیه مورد نیاز به چه صورتی باشد که منجر به حصول نتایج مطلوب شود. انواع روش‌های برنامه ریزی تولید شامل موارد زیر است:

  • برنامه ریزی تولید کوتاه مدت
  • برنامه ریزی تولید میان مدت
  • برنامه ریزی تولید بلند مدت

برنامه ریزی تولید کوتاه مدت معمولا کمتر از سه ماه، برنامه ریزی تولید میان مدت از 3 تا 18 ماه و برنامه ریزی تولید بلند مدت بیش از 18 ماه می‌باشد.

بازارکار شغل برنامه ریزی تولید

استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید، مدیر برنامه ریزی تولید و استخدام کارشناس تولید (Hiring a production expert) در شرکت‌های تولیدی جهت پیشبرد اهداف تولید لازم و ضروری می‌باشد.

از جمله صنایع تولید فلزات، محصولات شیمایی، کامپیوتر، تجهیزات حمل و نقل و… صنایعی هستند، که شغل‌های مرتبط با برنامه ریزی تولید در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند.

با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی در سال‌های اخیر و به علت رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی، وضعیت مطلوبی برای شغل‌های مرتبط با رشته‌های یاد شده وجود ندارد، اما در صورت سرمایه گذاری و فعالیت مجدد واحد‌های تولیدی و همچنین ایجاد واحدهای تولیدی جدید، می‌تواند بازار کار شغل برنامه ریزی تولید را بهبود ببخشد.

برنامه ریزی تولید ادغامی

برنامه ریزی تولید ادغامی یکی از روش‌های برنامه ریزی جهت بهبود شرایط و صرفه جویی در هزینه‌های یک سازمان می‌باشد. با توجه به این مسئله که بخش عمده‌ای از هزینه‌های عملیاتی کارخانه‌های تولیدی، هزینه‌های تولید و نیروی کار می‌باشد، هدف از برنامه ریزی تولید ادغامی راهی برای کاهش هزینه‌های یاد شده می‌باشد.

به بیان دیگر می‌توان گفت هدف از برنامه ریزی ادغام، استفاده بهینه از منابع انسانی و فیزیکی می‌باشد. برنامه ریزی تولید ادغامی برای سازمان‌هایی که تقاضای فصلی دارند، بسیار مناسب است.

برنامه ریزی تولید ادغامی

برنامه ریزی تولید با MSP

MSP مخفف عبارت Microsoft Project می‌باشد، این نرم‌افزار که از خانواده مایکروسافت آفیس بوده جهت مدیریت پروژه‌ها طراحی و تولید شده است. از ویژگی‌های نرم افزار به ساده و کاربردی بودن آن می‌توان اشاره نمود.

در برنامه ریزی تولید، بحث هزینه‌ها، عملکرد، برنامه زمان بندی و… مطرح می‌شود. با استفاده از این نرم افزار ضمن ثبت تاریخ‌های واقعی آغاز و پایان هر فعالیت، می‌توان به سرعت و روند پیشرفت برنامه‌ها دسترسی پیدا کرده و آن را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به قابلیت نرم افزار در ارائه گزارش‌های دوره‌ای، می‌توان گفت نرم افزار MSP می‌تواند به افزایش قابلیت‌های مدیریتی افراد جهت زمان‌بندی، برنامه ریزی، گزارش‌گیری و گزارشگری و غیره کمک کند.

جهت استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید (Hire a production planning expert) در شرکت‌های تولیدی، آشنایی و تسلط بر نرم افزار MSP می‌تواند یکی از برتری‌های شخص باشد.

برنامه ریزی تولید در کارخانه

برنامه ریزی تولید در کارخانه همانند یک نقشه راه جهت تولید کارخانه می‌باشد، زیرا مسیر تولید، مدت زمان رسیدن به هدف تولید را نشان می‌دهد. هر چند برنامه ریزی تولید یکپارچه و موثر فرآیندی پیچیده می‌باشد، اما فعالیت‌های متنوع کارخانه را پوشش می‌دهد. به گونه ای که با فعالیت‌های انجام شده از در دسترس بودن مواد، تجهیزات و منابع انسانی در زمان و مکان مورد نیاز اطمینان حاصل می‌گردد.

به همین علت شرکت‌های فعال در صنعت تولید به آموزش برنامه‌ریزی تولید یکپارچه، استاندارد و کاربردی جهت به حداکثر رساندن بهره‌وری و مدیریت عملکرد نیاز دارند. کارخانه‌ها برای رسیدن به اهداف یاد شده بایستی اقدام به استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید نمایند.

علاوه بر استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید، شرکت‌های تولیدی با توجه به فرآیندهای تولید خود و افزایش اثربخشی و کارایی، باید از ساختار و نرم افزارهای مناسب این حوزه از جمله نرم افزار حسابداری تولیدی استفاده کنند تا به بهترین شکل ممکن به اهداف خود برسند.

البته دقت در انتخاب نرم افزار حسابداری متناسب با کسب و کار فقط مختص شرکت‌های تولیدی نیست و سایر شرکت‌ها از جمله شرکتی، خدماتی، بازرگانی، پیمانکاری نیز باید نهایت دقت را به عمل آورند. همچنین از جمله نرم افزارهای پیشرفته این حوزه نرم افزار حسابداری ابری است که مزایای بی‌شماری را برای کسب و کارها فراهم می‌آورد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

برنامه ریزی تولید در معادن

یکی از مهم‌ترین مراحل استخراج معدن، برنامه ریزی تولید است. با حل مسئله برنامه ریزی تولید و اخذ تصمیمات استراتژیک در عمر پروژه معدن نتیجه‌بخش خواهد بود. برنامه ریزی تولید وسیله‌ای برای فهم جریان نقدینگی مورد انتظار پروژه توسط سرمایه گذار می‌باشد.

در نتیجه استفاده از برنامه ریزی تولید با تعیین الگوی مناسب استخراج از معادن موجب افزایش بهره وری و افزایش سود می‌گردد. معادن می‌توانند با استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید به نتایج مطلوب در خصوص سود دهی معدن و برداشت بهینه با انجام هزینه‌های کمتر دست پیدا کنند.

برنامه ریزی تولید کارگاهی

برای تولید محصول در چیدمان کارگاهی ماشین آلات مورد نیاز، در بخش‌های مختلف قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های این سیستم انعطاف‌پذیری حداکثری محصولات، انعطاف پذیری در برنامه ریزی تولید و مهارت بالای کارگران و… می‌باشد، به همین علت کارخانه توانایی پاسخ‌گویی به سفارش‌های متنوعی را دارد.

در این سیستم هر قطعه برای پردازش مسیری را طی می‌کند، زمان زیادی برای پردازش قطعات صرف شده که در نتیجه آن قطعات نیم ساخته زیادی در نهایت در کارگاه قابل مشاهده است.

در این سیستم برای ساخت و تکمیل هر قطعه بایستی قطعات قبل از قطعه مورد نظر تکمیل گردند که همین امر منجر به افزایش زمان تولید در کارگاه می‌شود. باتوجه به موارد اشاره شده در فوق و سایر مشکلات به وجود آمده در حین عملیات تولید، یک کارخانه می‌تواند اقدام به استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید (Hire a production planning expert) نماید.

برنامه ریزی تولید کارگاهی

 کارشناس تولید

کارشناس تولید که از جمله پرسنل واحد تولیدی یک سازمان می‌باشد، شخصی است که علاوه بر دریافت گزارش‌های جمع آوری شده از طرف واحدهای بهره برداری، نسبت به تحلیل و محاسبات داده‌ها اقدام نموده و در نهایت گزارش تولید را تنظیم و به مدیریت ارسال می‌نماید.

وظیفه کنترل میزان فروش، تولید، هزینه و مصرف مواد اولیه بر عهده بخش تولید و کارشناس تولید می‌باشد. یک سازمان یا کارخانه با استخدام کارشناس تولید (Hiring a production expert) نسبت به جمع آوری و ذخیره اطلاعات فرآیندهای مختلف تولید، فروش و هزینه اقدام می نماید.

همچنین با عملکرد یکپارچه با سیستم‌های انبار، تدارکات و فروش، بستری مناسب جهت محاسبه دقیق بهای تمام شده محصول و تحلیل عملکرد واحد تولیدی و شناسایی نقاط ضعف و قوت کارخانه را فراهم می‌کند.

 

 

شرح وظایف کارشناس تولید

هدف شرکت‌ها از استخدام کارشناس تولید انجام کارهای مطالعاتی و برنامه ریزی عملی جهت پیشبرد اهداف شرکت می‌باشد. به طور کلی وظایف کارشناس تولید به شرح زیر می‌تواند باشد:

  • بررسی محصولات تولیدی در صنایع کوچک
  • بررسی و تشخیص معایب تولیدی و نحوه تولید در کارگاه‌ها
  • بررسی و تشخیص معایب فنی ماشین آلات تولیدی
  • راهنمایی و هدایت صاحبان صنایع در خصوص ایجاد امکانات مربوط به افزایش تولید
  • نظارت در برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم جهت افزایش میزان تولید
  • نظارت و بررسی طرح‌های پیشنهادی در زمینه تاسیس صنایع جدید
  • نظارت بر روش‌های ارائه شده جهت بهبود بخش امور مربوط به تولید

استخدام کارشناس ساخت و تولید

شرکت‌ها با استخدام کارشناس تولید توقع دارند که شخص توانایی انجام کارهای فنی، مطالعاتی و برنامه ریزی در زمینه‌های تشخیص عوامل موثر درباره کار و تولید عملیات و بهره وری صنایع را داشته باشد.

همچنین فرد متصدی این شغل بایستی توانایی انجام بازرسی محصول کار، رفع اشکالات تولیدی و فنی ماشین آلات، برنامه ریزی مربوط به وضع تولید، تهیه طرح‌های تکمیلی یا جدید و تهیه طرح‌های لازم برای استقرار ماشین آلات کارگاه‌ها را داشته باشد.

ازجمله سازمان‌های وزارت صنایع و معادن، صنایع خودرو سازی، صنایع فلزی، صنایع تبدیلی کشاورزی، سازمان‌های تولیدی خصوصی به عنوان بازار کار آینده دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با کارشناس تولید می‌باشد.

کارشناس برنامه ریز تولید

کارخانه‌ها با استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید، برای دستیابی به پیش بینی‌ها و توقعات مدیران برنامه‌ریزی تولید اقدام موثری انجام می‌دهند.

از جمله وظایف این کارشناسان تنظیم برنامه زمانی خطوط تولید، کنترل و مدیریت سطوح موجودی مواد اولیه، محصولات انبار شده، شیفت‌های کاری کارگران، نظارت و هماهنگی واحدهای تولیدی، نظارت و پیگیری گزارش‌های روزانه در جهت اجرای هر چه دقیق‌تر برنامه‌های طراحی شده را بر عهده دارند.

استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید

کارشناس برنامه ریزی تولید کیست؟

کارشناس برنامه ریزی تولید فردی است، که حداقل دارای مدرک لیسانس مهندسی صنایع یا کارشناسی مدیریت صنعتی می‌باشد. این شخص با آگاهی و دانش کافی به عنوان کارشناس برنامه ریزی تولید در یک شرکت استخدام می‌شود.

کارشناس برنامه ریزی تولید در یک سازمان باید بتواند تولید محصولات را با توجه به استانداردهای کیفیت سازماندهی نماید. همچنین از پیشرفت پروژه مطابق با برنامه ابلاغی اطمینان حاصل نماید و در نهایت با تلاش در جهت رفع مشکلات پیش آمده برای پروژه، بتواند نیازهای مشتریان را برآورده سازد.

مهارت‌های مورد نیاز کارشناس برنامه ریزی تولید

از جمله مهارت‌های مورد نیاز که نقش ضروری در پیشبرد اهداف یک کارشناس برنامه ریزی تولید دارد، علاوه بر نظم و انضباط کاری ابتدا به مهارت‌های ارتباطی و کامپیوتری فرد می‌توان اشاره کرد، علاوه بر این یک کارشناس برنامه ریزی تولید بایستی فردی صبور و تحلیل‌گر باشد.

به علت این که یک کارشناس برنامه ریزی تولید باید بتواند با برنامه ریزی دقیق و موثر، منجر به تولید به موقع و سود آوری تولیدات کارخانه باشد، بایستی به صورت عملی به روش‌های تولید و بهینه سازی مسلط باشد.

همچنین مسلط بودن به استانداردهای عرضه و تقاضا از نیازهای ضروری یک کارشناس برنامه ریزی تولید می‌باشد. در زمان استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید توسط سازمان توجه به نکات یاد شده ضروری است.

وظایف کارشناس برنامه ریزی تولید

هنگامی که شرکتی قصد استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید را دارد، بایستی شرح وظایف کارشناس برنامه ریزی تولید به طور کلی برای افراد متقاضی تشریح گردد، این وظایف عبارتند از:

  • تنظیم برنامه زمانی خطوط تولید
  • کنترل و تهیه گزارش روزانه وضعیت تولید
  • کنترل و مدیریت شیفت‌های کاری کارگران
  • توزیع برنامه‌های تولید یا دستور کار به بخش‌های مختلف
  • ارائه برنامه زمانی مناسب
  • بررسی ظرفیت‌های تولیدی کالا
  • تسلط بر روش‌های تولید و بهینه سازی
  • تهیه گزارش از محصولات هدر رفته در دوره زمانی خاص
کارشناس برنامه ریزی تولید

کارشناس برنامه ریزی تولید

استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید در کارخانه

استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید به عنوان یک جایگاه شغلی پر اهمیت در یک سازمان، منجر به تولید به موقع و با کیفیت در مدت زمان مشخص می‌گردد. ارائه برنامه زمانی، بررسی ظرفیت‌های تولیدی با توجه به نیازها و درخواست‌ها، به‌عنوان وظیفه کلی یک کارشناس برنامه ریزی تولید می‌باشد. به صورت کلی شرح وظایف بیشتر آگهی‌های استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید شامل موارد زیر است:

  • ارائه روش‌های برنامه ریزی تولید
  • برنامه ریزی و اولویت‌ بندی تولید جهت اطمینان از افزایش بازده شرکت و کاهش تأخیر
  • توانایی تعیین مواد اولیه، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز جهت بخش تولید
  • حل مسائل و مشکلات بخش تولید از طریق ارائه راهکارهای مفید
  • برنامه ریزی و پیش‌بینی تعداد محصولات نهایی، محصولات معیوب و…
  • تهیه و ارائه گزارش وضعیت و عملکرد
  • همکاری با بخش‌های کنترل کیفیت، انبار و سایر پرسنل بخش تولید

تحصیلات مورد نیاز کارشناس برنامه ریزی تولید

برای استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید، حداقل تحصیلات مورد نیاز مدرک کارشناسی مهندسی صنایع یا مدیریت صنعتی می‌باشد، که شخص متقاضی بایستی توانایی مدیریت زمان، هماهنگی، مذاکره، پیگیری مسائل و توانایی کار با نرم افزارهای مرتبط را داشته باشد.

مدیر برنامه ریزی تولید

مدیر برنامه ریزی تولید مستقیما زیر نظر مدیر کارخانه فعالیت دارد. مدیر برنامه ریزی تولید دستورات لازم را از مدیر کارخانه دریافت و مسئولیت گزارش‌دهی به مدیر کارخانه و سایر مدیرها بر حسب نیاز را دارد. درواقع وظیفه مدیر برنامه ریزی تولید هدایت و ساماندهی کلیه عوامل در جهت تولید به موقع، باکیفیت، برنامه ریزی سفارش‌های کارخانه و هدایت و نظارت بر حسن اجرای کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌های کارخانه، جهت تامین به موقع سفارش‌های مشتریان می‌باشد.

شرح وظایف مدیر برنامه ریزی تولید

  • هدایت و جهت دهی به فعالیت‌های تولید
  • هدایت پرسنل و نیروهای تابعه
  • نظارت و هماهنگی با واحدهای تولیدی
  • نظارت و پیگیری گزارش‌های روزانه تولید
  • نظارت و تایید برآوردهای منابع زمانی و نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید محصولات
  • کنترل چگونگی تنظیم مستندات
  • رفع عدم انطباق در صورت وجود
  • نظارت بر رعایت استانداردهای تولیدی
  • نظارت بر نگهداری و حفاظت از اموال و ماشین آلات
  • نظارت بر روند تولید محصولات جاری
  • دریافت نیازهای مشتریان از واحد بازرگانی و تهیه برنامه‌های شرکت براساس نیازها
  • صدور لیست مواد مورد نیاز تولید و ارائه آن به واحد بازرگانی و پیگیری تامین به موقع

وظایف مدیر برنامه ریزی تولید

استخدام مدیر برنامه ریزی تولید

همانطور که قبلا اشاره کردیم وظیفه مدیر برنامه ریزی تولید، هدایت و ساماندهی کلیه عوامل در جهت تولید و نظارت بر حسن اجرای کلیه فعالیت‌ها و برنامه‌های کارخانه جهت تامین به موقع سفارش‌های مشتریان می‌باشد.

مدیر برنامه ریزی تولید می‌تواند نقش موثری در جهت موفقیت یک شرکت و پیشبرد اهداف آن داشته باشد. به همین علت علاوه بر مدرک و سابقه شغلی شرح وظایف بیشتر آگهی‌های استخدام مدیر برنامه ریزی تولید، به صورت زیر می‌باشد:

  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط از جمله حداقل لیسانس مهندسی صنایع یا مدیریت صنعتی
  • داشتن سابقه تجربه کاری در زمینه مدیریت تولید از جمله کارشناس برنامه ریزی تولید
  • شناخت و توانایی انجام وظایف محوله به کارشناسان برنامه ریزی تولید
  • ارتباط موثر با پرسنل سازمان از جمله بخش مدیریت و مدیر تولید
  • حل مسئله مرتبط با مسائل تولید و سفارش مشتری
  • شناسایی فرآیندهای سازمان و تعیین شاخص‌های پایش و اندازه گیری
  • ارائه پیشنهادهای موثر جهت اثر بخشی سیستم مدیریتی
  • بررسی گزارشات تولید و تجزیه و تحلیل و شناسایی انحرافات از برنامه تولید
  • شناسایی برنامه آموزشی مورد نیاز پرسنل

5 سوال رایج برنامه ریزی تولید

تا اینجای مقاله مفهوم برنامه ریزی تولید را به صورت کامل توضیح دادیم، همچنین به اهمیت استخدام کارشناس و مدیر برنامه ریزی تولید پرداختیم. در این قسمت از مقاله 5 سوال مهم و رایج در حوزه برنامه ریزی تولید را شرح داده ایم.

1. وضعیت شغلی کارشناس برنامه ریزی تولید چگونه است؟

با توجه به بازار کار مهندسی صنایع، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلف و تحت عناوین شغلی متفاوت در صنایع مختلف فعالیت کنند. از جمله عنوان شغلی مورد نیاز شرکت‌های مختلف، به کارشناس برنامه ریزی تولید می توان اشاره نمود.

شرکت‌ها جهت استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید و استخدام کارشناس تولید نیاز به افرادی دارند که علاوه بر تحصیل در رشته مهندسی صنایع، دانش و مهارت بالایی در زمینه‌های کار با یک نرم افزار مرتبط، توانایی تحلیل یک مسئله مرتبط را داشته باشند. افراد با داشتن ویژگی‌های یاد شده می‌توانند شرایط شغلی مناسبی در جامعه داشته باشند.

2. میزان درآمد کارشناس برنامه ریزی تولید تقریبی چقدر است؟

حقوق کارشناس برنامه ریزی تولید به عوامل متعدد بستگی دارد که با در نظر گرفتن این عوامل به میزان تقریبی در آمد کارشناس برنامه ریزی تولید می توان دست پیدا کرد. از جمله به عوامل زیر می توان اشاره نمود:

  • سابقه کاری و میزان تجربه فرد
  • میزان دانش، سطح تحصیلات و تخصص کاربردی
  • مسئولیت‌ها و وظایف
  • نوع شرکت (مشاور، پیمانکار، کارفرما)
  • جایگاه سازمانی
  • منطقه جغرافیایی پروژه
  • نوع صنعت پروژه و رقم قرارداد

علاوه بر عوامل فوق، شرکت در زمان استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید توافقاتی هم انجام  می‌دهد، که بر روی حقوق کارشناس برنامه ریزی تولید تاثیر گذار هستند.

3. شرایط احراز کارشناس برنامه ریزی تولید چگونه است؟

با نگاه به آگهی‌های استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید، متوجه می‌شویم که سازمان‌های مربوطه از افراد متقاضی جهت حضور در پست مذکور، انتظار دارند توانایی‌های زیر را داشته باشند:

  • توانایی ارزیابی کار و زمان
  • طرح ریزی واحد‌های صنعتی
  • برنامه ریزی تولید
  • کنترل تولید و موجودی‌ها
  • شبیه سازی
  • کنترل کیفیت آماری
  • توانایی نظارت بر طراحی و کنترل خط تولید
  • کنترل و طراحی انبار
شرایط احراز کارشناس برنامه ریزی تولید

شرایط احراز کارشناس برنامه ریزی تولید

4. شاخص‌های واحد برنامه ریزی تولید کدامند؟

در این قسمت سعی شده است که به شاخص‌های واحد برنامه ریزی تولید اشاره شود. استفاده از این شاخص‌ها براساس نوع کسب و کار و استراتژی موجود می‌تواند متفاوت باشد. شاخص‌ها عبارتند از:

  • درصد مغایرت مصرف
  • گردش موجودی کالا
  • مدت زمانی که باید به تولید یک قطعه درخواستی اختصاص داده شود، به عبارت دیگر زمان تکت
  • نقطه سفارش مجدد
  • نقطه سر به سر
  • راندمان
  • درصد ضایعات
  • دوباره کاری
  • میزان تحقق برنامه تولید
  • نفر ساعت سرانه تولید
  • متوسط زمانی بین دو خرابی
  • مدت زمان انتظار برای تعمیر
  • کارایی تجهیزات
  • درصد تحقق برنامه نگهداری و تعمیرات
  • قابلیت دسترسی به تجهیزات
  • درصد میزان محصول برگشتی از جانب مشتری

5. چرا برنامه ریزی تولید؟

جهت پاسخ به سوال فوق، می‌توان گفت که با توجه به ارتباط بسیار زیاد برنامه ریزی تولید با فرآیند‌های اصلی سازمان، وجود برنامه ریزی تولید در هر سازمانی ضرورت داشته و گاها عدم وجود برنامه ریزی تولید منجر به صدمات زیادی به سازمان خواهد شد.

ارتباط وسیع واحد برنامه ریزی تولید با واحدهای مختلف موجود در سازمان، موجب جمع آوری اطلاعاتی در خصوص میزان تولید، موجودی‌ها، هزینه‌ها و اطلاعات و اولویت‌های فروش شده، که در نهایت جمع آوری اطلاعات مذکور موجب برنامه ریزی دقیق و موثر در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سازمان خواهد شد.

نتیجه گیری

استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید و مدیر برنامه ریزی تولید در یک شرکت، می‌تواند با انجام برنامه ریزی‌های دقیق و موثر، استفاده بهینه از امکانات موجود و کاهش هزینه‌ها، نسبت به کسب سود بیشتر، بازدهی مناسب و تولید محصولات با کیفیت تر منجر شود.

با توجه به نیاز دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، در این مقاله سعی بر این شد که توضیحاتی در خصوص برنامه ریزی تولید، وظایف مدیر و کارشناس برنامه ریزی تولید و همچنین شرایط کلی استخدام در شرکت‌ها تحت عنوان‌های شغلی یاد شده ارائه گردد. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "برنامه ریزی تولید چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سازمان‌ها برای انجام عملیات‌های آینده به منابع مصرفی نیازمند هستند که تخصیص این منابع مصرفی جهت تولید محصول مورد نظر می‌باشد. به فرآیند تصمیم‌گیری در رابطه با منابع مصرفی مذکور، برنامه‌ریزی تولید می‌گویند." } },{ "@type": "Question", "name": "برنامه ریزی تولید در معادن چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "یکی از مهم‌ترین مراحل استخراج معدن، برنامه ریزی تولید است. با حل مسئله برنامه ریزی تولید و اخذ تصمیمات استراتژیک در عمر پروژه معدن نتیجه‌بخش خواهد بود. برنامه ریزی تولید وسیله‌ای برای فهم جریان نقدینگی مورد انتظار پروژه توسط سرمایه گذار می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "کارشناس برنامه ریزی تولید کیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کارشناس برنامه ریزی تولید فردی است که حداقل دارای مدرک لیسانس مهندسی صنایع یا کارشناسی مدیریت صنعتی می‌باشد. این شخص با آگاهی و دانش کافی به عنوان کارشناس برنامه ریزی تولید در یک شرکت استخدام می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "وضعیت شغلی کارشناس برنامه ریزی تولید چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شرکت ها جهت استخدام کارشناس برنامه ریزی تولید و استخدام کارشناس تولید نیاز به افرادی دارند که علاوه بر تحصیل در رشته مهندسی صنایع، دانش و مهارت بالایی در زمینه‌های کار با یک نرم افزار مرتبط، توانایی تحلیل یک مسئله مرتبط را داشته باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "چرا برنامه ریزی تولید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با توجه به ارتباط بسیار زیاد برنامه ریزی تولید با فرآیند های اصلی سازمان، وجود برنامه ریزی تولید در هر سازمانی ضرورت داشته و گاها عدم وجود برنامه ریزی تولید منجر به صدمات زیادی به سازمان خواهد شد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.