تا به حال چه تعاریفی از کیفیت چیست خوانده‌اید؟ حتما شما هم در هنگام خرید یا فروش کالاها نظراتی درباره کیفیت از مشتریان شنیده‌‏اید؛ کالای با کیفیت چیست؟ یک محصول می‌‏تواند با کیفیت‌‏های متفاوتی تولید شود و کیفیت می‏‌تواند عاملی مهم در تعیین رضایت مشتریان باشد و تاثیر بسیاری در برنامه مالی موسسات می‌گذارد.

اما کیفیت در نظر تولیدکننده و مشتری بعضی اوقات متفاوت است، برخی از آن‌ها را در آموزش حسابداری صنعتی تشریح کرده‌ایم، اما سوالی که پیش می‌آید این است که کیفیت چگونه ارزیابی می‌شود؟ در مقاله پیش رو قصد داریم تعاریف و مفاهیم کیفیت را همراه با شیوه های ارزیابی آن توضیح دهیم.

خواندن مقاله کیفیت چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
مدیران تضمین کیفیت و مدیران فروش

کیفیت چیست

به راستی کیفیت چیست محصولی که خروجی یک فرآیند است می‌‏تواند کالا یا خدمت باشد، به عنوان مثال یک تولیدی پوشاک، محصولی فیزیکی مانند پیراهن را تولید می‏‌کند که یک کالای فیزیکی است و موسسه‏‌ای که دوره‌های آموزشی برگزار می‌‏کند محصول خود را به صورت خدمت ارائه می‏‌دهد.

اگر بخواهیم بگوییم که کیفیت چیست به این توضیح کوتاه بسنده خواهیم کرد که کیفیت در واقع به معنای برآورده کردن نیازهای خریدار با توجه به هدف تولید یک کالا یا خدمت می‏‌باشد؛ هر فرد می‏‌تواند نظری متفاوت راجع به کیفیت یک محصول داشته باشد، اما این موضوع با بعضی استانداردها قابل اندازه‏‌گیری می‏‌باشد.

مفاهیم کلی کیفیت چیست

چطوری باید کیفیت رو توی سازمان کنترل کنیم

تعریف کیفیت از چند منظر

در منظرهای گوناگون کیفیت چیست ،مبحث کیفیت که در تدوین راهنمای فروش موسسات یک مسئله مهم و ضروری می‌باشد، دارای تعاریف گوناگونی است که شخص با آن‌ها روبه رو است.  تعاریف کیفیت در اتحادیه ها طبق 4 مورد زیر طبقه بندی می‌شود:

  1. محصول محور: محصول محور بودن در کیفیت چیست ،کیفیت در مطلوب بودن کالا یا خدمات توصیف می‏‌شود.
  2. فرآیند محور: کیفیت در این مورد، به عنوان تطابق با الزامات در نظر گرفته می‌‏شود.
  3. مشتری محور: به این معنی است که خدمات ارائه شده تا چه میزان با انتظارات مشتریان تطابق دارد.
  4. ارزش محور: طبق برآورده شدن نیازهای مشتری بر حسب کیفیت، قیمت (هزینه برای تولیدکننده و قیمت برای مصرف‏ کننده) و در دسترس بودن تعریف می‏‌شود.
نکته مهم

چون اغلب تعریف کیفیت در خدمات در مقوله مشتری ‏محور قرار می‏‌گیرد، برای شرکت‏ ها رسیدن به کیفیت بهتر تنها در صورتی امکان‏ پذیر است که نظرات مشتریان را به طور مداوم مورد سنجش قرار داده و نتایج این سنجش با وضع موجود مقایسه شود تا ایرادات مطابق برنامه‏ ریزی‏ ها رفع شود.

در استاندارد کیفیت چیست

کیفیت در بهایابی رسما این گونه تعریف می‏‌شود که تمامی جنبه‏‌ها و مشخصه‏‌های یک محصول یا خدمات در رابطه با توانایی محصول یا خدمات جهت برآورده ساختن نیازهای تصریح شده یا تلویحی بیان شده است. در رابطه با تعریف ذکر شده باید برخی از مفاهیم شفاف‏ سازی شوند که شامل موارد زیر می‌باشند:

    • نیازهای تصریح شده معمولا در یک قرارداد یا طرح وجود داشته و به وضوح قابل شناسایی هستند.
    • نیازهای تلویحی باید شناسایی شوند؛ چرا که در اغلب موارد خریدار نمی‌‏داند که به چه سطحی از کیفیت نیاز دارد یا می‏‌تواند آن‏ را بپذیرد.
    • نیازها معیار مشخص شده یا نامشخص هستند و اغلب شامل جنبه‌‏هایی نظیر قابلیت استفاده، قابلیت اتکا، قابلیت نگهداری، ایمنی، هزینه و محیط زیست می‌‏باشند.

تفاوت مرغوبیت و کیفیت چیست

در نرم افزار حسابداری تولیدی کیفیت به طور کلی یک مفهوم انتزاعی است که می‏‌تواند از نظر هر فرد متفاوت باشد؛ همچنین کیفیت از نظر تولید کننده و مشتری به علت داشتن دیدگاه‏‌های متفاوت معمولا تفاوت دارد، اما مرغوبیت که با روش‌‏های متفاوت استانداردسازی قابل اندازه ‏گیری است عامل مهمی در تعیین حداقل کیفیت کالا می‌‏باشد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

کمیت چیست و تفاوت آن با کیفیت چیست

به خوبی می‌دانیم که کیفیت چیست اما اکنون باید بدانیم که کیفیت و کمیت چه تفاوتی باهم دارند؟ کمیت بر مقدار یک کالا اشاره دارد که به راحتی قابل شناسایی و اندازه ‏گیری می‏‌باشد؛ اما کیفیت چگونگی و ماهیت یک شی را موردنظر قرار می‏‌دهد، محتوا همچنین مربوط به کیفیت می‌‏باشد.

تضمین کیفیت چیست

به طور کلی تضمین کیفیت چیست و چه مزایایی دارد؟ تضمین کیفیت راهی است که از خطاها و شکایت‏‌ها در هنگام تحویل محصولات یا خدمات به مشتری جلوگیری می‌‏کند و باعث توسعه فروش می‌شود. تضمین کیفیت طبق گواهی ISO9000 بخشی از مدیریت کیفیت کالا می‏‌باشد که در جهت اطمینان از الزامات کیفی صورت می‏‌گیرد.

این فعالیت اطمینان حاصل می‌‏کند که محصول یا خدمات به بهترین شکل به مشتریان ارائه شوند؛ تست QA (تضمین کیفیت) در بهبود فرآیندهای ارائه محصولات با کیفیت به مشتری تمرکز دارد.

از دیدگاه مشتری کیفیت چیست

در تعریف کیفیت چیست گفتیم که کیفیت همان چیزی است که مشتری واقعا می‏‌خواهد و زمانی که یک محصول با کیفیت است که با نیازهای مشتری مطابقت داشته و با خواسته‌های او منطبق باشد، کیفیت باید به عنوان انطباق هر چه بیشتر یک محصول با نیازها و خواسته‏‌های مشتری مورد توجه قرار گیرد.

رضایت مشتری از خدمات یا محصول

اگر کیفیت را با رضایت مشتری تعریف کنیم مواردی مانند تحویل به موقع کالا، قابلیت اعتماد و خرید دوباره نیز علاوه بر با دوام بودن، مناسب بودن و بی نقص بودن تأثیر بسزایی دارد.

در اصول بازاریابی بیان می‏‌گردد که کیفیت زمانی حاصل می‏‌شود که در اثر استفاده از محصول و خدمات، مشتری دوباره اقدام به خرید کند ولی محصول بازگردانده نشود. در ایزو 9001 کیفیت، میزان بر آورده شدن الزامات و خواسته‏‌ها تعریف می‏‌شود.

تناسب قیمت، کارآیی و تولید محصول با کیفیت کالا

برای این کار توصیه می‌‏شود، بیش از خواسته‏‌های مشتری به نیازهای او توجه کنیم، چون گاهی ممکن است تولیدکننده بیشتر به نیازهای مشتری آگاهی داشته باشد؛ هر چند این موضوع شاید مورد خوشایند مشتریان نباشد ولی با تداوم این کار در گذر زمان و تلاش در جهت جلب اعتماد مشتریان به نتیجه خوبی خواهند رسید.

گاهی کیفیت کالای مطلوب در ذهن مشتری انطباق هر چه بیشتر محصول با ادعای تولیدکننده است و امکاناتی مانند خدمات پس از فروش و گارانتی باعث آسودگی خاطر مشتری می‌‏گردد، چون این امکانات نشان می‌‏دهد تولیدکننده به محصول خود اطمینان دارد.

برای اکثر افراد قیمت یک کالا نیز اهمیت دارد؛ پس یک تولیدکننده در رعایت اصول مشتری مداری باید تلاش کند بهترین محصول را با کم‌ترین قیمت ارائه دهد.

جنبه‏‌های مختلف کیفیت از نظر مشتری

کیفیت از دیدگاه مشتری در جنبه‏‌های دیگری هم مورد بررسی قرار می‏‌گیرد که به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

ردیف  جنبه های مختلف کیفیت چیست از نظر مشتری 
1 مشخصات ثانویه: گزینه‏‌ های مکملی که برای یک محصول وجود دارد، می‌‏تواند توجه مشتری را جلب کند؛ به عنوان مثال برای یک ماشین ظرفشویی قرص‏‌های مخصوص شستشو، مایع‌‏ها و کاور مخصوص وجود دارد.
2 قابلیت تعمیر: بعضی از محصولات با این که کیفیت بسیار خوبی دارند، اما چون فراوانی آن‏‌ها کم تر است قابلیت تعمیر شدن ندارند یا قطعه‌‏های آن ‏ها به راحتی در بازار پیدا نمی‌‏شود، به همین دلیل بعضی اوقات این موارد مشتری را دلسرد کرده و این کالا را انتخاب نمی‌‏کند.
3 زیبایی: معمولا انسان‏‌ها در خرید محصول به زیبایی اهمیت می‌‏دهند؛ در محصولاتی مانند پوشاک، گوشی همراه یا دکور گاهی زیبایی حتی به دوام یا موارد دیگر نیز ترجیح داده می‌‏شود، پس لازم است به عنوان تولیدکننده به این مورد هم مانند سایر ویژگی‌‏ها توجه داشته باشید.
4 شهرت: هر چه یک برند شناخته شده‏‌تر باشد، معمولا راحت ‏تر محصولات خود را به فروش می‏‌رساند، مردم تمایل دارند خصوصا برای کالاهای گران‌‏تر از برندی خرید کنند که آشناست و کارکرد آن را دیده‌‏ و اطرافیان از آن استفاده کرده و راضی بوده‌‏اند.
5 ایمنی: امنیت برای مشتریان مهم است، مثلا در لوازم الکترونیکی این‏ که اتصالات ایمن باشند اهمیت بسزایی دارد و همچنین اگر محصولات طوری طراحی شده باشند که بتواند کودکان را از خطرات آنان در امان نگه داشت، می‏‌تواند گزینه‌‏ای عالی برای افرادی باشد که در خانه کودک یا خردسال دارند.
6 احترام به طبیعت و حیوانات: در چند ماه گذشته خبرهایی از چند برند معروف وسایل آرایشی منتشر شد که آن‏‌ها با استفاده از تست حیوانی محصولات خود را می‏‌سازند و به مشتری عرضه می‌‏کنند، افراد زیادی که برای طبیعت و حیوانات ارزش قائل بودند از خرید این لوازم امتناع کردند و ارزش سهام این برندها کاهش یافت.

همواره مسئله طبیعت و حیوانات برای بسیاری از انسان‏‌ها مهم است و اگر به عنوان یک تولیدکننده بتوانید با کارهایی از جمله حمایت از حیوانات یا درخت‏کاری ذهنیت خوبی در دیدگاه مردم خلق کنید و مشتری‏‌ها متوجه این باشند که شما به طبیعت آسیب نمی‏‌زنید و برای آن احترام قائل هستید قطعا روی بهبود فروش شما تأثیر خواهد داشت.

همچنین بعضی محصولات طوری طراحی می‏‌شوند که در صورت دور ریختن به طبیعت برمی‏‌گردند و زباله محسوب نمی‏‌شوند، یا میزان آلاینده کم‌تری نسبت به محصولات مشابه دارند، این مورد نیز راهکار خوبی برای افزایش فروش و همچنین حفاظت از طبیعت است.

کیفیت محصول

همان‏طور که در گذشته گفتیم نظر مشتری در تعیین کیفیت بسیار اهمیت دارد و می‌‏تواند باعث رشد یا سقوط یک مجموعه تولیدی شود، اما کیفیت از نظر افراد مختلف متفاوت است، به همین دلیل استانداردهایی مانند ایزو 9001 تعریف شده‌‏اند. در ادامه به کیفیت از دیدگاه تولیدکننده، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و روش‌‏های آن‏‌ها خواهیم پرداخت.

کنترل کیفیت محصول

کنترل کیفیت شامل آزمون‌‏ها و ارزیابی‏‌هایی است که بر روی تولیدات انجام می‏‌شود تا نشان دهد که محصولات تا چه اندازه با مشخصات مدنظر یا استانداردهای تعریف شده هماهنگ‏ هستند، کنترل کیفیت یکی از مهم‌ترین بخش‌‏های سازمان است که باید زیر نظر مدیران ارشد سازمان صورت بگیرد.

کنترل کیفیت با نظارت بر خط تولید مشکلات موجود در تولیدات را برحسب استانداردهای تعیین شده ارزیابی کرده و از تولید محصولات مشکل‌‏دار و خارج از چرخه جلوگیری می‏‌کند. در شرایط رقابتی کنترل کیفیت می‏‌تواند با نظارت بر کیفیت کالاهای تولیدی در بهبود جایگاه شرکت در بازار کمک کند و همچنین منجر به کاهش هزینه‌‏های اضافی باشد.

باید توجه داشته باشید که استانداردهایی مطابق با معیارهای منطقی برای کنترل کیفیت تعریف کرده باشید و توجه به این که چه چیزی در کجا و چه زمانی بازرسی شود، می‏‌تواند بهای تمام شده شرکت تولیدی و هزینه‌های مربوط به کنترل کیفیت را کاهش دهد.

روش ‏های کنترل کیفیت چیست

روش‌های کنترل کیفیت چیست ؟ کنترل کیفیت معمولا در دو روش بازرسی و آماری انجام می‌‏شود؛ روش بازرسی نیز دارای 3 مرحله است که در تصویر زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

روش های کنترل کیفیت چیست

سه روش مهم کنترل کیفیت در ایران

اکنون که با سه روش کنترل کیفیت آشنا شدید، بهتر است که توضیحات آن‌ها را نیز به خاطر بسپارید:

    1. بازرسی محصول: انتهای خط تولید یعنی محصول در حالت نهایی خود قرار دارد که بازرسی در این زمان انجام می‏‌گیرد.
    2. بازرسی فرآیند: در حین فرآیند تولید برای اطمینان از کیفیت مواد خام، دستگاه‏‌ها و تجهیزات انجام می‌‏گیرد.
    3. تحلیل بازرسی: یافتن نقاط مشکل در فرآیند که دقیق‌‏تر و دوراندیشانه‌‏تر از دو روش قبل است.

روش آماری که یک روش پیشرفته‌‏تر می‌‏باشد؛ معمولا در مقیاس انبوه با نمونه‏ گیری و بررسی احتمالات و دیگر نقطه‏ نظرها صورت می‌‏گیرد، در این روش براساس خواص مشخص نمونه‏ برداری و موارد زیر انجام می‏‌شود:

    • تعیین جمعیت آماری، انتخاب روش نمونه ‏گیری و تحلیل نمونه‌‏ها به صورتی که نمونه شاهد کل جمعیت آماری باشد.
    • پیش ‏بینی استفاده از نتیجه تحلیل نمونه‌‏ها با استفاده از چارت کنترل
    • انجام اقدامات اصطلاحی با استفاده از چارت‏‌های کنترل و یافتن نقاط انحراف و تعریف کردن اقدامات لازم برای تغییر.

تعریف کیفیت در بازاریابی

در بازاریابی کیفیت چیست ؟ برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید یک نقشه راه برای آن طراحی کرد و براساس آن جلو رفت، معمولا این نقشه راه همان استاندارهایی است که در اغلب موارد مشخص و از پیش تعیین شده است.

نمودار کیفیت در نرم افزار انبارداری و سایر نرم افزارهای موسسات تولید یک نمودار صعودی است و همیشه جای بهتر شدن در این زمینه وجود دارد، گفته می‏‌شود برای تولید یک محصول با کیفیت باید بار اول کار را به درستی انجام داد و بعد از آن همواره محصول را بهتر از دفعه قبل کرد.

کیفیت از دید تولیدکننده

کیفیت از نظر تولیدکننده بخش‏‌های مختلفی از جمله شیوه طراحی فرآیند تولید، سطح عملکرد تجهیزات و فناوری ماشین‏ آلات و آموزش و نظارت روی کارکنان و روش‌‏‏های کنترل کیفیت را شامل می‏‌شود، یک تولیدکننده با در نظر گرفتن این موارد و بهبود مستمر آن‏‌ها می‌‏تواند محصولی با کیفیت‌‏تر تولید کند و جایگاه شرکت را در بازار ارتقا دهد.

سنجش کیفیت یک محصول

برای سنجش کیفیت یک محصول باید آن را با یک سری مؤلفه‌‏ها بررسی کرد، هر چه اختلاف بین محصول و این مؤلفه‏‏‌ها کمتر باشد کیفیت محصول بیشتر است. برای بازرسی محصول، تولیدکننده باید چند مورد را مدنظر قرار داده تا کار بررسی با کم‌ترین هزینه انجام شود.

در حسابداری کیفیت چیست

در حسابداری شرکت‌های تولیدی، کیفیت در اطلاعات ثبت شده حسابداری تأثیر معناداری بر کیفیت کالاهای تولیدی خواهد داشت و اگر اطلاعات به دست آمده از بررسی کالاها و ثبت آن‏‌ها درست باشد و آگاهی درستی نسبت به بازخوردهای مردمی وجود داشته باشد افزایش کیفیت کالاهای تولیدی با دوراندیشی بیشتر و دقت بالاتری صورت می‏‌گیرد.

سیستم کنترل کیفیت در موسسه ‏های حسابرسی

سیستم کنترل کیفیت چیست و چه نقشی در موسسات حسابرسی دارد؟ هر موسسه که شامل انجمن‏‌های حرفه‌‏ای حسابداران رسمی است، باید سیستم کنترل کیفیت داشته باشد؛ این سیستم برای نشان دادن شایستگی و حصول اطمینان از خدمات حسابرسی می‌‏باشد.

موسسه‏ های حسابرسی که همواره مسئولیت دارند و از آن‏‌ها انتظار می‏‌رود خدمات شایسته‏‌ای ارائه کنند باید توجه داشته باشند که همه کارکنان باید از استاندارهای حسابرسی آگاه باشند.

مؤسسه برای مطمئن شدن از این‏که تمام استانداردهای حرفه‌‏ای قانونی و مقرراتی رعایت شده‌‏اند و همه کارکنان به رعایت اصول پایبند هستند، باید سیستم کنترل کیفیت مناسبی را طراحی و برقرار کنند. روش‌‏ها و قوانینی که برای یک بخش از مؤسسه تعیین می‏‌شود ممکن است با بخشی دیگر متفاوت، یکسان یا به یکدیگر وابسته باشند.

کنترل کیفیت در مقابل تضمین کیفیت چیست

کنترل کیفیت در مقابل تضمین کیفیت چیست و چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ با اینکه ضوابط کنترل کیفیت و تضمین کیفیت به صورت متناوب استفاده می‏‌شوند؛ اما تفاوت‏‌هایی بین این دو رشته وجود دارد که به شرح موارد زیر است:

    • تفاوت معنایی: کنترل کیفیت (QC) فعالیت‌‏هایی هستند که برای شناسایی نقص در محصولات استفاده می‏‌شوند، اما تضمین کیفیت (QA) بر اطمینان کیفیت در فرآیند تولید محصولات تمرکز دارد.
    • تفاوت در موضوع مورد تمرکز: کنترل کیفیت بر روی شناسایی و اصلاح نقص‌‏ها در محصولات تمرکز دارد؛ بنابراین کنترل کیفیت یک فرآیند واکنشی است اما تضمین کیفیت برای جلوگیری از نقص‌‏ها در فرآیند تولید است که این یک فرآیند کیفیت پیشگیرانه است.
    • تفاوت در هدف: هدف کنترل کیفیت (QC) شناسایی نقص‌‏ها بعد از توسعه محصول و قبل از ورود آن به بازار است، اما هدف تضمین کیفیت (QA) بهبود فرآیندهای توسعه و آزمایش است، برای این ‏که تا زمانی که محصول در حال توسعه است نقصی در آن ایجاد نشود.
    • تفاوت از نظر چگونگی: کنترل کیفیت به معنی پیدا کردن و حذف منابع مشکلات کیفیت، برای این ‏که محصولات هر چه بیشتر نیازهای مشتری را برآورده کند می‌‏باشد؛ اما تضمین کیفیت ایجاد یک سیستم مدیریت خوب و ارزیابی آن برای ممیزی‏‌های سازگار با دوره عملیاتی سیستم است.
    • تفاوت از نظر مسئولیت: کنترل کیفیت معمولا مسئولیت یک سیستم خاص است که محصول را برای یافتن نقص‏‌هایش آزمایش می‌‏کند، اما همه افراد در تیم مرتبط با توسعه محصول، یک مسئول تضمین کیفیت هستند.
    • تفاوت از نظر تکنیک‏ های آماری: ابزارها و تکنیک‏‌های آماری برای بررسی محصولات تمام شده (خروجی فرآیند) به عنوان کنترل کیفیت آماری (SQC) نامیده شده و تحت QC قرار می‏‌گیرند.

در تضمین کیفیت، ابزارها و تکنیک‏‌های آماری را می‏‌توان در QA و QC استفاده کرد، زمانی که آن‏‌ها به فرآیند (ورودی فرآیند و پارامترهای عملیاتی) اعمال می‏‌شوند، کنترل کیفیت آماری (SPC) نامیده شده و بخشی از QA می‏‌گردد.

    • تفاوت از جنبه ابزاری: کنترل کیفیت یک ابزار اصلاحی است و تضمین کیفیت یک ابزار مدیریتی محسوب می‏‌شود.

اصول مدیریت کیفیت چیست

اصول مدیریت کیفیت چیست ؟ اصول مدیریت کیفیت به بهبود تصمیم ‏گیری شما براساس واقعیت موجود برای بهبود کیفیت محصول کمک می‌‏کند و برای شما رضایت بیشتر مشتری‏‌ها، عملکرد قوی‌‏تر و ثبات بیشتر را به عمل می‏‌آورد.

ISO9001 که به عنوان استاندارد بین المللی برای مدیریت کیفیت توسط کارشناسان سراسر جهان در نظر گرفته می‏‌شود بر هفت اصل که در تصویر زیر نام برده‌ایم استوار است.

هفت اصل برای آن که بدانیم کیفیت چیست

هفت مورد از اصول استانداردهای بین المللی مدیریت کیفیت

اکنون که با 7 اصل استانداردهای بین المللی مدیریت کیفیت آشنا شدید، بهتر است که توضیحات آن‌ها را نیز ارائه بدهیم:

    • تمرکز بر مشتری: تمرکز بر مشتری در استانداردهای بین المللی مدیریت کیفیت چیست ،تمرکز بر مشتریان به عنوان عنصر اصلی در تمام شرکت‏‌هایی که خدمات یا محصول ارائه می‌‏دهند وجود دارد.

با شناخت مشتری‏‌ها و نیازهای آن‌‏ها، اطمینان از برقراری ارتباط با مشتریان در طول فرآیند تولید و پس از فروش و اندازه‏ گیری رضایت مشتری برای یافتن این‌‏که الزامات گفته شده برآورده شده است به شما کمک می‌‏کند.

    • اهمیت رهبری در مدیریت برتر: هر چه مدیران برتر یک شرکت مشارکت بیشتری در QMS داشته باشند، شانس موفقیت بیشتری وجود دارد و نتیجه بهتر اجرا می‏‌شود.

اما اگر مدیریت ارشد که دارای کنترل جریان نقدی سازمان است بتواند مزایای سیستم را ببیند احتمال استفاده از آن به بهترین نحو وجود دارد.

    • تعامل افراد: افراد در سراسر سازمان می‏‌توانند ارزش ایجاد کنند، برای اطمینان از این کار QMS بر روی شایستگی افراد تمرکز می‏‌کند تا افراد بتواند در ایجاد ارزش‌‏ها شرکت کنند.

با داشتن افراد توانمند که برای ایجاد ارزش تلاش می‏‌کنند، این موضوع می‌‏تواند یک نیروی محرکه برای تحقق اهداف سازمان و پیشرفت باشد.

    • رویکرد فرآیند: تلاش برای بهبود یک سیستم کلی می‌‏تواند محکوم به شکست باشد، اما اگر این سیستم را به فرآیندهای مرتبط به هم کوچک‌تر تقسیم کنیم می‏‌توانیم روی فرآیندهای فردی سیستم تمرکز کنیم و نتایج سازگارتر و قابل پیش ‏بینی‌‏تری را رقم بزنیم.

کنترل و بهبود فرآیندهای فردی راه بسیار مؤثری برای بهبود و کنترل کل سیستم است.

    • بهبود: شرکت‏‌هایی که در یک بازار رقابتی راکد می‏‌شوند تحت فشار زیادی قرار می‏‌گیرند و برای مقابله با این فشار باید با کاهش هزینه‌‏ها و حفظ سهم خود در بازار بهبود یابند.

این موضوع باعث می‏‌شود که شرکت نسبت به تغییرات داخلی و خارجی واکنش نشان دهد تا بتواند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند، داشتن یک خط مشی کیفیت با اهدافی که با این خط مشی سازگار است در جهت بهبود کار می‌‏کند، اهداف باید برنامه ‏ریزی شده و هوشمند باشند و تغییرات را ایجاد کنند.

    • تصمیم گیری مبتنی بر شواهد: اگر تصمیم‏ گیری بر اساس تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده‏‌ها باشد به احتمال زیاد به نتایج مطلوب می‏ انجامد.

در الزامات ISO9001 بر نظارت اندازه ‏گیری تمرکز شده است، برای آن که بدانیم یک فرآیند به خوبی کار می‏‌کند، نیاز به داده‌‏های درست داریم که آن‏‌ها را برای برنامه‏‌ریزی و ارزیابی استفاده کنیم؛ بنابراین حفظ سوابق خوب برای عمل به اصول مدیریت کیفیت بسیار مهم می‏‌باشد.

    • مدیریت روابط: مدیریت روابط در استانداردهای بین المللی کیفیت چیست ؟ روابط با اشخاصی مانند مشتریان، کارکنان و تأمین ‏کنندگان بسیار مهم است و می‌‏تواند بر عملکرد سازمان تأثیر زیادی بگذارد، بنابراین مدیریت این روابط بسیار اهمیت دارد و باعث موفقیت سازمان می‏‌شود.

شرکت‌‏های موفق این روابط را به عنوان مشارکت می‌‏بینند و ارتباط بهتری با مشتریان، کارکنان و تأمین کنندگان دارند.

کنترل کیفیت با کمک نرم ‏افزار

نرم‏ افزار کنترل کیفیت (QC) یک سیستم رسمی است که به دستیابی بر اهداف کنترل کیفیت کمک کرده و برنامه ‏ریزی‌‏ها و مسئولیت‏‌های رسیدن به این اهداف را مستند می‏‌کند، QMS به هماهنگی و هدایت فعالیت‏‌های سازمان برای تأمین نیازهای مشتری و مقررات بهبود کارآیی‏‌ها به صورت همیشگی کمک می‏‌کند.

پیاده سازی این نرم ‏افزار بر بخش‌‏های مختلف سازمان تأثیر می‏‌گذارد و باعث بهبود عملکرد می‏‌شود که از فواید آن می‏‌توان به تأمین نیازهای مشتری، فروش بیشتر و سود بیشتر اشاره کرد.

نیازهای سازمان با مقرون به صرفه‌‏ترین روش تأمین می‏‌شود و با ایجاد فضای کار رشد و سود بیشتر را به ارمغان می‌‏آورد، همچنین داده‏‌های مستند و دقیق می‌‏تواند موجب بهبود فرآیند تولید و جلوگیری از اشتباهات آن، کاهش هزینه‏‌ها و ضایعات و شناسایی نقاط ضعف برای آموزش شود.

روز ملی کیفیت در تقویم رسمی کشور

آیا در تقویم رسمی کشور روزی را برای کیفیت و کنترل کیفیت نامگذاری کرده‌اند؟ 18 آبان روز ملی کیفیت در تقویم ایران نام‏گذاری شده است که به سازمان‏‌ها و شرکت‌‏هایی که در زمینه ارتقا کیفیت فعالیت چشم‏گیری انجام داده‌‏اند جوایزی اعطا می‏‌شود.

نامگذاری روز مخصوص در تقویم بخاطر اهمیت کیفیت چیست

روز ملی کیفیت در تقویم هجری شمسی

جایزۀ ملی کیفیت ایران

در 18 آبا که روز ملی کیفیت در تقویم رسمی کشور است، جایزه ملی کیفیت چیست ؟ شورای سیاست‏ گذاری، عالی‌‏ترین مرجع تصمیم ‏گیری در جایزه ملی کیفیت ایران است؛ طبق نظام‏نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد است و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان مجری جایزه کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را به عهده دارد.

یک تیم 12 نفره که کارشناسان متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث درآمدی هستند نیز دبیرخانه و شورای سیاست‏‌گذاری را در طرح‏ ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‏‌کنند؛ این جوایز ابعاد مختلفی دارند که 5 مورد زیر می‌باشد:

    1. مفاهیم کیفیت و سرآمدی کسب و کار را به زبان شیوا بیان می‌‏کنند.
    2. یک الگوی نظام‏‌مند برای طرح ‏ریزی و استقرار نظام مدیریتی جامع دارند.
    3. ابزار سیستماتیک خود ارزیاب هستند.
    4. به سازمان کمک می‏‌کنند که نظام مدیریت و عملکرد خود را براساس معیارهای معین ارزیابی کنند.
    5. به سازمان کمک می‏‌کنند تا به اهداف خود از جمله رضایت مشتری، افزایش مشارکت کارکنان، بهبود مستمر، دستیابی به نتایج پایدار مالی و اقتصادی را محقق سازند.

مدیریت جامع کیفیت چیست

جامع ترین مدیریت کیفیت چیست ؟ استفاده از سیستم ‏های باکیفیت به خصوص استانداردهای ISO9000 به تشویق آقای مهندس میراحمد سادات، رئیس سابق مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با دورهای توجیهی به خصوص سمینار ISO9000 که در سال 1369 در رشت برگزار شد آغاز گردید.

با حرکت تأثیرگذار ترجمه و انتشار استاندارد ISO9000 و همت مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران آغاز شد و اخیرا نیز با ترجمه و انتشار ویرایش فعال نسخه 2000 استمرار یافته است.

مدیریت کیفیت جامع (TQM) یک سیستم مدیریتی را شامل می‌‏شود که در آن یک شرکت از طریق تعهد به نیازهای مشتری پیشرفت می‏‌کند، سازمانی که از تمام کارکنان خود می‌‏خواهد که استانداردهای بالا را حفظ کنند و برای بهبود مستمر تلاش کنند، می‌‏تواند به این هدف برسد؛ مدیریت کیفیت جامع پدر بعضی از سیستم‌‏های مدیریت مانند ISO، Sigma، Lean و Six است.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم بگوییم که کیفیت چیست به این توضیح بسنده خواهیم کرد که کیفیت در واقع به معنای برآورده کردن نیازهای خریدار با توجه به هدف تولید یک کالا یا خدمت می‏‌باشد؛ هر فرد می‏‌تواند نظری متفاوت راجع به کیفیت یک محصول داشته باشد، اما این موضوع با بعضی استانداردها قابل اندازه‏‌گیری می‏‌باشد.

در این مقاله سعی شد که سؤالات و ابهامات شما در زمینه کیفیت چیست ، کنترل کیفیت در سازمان‌‏ها و مدیریت کیفیت که به آن‌‏ها برای پیشرفت کمک می‏‌کند بپردازیم؛ سپاس از آن که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید به سوالات شما در خصوص موضوع تعاریف کیفیت چیست و تضمین کیفیت چیست در قسمت نظرات پاسخ داده خواهد شد.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "کیفیت به چه معناست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کیفیت در واقع به معنای برآورده کردن نیازهای خریدار با توجه به هدف تولید یک کالا یا خدمت می‏‌باشد؛ هر فرد می‏‌تواند نظری متفاوت راجع به کیفیت یک محصول داشته باشد، اما این موضوع با بعضی استانداردها قابل اندازه‏‌گیری می‏‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "کیفیت و مرغوبیت چه تفاوت هایی باهم دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کیفیت به طور کلی یک مفهوم انتزاعی است که می‏‌تواند از نظر هر فرد متفاوت باشد؛ همچنین کیفیت از نظر تولید کننده و مشتری به علت داشتن دیدگاه‏‌های متفاوت معمولا تفاوت دارد، اما مرغوبیت که با روش‌‏های متفاوت استانداردسازی قابل اندازه ‏گیری است عامل مهمی در تعیین حداقل کیفیت کالا می‌‏باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "تضمین کیفیت چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تضمین کیفیت راهی است که از خطاها و شکایت‏‌ها در هنگام تحویل محصولات یا خدمات به مشتری جلوگیری می‌‏کند و باعث توسعه فروش می‌شود. تضمین کیفیت طبق گواهی ISO9000 بخشی از مدیریت کیفیت کالا می‏‌باشد که در جهت اطمینان از الزامات کیفی صورت می‏‌گیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "کنترل کیفیت محصول چه مفهومی را به مشتری و سازمان می رساند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کنترل کیفیت شامل آزمون‌‏ها و ارزیابی‏‌هایی است که بر روی تولیدات انجام می‏‌شود تا نشان دهد که محصولات تا چه اندازه با مشخصات مدنظر یا استانداردهای تعریف شده هماهنگ‏ هستند، کنترل کیفیت یکی از مهم‌ترین بخش‌‏های سازمان است که باید زیر نظر مدیران ارشد سازمان صورت بگیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت از نظر چگونگی بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت چه معنایی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کنترل کیفیت به معنی پیدا کردن و حذف منابع مشکلات کیفیت، برای این ‏که محصولات هر چه بیشتر نیازهای مشتری را برآورده کند می‌‏باشد؛ اما تضمین کیفیت ایجاد یک سیستم مدیریت خوب و ارزیابی آن برای ممیزی‏‌های سازگار با دوره عملیاتی سیستم است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.