نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت را می‌دانید؟ امروزه از چک به عنوان ابزاری برای نقل و انتقال پول، خرید و فروش کالا یا خدمات و ارائه تضمین برنامه مالی استفاده می­‌شود؛ اما با توجه به مشکلاتی که در خصوص وصول چک‌­های قدیمی وجود داشت، بانک مرکزی اقدام به تولید و انتشار دسته چک صیادی نمود.

سامانه صیاد سامانه­‌ای است که در آن صادر کننده چک اقدام به ثبت چک به نام گیرنده چک می‌­کند و گیرنده چک نیز باید با تایید و یا رد چک قبول یا عدم قبول چک را به طرف مقابل اعلام کند. در مقاله پیش رو قصد داریم توضیحات چک های بانک ملت را ارائه دهیم.

مقاله ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت را چه کسانی بخوانند؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
صاحبان مشاغل و کسانی که با چک سروکار دارند

سامانه صیاد بانک ملت

با راه اندازی سامانه ثبت چک صیادی بانک ملت به آدرس ebanking.bankmellat.ir و نرم افزار ثبت چک صیاد بانک ملت برای تلفن‌های همراه، صادر کننده و گیرنده چک به راحتی و به صورت غیر حضوری می­‌توانند نسبت به ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک ملت اقدام نمایند.

نحوه ورود به سامانه صیاد بانک ملت

برای ورود به سامانه صیاد بانک ملت ابتدا باید آدرس اینترنتی ebanking.bankmellat.ir را در اینترنت جستجو و پس از ورود به سایت با توجه به انتخاب گزینه اشخاص حقیقی یا حقوقی، نسبت به ثبت نام در سامانه جهت دریافت نام کاربری و پسورد اقدام کرد.

نکته مهم

تنها افرادی می‌­توانند وارد سامانه ثبت چک صياد بانک ملت شوند که نسبت به افتتاح حساب جاری با دسته چک در بانک ملت اقدام کرده باشند؛ در غیر این صورت دریافت نام کاربری و رمز عبور از سامانه امکان پذیر نخواهد بود.

روش ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

بانک ملت با هدف تسهیل در امر ثبت چک مشتریان مربوط به خود امکاناتی به صورت سامانه اینترنتی صیاد، موبایل بانک، دستگاه خودپرداز، برنامه حسابداری شرکتی، پیامک را طراحی و پیاده سازی کرده است؛ با این اقدام بانک ملت مشتریان این بانک در هر شرایطی می­‌توانند نسبت به ثبت چک به نام گیرنده چک اقدام نمایند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

آموزش تصویری نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

در صورتی که شما از مشتریان بانک ملت هستید و می‌خواهید اقدام به ثبت چک ملت نمایید، می­‌توانید از طریق ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت مطابق تصاویر زیر اقدام نمایید.

آموزش مرحله به مرحله ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

برای ثبت چک صیادی ابتدا وارد سامانه صیاد بانک ملت می‌شوید

پس از ورود به سامانه صیاد بانک ملت، باید نوع هویت خود را مشخص کنید تا مراحل بعدی را مطابق آن بگذارنید. نحوه ثبت چک در سامانه صیاد تمامی بانک‌ها به هم شبیه است.

مرحله دوم ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

وارد کردن مشخصات صاحب چک جهت ثبت آن

پس از آن که انتخاب کردید، حقیقی هستید یا حقوقی در مرحله بعد باید گزینه چک کاغذی/ الکترونیکی را انتخاب کنید.

مراحل ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

انتخاب گزینه چک کاغذی الکترونیکی برای ثبت چک در سامانه

بعد از آن که موارد فوق را تکمیل کردید با موافقت شرایط و ضوابط مانند تصویر زیر می‌توانید چک خود را در سامانه ثبت کنید.

مرحله آخر ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

پیش نمایش اطلاعات جهت تایید ثبت چک

در مرحله آخر نیز تمامی اطلاعاتی که وارد کرده‌اید به صورت پیش نمایش به شما نشان داده می‌شود که اگر اشتباهی در آن‌ها نبود، می‌توانید چک را ثبت کنید.

ثبت چک صیادی بانک ملت با گوشی موبایل همراه با تصاویر

برای اینکه مشتریان بانک ملت بتوانند به راحتی نسبت به ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت اقدام کنند، این امکان از طریق تلفن‌های همراه نیز برای آن‌­ها میسر شده است؛ برای این هدف بعد از افتتاح حساب در یکی از شعب بانک ملت آن­‌ها می‌­توانند طبق توضیحاتی که در ادامه آمده است، نسبت به ثبت چک ملت در همراه بانک اقدام کنند.

دانلود نرم افزار ثبت چک صیاد بانک ملت

مشتریان بانک ملت که می‌­خواهند از بانکداری اینترنتی بانک ملت استفاده کنند، می‌­توانند نسبت به دانلود و نصب همراه بانک ملت از سایت بانک ملت و یا سایر سایت­‌های مجاز دانلود اقدام کنند. بانک ملت برای مشتریان با گوشی آیفون نرم افزار مختص IOS و برای مشتریان با گوشی اندروید نرم افزار مختص اندروید را تخصیص داده است.

راهنمای ثبت چک صیادی در نرم افزار چک صیاد بانک ملت

به طور کلی ثبت صدور چک در همراه بانک همانند ثبت صدور چک در سامانه صیاد بانک ملت است؛ روند کلی ثبت را در تصاویر زیر به صورت مرحله ای توضیح داده‌ایم.

ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت و تایید آن

ثبت چک صیادی در نرم افزار بانک ملت

پس از ورود به برنامه همراه بانک ملت، باید گزینه ثبت صدور چک را انتخاب کنید تا بتوانید مراحل دیگر را نیز انجام دهید.

ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت و همراه بانک

انتخاب گزینه صدور و ثبت چک در همراه بانک ملت

در صفحه ثبت چک، اطلاعات صاحب حساب، مبلغ و تاریخ چک و مشخصات گیرنده چک را در صفحه باز شده وارد کنید.

آموزش ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

ثبت اطلاعات چک و توضیحات آن

ثبت چک صیادی بانک ملت با پیامک

ثبت چک در سامانه از بروز چک برگشتی جلوگیری می‌کند؟ اما اگر شخص گوشی هوشمند نداشته باشد چگونه باید چک خود را ثبت کند؟ حتی در صورتی که مشتریان بانک ملت به اینترنت دسترسی نداشته باشند، می‌­توانند با استفاده از سامانه پیامکی طراحی شده نسبت به ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت اقدام کنند، برای این امر صادر کننده چک باید عدد 2،1 یا 3 را به شماره 15560018 پیامک کنند. عددهای گفته شده به شرح زیر می‌باشد:

ردیف توضیح اعداد پیامک شده 
1 عدد ۱ جهت ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت
2 عدد ۲ جهت ثبت تایید چک بانک ملت
3 عدد ۳ جهت ثبت انتقال چک بانک ملت

بعد از دریافت پیامک از بانک ملت، باید اطلاعات چک را به ترتیبی که در پیامک ذکر شده برای سامانه بانک ملت ارسال نماید، با ارسال پیامک در صورتی که اطلاعات به درستی ثبت شده باشد، پیامک تایید از طرف سامانه برای شخص صادر و عملیات به پایان می‌­رسد.

آموزش تایید و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد بانک ملت

در مقاله ثبت چک صیادی بانک ملی نحوه تایید و انتقال را نیز توضیح دادیم. در سامانه صیاد بانک ملت علاوه بر امکان صدور چک امکاناتی از جمله تایید چک صادر شده از طرف دیگران و انتقال چک به شخص ثالث نیز وجود دارد؛ تمامی فرآیندهای مربوط به صدور، تایید، رد و انتقال چک در سامانه صیاد بانک ملت، نرم افزار همراه بانک ملت و از طریق پیامک امکان پذیر است.

تایید چک در سامانه صیاد بانک ملت

بعد از این که صادر کننده چک نسبت به ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت اقدام نمود، گیرنده چک باید به کارپوشه مربوط به خود در همراه بانک یا سامانه صیاد مراجعه و با توجه به اطلاعات ثبت شده مربوط به چک از جمله مبلغ، تاریخ سررسید، شماره سریال چک نسبت به تایید یا رد چک اقدام کند.

نکته مهم

با تایید چک توسط گیرنده چک در واقع آن شخص، صحت اطلاعات چک صادر شده را تایید می­‌کند و نسبت به انتقال چک به شخص ثالث و یا وصول آن در تاریخ مقرر می­‌تواند اقدام کند.

انتقال چک در سامانه صیاد بانک ملت

دارندگان چک­‌های قدیمی برای انتقال آن در وجه شخص ثالث باید اقدام به پشت نویسی یا ظهر نویسی چک می‌­کردند، اما در خصوص چک‌­های صیادی با ایجاد سامانه صیاد این فرآیند به صورت اینترنتی و بدون نیاز به ظهرنویسی و با استفاده از گزینه انتقال انجام می‌شود.

اشخاص حقیقی و حقوقی که برای معاملات خود، چک صادر می‌کنند باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنند؛ در غیر این صورت با توجه به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مشمول جریمه می‌شوند.

استعلام چک در سامانه صیاد بانک ملت

همانطور که در مطالب قبل گفته شد، سامانه‌ی صیاد بانک ملت برای ثبت، تایید و انتقال چک­‌های صادر شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر این امکان استعلام چک‌های بانک ملت برای تایید صحت اطلاعات چک صادر شده نیز در این سامانه وجود دارد.

پرسش و پاسخ‌های مهم درباره ثبت چک صیادی بانک ملت

با توجه به آن که مدت زیادی از صدور دسته چک‌های جدید بنفش رنگ به نام چک صیادی نمی‌گذرد، سوالات متعددی در خصوص ماهیت حساب‌ آن‌ها در سازمان‌ها و خرید برنامه حسابداری جهت صدور و ثبت چک به وجود آمده است؛ در مطالب قبل سعی بر این شد که توضیحات کاملی در خصوص ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت ارائه شودT در ادامه به چند پرسش مهم در این خصوص پاسخ داده شده است.

ثبت چک با نرم افزار صیاد بانک ملت برای گوشی های اندروید و آیفون

با توجه به این که نرم افزار صیاد بانک ملت هم برای گوشی­‌های آیفون و هم اندروید به صورت مجزا طراحی و پیاده سازی شده است، در نتیجه دارندگان هرکدام از گوشی‌ها با نصب نرم افزار مخصوص می­‌توانند نسبت به ثبت چک صیادی در سامانه اقدام نمایند.

سامانه ثبت چک صیاد بانک ملت شامل چه امکاناتی است؟

سامانه ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت دارای امکاناتی می‌باشد که در تصویر زیر آن‌ها را نام برده‌ایم.

امکانات ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت

آشنایی با امکانات سامانه صیاد بانک ملت

آیا ثبت چک صیاد در سامانه بانک ملت فقط برای کاربران بانکداری اینترنتی بانک ملت مجاز است؟

با توجه به این که امکان عدم دسترسی کاربران به اینترنت در نقاط مختلف وجود دارد، برای ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت مشتریان این بانک علاوه بر ثبت چک در سامانه می­‌توانند به صورت حضوری به شعبه مراجعه کنند و یا با استفاده از سامانه پیامکی نیز می‌­توانند عملیات مربوطه را انجام دهند.

ثبت چک صیادی در سامانه بانک ملت اجباری است؟

ثبت چک صیادی در سامانه بانک ملت اجباری است؛ زیرا در صورتی که چکی در سامانه ثبت نشود، چک مذکور هیچ گونه ارزش و اعتباری نخواهد داشت و بانک در سررسید نمی­‌تواند نسبت به وصول مطالبات گیرنده چک و یا برگشت چک در صورت عدم موجودی اقدام کند.

نتیجه گیری

طبق قانون جدید چک، بعد از این که افراد نسبت به دریافت دسته چک صیادی اقدام کردند، برای صدور چک در وجه اشخاص و یا تایید چک دریافتی باید به سامانه صیاد مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند؛ به عنوان مثال شخصی که می­‌خواهد چک بانک ملت را صادر کنند باید با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت آشنایی کافی داشته باشد.

در مقاله‌ای که خواندید سعی کردیم تمام موارد ثبت چک سامانه ملت را به شما توضیح دهیم تا بتوانید از طریق روش‌های متفاوت چک‌های خود را ثبت و یا تایید کنید؛ در انتها اگر سوالی در خصوص ثبت چک بانک ملت داشتید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش نرم افزار خزانه داری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "نحوه ثبت چک بانک ملت از طریق پیامک چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حتی در صورتی که مشتریان بانک ملت به اینترنت دسترسی نداشته باشند، می‌­توانند با استفاده از سامانه پیامکی طراحی شده نسبت به ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت اقدام کنند، برای این امر صادر کننده چک باید عدد 2،1 یا 3 را به شماره 15560018 پیامک کنند" } },{ "@type": "Question", "name": "تایید چک در سامانه صیاد بانک ملت چگونه انجام می شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بعد از این که صادر کننده چک نسبت به ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت اقدام نمود، گیرنده چک باید به کارپوشه مربوط به خود در همراه بانک یا سامانه صیاد مراجعه و با توجه به اطلاعات ثبت شده مربوط به چک از جمله مبلغ، تاریخ سررسید، شماره سریال چک نسبت به تایید یا رد چک اقدام کند." } },{ "@type": "Question", "name": "امکانات سامانه صیاد بانک ملت چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ثبت چک، تایید و رد چک و انتقال چک می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا ثبت چک اجباری است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ثبت چک صیادی در سامانه بانک ملت اجباری است؛ زیرا در صورتی که چکی در سامانه ثبت نشود، چک مذکور هیچ گونه ارزش و اعتباری نخواهد داشت و بانک در سررسید نمی­‌تواند نسبت به وصول مطالبات گیرنده چک و یا برگشت چک در صورت عدم موجودی اقدام کند." } },{ "@type": "Question", "name": "چک های بانک ملت را چگونه می‌توان ثبت کرد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با راه اندازی سامانه ثبت چک صیادی بانک ملت به آدرس ebanking.bankmellat.ir و نرم افزار ثبت چک صیاد بانک ملت برای تلفن‌های همراه، صادر کننده و گیرنده چک به راحتی و به صورت غیر حضوری می­‌توانند نسبت به ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک ملت اقدام نمایند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.