نحوه ثبت چک در سامانه صیاد را به یاد دارید؟ امروزه بابت معاملات صورت گرفته به خصوص معاملات نسیه، افراد از روش‌­های مختلفی برای نقل و انتقال پول استفاده می­‌کنند؛ یکی از روش­‌های معتبر در برنامه مالی افراد برای تسویه حساب خود، صدور چک در وجه طرف مقابل است.

برای آشنایی با نحوه ثبت چک صیادی در سامانه در مقاله پیش رو به موضوعات مهم و نکات ضرروی ثبت و انتقال چک پرداخته‌ایم، تا بتوانید از روش‌های مختلف چک‌های خود را به نام گیرنده آن ثبت کنید. اگر با دریافت و پرداخت چک سروکار دارید تا انتها با ما باشید.

خواندن نحوه ثبت چک در سامانه صیاد به چه کسانی پیشنهاد شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
صاحبان مشاغل
حسابداران و کمک حسابداران
اشخاصی که در معاملات خود از چک استفاده می‌کنند

سامانه صیاد چیست؟

در دوره های حسابداری زمانی که حسابداری مقدماتی آموزش داده می‌شود، شما با اسناد پرداختنی آشنا شده‌اید که یکی از این اسناد، چک می‌باشد و طبق قانون جدید چک تمامی دارندگان چک باید در زمان صدور آن، در سامانه صیاد ثبت کنند. سامانه صیاد چه کاربردی دارد؟

سامانه صیاد یا سامانه صدور یکپارچه دسته چک، سامانه‌­ای است که با هدف جلوگیری از صدور دسته چک برای افراد بدحساب، کنترل استعلام حساب صادرکننده‌ چک توسط گیرنده، کاهش آمار چک برگشتی و در نتیجه افزایش اعتبار چک در معاملات صورت گرفته، به وسیله بانک مرکزی راه اندازی شده است.

در این سامانه دارندگان چک نسبت به ثبت و انتقال چک و همچنین گیرندگان چک نسبت به تایید و یا رد چک می­‌توانند اقدام کنند، نحوه ثبت چک در سامانه صیاد برای تمامی بانک‌­ها مشابه یکدیگر است؛ به عبارتی نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی تفاوتی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک رسالت ندارد.

آشنا شدن با مراحل و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

انجام مراحل ثبت چک در سامانه صیاد

سامانه ثبت چک صیادی

سامانه ثبت چک صیادی یا سامانه صیاد، سامانه­‌ای است که دارنده چک بدون در نظر گرفتن بانک صادر کننده چک می­‌تواند در آن نسبت به انتقال چک به شخص دیگری بابت معامله صورت گرفته اقدام کند، با راه اندازی این سامانه اطلاعات هویتی صاحب چک بر روی چک درج شده و امکان سوء استفاده مالی از چک­‌ها کاهش می­یابد.

ضرورت ثبت چک در سامانه صیاد

با ثبت چک در سامانه صیاد، امکان جعل برگه‌های دسته چک از بین می‌­رود، همچنین افراد قبل از دریافت چک از دیگری می‌توانند اعتبار صادر کننده چک را از سامانه صیاد بررسی نمایند؛ علاوه بر این دسته ‌چک الکترونیکی مفقود نشده و حتی در صورت مفقود شدن دسته چک فیزیکی، هیچ فرد دیگری نمی‌تواند از آن دسته چک استفاده نماید.

برابر ماده 21 قانون جدید صدور چک، صادرکننده چک باید نسبت به ثبت اطلاعات چک از جمله ذینفع یا گیرنده چک، مبلغ و تاریخ چک در سامانه صیاد اقدام کند و پس از ثبت چک، مجاز به تحویل چک به ذینفع می‌باشد. ذینفع نیز با دریافت چک باید به سامانه صیاد مراجعه و نسبت به تایید چک دریافتی اقدام کند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

اگر شخصی بخواهد با روش‌­های جدید نسبت به واگذاری برگ چک اقدام کند، باید با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد آشنایی داشته باشد، قبل از هر چیز صادرکننده چک باید نسبت به ثبت مندرجات چک، از جمله تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی گیرنده چک را علاوه بر برگه چک فیزیکی، در سامانه صیاد اقدام کند. روش‌های ثبت چک در سامانه صیاد شامل موارد زیر است:

  • استفاه از اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی مانند اپلیکیشن تاپ
  • استفاده از برنامه‌های موبایل بانک یا همراه بانک
  • مراجعه حضوری به شعب بانکی و ثبت چک در شعب بانک
نکته مهم

برای صدور چک از طریق موبایل بانک‌ها و یا برنامه‌های موبایلی پرداخت ابتدا دسترسی به هر یک از این ابزارها از بانک صادر کننده دسته چک دریافت شود و سپس از آن­‌ها استفاده شود.

آموزش تصویری مراحل ثبت چک در سامانه صیاد

برای ثبت چک صیادی در سامانه چک، باید با استفاده از موبایل بانک یا همراه بانک مربوطه یا اپلیکیشن‌های معتبر معرفی شده توسط بانک مرکزی اقدام شود؛ روند ثبت چک در تمامی این اپلیکیشن‌ها مشابه یکدیگر است و در ادامه قصد داریم آموزش تصویری مراحل ثبت چک در سامانه صیاد را شرح دهیم.

در ابتدا باید به پنل کاربری یکی از همراه بانک­‌ها یا اپلیکیشن­‌های معرفی شده توسط بانک مرکزی وارد شوید و سپس مطابق تصویر زیر، گزینه “ثبت” را انتخاب کنید.

اولین مرحله از نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

در مرحله اول باید گزینه ثبت را انتخاب کنید

نکته:
ورود به سامانه صیاد برای ثبت چک با استفاده از نام کاربری و رمز عبور تخصیص داده شده انجام می­‌شود.

مرحله دوم از نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

بعد از انتخاب ثبت باید شناسه چک را وارد کنید

پس از آن که گزینه ثبت را انتخاب و شناسه صیاد درج شده روی برگه چک را وارد کردید، باید در صفحه و مرحله بعدی مطابق تصویر زیر مشخصات چک را وارد کنید.

یکی دیگر از مراحل نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

درج شماره حساب و مشخصات چک

اگر اطلاعاتی که وارد کردید، صحیح باشد و با مشخصات ثبت شده در بانک مغایرت نداشته باشد، در مرحله بعدی با توجه به تصویر از شما کدملی یا کدحقوقی می‌خواهد.

آشنایی کامل با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

وارد کردن کدملی و یا کدحقوقی

زمانی که کد حقوقی یا کدملی خود را وارد کردید، کار به اتمام می‌رسد و پیش نمایشی از اطلاعات وارد شده، نشان می‌دهد که در صورت صحیح بود باید بر روی گزینه سبز رنگ ثبت کلیک کنید.

مرحله آخر از نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

تاییدیه و ثبت شدن چک در سامانه صیاد

بعد از انجام مراحلی که در تصاویر فوق شرح دادیم، چک توسط صادرکننده در سامانه ثبت می‌شود و دارنده چک باید آن را تایید و یا رد نماید.

نکات مهم هنگام ثبت چک صیاد

با توجه به عدم آشنایی تمامی افراد جامعه با چک صیادی و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در زمان واگذاری چک به طرف مقابل برای افراد سوالات متعددی به وجود می­‌آید، در این قسمت نکاتی در رابطه با ثبت چک صیاد ارائه شده تا افراد با توجه به این نکات راحت­‌تر بتوانند عملیات ثبت را انجام دهند.

    • قبل از ثبت چک در سامانه چک صیادی، از آموزش‌­های موجود در اینترنت از جمله فیلم نحوه ثبت چک در سامانه صیاد استفاده شود.
    • صادر کننده چک باید با نحوه ثبت چک در سامانه صیادی آشنایی داشته باشد؛ زیرا وی وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد را بر عهده دارد.
    • رنگ چک های جديد که مشمول ثبت در سامانه صياد هستند، بنفش می باشد.
    • اطلاعات درج شده بر روی چک شامل تاريخ، مبلغ، ذينفع و بابت بايد با اطلاعات مندرج در سامانه صياد توسط صادرکننده دقيقا کنترل شود، هرگونه مغايرت مانع از وصول چک می­‌شود.
    • صدور چک های جديد در وجه حامل ممنوع است و بانک‌­ها از پذيرش آن­‌ها خودداری خواهند کرد.
    • ثبت صدور و انتقال چک در سامانه صياد، جايگزين پشت نويسی در چک شده و نيازی به پشت نويسی چک­‌های جديد نیست.
نحوه ثبت چک در سامانه صیاد و از طریق پیامک

آشنایی با ثبت چک از طریق پیامک

ثبت چک از طریق پیامک در سامانه صیاد

علاوه بر روش‌­های اینترنتی ثبت چک در سامانه صیاد، بانک مرکزی برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، سامانه پیامکی را نیز طراحی و به اجرا درآورده است؛ برای ثبت چک از طریق پیامک در سامانه صیاد باید پیامک مشخصی به سامانه پیامکی 04040701701 ارسال شود. قالب پیامک مذکور از سمت چپ به راست به شرح زیر است:

#کدملی گیرنده*مبلغ به ریال*تاریخ سررسید*شناسه 16 رقمی چک*کدملی صادر کننده*3*

نحوه ثبت چک صیاد در برنامه­‌های موبایل

استفاده از اپلیکیشن‌های قابل نصب بر روی موبایل یکی از روش‌های ثبت چک در سامانه صیاد است؛ البته پیشنهاد می‌شود که از برنامه‌های معرفی شده توسط بانک مرکزی در این خصوص استفاده شود تا دچار کلاهبرداری اینترنتی نشوید، برای این امر دانلود و نصب برنامه موردنظر بر روی تلفن همراه الزامی‌ست.

بعد از دانلود و نصب برنامه باید نسبت به ایجاد پنل کاربری اقدام کرد، بعد از ایجاد پنل و یا به عبارت دیگر ایجاد نام کاربری و کلمه عبور، صادرکننده چک برای انتقال چک به شخص دیگری باید وارد برنامه موردنظر خود شود. از جمله برنامه­‌های موجود به برنامه آپ، برنامه‌ی تاپ و اپلیکیشن 724 می‌­توانیم اشاره کنیم.

مراحل ثبت چک در سامانه صیاد برنامه آپ

تعداد زیادی از برنامه­‌ها برای پرداخت، کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض وجود دارد؛ اما با توجه به حساسیت موضوع ثبت سامانه صیاد برنامه‌­های کمتری مجوز لازم را از بانک مرکزی دریافت کرده‌­اند، یکی از این برنامه­‌های معرفی شده از طرف بانک مرکزی، برنامه آپ است. نحوه ثبت چک در سامانه صیاد از طریق برنامه آپ به شرح موارد زیر می‌باشد:

ردیف  نحوه ثبت چک در سامانه صیاد از طریق برنامه آپ 
1 دانلود، نصب و ایجاد پنل کاربری در برنامه آپ
2 ورود به برنامه و انتخاب “گزینه چک صیادی”
3 انتخاب گزینه “ثبت چک صیادی”
4 انتخاب نام بانک و درج شماره سریال 16 رقمی چک صیادی
5 وارد کردن اطلاعات بانکی مانند رمز دوم یک بار مصرف، شماره کارت، تاریخ انقضاء و CVV2 و انتخاب گزینه “استعلام”
6 در صورت صحیح بودن اطلاعات، تایید اطلاعات درج شده در برنامه

ثبت چک صیاد در اپلیکیشن 724

یکی دیگر از برنامه‌هایی که اتحادیه ها می‌توانند برای ثبت چک خود استفاده کنند، اپلیکیشن 724 می‌باشد. نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در اپلیکیشن 724 به شرح زیر اقدامات زیر است:

    • دانلود و نصب برنامه بر روی تلفن همراه
    • ورود به برنامه و انتخاب گزینه “سامانه صیاد”
    • انتخاب گزینه “خدمات صادر کننده چک”
    • انتخاب گزینه “ثبت چک”
    • انتخاب بانک و کلیک بر روی ادامه
    • وارد کردن اطلاعات بانکی مانند رمز دوم یک بار مصرف، شماره کارت، تاریخ انقضاء و CVV2 و برای احراز هویت
    • وارد کردن اطلاعات چک صیادی مانند شناسه 16 رقمی چک و تایید آن

به خوبی می‌دانیم که چک در معاملات مالی موسسات از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و با کمک نرم افزار چاپ چک می‌توانید، چکی بدون ایراد و مشکل صادر و نظارتی کامل بر برنامه اموال خود داشته باشید. به نکته‌ای که در تصویر زیر نیز بیان شده است توجه داشته باشید.

یکی از نکات مهم نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

برای انجام خدمات چک در برنامه های موبایل باید سیم کارت به نام شخص باشد

نحوه ثبت چک صیاد در برنامه‌ی تاپ

یکی دیگر از برنامه‌­های مورد تایید بانک مرکزی جهت ثبت چک در سامانه صیاد، برنامه تاپ است، نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در برنامه آپ به اقداماتی زیر نیازمند است:

    • دانلود و نصب برنامه بر روی تلفن همراه
    • ورود به برنامه و انتخاب گزینه “سامانه چک صیاد”
    • انتخاب گزینه “ثبت چک صادر شده”
    • ثبت اطلاعات لازم شامل مبلغ دقیق چک، مشخصات دریافت کننده چک (کسی که چک را تحویل می‌گیرد) و تاریخ سررسید و تایید آن­‌ها
    • پس از این مرحله باید منتظر دریافت پیام برنامه مبنی بر اجازه صدور چک را باشید.
    • پس از دریافت پیام تایید فرآیند ثبت چک به صورت رسمی در شبکه بانکی کشور ثبت شده است.

نحوه ثبت چک صیاد در درگاه و سایت رسمی بانک مورد نظر

یکی از انواع حواله‌های بانکی تحت جدیدترین قوانین چک و تحت نظارت بانکی مرکزی که امرزوه کاربرد فراوانی پیدا کرده است، چک صیادی با رنگ بنفش است، برای ثبت چک صیادی افراد می‌­توانند نسبت به دسترسی ابزارهای همراه بانک، درگاه و سایت رسمی از بانک مورد نظر اقدام کنند.

بعد از دریافت دسترسی لازم، آن­‌ها می‌­توانند نسبت به انجام فرآیندهای ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد از طریق ابزارهای یاد شده اقدام نمایند؛ در ادامه در خصوص نحوه ثبت چک در سامانه صیاد از طریق همراه بانک، درگاه و وب سایت رسمی بانک­‌ها به صورت مختصر شرح داده شده است.

ثبت چک صیادی بانک ملی

برحسب دستور بانک مرکزی تمامی بانک­‌های صادر کننده چک خدمات اینترنتی مربوط به ثبت چک‌­های صیادی را در برنامه‌­ها و درگاه‌های اینترنتی خود قرار داده‌­اند، برای ثبت چک صیادی بانک ملی علاوه بر استفاده از برنامه‌­های موبایلی 724، تاپ و آپ می‌­توان از طریق همراه بانک یا اینترنت بانک ملی مراجعه کرد.

با ورود به سامانه اینترنتی بانک ملی و یا برنامه موبایل بانک ملی و انتخاب گزینه ثبت چک صیادی، می­‌توان نسبت به احراز هویت صادر کننده چک و سپس ثبت اطلاعات چک صادره اقدام کرد.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون یکی از بانک­‌های صادر کننده دسته چک صیادی برای مشتریان و متقاضیان صاحب حساب در این بانک است، برای ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون باید ابتدا وارد سامانه مربوطه یا همراه بانک مربوط به بانک توسعه و تعاون شوید.

بعد از ورود به سامانه و انتخاب گزینه ثبت چک صیادی، سایر مراحل همانند روش‌­های قبل طی خواهد شد، یعنی علاوه بر ثبت کدملی صادر کننده چک و دریافت کننده چک، باید اطلاعات مربوط به چک از جمله سریال 16 رقمی، تاریخ، مبلغ به ریال نیز در سامانه ثبت شود.

ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی

در سامانه صیاد بانک مرکزی به آدرس اینترنتی www.cbi.ir از قسمت “نظام‌­های پرداخت و زیر ساخت” و بخش ” استعلام چک” تنها به استعلام چک و یا تایید یا رد چک می‌­توان اقدام کرد، در این سامانه هنوز امکان ثبت چک صیادی ایجاد نشده است.

برای ثبت چک صیادی می­‌توان از درگاه‌­های اینترنتی سایر بانک­‌ها و یا برنامه‌­های مورد تایید بانک مرکزی اقدام کرد؛ اما نکته قابل ذکر این است که روند ثبت چک در تمامی درگاه­‌های موجود تقریبا مشابه یکدیگر است، به عنوان مثال فرآیند ثبت چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد همانند فرآیند ثبت چک در سامانه صیاد بانک سپه است.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات

بانک صادرات با طراحی سامانه پیچک نسبت به اجرای دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی اقدام نموده است، مشتریان بانک صادرات با ورود به سامانه پیچک می­‌توانند اطلاعات چک نظیر مبلغ، شناسه صیاد چک، گیرنده چک، تاریخ و سریال چک را ثبت نمایند.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت

برای ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت با ورود به سامانه صیاد بانک تجارت باید از منو سمت راست گزینه “عملیات صیاد” و سپس گزینه “چک­‌های صادره” را انتخاب و در صفحه باز شده گزینه “ثبت چک” انتخاب شود، در مرحله بعدی بعد از ثبت اطلاعات چک و گیرنده نسبت به تایید اقدام ­شود.

به طور کلی با فراگیری نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در یک برنامه افراد می‌­توانند نسبت به ثبت چک در سامانه صیاد در سایر برنامه‌ها یا بانک‌­ها نیز اقدام کنند؛ به عبارتی نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک مسکن تفاوت زیادی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد یا با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک سپه نخواهد داشت.

استعلام چک صیاد چیست؟

در خصوص چک صیادی، سامانه صیاد و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در مطالب قبل توضیحات لازم ارائه گردید، اما یکی از مواردی که افراد مرتبط با صدور و دریافت چک باید با آن آشنا باشند، نحوه استعلام چک صیادی است؛ استعلام چک صیاد شامل استعلام وضعیت اعتباری چک، استعلام صادر کننده چک و استعلام زنجیره انتقالات چک است.

سامانه صیاد بانک مرکزی این امکان را برای افراد مهیا نموده است که تا قبل از دریافت چک از وضعیت اعتباری صادرکننده چک یا وضعیت ثبت یا عدم ثبت چک به نام خود اقدام نمایند، تا از این طریق بتوانند از صدور چک بلامحل، آمار چک‌های برگشتی بکاهند.

مراحل استعلام چک بعد از ثبت اطلاعات آن

همانطور که گفته شد وظیفه صادرکننده چک‌های صیادی این است که چک­‌های صیادی را در سامانه ثبت نماید و سپس آن را به گیرنده تحویل دهد؛ در این مرحله گیرنده چک وظیفه دارد که با استفاده از روش‌­های مطمئن و تایید شده بانک مرکزی نسبت به استعلام چک‌های صیادی اقدام و در نهایت چک دریافتی را تایید یا رد کند.

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد

برای ثبت انتقال چک در سامانه صیاد باید به همراه بانک، درگاه­‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌­های معرفی شده و مورد تایید بانک مرکزی وارد شد، بعد از ورود به سامانه می‌­توان نسبت به ثبت انتقال چک در سامانه صیاد اقدام کرد، به عنوان مثال ثبت انتقال چک در برنامه تاپ به شرح توضیحات تصویر زیر می‌باشد.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد و انتقال چک

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد

تایید چک در سامانه صیاد

در سامانه صیاد علاوه بر ثبت چک توسط صادر کننده چک، گیرنده چک نیز ظایف مشخصی دارد، گیرنده چک باید نسبت به مراجعه به سامانه صیاد اقدام و با توجه به شرایط و استعلام صورت گرفته در صورتی که چک صادره مورد تایید باشد، نسبت به تایید چک در سامانه صیاد اقدام کند.

پرسش و پاسخ متداول درباره نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

با توجه به این که مدت زمان کمی از پیدایش چک­‌های صیادی می‌­گذرد، سوالات متعددی برای دارندگان و گیرندگان چک به وجود می‌­آید، علاوه بر نحوه ثبت چک در سامانه صیاد که در مطالب قبل توضیح داده شد، در ادامه به 2 پرسش پرتکرار در این خصوص نیز پاسخ داده شده است.

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی، مودیانی که موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند، باید تمامی اسناد و مدارک معاملات مالی خود را در این سامانه ثبت و ارسال کنند تا مشمول جریمه نشوند.

1. آیا چک‌های قدیمی هم نیاز به ثبت در سامانه صیاد دارند؟

با توجه به اجرایی شدن قانون مربوط به چک‌­های صیادی و استفاده طیف گسترده‌­ای از افراد از این چک­‌ها، از ابتدای مهر ماه سال 1402 مقرر شده است که چک‌های قدیمی بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد و فقط از طریق شعب بانک‌های صادرکننده دسته چک پذیرفته می­‌شوند و دارندگان این دسته‌چک‌ها در فرصت باقی‌مانده می‌توانند به شعب خود مراجعه کرده و دسته‌چک صیادی جدید دریافت کنند.

در پاسخ باید گفت بانک مرکزی در حال جمع آوری چک های قدیم می‌باشد، ثبت این چک‌ها اجباری نیست و شما می‌توانید به طور اختیاری چک های قدیم را در سامانه صیاد ثبت نمایید.

2. اگر چکی در سامانه صیاد ثبت نشود چه می‌شود؟

در صورتی که چکی در سامانه صیاد ثبت نگردد، چک مذکور مشمول قانون صدور چک نبوده و سند مدنی به حساب می­‌آید؛ به عبارتی به عنوان کاغذی تلقی می­‌شود که در محاکم قضایی باید نسبت به واخواست عدم تادیه اقدام شود.

طبق قانون جدید تسویه چک، صرفا در سامانه تسویه چک و براساس استعلام از سامانه صیاد صورت می‌­گیرد، اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود، بانک‌ ها مکلفند از پرداخت وجه آن خودداری نمایند.

نتیجه گیری

با توجه به بروز مشکلات فراوان از جمله صدور چک بلامحل، آمار بالای چک­‌های برگشتی، سوء استفاده از چک­‌های دیگران بانک مرکزی اقدام به صدور دسته­ چک‌­های جدید بنفش رنگ به نام چک صیادی نموده است، افرادی که خواستار استفاده از این چک‌­ها هستند باید با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد آشنایی کافی داشته باشند.

در مقاله‌ای که خواندید نحوه ثبت چک را در روش‌ها و برنامه‌های مختلف به صورت کامل شرح دادیم تا بتوانید چک‌های صیادی خود را در کوتاه‌ترین زمان ثبت کنید. در انتها اگر سوالی در خصوص موضوع مقاله دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان پاسخ دهند.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "سامانه صیاد برای چه اموری استفاده می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سامانه صیاد یا سامانه صدور یکپارچه دسته چک، سامانه‌­ای است که با هدف جلوگیری از صدور دسته چک برای افراد بدحساب، کنترل استعلام حساب صادرکننده‌ چک توسط گیرنده، کاهش آمار چک برگشتی و در نتیجه افزایش اعتبار چک در معاملات صورت گرفته، به وسیله بانک مرکزی راه اندازی شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "ثبت چک در سامانه صیاد از طریق پیامک به چه شکل است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ارسال #کدملی گیرنده*مبلغ به ریال*تاریخ سررسید*شناسه 16 رقمی چک*کدملی صادر کننده*3* به شماره 04040701701" } },{ "@type": "Question", "name": "ثبت چک صیادی در بانک ملی چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با ورود به سامانه اینترنتی بانک ملی و یا برنامه موبایل بانک ملی و انتخاب گزینه ثبت چک صیادی، می­‌توان نسبت به احراز هویت صادر کننده چک و سپس ثبت اطلاعات چک صادره اقدام کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت به چه شکل است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به طور کلی با فراگیری نحوه ثبت چک در سامانه صیاد در یک برنامه افراد می‌­توانند نسبت به ثبت چک در سامانه صیاد در سایر برنامه‌ها یا بانک‌­ها نیز اقدام کنند؛ به عبارتی نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک مسکن تفاوت زیادی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد یا با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک سپه نخواهد داشت." } },{ "@type": "Question", "name": "وظیفه بانک در قبال چک هایی که در سامانه صیاد ثبت نشده اند چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "طبق قانون جدید تسویه چک، صرفا در سامانه تسویه چک و براساس استعلام از سامانه صیاد صورت می‌­گیرد، اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود، بانک‌ ها مکلفند از پرداخت وجه آن خودداری نمایند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.