نحوه ثبت چک صیادی بانک ملی را به یاد دارید؟ به علت وجود مشکلاتی از جمله صدور چک بی‌­محل، خرید و فروش چک در بازار، افزایش چک­‌های برگشتی برنامه مالی افراد دچار مشکل می‌شد، به همین خاطر بانک مرکزی به صدور دسته چک­‌های یکسان با قابلیت ثبت سیستمی اقدام نمود.

با توجه به نیاز افراد به آشنایی با نحوه ثبت چک صیادی بانک ملی در مقاله پیش رو به توضیح موضوعات مهم و ضروری ثبت چک بانک مذکور اقدام نموده‌ایم تا بتوانید از طریق سامانه صیاد بانک ملی چک‌های خود را ثبت، تایید، رد و یا انتقال دهید؛ پس اگر قصد یادگیری این موارد را دارید تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

خواندن ثبت چک صیادی بانک ملی را به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
اشخاصی که با چک سروکار دارند

سامانه چک صیادی

بانک مرکزی با هدف تشدید نظارت بر روند صدور دسته چک برای متقاضیان و معاملات مربوط به چک اقدام به راه اندازی سامانه صدور یکپارچه دسته چک به نام سامانه صیاد یا سامانه چک صیادی نموده است، در این سامانه گیرنده چک، علاوه بر استعلام چک، امکان استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک را نیز خواهد داشت.

به عبارت دیگر سامانه چک صیادی سامانه­‌ای است که با متمرکزسازی درخواست‌های دسته چک‌های مشتریان، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم می­‌کند، تا از این طریق نسبت به اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بدسابقه جلوگیری نماید.

سامانه چک صیادی بانک ملی ایران

در راستای یکپارچه سازی بانک‌­ها در خصوص صدور دسته چک و فرآیند ثبت، انتقال، تایید چک صادره توسط صاحبان دسته چک، بانک ملی نیز اقدام به راه اندازی سامانه چک صیادی نموده است؛ اشخاص حقیقی و حقوقی که از بانک ملی دسته چک دریافت کرده‌­اند می­‌توانند عملیات موردنظر از جمله ثبت چک صیادی بانک ملی را در سامانه صیاد بانک ملی انجام بدهند.

الزامات قانونی سامانه چک صیادی

در زمان یادگیری حسابداری از پایه با اسناد پرداختنی به صورت کامل آشنا شدید و دانستید که ثبت‌های هر کدام در زمان وصول و یا عدم وصول چگونه است و همچنین باید با الزامات قانونی ثبت و تایید ثبت چک افراد آشنایی کافی داشته باشید، برخی از مهم‌ترین قوانین و الزامات را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

الزامات ثبت چک صیادی بانک ملی

الزامات قانونی و مهم سامانه صیاد بانک ملی

ثبت چک صیادی بانک ملی چگونه است؟

با اجرایی شدن صدور دسته چک جدید به نام چک صیادی همزمان سامانه صیادی برای ثبت، انتقال و تایید چک­‌های صیادی طراحی و در دسترس عموم قرار گرفت، تمامی اشخاصی که نسبت به اخذ دسته چک اقدام کرده‌­اند و یا طی معامله­‌ای از طرف مقابل چک دریافت می­‌کنند، باید با نحوه ورود به سامانه، ثبت و تایید چک در سامانه آشنایی داشته باشند.

نحوه ورود به سامانه صیاد برای ثبت چک

سامانه مستقلی تحت عنوان سامانه صیاد وجود ندارد و در واقع برای ورود به این سامانه باید از طریق نرم افزارها و سامانه‌­های اعلامی و مورد تایید بانک مرکزی اقدام کرد؛ از جمله این نرم افزارها و سامانه‌­ها به برنامه آپ، تاپ، 724، سامانه بانک مرکزی، سامانه­‌های صیاد بانک کشاورزی، سپه، ملی و سایر بانک‌ها می­‌توانیم اشاره کنیم.

برای ورود به هر کدام از سامانه‌­های صیاد، ابتدا شخص باید از آن بانک دسته چک دریافت کرده باشد و سپس با استفاده از احراز هویت آنلاین صورت گرفته و تخصیص نام کاربری و رمز عبور نسبت به ورود به سامانه و انجام عملیات مربوط به ثبت، تایید، انتقال چک اقدام نماید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

آموزش تصویری دریافت و ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملی

بانک ملی تمامی امکانات متعلق به چک‌­های صیادی را با ارائه سامانه ثبت چک صیادی بانک ملی به آدرس اینترنتی sayad.bmi.ir به صورت غیرحضوری و اینترنتی در اختیار عموم افراد و استفاده کنندگان از چک صیادی بانک ملی قرار داده است، روند دریافت و ثبت چک صیادی بانک ملی را در تصاویر زیر به ترتیب توضیح داده‌ایم.

مرحله اول ثبت چک صیادی بانک ملی

مرحله اول جهت ثبت چک بانک ملی

پس از آن که صفحه فوق برایتان باز شد، گزینه ثبت را انتخاب کنید تا صفحه مرحله بعدی برایتان باز شود.

مراحل انجام ثبت چک صیادی بانک ملی

در مرحله دوم انتخاب گزینه ثبت

پس از آن که هدف خود از ورود به سامانه یعنی ثبت را انتخاب کردید، باید با شماره تلفن همراه و کدملی احراز هویت شوید.

مرحله سوم ثبت چک صیادی بانک ملی

در مرحله سوم جهت احراز هویت باید شماره همراه را وارد کنید

نکته مهم

فقط اشخاصی می‌­توانند نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند که نسبت به افتتاح حساب جاری “با دسته چک” در یکی از شعب بانک ملی اقدام کرده باشد.

اگر اطلاعات مرحله سوم درست باشد شناسه تایید پیامک می‌شود

پس از آن که شناسه پیامکی را دریافت کردید، باید شمخصات حساب بانک ملی صادرکننده چک را نیز وارد کنید.

انجام مراحل ثبت چک بانک صیادی بانک ملی

وارد نمودن اطلاعات حساب

بعد از آن که حساب بانک ملی خود را مشخص کردید، صفحه‌ای مانند تصویر زیر برایتان باز می‌شود که باید در قسمت مشخص شده شناسه صیادی چک را وارد کنید.

وارد نمودن اطلاعات حساب در ثبت چک صیادی بانک ملی

بعد از وارد نمودن اطلاعات باید مطابق تصویر شناسه نمایش داده شود

در مرحله بعدی می‌توانید تاریخ سررسید و توضیحاتی از قبیل این که چک را بابت چه کاری صادر نموده‌اید را وارد کنید.

مرحله هفتم ثبت چک صیادی بانک ملی

وارد نمودن مشخصات مندرج در برگ چک

نکته:
در صورت ثبت چک مربوط به اشخاص حقیقی با مبلغ بیشتر از یک میلیارد ریال گزینه “بابت” داده می‌شود که ثبت آن الزامی است.

وارد کردن کدملی شخص حقیقی برای ثبت چک صیادی بانک ملی

مشخص نمودن نام گیرنده اگر دریافت کننده چک شخص حقیقی است

نکته مهم

در این مرحله باید توجه کرد که اگر گیرنده چک بیش از یک نفر باشد، باید نسبت به ثبت کد ملی تمامی گیرندگان چک اقدام کرد.

مرحله آخر از ثبت چک صیادی بانک ملی

اگر اطلاعات وارد شده صحیح بود می‌توانید گزینه سبز رنگ ثبت را بزنید

با انجام مراحل فوق، چک شما در سامانه صیاد بانک ملی ثبت‌شود و پس از آن اگر صدور چک برای کارهای اتحادیه و یا کسب و کار اشخاص حقیقی بود، با توجه به ماهیت حساب‌ها در نرم افزار و دفاتر موسسه خود ثبت کنید.

تایید چک در سامانه صیاد بانک ملی

در دوره حسابداری زمانی که نحوه صدور و ثبت چک را در برنامه حسابداری شرکتی توضیح می‌دادیم، گفتیم که پس از آن که صادرکننده چک را ثبت نمود، دریافت کننده چک باید آن را در همان سامانه تایید و یا رد کند.

با ثبت چک صیادی بانک ملی (Registering A Check Of The Bank Melli) توسط صادر کننده چک، وظایف صادر کننده چک به پایان رسیده و گیرنده چک باید نسبت به تایید یا رد چک اقدام کند که در تصاویر زیر مراحل آن را نیز توضیح داده‌ایم.

تایید و ثبت چک صیادی بانک ملی

ورود به سامانه صیاد توسط گیرنده چک برای تایید یا رد آن

پس از ورود به سامانه، باید گزینه تایید یا رد را که در تصویر زیر دور آن دایره کشیده شده است را انتخاب کنید.

دومین مرحله ثبت چک صیادی بانک ملی

در مرحله دوم باید گزینه تایید یا رد را انتخاب کنید

برای تایید و یا رد چک نیز، نیاز به احراز هویت با کدملی و شماره همراه می‌باشد که دریافت کننده باید آن را وارد نماید.

مراحل ثبت چک صیادی بانک ملی و تایید آن

احراز هویت شخص برای ورود به سامانه

در مرحله بعدی باید شناسه صیادی درج شده روی برگ چک را یادداشت نمایید.

ثبت چک صیادی بانک ملی و چگونگی تایید و رد آن

نمایش شناسه صیادی چک جهت تایید و یا رد

در مرحله آخر اطلاعاتی که تاکنون وارد نموده‌اید به شما نمایش داده می‌شود که در صورت صحیح بودن می‌توانید گزینه تایید چک یا رد چک را انتخاب کنید.

مرحله بعدی ثبت چک صیادی بانک ملی تایید و رد آن است

بعد از وارد کردن، اطلاعات برای اطمینان از تایید یا رد نمایش داده می‌شود

تایید دریافت چک صیادی بانک ملی

آخرین مرحله از دریافت چک صیادی بانک ملی توسط دریافت کننده چک تایید دریافت و یا رد چک است، در صورتی که اطلاعات چک صادره از نظر مبلغ، تاریخ صحیح باشد؛ گیرنده چک نسبت به تایید چک اقدام می‌­کند و در صورتی که اطلاعات چک صحیح نباشد گیرنده چک نسبت به رد چک اقدام می­‌کند.

آموزش ثبت چک صیادی بانک ملی با خودپرداز

با هدف تسهیل روند مربوط به معاملات چک‌­های صیادی، سیستم انتقال، تایید دریافت و صدور چک با خودپرداز توسط بانک‌­های عامل ارائه شده است، برای ثبت چک صیادی بانک ملی با خودپرداز باید به شرح مراحل زیر باید اقدام کرد:

ردیف ثبت چک صیادی بانک ملی با خودپرداز
1 ابتدا باید صادر کننده چک، دارای کارت عابر بانک مرتبط با چک خود باشد.
2 مراجعه به خودپرداز یکسان، با کارت عابر بانک یعنی مراجعه به بانک ملی جهت ثبت چک صیادی بانک ملی
3 وارد کردن کارت به دستگاه عابر بانک و وارد کردن رمز اول کارت
4 انتخاب گزینه صدور چک و وارد کردن شناسه 16 رقمی چک صیادی، جهت تایید اطلاعات چک و نمایش اطلاعات چک، شماره چک و شماره شبای حساب
5 وارد کردن کدملی گیرنده، مبلغ، تاریخ و انتخاب گزینه تایید که با انتخاب این گزینه چک مورد نظر ثبت می­‌شود.

آموزش ثبت و تایید چک حقوقی در سامانه صیاد بانک ملی

برای ثبت چک حقوقی در سامانه صیاد بانک ملی بعد از ورود به سامانه باید گزینه “حقوقی” که در قسمت چپ سامانه می‌باشد را انتخاب کنید؛ ادامه روند ثبت و تایید چک حقوقی مطابق آنچه در ثبت چک صیادی بانک ملی آموزش داده شد اقدام می‌­شود.

فقط پس از ثبت اطلاعات برگه چک حقوقی صاحبان امضاء مجاز شرکت نمایش داده می­‌شوند و در نهایت پس از ثبت صاحبان امضاء مجاز، گیرندگان چک تعیین می‌گردند.

استعلام و انتقال چک حقوقی در سامانه صیاد

برای استعلام چک حقوقی در سامانه صیاد مانند تصویر زیر بعد از ورود به سامانه ثبت چک صیادی از قسمت استعلام، باید نسبت به درج شناسه صیادی اقدام کرد، سپس اطلاعات چک نمایش داده خواهد شد.

استعلام چک چک صیادی بانک ملی برای اشخاص حقوقی

چگونگی استعلام چک های حقوقی در سامانه

اما گاهی اتفاق می‌­افتد که گیرنده چک بخواهد نسبت به انتقال چک اقدام کند؛ برای این منظور باید گیرنده چک به سامانه ثبت چک صیادی مراجعه و گزینه انتقال را مانند تصویر زیر انتخاب نماید، با انتخاب این گزینه ادامه روند به صورت آنچه که ثبت چک صیادی بانک ملی آموزش داده شد، باید طی شود.

چگونگی انتقال چک بعد از ثبت چک صیادی بانک ملی

انتخاب گزینه انتقال و گزینه حقوقی برای انتقال چک

امکانات سامانه صیاد بانک ملی

سامانه صیاد بانک ملی که با هدف ثبت چک صیادی بانک ملی طراحی و به اجرا گذاشته شده است، دارای امکانات فراوانی است که در تصویر زیر به نمایش گذاشته‌ایم.

امکانات سایت برای ثبت چک صیادی بانک ملی

آشنایی با امکانات سامانه صیاد بانک ملی

ثبت چک صیادی بانک ملی با موبایل

علاوه بر راه اندازی سامانه ثبت چک صیادی توسط بانک ملی و استفاده از خودپرداز برای ثبت چک صیادی بانک ملی، برای راحتی هرچه بیشتر کاربران، آن‌­ها می­‌توانند از طریق برنامه­‌های موبایلی مانند بام یا سامانه بام بانکی ملی نسبت به ثبت چک صیادی بانک ملی در بام اقدام کنند.

ثبت چک صیادی بانک ملی از طریق بام

برای این که کاربری نسبت به ثبت چک صیادی بانک ملی خود از طریق سامانه بام اقدام کند، باید ابتدا وارد سامانه بام بانک ملی به نشانی اینترنتی my.bmi.ir شده و در آن ثبت نام کند، پس از تکمیل فرآیند ثبت نام باید گزینه خدمات چک را انتخاب و گزینه مورد نظر خود را از میان گزینه­‌های انتقال چک، دریافت چک، صدور چک و یا استعلام چک انتخاب نماید.

دانلود برنامه ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملی

علاوه بر استفاده از سامانه بام بانک ملی چک صیادی، امکان ثبت چک صیادی بانک ملی از طریق همراه بام ملی نیز امکان پذیر است، برای این امر باید نسبت به دانلود و نصب برنامه همراه بام ملی بر روی موبایل اقدام و سپس مطابق آنچه که در مطالب قبل گفته شد اقدام کرد.

نمونه چک صیاد بانک ملی

با یکپارچه سازی چک‌­های جدید با نام چک صیادی باید توجه کرد که نمونه چک صیادی تمامی بانک­‌ها یکسان و به رنگ بنفش است، در  تصویر زیر نمونه چک صیادی را بارگذاری نموده‌ایم.

نمونه ای از ثبت چک صیادی بانک ملی

نمونه چک بانک ملی

3 پرسش و پاسخ مهم درباره ثبت چک صیادی بانک ملی

با توجه به نوپا بودن سامانه صیاد و همچنین چک­‌های صیادی سوالات متفاوتی برای دارندگان و گیرندگان چک صیادی به وجود خواهد آمد، سوالاتی از قبیل این که آیا چک رمز دار را نیز باید در سامانه ثبت کنیم و یا چه چک‌هایی را در سامانه مودیان باید ثبت کنیم.

هر چند در مطالب قبل سعی بر این شد که به نکات اصلی در خصوص ثبت چک صیادی بانک ملی اشاره شود؛ اما برای تکمیل هرچه بیشتر این نکات در ادامه به 2 سوال پرتکرار درباره ثبت چک صیادی بانک ملی پاسخ داده شده است.

1. چگونه در سامانه صیاد بانک ملی ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه صیاد بانک ملی ابتدا شخص باید نسبت به افتتاح حساب جاری با دسته چک در یکی از شعب بانک ملی اقدام کند، سپس با ورود به صفحه https://sayad.bmi.ir می­‌تواند از گزینه ثبت و یا ورود نسبت به احراز هویت خود که در واقع همان ثبت نام در سامانه است اقدام کند.

2. قوانین مربوط به ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک ملی چگونه تغییر کرده است؟

از جمله مهم‌­ترین قوانین مربوط به ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک ملی به ثبت تمامی چک‌­های جدید صیادی در سامانه، ممنوعیت ثبت چک در سامانه در خصوص دارندگان چک­‌های برگشتی سوء اثر نشده و عدم امکان صدور چک در وجه حامل می­‌توان اشاره کرد.

نتیجه گیری

سامانه صیاد یکی از سامانه های پرکاربرد در خصوص چک‌­های جدیدی است که تحت عنوان چک­‌های صیادی طراحی و روانه بازار شده است، با توجه به این که تعداد زیادی از افراد جامعه با چک سر و کار دارند، آشنایی با نحوه استفاده از این سامانه­‌ها و ثبت چک صیادی از جمله ثبت چک صیادی بانک ملی الزامی است.

با هدف شناخت بیشتر با سامانه ثبت چک صیادی و نحوه ثبت چک در سامانه مذکور در این مقاله به موضوعات سامانه چک صیادی، الزامات قانونی سامانه چک صیادی، ثبت چک صیادی بانک ملی پرداخته شده است. در انتها اگر سوالی داشتید می‌توانید از قسمت دیدگاه برایمان ارسال کنید.

آموزش نرم افزار خزانه داری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "کاربرد سامانه صیاد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سامانه چک صیادی سامانه­‌ای است که با متمرکزسازی درخواست‌های دسته چک‌های مشتریان، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم می­‌کند، تا از این طریق نسبت به اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بدسابقه جلوگیری نماید." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه ورود به سامانه صیاد چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سامانه مستقلی تحت عنوان سامانه صیاد وجود ندارد و در واقع برای ورود به این سامانه باید از طریق نرم افزارها و سامانه‌­های اعلامی و مورد تایید بانک مرکزی اقدام کرد؛ از جمله این نرم افزارها و سامانه‌­ها به برنامه آپ، تاپ، 724، سامانه بانک مرکزی، سامانه­‌های صیاد بانک کشاورزی، سپه، ملی و سایر بانک‌ها می­‌توانیم اشاره کنیم." } },{ "@type": "Question", "name": "دریافت کننده چک باید چگونه آن را تایید یا رد کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "آخرین مرحله از دریافت چک صیادی بانک ملی توسط دریافت کننده چک تایید دریافت و یا رد چک است، در صورتی که اطلاعات چک صادره از نظر مبلغ، تاریخ صحیح باشد؛ گیرنده چک نسبت به تایید چک اقدام می‌­کند و در صورتی که اطلاعات چک صحیح نباشد گیرنده چک نسبت به رد چک اقدام می­‌کند." } },{ "@type": "Question", "name": "ثبت چک حقوقی چگونه انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای ثبت چک حقوقی در سامانه صیاد بانک ملی بعد از ورود به سامانه باید گزینه \"حقوقی\" که در قسمت چپ سامانه می‌باشد را انتخاب کنید؛ ادامه روند ثبت و تایید چک حقوقی مطابق آنچه در ثبت چک صیادی بانک ملی آموزش داده شد اقدام می‌­شود." } },{ "@type": "Question", "name": "ثبت چک در نرم افزار بام چگونه انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای این که کاربری نسبت به ثبت چک صیادی بانک ملی خود از طریق سامانه بام اقدام کند، باید ابتدا وارد سامانه بام بانک ملی به نشانی اینترنتی my.bmi.ir شده و در آن ثبت نام کند، پس از تکمیل فرآیند ثبت نام باید گزینه خدمات چک را انتخاب و گزینه مورد نظر خود را از میان گزینه­‌های انتقال چک، دریافت چک، صدور چک و یا استعلام چک انتخاب نماید." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.