چک برگشتی چیست و چه عواقبی دارد؟ آموزش ثبت چک در برنامه های مالی را به خوبی بلدید؟ با توجه به خطرات حمل و نقل پول نقد و همچنین انجام معاملات نسیه، امروزه چک به یکی از اسناد تجاری پرکاربرد و با اهمیت تبدیل شده است؛ بنابراین قانونگذار برای تضمین سلامت معاملات صورت گرفته میان اشخاص، همانند سایر اسناد تجاری برای چک نیز مقرراتی وضع نموده است.

گاهی اتفاق می‌افتد که صادرکننده چک، نمی‌تواند آن را وصول کند و همین امر باعث برهم خوردن برنامه حسابداری خود و شخص مقابل می‌شود، در مقاله پیش رو قصد داریم ضمن تعریف مفهوم چک برگشتی، از دلایل، عواقب و مراحل رفع مسدودی چک نیز سخن بگوییم و همچنین شما را با نحوه ثبت چک در نرم افزار حسابداری شرکتی نیز آشنا کنیم.

خواندن مقاله چک برگشتی چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
اشخاصی که در معاملات خود از چک استفاده می‌کنند

مراحل گرفتن دسته چک

برای دریافت دسته چک صیادی اولین قدم این است که شخص متقاضی با حضور در شعبه بانک مورد نظر نسبت به افتتاح حساب جاری با دسته چک اقدام کند، علاوه بر این معرفی فردی خوش حساب در همان شعبه به عنوان معرف نیز الزامی است؛ به طور کلی برای دریافت دسته چک لازم است مراحلی که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره شده است انجام شود.

چک برگشتی چیست و آموزش ثبت چک در نرم افزار فرداد

مراحلی که برای گرفتن دسته چک ضروری است که انجام دهید

آموزش ثبت چک برگشتی چیست

در این قسمت از مقاله قصد داریم آموزش ثبت چک را شرح دهیم. در رابطه با چک­‌های قدیمی هر شعبه بعد از انجام مراحل لازم اقدام به صدور دسته چک برای مشتری خود می­‌نمود و دارندگان دسته چک نسبت به واگذاری چک به سایر افراد اقدام می­‌کردند.

اما به علت وجود بدحسابی­‌های مختلف و سایر مسائل، مشکلاتی برای گیرندگان چک و همچنین گاهی برای دارنده چک به وجود می­‌آمد. با هدف کاهش مشکلات مربوط به دسته چک‌­های قدیمی، دسته چک­‌های جدید به رنگ بنفش با نام چک صیادی به صورت یکپارچه طراحی و روانه بازار شده است.

یکی از الزامات اساسی در دسته چک­‌های جدید، ثبت چک صیادی در سامانه صیاد است، لازم است افراد قبل از هر اقدامی آموزش نحوه ثبت چک در سامانه صیاد را فراگرفته باشند.

آشنایی با آن که چک برگشتی چک به همراه آموزش ثبت چک

آشنایی و آگاهی از دلایل و ضرورت‌های ثبت چک

قانون جدید صدور چک

قانون جدید صدور چک با هدف جلوگیری از جعل چک، صدور چک‌های بی‌محل در سال 1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از سال 1399 اجرایی شده است، از جمله مهم­‌ترین تحولات قانون جدید صدور دسته چک به مواردی همچون معرفی سامانه‌ صیاد، چک موردی، اجرای مستقیم و سریع چک و روش‌­های رفع سوء اثر از چک برگشتی می­‌توان اشاره کرد.

آموزش ثبت چک صیادی

همانطور که گفته شد یکی از الزامات اصلی در قانون جدید چک صیادی، ثبت چک صیادی است، منظور از ثبت چک صیادی این است که دارنده دسته چک در صورتی که بخواهد نسبت به ارائه چک شخص دیگری اقدام کند؛ باید نسبت به ثبت برگه چک مورد نظر در سامانه صیاد اقدام کند.

برای ثبت چک‌ صیادی صادرکننده چک باید به سامانه‌های ارائه شده توسط بانک‌های عامل، اپلیکیشن‌های مجاز معرفی شده توسط بانک مرکزی و همچنین موبایل بانک‌های موجود مراجعه و بعد از انجام فرآیند مربوط به ثبت چک صیادی در سامانه صیاد، چک را تحویل گیرنده دهند.

گیرنده چک بعد از دریافت چک باید نسبت به تایید، انتقال یا رد چک در سامانه اقدام کند؛ در صورتی که چک در سامانه صیاد ثبت نگردد، گیرنده چک نسبت به وصول مطالبات خود از طریق بانک نمی­‌تواند اقدام کند. توضیحات کامل در خصوص آموزش ثبت چک صیادی بانک ملی در مقاله ثبت چک صیادی بانک ملی گفته شده است.

چک برگشتی چیست

مفهوم کلی چک برگشتی چیست ؟ برابر قانون صدور چک، شخصی که اقدام به صدور چک می­‌کند، باید در تاریخ درج شده در چک به اندازه مبلغ قید شده، در حساب بانکی خود وجه نقد داشته باشد تا گیرنده چک بتواند نسبت به وصول مطالبات خود از بانک اقدام کند، اگر به هر دلیلی بانک نتواند نسبت به پرداخت وجه به آورنده چک اقدام کند، در این صورت چک برگشت می­‌خورد.

برگشت چک از طرف بانک باید با درخواست کتبی گیرنده چک و با ارائه مدارک شناسایی وی صورت بگیرد، به طور کلی برگشت چک به دلایل ذکر شده در تصویر اتفاق می‌افتد.

دلایل چک برگشتی چیست و آموزش ثبت چک در نرم افزار چک

دانستن دلایلی که موجب برگشت خوردن چک می‌شود

مجازات چک برگشتی چیست ؟

افرادی که اقدام به دریافت دسته چک و صدور چک می‌­کنند، باید دقت داشته باشند که چک آن­‌ها برگشت نخورد؛ زیرا برگشت چک علاوه بر این که بر روی سوابق معاملاتی فرد تاثیرگذار است و برای دریافت دسته چک در آینده از بانک نیز تاثیر می­‌گذارد، دارای مجازاتی به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر مبلغ چک برگشتی کمتر از 10 میلیون ریال باشد، مجازات فرد از یک روز تا سه ماه حبس متغیر است؛ البته طبق قانون جدید چک فرد صادرکننده، حبس نشده و مجازات جایگزین برای وی در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر مبلغ چک برگشتی 10 تا 50 میلیون ریال باشد، مجازات فرد صادرکننده چک از سه تا شش ماه حبس در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر مبلغ چک برگشتی بیشتر از 50 میلیون ریال باشد، فرد به مجازات حبس از شش ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

نکته مهم

در قانون چک برگشتی جدید مجازات­‌هایی به شرح زیر نیز به مجازات­‌های صادر کننده چک برگشتی اضافه شده است:

  • عدم امکان ثبت چک جدید در سامانه صیاد
  • عدم امکان دریافت تسهیلات
  • عدم امکان افتتاح حساب جدید، صدور کارت بانکی جدید یا تمدید تاریخ اعتبار کارت بانکی توسط بانک

تکلیف چک های برگشتی قدیمی

اکنون به خوبی می‌دانیم که چک برگشتی چیست و دلایلی که باعث این اتفاق می‌شود چیست. هدف از تصویب و پیاده سازی قانون جدید چک، کاهش چک­‌های برگشتی، عدم صدور چک بلامحل و در نهایت اعتبار بخشی به چک­‌ها است، اما در این میان مسئله‌­ای که وجود دارد در خصوص تعیین تکلیف چک­‌های برگشتی قدیمی است.

طبق قانون اگر تا ۵ سال پیگیری قانونی برای وصول چک برگشتی قدیمی صورت نگیرد، امکان ثبت شکایت وجود نخواهد داشت.

نکته:
پیگیری چک­‌های برگشتی قدیمی به دو صورت حقوقی و کیفری قابل اقدام و شکایت است.

مسدودی حساب چک برگشتی چیست

در ماده 5 قانون جدید چک، مسدودی حساب چک برگشتی متفاوت با مسدودی حساب چک برگشتی قدیمی است، اگر دارنده چک با مراجعه به بانک متوجه عدم موجودی یا کافی نبودن موجودی حساب صادرکننده چک شود، با درخواست وی گواهی عدم پرداخت چک صادر می‌­شود.

برخلاف قانون قبل که مسدودی حساب چک برگشتی قدیمی منحصرا مربوط به یک حساب می­‌شد، در قانون چک برگشتی جدید با ثبت در سامانه بانک مرکزی توسط شعب صادر کننده گواهی، تمامی بانک‌­ها و شعب موظف به مسدود سازی حساب صادر کننده چک خواهند بود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

رفع مسدودی حساب چک برگشتی

رفع مسدودی ناشی از چک برگشتی چیست ؟ رفع مسدودی حساب شخصی که چک ایشان برگشت خورده است، به شرط رفع سوء اثر از سوابق چک‌های برگشتی است، شرایط جدید رفع سوء اثر چک برگشتی به شرح موارد زیر است:

    • واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک عهده و ارائه درخواست مسدودی به مدت 1 ‌سال
    • ارائه لاشه چک برگشتی به بانک
    • ارائه رضایت‌نامه محضری دارنده (ذی نفع) چک به بانک
    • ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی ذی‌صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک برگشتی
    • ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک برگشتی
    • سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت مشروط به عدم طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک توسط دارنده

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی

مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی چیست و چند روز اعتبار دارد؟ حکم جلب چک برگشتی صادره از طرف دادگاه دارای تاریخ مشخصی است و بعد از سپری شدن این مدت شد دیگر اعتبار نخواهد داشت، در صورتی که در تاریخ مقرر اقدام مناسبی در جهت بازداشت متهم انجام نشود، باید نسبت به تمدید مدت اعتبار حکم جلب چک برگشتی اقدام شود.

هزینه دادرسی چک برگشتی

یکی از هزینه­‌هایی که در خصوص پیگیری چک برگشتی بعد از شکایت به وجود خواهد آمد، هزینه دادرسی چک برگشتی است. عوامل مختلفی بر هزینه شکایت چک برگشتی تاثیر گذار است؛ از جمله این عوامل به موارد زیر می­‌توان اشاره کرد:

    • نوع دعوی
    • مبلغ خواسته
    • مرحله رسیدگی به پرونده
نکته مهم

هزینه دادرسی شکایت حقوقی از چک برگشتی در مرحله بدوی تا مبلغ بیست میلیون تومان، دو و نیم درصد از کل مبلغ خواسته و مازاد بر بیست میلیون تومان برابر سه و نیم درصد مبلغ خواسته محاسبه می­‌شود.

رفع سوء اثر چک برگشتی چیست

وقتی چکی برگشت بخورد اثر سوء چک حاصل می‌­شود که این اثر سوء در کارنامه برنامه اموال و مالی شخص تاثیر منفی خواهد داشت، برای جلوگیری از این امر باید چک رفع سوء اثر شود. رفع سوء اثر به معنی رفع مشکل چک برگشتی با هدف پاس شدن چک مذکور و برداشته شدن چک برگشتی از سیستم بانکی است.

رفع سوء اثر چک برگشتی بانک مرکزی

با برگشت خوردن چک اثر سوء آن در سیستم بانک مرکزی ثبت شده و در نهایت تمامی شعب با استعلام از سامانه بانک مرکزی متوجه می­‌شوند که شخص دارای چک برگشتی است. با رفع سوء اثر از چک برگشتی، مجدد در سامانه بانک مرکزی ثبت می­‌شود تا شخص دچار مشکلات مالی نظر دریافت تسهیلات، افتتاح حساب نشود.

رفع سوء اثر چک بعد از سه سال

طبق قانون جدید بانک مرکزی در خصوص چک­‌های برگشتی که سه سال از تاریخ صدور آن‌­ها گذشته و شکایت حقوقی انجام نشده و پیگیری قانونی صورت نگرفته است، مراکز رفع سوء اثر چک یا همان بانک‌­ها می­‌توانند نسبت به رفع سوء اثر از این چک‌­ها اقدام کنند.

رفع سوء اثر چک بدون لاشه

اگر مبلغ چک برگشت خورده‌­ای توسط صادر کننده چک پرداخت شود؛ اما لاشه چک گم شده باشد برای رفع سوء اثر چک مذکور در مراکز رفع سوء اثر چک یا بانک‌­ها به شرح زیر می­‌توان اقدام کرد:

ردیف مراحل رفع سوء اثر چک بدون لاشه
1 اخذ رضایت نامه محضری از شاکی و ارائه به بانک
2 واریز مبلغ چک برگشتی به حساب قرض الحسنه خود در بانک و بلوکه آن جهت تعیین تکلیف چک
3 اخذ حکم قضایی برای رفع اثر چک برگشتی

مدت انقضاء رفع سوء اثر چک

انقضای مدت رفع سوء اثر چک در قانون صدور چک این گونه است که اگر مدت زمان سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت و به شرط عدم طرح دعوای حقوقی و کیفری در خصوص چک توسط دارنده، سبب رفع سوء اثر چک در سیستم بانکی خواهد شد.

رفع مسدودی چک برگشتی

نتیجه چک برگشتی مسدودی حساب شخص است، حالا اگر شخصی بخواهد نسبت به رفع مسدودی چک برگشتی اقدام کند باید مراحلی را که در تصویر زیر شرح داده شده است را به درستی انجام دهد.

چک برگشتی چیست و مراحل رفع مسدودی چک های برگشتی

زمانی که چک برگشت می‌خورد برای رفع مسدودیت باید این مراحل را انجام دهید

استرداد لاشه چک برگشتی چیست

وقتی چکی برگشت می­‌خورد تبدیل به لاشه شده و اعتبار خود را به عنوان یک سند تجاری از دست می‌­دهد، حال زمانی که شخص اقدام به رفع سوء اثر از چک برگشتی می­‌کند، بعد از رفع سوء اثر باید چک برگشتی خود را از طرف مقابل دریافت و به بانک تحویل بدهد؛ به این اقدام استرداد لاشه چک برگشتی می­‌گویند.

اشخاص باید پس از انجام معامله مالی خود تمامی اسناد تجاری صادر شده را با رعایت قانون پایانه های فروشگاهی در سامانه مودیان ثبت کنند، تا در زمان محاسبه مالیات و بررسی دفاتر مالی خود دچار مشکل نشوند.

قوانین جدید چک برگشتی چیست

متن قانون جدید صدور چک یا قوانین چک برگشتی صیاد و قدیمی شامل مجازات صدور چک برگشتی و نحوه و مدت زمان قانونی دارنده چک برای اجرا گذاشتن آن است، به مواردی از این قانون در مطالب قبل اشاره گردید؛ اما در ادامه به شرح مواردی از جمله مراحل اقدام چک برگشتی، قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون پرداخته شده است.

مراحل قانونی چک برگشتی چیست

اگر وجه مربوط به چک صادر شده پرداخت نشود، دارنده چک برای پیگیری وصول مطالبات خود ابتدا به بانک مراجعه می‌­کند، با دریافت گواهی عدم پرداخت چک از بانک، در مرحله بعد به طریقی که قانون مشخص کرده یعنی به سه نوع کیفری، حقوقی و ثبتی می­‌تواند چک خود را به اجرا بگذارد و وجه آن را مطالبه کند.

قانون قدیمی چک برگشتی چیست

تکلیف چک های برگشتی قدیمی در قانون جدید مانند گذشته بوده و افرادی که چک برگشتی در اختیار دارند، می‌­توانند از دو طریق کیفری و حقوقی برای پیگیری و وصول مطالبات خود اقدام کنند؛ به عبارت دیگر بعد از وضع قانون جدید، چک­‌های قدیمی اعتبار خود را از دست نداده و امکان پیگیری چک­‌های برگشتی قدیمی وجود دارد.

قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون تومان

پس از برگشت زدن چک دارنده چک باید جهت شکایت و پیگیری به مراجع صالح مراجعه کند، برای شکوائیه از چک برگشتی زیر بیست میلیون مرجع صالح شورای حل اختلاف خواهد بود، یعنی شخصی که دارای چک برگشتی زیر بیست میلیون باشد، باید با مراجعه به شوری حل اختلاف نسبت به شکایت و پیگیری اقدام کند.

نحوه شکایت چک برگشتی

شکایت کیفری یکی از معمول­‌ترین روش‌های ثبت شکایت چک برگشتی است، اگر دارنده چک در مدت شش ماه چک را برگشت زد و تا شش ماه بعد از برگشت زدن چک به دادسرا شکایت کند، نوع شکایت کیفری خواهد بود؛ اما در صورتی که این کار صورت نگیرد، دارنده چک فقط باید از طریق ثبتی یا حقوقی اقدام کند.

محل شکایت چک برگشتی حقوقی

اگر چک صادر شده وعده‌دار باشد یا به عبارتی چک برگشتی حقوقی شود، در صورتی که مبلغ چک کمتر از 200 میلیون ریال باشد، باید دادخواست حقوقی به شورای حل اختلاف ارائه شود، اما برای مبالغ بیشتر از 200 میلیون ریال ثبت شکایت علیه صادرکننده چک برگشتی از طریق مراجعه به دادگستری انجام می‌­شود.

چک های برگشتی فاقد شکایت

چک­‌های برگشتی که مدت زمان 3 سال از تاریخ صدور آن‌­ها گذشته و شکایتی در این خصوص صورت نگرفته باشد، طبق بخشنامه بانک مرکزی، بانک­‌ها مکلف هستند که نسبت به رفع سوء اثر از این چک­‌ها اقدام کنند.

حکم توقیف اموال برای چک برگشتی

بابت برگشت خوردن چک، مراجع صلاحیت دار به روش‌های شکایت از طریق مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی می‌توانند جهت توقیف اموال صاحب حساب در مسیر شکایت به فرد دارنده چک کمک کند، در هر کدام از روش‌­های مذکور باید روند قانونی طی شود و مدارک و مستندات به صورت صحیح در اختیار مراجع قرار بگیرد.

درخواست اعسار چک برگشتی

شخصی که دارای مال و دارایی کافی برای پرداخت بدهی‌­اش بابت چک برگشتی خود نباشد و یا به دارایی­‌ها و اموالش دسترسی نداشته باشد، می‌­تواند نسبت به درخواست اعسار اقدام کند؛ در صورت صحت ادعای فرد بدهکار، برای بدهکار حکم جلب صادر نمی‌شود و با تشخیص مراجعه ذیصلاح بدهی ایشان به صورت قسطی باید پرداخت شود.

تکلیف چک برگشتی متوفی

اگر متوفی چکی که در زمان حیات خود صادر نموده و تاریخ صدور آن قبل از آن تاریخ فوت باشد، طلب دارنده چک تبدیل به طلب حال می‌شود و با استناد به ماده 311 قانون تجارت، در صورتی که موجودی حساب متوفی کافی باشد، بانک‌ها حق خودداری از تامین وجه چک و پاس کردن چک را نخواهند داشت.

اما در صورتی که حساب بانکی متوفی خالی باشد و همچنین متوفی اموالی داشته باشد، در این صورت ورثه باید از اموال متوفی مبلغ چک را پرداخت کنند؛ اما اگر مالی از متوفی معرفی نشود و یا به عبارتی متوفی مالی نداشته باشد، ورثه تکلیفی به پرداخت نخواهند داشت.

آموزش ثبت چک در نرم افزار حسابداری فرداد

آموزش ثبت چک در نرم افزار حسابداری را به یاد دارید؟ در این مطلب از مقاله قصد داریم آموزش ثبت چک را در نرم افزار حسابداری فرداد ارائه دهیم تا بتوانید با توجه به آموزش ثبت چک ارائه شده چک‌های خود را ثبت کنید.

برای ثبت چک هایی که از مشتری دریافت نموده اید، در نرم افزار حسابداری ابری فرداد از ماژول دریافت و پرداخت، در بخش عملیات، گزینه رسید دریافت را انتخاب نمایید، در فرم باز شده ابتدا اطلاعات خواسته شده در قسمت بالای صفحه را تکمیل نموده و سپس اطلاعات داخلی فرم که مربوط چک است را ثبت نمایید. همانند تصویر زیر باید اقدام کنید.

نحوه ثبت چک برگشتی چیست و آموزش ثبت چک به صورت کلی

آموزش ثبت چک هایی که از مشتریان دریافت می‌کنید در نرم افزار حسابداری فرداد

تصویر و مطلب فوق برای آموزش ثبت چک هایی بود که از دیگران دریافت کرده بودید، حال فرض کنید که خودتان چکی را به فرد دیگری تحویل داده‌اید؛ ثبت این چک چگونه خواهد بود؟

برای ثبت چک‌هایی که خودتان داده اید، در نرم افزار حسابداری ابری فرداد از ماژول دریافت و پرداخت، در بخش عملیات، گزینه صدور چک را انتخاب نمایید. در فرم باز شده، ابتدا اطلاعات خواسته شده در قسمت بالای صفحه را تکمیل نموده و سپس اطلاعات داخلی فرم که مربوط چک است را ثبت نمایید. توضیحات فوق را در تصویر زیر نشان داده‌ایم.

چک برگشتی چیست و آموزش ثبت چک در نرم افزار

چگونگی صدور و آموزش ثبت چک در نرم افزار حسابداری

نحوه ثبت چک برگشتی در نرم افزار حسابداری فرداد

چک برگشتی چیست ؟ سوالی که در ابتدای مقاله نیز جواب دادیم و اکنون می‌خواهیم آموزش ثبت چک برگشتی را نیز ارائه دهیم تا بتوانید آن را نیز در نرم افزار حسابداری ثبت کنید.

برای ثبت چک برگشتی در نرم افزار حسابداری ابری فرداد، ابتدا در ماژول خزانه داری، گزینه اعلامیه پرداخت را انتخاب کرده، سپس گزینه عملیات و پس از آن گزینه اعلامیه پرداخت را انتخاب کنید، در فرمی که باز می شود ابتدا اطلاعات خواسته شده در قسمت بالای صفحه را تکمیل کنید.

سپس اطلاعات مربوط به بخش اسناد در قسمت میانی فرم را تکمیل کنید و در نهایت بر روی گزینه ذخیره در قسمت بالای صفحه کلیک کنید. تمامی مراحل در تصویر زیر نیز نشان داده شده است.

چک برگشتی چیست و آموزش ثبت چک در برنامه حسابداری

آشنایی با مراحل ثبت چک برگشتی در نرم افزار حسابداری فرداد

در مرحله بعد از ماژول خزانه داری، گزینه عملیات و سپس گزینه وصول یا برگشت را انتخاب نمایید، ابتدا اطلاعات قسمت بالای صفحه را تکمیل کنید. سپس اطلاعات بخش میانی فرم را تکمیل نموده و از قسمت بالای صفحه بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید و با توجه به ماهیت حساب‌ها مانند تصویر زیر اقدام کنید.

مفهوم چک برگشتی چیست و آموزش ثبت چک

آشنایی با تمامی مراحل ثبت چک برگشتی در نرم افزارهای حسابداری

7 پرسش و پاسخ مهم چک برگشتی

در مقاله سعی کردیم به صورت کامل پاسخ چک برگشتی چیست را ارائه و تمامی نکات آموزش ثبت چک را توضیح دهیم؛ اما امکان دارد با تمام توضیحاتی که در خصوص چک برگشتی چیست بیان شد، عده‌ای برایشان در مورد چک های برگشتی و یا آموزش ثبت چک سوالاتی پیش آمده باشد.

در بخش های بعدی مقاله 7 پرسش از سوالات پرتکرار اشخاص را بیان نموده و به پاسخ آن‌ها پرداخته‌ایم. می‌توانید اگر سوالی دارید در بین پرسش‌ها جستجو کنید و یا اگر سوالات مربوط به آموزش ثبت چک و چک برگشتی چیست خود را در میان سوالات پیدا نکردید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

1. اگر چک برگشت بخورد حساب مسدود می‌شود؟

طبق قانون جدید چک، در صورتی که چکی برگشت بخورد، بانک به صادر کننده چک 24 ساعت فرصت می­‌دهد تا نسبت به افزایش موجودی حساب خود اقدام کند و در صورتی که افزایش موجودی انجام نشود، تمامی حساب­‌های شخص در بانک­‌ها و موسسات اعتباری مسدود خواهد شد.

2. هزینه دادرسی چک برگشتی چند درصد اصل مبلغ چک است؟

هزینه دادرسی چک تا مبلغ 20 میلیون تومان برابر دو و نیم درصد وجه مورد مطالبه و برای مبلغ بیشتر از 20 میلیون تومان برابر سه و نیم درصد وجهی است که به عنوان خواسته دعوا مورد مطالبه قرار می‌­گیرد.

3. هزینه دادرسی چک برگشتی بر عهده کیست؟

هزینه دادرسی جهت شروع به طرح دعوا و شکایت بر عهده دارنده چک برگشتی است؛ اما در پایان شکایت و با صدور رای درصورتی که صادر کننده چک محکوم شود، تمامی هزینه­‌های دادرسی در دادنامه ذکر شده و صادر کننده چک برگشتی ملزم به پرداخت هزینه دادرسی می­‌شود.

4. آیا چک برگشتی ممنوع الخروجی دارد؟

دارنده چک برگشتی فقط زمانی می­‌تواند، صادر کننده چک را ممنوع الخروج نماید که شرایط ممنوع الخروجی وجود داشته باشد، با وجود شرایط ممنوع الخروجی، صادر کننده چک به مدت 6 ماه ممنوع الخروج خواهد شد و در صورت اتمام 6 ماه در صورت عدم وصول مطالبات، گیرنده چک می­‌تواند نسبت به تمدید ممنوع الخروجی اقدام کند.

5. برگشت زدن چک ثبت نشده چگونه است؟

طبق قانون جدید صدور چک بانک­‌ها نمی­‌توانند نسبت به ارائه گواهی عدم پرداخت و یا برگشت زدن چک­‌های ثبت نشده در سامانه صیاد اقدام کنند، در این صورت دارنده چک تنها با مراجعه به دادگاه حقوقی و فقط برای مطالبه وجه آن می‌­تواند اقدام و پیگیری نماید.

6. افتتاح حساب با چک برگشتی امکان پذیر است؟

طبق ماده 21 قانون صدور چک اگر شخصی دارای سابقه چک برگشتی در بانک مرکزی باشد، تا 3 سال پس از کیفر خواست افتتاح حساب برای وی ممنوع خواهد بود.

7. مرور زمان چک برگشتی چقدر است؟

در خصوص چک­‌های برگشتی در 2 مورد می­‌توان مرور زمان را در نظر گرفت، یک مورد در خصوص مهلت 6 ماهه برای شکایت کیفری و یک سال فرصت برای طرح دعوا و مطالبه وجه چک است، اما مورد دوم مرور زمان مربوط به رفع سوء اثر از چک­‌های برگشتی بدون اقدام قانونی در مدت زمان 3 سال است.

نتیجه گیری

چک برگشتی چیست و چه عواقب و مجازاتی دارد؟ این سوالی است که افراد اکثرا پیش از دریافت دسته چک از خود و دیگران می‌پرسند. زمانی که شخص چکی را صادر می‌نماید اما قادر به وصول آن نیست، دارنده چک می‌تواند آن را برگشت بزند و مجازات آن با توجه به مبلغ چک متفاوت خواهد بود.

در مقاله‌ای که خواندید به پاسخ پرسش چک برگشتی چیست پرداختیم و همچنین آموزش ثبت چک را نیز به صورت تصویری ارائه دادیم. در انتها اگر سوالی در خصوص آن که چک برگشتی چیست داشتید و یا در آموزش ثبت چک به مشکل خوردید، می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان ارسال کنید.

آموزش نرم افزار خزانه داری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مهم‌ترین تحولات و تغییراتی که در قانون جدید چک اتفاق افتاده است چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "از جمله مهم­‌ترین تحولات قانون جدید صدور دسته چک به مواردی همچون معرفی سامانه‌ صیاد، چک موردی، اجرای مستقیم و سریع چک و روش‌­های رفع سوء اثر از چک برگشتی می­‌توان اشاره کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "چک برگشتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برابر قانون صدور چک، شخصی که اقدام به صدور چک می­‌کند، باید در تاریخ درج شده در چک به اندازه مبلغ قید شده، در حساب بانکی خود وجه نقد داشته باشد تا گیرنده چک بتواند نسبت به وصول مطالبات خود از بانک اقدام کند، اگر به هر دلیلی بانک نتواند نسبت به پرداخت وجه به آورنده چک اقدام کند، در این صورت چک برگشت می­‌خورد." } },{ "@type": "Question", "name": "اگر مبلغ چک برگشتی بیش از 50 میلیون ریال باشد چه مجازاتی برای صادرکننده درنظر می‌گیرند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر مبلغ چک برگشتی بیشتر از 50 میلیون ریال باشد، فرد به مجازات حبس از شش ماه تا یک سال محکوم می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "مدت انقضا رفع سوء اثر چک چند روز است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "انقضای مدت رفع سوء اثر چک در قانون صدور چک این گونه است که اگر مدت زمان سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت و به شرط عدم طرح دعوای حقوقی و کیفری در خصوص چک توسط دارنده، سبب رفع سوء اثر چک در سیستم بانکی خواهد شد." } },{ "@type": "Question", "name": "استرداد لاشه چک برگشتی چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "وقتی چکی برگشت می­‌خورد تبدیل به لاشه شده و اعتبار خود را به عنوان یک سند تجاری از دست می‌­دهد، حال زمانی که شخص اقدام به رفع سوء اثر از چک برگشتی می­‌کند، بعد از رفع سوء اثر باید چک برگشتی خود را از طرف مقابل دریافت و به بانک تحویل بدهد؛ به این اقدام استرداد لاشه چک برگشتی می­‌گویند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.