صدور صورتحساب الکترونیکی

امروزه چک صیادی از اهمیت ویژه‌ای بین مردم و بانک‌ها برخوردار است، در تعریفی از چک‌های صیادی می‌توان گفت که نوعی چک جدید است که از تاریخ 17 مرداد 1397 در ایران جایگزین چک‌های قدیمی شد؛ این چک‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی جدیدی هستند که از جعل و سوء استفاده از آ‌ن‌ها جلوگیری می‌کند.

از سال 1397 که این مدل چک‌ها، جایگزین چک‌های قدیمی شدند افراد در برنامه مالی خود از آن‌ها استفاده نموده و اکنون قصد داریم در مقاله پیش رو شما را با چک‌های صیادی بیشتر آشنا کنیم تا با نحوه نگارش، ثبت و وصول یا برگشت آن‌ها در سامانه صیاد آشنا شوید.

خواندن مقاله چک صیادی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که کارهای خود را با چک انجام می‌دهند

چک چیست؟

چک یک سند تجاری است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد، کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می‌کند، در واقع چک یک ابزار پرداخت است که به وسیله آن صاحب حساب بانکی، مبلغی از حساب خود را در اختیار شخص دیگری قرار می‌دهد.

چک‌های انواع مختلفی مانند چک رمزدار، عادی وغیره هستند که بهتر است هر کدام از آن‌ها آشنا شوید:

    1. چک عادی: چک‌هایی که توسط صاحب حساب بانکی صادر می‌شوند و در آن‌ها نام گیرنده چک مشخص نیست.
    2. چک در وجه حامل: چک‌هایی که در آن‌ها گیرنده چک مشخص نیست و هر شخصی که آن را در اختیار دارد، می‌تواند وجه آن را دریافت کند.
    3. چک در وجه شخص معین: چک‌هایی که در آن‌ها نام گیرنده چک مشخص است و تنها آن شخص می‌تواند وجه آن را دریافت کند.

چک‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی مختلفی هستند که از جعل و سوء استفاده از آن‌ها جلوگیری می‌کند. در ایران از سال 1397، چک‌های جدیدی با نام چک صیادی صادر شد که دارای ویژگی‌های امنیتی بیشتری نسبت به چک‌های قدیمی هستند. برای استفاده از چک، باید به نکات زیر توجه کنید:

    • چک را به شخص مورد اعتماد خود بدهید.
    • قبل از امضای چک، حتما مبلغ آن را بررسی کنید.
    • در صورت برگشت خوردن چک، سریعا اقدامات لازم در نرم افزار چاپ چک انجام دهید.

چک الترونیک چیست؟

چک الکترونیک نوعی چک است که به صورت الکترونیکی صادر و پردازش می‌شود این چک‌ها دارای مزایای زیادی نسبت به چک‌های کاغذی هستند که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • امنیت بالا: چک‌های الکترونیک از جعل و سوء استفاده در امان هستند.
    • سرعت و سهولت در انجام تراکنش‌ها: چک‌های الکترونیک به سرعت و به راحتی پردازش می‌شوند.
    • کاهش هزینه‌ها: استفاده از چک‌های الکترونیک هزینه‌های مربوط به صدور، حمل و نگهداری چک‌های کاغذی را کاهش می‌دهد.

در حال حاضر بانک‌های مختلف در حال ارائه خدمات چک الکترونیک به مشتریان خود هستند؛ البته برای استفاده از چک الکترونیک باید در بانکی که خدمات چک الکترونیک ارائه می‌دهد حساب بانکی داشته باشید، افراد برای صدور چک الکترونیک باید از نرم‌افزارهای مخصوصی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شوند استفاده کنند.

در این نرم‌افزارها اطلاعات لازم مانند مبلغ چک، تاریخ سررسید و گیرنده چک را وارد می‌کنید، سپس چک الکترونیک با امضای دیجیتال شما صادر می‌شود، همچنین برای نقد کردن چک الکترونیک، گیرنده چک باید آن را از طریق نرم‌افزارهای مخصوصی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شوند، به بانک ارائه دهد و سپس وجه چک به حساب گیرنده واریز می‌گردد.

با مزایای زیادی که چک الکترونیک نسبت به چک‌های کاغذی دارد با این حال، هنوز هم بسیاری از افراد از چک‌های کاغذی استفاده می‌کنند، این امر به دلیل عدم آشنایی افراد با مزایای چک الکترونیک و همچنین عدم توسعه کافی زیرساخت‌های مربوط به چک الکترونیک است که البته با توسعه زیرساخت‌های مربوط به چک الکترونیک و افزایش آگاهی افراد از مزایای این نوع چک، استفاده از چک الکترونیک در ایران افزایش خواهد یافت.

آموزشگاه حسابداری فردادچک صیادی چیست؟

چک صیادی، نوع جدیدی از چک است که از طریق سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌شود، ویژگی های این چک رنگ بنفش، شناسه صیادی چک، امکان اجرای مستقیم و لزوم ثبت در سامانه صیاد است. در تعریفی دیگر از چک صیادی می‌توان گفت، چک‌های صیادی نوعی چک جدید است که از تاریخ 17 مرداد 1397 در ایران جایگزین چک‌های قدیمی شدند.

این چک‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی جدیدی هستند که از جعل و سوء استفاده از آن‌ها جلوگیری می‌کند. چک‌های صیادی دارای ویژگی‌هایی هستند که از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • شماره چک صیادی: این شماره یک کد 16 رقمی است که به صورت یکتا برای هر چک صادر می‌شود، به صورتی که این شماره در سراسر کشور قابل استعلام است و می‌توان از آن برای احراز هویت چک و بررسی وضعیت اعتباری صادرکننده استفاده کرد.
    • بارکد: بارکد چک صیادی اطلاعات مهمی مانند شماره چک، تاریخ صدور، مبلغ و نام صادرکننده را در خود ذخیره می‌کند، این بارکد می‌تواند توسط دستگاه‌های مخصوصی که در بانک‌ها و سایر مراکز مالی وجود دارد خوانده شود.
    • فیلم امنیتی: فیلم امنیتی چک صیادی یک نوار نازک است که در زیر نوار چک قرار دارد این فیلم از جعل چک جلوگیری می‌کند.

چک‌های صیادی توسط بانک مرکزی ایران صادر می‌شوند و در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرند، بانک‌ها این چک‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند،یک نمونه از چک صیادی در تصویر زیر آورده شده است.

نمونه چک صیادی برای آشنایی

تصویری از چک که با موارد آن آشنا شوید

مزایا چک صیاد چیست؟

گفتیم که افراد برای سر و سامان دادن به برنامه اموال خود و معاملاتی که انجام می‌دهند، از انواع چک استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها چک‌های صیادی می‌باشد. استفاده از چک صیادی مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

    • کاهش جعل و سوء استفاده از چک: چک‌های صیادی به دلیل ویژگی‌های امنیتی جدیدی که دارند، از جعل و سوء استفاده در امان هستند. این ویژگی‌ها عبارتند از:
      • شماره چک صیادی یکتا
      • بارکد
      • فیلم امنیتی
    • افزایش امنیت معاملات چک: چک‌های صیادی به دلیل ویژگی‌های امنیتی جدیدی که دارند، امنیت معاملات چک را افزایش می‌دهند که این امر به کاهش نگرانی دارندگان چک و گیرندگان چک از جعل و سوء استفاده از چک کمک می‌کند.
    • سهولت در استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک: چک‌های صیادی باید در سامانه صیاد ثبت شوند، این سامانه اطلاعات مربوط به چک‌های صیادی را در اختیار دارندگان چک و گیرندگان چک قرار می‌دهد؛ این امر به دارندگان چک و گیرندگان چک کمک می‌کند تا از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند.

    در مجموع، چک صیادی مزایای زیادی نسبت به چک‌های قدیمی دارد، به این دلیل استفاده از این نوع چک می‌تواند به کاهش جعل و سوء استفاده از چک، افزایش امنیت معاملات چک و سهولت در استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده کمک کند.

    سامانه صیاد چیست؟ احراز هویت، دسترسی و امکانات آن

    سامانه صیاد سامانه یکپارچه صدور، پردازش و تسویه چک در ایران است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده و همچنین این سامانه به منظور افزایش امنیت معاملات چک و تسهیل فرآیندهای مربوط به چک، طراحی و اجرا شده است. این سامانه دارای بخش‌های اصلی و مهم می‌باشد که در تصویر زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

    بخش های سامانه صیاد برای چک صیادی

    سه بخش مهم و اصلی سامانه صیاد که با آن سر و کار دارید

    افراد برای داشتن چک صیادی باید در سامانه صیاد احراز هویت کنند، ازاین رو احراز هویت در سامانه صیاد به دو شکل زیر انجام می‌شود:

    1. احراز هویت با کارت ملی هوشمند: در این روش صادرکننده چک با استفاده از کارت ملی هوشمند خود اقدام به احراز هویت می‌کند.
    2. احراز هویت با سامانه ثبت احوال: در این روش صادرکننده چک با استفاده از کدملی خود اقدام به احراز هویت می‌کند.

    نحوه دسترسی به سامانه صیاد بسیار راحت است، به صورتی که دسترسی به سامانه از طریق اینترنت و همچنین نرم‌افزارهای مخصوصی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شوند امکان‌پذیر می‌باشد، اگر از امکانات سامانه صیاد سخن بگوییم می‌توان گفت سامانه دارای امکانات مختلفی است که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • صدور چک صیادی: این سامانه امکان صدور چک صیادی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند.
    • پردازش چک صیادی: همچنین سامانه امکان پردازش چک‌های صیادی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند.
    • تسویه چک صیادی: این سامانه امکان تسویه چک‌های صیادی را توسط بانک مرکزی فراهم می‌کند.
    • استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک: این سامانه امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک را برای دارندگان چک و گیرندگان چک فراهم می‌کند.
    • پیگیری وضعیت چک: این سامانه امکان پیگیری وضعیت چک را برای دارندگان چک و گیرندگان چک فراهم می‌کند.

    به خوبی می‌دانیم که جدا از اقداماتی که در نرم افزار چک و سامانه صیاد انجام می‌دهند، در زمان دریافت و یا پرداخت چک با توجه به ماهیت حساب‌ها که در معاملات درگیر شده‌اند، باید با جزئیات در نرم افزار حسابداری شرکتی و یا نرم افزار حسابداری ابری ثبت شوند.

    تفاوت دسته چک صیاد با چک های قدیمی چیست؟

    دسته چک صیاد با چک‌های قدیمی تفاوت هایی دارد که از مهم‌ترین تفاوت‌های دسته چک صیاد با چک‌های قدیمی می‌توان به مواردی که در تصویر زیر شرح داده‌ایم، اشاره کنیم.

    تفاوت چک صیادی و چک های قدیمی

    چند مورد از تفاوت‌های چک‌های صیادی و قدیمی

    اکنون که با تفاوت‌های چک صیاد و چک‌های قدیمی آشنا شدید، توضیحات هر یک را نیز باید بدانید تا در زمان استفاده از آن‌ها دچار اشتباه نشوید.

      • شماره چک صیادی یکتا: این شماره یک کد 16 رقمی است که به صورت یکتا برای هر چک صادر می‌شود، این شماره در سراسر کشور قابل استعلام است و می‌توان از آن برای احراز هویت چک و بررسی وضعیت اعتباری صادرکننده استفاده کرد.
      • بارکد: بارکد دسته چک صیادی اطلاعات مهمی مانند شماره چک، تاریخ صدور، مبلغ و نام صادرکننده را در خود ذخیره می‌کند، این بارکد می‌تواند توسط دستگاه‌های مخصوصی که در بانک‌ها و سایر مراکز مالی وجود دارد خوانده شود.
      • فیلم امنیتی: فیلم امنیتی دسته چک صیادی یک نوار نازک است که در زیر نوار چک قرار دارد؛ این فیلم از جعل چک جلوگیری می‌کند.
      • لزوم ثبت در سامانه صیاد: دسته چک‌های صیادی باید در سامانه صیاد ثبت شوند، این سامانه اطلاعات مربوط به دسته چک‌های صیادی را در اختیار دارندگان چک و گیرندگان چک قرار می‌دهد.

    در اینجا به برخی از تفاوت‌های جزئی دیگر دسته چک صیاد با چک‌های قدیمی اشاره می‌کنیم:

    • رنگ دسته چک صیادی: رنگ دسته چک‌های صیادی ترکیبی از بنفش و صورتی است.
    • ابعاد دسته چک صیادی: ابعاد دسته چک صیادی 170 در 85 میلی‌متر می‌باشد.
    • تعداد برگه‌های دسته چک صیادی: تعداد برگه‌های دسته چک صیادی معمولا 20 برگه است.

    دسته چک صیادی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

    چک صیادی، نوع جدیدی از چک­‌ها است که از طریق سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می­‌شود رنگ بنفش، شناسه صیادی چک، امکان اجرای مستقیم و لزوم ثبت در سامانه صیاد از ویژگی های چک صیاد می­‌باشد؛ ما در این بخش از مقاله به نحوه دریافت دسته چک صیادی پرداخته‌ایم.

    شما برای دریافت دسته چک صیادی، ابتدا باید به یکی از شعب بانک‌های عامل مراجعه کنید البته در هنگام دریافت دسته چک صیادی، باید مدارک شناسایی خود را ارائه دهید که این مدارک شامل موارد زیر هستند:

      • کپی کارت ملی
      • کپی شناسنامه
      • کپی کارت پایان خدمت یا معافیت
      • کپی گواهینامه رانندگی

    شما در هنگام دریافت دسته چک صیادی، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

      • مبلغ چک‌ها را با توجه به توان مالی خود تعیین کنید.
      • تاریخ سررسید چک‌ها را با توجه به نیاز خود تعیین کنید.
      • در صورت وجود وام یا بدهی، مبلغ چک‌ها را به گونه‌ای تعیین کنید که بتوانید آن را به موقع پرداخت کنید.

    روش استعلام چک صیادی

    روش‌های مختلفی برای استعلام چک صیادی وجود دارد که در جدول زیر آن‌ها معرفی و توضیحات کاملی در خصوص هر کدام ارائه دهیم.

    ردیف روش‌های استعلام چک صیادی
    1 استعلام چک صیادی از طریق پیامک: این روش ساده‌ترین و سریع‌ترین روش استعلام چک صیادی است برای انجام این کار، کافی است کد 16 رقمی درج شده روی چک صیادی را به شماره 701701 ارسال کنید، در پاسخ به این پیامک نتیجه استعلام چک و وضعیت دارنده حساب به شما اعلام خواهد شد.
    2 استعلام چک صیادی از طریق سامانه استعلام چک صیادی بانک مرکزی: برای انجام این کار، باید به سایت بانک مرکزی مراجعه کرده و در سامانه استعلام چک‌های صیادی ثبت نام کنید، پس از ثبت نام می‌توانید با وارد کردن کد 16 رقمی چک صیادی، نتیجه استعلام را مشاهده کنید.
    3 استعلام چک صیادی از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی: در حال حاضر اپلیکیشن‌های موبایلی مختلفی برای استعلام چک صیادی وجود دارد برای انجام این کار کافی است اپلیکیشن موردنظر را دانلود و نصب کرده و پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، نتیجه استعلام را مشاهده کنید.
    4 استعلام چک صیادی از طریق شعب بانک‌ها: برای انجام این کار می‌توانید به یکی از شعب بانک‌های عامل مراجعه کرده و با ارائه کد 16 رقمی چک صیادی، نتیجه استعلام را دریافت کنید.

    نحوه ثبت چک صیادی

    ثبت چک‌های صیادی به معنای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد است، این کار برای اطمینان از صحت و اعتبار چک انجام می‌شود. برای ثبت چک صیادی، صادرکننده باید اطلاعاتی که در تصویر زیر نام برده‌ایم را در سامانه وارد کند.

    مراحل ثبت چک صیادی

    آگاهی از چگونگی ثبت چک‌های صیادی در سامانه

    برای ثبت چک‌های صیادی می‌توانید از طریق یکی از 3 روش‌ زیر اقدام کنید:

      1. ثبت از طریق شعب بانک‌ها: برای ثبت چک‌های صیادی از طریق شعب بانک‌ها، صادرکننده چک باید به یکی از شعب بانک‌های عامل مراجعه کرده و چک صیادی خود را به متصدی بانک تحویل دهد، متصدی بانک با وارد کردن اطلاعات چک در سامانه صیاد ثبت چک را انجام خواهد داد.
      2. ثبت از طریق دستگاه‌های خودپرداز: در حال حاضر برخی از دستگاه‌های خودپرداز امکان ثبت چک صیاد را فراهم کرده‌اند، برای ثبت چک‌های صیادی از طریق دستگاه خودپرداز صادرکننده چک باید چک خود را به دستگاه خودپرداز تحویل داده و مراحل ثبت چک را دنبال کند.
      3. ثبت از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی: برای ثبت چک‌های صیادی از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی، صادرکننده چک باید به سایت بانک مرکزی به آدرس https://www.cbi.ir مراجعه کرده و در سامانه صیاد ثبت نام کند، پس از ثبت نام می‌تواند با وارد کردن کد کاربری و رمز عبور خود، وارد سامانه شود.

    برای ثبت چک در سامانه صیاد، پس از ورود به سامانه صیاد، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

      • در کادر «شماره چک صیادی» کد 16 رقمی چک صیادی را وارد کنید.
      • در کادر «مبلغ چک» مبلغ چک را بنویسید.
      • در کادر «تاریخ صدور چک» تاریخ صدور چک را وارد کنید.
      • در کادر «تاریخ سررسید چک» تاریخ سررسید چک را بنویسید.
      • در کادر «نام و نام خانوادگی صادرکننده چک» نام و نام خانوادگی صادرکننده باید یادداشت شود.
      • در کادر «کد ملی صادرکننده چک» کد ملی صادرکننده را درج کنید.
      • در کادر «شماره حساب صادرکننده چک» شماره حساب صادرکننده را وارد کنید.
      • در کادر «نام و نام خانوادگی گیرنده چک» نام و نام خانوادگی گیرنده باید یادداشت شود.
      • در کادر «کد ملی گیرنده چک» کد ملی گیرنده را وارد کنید.
      • و سپس بر روی گزینه «ثبت» کلیک کنید.

    در پاسخ به این درخواست، نتیجه ثبت چک به شما اعلام خواهد شد؛ در صورت عدم ثبت چک صیادی، چک فاقد اعتبار بوده و قابل وصول نخواهد بود.

    نحوه وصول چک صیادی

    برای وصول چک صیادی، دارنده چک، باید مراحلی را طی کند تا بتواند چک را وصول نماید، مراحل وصول چک که در ادامه شرح داده‌ایم باید به ترتیب انجام شوند.

      • بررسی تاریخ سررسید چک: اولین قدم در وصول چک صیادی، بررسی تاریخ سررسید چک است، اگر تاریخ سررسید چک گذشته باشد، دارنده چک می‌تواند نسبت به وصول چک اقدام کند.
      • مراجعه به شعبه بانک صادرکننده چک: دارنده چک باید با چک صیادی و کارت ملی خود به شعبه بانک صادرکننده چک مراجعه کند.
      • ارائه چک صیادی به بانک: دارنده چک باید چک صیادی را به متصدی بانک ارائه دهد.
      • بررسی اصالت چک: متصدی بانک با بررسی اصالت چک، اقدام به وصول چک خواهد کرد.
      • دریافت وجه چک: در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک کافی باشد، وجه چک به دارنده چک پرداخت خواهد شد و در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک کافی نباشد، بانک گواهی عدم پرداخت صادر خواهد کرد، دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهی عدم پرداخت به مراجع قضایی نسبت به مطالبه وجه چک اقدام کند.

    علاوه بر مراحل بالا می‌توانید از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی چک صیادی خود را به صورت غیرحضوری وصول کنید؛ برای این کار باید 4 مرحله زیر را انجام بدهید:

      1. به سایت بانک مرکزی به آدرس  https://www.cbi.ir مراجعه نمایید.
      2. بر روی گزینه «وصول چک صیادی» کلیک کنید.
      3. در صفحه باز شده، کد 16 رقمی چک را وارد نمایید.
      4. بر روی گزینه «ارسال» کلیک کنید.
    پرسش های مهم چک صیادی

    پاسخ چند سوال که دانستن آن‌ها مهم و ضروری می‌باشد

    پرسش و پاسخ‌های متداول در مورد چک صیادی

    در هر مبحثی سوالات متداولی وجود دارد که افراد به دنبال پاسخ آن‌ها هستند، در این قسمت از مقاله نیز قصد داریم سوالاتی که احتمال می‌دهیم در طول مطالب مقاله به آن‌ها اشاره نشده است پاسخ دهیم.

    طبق اطلاعیه‌های اخیر سامانه مودیان، مودیان حقیقی و حقوقی اتحادیه ها باید در این سامانه ثبت نام نموده و سپس تمامی معاملات خود را با رعایت مفاد اجرایی قوانین پایانه‌های فروشگاهی ارسال و ارائه دهند.

    تکلیف چک‌های ثبت‌ نشده در سامانه صیاد چه می‌شود؟

    طبق قانون صدور چک، چک‌های جدید صیادی ثبت نشده در سامانه صیاد مشمول قانون نبوده و بانک مکلف است از پرداخت وجه آن خودداری نماید، بنابراین چک ثبت نشده در سامانه مشمول الزام‌ها و سازوکارهای مقرر در قانون صدور چک نمی‌شوند و صرفا نقش یک سند مدنی دارد که نشان می‌دهد از شخصی طلب دارید.

    توصیه می‌شود از دریافت چک ثبت نشده خودداری کنید، در صورتی که ناچار به دریافت چک ثبت نشده در سامانه صیاد شدید، باید در زمان سررسید چک به شعبه بانک صادرکننده چک مراجعه کنید و از ثبت چک در سامانه صیاد اطمینان حاصل کنید.

    در صورتی که چک ثبت نشده در سامانه صیاد به شما ارائه شد و شما آن را دریافت کردید، در صورت برگشت خوردن چک هیچ یک از مزایای قانونی چک‌های صیادی را نخواهید داشت، برای مثال نمی‌توانید از طریق سامانه صیاد از وضعیت چک خود مطلع شوید یا برای وصول وجه چک به مراجع قضایی مراجعه کنید.

    انتقال چک صیادی به چه شکل انجام می‌شود؟

    انتقال چک صیادی به دو روش امکان‌پذیر است که شامل روش‌های زیر می‌باشد:

    1. روش اول: انتقال چک صیادی به صورت سیستمی، در این روش صادرکننده چک باید چک صیادی را به صورت سیستمی به ذینفع جدید منتقل کند. برای این کار صادرکننده چک باید مراحل زیر را طی کند:

      • به سامانه صیاد بانک مرکزی مراجعه کند.
      • در کادر «شماره چک صیادی» کد 16 رقمی چک صیادی را وارد کند.
      • در کادر «نام و نام خانوادگی و کد ملی ذینفع جدید» نام و نام خانوادگی و کد ملی ذینفع جدید را یادداشت نماید.
      • بر روی گزینه «انتقال» کلیک کند.
      • در پاسخ به این درخواست، نتیجه انتقال چک به شما اعلام خواهد شد.

    2. روش دوم: انتقال چک صیادی به صورت پشت نویسی، در این روش صادرکننده چک باید چک صیادی را به صورت پشت نویسی به ذینفع جدید منتقل کند برای این کار صادرکننده چک باید پشت چک صیادی را به صورت زیر پشت نویسی کند:

      • در قسمت «ذینفع»، نام و نام خانوادگی و کد ملی ذینفع جدید را بنویسد.
      • تاریخ انتقال چک را یادداشت نماید.
      • امضا خود را در زیر پشت نویسی بزند.

    ذینفع جدید نیز باید پشت چک صیادی را به صورت زیر پشت نویسی کند:

      • در قسمت «ذینفع» نام و نام خانوادگی و کد ملی خود را بنویسد.
      • تاریخ دریافت چک را یادداشت نماید.
      • امضا خود را در زیر پشت نویسی بزند.

    پس از پشت نویسی چک صیادی، ذینفع جدید می‌تواند برای وصول وجه چک به بانک مراجعه کند.

    برگشت زدن چک صیادی چگونه است و برگشت خوردن آن چه عواقبی دارد؟

    امروزه نحوه برگشت زدن چک با گذشته متفاوت است، در چک‌های جدید اگر صادرکننده چک موجودی کافی در حساب خود برای وصول چک نداشته باشد، بانک می‌تواند کسری مبلغ را از دیگر حساب‌های موجود فرد در همان بانک برداشت کند.

    در نهایت اگر در هیچ یک از حساب‌های صادرکننده موجودی کافی وجود نداشته باشد، بانک به درخواست دارنده چک گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند.

    مراحل برگشت زدن چک صیادی

    مراحل و نحوه برگشت زدن چک‌های صیادی

    پس از تکمیل مراحل فوق بانک به بررسی چک می‌پردازد و در صورت عدم موجودی کافی در حساب صادرکننده، گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند.

    چگونه می‌توان تغییرات جدید در چک برگشتی را کنترل کرد؟

    تغییرات جدید در چک برگشتی در قانون جدید چک، با هدف کاهش چک‌های برگشتی و تسهیل دریافت مطالبات در نظر گرفته شده است، این تغییرات شامل موارد زیر می‌باشد:

      • درج اطلاعات جدید در چک
      • تغییر در روند برگشت زدن چک
      • افزایش عواقب چک برگشتی

    برای کنترل تغییرات جدید در چک برگشتی، باید موارد زیر را در نظر گرفت:

      • آگاهی از قوانین جدید چک: صادرکنندگان و دارندگان چک باید از قوانین جدید چک آگاه باشند تا بتوانند از حقوق خود به درستی استفاده کنند.
      • رعایت قوانین جدید چک: صادرکنندگان و دارندگان چک باید قوانین جدید چک را رعایت کنند، تا از عواقب چک برگشتی در امان باشند.
      • استفاده از چک‌های صیادی: صادرکنندگان و دارندگان چک باید از چک‌های صیادی استفاده کنند تا از جعل و سوء استفاده از چک جلوگیری شود.

    پس از برگشت چک صیاد، چطور می‌توانیم طلب خود را وصول کنیم؟

    بعد از برگشت خوردن چک صیادی، دارنده چک می‌تواند برای وصول طلب خود، اقدامات زیر را انجام دهد:

      • دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک: دارنده چک باید با مراجعه به بانک صادرکننده چک درخواست صدور گواهی عدم پرداخت کند. بانک پس از بررسی چک در صورت عدم موجودی کافی در حساب صادرکننده گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند.
      • صدور اجراییه از دادگاه: دارنده چک می‌تواند با در دست داشتن گواهی عدم پرداخت، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و برای صدور اجراییه اقدام کند، دادگاه پس از بررسی مدارک اجراییه صادر می‌کند.
      • اجرای اجراییه: اجرای احکام دادگاه، اجراییه را به صادرکننده چک ابلاغ می‌کند، صادرکننده چک ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، فرصت دارد که بدهی خود را پرداخت کند؛ در غیر این صورت اجرای احکام اموال صادرکننده را توقیف و به فروش می‌رساند و از محل فروش اموال طلب دارنده چک را وصول می‌کند.

    نتیجه گیری

    چک صیادی، نوع جدیدی از چک است که از طریق سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می‌شود، ویژگی های این چک رنگ بنفش، شناسه صیادی چک، امکان اجرای مستقیم و لزوم ثبت در سامانه صیاد است. در تعریفی دیگر از چک صیادی می‌توان گفت، چک‌های صیادی نوعی چک جدید است که از تاریخ 17 مرداد 1397 در ایران جایگزین چک‌های قدیمی شدند.

    ممکن است سوالات زیادی در مورد چک‌های صیادی برای شما به وجود آید که ما در این مقاله به اکثر سوالات و مطالب مهم چک صیادی پرداخته‌­ایم، جهت یافتن پاسخ سوالات خود پیشنهاد می‌شود ابتدا مقاله را کامل مطالعه کنید و در انتها اگر پاسخ خود را نیافتید، در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

    آموزش حسابداری 0 تا 100

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.