صدور صورتحساب الکترونیکی

ارسال صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی چه قوانینی دارد؟ مالیات یکی از راه‌­های تامین منابع دولت‌­ها در کشورها است، مالیات به انواع مختلفی تقسیم شده و افراد به طرق مختلف نسبت به پرداخت مالیات اقدام می­‌کنند؛ هر چند نرخ مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت است، اما پرداخت مالیات شخص حقیقی و حقوقی طبق قانون الزامی می‌باشد.

با توجه به قوانین جدیدی که سازمان مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وضع نموده است، در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با یکی از صورتحساب‌های مالیاتی که مربوط به اشخاص حقوقی می‌باشد را توضیح دهیم، تا بتوانید در نرم افزار حسابداری موسسه خود با ثبت معاملات، مالیات خود را محاسبه کنید.

مقاله صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی را چه کسانی بخوانند؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
کارشناسان و ممیزان مالیاتی
حسابداران و کمک حسابداران
اشخاص حقیقی و علاقمندان به مباحث مالیاتی

مالیات اشخاص حقیقی چگونه محاسبه می شود؟

در آموزش حسابداری مالیاتی برای مالیات گروه حقیقی گفتیم که مالیات اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل، براساس میزان درآمد اشخاص حقیقی محاسبه و اخذ می­‌شود؛ به عبارتی میزان مالیات اشخاص حقیقی درصدی از کل درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات شخص حقیقی، بعد از کسر هزینه‌های قابل قبول سازمان مالیاتی به دست می‌­آید.

مالیات اشخاص حقیقی 1403

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی 1403 سوالی که مطرح ‌می‌شود این است که نرخ مالیات اشخاص حقیقی چند درصد است؟ هر ساله با توجه به میزان افزایش درآمد افراد، این نرخ تغییر می‌کند و تا میزانی از حقوق افراد شامل معافیت مالیاتی می‌شود، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی سال 1403 را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

جدول مالیات بر درآمد صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی

درصد مالیاتی که افراد با توجه به درآمد پرداخت می‌کنند

صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی چیست؟

صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی ،صورتحساب انجام معاملات با شخص ثالث است؛ در صورتحساب مالیاتی، شخص حقیقی باید مشخصات خریدار و فروشنده شامل نام و نام خانوادگی، کدملی، آدرس و کدپستی محل فعالیت، تاریخ صورتحساب، نوع کالا یا خدمات، مبلغ واحد، مبلغ کل، مالیات ارزش افزوده را درج کند.

آموزشگاه حسابداری فردادقانون جدید صورتحساب مالیاتی شخص حقیقی

با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی قانون جدید برای صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی صادر شده است، طبق قانون جدید مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هر شخص حقیقی صاحب کسب و کار که اقدام به فروش کالا یا خدمات می­‌کند؛ باید نسبت به ارسال صورتحساب مالیاتی شخص حقیقی در سامانه مودیان اشخاص حقیقی با رعایت قوانین سامانه مودیان اقدام نماید.

نکته مهم

صورتحساب مالیاتی شخص حقیقی یا حقوقی که در قانون جدید با نام صورتحساب الکترونیکی شناخته می‌­شود، باید در موعد مقرر و با داشتن اطلاعات خریدار، فروشنده، نوع کالا و مبلغ به سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی ارسال گردد.

سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی

سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir سامانه‌­ای است که اشخاص حقیقی و حقوقی ضمن ثبت نام در سامانه، باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی مربوط به کالای یا خدمات فروخته شده و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند.

در سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به هر مودی مالیاتی یک کارپوشه اختصاص داده شده و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان امور مالیاتی فقط از طریق آن کارپوشه صورت می­‌گیرد. در دوره های حسابداری شرح دادیم که خریداران در این سامانه می‌­توانند نسبت به بررسی فاکتورهای خرید خود و در نهایت تایید یا رد آن­‌ها اقدام نمایند.

نکته:
مودیان مالیاتی با اتصال به سامانه مودیان اشخاص حقیقی باید نسبت به انجام دو فعالیت زیر اقدام کنند:

  1. اتصال پایانه­‌های فروشگاهی خود، اعم از دستگاه کارتخوان بانکی و درگاه پرداخت الکترونیکی خود به سامانه
  2. صدور صورتحساب الکترونیکی

آموزش ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان مالیاتی

هر سامانه‌­ای که راه اندازی شود، پیش نیاز استفاده از آن ثبت نام در سامانه است؛ سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اشخاص حقیقی ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنند، برای ثبت نام در سامانه مودیان اشخاص حقیقی باید مراحل زیر طی شود:

    • مراجعه به آدرس درگاه ملی خدمات مالیات به نشانی tax.gov.ir
    • ثبت کدملی و شماره تلفن همراه مربوط به مودی مالیاتی
    • ورود به سامانه و انتخاب گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه
    • دریافت نام کاربری و رمز عبور ارسال شده سامانه از طریق پیامک
نکته مهم

برای ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی اشخاص حقیقی یا سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی، باید تلفن همراه مربوط به متقاضی بوده و به کدملی ایشان ثبت شده باشد.

نحوه ارسال صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیات برنامه حسابداری بازرگانی اشخاص حقیقی به سامانه مودیان سه روش به شرح زیر وجود دارد:

  1. ارسال صورتحساب الکترونیکی مالیات اشخاص حقیقی توسط مودی مالیاتی: در این روش مودیان مالیاتی با استفاده از نرم‌افزار حسابداری یا نرم‌افزار واسط می‌­توانند نسبت به ارسال صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی به سامانه مودیان اقدام نمایند.
  2. ارسال صورتحساب توسط شرکت معتمد/ سامانه‌های دولتی و با استفاده از کلید مودی: در این روش اطلاعات مربوط به فروش مودی مالیاتی در اختیار شرکت معتمد قرار می‌گیرد، شرکت معتمد با استفاده از نرم افزارهای واسط مربوطه و با کلید مودی صورتحساب را به سامانه مودیان مالیاتی ارسال می­‌کند.
  3. ارسال صورتحساب مالیاتی شخص حقیقی توسط شرکت معتمد/ سامانه‌های دولتی و با کلید شرکت معتمد/سامانه‌های دولتی: در این روش ارسال صورتحساب مالیاتی شخص حقیقی، اطلاعات مربوط به فروش مودی مالیاتی در اختیار شرکت معتمد قرار می‌گیرد، شرکت معتمد با استفاده از نرم افزارهای واسط مربوطه و با کلید خودش صورتحساب را به سامانه مودیان مالیاتی ارسال می‌­کند.

      3 پرسش مهم در ارسال صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی

      با توجه به این که در سال­‌های گذشته مودیان نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی به روش دیگری اقدام می­‌کردند و با روش جدید آشنایی زیادی ندارند، سوالات متعددی برای آن­‌ها پیش خواهد آمد؛ در ادامه سعی بر این شده است که به 3 پرسش مهم در این خصوص پاسخ داده شود.

      نکته مهمی که وجود دارد این است که مودیان مالیاتی قبل از هر اقدامی باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی اقدام کنند، برای این امر باید با نسبت به تهیه و آماده سازی مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی اقدام کنند.

      1. اشخاص حقیقی برای دریافت گواهی امضای الکترونیک جهت ارسال صورتحساب الکترونیکی چه اقدامی باید انجام بدهند؟ اشخاص حقیقی برای دریافت امضا الکترونیک باید اقداماتی که در تصویر زیر شرح داده‌ایم را انجام بدهند.

      دریافت امضا الکترونیک برای ارسال صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی

      اقداماتی که افراد برای دریافت امضا الکترونیک باید انجام دهند

      2. چرا مودیان مالیاتی باید صورت حساب الکترونیکی مالیاتی صادر کنند؟ صدور صورتحساب الکترونیکی ضمن مشخص شدن مالیات حقوق اشخاص حقیقی دارای مزایایی می‌باشد که شامل موارد زیر است:

      ردیف  مزایای صدور صورتحساب الکترونیکی
      1 یکسان سازی در ارسال صورتحساب توسط مودیان مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی توسط عده­‌ای سودجو
      2 عدم نیاز به ثبت صورتحساب در سامانه معاملات فصلی
      3 تعیین مالیات افراد حقیقی بدون نیاز به مراجعه به دفاتر و مدارک مودیان مالیاتی
      4 برخورداری از تسهیلات ماده 4 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

      3. مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی چند درصد است؟ طبق قانون نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی 1403 مطابق میزان درآمد آن­‌ها از 10 درصد تا 30 درصد متغیر است؛ اما باید در نظر داشت که در ابتدای هر سال سقفی به عنوان معافیت مالیاتی نیز در نظر گرفته می‌­شود، بر همین اساس میزان معافیت سقف مالیات اشخاص حقیقی 1403 تقریبا برابر 1,439,000,000 ریال است.

        نتیجه گیری

        سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌­ای نوپا است که با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی راه اندازی شده است، با توجه به الزام ثبت نام تمامی مودیان مالیاتی از جمله صاحبان کسب و کار و اشخاص حقوقی در این سامانه، آشنایی مودیان مالیاتی با نحوه ثبت نام و ارسال صورتحساب مالیاتی اشخاص حقیقی در سامانه الزامی است.

        با هدف کسب شناخت بیشتر از سامانه مودیان مالیاتی و همچنین نحوه ثبت نام در سامانه، در این مقاله علاوه بر بیان نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی 1403، به موضوع سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی و نکات مهم مالیاتی پرداختیم تا بتوانید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید، در انتها اگر سوال و پرسشی در خصوص مالیات داشتید، می‌توانید در دیدگاه برایمان بنویسید.

        آموزش حسابداری مالیاتی

        دسترسی به مقالات مرتبط:

        Share on facebook
        Share on linkedin
        Share on twitter
        Share on whatsapp
        Share on telegram
        { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "اشخاص حقیقی که درآمد تا 2 میلیارد دارند مشمول چند درصد مالیات می‌باشند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تا درآمد 2 میلیارد اول شامل 15% و تا 2 میلیارد دوم شامل 20% مالیات می‌شوند." } },{ "@type": "Question", "name": "سامانه مودیان چه سامانه ای می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir سامانه‌­ای است که اشخاص حقیقی و حقوقی ضمن ثبت نام در سامانه، باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی مربوط به کالای یا خدمات فروخته شده و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معمتد با کلید معتمد چگونه انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در این روش ارسال صورتحساب مالیاتی شخص حقیقی، اطلاعات مربوط به فروش مودی مالیاتی در اختیار شرکت معتمد قرار می‌گیرد، شرکت معتمد با استفاده از نرم افزارهای واسط مربوطه و با کلید خودش صورتحساب را به سامانه مودیان مالیاتی ارسال می‌­کند." } },{ "@type": "Question", "name": "در صورتحساب باید چه مشخصات و اطلاعاتی درج شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در صورتحساب مالیاتی باید مشخصات خریدار و فروشنده شامل نام و نام خانوادگی، کدملی، آدرس و کدپستی محل فعالیت، تاریخ صورتحساب، نوع کالا یا خدمات، مبلغ واحد، مبلغ کل، مالیات ارزش افزوده درج شود." } },{ "@type": "Question", "name": "میزان مالیات دریافتی اشخاص حقیقی چگونه محاسبه می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "میزان مالیات اشخاص حقیقی درصدی از کل درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات شخص حقیقی، بعد از کسر هزینه‌های قابل قبول سازمان مالیاتی به دست می‌­آید." } }] }
        نرم افزار حسابداری ابری

        تماس

        قیمت

        دمو

        کاتالوگ

        ×

        ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

        تماس با مشاوران تماس با فرداد

        • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
        • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
        • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
        • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.