صدور صورتحساب الکترونیکی

دولت ‌ها در تمام جهان برای اینکه بتوانند از پس مخارج خود بر بیایند، از راه های گوناگونی کسب درآمد می نمایند و در نرم افزار حسابداری ثبت می‌کنند. در واقع ساکنان هر کشور بخشی از سود اقتصادی خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌نمایند ، چراکه دولت ابزار و امکانات مورد نیاز جهت سوداوری مردم را ایجاد می نماید. قانون مالیات های مستقیم، مربوط به بخشی از مالیات ها می‌شود، که مستقیما از درآمد و ثروت افراد گرفته می شوند.

حال هر کشوری بر اساس سیاست های اقتصادی خود، سقفی از درآمد را مشمول معافیت مالیاتی می‌داند و بالاتر از این سقف را مشمول مالیات به حساب می‌آورد. قوانین مالیاتی و معافیت مالیاتی در کشور ایران به دو دسته قوانین مالیاتی غیر مستقیم و قوانین مالیاتی مستقیم تقسیم می‌شوند. که ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی کاربردی درباره قانون مالیات های مستقیم، آخرین بخشنامه های مالیاتی، قوانین مالیاتی حسابداری و… را شرح دهیم.

خواندن مقاله قانون مالیات های مستقیم را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • مدیران کسب و کارها
  • کارشناسان مالیاتی
  • مدیران مالی و کارمندان حسابداری

قوانین مالیاتی چیست؟

قوانین مالیاتی (Tax Laws) به آن دسته از قوانین گفته می‌شود ، که پیرامون مسائل زیر می باشند :

  1. گرفتن مالیات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از مودی یا مودیان مالیاتی
  2. سقف درآمد معاف از مالیات
  3. نرخ مالیات برای هر سطح از درآمد یا ثروت
  4. قوانین مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی
  5. سامانه مودیان مالیاتی
  6. و…

اشخاص حقیقی یا حقوقی برای اینکه بتوانند میزان مالیاتی را که باید بپردازند، محاسبه نمایند، می توانند به قوانین مالیاتی مراجعه کنند. آموزش قوانین مالیاتی کمک می کند، تا میزان مالیات خود را محاسبه نماییم و اظهار نامه مالیاتی را، که برای بعضی از افراد لازم است، به درستی پر کنیم.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

بخشنامه مالیاتی چیست؟

بخشنامه های مالیاتی، بر اساس شرایط جدید اقتصادی ابلاغ می شوند و در واقع تعلیمات کلی و یکنواختی هستند، که در زمینه قوانین مالیاتی و به صورت مکتوب ارائه می‌شوند. بخشنامه مالیاتی توسط مقام اداری، به مرئوسین ارائه می‌شود و در مورد طرز تطبیق قانون مالیاتی با آئین نامه های مالیاتی، توضیحاتی ارائه می‌کند.

آخرین بخشنامه های مالیاتی سال 98 به مواردی مثل: مالیات متعلق به صاحبان مشاغل خودرو، بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش سال 98، مالیات و عوارض ارزش افزوده نسبت به قراردادهای مشارکت مدنی و … پرداخته اند.

بخشنامه های مالیاتی برای ارائه توضیحات در مورد انطباق قانون مالیاتی با آئین نامه مالیاتی ابلاغ می‌شوند.

قوانین مالیاتی مالیات های مستقیم

افراد برای اطلاع از مبلغ مالیاتی که باید بپردازند، باید به قوانین مالیاتی مراجعه نمایند.

آئین نامه مالیاتی چیست؟

آئین نامه مالیاتی شامل مقررات مالیاتی است، که توسط مقامات صلاحیت دار از جمله وزیر یا شهردار ابلاغ می‌شود. هدف از وضع آئین نامه مالیاتی تسهیل اجرا یا تشریح قانونی از قوانین مالیاتی است. حتی ممکن است در مواردی آئین نامه مالیاتی خاصی وضع شود، که در آن مورد هیچ قانونی تاکنون نوشته نشده است.

به صورت کلی 3 نوع آئین نامه وجود دارد، که بنابر شرایط یکی از این سه مورد ابلاغ می‌شود: آئین نامه مالیاتی اجرایی، آئین نامه مالیاتی تفویضی و آئین نامه مالیاتی مستقل.

آئین نامه های مالیاتی را برای تسهیل اجرا یا تشریح یک قانون خاص از مجموعه قوانین مالیاتی کشور مانند سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی صادر می‌کنند.

قوانین مالیاتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

مالیات ها در ایران به دو دسته تقسیم می شوند. این دو دسته عبارتند از: مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم.

تفاوت این دو مورد، به مودی مالیاتی مربوط می‌شود. فردی که مسئول پرداخت مالیات است، مودی مالیاتی نام دارد. اگر مودی مالیاتی تنها یک نفر باشد، مشمول مالیات مستقیم خواهد بود و در غیر این صورت، موظف به پرداخت مالیات غیر مستقیم است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مالیات غیر مستقیم هستید، به مقاله مالیات غیر مستقیم مراجعه نمایید.

و در صورت عدم پرداخت مالیات و استفاده از راه های خلاف قوانین مالیاتی برای پرداخت نکردن مالیات استفاده کند مشمول فرار مالیاتی قرار خواهد گرفت و طبق قانون مجازات خواهد شد.

انواع قانون مالیات های مستقیم

مالیات ها در ایران به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند.

مالیات های مستقیم را تنها یک نفر و با عنوان مودی مالیاتی پرداخت می کند. اما؛ مالیات های غیرمستقیم را فعالین اقتصادی و شهروندان مختلفی و گاها در چند مرحله پرداخت می نمایند.

1. قوانین مالیاتی غیر مستقیم

همانطور که گفته شد، ویژگی این نوع مالیات این است، که مودیان مالیاتی آن بیش از یک نفر هستند و همچنین قوانین مختلفی دارد که در جدول زیر آمده است. لازم به ذکر است بدانید یکی از وظایف حسابدار محاسبه و پرداخت مالیات های غیر مستقیم شرکت است.

ردیف قوانین مالیاتی غیر مستقیم
1 حقوق و عوارض گمرکی
2 مالیات بر مصرف
3 مالیات بر ارزش افزوده
  • حقوق و عوارض گمرکی:
    نام دیگر حقوق و عوارض گمرکی، تعرفه های گمرکی می‌باشد. این نوع مالیات، به واردات و صادرات مربوط می‌شود و تابع سیاست های بازرگانی هر کشوری است.
  • مالیات بر مصرف:
    بر روی برخی از کالاها، مالیات بر مصرف وضع می‌شود و خریدار در لحظه خرید آن کالا، علاوه بر پرداخت قیمت آن، مالیاتش را هم پرداخت می کند.
  • مالیات بر ارزش افزوده:
    حتما نام مالیات بر ارزش افزوده را بارها شنیده اید. منظور از آن، تفاوت بین کالا و خدمات عرضه شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده در دوره ای مشخص است.
    مالیات بر ارزش افزوده دارای مراحل مختلفی است و در هر مرحله از تولید، واردات و توزیع کالا یا خدمات، از هر فعال اقتصادی به دیگری منتقل می‌شود. برای آشنایی بیشتر، مقاله روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را از دست ندهید.

2. قوانین مالیاتی مستقیم

مالیاتهای مستقیم، علاوه بر اینکه فقط توسط یک نفر پرداخت می شوند، ویژگی دیگری نیز دارند. این نوع مالیات در واقع به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شود: مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

انواع مالیات های مستقیم

مالیات مستقیم به دو نوع مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد افراد تقسیم بندی می‌شود. در ادامه هر یک از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

1.مالیات بر درآمد

در این نوع، میزان درآمد افراد حقیقی یا حقوقی مبنای محاسبه مالیاتی است، که پرداخت می‌کنند. مهم ترین و مرسوم ترین مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد است و اکثر شاغلین در جامعه موظف به پرداخت آن هستند.

این نوع مالیات به دو شیوه اخذ می‌شود. در شیوه اول، افرادی که از چند طریق کسب درآمد می‌کنند، مالیات هر یک از درآمدهای آنان به صورت مجزا محاسبه شده و در دوره زمانی مشخص دریافت می‌شود. اما شیوه دوم که مرسوم تر می‌باشد، به صورت کلی و از مجموع درآمدهای افراد دریافت می‌شود.

در شیوه اول، ممکن است نرخ مالیات هر یک از درآمدها متفاوت باشد. اما در شیوه دوم، با نرخ یکسان از کل درآمد مودی مالیاتی، مالیات اخذ می‌شود.

مالیات بر درآمد انواع مختلفی دارد، که عبارتند از:

1.1. مالیات بر درآمد کشاورزی

مشاغل حوزه کشاورزی، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد کشاورزی هستند.

دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، پرورش زنبور عسل، صیادی، ماهیگیری و… اگرچه جزو این دسته محسوب می شوند، اما همگی معاف از مالیات هستند.

2.1 مالیات بر درآمد حقوق

اگر فردی حقیقی برای فردی دیگر کار کند (حقیقی یا حقوقی) و در قبال کاری که انجام می دهد، حقوق دریافت نماید، موظف به پرداخت مالیات خواهد بود. در مقاله نحوه محاسبه مالیات حقوق به صورت کامل به آموزش محاسبه مالیات حقوق پرداخته ایم.

مبلغ مالیات بر درآمد حقوق از دستمزد ماهانه حقوق بگیر کسر شده و توسط کارفرما به حساب دولت واریز می‌گردد. هر ساله و در قانون جدید مالیات مستقیم، مبلغی به عنوان معاف از مالیات مشخص می‌شود و حقوق بگیرانی که بیش از مبلغ معین شده حقوق دریافت کنند، باید به دولت مالیات بدهند.

پس از محاسبه مالیات حقوق کارفرما باید لیست مالیات حقوق پرسنل خود را برای اداره مالیات ارسال نماید. شما می توانید با مطالعه مقاله ارسال لیست مالیات حقوق به صورت دقیق با موارد مشمول مالیات و نحوه آماده سازی لیست مالیات حقوق پرسنل آشنا شوید.

3.1 مالیات بر درآمد مشاغل

اشخاص حقیقی که در مشاغل تجاری، خدماتی یا پزشکی کار می‌کنند، باید این نوع مالیات را پرداخت کنند. مبلغی که مبنای پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل است، مبلغی است که از کل فروش کالا یا خدمات منهای هزینه ها به دست می آید.

4.1 مالیات بر درآمد اتفاقی

از جمله درآمدهایی که شامل این نوع مالیات می شوند، جایزه، معاملات بلاعوض و … هستند، که به صورت اتفاقی کسب شده اند.

5.1 مالیات بر درآمد املاک

درآمد ناشی از اجاره املاک، مشمول پرداخت این نوع مالیات است.

6.1 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

شرکت های تجاری موظف هستند، که از مجموع درآمد خود مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را پرداخت نمایند.

2.قانون مالیات بر ارث

نوع دیگر مالیاتهای مستقیم، مالیات بر دارایی است. مهم ترین نوع مالیات بر دارایی نیز، مالیات بر ارث می‌باشد.

وقتی فردی فوت می‌شود، از دارایی ها و اموال باقی مانده او مالیات اخذ می‌شود. در اصل، قبل از اینکه دارایی و اموال شخص فوت شده به ورثه های او برسد، این نوع مالیات توسط دولت دریافت می‌شود.

مالیات بر ارث در قانون مالیات های مستقیم

قبل از اینکه دارایی و اموال شخص فوت شده به ورثه های او برسد، این نوع مالیات توسط دولت دریافت می‌شود.

مساله مهم درباره قانون مالیات بر ارث این است، که نرخ مالیاتی هریک از اموال باقی مانده متفاوت است و برای هر کدام با نرخ اختصاصی مالیات گرفته می‌شود.

مهم ترین قوانین مالیاتی

قوانین و مقررات مالیاتی انواع مختلفی دارند و ما در این مقاله قصد داریم، که مهم ترین قوانین مالیاتی را بررسی نماییم. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌نماییم.

ماده 2 قانون مالیات های مستقیم

در متن قانون برای ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم، چنین آمده است:

اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات های موضوع این قانون نیستند:

  1. وزارتخانه ها و موسسات دولتی
  2. دستگاه هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می‌شود.
  3. شهرداری ها
  4. بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف امام خمینی یا مقام معظم رهبری
تبصره های موجود در ماده 2 قانون مالیات های مستقیم، بدین شرح هستند:
  • تبصره 1: شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به اشخاص و موسسه های مذکور در بندهای فوق باشد، سهم درآمد یا سودی که می برند مشمول این ماده نیست.
  • تبصره 2: درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی از قبیل فعالیت های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و …، برای اشخاصی که ذیل این ماده هستند، در هر مورد به صورت جداگانه و بر اساس ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، موظف به پرداخت مالیات هستند.

ماده 86 قانون مالیات های مستقیم

در این ماده گفته شده است، که پرداخت کنندگان حقوق زمان انجام هر پرداخت یا اختصاص دادن آن، موظف هستند مالیات متعلق را بر اساس ماده 85 قانون مالیات های مستقیم، محاسبه نموده و پس از کسر آن تا پایان ماه بعد، ضمن تسلیم فهرست متضمن نام و آدرس دریافت کنندگان حقوق و میزان آن، به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند و در ماه های بعد، فقط تغییرات را صورت دهند.

در تبصره این ماده آمده است که، پرداخت هایی که کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود، که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نمی باشند، با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق التحقیق و حق پژوهش پرداخت می‌کنند، بدون رعایت معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول مالیات نرخ 10 درصد است.

حقوقی که بعضی از ادارات به برخی از پرسنل خود با عناوینی مثل حق مشاوره پرداخت می‌کنند شامل 10 درصد مالیات می‌شود.

کارفرمایان موظف هستند هنگام پرداخت یا تخصیص، مالیات را کسر نموده و ظرف مدت تعیین شده در ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، با اعلام مشخصات دریافت کنندگان مطابق فرم نمونه اعلام شده توسط اداره امور مالیاتی، به این اداره پرداخت کنند. در غیر این صورت، مسئول پرداخت جرایم مالیاتی خواهند بود.

اصلاح ماده 86 قانون مالیات های مستقیم

در قانون اصلاح ماده 86 قانون مالیات های مستقیم مورخه مرداد 1386 این گونه آمده است:

تبصره ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی سال 94، حذف و دو تبصره به شرح زیر این ماده الحاق می‌گردد:

تبصره 1: در مورد پرداخت هایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی به عمل می آید، پرداخت کنندگان موظف هستند، زمان هر پرداخت مالیات متعلق را با رعایت معافیت های قانونی مربوط به حقوق، به نرخ مقطوع 10 درصد محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرست نام و آدرس دریافت کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند.

تبصره 2: پرداخت های دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق التدریس مشمول مالیات مقطوع 10 درصد و حق التدریس، حق پژوهش و قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی مشمول مالیات مقطوع به نرخ 5 درصد با رعایت احکام تبصره 1 خواهد بود.

آیین نامه جدید ماده 95 قانون مالیات های مستقیم

صاحبان مشاغل موظف هستند، دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد. برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تنظیم نمایند.

آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش های نگهداری آنها، اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی، با توجه به نوع و حجم فعالیت حسب مورد برای مودیان مذکور و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات به مراجع ذی ربط، حداکثر ظرف مدت 6 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون (اول فروردین سال 1395) توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

در ماده 100 گفته شده است، که مودیان موضوع قانون مالیاتهای مستقیم موظف هستند، اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت های شغلی خود را در یک سال مالیاتی، برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد، به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را، به نرخ مذکور در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم پرداخت نمایند.

تبصره 100 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم

سازمان امور مالیاتی کشور می تواند، برخی از مشاغل و گروه هایی از آنان را که، میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم باشد، از انجام برخی از تکالیف مانند نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول کند.

در مواردی که  مودی کمتر از 1 سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد، مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

ماده 103 قانون مالیات های مستقیم

وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند، مکلف هستند در وکالت نامه های خود رقم حق الوکاله ها را قید نمایند و معادل 5 درصد آن، بابت علی الحساب مالیاتی روی وکالتنامه تمبر الصاق و ابطال نمایند. که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر باشد.

میزان مقرر شده برای این مورد، در چند نکته توضیح داده شده است:

  1. در دعاوی و اموری که خواسته آنها مالی است 5 درصد حق الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله.
  2. در مواردی که موضوع وکالت مالی نباشد، تعیین بهای خواسته قانونا لازم نیست و همچنین در دعاوی کیفری که تعیین حق الوکاله به نظر دادگاه است، 5 درصد حداقل حق الوکاله مقرر در آیین نامه حق الوکاله برای هر مرحله می‌باشد.
  3. در دعاوی کیفری نسبت به مورد ادعای خصوصی که مالی باشد، بر طبق مواد حکم بند (الف) این ماده می‌باشد.
  4. در مورد دعاوی و اختلافات مالی که در مراجع اختصاصی غیرقضایی رسیدگی و حل و فصل می‌شود و برای حق الوکاله آنها تعرفه خاصی مقرر نشده است، از قبیل اختلافات مالیاتی و عوارض توسعه معابر شهرداری و نظایر آنها، میزان حق الوکاله صرفا از لحاظ مالیاتی به شرح زیر:
    تا 10 میلیون ریال ما به الاختلاف 5 درصد، تا 30 میلیون ریال ما به الاختلاف 4 درصد نسبت به مازاد 10 میلیون ریال، از 30 میلیون ریال مابه الاختلاف به بالا 3 درصد نسبت به مازاد 30 میلیون ریال منظور می‌شود و معادل  5 درصد آن تمبر باطل خواهد شد.

آکادمی آموزشی فرداد اقدام به برگزاری رایگان دوره حسابداری مالیاتی نموده است، اگر می خواهید تمام قوانین حسابداری مالیاتی را یاد بگیرید فرصت را از دست ندهید و به صورت رایگان در دوره آموزشی حسابداری مالیاتی ثبت نام کنید.

ماده 104 قانون مالیات های مستقیم

در این ماده عنوان شده است، که وزارت خانه ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی و اشخاص موضوع بند الف ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مکلف هستند که:

در هر مورد که بابت حق الزحمه پزشکی، هزینه های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی، داوری، مشاوره، کارشناسی، حسابرسی، خدمات مالی و اداری، نویسندگی، تالیف و تصنیف، آهنگ سازی، نوازندگی و هنرپیشگی و خوانندگی، نقاشی و دلالی و حق العمل کاری، هر گونه حق الزحمه یا کارمزد ارائه خدمات به استثنای کارمزد پرداختی به بورس ها، بازارهای خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس بانک ها، صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز، امور مربوط به نظافت اماکن و ابنیه و … پولی پرداخت می‌کنند، 5 درصد آن را به عنوان علی الحساب مالیات مودی کسر و ظرف 30 روز به حساب تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی مالیاتی تسلیم نمایند.

همچنین ظرف همین مدت مشخصات دریافت کنندگان را با ذکر نام و نشانی آنها به اداری امور مالیاتی ذی ربط ارسال می‌کنند.

تسهیلات اعطایی بانک ها از طریق قرارداد جعاله در امور مربوط کشاورزی و تعمیر و تکمیل یک واحد مسکونی مشمول کسر 5 درصد مالیات علی الحساب موضوع این ماده نبوده و در این گونه موارد بانک ها مکلف هستند، رونوشت قرارداد جعاله تنظیمی با عامل را ظرف 30 روز از تاریخ انعقاد قرارداد به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال کنند.

ماده 105 قانون مالیات های مستقیم

در ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، عنوان شده است که، جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی، از منابع مختلف ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر، به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون، دارای نرخ جداگانه ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ 25 درصد خواهند بود.

ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم، که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می شوند، مکلف هستند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورت حساب ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند (بیشتر بخوانید: معاملات فصلی چیست)

عدم صدور صورت حساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب مورد مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله می‌شود. همچین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان اداره امور مالیاتی کشور، از طریق روش هایی که تعیین می‌شود، مشمول جریمه ای معادل 1 درصد معاملاتی که فهرست آنها ارسال نشده است می‌باشد.

ماده 197 قانون مالیات های مستقیم

نسبت به اشخاصی که به شرح مقررات قانون مالیاتهای مستقیم مکلف به تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مودی می باشند، در صورتی که از تسلیم آن ها در موعد مقرر خودداری و یا برخلاف واقع تسلیم نمایند، جریمه متعلق در مورد حقوق عبارت خواهد بود از 2 درصد حقوق پرداختی و در خصوص پیمانکاری 1 درصد کل مبلغ قرارداد و در هر حال با مودی متضامنا مسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.

جدیدترین و آخرین بخشنامه های مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور در برخی ایام سال بخشنامه های مالیاتی جدیدی ارائه می کند. این بخشنامه ها که توسط مقام اداری به مرئوسین خود ابلاغ می شوند، توضیحاتی درباره طرز تطبیق قانون مالیاتی با آئین نامه مالیاتی ارائه می‌گردد.

بخشنامه های مالیات های مستقیم

سازمان امور مالیاتی کشور در برخی ایام سال بخشنامه های مالیاتی جدیدی در در قانون مالیات های مستقیم ارائه می کند.

در ادامه، به بعضی از بخشنامه های مالیاتی سال 99 که توسط این سازمان ابلاغ شده است اشاره می نماییم. همچنین شما می‌توانید برای محاسبه میزان مالیات، از نرم افزار حسابداری ابری فرداد استفاده کنید.

بخشنامه های مالیاتی سال 99

در سال 1399 سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه های مالیاتی مختلفی صادر کرد. مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، تنها بخشی از آنها می باشند.

در فروردین ماه این سال، بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی درباره میزان مالیات بر حقوق سال 99 ابلاغ شد. این سازمان با ابلاغ این بخشنامه، در مورد میزان معافیت سالانه حقوق و نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال 99 توضیحاتی ارائه نمود.

در بخشنامه مالیاتی دیگری که در سال 1398 توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد، فهرست مشاغل و حرف مشمول نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش ارائه شد. در آبان ماه این سال، بخشنامه ای با محتوای تاییدیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس و نیز بورس کالا موضوع بخشودگی مقرر در ماده 143 قانون مالیات های مستقیم ابلاغ شد.

بخشنامه مالیاتی 11/08/1398 با موضوع اصلاحیه ضوابط اجرایی موضوع ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ گشت.

در اسفندماه سال 1398 بخشنامه مالیاتی تمدید مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه سال 1398 موضوع قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش  افزوده ارائه شد. در 28 اسفند همین سال، بخشنامه مالیاتی مطالبه یا استرداد مالیات متعلق به صاحبان مشاغل خودرویی ابلاغ شد.

در این سال همانند سال های دیگر، از بین مجموعه قوانین مالیاتی بعضی از قوانین برای اینکه با آئین نامه های صادر شده انطباق پیدا کنند به ابلاغ بخشنامه نیاز داشتند.

اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم

اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم با هدف ایجاد تغییر و اصلاحات در برخی از قوانین مالیاتی موجود ابلاغ می‌شود.

قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در اصل قانونی است. که از سوی اداره امور مالیاتی ابلاغ می‌شود و ضمن اینکه قانون قبلی را اصلاح می‌نماید، لازم الاجرا نیز می‌باشد.

قانون مالیاتهای مستقیم با آخرین اصلاحات که توسط اداره امور مالیاتی منتشر می‌شود، شامل قانون مالیاتهای مستقیم جدید می‌باشد.

اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم

اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم با هدف ایجاد تغییر و اصلاحات در برخی از قوانین مالیاتی موجود ابلاغ می‌شود.

اگرچه قانون مالیات های مستقیم در سال 94 اصلاح شده بود، اما در آبان ماه سال 1398 نیز مجددا از سوی سازمان امور مالیاتی اصلاح شد و در اختیار معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد گذاشته شد.

این اصلاحیه با موضوع سازماندهی معافیت های مالیاتی ارائه شد. در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم سال 98 در راستای توسعه پایه های مالیاتی و رفع موانع و برخورداری از جامعیت بیشتر، نکات مختلفی ابلاغ شد.

در پایان…

در این مقاله سعی ما بر این بود تا قانون مالیات‌های مستقیم را از جهات مختلفی بررسی نماییم و خلاصه مهمترین قوانین مالیاتی را ارائه نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مواردی از جمله: قوانین مالیاتی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و مشاغل مختلف، قوانین حسابداری مالیاتی، مقررات مالیاتی شرکت سهامی خاص، قوانین مالیاتی شرکت ها، این مقاله کاربردی خواهد بود.

از شما دعوت می‌کنیم تا ما را از نظرات خود پیرامون موضوعات یاد شده بهره مند سازید. همچنین، اگر فکر می‌کنید این مطلب می‌تواند به افزایش آگاهی اطرافیانتان درباره قانونی مالیاتی جدید کمک کند، حتما این مقاله را برای آن‌ها ارسال نمایید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "قوانین مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "قوانین مالیاتی (Tax Laws) به آن دسته از قوانین گفته می‌شود ، که پیرامون مسائلی چون گرفتن مالیات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از مودی یا مودیان مالیاتی، سقف درآمد معاف از مالیات، نرخ مالیات برای هر سطح از درآمد یا ثروت، قوانین مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "بخشنامه مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بخشنامه های مالیاتی، بر اساس شرایط جدید اقتصادی ابلاغ می شوند و در واقع تعلیمات کلی و یکنواختی هستند، که در زمینه قوانین مالیاتی و به صورت مکتوب ارائه می‌شوند." } },{ "@type": "Question", "name": "آئین نامه مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "آئین نامه مالیاتی شامل مقررات مالیاتی است، که توسط مقامات صلاحیت دار از جمله وزیر یا شهردار ابلاغ می‌شود. هدف از وضع آئین نامه مالیاتی تسهیل اجرا یا تشریح قانونی از قوانین مالیاتی است. حتی ممکن است در مواردی آئین نامه مالیاتی خاصی وضع شود، که در آن مورد هیچ قانونی تاکنون نوشته نشده است." } },{ "@type": "Question", "name": "قوانین مالیاتی به چند دسته تقسیم می شوند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مالیات ها در ایران به دو دسته تقسیم می شوند. این دو دسته عبارتند از: مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم" } },{ "@type": "Question", "name": "اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم با هدف ایجاد تغییر و اصلاحات در برخی از قوانین مالیاتی موجود ابلاغ می‌شود. قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در اصل قانونی است. که از سوی اداره امور مالیاتی ابلاغ می‌شود و ضمن اینکه قانون قبلی را اصلاح می‌نماید، لازم الاجرا نیز می‌باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.