صدور صورتحساب الکترونیکی

جالب است بدانید که تمام مردم کشور بدون این که بدانند مالیات پرداخت می نمایند. مالیات بخشی از درآمد های دولت می باشد، که  توسط اشخاص و شرکت ها پرداخت می گردد. انواع مالیات غیر مستقیم نیز مبلغی می باشد که بر روی قیمت کالا ها افزوده شده و توسط مردم پرداخت می گردد.

دولت ساختار ها و ابزار مورد نیاز جهت کسب و کار مردم را فراهم نموده است، به همین جهت مردم جامعه باید مالیات خود را پرداخت نمایند. در این مقاله به معرفی انواع مالیات غیر مستقیم، قوانین مالیات غیر مستقیم، مشمولین مالیات غیر مستقیم، تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم و … می پردازیم.

خواندن مقاله انواع مالیات غیر مستقیم را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • مدیران کسب و کار ها
  • مدیران مالی شرکت ها
  •  علاقمندان و متقاضیان فعالیت در حوزه حسابداری بازرگانی

مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات غیر مستقیم یا مالیات برمصرف که به نام مالیات بر ارزش افزوده نیز معروف می باشد، به صورت غیر مستقیم از اصل درآمد مردم کشور دریافت می شود. اغلب مردم انواع مالیات غیر مستقیم را احساس نمی نمایند، اما آن را پرداخت می نمایند.

به عنوان مثال یک وارد کننده کالا پس از این که عوارض گمرکی کالا را پرداخت می نماید، مبلغ عوارض پرداخت شده را به نرخ فروش کالا ها اضافه می نماید، بدین طریق مردم بدون این که متوجه شوند با خرید هریک از کالا ها، در کنار قیمت اصلی کالا بخشی از مبلغ عوارض گمرکی پرداخت شده را هم می پردازند.

نکته مهم

دولت برای جلوگیری از مصرف محصولاتی مانند سیگار و دخانیات، مبلغ مالیات این محصولات را سنگین می گذارد.

یکی از وظایف حسابدار این است که میزان درصد قابل افزایش بر قیمت هریک از کالا های وارداتی را محاسبه و ثبت نماید. بنابراین مالیات سبب افزایش قیمت کالا ها و خدمات می شود و مصرف کننده نهایی ممکن است از مبلغ مالیات اطلاع نداشته باشد، اما در هر صورت آن را پرداخت می نماید.

ارسال صورتحساب سامانه پایانه های فروشگاهی

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم

انواع مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم دارای چند تفاوت می باشند، که در ادامه به بررسی هر یک از این تفاوت ها می پردازیم.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در مؤدی پرداخت مالیات

اولین تفاوت انواع مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم در طبیعت این دو نوع مالیات می باشد. زیرا مالیات مستقیم از درآمد شرکت و املاک یک فرد دریافت می شود، در حالی که مالیات غیر مستقیم از مصرف کننده محصول دریافت می شود و تولید کننده به عنوان واسطه مالیات را وصول نموده و آن را به دولت تحویل می دهد.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در فرار مالیاتی

تفاوت بعدی انواع مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم این است، که فرد می تواند از پرداخت مالیات مستقیم فرار نماید و قوانین مالیاتی را دور بزند، بدین طریق فرار مالیاتی صورت می گیرد.

معمولا امکان دور زدن قوانین مالیات غیر مستقیم وجود نداشته و به دلیل این که به خرید محصولات توسط مردم وابسته می‌باشد، عدم پرداخت آن بسیار دشوار می‌باشد. بنابراین انجام وظایف مالیاتی علاوه بر تویت ساختار مالی کشور برای مودیان مالیاتی تشویق هایی از جمله معافیت مالیاتی 1400 را به همراه خواهد داشت.

سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی قوانین جدیدی را به عنوان قانون پایانه های فروشگاهی ایجاد کرده است که با توجه به آن تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول، در محدوده زمانی مشخص شده موظف به ارسال صورتحساب های مالیاتی خود به سامانه مودیان مالیاتی هستند.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در فرار مالیاتی

فرار مالیانی در مالیات غیر مستقیم بسیار دشوار می باشد.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در انتقال

از دیگر تفاوت های انواع مالیات غیرمستقیم و مالیات مستقیم این می باشد، که در مالیات مستقیم نمی توان بار مالیاتی را از یک شخص به شخص دیگر منتقل نمود و خود فرد مؤدی باید مالیات خود را پرداخت نماید.

اما در مالیات غیر مستقیم، به راحتی بار مالیاتی از یک شخص به شخص دیگری منتقل می شود، به عنوان مثال خرده فروش وقتی یک محصول را به شخصی می فروشد، مالیات توسط خریدار یا همان مصرف کننده نهایی محصول پرداخت می شود.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در تورم

مالیات مستقیم و انواع مالیات غیر مستقیم نقش به سزایی در انواع تورم کشوری دارند. بدین طریق که مالیات مستقیم سبب کاهش تورم در اقتصاد کشور می شود، چراکه با پایین آوردن قدرت خرید مردم، بخشی از درآمد آن ها را کسب می نماید.

بنابراین تقاضای کل کاهش پیدا می نماید. اما انواع مالیات غیرمستقیم سبب افزایش تورم می شود، زیرا با افزایش تعداد خریداران مبلغ مالیات قابل پرداخت کمتر می شود، بدین طریق میزان تقاضای کل افزایش یافته و در صورتی که کالا ها با خدمات درخواستی تناسب نداشته باشند، تورم ایجاد می شود.

تفاوت مالیات غیرمستقیم و مالیات مستقیم در تورم

مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم هریک نقش ویژه ای در تورم کشوری دارند.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در نحوه جمع آوری مالیات

برای جمع آوری انواع مالیات غیر مستقیم هزینه کمتری صرف می شود، زیرا برای جمع آوری انواع مالیات غیرمستقیم، نقاط جمع آوری مشخصی وجود داشته و درصدی از مبلغ مالیات توسط شخصی که کالا را خریداری می نماید، پرداخت می شود.

اما مالیات های مستقیم را نمی توان از همه به صورت یکسان دریافت نمود، زیرا مالیات مستقیم دارای کسور زیادی بوده و گاهی اوقات سبب هزینه بر و وقت گیر شدن می شود. به همین دلیل مسئولین جمع آوری مالیات، برای انواع مالیات غیر مستقیم اولویت بیشتری در مقایسه با مالیات های مستقیم می گذارند.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در پوشش مجموعه

مالیات غیرمستقیم تعداد افراد زیادی را تحت پوشش خود قرار می دهد و هر فردی که یک کالا و یا خدماتی را دریافت می نماید، که مشمول مالیات باشد، مالیات آن محصول را که به قیمت نهایی افزوده شده است، پرداخت می نماید. اما در مالیات مستقیم فقط بخشی از افراد تحت پوشش قرار می گیرند. چرا که مالیات مستقیم با توجه به درآمد فرد دریافت می شود.

تفاوت انواع مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم

حسابدار در حال بررسی تفاوت انواع مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم می باشد.

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در طبیعت

مبلغ مالیات مستقیم با افزایش مبلغ درآمد افزایش پیدا می نماید. در حالی که با افزایش تعداد خرید مبلغ انواع مالیات غیر مستقیم برای خریداران کاهش پیدا می نماید. اگر می خواهید به صورت کامل مباحث مرتبط با حسابداری مالیاتی را آموزش ببینید، حتما در دوره آموزش حسابداری مالیاتی که به صورت رایگان توسط آکادمی آموزشی فرداد برگزار می شود، شرکت کنید.

انواع قوانین مالیات های غیر مستقیم

قوانین مالیات غیر مستقیم به دو دسته تجمیع عوارض و ارزش افزوده تقسیم می شوند. که هر یک به شرح زیر می باشند.

1. تجمیع عوارض در قوانین مالیات غیر مستقیم

قانون تجمیع عوارض در قوانین مالیات غیر مستقیم دارای 10 ماده می باشد، که هر یک از ماده ها نیز دارای تبصره های خاص خود می باشند. قانون تجمیع عوارض قوانین مالیات غیر مستقیم به بررسی و قوانین مربوط به عوارض و حقوق ورودی کالا ها و خدمات پرداخته است.

در ماده 2 قانون تجمیع عوارض، ذکر شده است که حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالا های وارد شده جمع شده و 4 درصد از مبلغ آن به عنوان ارزش گمرکی کالا تعیین می شود. حال به مجموع دریافتی به عنوان حقوق گمرکی و سود بازرگانی حقوق ورودی گفته می شود. سود بازرگانی با توجه به قوانین مالیات غیرمستقیم توسط هیأت وزیران تعیین می شود. ( بیشتر بخوانید: دریافت کارت بازرگانی)

2. ارزش افزوده در قوانین مالیات غیر مستقیم

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات بر معاملات در مالیات های غیر مستقیم می باشد. قانون مالیات بر ارزش افزوده در مالیات های غیر مستقیم ، دارای 51 ماده می باشد، که هر یک از این ماده ها نیز دارای تبصره هایی هستند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

انواع مالیات های غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم دارای انواعی می باشد، که در ادامه به معرفی هر یک از انواع مالیات غیر مستقیم می پردازیم.

مالیات بر واردات

مالیات بر واردات در مالیات های غیر مستقیم ، به سیاست های کلان بازرگانی و شرایط اقتصادی کشور وابسته است. این نوع مالیات هم از صنایع داخلی حمایت می نماید و هم یک راه برای درآمد زایی دولت می باشد. مالیات بر واردات با توجه به قیمت، ارزش ، ویژگی و یا مشخصات کالا ها تعیین می شود.

مالیات بر واردات در مالیات های غیر مستقیم ، به سه روش حقوق و عوارض گمرکی، عوارض بر واردات اتومبیل و سود بازرگانی دریافت می شود.

مالیات بر واردات در مالیات غیر مستقیم

مامور گمرک در حال بررسی کالا های وارد شده می باشد.

مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات

مالیات بر مصرف کالا در مالیات های غیر مستقیم و مالیات بر فروش در مالیات های غیر مستقیم ،از دیگر انواع مالیات های غیر مستقیم می باشند، که مصرف کنندگان و فروشندگان کالا های خاص در هنگام خرید کالای مورد نظر آن را پرداخت خواهند نمود. وظیفه پرداخت این نوع مالیات ( مالیات بر فروش کالا در مالیات های غیر مستقیم ) بر عهده تولید کننده و فروشنده کالا می باشد (سوال: چقدر با شرح وظایف مدیر فروش آشنایی دارید؟)

البته در نهایت این مالیات توسط مصرف کننده نهایی محصول پرداخت شده و هر قدر که شخص بیشتر از کالا استفاده نماید، باید مبلغ مالیات بیشتری را پرداخت نماید. مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات نیز دارای انواع مختلفی می باشد.

انواع مالیات هایی که از طریق مصرف و فروش کالا و خدمات باید به دولت پرداخت گردد ، عبارتنداز:

ردیف انواع مالیات هایی که از طریق مصرف و فروش کالا و خدمات باید به دولت پرداخت گردد
1 مالیات دریافتی از طریق خرید و فروش نوشابه های غیر الکلی
2 مالیات دریافتی از تولید کنندگان و فروشندگان الکل طبی و صنعتی
3 مالیات دریافتی از تولید کنندگان و فروشندگان سیگار
4 مالیات دریافتی از خرید و فروش اتومبیل
5 مالیات دریافتی از تولید کنندگان و فروشندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی
6 مالیات مالیاتی دریافتی از خریداران و فروشندگان خاویار
7 مالیات دریافتی از نوار های ضبط صورت و تصویری
8 مالیات دریافتی از حق اشتراک تلفن خودکار و خدمات مخابرات بین الملل

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده مابه التفاوت کالا و خدمات عرضه شده را با کالا و خدمات ارائه شده در یک دوره مشخص تعیین می نماید. این نوع از مالیات شامل عرضه، صادرات و واردات کالا ها و خدمات می شود.

مالیات بر ارزش افزوده به صورت چند مرحله ای در طی سه مرحله تولید، واردات و توزیع از هر فعال اقتصادی به فعال اقتصادی دیگر انتقال پیدا می کند. البته در پایان مبلغ نهایی مالیات توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می شود. به شما پیشنهاد می کنیم نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را بخوانید.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات غیر مستقیم می باشد.

مشمولین قوانین مالیاتی غیر مستقیم

  • تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای ملک و املاک در ایران، مشمول قانون پرداخت مالیات بر درآمد املاک در مالیات غیر مستقیم هستند.
  • اشخاص ساکن در کشور ایران که به هر طریقی دارای درآمد باشند.
  • اشخاص حقیقی، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که در خارج از کشور ایران فعالیت می نمایند، اما در داخل کشور ایران هم کسب درآمد می نمایند.
  • تمام اشخاص حقیقی دارای تابعیت ایران، باید از تمام درآمد های کسب کرده خود از داخل یا خارج از کشور ایران مالیات پرداخت نمایند.
  • تمام اشخاصی غیرایرانی که از هر روش در داخل کشور ایران کسب درآمد نمایند ، یا امتیاز کسب و کار خود را به یک غیر ایرانی یا ایرانی واگذار نمایند و از طریق آن کسب درآمد نمایند، یا از طریق آموزش و فروش فیلم به ایرانیان کسب درآمد نمایند.

 

مشکلات قوانین مالیاتی غیر مستقیم

انواع قوانین مالیات غیر مستقیم و قوانین مالیات های مستقیم دارای نقطه ضعف هایی می باشند، که سبب پایین آمدن سهم درآمد مالیاتی کشور می گردد. ازجمله مشکلات قوانین مالیاتی غیر مستقیم می توان به پیچیده و نارسا بودن قوانین، جمع نبودن پایه های مالیاتی، ضعف در انواع ضمانت اجرایی، وجود نرخ نامناسب، معافیت مالیاتی 1400  که ممکن است بدون کاربرد باشد اشاره نمود.

مشکلات قوانین مالیاتی غیر مستقیم

قوانین مالیاتی غیر مستقیم دارای مشکلاتی می باشند.

نتیجه گیری

در مقاله حاضر با مالیات غیر مستقیم، انواع مالیات غیرمستقیم ، قوانین مالیات غیر مستقیم و … آشنا شدیم. همچنین آموختیم که مالیات غیر مستقیم نوعی از مالیات می باشد، که مبلغ آن بر قیمت نهایی کالا ها افزوده می شود و تمام افراد جامعه درهنگام خرید کالا یا خدمات بدون این که متوجه شوند مالیات آن ها را پرداخت می کنند.

امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. همچنان منتظر نظرات و پیشنهادات شما در مورد مقالات سایت فرداد هستیم‌، تا بتوانیم محتوای ارزنده تری را برای شما تولید نمائیم‌، با ما در قسمت دیدگاه ها در ارتباط باشید که سوالات شما را در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد. همچنین خوشحال می شویم در صورت رضایت از مطلب ارسالی‌، آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مالیات غیر مستقیم چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مالیات غیر مستقیم یا مالیات برمصرف که به نام مالیات بر ارزش افزوده نیز معروف می باشد، به صورت غیر مستقیم از اصل درآمد مردم کشور دریافت می شود" } },{ "@type": "Question", "name": "مالیات غیر مستقیم دارای چند نوع می باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مالیات غیر مستقیم دارای سه نوع می باشد که عبارتند از:1.مالیات بر واردات، 2. مالیات بر ارزش افزوده، 3، مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات" } },{ "@type": "Question", "name": "چه افرادی مشمول مالیات غیر مستقیم هستند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن در کشور ایران، یا دارای تابعیت کشور ایران ، یا دارای ملک و املاک در کشور ایران و یا درحال کسب درآمد در کشور ایران، باید مالیات غیر مستقیم پرداخت نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در مؤدی پرداخت مالیات چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اولین تفاوت در طبیعت این دو نوع مالیات می باشد. زیرا مالیات مستقیم از درآمد شرکت و املاک یک فرد دریافت می شود، در حالی که مالیات غیر مستقیم از مصرف کننده محصول دریافت می شود و تولید کننده به عنوان واسطه مالیات را وصول نموده و آن را به دولت تحویل می دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "ارزش افزوده در قوانین مالیات غیر مستقیم چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات بر معاملات در مالیات های غیر مستقیم می باشد. قانون مالیات بر ارزش افزوده در مالیات های غیر مستقیم ، دارای 51 ماده می باشد، که هر یک از این ماده ها نیز دارای تبصره هایی هستند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.