صدور صورتحساب الکترونیکی

مالیات کارت خوان چگونه محاسبه می‌شود؟ همانطور که می­‌دانید با پیدایش پول، داد و ستدها از حالت مبادله کالا به کالا خارج و با پرداخت وجه نقد صورت گرفت، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌­های جدیدتری برای خرید و فروش کالا و بدون استفاده از وجه نقد در دسترس صورت گرفت که یکی از این روش‌­ها، پرداخت وجه کالای خریداری شده با استفاده از دستگا­ه­‌های کارتخوان است.

برای آشنایی بیشتر با مالیات دستگاه کارت خوان در برنامه حسابداری شرکت‌ها در مقاله پیش رو به موضوعات مختلفی مانند اظهارنامه مالیاتی کارتخوان و معرفی سازمان امور مالیاتی کارتخوان پرداخته‌ایم تا بتوانید مباحث مالیاتی مربوط به دستگاه‌های پوز خود را بدون بروز مشکلات مالیاتی همچون فرار مالیاتی و غیره انجام دهید.

خواندن مقاله مالیات کارت خوان را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مشاوران مالیاتی کسب و کارها
ممیزان مالیاتی
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که به مباحث مالیاتی علاقمند هستند

مالیات کارت خوان

یکی از مهم‌­ترین دغدغه‌­های صاحبان کسب و کار به خصوص کسب و کارهای خرد، میزان مالیات دستگاه کارت خوان موجود در محل کسب و کار آن‌­ها است، اما به طور کلی در قانون پایانه های فروشگاهی، بر کارتخوان­‌ها مالیاتی وجود ندارد و بلکه مالیات کارت خوان همان مالیات مربوط به درآمد افراد است.

به عبارت دیگر با توجه به این که دارندگان دستگان کارتخوان با هدف انجام معاملات اقدام به خرید دستگاه کارتخوان نموده­‌اند و با توجه به الزام آن‌­ها مبنی بر اتصال به سازمان امور مالیاتی، در نتیجه مالیات دستگاه کارت خوان یا اظهارنامه مالیاتی کارتخوان همان مالیات بر درآمد است که اشخاص باید در دوره‌­های مشخص شده نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

معرفی مشاغلی که مشمول مالیات دستگاه خوان و اظهارنامه مالیاتی کارتخوان هستند

مشاغلی که باید مالیات دستگاه کارت خوان را پرداخت کنند و مشاغلی که از مالیات کارت خوان معاف هستند

معرفی مشاغل مشمول مالیات و معاف از مالیات کارت خوان

طبق قانون تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان کسب و کار ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند، اشخاصی که دارای دستگاه کارتخوان هستند در صورتی که نسبت به اتصال دستگاه به سامانه مالیاتی اقدام نکنند؛ دستگاه آن­‌ها غیر فعال خواهد شد، پس تفاوتی میان اشخاص مشمول و معاف از مالیات وجود ندارد.

معافیت از مالیات کارت خوان، به این مفهوم است که مودیان مشخص شده‌­ای توسط قانون، نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد دستگاه کارت خوان را ندارند، این معافیت مالیاتی در واقع تسهیلاتی است که با هدف تشویق و حمایت از این مشاغل مورد نظر به آن­‌ها اعطا شده است.

طبق توضیحات قبل و این که اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی هستند، تمامی مشاغل بجز مشاغلی که به موجب قانون معاف از مالیات هستند، باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اقدام کنند، از جمله مشاغل معاف از مالیات کارت خوان یا دارای کارتخوان بدون مالیات به موارد زیر می‌­توانیم اشاره کنیم:

    • دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد
    • مدارس غیر‌انتفاعی و موسسات خیریه
    • کارگاه تولید صنایع دستی یا فرش دستباف
    • انتشارات و مطبوعات
    • اشخاص و شرکت‌های صادر کننده مواد غیر‌معدنی و نفتی
    • باشگاه‌ها و موسسه‌های ورزشی
    • شرکت‌های دانش‌بنیان نوع 1 با سطح فناوری 1
نکته مهم

تمامی مشاغل معاف از مالیات، برای استفاده از معافیت مالیاتی باید هر ساله اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند، همچنین بایستی اسناد، مدارک و دفاتر قانونی خود را در زمان رسیدگی به گروه رسیدگی کننده ارائه نمایند.

پرونده مالیاتی کارتخوان

با هدف تسهیل در امر حسابرسی مالیاتی، مودیان مالیاتی باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند، در این میان صاحبان کارتخوان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی کارتخوان اقدام کنند، در پرونده‌ی مالیاتی تشکیل شده لیست تمام کارتخوان­‌هایی که به نام مودی ثبت شده قابل مشاهده خواهد بود.

نحوه ایجاد پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کارتخوان

برای تشکیل پرونده مالیاتی با هدف جلوگیری از قطع شدن دستگاه­‌های کارتخوان، جریمه‌­های ناشی از فرار مالیاتی تمامی مودیان مالیاتی ملزم به ثبت نام در سامانه tax.gov.ir ثبت کارتخوان هستند، با ثبت نام در سامانه مذکور و ثبت اطلاعات خواسته شده پرونده مالیاتی برای مودیان ایجاد می­‌شود.

آموزشگاه حسابداری فردادثبت حساب بانکی در پرونده مالیاتی کارتخوان

با تشکیل پرونده مالیاتی باید تمامی حساب­‌های بانکی مربوط به دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی الصاق پیدا کند، برای این امر مودی بعد از تشکیل پرونده باید در سایت مالیات کارتخوان به آدرس tax.gov.ir وارد قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی شده و از گزینه‌ی الصاق پرونده استفاده و دستگاه‌های کارتخوان مربوطه را ثبت نماید.

دریافت کد مالیاتی یکتا

دریافت کد مالیاتی یکتا یا همان اینتاکد مالیاتی فرآیند بسیار راحتی دارد و دارای مراحلی می‌باشد که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره نموده‌ایم و با رعایت تمامی مراحل در عرض چند دقیقه می‌توانید کد مالیاتی خود را برای انجام امور مالیاتی از جمله پرداخت مالیات کارت خوان ارائه دهید.

دریافت کدمالیاتی برای مالیات کارت خوان و ارسال اظهارنامه مالیاتی کارتخوان به سازمان امور مالیاتی کارتخوان

مراحل دریافت کد مالیاتی یکتا برای انجام امور مالیاتی از جمله مالیات دستگاه کارت خوان

با انجام مراحل فوق مودی می‌تواند شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کرده و از آن برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده نماید.

نکته:
باید توجه شود که صاحبان مشاغل یا مودی مالیاتی اگر از کارتخوان استفاده کند یا از کارتخوان استفاده نکند با توجه به درآمدی که دارد در صورت مشمول بودن طبق قانون، باید مالیات بر درآمد را پرداخت کند.

آموزش نحوه استعلام مالیات کارتخوان

اگر مودی مالیاتی بخواهد مالیات دستگاه کارت خوان را پرداخت کند یا اظهارنامه مالیاتی کارتخوان را تکمیل و ارسال نماید، ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام نماید؛ بعد از ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی، برای استعلام مالیات کارت خوان باید به سامانه  my.tax.gov.ir مراجعه نماید.

استعلام مالیات کارت خوان با کدملی

بعد از جستجوی سامانه سازمان امور مالیاتی کارتخوان و ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir با توجه به تکمیل ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی، شخص می‌­تواند با ثبت کدملی به عنوان نام کاربری و رمز عبور نسبت به استعلام مالیات کارت خوان با کدملی اقدام نماید.

لغو مالیات کارت خوان

با ورود به قسمت “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” در کارپوشه مودیان، مودیان می­‌توانند تمام دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام مودی ثبت شده را مشاهده کنند، در قسمت پایین همین صفحه دستگاه‌های کارت ‌خوانی که برای غیرفعال سازی به بانک مرکزی معرفی شده‌اند نیز قابل مشاهده است.

در صفحه مذکور امکان “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های کارتخوان یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی با هدف لغو مالیات کارتخوان نیز وجود دارد، تا اگر مودی به هر علتی بخواهد نسبت به غیرفعال سازی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک خود اقدام کند، نیازی به مراجعه حضوری به سازمان مالیاتی نداشته باشد.

محاسبه مالیات کارتخوان 1402

به طور کلی عنوانی برای مالیات کارت خوان وجود ندارد، اما دارندگان دستگاه کارتخوان ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند، بعد از ثبت نام در سامانه مودیان، با توجه به میزان درآمد حاصل شده باید مودی نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد یا به عبارتی پرداخت مالیات کارت خوان اقدام نماید.

میزان مالیات دستگاه کارت خوان و پوز

در خصوص میزان مالیات دستگاه کارت خوان و پوز باید طبق قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی اقدام گردد.

براساس قانون مذکور هر دستگاه کارتخوان و پوز که در کارپوشه به نام مودی به سامانه مودیان مالیاتی متصل است، باید بابت تراکنش‌­های مربوط به فروش صورت گرفته نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند، اما به طور کلی برای محاسبه مالیات کارتخوان باید طی ۵ مرحله طی شود که در عکس زیر آن‌ها را نام برده‌ایم.

محاسبه مالیات کارت خوان در سازمان امور مالیاتی کارتخوان

مراحل محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان و ارسال اظهارنامه مالیاتی کارتخوان

فرمول محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان 1402 دستگاه پوز فرمول جدیدی نیست و در واقع همان محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل است که در ابتدای هر سال ابلاغ و توسط اداره دارایی اخذ می­‌گردد؛ یعنی برای محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان باید به نرخ پلکانی مالیات بر درآمد اصناف، ماده 131 قانون مالیات­ های مستقیم توجه شود.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان سوپرمارکت

در آموزش صفر تا صد حسابداری مالیاتی گفتیم که با توجه به تغییرات قوانین و عدم مطالعه و آگاهی افراد صاحبان مشاغلی هستند که از نحوه محاسبه مالیات کارت خوان آگاهی ندارند، تفاوتی ندارد که شخص بخواهد نسبت به محاسبه مالیات کارت خوان میوه فروشی یا محاسبه مالیات کارت خوان سوپرمارکت اقدام کند.

در هر صورت وقتی صاحب کسب و کاری می­‌خواهد نسبت به مالیات کارت خوان اقدام کند، به روشی که در مطالب قبل به آن­‌ها اشاره شد می­‌تواند استفاده کند، همچنین امکان محاسبه آنلاین مالیات کارتخوان ۱۴۰۲ برای فروشگاه­‌های مختلف از جمله سوپرمارکت‌­ها وجود دارد.

ردیف سقف معافیت و میزان مالیات بر درآمد سوپرمارکت ها
1 سقف مالیات کارتخوان سوپر مارکت ­ها که معاف از مالیات است برابر 396/000/000 ریال در سال 1402 است.
2 درآمد سالانه از 396/000/000 ریال تا میزان 2/000/000/000 ریال مشمول 15 درصد مالیات است.
3 مازاد سود از مبلغ 2/000/000/000 ریال تا میزان 4/000/000/000 ریال مشمول 20 درصد مالیات است.
4 مازاد سود از مبلغ 4/000/000/000 ریال مشمول 25 درصد مالیات می‌شود.

ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی

تمامی دارندگان دستگاه­ کارتخوان برای این که بتوانند نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند، باید ابتدا نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان اقدام کنند و بعد از ثبت دستگاه تمامی تراکنش­‌های مربوط به فروش کالا یا خدمات به صورت اتوماتیک ثبت و در نهایت با توجه به ضرایب اعلام شده و کسر معافیت مالیاتی، میزان مالیات قابل پرداخت محاسبه می­‌شود.

سایت سازمان امور مالیاتی کارتخوان

سایت سازمان امور مالیاتی که افراد باید نسبت به ثبت نام مالیات کارت خوان اقدام کنند، درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir است، مودیان مالیاتی با ورود به این سامانه و ثبت نام در آن، ضمن تشکیل پرونده مالیاتی، می‌­توانند نسبت به فعال سازی یا غیر فعال سازی دستگاه‌­های کارتخوان اقدام کنند.

پیامد عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی

با در نظر گرفتن میزان سقف معافیت مالیاتی، تمامی تراکنش‌­های مربوط به دستگاه کارتخوان مشمول مالیات است، در نتیجه اگر شخصی نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان خود در سامانه مالیاتی اقدام نکند به عنوان متخلف شناسایی شده و علاوه بر پرداخت مالیات و جریمه در نظر گرفته شده دستگاه نیز غیرفعال خواهد شد.

نکته مهم

لزوم اخذ مالیات کارت خوان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • جلوگیری از فرار مالیاتی
  • بهبود اقتصادی کشور
  • افزایش عدالت مالیاتی

قانون مالیات کارتخوان سیار

با توجه به فراگیر شدن قانون پایانه­‌های فروشگاهی یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می­‌آید این است که آیا دستگاه کارتخوان سیار نیز مشمول مالیات است یا خیر؟ این افراد باید بدانند که سیار بودن یا نبودن دستگاه نمی‌­تواند دلالت بر معافیت آن­‌ها باشد و تمامی قوانین شرح داده شده در مطالب قبل مشمول دارندگان کارتخوان سیار نیز می‌­گردد.

مالیات ۱۰۰ میلیون کارتخوان چقدر است؟

برای محاسبه مالیات 100/000/000 تومان تراکنش در کارت خوان، باید ابتدا حداقل دستمزد و درآمد سالانه به مبلغ 39/600/000 از مبلغ فوق کسر و سپس برای مابقی مبلغ چون کمتر از 200/000/000 تومان است، با ضریب 15 درصد نسبت به محاسبه مالیات متعلقه اقدام شود.

مالیات 50 میلیون کارتخوان چقدر است؟

همانند روش قبل ابتدا میزان سقف معافیت مالیاتی را باید در نظر گرفت و سپس با توجه به این که مبلغ مابه التفاوت کمتر از 200/000/000 تومان یعنی پله اول ضریب محاسبه مالیات است، باید در 15% ضرب شود، همانند محاسبه زیر:

ریال 104,000,000= 396,000,000 ریال – 500,000,000 ریال

15,600,000 = 104,000,000 *0.15

یعنی مالیات قابل پرداخت برابر یک میلیون پانصد و شصت هزار تومان است.

مالیات ۲۰ میلیون کارتخوان چقدر است؟

همانطور که می‌دانید سقف معافیت مالیاتی در سال 1402 برابر 39/600/000 تومان است، حال با توجه به تراکنش 20/000/000 تومانی صورت گرفته برای کارت خوان، در نتیجه این درآمد مشمول مالیات نبوده و معاف از مالیات است.

 مالیات یک میلیون کارتخوان چقدر است؟

با توجه به این که مبلغ 1/000/000 تومان مبلغ کم‌تری از میزان سقف معافیت مالیاتی به مبلغ 39/600/000 است، در نتیجه اگر صاحب کارتخوانی کل درآمد سالانه‌­اش که از طریق کارتخوان حاصل شده برابر یک میلیون تومان باشد، مالیاتی به ایشان تعلق نخواهد گرفت.

در صورتی که مالک دستگاه کارت‌خوان با صاحب جواز کسب یکی نباشد، اظهارنامه مالیاتی کارتخوان‌ مجزا ارسال می‌شود؟

در صورتی که مالک دستگاه کارتخوان با صاحب جواز کسب یکی نباشد، به منزله این است که مغازه توسط دارنده کارتخوان اجاره شده است، در نتیجه باید صاحب مغازه مالیات مربوط به درآمد حاصل از اجاره مغازه را بپردازد و شخص دارنده دستگاه کارتخوان نیز مشمول مالیات درآمد مربوط به تراکنش‌­های کارتخوان می‌­شود.

نتیجه گیری

در سال‌های اخیر مالیات کارت خوان یکی از انواع مالیات‌ها بود که بر افراد صاحب دستگاه‌های پوز با توجه به درآمد آن‌ها محاسبه می‌شد، بنابراین صاحبان کسب و کارهایی که کارتخوان دارند باید با توجه به تراکنش‌های خود مالیات دستگاه کارت خوان را با ارسال اظهارنامه مالیاتی کارتخوان به سازمان امور مالیاتی کارتخوان پرداخت کنند.

با توجه به اهمیت مباحث مالیاتی مربوط به مالیات بر درآمد و دستگاه‌های پوز، در مقاله‌ای که خواندید به تمام نکات و توضیحات دستگاه‌های کارتخوان پرداختیم. در انتها اگر سوالی در خصوص موضوع مقاله دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مالیات بر دستگاه کارت خوان به چه شکل است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با توجه به این که دارندگان دستگان کارتخوان با هدف انجام معاملات اقدام به خرید دستگاه کارتخوان نموده­‌اند و با توجه به الزام آن‌­ها مبنی بر اتصال به سازمان امور مالیاتی، در نتیجه مالیات دستگاه کارت خوان یا اظهارنامه مالیاتی کارتخوان همان مالیات بر درآمد است که اشخاص باید در دوره‌­های مشخص شده نسبت به پرداخت آن اقدام کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "کدام مشاغل از مالیات کارت خوان معاف هستند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد، انتشارات و مطبوعات و باشگاه ها و موسسات ورزشی" } },{ "@type": "Question", "name": "چگونه می‌توانیم پرونده مالیاتی ایجاد کنیم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای تشکیل پرونده مالیاتی با هدف جلوگیری از قطع شدن دستگاه­‌های کارتخوان، جریمه‌­های ناشی از فرار مالیاتی تمامی مودیان مالیاتی ملزم به ثبت نام در سامانه tax.gov.ir ثبت کارتخوان هستند، با ثبت نام در سامانه مذکور و ثبت اطلاعات خواسته شده پرونده مالیاتی برای مودیان ایجاد می­‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "درآمدهای مازاد بر 2 میلیارد ریال تا 4 میلیارد ریال مشمول چند درصد مالیات هستند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مازاد سود از مبلغ 2/000/000/000 ریال تا میزان 4/000/000/000 ریال مشمول 20 درصد مالیات است." } },{ "@type": "Question", "name": "مالیات بر کارت خوان با چه فرمولی محاسبه می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان 1402 دستگاه پوز فرمول جدیدی نیست و در واقع همان محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل است که در ابتدای هر سال ابلاغ و توسط اداره دارایی اخذ می­‌گردد؛ یعنی برای محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان باید به نرخ پلکانی مالیات بر درآمد اصناف، ماده 131 قانون مالیات­ های مستقیم توجه شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.