صدور صورتحساب الکترونیکی

شماره رهگیری پرونده مالیاتی چیست؟ همه افراد با مالیات در ارتباط بوده و حداقل با واژه مالیات آشنایی نسبی دارند. به طور کلی مالیات نوعی پرداختی لازم، اجباری و بلاعوض یا نوعی هزینه اجتماعی است که توسط شخص حقیقی و حقوقی در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور به دولت پرداخت می­‌گردد.

با توجه به نیاز صاحبان کسب و کار در خصوص ثبت نام و دریافت کد رهگیری پرونده مالیاتی، در مقاله پیش رو در خصوص کد مالیاتی، سامانه دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی، مراحل دریافت پرونده مالیاتی توضیحات لازم ارائه شده و در انتها نسبت به ارائه پاسخ به سوالات مهم در خصوص شماره رهگیری پرونده مالیاتی اقدام شده است.

خواندن مقاله شماره رهگیری مالیاتی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

کد مالیاتی چیست؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و متصل شدن کسب و کارها به درگاه­‌های مختلف و استفاده از نرم افزارهای گوناگون، دولت نیز صاحبان کسب و کار را در راستای اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی، ملزم به استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی یا دستگاه‌­های کارتخوان نموده است.

کد مالیاتی، عددی 12 رقمی منحصر به فردی است که با ثبت نام شخص حقیقی یا حقوقی دارای درآمد در سامانه مالیاتی به وی تعلق می­‌گیرد. مطابق مقررات، تمامی صاحبان کسب و کارها باید دارای کد مالیاتی باشند، تا دولت بتواند با نظارت سیستمی بر عملکرد صاحبان کسب و کار از فرار مالیاتی و پولشویی جلوگیری نماید.

کد رهگیری مالیاتی چیست

تمامی صاحبان کسب و کارها باید دارای کد مالیاتی باشند

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

مطابق قانون، صاحبان کسب و کار باید به درگاه پرداخت یا دستگاه کارتخوان متصل شوند. برای اتصال به سامانه یاد شده ابتدا باید نسبت به ثبت نام و دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی اقدام نمایند. با ورود به سامانه مالیاتی، کدی با عنوان کد رهگیری مالیاتی به شخص تعلق می­‌گیرد.

شاید از خود بپرسید کد رهگیری مالیاتی چیست؟ در پاسخ به این پرسش می‌­توان گفت، کد رهگیری مالیاتی یک شماره یا کد ده رقمی است که بعد از طی کردن مراحل خواسته شده در سامانه توسط مؤدی، به صاحبان کسب و کار تعلق می­‌گیرد و  تا زمان به پایان رسیدن مراحل ثبت نام و تایید اطلاعات کد مذکور تغییر نمی‌­کند.

نکته مهم

کد رهگیری مالیاتی باید توسط مؤدی حفظ و نگهداری شود، تا برای ورود به سامانه مالیات در دفعات بعد مورد استفاده قرار بگیرد.

ضرورت دریافت کد رهگیری مالیاتی

با پیدایش بانک و سیستم بانکی به شکل امروزی، تمامی صاحبان کسب و کار در خصوص دریافت و پرداخت­‌ با شبکه بانکی مرتبط شده‌­اند. یکی از روش­‌های جلوگیری از فرار مالیاتی مؤدیان، مدیریت حساب‌­های بانکی آن­‌هاست.

اگر می‌خواهید در مورد فرار مالیاتی بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله فرار مالیاتی را مطالعه کنید. سازمان مالیاتی برای دست یابی به این هدف، اقدام به تخصیص کد مالیاتی یا رهگیری پرونده مالیاتی به مؤدیان نموده است.

اگر شخصی قصد راه اندازی کسب و کاری را داشته باشد، باید به سامانه امور مالیاتی مراجعه کند و نسبت به ثبت نام و اخذ شماره رهگيری پرونده مالياتی (Tax File Tracking Number) اقدام کند.

هدف از دریافت کد مالیاتی

با توجه به مصوبه سازمان امور مالیاتی، هر مؤدی که بخواهد کسب و کاری را تاسیس کند، باید به درگاه پرداخت الکتریکی و یا پایانه­‌های کارت خوان متصل شود. برای اتصال به پایانه­‌های یاد شده، باید نسبت به دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی منحصر به فرد اقدام نماید. هدف از دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

شماره رهگیری پرونده مالیاتی

اهداف دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی

چه کسانی باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشند؟

با توجه به سیستم­‌های جدید بانکی و سامانه­‌های دریافت و پرداخت امروزی، تمامی شاغلین و صاحبان کسب و کار از اشخاص حقوقی گرفته تا اشخاص حقیقی به پایانه­‌های فروش متصل هستند و یا در آینده نزدیک به آن متصل خواهند شد، در نتیجه دریافت کد رهگیری پرونده مالیاتی، برای تمامی آن­ها ضروری است.

مشاغل ملزم به دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی

در گذشته کسب و کارها به روش سنتی معامله می‌شد و بیشتر دریافت‌ها و پرداخت‌­ها به صورت نقدی صورت می‌­گرفت، اما امروزه صاحبان کسب و کار از شیوه سنتی به شیوه جدید رو آوردند.

در روش جدید داد و ستد، صاحبان مشاغل بیشتر با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان و یا پایانه‌های فروش اقدام به پرداخت و یا دریافت مبلغ حاصل از معامله می­‌نمایند.

دولت در راستای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و افزایش درآمد عمومی جامعه با توجه به شکل گیری زیر ساخت‌­های مورد نیاز، تمامی مشاغل از جمله شرکت­‌های تولیدی و خدماتی، کسب و کارهای کوچک و خانگی، تولید کنندگان محتوا و… را ملزم به دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی نموده است.

سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی چیست؟

صاحبان کسب و کار برای دریافت کد رهگیری مالیاتی در گذشته، ملزم به حضور در سازمان امور مالیاتی و ارائه درخواست کتبی و ارائه فیزیکی مستندات و در نهایت ثبت نام و اخذ کد رهگیری مالیاتی بودند، اما با طراحی و ایجاد سامانه مالیاتی به آدرس Tax.gov.ir آن‌ها می‌­توانند، بصورت غیرحضوری نسبت به ثبت نام و دریافت کد رهگیری پرونده مالیاتی اقدام نمایند.

شماره رهگیری پرونده مالیاتی

برای دریافت غیرحضوری کد رهگیری پرونده مالیاتی به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید

دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

همانطور که گفته شد، سازمان امور مالیاتی برای ایجاد شبکه مالیاتی منظم و دقیق، براساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صاحبان کسب و کارها برای راه اندازی درگاه­ پرداخت الکترونیک، ملزم به ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان هستند.

ثبت نام کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

بعد از تصمیم به راه اندازی کسب و کار و اخذ مجوز­های لازم، فعال اقتصادی باید نسبت به مراجعه حضوری و یا ثبت نام از طریق سامانه غیرحضوری نسبت به ثبت نام کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان اقدام نماید.

اگر می‌خواهید برای پایانه فروشگاهی و کارتخوان ثبت نام کنید، لازم است که با قوانین آن‌ها نیز آشنا شوید، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم مقاله قوانین سامانه مؤدیان مالیاتی را نیز مطالعه کنید.

6 مرحله دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی

یک فعال اقتصادی باید در قبال درآمد کسب شده نسبت به پرداخت مالیات برای هزینه‌­های عمومی کشور اقدام کند. برای این امر ثبت نام و اخذ شماره رهگیری پرونده مالیاتی ضروری است. در ادامه مراحل ثبت نام و دریافت شماره رهگیری مالیاتی به ترتیب ذکر شده است.

1. ورود به سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی

برای ثبت نام آنلاین و دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی، صاحبان کسب و کار باید ابتدا نسبت به تکمیل مراحل پیش ثبت نام اقدام نمایند. درصورتی که شخصی مراحل پیش ثبت نام را قبلا انجام داده و یا متقاضی دریافت مجدد کد رهگیری مالیاتی باشد، در هر صورت باید به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه نماید.

2. تکمیل اطلاعات پیش ثبت نام

همانطور که گفته شد قبل از هر اقدامی متقاضی دریافت شماره پرونده مالیاتی باید وارد سامانه سازمان امور مالیاتی شده و نسبت به تکمیل اطلاعات پیش ثبت نام از جمله نوع مؤدی، کد ملی اقدام نماید.

ورود به سامانه و دریافت شماره به صورت آنلاین، برعکس اقدامات حضوری در سازمان امور مالیاتی بسیار ساده و سریع انجام می‌­شود. مراحل انجام پیش ثبت نام برای دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی را در تصویر به طور کامل توضیح داده‌ایم.

شماره رهگیری پرونده مالیاتی

پیش ثبت نام برای دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی

3. تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده

مؤدی بعد از ورود به سامانه و تکمیل اطلاعات خواسته شده و درخواست دریافت شماره رهگیری پرونده و بعد از ورود به صفحه ثبت نام باید نسبت به انتخاب یکی از موارد زیر اقدام نماید:

  • من مشمول ارزش افزوده نمی­‌باشم.
  • من مشمول ارزش افزوده می‌­باشم و نیاز به ثبت نام جدید در سیستم ارزش افزوده دارم.
  • من مشمول ارزش افزوده می­‌باشم و قبلا ثبت نام ارزش افزوده را انجام داده­م.

نکته:
نقطه شروع فرآیند ثبت نام الکترونیک در سامانه امور مالیاتی، مرحله پیش ثبت نام است. حتی اگر مؤدی مشمول قانون ارزش افزوده نباشد، باید نسبت به انجام مرحله پیش ثبت نام اقدام نماید.

4. تکمیل موارد اجباری و نوع مالکیت

در این مرحله مؤدی، با استفاده از اطلاعات کاربری که در مرحله پیش ثبت نام دریافت نموده وارد سامانه می‌­شود، بعد از ورود باید اطلاعات تکمیلی در فرم‌های موجود در سامانه تکمیل گردد، همچنین مؤدی می‌­تواند اطلاعاتی را که در مراحل اول ثبت نام، ثبت کرده‌ را ویرایش نماید.

5. ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی

بعد از تعیین وضعیت ارزش افزوده مشمولین و تکمیل اطلاعات مؤدی در سامانه، گزینه ثبت نهایی انتخاب می­‌شود. در این مرحله یک کد 10 رقمی به عنوان کد رهگیری به اشخاص تعلق می‌­گیرد.

در صورت فراموشی کد رهگیری پرونده مالیاتی، مؤدی باید در سامانه به بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادی” مراجعه و با استفاده از امکان “یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام” اقدام به دریافت کد رهگیری مالیاتی به صورت مجدد نماید.

6. نحوه استعلام کد مالیاتی از سامانه

برای بازیابی کد رهگیری مالیاتی ارسالی به مؤدی باید نسبت به استعلام شماره رهگیری پرونده مالیاتی به ترتیب موارد زیر اقدام شود:

ردیف استعلام شماره رهگیری پرونده مالیاتی برای بازیابی
1 ورود به سامانه سازمان مالیاتی
2 مراجعه به زبانه سایر خدمات مالیاتی
3 انتخاب گزینه “یادآوری شماره رهگیری ثبت نام الکترونیک”
4 تکمیل اطلاعات مورد نیاز و دریافت پیامک کد رهگیری مالیاتی

فراموشی نام کاربری و رمز عبور

در صورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور، مؤدی ابتدا باید وارد صفحه‌ی دریافت رمز عبور و نام کاربری ورود به سامانه شود، سپس بر روی گزینه فراموشی نام کاربری یا کلمه‌ی عبور کلیک نماید. همچنین قابل ذکر است که برای دریافت مجدد رمز عبور، باید شماره رهگیری پرونده مالیاتی و شناسه‌ی ملی مؤدی یا شریک تجاری‌ خود را وارد نماید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

پرسش و پاسخ های مهم شماره رهگیری پرونده مالیاتی

در مطالب قبل توضیحاتی در خصوص شماره رهگیری پرونده مالیاتی، ضرورت و مراحل دریافت آن، همچنین نکات و قوانینی که احتمال دادیم برایتان مبهم باشد را به طور کامل و واضح، شرح دادیم.

اگر در مورد اینتاکد اطلاعاتی ندارید، توصیه می‌کنیم مقاله اینتاکد را مطالعه کنید. در ادامه نسبت به ارائه پاسخ به سوال­‌های مهم در خصوص شماره پرونده مالیاتی اقدام شده است.

چه اطلاعاتی به وسیله کد مالیاتی در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد؟

در زمان ثبت نام اطلاعاتی مانند نوع شرکت، نوع مؤدی، اطلاعات هویتی فرد و شرکا در سامانه ثبت و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می­‌گیرد. علاوه بر اطلاعات یاد شده میزان درآمد و هزینه اشخاص، ورودی و خروجی حساب مربوط به مؤدی متصل به درگاه پرداخت الکترونیکی به صورت دقیق در اختیار سازمان قرار می­‌گیرد.

بعد از دریافت کد مالیاتی چه کار کنیم؟

شماره رهگیری پرونده مالیاتی، نام کاربری و رمز عبور هم در سامانه مالیات ثبت می‌­شود و هم به صورت پیامک برای شماره تلفن معرفی شده از طرف مؤدی ارسال می‌­گردد، بعد از دریافت کد مالیاتی، مؤدی می‌­تواند به سامانه مالیات مراجعه و نسبت به ویرایش و همچنین تکمیل نواقص پرونده مالیاتی و در نهایت اخذ کارتخوان اقدام نماید.

نحوه بازیابی شماره رهگیری پرونده مالیاتی چگونه است؟

در صورت فراموشی شماره رهگیری مالیاتی، مؤدی باید مطابق آن‌چه قبلا اشاره شد، وارد سامانه مالیاتی شود، منوی سایر خدمات و تکمیل گزینه­‌های مشخص شده اقدام کند و در نهایت با وارد کردن شماره همراه تایید شده و شناسه ملی یا کدملی شریک اصلی، بازیابی شماره رهگیری مالیاتی انجام می‌­شود.

دریافت مجدد کد رهگیری مالیاتی چگونه است؟

اگر شما جزء مؤدیانی هستید که کد رهگیری مالیاتی خود را فراموش کرده‌­اید، برای دریافت مجدد کد رهگیری مالیاتی باید مراحلی که در تصویر بیان نموده‌ایم را به ترتیب انجام دهید.

شماره رهگیری پرونده مالیاتی

مراحل دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی در زمان فراموشی

اینتاکد مالیاتی چیست؟

نظام مالیاتی، همانند سایر بخش­‌های کشور در راستای هوشمند سازی دچار تغییر و تحول شده است. در همین راستا سازمان مالیاتی برای ساماندهی و افزایش دقت طبقه بندی فعالیت­‌های اقتصادی مختلف، کدی را به آن­‌ها اختصاص داده است که از این کد با نام اینتاکد یاد می­‌شود.

اینتاکد فعالیت‌ها را به سه دسته تولیدی، بازرگانی و خدماتی تقسیم می‌­کند. جدول اینتاکد هر ساله توسط اداره دارایی اعلام می‌گردد. فروشندگان کالا و یا ارائه دهندگان خدمات برای دریافت اینتاکد، نوع خدمات ارائه شده یا کالای تولیدی خود را باید در سیستم ثبت کنند، تا براساس نوع کالا یا خدمات و براساس جدول ابلاغی کداینتا متناسب با نوع شغل انتخاب گردد.

كد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی همانند کد مالیاتی، یک کد 12 رقمی منحصر به فرد است که به شخص حقوقی اختصاص داده می­‌شود. کد اقتصادی برای ثبت شرکت‌ها و موسسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کد اقتصادی مانند شناسنامه است و در جهت شناسایی واحدهای اقتصادی فعال در حوزه مالیاتی و عملکرد مالی آن­‌ها استفاده می‌­گردد.

نحوه تکمیل مراحل کد مالیاتی با چارت چگونه است؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان ابتدا باید شماره رهگیری پرونده مالیاتی دریافت کنند. اشخصا مشمول قانون در صورت عدم دریافت کد مالیاتی امکان دریافت پایانه­‌های فروشگاهی را نخواهند داشت. نحوه ثبت نام و دریافت کد مالیاتی به صورت چارت زیر است:

تکمیل شماره رهگیری پرونده مالیاتی

آشنایی با چارت مراحل شماره رهگیری پرونده مالیاتی

نتیجه گیری

با گسترش خدمات و زیر ساخت­‌های مربوط به بانک­‌ها و در جهت افزایش درآمد عمومی کشور از طریق اخذ مالیات و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش مشاغل پنهان و… تمامی صاحبان کسب و کار ملزم به ثبت نام در سامانه مالیاتی و دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی شده‌­اند.

با ثبت نام و دریافت کد مالیاتی، سازمان امور مالیاتی صاحب یک شبکه امور مالیاتی دقیقی خواهد بود که تمامی کسب و کارها را می­‌تواند تحت کنترل خود درآورد. اهمیت مسئله سبب شده تا در این مقاله به سوالاتی پاسخ داده شود. شما می‌توانید سوالات و نظرات خودتان را از قسمت ثبت دیدگاه برای ما بنویسید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "کد مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کد مالیاتی، عددی 12 رقمی منحصر به فردی است که با ثبت نام شخص حقیقی یا حقوقی دارای درآمد در سامانه مالیاتی به وی تعلق می­‌گیرد. مطابق مقررات، تمامی صاحبان کسب و کارها باید دارای کد مالیاتی باشند، تا دولت بتواند با نظارت سیستمی بر عملکرد صاحبان کسب و کار از فرار مالیاتی و پولشویی جلوگیری نماید." } },{ "@type": "Question", "name": "کد رهگیری مالیاتی چند رقمی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کد رهگیری مالیاتی یک شماره یا کد ده رقمی است که بعد از طی کردن مراحل خواسته شده در سامانه توسط مودی، به صاحبان کسب و کار تعلق می­‌گیرد و  تا زمان به پایان رسیدن مراحل ثبت نام و تایید اطلاعات کد مذکور تغییر نمی‌­کند." } },{ "@type": "Question", "name": "چه کسانی باید کد هگیری مالیاتی داشته باشند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تمامی شاغلین و صاحبان کسب و کار از اشخاص حقوقی گرفته تا اشخاص حقیقی به پایانه­‌های فروش متصل هستند و یا در آینده نزدیک به آن متصل خواهند شد، در نتیجه دریافت کد رهگیری پرونده مالیاتی، برای تمامی آن­ها ضروری است." } },{ "@type": "Question", "name": "در صورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور سامانه مالیاتی چه کاری باید انجام دهیم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در صورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور، مودی ابتدا باید وارد صفحه‌ی دریافت رمز عبور و نام کاربری ورود به سامانه شود، سپس بر روی گزینه فراموشی نام کاربری یا کلمه‌ی عبور کلیک نماید." } },{ "@type": "Question", "name": "کد اقتصادی چه کاربردی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کد اقتصادی برای ثبت شرکت‌ها و موسسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کد اقتصادی مانند شناسنامه است و در جهت شناسایی واحدهای اقتصادی فعال در حوزه مالیاتی و عملکرد مالی آن­‌ها استفاده می‌­گردد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.