آیا درباره لیست تجمیعی حقوق و دستمزد چیزی شنیده‌‏اید؟ ثبت تجمیعی در معاملات فصلی در چه شرایطی انجام می‌‏شود؟ فهرست تجمیعی یک شاخص کلیدی است که به مدیران و صاحبان کسب و کار در ارزیابی عملکرد سازمان و گرفتن تصمیم‌های مهم در خصوص برنامه مالی و مالیاتی شرکت کمک می‌کند.

با توجه به اهمیت و ضرورت فهرست تجمیعی در کسب و کارها در مقاله پیش رو قصد داریم ابتدا این فهرست را به صورت کامل و واضیح شرح دهیم و سپس مراحل ارسال فهرست تجمیعی صورت معاملات فصلی را به صورت تصویری آموزش دهیم پس تا انتها مقاله را مطالعه کنید.

خواندن مقاله لیست تجمیعی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
علاقمندان به مباحث حقوق و دستمزد و مالیات

لیست تجمیعی چیست؟

لیست تجمیعی یک شاخص کلیدی می‌‏باشد که به مدیر در ارزیابی عملکرد سازمان‏ و اتخاذ تصمیم‏‌های مهم کمک می‏‌کند؛ این لیست که از شاخص‌‏های مالی و عملکردی تشکیل شده است شامل مواردی مانند درآمد، سودآوری، بازده سرمایه ‏گذاری، نرخ رشد فروش، میزان هزینه‏‏‌ها و سایر عوامل مالی و عملکردی می‌باشد.

فهرست تجمیعی می‌‏تواند به عنوان یک ابزار برای مقایسه عملکرد سازمان در طول زمان، مقایسه با رقیبان و سنجش پروژه و سرمایه‏ گذاری‏‌ها و عملکرد اجزای داخلی سازمان باشد و به مدیران کسب و کار کمک می‏‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشند و با تصمیم‏‌های بهتر بهره‌‏وری سازمان را بهبود بخشند.

تعاریف مختلف لیست تجمیعی در حسابداری

آشنایی با نقش لیست تجمیعی در سود و زیان سازمان‌ها

فهرست بهای تجمیعی چیست؟

این فهرست همان فایل Zip شده ردیف‌‏های فهرست بها می‌‏باشد، این فهرست از چند فصل و هر فصل آن از چند ردیف تشکیل شده است که در هر ردیف شرح فعالیت مورد نظر و بهای واحد آن توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین شده و برآورد نهایی یک فعالیت از جمع مبلغ ردیف‌‏های فهرست بهای پایه به دست می‌‏آید.

در تاریخ 1391/08/14 فهرست بهای تجمیعی راه و باند با شمار بخشنامه 100/65637 برای پروژه بهای راه و ترابری به دستگاه‌‏های اجرایی، مهندسان، مشاوران و پیمانکاران ابلاغ شد.

اگر چه طبق این بخشنامه باید 6 ماه بعد از ابلاغ، مواد یاد شده اجرا می‏‌شد، اما تا پایان سال 1397 که با صراحت استفاده از آن در فهرست بهای راه و باند ذکر شد در بسیاری از پروژه‏‌ها استفاده نشد.

در فهرست کلیات فهرست بهای راه و باند که از سال 97 به آن اضافه شد، در پیمان‏‌هایی با مبلغ برآورد کمتر از 200 برابر حد نصاب معاملات متوسط (به جز پیمان‌‏های اجرای تونل با طول بیشتر از 200 متر) انعقاد پیمان، باید براساس فهرست بهای تجمیع شده راه و باند فرودگاه و زیرسازی راه ‏آهن بوده و هرگونه پرداخت بابت هزینه عملیات اجرایی غیر از مواردی که با این فهرست مطابق است مجاز نیست.

آموزشگاه حسابداری فرداد

برای مثال در سال 1400 سقف معاملات متوسط توسط هیئت وزیران 65 میلیون تومان تعیین شده که 200 برابر آن معادل 130 میلیارد تومان می‌‏باشد و اگر برآورد پایه کم‌تر از این مبلغ باشد، پیمان‏‌ها باید براساس فهرست بهای تجمیع شده راه و باند منعقد شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم مهندسینی که در حوزه راه‏ سازی فعالیت دارند؛ باید علاوه بر فهرست بهای پایه راه و باند بر فهرست بهای تجمیع شده راه و باند نیز مسلط باشند.

ضرورت و اهمیت لیست تجمیعی

فاکتور تجمیعی یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در حوزه حسابداری و مدیریت است که نقش بسزایی در سازماندهی بخش مالی دارد، در تصویر زیر دلایل ضرورت و اهمیت لیست تجمیعی را شرح داده‌ایم.

اهمیت‌ و مزایای لیست تجمیعی

مواردی از اهمیت‌ها و کاربردهای فهرست تجمیعی

اکنون که با ضرورت‌ها و اهمیت‌های لیست تجمیعی آشنا شدید، قصد داریم در ادامه مطالب هر یک از موارد ذکر شده در تصویر فوق را شرح دهیم تا به صورت کامل با آن‌ها آشنا شوید:

    • ارزیابی عملکرد سازمانی: فاکتور به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‏‌کند تا عملکرد مالی و عملیاتی سازمان را نسبت به اهداف و استراتژی آن به صورت کامل و دقیق بسنجند.
    • اتخاذ تصمیمات استراتژیک: با داشتن لیست تجمیعی، مدیران کسب و کار می‏‌توانند تصمیمات مهمی برای بهبود عملکرد و بهره‌‏وری سازمان بگیرند و برنامه ‏ریزی بهتری برای رشد و توسعه سازمان داشته باشند.
    • مقایسه با رقبا: با لیست تجمیعی، سازمان‏‌ها می‌‏توانند عملکرد خود را با رقبا مقایسه کرده و اطلاعات خوبی از نقاط ضعف و قوت سازمان نسبت به رقبا فراهم کنند.
    • ارزیابی پروژه ‏ها و سرمایه‏ گذاری: با استفاده از فهرست تجمیعی می‌‏توان پروژه‏‌ها و سرمایه‏گذاری‏‌ها را براساس عملکرد مالی و عملیاتی سنجیده و تصمیم‌‏های مناسب درباره سرمایه ‏گذاری‏‌های آینده گرفت.
    • اطمینان از سلامت مالی سازمان: فهرست تجمیعی به مدیران کمک می‏‌کند که سلامت سیستم مالی و پایداری سازمان را کنترل کرده و پایداری سازمان را با توجه به شاخص‏‌های سود به فروش، سود به سرمایه‏ گذاری، بدهی به حقوق صاحبان سهام بسنجند.

کاربرد لیست تجمیعی

لیست تجمیعی در موارد مختلفی از جمله لیست بهای تجمیعی راه و باند، لیست حقوق و دستمزد، مالیات حقوق و ثبت تجمیعی معاملات فصلی کاربرد دارد و دیگر کاربردهای لیست تجمیعی شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف کاربرد لیست تجمیعی
1 در لیست تجمیعی راه و باند هم آیتم‏‌ها و ردیف‏‌های یک فعالیت جمع می‏‌شود، تا براساس آن پیمانکار هزینه خود را دریافت کند.
2 در لیست تجمیعی حقوق و دستمزد همه موارد تأثیرگذار بر حقوق و دستمزد کارکنان اعمال شده و حقوق و دستمزد آن‌‏ها به صورت دقیق محاسبه می‏‌شود، سپس به اداره مالیاتی تحویل داده می‏‌شود.
3 در زمینه ارسال معاملات فصلی می‌توان فاکتورهای خرید و فروش را تحت شرایطی مانند زمانی که مبلغ فاکتور از 5 درصد حد نصاب معاملات کوچک کم‌تر است یا فرد موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی نیست به صورت تجمیعی ثبت کرد.

لیست تجمیعی حقوق و دستمزد

لیست تجمیعی حقوق و دستمزد در پایان سال مالی توسط حسابداران در نرم افزار حقوق و دستمزد تهیه شده و برای رسیدگی به حوزه مالیاتی تحویل داده می‌‏شود، تهیه و صحت اطلاعات لیست تجمیعی حقوق و دستمزد بسیار مهم است چون این لیست مبنای محاسبه و کنترل حقوق و مزایای مشمولین حقوق در شرکت‏‌ها بوده و مالیات پرداختنی براساس آن محاسبه می‏‌گردد.

فرمت اکسل لیست تجمیعی حقوق و دستمزد

با تهیه لیست تجمیعی در اکسل حسابداری و انجام محاسبات در آن می‌‏توانید از اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید و حقوق و دستمزد پرسنل موسسه و شرکت خود را به طور دقیق و بدون بروز مشکلی محاسبه و به مدیران ارائه دهید.

تجمیعی در معاملات فصلی

براساس بند 14 آیین نامه تبصره 3 ماده 169 کسب و کارهایی که در یک فصل مالیاتی معاملات آن‌‏ها از 5 درصد حد نصاب معاملات کوچک کم‌تر باشد، می‌‏توانند فاکتورهای خود را به صورت تجمیعی در صورت معاملات فصلی ثبت کنند که در این فاکتورها که شامل فاکتورهای خرید و فروش نیز می‏‌باشد نیاز به درج اطلاعات فرد مقابل مانند کداقتصادی وجود ندارد.

سازمان امور اقتصاد و دارایی حد نصاب معاملات فصلی برای سال 1401، 1.000.000.000 ريال تصویب کرد که 5 درصد آن معادل مبلغ 50.000.000 ريال می‏‌باشد، به عبارت دیگر مبلغ فاکتور خرید و فروش فعالان اقتصادی در هر دوره باید کم‌تر از 50.000.000 ريال باشد تا بتوان آن‌‏ها را به صورت تجمیعی در یک رکورد ثبت نمود.

نحوه ارسال تجمیعی صورت معاملات فصلی

در ادامه قصد داریم ارسال تجمیعی صورت معاملات فصلی را مرحله به مرحله به صورت تصویری آموزش دهیم تا در ارسال آن دچار مشکل نشوید.

نحوه ارسال لیست تجمیعی معاملات فصلی

آموزش مرحله به مرحله نحوه ارسال فهرست تجمیعی معاملات فصلی

پس از ورود به سامانه باید به صفحه صورت معاملات فصلی مراجعه کنید، در ادامه دوره (فصل) مربوطه را جهت ارسال صورت معاملات انتخاب نمایید و پس از ورود به صفحه مربوطه گزینه ثبت رکورد جدید را انتخاب کنید تا بتوانید فهرست تجمیعی را ارسال کنید.

مراحل ارسال لیست تجمیعی صورت معاملات فصلی

ثبت رکورد جدید برای ثبت صورت معاملات تجمیعی و عادی

در مرحله بعد گزینه “معاملات کم‌تر از 5% مبلغ حدنصاب” را انتخاب کنید.

آموزش مرحله به مرحله لیست تجمیعی صورت معاملات

انتخاب گزینه کم‌تر از پنج درصد حد نصاب

البته فراموش نکنید، در صورتی که مجموع مبالغ خرید یا فروش شما کم‌تر از مبلغ 5‏% حد نصاب معاملات باشد، می‌‏توانید ثبت خود را به صورت تجمیعی در معاملات فصلی انجام دهید.

با انتخاب این گزینه کلیه اطلاعات مربوط به طرف مقابل از صفحه حذف می‏‌شود؛ یعنی با زدن تیک، فقط مبلغ سرجمع کل معاملات دوره (مبالغ زیر 5‏%) را ثبت می‏‌کنید و نیازی به ثبت اطلاعات اشخاص نیست. به تصاویر زیر دقت نمایید.

ثبت لیست تجمیعی قبل از تیک

ثبت و ارسال گزارش معاملات فصلی قبل از تیک تجمیعی

در تصویر فوق گزارش پیش از انتخاب تیک تجمیعی را نشان دادیم و اکنون در تصویر زیر ثبت گزارش بعد از انتخاب تیک تجمیعی را مشاهده خواهید کرد.

ثبت معاملات فصلی بعد از تیک لیست تجمیعی

ارسال گزارش معاملات فصلی بعد از انتخاب تیک تجمیعی

در صفحه بعد ثبت مجموع مبالغ معاملات مورد نظر همراه با مالیات و عوارض مشمول می‌باشد که در ادامه مجموع مبالغ خرید یا فروش را به صورت تجمیعی در معاملات فصلی و بدون نیاز به ریز اطلاعات طرف مقابل ثبت می‏‌کنیم؛ دقت کنید که ثبت مبالغ مربوط به مالیات ارزش افزوده به ثبت انفرادی یا تجمیعی در معاملات فصلی وابسته نیست.

پس از وارد کردن تمامی اطلاعات، برای ثبت نهایی اطلاعات تجمیعی در معاملات فصلی  گزینه “ثبت”را انتخاب کنید و همچنین برای ثبت بیشتر از یک فاکتور (اعم از ثبت انفرادی و یا تجمیعی در معاملات فصلی)  گزینه “ثبت و جدید” را انتخاب نمایید؛ در انتها تایید نهایی به شما نمایش داده می‌شود.

مرحله آخر ارسال لیست تجمیعی صورت معاملات فصلی

مرحله آخر و تایید نهایی اطلاعات وروردی فاکتور

این فهرست که در ابتدا در سال 91 برای انعقاد پیمان پروژه‌‏های رشته راه و ترابری به صورت لازم‏ الاجرا درآمد، اما در سال‏‌های آتی دچار تغییراتی شده است.

فهرست بهای تجمیعی راه و باند 1403

فهرست بهای تجمیعی راه و باند در دو سال اخیر در 8 فصل به تحریر درآمده است که شامل موارد زیر است:

  1. فصل اول تخریب
  2. فصل دوم عملیات زیرسازی راه، باند فرودگاه و زیرسازی راه‌آهن
  3. فصل سوم زیراساس و اساس
  4. فصل چهارم عملیات آسفالت
  5. فصل پنجم تجهیزات ایمنی و علائم ترافیکی
  6. فصل ششم ابنیه کوچک
  7. فصل هفتم پل‌های بزرگ
  8. فصل هشتم تونل

عوامل تأثیر گذار در فهرست تجمیعی راه و باند

در هر موضوع مهمی عواملی هستند که نقش پررنگ‌تر و مهم‌تری نسبت به دیگر عوامل ایفا می‌کنند، عوامل تاثیرگذار در فهرست تجمیعی راه و باند 1403 نیز شامل نرخ نیروی انسانی، کرایه ماشین ‏آلات و مصالح می‏‌باشد.

بخشنامه تعدیل تجمیعی راه و باند

در بخشنامه تعدیل تجمیعی راه و باند نحوه محاسبه و پرداخت تعدیل در پیمان‏‌های منعقد شده براساس فهرست تجمیعی توضیح داده شده است، برای تهیه صورت وضعیت تعدیل، باید مقدار آرماتور مصرفی، بتن‌ریزی که در بخشنامه فهرست‌ بهای تجمیعی به آن اشاره شده را داشته باشیم تا بتوانیم از بخش‌نامه تعدیل آحاد بها استفاده کنیم.

در بند 7 پیوست بخشنامه، نحوه محاسبه تعدیل فهرست‌ بهای تجمیعی توضیح داده‌ شده است که برای استفاده از شاخص های تعدیل با توجه به توضیحات جدول 1 و تفکیک فصول محاسبه می‌گردد.

نکات مهم در استفاده از لیست تجمیعی

لیست تجمیعی راه و باند از 8 فصل تشکیل شده است که هر فصل دارای یک مورد برای انجام متره و برآورد و چند ردیف برای آن فصل می‌‏باشد، این فصل‌‏ها و ردیف‏‌ها نسبت به فهرست پایه شامل تعداد کمی می‌‏شوند. در ادامه نکات مهمی را در خصوص این لیست ارائه خواهیم داد.

در فصل 4 ردیف 403 که تهیه، حمل، پخش و تراکم آسفالت بندر را شرح می‌‏دهد، مبالغ ردیف‌‏ها با هم جمع شده و به مقدار کل آسفالت تقسیم می‌‏شود و بهای واحد ردیف مربوطه از این راه به دست می‌‏آید، در مجموع برای برآورد تجمیعی ابتدا محاسبه براساس فهرست پایه می‌‏باشد.

براساس بند 4 دستورالعمل بخشنامه برای کارهایی که برآورد هزینه اجرای آن‏‌ها بیش از یک فهرست بهای پایه مورد نیاز است، فهرست بها و مقادیر یا برآورد هزینه اجرای هر بخش براساس فهرست بهای پایه مربوط به آن به صورت جداگانه تهیه می‏‌شود.

اگر وزن رشته راه و باند نسبت به برآورد کل بیشتر از 60 درصد باشد، فهرست بها و مقادیر کار مربوط به این رشته بر مبنای فهرست بهای تجمیع شده راه و باند و در غیر این صورت فهرست بهای پایه ملاک خواهد بود.

پرسش و پاسخ ‏های مهم لیست تجمیعی

در ابتدای مطالب موضوعاتی که نیاز بود در خصوص لیست تجمیعی بدانید را توضیح و ارائه دادیم تا بتوانید با این لیست به صورت کامل آشنا شوید، در ادامه نیز فرض را بر آن گرفتیم که فعلا پرسش‌هایی برایتان بی پاسخ مانده است و اکنون می‌خواهیم به آن‌ها نیز پاسخ دهیم.

تفاوت تجمیعی و تجمعی در ارسال معاملات فصلی چیست؟

به دلیل تشابه ظاهری دو کلمه تجمیعی و تجمعی بعضی حسابداران با برداشت‌‏های غلط اقدامات نادرستی انجام می‌‏دهند، اما ثبت معاملات به صورت تجمیعی با تجمعی کاملا متفاوت است.

وقتی در طول یک فصل از یک فرد حقیقی یا حقوقی چندین فاکتور خرید یا فروش موجود باشد، نیازی به ثبت جداگانه فاکتورها نیست و می‌‏توان کل مبالغ را به صورت یک رکورد تجمعی به نام طرف مقابل با مشخصات کامل در سامانه مودیان ثبت کرد.

در ثبت به صورت تجمعی نوع کالا یا خدمات، تعداد فاکتورهای قابل ثبت و رعایت حد نصاب معاملات کوچک مهم نیست و فقط مبلغ خرید و فروش و مشخصات کامل فرد مقابل ثبت می‌‏شود.

ثبت چه فاکتورهایی به صورت تجمیعی امکان ‏پذیر است؟

مهم‌ترین شرط برای ثبت فاکتور به صورت تجمیعی این است که مبلغ فاکتور خرید یا فروش از 5 درصد حد نصاب معاملات کوچک کم‌تر باشد.

نکته مهم

اگر فاکتورها برای اشخاص حقیقی متفاوتی باشند و تک تک فاکتورها از مبلغ یاد شده کم تر باشد؛ اما مجموع ‏آ‏ن‏‌ها از مبلغ 5 درصد حد نصاب بیشتر باشد مشکلی نیست. بهتر است برای فاکتورهای مختلف اشخاص حقوقی به صورت تجمیعی ثبت نشود.

اشخاصی که موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی نیستند؛ می‏‌توانند فاکتورهای خرید و فروش خود را به صورت تجمیعی ثبت کنند.

نتیجه گیری

لیست تجمیعی یک شاخص کلیدی می‌‏باشد که به مدیر یا صاحب کسب و کار در ارزیابی عملکرد سازمان‏ و اتخاذ تصمیم‏‌های مهم کمک می‏‌کند؛ این لیست که از شاخص‌‏های مالی و عملکردی تشکیل شده است و شامل مواردی مانند درآمد، سودآوری، بازده سرمایه ‏گذاری، نرخ رشد فروش، میزان هزینه‏‏‌ها و سایر عوامل مالی و عملکردی می‌باشد.

در این مقاله سعی شد درباره فهرست تجمیعی و کاربرد آن در لیست حقوق و دستمزد و ثبت معاملات فصلی و لیست تجمیعی راه و باند توضیح داده شود، شما می‏‌توانید سوالات خود درباره این مقاله را در قسمت نظرات برای ما بنویسید، در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "لیست تجمیعی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "لیست تجمیعی یک شاخص کلیدی می‌‏باشد که به مدیر یا صاحب کسب و کار در ارزیابی عملکرد سازمان‏ و اتخاذ تصمیم‏‌های مهم کمک می‏‌کند؛ این لیست که از شاخص‌‏های مالی و عملکردی تشکیل شده است و شامل مواردی مانند درآمد، سودآوری، بازده سرمایه ‏گذاری، نرخ رشد فروش، میزان هزینه‏‏‌ها و سایر عوامل مالی و عملکردی می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "فهرست بهای تجمیعی چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "این فهرست همان فایل Zip شده ردیف‌‏های فهرست بها می‌‏باشد، این فهرست از چند فصل و هر فصل آن از چند ردیف تشکیل شده است که در هر ردیف شرح فعالیت مورد نظر و بهای واحد آن توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین شده و برآورد نهایی یک فعالیت از جمع مبلغ ردیف‌‏های فهرست بهای پایه به دست می‌‏آید." } },{ "@type": "Question", "name": "لیست تجمیعی چه نقشی در اتخاذ تصمیمات استراتژیک دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با داشتن لیست تجمیعی، مدیران کسب و کار می‏‌توانند تصمیمات مهمی برای بهبود عملکرد و بهره‌‏وری سازمان بگیرند و برنامه ‏ریزی بهتری برای رشد و توسعه سازمان داشته باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "عوامل تاثیرگذار در فهرست بهای تجمیعی 1403 کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "عوامل تاثیرگذار در فهرست تجمیعی راه و باند 1403 نیز شامل نرخ نیروی انسانی، کرایه ماشین ‏آلات و مصالح می‏‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "در فصل 4 بند 403 چه توضیحاتی در خصوص تهیه آسفالت بیان شده است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در فصل 4 ردیف 403 که تهیه، حمل، پخش و تراکم آسفالت بندر را شرح می‌‏دهد، مبالغ ردیف‌‏ها با هم جمع شده و به مقدار کل آسفالت تقسیم می‌‏شود و بهای واحد ردیف مربوطه از این راه به دست می‌‏آید، در مجموع برای برآورد تجمیعی ابتدا محاسبه براساس فهرست پایه می‌‏باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.