آیا قوانین مربوط به مرخصی را می‌‏دانید؟ مرخصی‌ها در قانون کار چگونه محاسبه می‏‌شوند؟ کارگران و کارمندان سوالاتی از این قبیل دارند که دوست دارند، تمام نکات و قوانین مربوط به آن را به همراه ماده‌های قانونی بیاموزند تا در زمان نیاز با استناد به ماده و تبصره از حق خود در برابر کارفرما دفاع کنند.

در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با مرخصی‌های قانون کار آشنا کنیم و نحوه ذخیره آن را نیز بیان کنیم تا بتوانید در آموزش حقوق و دستمزد تمام موارد را در نرم افزار حسابداری ثبت نمایید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دلایلی توانایی حاضر شدن در محل کار را نداشته باشید، در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره قوانین کار صحبت کنیم.

خواندن مقاله مرخصی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که می‌خواهند قوانین و محاسبه حقوق و دستمزد را بیاموزند

مرخصی یعنی چه؟

آیا شما با اجزا و عناصر حقوق و دستمزد آشنا هستید؟ مرخصی یکی از اجزای محاسبه حقوق و دستمزد می‌باشد. هنگامی که به عنوان کارگر یا کارمند به کار مشغول می‌‏شوید، بین شما و کارفرما یا سازمان مربوطه قراردادی وجود دارد که معمولاً با قوانین وزارت کار تنظیم می‌‏شود.

در این قرارداد کارگر یا کارمند حق دارد به تعداد روزها و ساعات مشخص شده در صورت نیاز مرخصی بگیرد، البته ناگفته نماند که بدون حقوق یا با حقوق بودن تعطیلی‏‌ها و مرخصی‏‌ها نیز بسته به این قرارداد می‌باشد.

همچنین شما می‏‌توانید در این قرارداد کاری خود درباره تعداد روزهای مرخصی، امکان دریافت مرخصی‌های طولانی مدت در شرایط خاص مانند بیماری یا مسافرت، امکان درخواست مرخصی پریود (اگر خانم هستید این مورد توصیه می‏‌شود) از واحد منابع انسانی شرکت بپرسید.

انواع مرخصی در مشاغل

آشنایی با مرخصی‌های کارمندان

مراحل درخواست مرخصی‌ها

ممکن است برای مطرح کردن درخواست مرخصی‌ها کمی استرس داشته باشید و یا فکر کنید ممکن است مدیر با درخواست شما موافقت نکند یا شما را مورد توبیخ قرار دهد، اما با در نظر گرفتن شرایط و نکاتی که در ادامه خواهیم گفت می‌‏توانید احتمال موافقت کارفرما را بیشتر کنید.

  • زمان درستی را برای درخواست خود انتخاب کنید: حداقل چند روز قبل به کارفرما اطلاع بدهید تا بتواند برنامه‌‏ریزی کند و فردی را به عنوان جایگزین برای شما در نظر بگیرد. اگر فردی نیست که جایگزین شما شود و ضروری نیست که بروید، نباید کار را در وضعیت نامناسب رها کنید.

سعی کنید زمانی که کارفرما در شرکت حضور ندارد، برای مرخصی با او تماس نگیرید و همچنین بهتر است در زمانی‌‏هایی که فشار کاری زیاد است برای مرخصی‌ها اقدامی نکنید.

  • درخواست خود را واضح و با اعتماد به نفس بیان کنید: هنگامی که می‏‌خواهید درباره مرخصی‌ها با کارفرما صحبت کنید، باید با اعتماد به نفس و بدون شک صحبت کنید، تا درخواستتان جدی گرفته شود.

راجع به جزئیاتی که نیاز است صحبت کنید و از گفتن جزئیات بیش از حد خودداری کنید، بعضی شرکت‌‏ها فرمی خاص برای مرخصی دارند که باید پر کرده و به بخش اداری تحویل دهید.

  • سعی کنید کارهای خود را پیش از رفتن به مرخصی به اتمام برسانید: اگر این کار را بکنید فردی مسئولیت ‏پذیر جلوه خواهید کرد و کارفرما متوجه این خواهد شد و با این کار اخلاق حرفه‌‏ای خود را نیز نشان می‌‏دهید.

با این کار احتمال موافقت کارفرما با مرخصی‌های شما بیشتر خواهد شد و می‌تواند به شما به چشم یه کارمند مسئولیت پذیر نگاه کند.

  • سعی کنید با همکاران خود هماهنگ باشید: سعی کنید قبل از رفتن به مرخصی‌ها به همکارانی که نیاز به کمک آن‏‌ها دارید یا قرار است جایگزین شما باشند کمک کنید یا در روزهای بعد سعی کنید، شما نیز در انجام کارها به آن‏‌ها کمک کرده باشید و اگر در آینده آن‏‌ها نیز قصد مرخصی داشتند سعی کنید جایگزین‏‌شان باشید.
  • درخواست خود را مکتوب کنید: اگر فکر می‏‌کنید طبق قانون شرکت و یا سازمانی که شما در آن کار می‏‌کنید، بهتر است که درخواست مرخصی مکتوب شود، حتما این کار را انجام دهید.

مکتوب کردن این درخواست از مفقود شدن آن نیز جلوگیری می‏‌کند، برای درخواست‏‌های خاصی مثل مرخصی‏‌های پزشکی، مدارک مورد نیاز را پیوست کنید؛ می‏‌توانید برای این درخواست به کارفرما ایمیل نیز ارسال کنید.

انواع مرخصی در قانون کار

مرخصی‌ها در قانون کار طبق دلایل و این‌‏که با حقوق یا بدون حقوق باشد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در تصویر زیر آن‌ها را نام برده‌ایم.

آشنایی با انواع مرخصی در قانون کار

مرخصی‌هایی که کارمندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند

مرخصی استحقاقی

مرخصی‌های سالانه یا مرخصی استحقاقی به حداکثر روزهایی که کارگر یا کارمند می‌‏تواند سرکار حاضر نشود گفته می‌‏شود، این روزها شامل مرخصی با حقوق و بدون حقوق می‏‌شود.

طبق قانون کار این مرخصی‌ها 5/2 روز در هر ماه است، اما به طور کل در طول سال 26 روز به عنوان مرخصی استحقاقی در نظر گرفته می‌‏شود که اگر کارگر از آن استفاده نکرده باشد، می‏‌تواند حداکثر 9 روز آن را به سال بعد منتقل کند، باقی روزها باید محاسبه و پرداخت شود. (برای کارمندان حداکثر 15 روز قابل انتقال است.)

نکات مهم مرخصی‌های استحقاقی

در زمان استفاده و یا ذخیره مرخصی‌های استحقاقی، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید، نکات شامل موارد زیر می‌باشد:

    • روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد است. (ماده 62)
    • کارگران علاوه بر تمام تعطیلات رسمی کشور، یک روز دیگر هم تعطیل اند و آن تعطیلی ۱۱ اردیبهشت، روز کارگر است که کارفرمایان نباید در این روز کارگران را به خدمت بگیرند یا وادار به کار کنند، ضمن آن‌که حقوق و دستمزد و محاسبه اضافه کاری روز تعطیل کارگر باید محاسبه شود. (ماده 63)
    • مرخصی استحقاقی ۲۶ روز در سال است که با احتساب ۴ روز جمعه ۳۰ روز می‌شود. (ماده ۶۴)
    • سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. (ماده ۶۴ قانون کار)
    • برای کار کمتر از یک سال مرخصی به نسبت مدت کار محاسبه می‌شود. (ماده ۶۴)
    • کارگر تنها می‌تواند ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره نماید. (ماده ۶۶)
    • در صورت تنظیم مرخصی کارگران (سه ماه آخر هر سال برای سال بعد با تایید شورای اسلامی کار) در روزهای سال امکان جابجایی مرخصی بین خود کارگران وجود دارد. (ماده ۶۹)
    • در صورت عدم توافق کارگر و کارفرما در مورد زمان مرخصی کارگر، نظر اداره کار و امور اجتماعی محل لازم الاجراست. (ماده ۶۹)
    • در صورت بازنشستگی، از کارافتادگی کلی، تعطیلی کارگاه یا فوت کارگر، مطالبات بابت مرخصی استفاده نشده به کارگر یا ورثه پرداخت می‌شود. (ماده ۷۱)
    • در صورت استعفا و ترک کار، مطالبات بابت مرخصی‌های باقیمانده به کارگر تعلق نمی‌گیرد.
    • نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و شرایط برگشت آن‌ها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین می‌‌شود. (ماده ۷۲)
    • کارگران کارمزد برای روزهای جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی، استحقاق دریافت مزد بر اساس میانگین کارمزد در روزهای کارکرد آخرین ماه را دارند. (ماده ۳۴)
    • کارگران کارمزد برای روز‌های جمعه و تعطیلات رسمی و مرخصی، استحقاق دریافت مزد را دارند و مأخذ محاسبه میانگین کارمزد آن‌ها در روز‌های کارکرد، آخرین ماه کار آن‌ها است. مبلغ پرداختی هم نباید کمتر از حداقل مزد قانونی باشد.( ماده ۴۳)
    • مرخصی‌های روزهای پنجشنبه، ۴ ساعت در نظر گرفته می‌شود.

طبق ماده 65 قانون کار مرخصی‌های سالانه کارگران در مشاغل سخت و زیان ‏آور در سال حداکثر 5 هفته است که این مرخصی باید در صورت امکان در دو نوبت و در پایان هر 6 ماه به آن‏‌ها داده شود، در مشاغل سخت و زیان ‏آور مرخصی‌ها افزایش یافته و به 5 هفته در سال می‌‏رسد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی

مرخصی‌های استحقاقی 5/2 روز به ازای هر ماه است و 192 ساعت معادل 26 روز در طول سال در نظر گرفته می‏‌شود، که کارگر می‌‏تواند 9 روز و کارمند حداکثر 15 روز آن را ذخیره کرده و برای سال بعد استفاده کند.

مرخصی‌های استعلاجی

مرخصی استعلاجی نیاز به تشخیص پزشک دارد که پس از آن باید توسط پزشک معتمد یا کمسیون پزشکی تأمین اجتماعی تأئید شود، تا فرد بتواند از دستمزد سوابق کار و بازنشستگی خود استفاده کند.

طبق قانون مدنی اداره کار مرخصی‌های استعلاجی می‌‏‏تواند حداکثر 4 ماه باشد؛ اما اگر فرد بیماری صعب‏ العلاج داشته باشد و نیاز به استراحت یک ساله یا بیشتر باشد کارگر بازنشسته می‏‌شود.

در قانون کار محدودیتی برای گرفتن مرخصی‌های استعلاجی برای کارگران پیش‏ بینی نشده و به میزانی که پزشک معالج تجویز کند امکان استفاده از این مرخصی وجود دارد.

در مرخصی‌های استعلاجی اگر در هر نوبت کمتر از 7 روز یا در طول سال کمتر از 15 روز باشد، تایید پزشک معالج کفایت می‏‌کند، برای مرخصی‌ها 15 تا 60 روز باید مرخصی را پزشک معتمد تاییید کند و برای مدت بیشتر از 60 روز باید شورای پزشکی تأمین اجتماعی آن را تایید نماید.

مرخصی‌های استعلاجی کارمندان دولت نیز حداکثر 4 ماه است که در مورد بیماری صعب‏ العلاج با تایید وزارت بهداشت محدودیت زمانی ندارد.

نکته در خصوص مرخصی استعلاجی

ماده 74 قانون کار در خصوص مدت مرخصی‌های استعلاجی

روش پرداخت حقوق استعلاجی

پس از پایان مرخصی استعلاجی، کارگر باید با مدارک پزشکی و دفترچه بیمه خود به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کند، تا تأمین اجتماعی 75 درصد از حقوق فرد را به عنوان حق استعلاجی پرداخت کند و اگر این مرخصی به علت آسیب در هنگام کار بوده باشد 100 درصد حقوق کارگر توسط کارفرما در زمان استعلاجی باید به او پرداخت شود.

مرخصی ساعتی

یکی دیگر از انواع مرخصی‌ها، مرخصی‌های ساعتی می‌باشد. مرخصی‌های ساعتی می‏‌تواند جزئی از مرخصی‌های استحقاقی باشند، اما به جای گرفتن یک روز کامل ساعات مشخصی مرخصی می‌‏گیرید که اگر جمع مرخصی‌‏های ساعتی به 8 ساعت برسد یک روز کامل در نظر گرفته می‏‌شود.

مرخصی‌های ساعتی چند ساعت است؟

در بعضی شرکت‏‌ها 2 ساعت و بعضی 5 ساعت و در بعضی شرکت‌‏ها تا 6 ساعت در روز هم مجاز است. مدت زمان استفاده از مرخصی‌، در نرم افزار حقوق و دستمزد به صورت کامل ثبت می‌شود.

مرخصی بارداری و زایمان

مرخصی زایمان برای بانوان کارمند بین 6 تا 9 ماه در نظر گرفته شده است که طبق ماده 67 قانون کار، بانوان برای این مدت نیز از سابقه و پرداخت بیمه بهره‏‌مند می‏‌شوند. پدر فرزند هم می‏‌تواند از شرکت یا سازمان مربوطه 2 هفته مرخصی اجباری تشویقی با حقوق و دستمزد استفاده کند.

مرخصی زایمان می‏‌تواند قبل از تولد فرزند شروع شود، مثلاً مادر تصمیم می‏‌گیرد 6 ماه مرخصی قبل از زایمان و سه ماه بعد زایمان دریافت کند. این مرخصی فقط برای افرادی وجود دارد که دارای سابقه پرداخت حداقل 60 روز از بیمه تأمین اجتماعی باشند.

مرخصی پاس شیر

این مرخصی برای مادران شیرده است که در ماده 6 قانون کار یک ساعت مرخصی ساعتی با حقوق به مدت دو سال برای مادران و برای فرزند شیرخوار در نظر گفته می‌‏شود، زمان استفاده از این مرخصی باید ابتدا یا انتهای ساعت کاری باشد. یک ساعت ذکر شده برای یک فرزند است اگر مادر دو یا چند فرزند شیرخوار داشته باشد 2 یا چند ساعت برای او در نظر گرفته می‌‏شود.

مرخصی‌های ازدواج و فوت اقوام درجه یک در قانون کار

طبق قانون 73 کار، کارمندان در صورت ازدواج دائم می‏‌توانند از 3 روز مرخصی با حقوق استفاده کنند، این 3 روز جزو 26 روز مرخصی استحقاقی حساب نمی‏‌شود و جدای از آن است. مرخصی ازدواج، قابل انتقال نیست.

در صورت فوت پدر و مادر، همسر و فرزندان نیز کارگر و کارمند می‏‌توانند از 3 روز مرخصی با حقوق استفاده کنند که جزو مرخصی استحقاقی 26 روزه محسوب نمی‏‌شود و قابل انتقال نیز نمی‏‌باشد و تنها در زمان وقوع قابل استفاده است.

مرخصی بدون حقوق

در ایامی که کارگر و کارمند برای زمان طولانی قصد ترک محل کار را دارند، باید از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند و در این شرایط هیچ سابقه و حقوقی برای او در نظر گرفته نمی‌‏شود، حداکثر زمان این نوع مرخصی 2 سال است.

در این مدت کارفرما موظف است جایگاه شغلی آن کارگر یا کارمند را حفظ کند. مشکلات خانوادگی، سفرهای طولانی، رسیدن به امور شخصی و گذراندن دوره آموزشی می‌‏تواند دلایلی برای گرفتن مرخصی بدون حقوق باشد.

کارمندان زنی که همسرشان در مأموریت هستند تا پایان مأموریت حداکثر به مدت 6 ماه می‏‌توانند از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند.

سقف مجاز مرخصی بدون حقوق

همان‏طور که گفته شد حداکثر زمان این مرخصی 2 سال است و در این مدت برای کارگر و کارمند سابقه و حقوق در نظر گرفته نمی‏‌شود، در صورت استفاده از مرخصی تحصیلی به مدت 2 سال دیگر قابل تمدید است. سقف استفاده از مرخصی بدون حقوق در یک سال برابر یک ماه است.

سایر مرخصی‌ها

در ادامه به انواع دیگری از مرخصی‌‏ها اشاره خواهیم کرد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. مرخصی زندانیان: هر سال به مناسب‏ت های مختلف مثل اعیاد ملی یا مذهبی از جمله اعیاد شعبانیه، 22 بهمن به زندانیان مرخصی داده می‌‏شود و بسیاری از زندانیان می‏‌توانند این مرخصی‏ ها را دریافت کنند که وابسته به شرایط زیر است:
    • تأمین سپرده مناسب و مورد تایید مقام قضایی
    • نمره اختصاص داده شده به هر زندانی
    • حسن رفتار زندانی و رضایت مسئولیت از وی

مدت مرخصی برای دارندگان شرایط بالا 3 روز در ماه و 36 روز در سال است و امکان دریافت 5 روز مرخصی در ماه با رضایت دادستان وجود دارد. در موارد استثنا مانند بیماری حاد اقوام درجه یک با اختیار دادستان افزایش می‌‏یابد.

مرخصی حج

کارمندان و کارگران می‏‌توانند برای حج واجب از یک ماه مرخصی با حقوق استفاده کنند (یعنی از فرصت مرخصی استحقاقی 26 روزه برای حج استفاده کنند) و اگر فرد 30 روز مرخصی نداشته باشد، روزهای مازاد بدون حقوق در نظر گرفته می‌‏شود و این شرایط فقط برای حج تمتع است؛ وگرنه برای حج عمره می‏‌توان از مرخصی بدون حقوق به علت سفر طولانی مدت استفاده کرد.

مرخصی بین‏ التعطیلی

برای بین ‏التعطیلی‏‏‌ها مرخصی خاصی در نظر گرفته نشده است، اما شما می‏‌توانید از مرخصی استحقاقی برای بین‏ التعطیلی‏‌ها استفاده کنید.

مرخصی بعد از آموزش سربازی

در کل قانون برای مرخصی دادن به سربازان وجود ندارد و این مورد بسته به فرمانده پادگان است، اما مرخصی‏‌هایی در دوره آموزشی به سربازان داده می‏‌شود که در تصویر زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

مرخصی آموزشی‌های سربازی

انواع مرخصی که سربازان بعد از آموزشی می‌توانند استفاده کنند

مرخصی کارگران در ماه چند روز و چند ساعت است؟

مرخصی استحقاقی کارگران در ماه 20 ساعت یا 5/2 روز است.

مرخصی سالانه چند روز است؟

مرخصی استحقاقی برای کارگران شغل‏‌های معمولی سالانه 26 روز و برای مشاغل سخت و زیان ‏آور سالانه 5 هفته می‌‏باشد.

آشنایی با قوانین مرخصی

در طول مقاله سعی کردیم، شما را با انواع مرخصی‌ها آشنا کنیم، تا بتوانید از آن‌ها استفاده نمایید. در ادامه به آشنایی با قوانین مرخصی به تفکیک خواهیم پرداخت.

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار

برای تسویه یا بازخرید مرخصی از فرمول‌‏های زیر استفاده می‏‌شود:

    • در پایان دوره مالی و پایان سال باید روزهای غیرقابل انتقال محاسبه گردد و به کارگر پرداخت شود.
    • نرخ بازخرید مرخصی براساس دستمزد روزانه و پایه حقوق است و ضریب ندارد.
    • مرخصی‏‌های استفاده نشده با دستمزد سال جاری پرداخت می‏‌شود.

نرخ مرخصی= تعداد روزهای مرخصی× (تعداد روزهای ماه که 30 یا 31 روز بوده) ÷ (حقوق پایه یک روز + بن کارگری + حق مسکن+ پرداخت‏‌هایی اعم از ایاب ذهاب – هزینه غذا و …)

نحوه محاسبه مانده مرخصی و بازخرید در قانون کار

کارمند می‌‏تواند مرخصی‌‏های استفاده نشده (به غیر از مرخصی ازدواج و فوت اقوام درجه یک) را به عنوان ذخیره به سال بعد منتقل کند، یا آن‏‌که مبلغ آن را دریافت کند.

طبق ماده 66 قانون کار، کارگر می‏‌تواند حداکثر 9 روز و کارمندان حداکثر 15 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کنند که قابل انتقال به سال بعد است، اگر مرخصی‏‌های استفاده نشده در پایان سال بیشتر از این مقدار باشد، طبق قانون مرخصی در قانون کار به شما مبلغ آن پرداخت می‌‏شود.

در صورت فوت کارگر میزان مرخصی باقی مانده او همراه با حقوق روزانه به ورثه پرداخت می‌‏شود، البته برای دریافت مبلغ مرخصی باید قانون وراثت طی شود، تعداد وراث و قیم آن‏‏‌ها کاملاً مشخص شود و مبلغ مرخصی طبق قانون به آن‏‌ها پرداخت شود.

نحوه محاسبه ماند مرخصی در قانون کار به شرح زیر است:

نرخ مرخصی = تعداد روزهای مرخصی× (تعداد روزهای ماه که 30 یا 31 روز بوده)÷ (حقوق پایه یک روز + بن کارگری + مسکن + پرداخت‏‌هایی اعم از ایاب و ذهاب- هزینه غذا و …)

416 هزار و 65 تومان = 5 × (30 ÷ (1میلیون+850 هزار تومان+ 650 هزار تومان))

ماده 73 آیین نامه مرخصی‌‏ها بیان می‏‌کند: بازخرید مرخصی استحقاقی ذخیره شده با درخواست کارفرما در طول هر دوره 10 ساله خدمتی، فقط برای یک بار در هر دوره و در صورت وجود اعتبار و پس از تصویب در هیأت رئیسه موسسه بلامانع می‏‌باشد.

مؤسسه موظف است مرخصی بازخرید شده را از مجموعه ذخیره مرخصی استحقاقی کارمندان کسر نماید، در صورتی که فرد بخواهد با مجموعه قطع همکاری کند مرخصی‌‏های ذخیره شده او در طول یک سال استفاده نکرده باید محاسبه شده و به او پرداخت شود.

نکته مهم

به مانده مرخصی مالیات تعلق نمی‏‌گیرد.

جدول محاسبه مرخصی‌ها

در ادامه مطالب، جدولی را شرح خواهیم داد، تا با محاسبه مرخصی‌ها و ذخیره آن‌ها آشنا شوید.

نحوه محاسبه مرخصی‌های ساعتی

گرفتن مرخصی ساعتی در بعضی شرکت‌‏ها 2 ساعت، بعضی تا 5 ساعت و حتی 6 ساعت مجاز است، اما زمانی که تعداد ساعات مرخصی‏‌های ساعتی به 8 ساعت می‏‌رسد، یک روز محاسبه می‏‌شود و از مرخصی‌‏های استحقاقی کم می‏‌شود؛ در صورت نبود مرخصی استحقاقی موجب کسر حقوق می‌‏شود. جدول انواع مرخصی‌ها شامل جدول زیر می‌باشد:

انواع مرخصی‏‌ها ماده قانون کار
مرخصی استحقاقی 26 روز کاری (با احتساب 4 جمعه 30 روزه) ماده 64
برای کارگاه کم تر از 10 نفر 21 روز آیین ‏نامه 1910
برای کارهای سخت و زیان ‏آور 5 هفته ماده 65
برای کارگران فصلی برحسب ماه‌‏های کارکرد ماده 68
مرخصی ازدواج 3 روز ماده 73
مرخصی زایمان 9 ماه ماده 76
مرخصی شیردهی هر 3 ساعت نیم ساعت (تا 24 ماهگی کودک) ماده 78
مرخصی فوت همسر، والدین و فرزندان 3 روز ماده 73
مرخصی بدون حقوق حداکثر 1 ماه در یک سال ماده 72
مرخصی حج در مدت کار 1 ماه ماده 67
مرخصی استعلاجی سقف ندارد بند 7 ماده 2 قانون تأمین اجتماعی

تفاوت مرخصی‌های استحقاقی در مشاغل معمولی و در مشاغل سخت و زیان آور

همان‏طور که در گذشته ذکر شد مشاغل معمولی مرخصی سالانه 26 روز یا 30 روز دارند، اما مرخصی استحقاقی برای کارگران مشاغل سخت و زیان ‏آور 5 هفته در سال است که این مرخصی در دو نوبت پایان هر 6 ماه صورت می‏‌گیرد. مرخصی استحقاقی برای شغل‏‌های سخت و زیان‏ آور افزایش می‏‌یابد و حداکثر به 5 هفته می‏‌رسد.

نتیجه گیری

هنگامی که به عنوان کارگر یا کارمند به کار مشغول می‌‏شوید، بین شما و کارفرما یا سازمان مربوطه قراردادی وجود دارد که معمولاً با قوانین وزارت کار تنظیم می‌‏شود. در این قرارداد کارگر یا کارمند حق دارد به تعداد روزها و ساعات مشخص شده در صورت نیاز مرخصی بگیرد، البته ناگفته نماند که بدون حقوق یا با حقوق بودن تعطیلی‏‌ها و مرخصی‏‌ها نیز بسته به این قرارداد می‌باشد.

در این مقاله سعی شد شما را با انواع مرخصی‏‌ها و شرایط آن‌ها آشنا کنیم، تا اگر نیاز به گرفتن هر یک از مرخصی‌ها داشتید، از حق و حقوق خود در این زمینه مطلع باشید و بتوانید درست اقدام کنید. از شما متشکریم که تا پایان مقاله همراه ما بودید اگر سؤال یا پیشنهادی دارید حتماً برای ما در قسمت نظرات کامنت بگذارید، به سوال ها در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "برای درخواست مرخصی باید چه مراحلی را انجام دهیم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اولین مورد این است که زمان مناسبی را انتخاب کنید، با اعتماد به نفس خواسته خود را بیان کنید، با همکاران خود هماهنگ باشید، درخواست خود را مکتوب کنید و سعی کنید کارهای خود را پیش از مرخصی انجام دهید." } },{ "@type": "Question", "name": "در قانون کار چند نوع مرخصی وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان، مرخصی ساعتی، مرخصی بدون حقوق، مرخصی حج، مرخصی ازدواج و... از انواع مرخصی ها هستند." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مرخصی‌های استحقاقی 5/2 روز به ازای هر ماه است و 192 ساعت معادل 26 روز در طول سال در نظر گرفته می‏‌شود، که کارگر می‌‏تواند 9 روز و کارمند حداکثر 15 روز آن را ذخیره کرده و برای سال بعد استفاده کند." } },{ "@type": "Question", "name": "طبق قانون کار مرخصی استعلاجی چند ماه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "طبق قانون مدنی اداره کار مرخصی‌های استعلاجی می‌‏‏تواند حداکثر 4 ماه باشد؛ اما اگر فرد بیماری صعب‏ العلاج داشته باشد و نیاز به استراحت یک ساله یا بیشتر باشد کارگر بازنشسته می‏‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "مرخصی ساعتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مرخصی‌های ساعتی می‏‌تواند جزئی از مرخصی‌های استحقاقی باشند، اما به جای گرفتن یک روز کامل ساعات مشخصی مرخصی می‌‏گیرید که اگر جمع مرخصی‌‏های ساعتی به 8 ساعت برسد یک روز کامل در نظر گرفته می‏‌شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.