حق بیمه تامین اجتماعی کارگران چگونه محاسبه می‌شود؟ کارگران هر ماه پس از جمع مزایای حقوق و دستمزد، درصدی از حقوق خود کسر می‌کنند تا سهم بیمه تامین اجتماعی خود را پرداخت کنند. برای محاسبه این حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی و قانون کار کشور، فرمول و قوانین خاصی را وضع نموده‌اند که در صورت تخلف، متخلف باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

در مقاله پیش رو، قصد داریم بیمه تامین اجتماعی را توضیح دهیم و بگوییم که حق بیمه کارگران چه شرایط و فرمول خاصی دارد تا اگر کارگر هستید، از حق و حقوق خود مطلع شوید و اگر کارفرما هستید، محاسبات برنامه حسابداری را به خوبی انجام دهید تا حق کارگری ضایع نگردد. بنابراین تا انتها مقاله همراه ما باشید.

خواندن مقاله حق بیمه تامین اجتماعی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کارگران و کارفرمایان

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی یکی از انواع بیمه است که کارمندان و کارگران را تحت پوشش قرار می‌‏دهد، همچنین افراد دارای شغل آزاد نیز می‌‏توانند به صورت خویش‌‏فرما خود را بیمه کرده و از خدمات درمانی و بازنشستگی آن استفاده کنند. این سازمان یک سازمان دولتی است که در سال 1329 در ایران تأسیس گردید.

چه کسی باید حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کند؟

کارفرما باید حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کند در واقع کارفرما باید بیمه تامین اجتماعی را تا آخر ماه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت محکوم به جریمه 2 درصدی می‏‌شود.

کارفرما وظیفه دارد هرماه یک نسخه از لیست بیمه تامین اجتماعی همراه با حق بیمه سهم کارفرما و کارگر را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهد که این لیست را بخش حسابداری با نرم افزار حقوق و دستمزد تنظیم می‏‌کند.

کسر حق بیمه تامین اجتماعی از حقوق

هر کارگر یا کارفرما باید 30 درصد از حقوق خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند که 23 درصد از آن را کارفرما به سازمان پرداخت می‏‌کند و 7 درصد آن از حقوق کارگر کارمند کسر می‌‏گردد. هر ماه پس از جمع مزایای حقوق و دستمزد کارگر، باید بیمه حقوق کسر گردد.

نرخ حق بیمه تامین اجتماعی هر سال چگونه محاسبه می‏شود؟

هر سال مبلغی به عنوان حق بیمه سازمان تامین اجتماعی براساس حداقل حقوق وزارت کار تعیین می‌‏گردد که هر سال نسبت به سال قبل چند درصد افزایش دارد. حق بیمه سازمان تامین اجتماعی هر سال با توجه به حداقل دستمزد کارگران و تغییر مبلغ حق مسکن و خواروبار تعیین می‏‌گردد.

در آموزش حقوق و دستمزد برای محاسبه حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، فرمولی وجود دارد که در تصویر زیر آن را یادداشت نموده‌ایم.

محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی کارگران

سالانه مبلغی به عنوان حق بیمه، طبق حداقل حقوق وزارت کار تعیین می‌شود

محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی در سال 1403

در سال 1403 به دلیل افزایش حقوق پایه (برابر با 71,661,840 )، حق بیمه تامین اجتماعی افزایش یافت. حق بیمه در سال 1403 به شرح زیر است:

ردیف عنوان حق بیمه در ماه‌‏های 30 روزه حق بیمه در ماه‏‌های 31 روزه
1  مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت 2 میلیون و 902 هزار و 855 تومان 2 میلیون و 974 هزار و 517 تومان
2 درصد سهم کارفرما 2 میلیون و 225 هزار و 522 تومان 2 میلیون و 280 هزار و 463 تومان
3 درصد سهم کارگر 677 هزار و 332 تومان 694 هزار و 53 تومان

حق بیمه تامین اجتماعی خویش‌‏فرما

بیمه تامین اجتماعی شامل دو گروه بیمه اجباری و بیمه خویش‌‏فرما است. بیمه اجباری به کلیه کارگران و کارمندان دارای حقوق قانون کار تعلق می‌‏گیرد و بیمه خویش‌‏فرما شامل بیمه مشاغل آزاد و بیمه اختیاری است. بیمه مشاغل آزاد با سه نرخ 12 درصد، 14 درصد و 18 درصد ارائه می‌‏شود و دارای مزایای متفاوت است.

بیمه اختیاری مناسب افرادی است که تحت پوشش بیمه‌‏های دیگر نیستند و می‌‏خواهند از مزایای بیمه بهره‏مند شوند، بهره‏مندی از این بیمه شرایط خاصی دارد که در ادامه ذکر می‌‏شود:

    • حداقل 30 روز سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی: یعنی فرد باید حداقل 30 روز در اداره یا سازمانی که مشمول قانون کار می‌‏شود فعالیت کرده و کارفرما برای او بیمه رد کرده باشد.
    • حداکثر سن 50 سال: برای ثبت نام بیمه اختیاری باید حداکثر سن فرد 50 سال باشد، البته اگر سابقه بیمه معادل مازاد سن خود داشته باشند یا سابقه 10 سال بیمه داشته باشند؛ می‌توانند همچنان برای بیمه اختیاری اقدام کنند.
    • فرد نباید مشمول بیمه اجباری یا سایر صندوق‏‌های بیمه باشد.

حق بیمه تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد و اختیاری

حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در سال 1403 برای بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، دارای 3 نرخ متفاوت می‌باشد که هر کدام دارای مزایا و پوشش‌های مختلفی می‌باشد. مبلغ پرداختی هر یک از نرخ‌ها را در تصویر زیر ذکر نموده‌ایم.

حق بیمه تامین اجتماعی در شغل‌های آزاد

بیمه اختیاری برای افرادی که تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌‏ای نباشند، نرخ 27 درصد است

نکته‌ی دیگری که باید بدانید، این است که بیمه اختیاری مناسب افرادی که تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌‏ای نباشند، نرخ 27 درصد است.

حق بیمه تامین اجتماعی پروانه ساختمانی

با نحوه محاسبه حقوق و دستمزد حتما آشنا هستید، در این مطلب قرار است در مورد حق بیمه پروانه ساختمانی توضیح دهیم. طبق قانون جدید سازمان تامین اجتماعی 7 درصد از حق بیمه از منبع کسر حق بیمه از کارگران و 5/22 درصد آن از مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی برداشت می‌‏شود.

خرید بیمه سربازی

یکی از انواع بیمه‌ها، بیمه سربازی می‌باشد که مخصوص سربازان است. سازمان بیمه تامین اجتماعی شرایطی را برای خرید بیمه سربازی تعیین کرده که به شرح موارد زیر می‌باشد:

    • فرد دارای 2 سال سابقه بیمه قبل از بیمه سربازی باشد و دارای کارت پایان خدمت باشند که این کارت برای افراد زیر 50 سال باید الکترونیکی باشد.
    • چنان‌چه فرد درخواست خرید بیمه سربازی داشته باشد، باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد.

حق بیمه زنان خانه‌‏دار تامین اجتماعی

نوع دیگر بیمه، بیمه برای زنان خانه دار می‌باشد. برای بیمه زنان خانه‌‏دار نیز 3 نرخ متفاوت وجود دارد که در تصویر زیر هر سه طرح را با مبلغ پرداختی سال جاری شرح داده‌ایم. اگر زن خانه دار هستید و قصد دارید خودتان را بیمه کنید، می‌توانید با توجه به مطالب تصویر، طرح خود را انتخاب کنید.

حق بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار

درصدهای حق بیمه زنان خانه دار

بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟

با اجزای مختلف حقوق و دستمزد مانند اضافه کاری، نوبت کاری و موارد دیگر حتما آشنا هستید و می‌دانید که کدام یک مشمول هستند و کدام معاف از بیمه می‌باشند. سوالی که قصد داریم در این قسمت شرح دهیم، این است که بدانید این واریز و پرداخت بیمه چه مزایایی برای شما دارد.

یمه تامین اجتماعی به عنوان یک بیمه دولتی و مهم مزایایی برای افراد تحت پوشش خود قائل می‏‌شود که دو مورد اصلی آن به شرح زیر است>

  1. حمایت از فرد بیمه شده برای پرداخت مستمری بازنشستگی: فرد بیمه شده و افراد خانواده آن شخص می‌‏توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. فرد بیمه شده پس از بازنشستگی، حقوق بازنشستگی دریافت می‏‌کند و در صورت فوت فرد بیمه شده افراد خانواده و تحت سرپرستی او می‌‏توانند از مزایای بهره‌‏مند شوند.
  2. داشتن دفترچه درمان: از دیگر مزایای داشتن بیمه تامین اجتماعی آن است که با استفاده از آن، فرد بیمه شده و افراد تحت سرپرستی او می‏‌توانند با هزینه بسیار کم و یا رایگان از خدمات درمانی استفاده کنند.

بیمه تامین اجتماعی مراکز درمانی و بیمارستان‏‌های به خصوص دارد که استفاده از امکانات پزشکی آن برای بیمه‌‏شدگان رایگان است، اما بیشتر مراکز درمانی دیگر نیز با بیمه تامین اجتماعی قرارداد دارند که فرد بیمه شده با مراجعه به این مراکز با پرداخت مقدار کمی از هزینه درمانی از خدمات درمانی بهره‌‏مند می‏‌شود.

همچنین اگر فرد بیمه شده به مراکز درمانی مراجعه کند و این مراکز با بیمه تامین اجتماعی طرف قرارداد نباشند، بعدا می‏‌تواند با ارائه مدارک پزشکی هزینه درمان خود را طبق تعرفه‏‌های تصویب شده در هیئت وزیران از سازمان بیمه تامین اجتماعی دریافت نماید.

مزایای بیمه زنان خانه‌‏دار تامین اجتماعی

گفتیم یکی از انواع بیمه‌ها، بیمه زنان خانه ‏دار تامین اجتماعی می‌باشد. این بیمه چه مزایایی برای خانم‌ها دارد؟ بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی برای افراد مناسب می‌باشد:

    • خانم‏‌های خانه ‏دار که دارای سن 18 تا 50 سال هستند.
    • خانم‏‌هایی که مدتی در جایی مشغول بوده‏‌اند (سابقه بیمه دارند) و اکنون خانه ‏دار هستند.
    • خانم‏‌هایی که شاغل هستند، اما تحت پوشش بیمه نیستند.

استفاده از بیمه زنان خانه‏ دار مزایا و معایب مختلفی دارد، اگر افراد سابقه بیمه داشته باشند سنوات آن‏ به این بیمه اضافه خواهد شد، کمک‏‌هایی مانند بارداری، ازدواج به این افراد تعلق می‏‌گیرد. پس از بازنشستگی حقوق بازنشستگی دارند. به این افراد دفترچه درمانی نیز تعلق می‌‏گیرد.

با پرداخت 20 سال بیمه و بعد از 55 سالگی می‌‏توانند حق بیمه بازنشستگی خود را دریافت کنند و در صورت عدم وجود بیمه پدر به فرزندان بیمه تعلق می‌‏گیرد و بیمه زنان خانه ‏دار تامین اجتماعی دارای فرانشیز 10 درصد برای درمان سرپایی و 30 درصد برای خدمات سرپایی است.

مزایای بیمه 12 درصد تامین اجتماعی

مبلغی که به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌‏شود در بیمه 12 درصد کمتر است و از مزایای آن می‏‌توان به دفترچه درمانی و استفاده از خدمات درمانی تامین اجتماعی در زمان مرخصی استعلاجی و حقوق بازنشستگی اشاره کرد.

علاوه بر این‌‏ها بیمه 12 درصد تامین اجتماعی خدمات بیمه فوت پس از بازنشستگی ارائه می‌‏دهد؛ یعنی اگر فرد قبل از زمان بازنشستگی فوت کند، شامل این خدمات نمی‌‏شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

بیمه بیکاری تامین اجتماعی

حق بیمه بیکاری 3 درصد از حقوق فرد بیمه شده است که توسط کارفرما پرداخت می‌‏شود، مبلغی که در این زمان به عنوان حقوق بیکاری به این افراد داده می‏‌شود معمولاً 55 درصد از حقوق فرد بیمه شده است که اگر فرد بیمه شده سرپرست خانوار باشد به ازای هر نفر 10 درصد به این مبلغ اضافه می‏‌شود و این افزایش حداکثر برای داشتن 4 نفر تحت سرپرستی است.

از مزایای ویژه این بیمه می‏‌توان به این اشاره کرد، زمانی که فرد از بیمه بیکاری استفاده می‌‏کند، نیز از سال‌های کار و خدمت او حساب می‏‌شود. دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی شرایط خاصی دارد که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره نموده‌ایم.

شرایط دریافت حق بیمه تامین اجتماعی در زمان بیکاری

زمانی که فرد از بیمه بیکاری استفاده می‌‏کند، از سال‌های کار و خدمت او حساب می‏‌شود

شرایط ذکر شده در تصویر فوق، معمولا به دلیل حوادث غیرمترقبه ایجاد می‏‌شود و باید مورد تأیید وزارتخانه و شورای عالی کار برسد، محدوده زمانی پرداخت بیمه بیکاری 6 تا 50 ماه برای متأهلین و برای افراد مجرد تا 36 ماه تعیین شده است.

بیمه عمر سازمان تامین اجتماعی

بیمه عمر این سازمان، نیز مانند سازمان‏‌های دیگر است، با این تفاوت که فقط بازنشستگان و مستمری ‏بگیران تامین اجتماعی و شرکت بیمه ایران و افراد عضو کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، همسر و افراد تحت تکفل آن‏‌ها می‌‏توانند از خدمات آن استفاده کنند.

حق بیمه پرداختی 36 هزار تومان است که 24 هزار تومان توسط سازمان و 12 هزار تومان توسط خود فرد پرداخت می‏‌گردد، این بیمه عمر مزایای بیمه عمر مشابه سازمان دیگر بیمه‌‏ای را داراست، مثلاً فرد می‌‏تواند هر زمان که خواست اصل سرمایه خود را پس بگیرد.

هزینه بیمه درمانی تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه ماهانه از بیمه‏‌شدگان، دفترچه درمانی در اختیار آن‏‌ها قرار می‌‏دهد که با مراجعه به کلینیک‏‌ها و بیمارستان‏‌های سازمان تامین اجتماعی هزینه‏‌های درمانی رایگان و در صورت مراجعه به کلینیک‏‌های طرف قرارداد سازمان بیشتر مبالغ درمانی را پرداخت می‏‌کند.

همچنین افراد دارای بیمه پایه تامین اجتماعی می‌‏توانند با خرید بیمه تکمیلی از مزایای درمانی بیشتری بهره‌‏مند گردند، چون بیمه پایه تامین اجتماعی موارد درمانی خاصی را پوشش می‏‌دهد و همه موضوعات درمانی را پشتیبانی نمی‌‏کند.

مبلغ بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

بیمه تکمیلی سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه پایه دارای یک سری مزایای ویژه است، مثلاً در حالت پایه این بیمه نهایتاً 30 درصد هزینه درمان را پرداخت می‏‌کند، اما بیمه تکمیلی 70 تا 90 درصد هزینه‏‌ها را جبران می‏‌کند. بیمه تکمیلی در سه حالت انفرادی، خانوادگی و گروهی ارائه می‌‏شود.

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی بعد از 30 سال پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، فرد بازنشسته می‏‌شود و مستمری بازنشستگان را دریافت می‏‌کند در ادامه مقاله قصد داریم پوشش های مختلف حق بیمه تامین اجتماعی را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم تا مطالب را به صورت کامل یاد بگیرید.

بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی

در این حالت اگر فرد 30 سال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشد، مستمری بازنشستگی دریافت می‌‏کند و در صورت فوت، حقوق بازنشستگی او به افراد تحت سرپرستی داده می‌‏شود که دارای قوانین خاص حقوقی و پزشکی می‏‌باشد.

فوت بیمه‏‌گر منظور این است در صورت فوت فرد در صورت عادی یا فوت در اثر سانحه مبلغ تعیین شده را برای افراد تحت سرپرستی واریز کند، فوت در اثر سانحه مبلغ بیشتری دارد که به فوت عادی اضافه می‏‌گردد. دریافت مستمری بازنشستگی حق بیمه تامین اجتماعی برای بازماندگان فرد فوت شده دارای شرایطی می‌باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • فرد فوت شده بازنشسته شده باشد و مستمری دریافت کند.
    • فرد مستمری بگیر از کار افتاده باشد اما در ده سال اخیر زندگی خود حداقل یک سال حق بیمه پرداخت کرده باشد.
    • فرد بیمه شده در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یکسال کار را پرداخت کرده باشد و در آخرین سال حیات خود حداقل حق بیمه 90 روز را پرداخت کرده باشد.

دریافت مستمری توسط بازماندگان، نیز شرایط خاصی دارد که به آن شرایط در تصویر زیر اشاره نموده‌ایم.

دریافت حق بیمه تامین اجتماعی فوت شدگان

در صورت فوت عادی بیمه‌گر یا فوت در اثر سانحه مبلغ تعیین شده برای افراد تحت سرپرستی واریز می‌شود

نکته مهم

مستمری فقط به فرزندان و همسر فرد فوت شده می‏‌رسد و به نوه‌‏ها تعلق نمی‏‌گیرد.

بازنشستگی و فوت پیش از بازنشستگی

اگر فرد بیمه شده قبل از بازنشستگی فوت کند و سابقه بیمه فرد بیشتر از یک سال باشد، براساس هر سال حقوق بهتری به او پرداخت می‏‌شود، اگر فرد فوت شده از تاریخ فوت تا یک سال قبل حداقل سه ماه بیمه داشته باشد یا تا 10 سال قبل حداقل یک سال بیمه داشته باشد، سازمان تامین اجتماعی علاوه بر مبلغ بیمه فوت تکمیلی حقوق فرد را به طور کامل به بازماندگان پرداخت می‏‌کند.

نکته:
طبق قانون جدید اگر همسر فرد بعد از فوت فرد دوباره ازدواج کند، مستمری‏‌های آن قطع نخواهد شد و بیمه تامین اجتماعی موظف به پرداخت حق و حقوق به همسر فرد متوفی است.

بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی

در بیمه اجباری تامین اجتماعی همه این مزایا وجود دارد، امّا در بیمه مشاغل آزاد فقط بیمه با نرخ 18 درصد شامل همه این موارد می‏‌شود. بیمه 16 درصد شامل بازنشستگی و فوت پیش از بازنشستگی می‌باشد و بیمه 12 درصد فقط بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی را پشتیبانی می‌‏کند. بندهای زیر مربوط به بیمه از کارافتادگی است:

    • هرگاه درجه کاهش قدرت کار بیمه شده 66 درصد و بیشتر باشد از کار افتاده کلی شناخته می‏‌شود.
    • هرگاه درصد کاهش قدرت فرد بین 30 تا 66 درصد باشد از کار افتاده جزئی است.
    • اگر درجه کاهش قدرت کار بیمه شده 10 تا 30 درصد باشد و در اثر حادثه این‏‌طور شده باشد غرامت نقص مقطوع را دارد.

موارد پزشکی خاصی شامل بیمه از کارافتادگی می‌‏شود که اگر کمسیون پزشکی بعد از ارائه مدرک این موارد را تائید کند، بیمه از کار افتادگی به فرد تعلق می‌‏گیرد. فرمول حقوق از کار افتادگی بیمه تامین اجتماعی شامل موارد زیر می‌باشد:

    • از کارافتادگی کلی سنوات پرداخت مزد ماهانه
    • از کار افتادگی جزئی مبلغ از کارافتادگی کلی استحقاقی درصد از کارافتادگی
    • غرامت نقص عضو درصد از کارافتادگی مستمری استحقاقی

مستمری استحقاقی

طبق ماده 72 قانون بیمه تامین اجتماعی برابر است با حقوق متوسط ماهیانه که از جمع کل مزد او (که از آن حق بیمه دریافت می‏‌شد) در 721 روز قبل از وقوع حادثه ناشی از کار یا بیماری که منجر به از کارافتادگی فرد شده است که تقسیم بر روزهای کاری و ضرب در 30 می‌شود.

سوابق بیمه تامین اجتماعی

سوابق بیمه تامین اجتماعی برای وصول مطالبات از سازمان تامین اجتماعی بسیار اهمیت دارند، که در ادامه سه راه مشاهده این سوابق را بررسی خواهیم کرد.

مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کدملی

اولین روش برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، استفاده از کدملی فرد بیمه شده است. از طریق مطالبی که در ادامه بیان خواهیم کرد، شخص می‌تواند سوابق بیمه خود را مشاهده کند. وارد سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی  http://account.tamin.ir/auth/login شود.

سپس یک صفحه مشاهده می‏‌کنید، باید نام کاربری (کدملی) و رمز عبور انتخابی خود را وارد کنید و در سایت ثبت نام کنید، بعد از این مرحله روی دکمه ورود کلیک کنید و وارد پنل کاربری خود شوید؛ بعد از وارد شدن به صفحه اصلی روی سه خط افقی در بالای سایت بالا سمت راست کلیک کنید و وارد بخش بیمه‏‌شدگان شوید.

سپس روی سابقه بیمه تامین اجتماعی و سوابق تلفیقی تامین اجتماعی کلیک کنید و سپس از طریق دکمه دانلود فایل سابقه بیمه خود را دریافت کنید.

دریافت سابقه بیمه با کد USSD

دومین راه برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی استفاده از کد ussd می‌باشد. برای دریافت سوابق بیمه می‏‌توانید از کدهایی که در تصویر زیر نام برده‌ایم استفاده کنید.

استعلام حق بیمه تامین اجتماعی با کدهای دستوری

یکی از راه‌های مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی استفاده از کد ussd می‌باشد

    دریافت سابقه بیمه با اپلیکیشن تامین من

    و سومین راه برای مشاهده سوابق، استفاده از اپلیکیشن تامین من می‌باشد. وارد صفحه  tamin.ir/page/app شوید و اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید، سپس با کدملی وارد حساب کاربری خود شوید و نوع کاربری خود را انتخاب کنید؛ سپس از گزینه کلیه سوابق می‌‏توانید همه سابقه بیمه تامین اجتماعی خود را مشاهده کنید.

    پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با موبایل

    امروز با شرایطی که فراهم است می‏‌توان به راحتی حق بیمه را با موبایل پرداخت کرد. در ادامه مقاله قرار است روش‌هایی را برای انجام این کار معرفی کنیم تا آسان‌تر بتوانید حق بیمه تامین اجتماعی خود را پرداخت کنید.

    دانلود اپلیکیشن پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی|پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با اپلیکیشن بیمه تامین من

    همان‏طور که در قبل گفته شد، می‌‏توانید از سایت بیمه تامین اجتماعی اپلیکیشن تامین من را دانلود کرده و سپس با کدملی وارد آن شوید، روی گزینه پرداخت حق بیمه کلیک کرده و اطلاعات درخواستی را وارد کنید به این طریق می‌‏توانید حق بیمه خود را به صورت آنلاین و با اپلیکیشن تامین من پرداخت کنید.

    پرداخت حق بیمه با استفاده از کد USSD

    با استفاده از کد #7130*724* می‏‌توانید حق بیمه خود را بدون نیاز به اینترنت یا گوشی هوشمند پرداخت کنید. بعد از شماره‏‌گیری این کد دستوری و انتخاب گزینه حق بیمه شناسه قبض خود را وارد کنید و شناسه پرداخت حق بیمه را وارد کرده و سپس گزینه ارسال را بزنید در مرحله بعد اطلاعات قبض بیمه را تأیید کنید و ادامه کارهای پرداخت را با مشخصات کارت خود انجام دهید.

    پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از طریق سامانه تامین

    طبق توضیحات قبلی وارد سایت تامین اجتماعی شده و از قسمت خدمات غیرحضوری و پرداخت آنلاین می‏‌توانید پرداختی خود را انجام دهید.

    پرداخت حق بیمه با دستگاه ATM

    پس از مراجعه به دستگاه خودپرداز و وارد کردن رمز کارت از قسمت گزینه‌‏های پرداخت، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی را انتخاب کرده و شناسه و مبلغ حق بیمه را وارد کنید و بعد از آن رسید خود را دریافت کنید.

    پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با آپ

    پس از ورود به اپلیکیشن آپ وارد قسمت خدمات پرداخت شوید و با وارد کردن شناسه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، می‌‏توانید حق بیمه خود را پرداخت کنید و رسید آن را در موبایل ذخیره کنید.

    دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی با کد ملی

    برای این کار می‏‌توانید به سایت تامین اجتماعی مراجعه کرده و در بخش بیمه‏‌شدگان خاص برگه پرداخت را دریافت کنید، باید مدت زمان پرداخت را تعیین کرده و دوباره به بخش بیمه‏‌شدگان خاص رفته و گزینه دریافت برگه تامین اجتماعی در مدت مشخص به نمایش درمی‏‌آید و امکان دریافت و پرینت دارد.

    نکته مهم

    برای پرداخت از طریق آنلاین باید شناسه پرداخت بیمه تامین اجتماعی، مبلغ و مشخصات کارت بانکی مانند رمز دوم داشته باشید و اینکه برای پرداخت از طریق اپلیکیشن تامین من باید حتماً در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام کرده باشید.

    نتیجه گیری

    حق بیمه تامین اجتماعی مبلغ پولی است که در مجموع 30 درصد می‌باشد. از این درصد ذکر شده 7 درصد سهم کارگر و 23 درصد سهم کارفرما است. کارفرما باید تا آخر ماه لیست بیمه کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی ارسال و حق بیمه را پرداخت کند، در غیر این صورت مشمول جریمه 2 درصدی خواهد شد.

    در این مقاله سعی شد در مورد بیمه تامین اجتماعی، مزایا و پوشش‏‌های متفاوتی که این بیمه ارائه می‏‌دهد صحبت کنیم و به سؤالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهیم. شما می‏‌توانید در صورت داشتن سؤالاتی در این زمینه برای ما کامنت بگذارید، به سؤالات شما در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

    آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "برای بیمه خویش فرما حداکثر سن 50 می‌باشد به چه معناست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای ثبت نام بیمه اختیاری باید حداکثر سن فرد 50 سال باشد، البته اگر سابقه بیمه معادل مازاد سن خود داشته باشند یا سابقه 10 سال بیمه داشته باشند؛ می‌توانند همچنان برای بیمه اختیاری اقدام کنند. فرد نباید مشمول بیمه اجباری یا سایر صندوق‏‌های بیمه باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "حق بیمه تامین اجتماعی را چه کسی پرداخت می‌کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کارفرما باید حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کند در واقع کارفرما باید بیمه تامین اجتماعی را تا آخر ماه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت محکوم به جریمه 2 درصدی می‏‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "حق بیمه تامین اجتماعی پروانه ساختمانی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "طبق قانون جدید سازمان تامین اجتماعی 7 درصد از حق بیمه از منبع کسر حق بیمه از کارگران و 5/22 درصد آن از مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی برداشت می‌‏شود." } },{ "@type": "Question", "name": "شرایط خرید بیمه سربازی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "فرد دارای 2 سال سابقه بیمه قبل از بیمه سربازی باشد و دارای کارت پایان خدمت باشند که این کارت برای افراد زیر 50 سال باید الکترونیکی باشد و چنان‌چه فرد درخواست خرید بیمه سربازی داشته باشد، باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "یکی از مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی را شرح دهید.", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "فرد بیمه شده و افراد خانواده آن شخص می‌‏توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. فرد بیمه شده پس از بازنشستگی، حقوق بازنشستگی دریافت می‏‌کند و در صورت فوت فرد بیمه شده افراد خانواده و تحت سرپرستی او می‌‏توانند از مزایای بهره‌‏مند شوند." } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.