موجودی کالا چگونه ارزیابی می‌شود؟ موسسات و شرکت‌ها باید از موجودی کالا در انبار به صورت مداوم و لحظه‌ای اطلاع داشته باشند، تا با توجه به تقاضای مشتریان، تولید و عرضه کالا را تا به حد توان به برنامه حسابداری خود برسانند، تا مازاد عرضه اتفاق نیفتد، بنابراین همیشه باید راه و روشی برای ارزیابی میزان کالا داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم درباره موجودی کالاها و تعریف آن، شیوه شمارش دقیق و ثبت‌‏های اصولی حسابداری صحبت کنیم و بررسی کنیم که موجودی مواد و کالا چه تأثیرات دقیقی به سوددهی یک شرکت دارد، برای اطلاعات دقیق‌‏تر در این زمینه و یافتن راهکار‏هایی برای کاهش هزینه‏‌ها با ما همراه باشید.

خواندن مقاله موجودی کالا را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کارشناسان و سرپرستان تولید

موجودی کالا

موجودی کالا انواع کالاهایی است که در انبار یک شرکت یا سازمان برای یک دوره زمانی مشخص نگه‏داری می‏‌شود و شامل کالاهای قابل فروش، کالاهای در دست تولید و مواد اولیه تولید کالاها است.

ارزیابی موجودی کالا

بهای تمام شده در پایان سال مالی مشخص می‌شود که به آن ارزیابی موجودی کالا می‏‌گویند، این موضوع بسیار مهمی در حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده می‏‌باشد.

موجودی کالاها به عنوان دارایی‏‌های جاری در مؤسسات بازرگانی است و یکی از مهم‌ترین بخش‌‏های مؤثر روی ترازنامه می‌‏باشد، به همین جهت ارزیابی آن بسیار اهمیت دارد.

ثبت موجودی مواد و کالا

همانطور که در گذشته ذکر کردیم ارزیابی و ثبت حسابداری موجودی کالا، بسیار اهمیت دارد و دسترسی سریع به ورودی و خروجی و موجودی‌‏های انبار می‏‌تواند باعث هماهنگی قوی‏‌تر برای تأمین کالا و تحویل به موقع سفارش‏‌ها و جلوگیری از تقلب‌‏های احتمالی شود.

با سیستم‏‌های دائمی و ادواری موسسات می‏‌توان موجودی کالاها را در نرم افزار حسابداری شرکتی ثبت و طبقه ‏بندی کرد که در ادامه درباره آن‏‌ها توضیح خواهیم داد. برای استفاده صحیح از نرم افزارهای حسابداری، مدیران و حسابداران باید آموزش نرم افزار حسابداری را به پایان برسانند.

ثبت موجودی کالا در حسابداری شرکت‌ها

آشنایی با نحوه ثبت موجودی مواد و کالا در دفاتر

استاندارد موجودی کالا

استاندارد حسابداری شماره 8 استاندارد موجودی کالا می‌‏باشد که در انتهای همین مقاله می‌توانید این استاندارد به صورت pdf دانلود و مطالعه کنید.

حسابدار موجودی کالا و وظایف آن

یکی از وظایف انباردار ارزیابی و اطلاع یافتن از موجودی محصولات و کالاها می‌باشد که به طور مرتب کنترل می‌‏شود و گزارش انبار تحت عنوان حسابداری موجودی کالاها و انبار به حسابدار تحویل داده می‏‌شود و یا در نرم افزار انبارداری ثبت می‌گردد.

حسابدار گزارشات را دسته ‏بندی کرده و در لیست سرمایه‌‏ها و دارایی‏‌های سازمان یا شرکت ثبت می‌‏کند، تمام اقلام موجود در انبار از جمله مواد اولیه کالاهای نیم ‏ساخته و کالاهای قابل فروش جزو دارایی‏‌های شرکت طبقه ‏بندی می‏‌گردند.

برای ثبت کالا در سیستم حسابداری دو نوع سیستم دوره‌‏ای و مستمر وجود دارد که در ادامه با مزایا و معایب هر یک آشنا خواهیم شد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

هدف از بررسی موجودی مواد

برای شرکت‏‌ها و سازمان‌‏ها موجودی مواد بسیار با اهمیت است، چون یکی از دارایی‌‏های مهم آن شرکت و سازمان می‌باشد و موجودی مواد از جمله مواد اولیه، کالای نیم‏ ساخته و کالاهایی که تولید آن‏‌ها کامل شده است، به طور مستقیم در سود و مالیات شرکت‌ها موثر است.

اگر مقادیر اوّلیه به میزان کافی باشد، تولید و تحویل کالاها به مشتری به موقع خواهد بود و اگر آمار دقیقی از کالاهای تولید شده وجود داشته باشد، در تنظیم سفارشات مشکلی پیش نمی‏‌آید، پس موجودی همه اقلام انبار با اهمیت است.

انواع موجودی کالا

در تعریف کلی انواع موجودی کالاها شامل کالاهای قابل فروش، مواد ساخت محصول، ابزارهایی که برای خدمات یا تولید کالا کاربرد دارند و کالاهای نیم ساخته است، اما در کارگاه‌‏های تولیدی موارد بیشتری جزو موجودی کالاها می‏‌باشند که در ادامه شرح خواهیم داد.

موجودی کالا در شرکت‌‏های تولیدی صنعتی

موجودی محصولات و کالاها در شرکت‏‌های تولیدی صنعتی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در تصویر زیر به معرفی آ‌ن‌ها پرداخته‌ایم.

انواع موجودی کالا در شرکت صنعتی

آشنایی با انواع موجودی کالای شرکت‌های صنعتی تولیدی

اکنون که با انواع موجودی کالاها آشنا شدید، بهتر است که با توضیحات هر کدام نیز آشنا شوید. توضیحات انواع موجودی کالاها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • موجودی مواد اولیه: موادی که برای تولید محصول نهایی کارگاه مورد نیاز است، جزو موجودی کالاها به حساب می‏‌آید. برای مثال در تولیدی لباس، پارچه جزو مواد اولیه است، در صورتی که در کارگاه تولید پارچه، پارچه محصول نهایی محسوب می‏‌شود.
  • موجودی کالا در حال ساخت: کالاهایی که در حال سپری کردن مراحل تولید هستند؛ جزو موجودی کالاهای در حال ساخت می‏‌باشند، برای مثال در تولیدی لباس هنگامی که پارچه طبق الگو برش می‏‌شود یا در حال دوخت است جزء کالای در حال ساخت محسوب می‌‏شود.
  • محصول نهایی: محصول نهایی در واقع محصولی است که مراحل تولید آن به پایان رسیده و آماده عرضه به مشتری است. محصول نهایی می‌‏تواند توسط شرکت تولید شده باشد، یا از جای دیگری خریداری شده باشد. خرده فروش‌‏ها  محصول نهایی را از یک تأمین کننده تهیه می‏‌کنند.
  • لوازم نگه‏داری تعمیر و بهره‌‏برداری: مواد و کالاهایی که برای نگه‏داری، تعمیر یا بهره‏‌برداری از محصول نهایی لازم است جزو این لوازم هستند. دستکش‌‏های کارکنان حتی لوازم اداری مانند قلم و کاغذ جزو این لوازم می‏‌باشند.
  • موجودی کالاهای امانی: کالاهای امانی کالاهایی هستند که به صورت امانی از انبار خارج شده‌‏اند و در حال حاضر در انبار موجود نمی‌‏باشند و پس از مدتی دوباره به انبار برمی‌‏گردند.
  • ملزومات غیر مستقیم: کالاها یا موادی هستند که برای تولید محصول نهایی مورد نیازند، اما جزو مواد اصلی نمی‏‌باشند و چون اهمیت آن‏‌ها به اندازه مواد اولیه اصلی نیست، جزو موجودی مواد اولیه حساب نمی‏‌شوند. برای مثال نخ در یک تولیدی لباس جزو ملزومات غیر مستقیم است اما پارچه جزو مواد اولیه است.
  • موجودی قطعات یدکی: بعضی دستگاه‏‌ها نیاز به تعویض قطعات دارند که جریان ورود و خروج قطعات یدکی خصوصاً در بعضی از خطوط تولید بسیار مهم است؛ چون این قطعه‏‌ها در بعضی موارد دارای اهمیت بسیار بالایی هستند و تعویض باید تحت کنترل و نظارت دقیق باشد.
  • موجودی ضایعات: تولیدات غیرقابل فروش و دارای ایراد و ضایعات دور ریختنی در بعضی صنایع بسیار مهم هستند، چون ممکن است قابلیت بازیافت داشته یا ارزش مالی زیادی داشته باشد که باید تحت نظارت و کنترل باشند.
  • موجودی مربوط به بسته‏ بندی: محصولات نهایی قبل از این‏که به دست مشتری برسند، باید در بسته ‏بندی مناسب قرار بگیرند، وسایلی که مربوط به بسته ‏بندی کردن می‌‏باشند جزو موجودی انبار محسوب می‏‌شوند، بسته بندی محصولات می‏‌تواند در پاکت و یا جعبه باشد.

بسته‏ بندی در دو نوع بسته‏ بندی اولیه و ثانویه صورت می‏‌گیرد که بسته‏ بندی اولیه برای مشتریان بوده که محصول را با آن بسته ‏بندی خریداری می‌‏کنند.

بسته ‏بندی ثانویه برای حمل محصولات تا فروشگاه‌‏ها هست که با کارتن یا مواد دیگر انجام می‌‏شود، تا نگه‏داری و حمل و نقل را آسان کرده و تعداد بیشتری از بسته ‏بندی اولیه را در خود جای دهد و سپس تمامی اطلاعات در نرم افزار حسابداری تولیدی ثبت می‌شود.

  • موجودی ترانزیتی: موجودی ترانزیتی موجودی‏‌هایی هستند که در حال حمل از انبار یک شرکت به سایر انبارهای آن یا در حال نقل و انتقال به خرده فروشی‏‌ها می‏‌باشند؛ این موجودی‌‏ها ممکن است زمان‏‌های زیادی در حال نقل و انتقال باشند و هفته‏ ها طول بکشد تا به مقصد مشخص برسند.
  • موجودی ایمنی: بعضی شرکت‏‌ها برای این‌‏که برای سفارش کالا به مشکلاتی برنخورند، همواره مقداری از کالاها را بیش از نیاز در انبار ذخیره می‏‌کنند که به این موجودی ایمنی می‏‌گویند.

موجودی کالا در شرکت‏‌های تجاری بازرگانی

در شرکت‌‏های تجاری و بازرگانی چون معمولا بخش تولید وجود ندارد، موجودی کالاهای مربوط به تولید کالا از جمله موجودی مواد مستقیم و مواد غیر مستقیم و یا کالاهای در حال ساخت یا ملزومات غیرمستقیم معنایی ندارد و موجودی‏‌های مربوط به محصولات نهایی و فروش محصولات در این شرکت‏‌ها وجود دارد.

کنترل انواع موجودی انبار

کنترل موجودی انبار برای شرک‌ت‏ها بسیار مهم است، مثلا اگر اطلاعات درستی از موجودی انبار وجود نداشته باشند، ممکن است موجودی به تعداد سفارش‌‏ها نباشد و در این صورت باید فروش متوقف شود، تا کالاها به میزان سفارش تولید شوند و عدم فروش کالاها خصوصاً اگر فاسد شدنی باشند؛ برای شرکت از نظر اقتصادی بسیار آسیب‌‏رسان خواهد بود.

کنترل موجودی انبار به معنی تعیین و نگه‏داری مقدار مورد نیاز از هر کالا در انبار کنترل موجودی‏‌ها است، میزان مورد نیاز هر کالا با توجه به محاسبات یا تحلیل اطلاعات گذشته تعیین می‌شود، باید روال تأمین کالا پیش‏‌بینی شود تا همواره تعداد مورد نیاز از هر کالا در انبار وجود داشته باشد.

برای کنترل موجودی انبار روش‌های مختلفی وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در تصویر زیر 3 روش کنترل موجودی انبار را شرح داده‌ایم.

کنترل موجودی کالا

سه روش برای کنترل موجودی کالاها در موسسات

قصد داریم که هر 3 روش کنترل موجودی انبار را به صورت جداگانه و با جزئیات بیشتری توضیح دهیم تا مطالب را بهتر درک کنید.

  1. روش دستی کنترل موجودی انبار: نیروهای انسانی با شمارش دستی موجودی کالاها را شمارش کرده و لیست آن را با استفاده از نرم ‏افزارها روی کاغذ پرینت می‌‏گیرند.
  2. روش شمارش موجودی کالا با بارکدخوان: با نرم ‏افزار فروش و یا نرم افزارهای حسابداری می‌‏توان به یک کالا یک بارکد اختصاص داد که این بارکد چاپ شده روی کالا چسبانده می‏‌شود. این بارکدها اسکن می‏‌شوند و از طریق بارکد خوان موجودی کالاها مشخص می‌‏شود.
  3. شمارش کالاها با RFID: روی کالاها یک تگ (RFID) قرار می‏‌گیرد که این تگ قابلیت این را به وجود می‌‏آورد که کالاها به صورت جمعی و بدون مراجعه تک به تک شمارش شوند.

برای این کار (RFID Reader) در محل انبار قرار می‏‌گیرد و اطلاعات از طریق تگ به (RFID Reader) منتقل می‏‌شود، این روش بسیار سریع‌تر از دو روش قبلی است، البته اگر تداخل رادیویی به وجود بیاید احتمال اشکال در شمارش وجود دارد.

بهای تمام شده موجودی کالا

بهای تمام شده موجودی کالاها با توجه به نوع کالا و ماهیت کسب و کار متفاوت است، به همین دلیل در ادامه فرمول‏‌های محاسبه بهای تمام شده را ذکر خواهیم کرد.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

در تصویر زیر پنج فرمول مربوط به محاسبه بهای تمام شده کالاها در زمان‌های مختلف را بیان نموده‌ایم تا بتوانید هر لحظه از موجودی محصولات و کالاهای خود مطلع شوید.

فرمول‌های محاسبه بهای تمام شده موجودی کالا

فرمول‌هایی که برای محاسبه بهای تمام شده نیاز می‌باشد

موجودی کالای پایان دوره

ارزش موجودی کالای پایان دوره در واقع ارزش کالاهای قابل فروش در پایان یک دوره حسابداری است که اوّلین موجودی به علاوه خرید خالص من‌های هزینه کالاهای فروخته شده می‌باشد. خرید خالص به خریدهای موجودی کالا پس از بازپرداخت یا تخفیف گفته می‌‏شود.

در ادامه به توضیح هر یک از موجودی‌ها خواهیم پرداخت تا به صورت کامل با آن‌ها آشنا شوید. موجودی کالاها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • موجودی اول دوره: موجودی مواد و کالا یک حساب دائمی است و به این معناست که اگر انتهای سال مالی موجودی باقی ‏مانده باشد، به عنوان موجودی پایان دوره شناسایی می‌‏شود.

همین موجودی به دلیل دائمی بودن به سال بعد انتقال پیدا کرده و موجودی اول دوره سال بعد شناخته می‏‌شود، پس همیشه موجودی پایان دوره هر سال موجودی اول دوره سال بعد است.

  • موجودی پایان دوره: برای محاسبه موجودی پایانی شمارش فیزیکی و ارزش‏‌گذاری موجودی کالا با روش‏‌های LIFO، FiFo و روش میانگین موزون انجام می‏‌شود، در بعضی موارد که شمارش فیزیکی علمی نیست از روش تخمین موجودی بسته شده استفاده می‌‏گردد.
  • سود ناخالص: روش محاسبه موجودی بسته شده به 3 روش سود ناخالص به شرح موارد زیر می‌باشد:
  1. هزینه کالاهای موجود برای فروش = هزینه خریدهای دوره + شروع موجودی
  2. هزینه تخمینی کالای فروخته شده = فروش × درصد سود ناخالص
  3. موجودی پایانی = هزینه کالاهای موجود برای فروش _ قیمت کالاهای فروخته شده
  • خرده فروشی: این روش معمولاً توسط خرده فروشان برای محاسبه موجودی پایان دوره خود استفاده می‌شود که به شرح زیر است:
  1. درصد هزینه خرده فروشی = هزینه ÷ قیمت خرده فروشی
  2. هزینه کالاهای آماده برای فروش = هزینه شروع موجودی + هزینه خرید
  3. هزینه فروش در طول دوره = فروش × درصد خرده فروشی
  4. موجودی کالای پایان دوره = موجودی مصرف شده (یا خارج شده به هر دلیل مانند فروش یا ضایعات) – موجودی اول دوره

موجودی اول دوره شامل همه مواد یعنی مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده از دوره قبل است، موجودی مصرف شده خروجی مواد و کالا از مجموعه است؛ خروج می‏‌تواند در اثر فروش یا ضایعات بدون استفاده و ارزش باشد.

موجودی کالاهای ساخته شده پایان دوره نیز می‌‏تواند شامل کالای تولید شده به علاوه کالای ساخته شده باشد و گاهی شرکت‌‏ها برای جبران کمبود، مقداری کالا می‌‏خرند و در نهایت تعدادی کالا دارند که قابل فروش است.

تاثیرات ثبت حسابداری موجودی کالا در سوددهی

آگاهی از تاثیرات ثبت موجودی کالاها در سوددهی موسسه

تأثیر ثبت موجودی کالا در سوددهی

موجودی کالا در پایان دوره به عنوان سود محسوب می‏‌شود، در واقع اگر شرکت هزینه‏‌های مربوط به تولید یا هزینه‏‌های دیگر را با فروش کالاها در طی دوره به دست آورده باشد، موجودی کالای باقی مانده به طور کامل سود محسوب می‏‌شود.

روش ارزیابی و ثبت موجودی کالا باید ثابت باشند، چون تغییرات مداوم روش ارزیابی باعث سلب اعتماد از ترازنامه و سایر صورت حساب‌‏ها و از بین رفتن ارقام مندرج در آن‌‏ها می‏‌گردد و نمی‏‌توان به این ارقام برای تصمیمات و محاسبه‏‌های اقتصادی تکیه کرد.

اگر حسابدار به انتخاب بهتری در روش های ارزیابی موجودی کالاها رسید و نیاز بود که روش عوض شود باید حتماً ذکر کنند که این روش برای سال جدید در نظر گرفته شده و تغییر روش ارزیابی را در صورت حساب‏‌ها منعکس کنند و ارزیابی و محاسبه سود و زیان را با روش قبلی و جدید محاسبه کرده و ارائه دهند.

اشتباهات در موجودی کالاها و ارزیابی آن باعث اشتباه مژثری در میزان دارایی و قیمت تمام شده کالای فروخته شده و سود و زیان می‌‏شود، ارزیابی موجودی محصولات و کالا نقش مهمی در تطبیق درآمدها و هزینه‏‌های دوره مالی دارد.

انواع روش‏‌های نگهداری موجودی کالاها

برای ثبت موجودی کالاها می‌‏توان از دو روش دائمی و ادواری استفاده کرد که قصد داریم با توضیح هر یک از این سیستم‌ها مقاله را به اتمام برسانیم تا به صورت کامل متوجه مطالب ذکر شده در مقاله شوید و در موسسه به مشکل نخورید.

حسابداری موجودی کالا با سیستم ادواری

این روش حساب موجودی محصولات در طول سال موجودی کالای ابتدای دوره را نمایش می‏‌دهد و در طول دوره این حساب تغییر نخواهد کرد، با هر ورودی که وارد انبار می‏‌شود حساب خرید کالا بدهکار و حساب فروش کالا بستانکار می‌‏شود و موجودی در تراز آزمایشی معادل موجودی کالای اولیه است.

مواردی از جمله برگشت از خرید به فروش، برگشت از فروش در حساب‏‌های به جز موجودی‌های کالا ثبت می‏‌شود، فقط در پایان دوره حساب موجودی کالاها با موجودی کالای پایان دوره تعدیل می‌‏شود و به همین علت این شیوه را به نام شیوه ادواری نام‏گذاری کرده‌‏اند.

چون نمی‏‌توان در طول سال موجودی کالاها را از روی دفاتر مشخص کرد، هنگامی که نیاز باشد تا موجودی محصولات و بهای کالای فروش رفته مشخص شود، ابتدا باید میزان موجودی کالای پایان دوره تعیین شود، سپس بهای موجودی کالای پایان دوره از جمع موجودی کالای اول دوره و خریدهای طی دوره کسر شود تا بهای تمام شده کالای فروش رفته به دست بیاید.

روش ادواری در شرکت‏‌هایی کاربرد دارد که معاملات آن زیاد و موجودی‏‌ها دارای ارزش نسبتا کمی باشند. در صورت فروش به شیوه نسیه در دفاتر ثبت زیر را انجام می‌دهیم:

ردیف  شرح  ثبت
1 حساب‌های دریافتنی – تفضیل مشتری بدهکار
2 فروش داخلی محصولات بستانکار

تحویل کالا به انبار بابت برگشت از فروش

این روش در نرم ‏افزار ثبت ندارد و ثبت برگشت از فروش کالا توسط نرم‏ افزار فروش ثبت می‏‌شود، برگشت از فروش در نرم‏ افزار فروش به شیوه تصویر زیر ثبت می‌گردد.

تحویل کالا و تغییرات موجودی کالا در برگشت از فروش

نحوه ثبت در زمان برگشت از فروش در نرم افزار

حسابداری موجودی کالاها با سیستم دائمی

در سیستم دائمی، موجودی مواد و کالا حساب فعالی است که هم‏زمان با خرید موجودی مواد و کالا بدهکار می‏‌شود و با فروش موجودی مواد و کالا بستانکار می‏‌گردد. کالاهای خریداری شده به حساب موجودی کالاها بدهکار شده و بهای تمام شده کالای فروش رفته از حساب موجودی کالا خارج می‏‌شود.

علاوه بر ثبت مربوطه به فروش ثبت دیگری هم بابت کاهش موجودی در دفاتر ثبت می‏‌شود، به این صورت که حساب بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهکار و حساب موجودی کالاها بستانکار می‌‏گردد، در این صورت همواره در طی دوره مالی بهای تمام شده کالای فروش رفته و موجودی کالا قابل تشخیص است.

نکته مهم

روش ثبت دائمی موجودی کالا در شرکت‌‏هایی انجام می‏‌شود که تعداد معاملات کم و موجودی کالا دارای ارزش نسبتاً زیادی باشد.

مراحل حسابداری در روش دائمی به شیوه‌های ذکر شده در تصویر زیر انجام می‌شود.

حسابداری موجودی کالا در سیستم دائمی

نحوه ثبت حسابداری کالا در سیستم‌های دائمی

روش فایو FiFo (FIRST IN – FIRST OUT)

در این روش کالاها به همان ترتیبی که خریداری شده‌‏اند، به فروش می‏‌رسند، یعنی اولین کالایی که خریداری شده اولین کالایی است که از انبار خارج شده و به فروش می‌‏رسد.

روش لایفو LIFO (LAST IN – FIRST OUT)

دومین روش برای ارزیابی موجودی مواد، روش لایفو می‌باشد. در این روش آخرین کالای خریداری شده اولین کالایی است که از انبار خارج شده و به فروش می‌‏رسد.

روش شناسایی ویژه (SPECIFIC IDEN TIFIFICATION METHOD)

در این روش قیمت هر یک از اقلام موجودی به طور جداگانه محاسبه و تعیین می‏‌شود، این روش معمولا برای اقلام گران قیمت کاربرد دارد، شناسایی ویژه یک روش دقیق برای ارزیابی موجودی‏‌هاست و تنها درصورتی استفاده می‌‏شود که موجودی اقلام محدود باشد.

روش میانگین متحرک

موجودی‏‌های آخر دوره بر مبنای آخرین میانگین متحرک (بهای تمام شده یک سال) دوره مالی به ارزشیابی و در ترازنامه منعکس می‌‏شود که در این روش بهای تمام شده هر واحد پس از هر فقره خریداری مجدداً محاسبه می‌گردد.

نکته:
روش لایفو به دلیل کم‌تر محاسبه نمودن سود مجموعه مورد قبول و تأئید اداره دارایی نمی‏‌باشد و در نتیجه در نرم‏ افزار تحویل کالا به مشتری بابت فروش‏ های حسابداری وجود ندارد.

موجودی کالا به روش میانگین متحرک

نحوه ثبت بهای تمام شده در روش میانگین متحرک

مزایا و معایب فروش ادواری و دائمی

روش ادواری ساده‌‏تر و روش دائمی پیچیده‌‏تر است، اما تهیه گزارشات مالی به صورت دقیق در هر زمان از روش دائمی امکان‏‌پذیر می‌باشد، در بنگاه‏‌های اقتصادی که هزینه نگه‏داری سوابق موجودی کالا بالاست و نیاز به گزارش لحظه‌‏ای وجود ندارد استفاده از روش ادواری مناسب است.

تفاوت روش حسابداری موجودی کالا ادواری و دائمی در چیست؟

اصلی‏‌ترین تفاوت روش ادواری و دائمی دسترسی لحظه‏‌ای کاربران به ارزش ریالی موجودی کالاهاست. در روش دائمی موجودی کالاها و بهای تمام شده مرتب در طول سال به روز می‌‏شود، ولی در روش ادواری موجودی کالاها یک‌بار در سال محاسبه می‌گردد و بهای تمام شده کالا به میزان موجودی محاسبه و ثبت می‌‏شود.

مقایسه روش‏‌های ارزیابی بهای تمام شده موجودی در سیستم‌‏های ادواری و دائمی به شرح موارد زیر می‌باشد:

    • روش FIFO در دو سیستم ادواری و دائمی یکسان است به این علت که موجودی اوّل دوره در هر دو سیستم یکسان است.
    • روش LIFO در دو سیستم دائمی و ادواری یکسان نیست، چون آخرین موجودی در سیستم دائمی بعد از هر خرید تغییر کرده ولی در سیستم ادواری باید بعد ازانبارگردانی در حسابداری پایان دوره مشخص شود.
    • روش میانگین از نظر محاسبات و میزان اطلاعات استفاده شده تفاوت دارد.

پرسش و پاسخ های مهم در مورد موجودی کالاها که باید بدانید

در ادامه به دو پرسش مهم درباره موجودی کالاها پاسخ خواهیم داد تا نکات مهم و قابل توجه موجودی مواد و کالاها را ذکر کرده باشیم. ممکن است سوالات ذکر شده، سوالات شما نیز باشد پس برای دانستن و کامل کردن آگاهی خود مقاله را تا انتها بخوانید.

تفکیک موجودی مواد از سایر دارائی‌‏ها چگونه است؟

همان‏طور که در گذشته ذکر کردیم در واحدهای تجاری و تولیدی موجودی مواد و کالا تعاریف خاصی دارند و برای موادی استفاده می‏‌شوند که تا پایان دوره مالی مورد مصرف یا فروش قرار گرفته یا به این هدف در شرکت و سازمان وجود دارند.

مراحل تهیه گزارش موجودی کالاها در ترازنامه چگونه است؟

در واحدهای بازرگانی و تولیدی موجودی مواد و کالاهایی که خریداری یا تولید شده و یا در جریان ساخت قرار دارند و تا پایان دوره مالی مصرف و یا فروخته شده‌‏اند به عنوان موجودی کالا گزارش داده می‌‏شود.

    • موجودی مواد و کالا در بخش دارایی‌‏های جاری در ترازنامه گزارش می‏‌شود، چون انتظار می‌‏رود که در مدت کمتر از یک سال یا دوره مالی به فروش رفته یا مصرف شوند.
    • بعد از حساب‏‌های دریافتی گزارش می‌‏شوند، چون گاهی برای تبدیل به وجه نقد در یک مرحله بعد از حساب‏‌های دریافتی قرار دارند، یعنی ابتدا تبدیل به مطالبات می‌‏شوند سپس به وجه نقد تبدیل می‌گردند.
    • می‏‌توان آن گروه از موجودی کالا که در سال مالی جاری و آتی مصرف نمی‌‏شود یا فروش نمی‏‌رود را جزو دارایی غیر جاری طبقه بندی کرد.

نتیجه گیری

موجودی کالا انواع کالاهایی است که در انبار یک شرکت یا سازمان برای یک دوره زمانی مشخص نگه‏داری می‏‌شود و شامل کالاهای قابل فروش، کالاهای در دست تولید و مواد اولیه تولید کالاها است. موجودی مواد و کالا حساب فعالی است که هم‏زمان با خرید موجودی مواد و کالا بدهکار می‏‌شود و با فروش موجودی مواد و کالا بستانکار می‏‌گردد.

در این مقاله سعی شد در مورد روش‏‌های ثبت و ارزیابی دقیق آن اطلاعات خوبی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به شما کمک کنیم تا سؤالات و ابهامات شما در این زمینه رفع گردد، با تشکر از شما که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، در صورت داشتن سؤال برای ما کامنت بگذارید در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ داده خواهد شد.

دانلود فایل ها

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "ارزیابی موجودی مواد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بهای تمام شده در پایان سال مالی مشخص می‌شود که به آن ارزیابی موجودی کالا می‏‌گویند، این موضوع بسیار مهمی در حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده می‏‌باشد. موجودی کالاها به عنوان دارایی‏‌های جاری در مؤسسات بازرگانی است و یکی از مهم‌ترین بخش‌‏های مؤثر روی ترازنامه می‌‏باشد، به همین جهت ارزیابی آن بسیار اهمیت دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "برای ثبت کالا در حسابداری چند نوع سیستم وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای ثبت کالا در سیستم حسابداری دو نوع سیستم دوره‌‏ای و مستمر وجود دارد" } },{ "@type": "Question", "name": "هدف از بررسی موجودی مواد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای شرکت‏‌ها و سازمان‌‏ها موجودی مواد بسیار با اهمیت است، چون یکی از دارایی‌‏های مهم آن شرکت و سازمان می‌باشد و موجودی مواد از جمله مواد اولیه، کالای نیم‏ ساخته و کالاهایی که تولید آن‏‌ها کامل شده است، به طور مستقیم در سود و مالیات شرکت‌ها موثر است." } },{ "@type": "Question", "name": "موجودی ترانزیتی چگونه کالایی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "موجودی ترانزیتی موجودی‏‌هایی هستند که در حال حمل از انبار یک شرکت به سایر انبارهای آن یا در حال نقل و انتقال به خرده فروشی‏‌ها می‏‌باشند؛ این موجودی‌‏ها ممکن است زمان‏‌های زیادی در حال نقل و انتقال باشند و هفته‏ ها طول بکشد تا به مقصد مشخص برسند." } },{ "@type": "Question", "name": "شمارش کالا با RFID چگونه انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "روی کالاها یک تگ (RFID) قرار می‏‌گیرد که این تگ قابلیت این را به وجود می‌‏آورد که کالاها به صورت جمعی و بدون مراجعه تک به تک شمارش شوند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.