با نحوه محاسبه میانگین موزون آشنا هستید؟ در برنامه حسابداری مالی برای جلوگیری از زیان صاحبان شرکت‌ها، محاسبات دقیق اهمیت زیادی دارد؛ یکی از محاسبات مهم محاسبه میانگین موزون است. در حسابداری، میانگین موزون یک روش برای محاسبه بهای تمام شده کالاهای فروش رفته و موجودی کالای پایان دوره می­‌باشد.

ما در این مقاله سعی داریم نحوه محاسبه میانگین موزون، هدف و کاربرد میانگین موزون را به طور کامل توضیح دهیم تا بتوانید بهای تمام شده و موجودی پایان دوره موسسه خود را به درستی محاسبه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مفاهیم ادامه مقاله را بخوانید.

خواندن مقاله محاسبه میانگین موزون به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که به مباحث بهای تمام شده و صنعتی علاقه دارند

میانگین موزون چیست؟

میانگین موزون یک مفهوم ریاضی است که در بسیاری از علوم دیگر نیز به کار برده می­‌شود، به طوری که هرجا نیاز به محاسبه یک میانگین باشد، می‌توان از میانگین موزون استفاده کرد.

از جمله علومی که در آن از میانگین موزون استفاده می­‌شود، می‌توانیم به آمار، اقتصاد، حسابداری، مهندسی، فیزیک و پزشکی اشاره کنیم.

میانگین موزون حسابداری به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا تصویر واقعی‌تری از وضعیت مالی خود ارائه دهند، به همین دلیل میانگین موزون حسابداری نقشی حیاتی در گزارشگری مالی دارد.

شرکت­‌ها برای محاسبه میانگین موزون در حسابداری، ابتدا باید وزن هر خرید یا فروش را تعیین کنند، سپس مقدار هر خرید یا فروش را در وزن آن ضرب ­کرده و مجموع مقادیر حاصل را بر مجموع وزن‌ها تقسیم ‌کنند.

میانگین موزون یک روش نسبتاً دقیق برای محاسبه بهای تمام شده کالاهای فروخته شده و موجودی کالای پایان دوره است، این روش به ویژه زمانی که قیمت کالاها در طول دوره تغییر می‌کند مفید می‌باشد، به همین دلیل انتخاب روش مناسب برای محاسبه میانگین موزون در حسابداری به عوامل مختلفی مانند ماهیت کسب‌وکار، میزان تغییر قیمت کالاها و نیازهای مدیریت بستگی دارد.

کاربرد میانگین موزون

در آموزش حسابداری در خصوص مفاهیم و کاربرد هریک به صورت مفصل و جداگانه شرح داده می‌شود، میانگین موزون نیز مانند هر مبحث دیگری دارای کاربردهایی می‌باشد که در تصویر زیر آن‌ها را نام برده‌ایم.

کاربرد محاسبه میانگین موزون

آشنایی با کاربردهای میانگین موزون

اکنون که با کاربردهای میانگین موزون آشنا شدیم، بهتر است برای تحلیل مالی وضعیت‌های شرکت، با تعریف و توضیح چند مورد از آن‌ کاربردها نیز به صوت جداگانه آشنا شویم:

    1. ارزش‌گذاری موجودی: میانگین موزون یکی از روش‌های ارزش‌گذاری موجودی است که در آن بهای تمام شده هر واحد موجودی، براساس میانگین بهای تمام شده کل موجودی محاسبه می‌شود.
    2. محاسبه بهای تمام شده: میانگین موزون همچنین برای محاسبه هزینه سرمایه (WACC) استفاده می‌شود. هزینه سرمایه، نرخ بازگشت مورد انتظار سرمایه‌گذاران از یک سرمایه‌گذاری است که در محاسبه هزینه سرمایه، هزینه‌های بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت با استفاده از وزن‌های مربوطه ترکیب می‌شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده در تصویر فوق، میانگین موزون کاربردهای دیگری نیز در حسابداری دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • محاسبه بهای تمام شده تولید
    • محاسبه بهای تمام شده خدمات
    • محاسبه بهای تمام شده فروش

اکنون تا اینجای مقاله با کاربرد میانگین موزو در حسابداری آشنا شدیم و دانستیم که اصناف و موسسات از چه طریقی می‌توانند وضعیت مالی خود را به صورت دقیق محاسبه نمایند، اکنون در خصوص کاربرد میانگین موزون در دیگر علوم صحبت خواهیم کرد.

    • در آمار میانگین موزون برای محاسبه میانگین مجموعه‌ای از داده‌ها استفاده می‌شود؛ این روش نوسانات داده‌ها در طول زمان را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتماد می‌کند.
    • در اقتصاد میانگین موزون برای محاسبه میانگین قیمت یک کالا یا خدمات در طول زمان استفاده می‌شود؛ این روش نوسانات قیمت در بازار را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتماد می‌کند.
    • در مهندسی میانگین موزون برای محاسبه میانگین بارگذاری یک سازه در طول زمان استفاده می‌شود، این روش نوسانات بارگذاری در طول عمر سازه را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتماد می‌کند.
    • در فیزیک میانگین موزون برای محاسبه میانگین سرعت یا شتاب یک جسم در طول زمان استفاده می‌شود، این روش نوسانات سرعت یا شتاب جسم در طول زمان را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتماد می‌کند.
    • در پزشکی میانگین موزون برای محاسبه میانگین فشار خون یا ضربان قلب یک فرد در طول زمان استفاده می‌شود، این روش، نوسانات فشار خون یا ضربان قلب فرد در طول زمان را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتماد می‌کند.

میانگین موزون یک ابزار ریاضی انعطاف‌پذیر است که در بسیاری از علوم مختلف کاربرد دارد این روش، نوسانات داده‌ها یا متغیرها در طول زمان را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتمادتر می‌کند.

آموزشگاه حسابداری فردادهدف و اهمیت میانگین موزون

هدف میانگین موزون، محاسبه یک میانگین با توجه به اهمیت نسبی هر یک از مقادیر در مجموعه داده­‌ها است، این بدان معناست که مقادیری که اهمیت بیشتری دارند، تأثیر بیشتری بر میانگین نهایی خواهند داشت. اهمیت نسبی هر یک از مقادیر در مجموعه داده، با استفاده از یک وزن مشخص می­‌شود.

در تعریف وزن می­‌توان گفت، وزن مقداری است که نشان می‌­دهد هر یک از مقادیر در مجموعه داده چقدر مهم هستند، میانگین موزون می‌­تواند درک بهتری از مجموعه داده ارائه دهد.

به عنوان مثال اگر در مجموعه داده­ا مقادیری وجود داشته باشند که بسیار مهم باشند، اما تعداد آنها کم باشد، میانگین موزون می‌­تواند این اهمیت را نشان دهد، به عبارت دیگر میانگین موزون یک ابزار مفید برای محاسبه میانگین با توجه به اهمیت نسبی هر یک از مقادیر در مجموعه داده است.

تفاوت میانگین موزون با میانگین ساده

در بهایابی تفاوت میانگین موزون و ساده را آموختیم. تفاوت اصلی میانگین موزون و میانگین ساده در این است که در میانگین موزون، به اهمیت نسبی هر یک از مقادیر در مجموعه داده توجه می‌­شود، در حالی که در میانگین ساده به همه مقادیر به یک اندازه اهمیت داده می­‌شود.

یکی دیگر از تفاوت­‌ها در این است که در میانگین موزون، به هر یک از مقادیر در مجموعه داده یک وزن مشخص داده می­‌شود که این وزن، نشان دهنده اهمیت نسبی آن مقدار در مجموعه داده است؛ اما در میانگین ساده به همه مقادیر در مجموعه داده، وزن یکسانی داده می­‌شود که معمولاً این وزن برابر با عدد (1) است. در تصویر زیر تفاوت دو میانگین را بیان نموده‌ایم.

تفاوت محاسبه میانگین موزون و ساده

تفاوت های مهم و کلی میانگین موزون و ساده

جدول میانگین موزون

جدول میانگین موزون، یک جدولی است که در آن مقادیر و وزن­‌های آن‌ها ثبت می­‌شود، این جدول برای محاسبه میانگین موزون استفاده می­‌گردد. برای ایجاد جدول میانگین موزون، باید 4 مرحله ذکر شده زیر را به ترتیب انجام بدهید:

  1. یک ستون برای مقادیر ایجاد کنید.
  2. یک ستون برای وزن های مقادیر ایجاد کنید.
  3. مقادیر را در ستون مقادیر ثبت کنید.
  4. وزن‌­های مقادیر را در ستون وزن­‌ها ثبت کنید.
مقدار وزن
10 2
20 3
30 5
نکته مهم

جدول میانگین موزون، یک ابزار مفید برای محاسبه میانگین موزون است. این ابزار، به ویژه در مواردی که مقادیر مختلف اهمیت نسبی متفاوتی دارند، مفید است.

چند نمونه میانگین موزون در امور مالی

میانگین موزون، یک ابزار مهم در امور مالی است، از این ابزار برای محاسبه میانگین با توجه به اهمیت نسبی هر یک از مقادیر در مجموعه داده استفاده می­‌شود. در امور مالی، کاربردهای مختلفی برای میانگین موزون وجود دارد به عنوان مثال، میانگین موزون برای محاسبه موارد زیر استفاده می شود:

    • میانگین بازدهی سرمایه گذاری­‌ها: در محاسبه میانگین بازدهی سرمایه­گذاری­‌ها، وزن هر سرمایه­ گذاری نشان دهنده اهمیت آن سرمایه­‌گذاری در سبد سرمایه گذاری است.
    • میانگین قیمت سهام: در محاسبه میانگین قیمت سهام وزن هر سهم، نشان دهنده تعداد سهام آن شرکت است که در بازار معامله می­‌شود.
    • میانگین ارزش موجودی: در محاسبه میانگین ارزش موجودی، وزن هر کالا یا خدمت، نشان دهنده تعداد آن کالا یا خدمت موجود در انبار است.
    • میانگین هزینه تأمین سرمایه: در محاسبه میانگین هزینه تأمین سرمایه وزن هر منبع تأمین سرمایه، نشان دهنده اهمیت آن منبع در تأمین مالی شرکت است.

همان­طور که بالاتر گفته شد در امور مالی میانگین موزون برای محاسبه طیف وسیعی از مقادیر استفاده می­‌شود، در اینجا چند نمونه دیگر از کاربردهای میانگین موزون در امور مالی را آوردیم که به شامل موارد زیر می‌باشند:

    • میانگین هزینه­ های عملیاتی
    • میانگین هزینه­ های مالی
    • میانگین درآمد
    • میانگین جریان نقدی
    • میانگین نرخ بهره
    • میانگین ریسک

نکته:
میانگین موزون، یک ابزار مفید در امور مالی است که می‌­تواند برای محاسبه طیف وسیعی از مقادیر با توجه به اهمیت نسبی آن‌ها استفاده شود.

میانگین موزون موجودی کالا

در نرم افزار حسابداری بازرگانی میانگین موزون موجودی کالا، یک روش برای محاسبه ارزش موجودی کالا با توجه به اهمیت نسبی هر دوره زمانی است. در این روش، به هر دوره زمانی یک وزن مشخص داده می­‌شود که این وزن، نشان دهنده اهمیت آن دوره زمانی در کل موجودی کالا است.

در تعریف دیگر، میانگین موزون موجودی کالا یک ابزار مفید برای محاسبه ارزش موجودی کالا با توجه به تغییرات قیمت­‌ها و میزان فروش در طول دوره است که این روش می‌­تواند برای محاسبه موجودی کالا در پایان یک دوره مالی، محاسبه موجودی کالا برای اهداف حسابرسی و یا محاسبه موجودی کالا برای اهداف مدیریتی استفاده شود.

نکته مهم

چند نکته مهم در مورد محاسبه میانگین موزون موجودی کالا شامل موارد زیر است:

  • وزن هر دوره زمانی باید به گونه ای تعیین شود که نشان دهنده اهمیت نسبی آن دوره زمانی در کل موجودی کالا باشد.
  • اگر وزن هر دوره زمانی برابر باشد، میانگین موزون موجودی کالا برابر با میانگین ساده موجودی کالا خواهد بود.
  • اگر وزن دوره ­های زمانی متوالی با هم برابر باشد، میانگین موزون موجودی کالا برابر با ارزش موجودی کالا در آخرین دوره خواهد بود.

میانگین موزون سهام

میانگین موزون سهام یک روش برای محاسبه قیمت یک سهم با توجه به قیمت­‌های آن سهم در طول یک دوره زمانی است، در این روش به هر قیمت یک وزن مشخص داده می­‌شود که این وزن، نشان دهنده اهمیت آن قیمت در میانگین موزون است.

میانگین موزون سهام، یک ابزار مفید برای محاسبه قیمت یک سهم با توجه به تغییرات قیمت آن سهم در طول یک دوره زمانی است. این روش، می‌تواند برای محاسبه قیمت یک سهم در پایان یک دوره مالی، محاسبه قیمت یک سهم برای اهداف تحلیل تکنیکال و یا محاسبه قیمت یک سهم برای اهداف سرمایه گذاری استفاده شود.

نکته:
نکاتی که در مورد محاسبه میانگین موزون سهام مهم است و باید به آن­‌ها توجه کنید در زیر آورده شده است:

  • وزن هر قیمت باید به گونه‌­ای تعیین شود که نشان دهنده اهمیت نسبی آن قیمت در میانگین موزون باشد.
  • اگر وزن هر قیمت برابر باشد، میانگین موزون سهام برابر با میانگین ساده قیمت سهام خواهد بود.
  • اگر وزن قیمت­ های متوالی با هم برابر باشد، میانگین موزون سهام برابر با قیمت سهام در آخرین روز خواهد بود.

عوامل مؤثر در میانگین موزون هزینه سرمایه

میانگین موزون هزینه سرمایه (WACC)، نرخ بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران است که شرکت باید برای تأمین مالی پروژه‌های خود پرداخت کند؛ این نرخ ترکیبی از هزینه‌های تأمین مالی از طریق بدهی و حقوق صاحبان سهام است که در تصویر زیر عوامل تاثیرگذار آن را نام برده‌ایم.

عوامل محاسبه میانگین موزون سرمایه

عواملی که در محاسبه میانگین سرمایه تاثیرگذار هستند

اکنون که با عوامل تاثیرگذار میانگین موزون سرمایه آشنا شدید، بهتر است که با تعاریف آن‌ها نیز آشنا شوید که شامل شرح موارد زیر می‌باشد:

    • هزینه تأمین مالی از طریق بدهی: هزینه تأمین مالی از طریق بدهی، شامل نرخ بهره اوراق قرضه و سایر هزینه‌های مرتبط با بدهی است، این هزینه‌ها به عواملی مانند نرخ بهره بازار، اعتبار شرکت و ساختار بدهی شرکت بستگی دارد.
    • هزینه تأمین مالی از طریق حقوق صاحبان سهام: هزینه تأمین مالی از طریق حقوق صاحبان سهام، شامل بازده مورد انتظار سهامداران است؛ این بازده به عواملی مانند ریسک شرکت، رشد شرکت و انتظارات بازار بستگی دارد.
    • ترکیب بدهی و حقوق صاحبان سهام: ترکیب بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت، بر میانگین موزون هزینه سرمایه تأثیر می‌گذارد، به طور کلی هرچه نسبت بدهی شرکت بیشتر باشد، میانگین موزون هزینه سرمایه نیز بیشتر خواهد بود.

در نهایت باید توجه داشت که میانگین موزون هزینه سرمایه، یک معیار مهم برای تصمیم‌گیری‌های مالی شرکت است که با ماهیت حساب ها و ارائه صورت های مالی بستگی دارد. شرکت‌ها باید با توجه به عوامل مختلف تأثیرگذار بر میانگین موزون هزینه سرمایه، این معیار را محاسبه و کنترل کنند.

روش‌های میانگین موزون

در حسابداری موجودی کالا در نرم افزار انبارداری، روش میانگین موزون یکی از روش‌های ارزیابی موجودی است که در آن، بهای تمام شده کالای فروخته شده و ارزش موجودی باقی مانده بر اساس میانگین موزون هزینه هر واحد محاسبه می‌شود.

در تعریفی دیگری از میانگین موزون می‌توان گفت، در روش میانگین موزون در هر بار خروج از انبار، فرض بر این است که مخلوطی از خریدهای اول و آخر دوره از انبار خارج می‌شود؛ بنابراین آن چه در انبار باقی می‌ماند نیز مخلوطی از تمام خریدهای انجام شده است. روش میانگین موزون دو نوع است که به شرح دو مورد زیر می‌باشد:

    1. میانگین موزون متحرک: در این روش هر بار که خریدی انجام می‌شود، قیمت جدیدی به میانگین موزون اضافه می‌شود و قیمت قدیمی حذف می‌شود، بنابراین میانگین موزون به طور مداوم در حال تغییر است.
    2. میانگین موزون ثابت: در این روش قیمت تمام شده هر واحد موجودی کالا بر اساس میانگین موزون کل موجودی کالا در پایان دوره محاسبه می‌شود، بنابراین میانگین موزون ثابت است و تنها در پایان دوره تغییر می‌کند.

در ادامه مقاله به مزایا و معایب روش‌­های میانگین موزون می‌­پردازیم، که مزایای میانگین موزون را در ادامه شرح داده‌ایم:

    • این روش ساده و آسان برای محاسبه است.
    • نوسانات هزینه‌های موجودی را در نظر می‌گیرد.
    • نمایش دقیق‌تری از هزینه کلی موجودی ارائه می‌دهد.

و همچنین معایب میانگین موزون این است که در صورت نوسانات شدید هزینه‌های موجودی، ممکن است منجر به محاسبه نادرست بهای تمام شده کالای فروخته شده شود. اگه بخواهیم از میان روش­‌های میانگین موزون بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم به چه مواردی باید توجه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم انتخاب روش میانگین موزون به عوامل مختلفی بستگی دارد که از این عوامل می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

    • نوسانات هزینه‌های موجودی: در صورت نوسانات شدید هزینه‌های موجودی، استفاده از روش میانگین موزون متحرک توصیه می‌شود.
    • دقت محاسبات: در صورت نیاز به محاسبات دقیق، استفاده از روش میانگین موزون ثابت توصیه می‌شود.
    • سادگی محاسبات: در صورت نیاز به محاسبات ساده، استفاده از روش میانگین موزون متحرک توصیه می‌شود.

نحوه محاسبه میانگین موزون

محاسبه میانگین موزون به دو روش انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

1- روش اول (میانگین موزون متحرک): در این روش، هر بار که خریدی انجام می‌شود، قیمت جدیدی به میانگین موزون اضافه می‌شود و قیمت قدیمی حذف می‌شود؛ بنابراین میانگین موزون به طور مداوم در حال تغییر است.

برای محاسبه میانگین موزون متحرک، ابتدا باید کل مبلغ موجودی کالا در پایان دوره را محاسبه کنیم و سپس این مبلغ را بر تعداد کل واحدهای موجودی تقسیم می‌کنیم تا میانگین موزون بدست آید.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکتی در ابتدای دوره دارای 200 عدد کالا با قیمت 3000 ریال و در پایان دوره دارای 300 عدد کالا با قیمت 3500 ریال است، در این صورت کل مبلغ موجودی کالا در پایان دوره برابر است با:

200 عدد × 3000 ریال + 300 عدد × 3500 ریال = 1,053,200 ریال

بنابراین، میانگین موزون موجودی کالا برابر است با:

1,053,200ریال ÷ 500 عدد = 2106.4 ریال

2- روش دوم (میانگین موزون ثابت): در این روش قیمت تمام شده هر واحد موجودی کالا بر اساس میانگین موزون کل موجودی کالا در پایان دوره محاسبه می‌شود، بنابراین میانگین موزون ثابت است و تنها در پایان دوره تغییر می‌کند.

بنابریان برای محاسبه میانگین موزون ثابت، ابتدا باید کل مبلغ موجودی کالا در پایان دوره را محاسبه کنیم و سپس این مبلغ را بر تعداد کل واحدهای موجودی تقسیم می‌کنیم تا میانگین موزون بدست آید.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکتی در ابتدای دوره دارای 200 عدد کالا با قیمت 3000 ریال و در پایان دوره دارای 300 عدد کالا با قیمت 3500 ریال است؛ در این صورت کل مبلغ موجودی کالا در پایان دوره برابر است با:

200عدد × 3000 ریال + 300 عدد × 3500 ریال = 1,053,200ریال

بنابراین میانگین موزون موجودی کالا برابر است با:

1,053,200 ریال ÷ 500 عدد = 2106.4 ریال

نکته مهم

در هر دو روش، اگر موجودی کالا در پایان دوره صفر باشد، میانگین موزون نیز صفر خواهد بود.

محاسبه میانگین موزون در اکسل

برای محاسبه میانگین موزون در اکسل، می‌توان از دو تابع  استفاده کرد که شامل تابع‌های زیر می‌باشد:

1- تابع AVERAGE: تابع AVERAGE برای محاسبه میانگین اعداد در یک محدوده استفاده می‌شود، این تابع می‌تواند اعداد متنی را نیز در محاسبات خود در نظر بگیرد؛ بدین ترتیب برای محاسبه میانگین موزون با استفاده از تابع (AVERAGE) ابتدا باید تمام قیمت‌های موجودی کالا را در یک محدوده قرار دهیم، سپس می‌توانیم از تابع (AVERAGE) برای محاسبه میانگین استفاده کنیم.

به عنوان مثال، فرض کنید قیمت‌های موجودی کالا در سلول‌های A1 تا A10 قرار دارند. برای محاسبه میانگین موزون، می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

=AVERAGE(A1:A10)

2-تابع SUMPRODUCT: این تابع برای محاسبه مجموع حاصل ضرب دو یا چند محدوده استفاده می‌شود و همچنین این تابع می‌تواند اعداد متنی را نیز در محاسبات خود در نظر بگیرد، بنابراین برای محاسبه میانگین موزون با استفاده از تابع (SUMPRODUCT)، ابتدا باید تعداد واحدهای موجودی کالا را در یک سلول قرار داده و سپس قیمت‌های موجودی کالا را در یک محدوده قرار می‌­دهیم و در نهایت می‌توانیم از تابع SUMPRODUCT برای محاسبه میانگین استفاده کنیم.

به عنوان مثال، فرض کنید تعداد واحدهای موجودی کالا در سلول B1 قرار دارد و قیمت‌های موجودی کالا در سلول‌های A1 تا A10 قرار دارند. برای محاسبه میانگین موزون، می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

=SUMPRODUCT(A1:A10,B1)/B1

فرمول و محاسبه میانگین موزون موجودی کالا

روش میانگین موزون موجودی کالا در حسابداری یکی از روش‌های تخصیص هزینه به موجودی کالا است، در این روش ابتدا باید هزینه‌های مختلف را بر اساس وزن نسبی هر دوره محاسبه کنیم که این وزن براساس حجم یا ارزش موجودی کالاها در هر دوره اختصاص می‌یابد.

دو نوع سیستم مختلف در حسابداری به نام‌های سیستم دائمی و سیستم ادواری در محاسبه فرمول روش میانگین موزون موجودی کالا وجود دارد، روش میانگین موزون در حسابداری به وزن موجودی‌ها بستگی دارد و از این روش برای تحلیل هزینه موجودی و محاسبه هزینه موجودی نهایی استفاده می‌شود. فرمول روش میانگین موزون موجودی کالا به شرح تصویر زیر است.

فرمول محاسبه میانگین موزون

فرمول محاسبه میانگین موجودی کالا

نحوه محاسبه میانگین موزون هزینه سرمایه

میانگین موزون هزینه سرمایه، ساختار سرمایه‌ شرکت و چگونگی تأثیر سهام و بدهی را در نظر می‌گیرد، درواقع میانگین موزون هزینه سرمایه نشان‌دهنده‌ی نرخ بازدهی مورد انتظار است؛ ما به‌ عنوان نرخ تنزیل از مفهوم میانگین موزون سرمایه یا WACC استفاده می‌کنیم.

مفهوم میانگین موزون هزینه سرمایه ابتدا منابع مختلف تأمین مالی را مشخص و سپس محاسبه می‌کند که هریک از این منابع با چه نرخی تأمین مالی می‌کنند و در آخر میانگین موزون آنها محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه میانگین موزون هزینه سرمایه به شرح زیر می‌باشد:

WACC = (D/D+E) × Kd(1-t) + Ke × (E/D+E)

  • D ارزش بازاری بدهی‌های شرکت
  • E ارزش بازاری سهام عادی شرکت
  • Kd نرخ بازده مورد نظر وام‌دهندگان
  • t نرخ مالیات
  • Ke نرخ بازده مورد نظر سهامداران
  • عبارت (1-t) نرخ بهره بدهی‌ها (Kd) را با توجه به معافیت هزینه بهره بدهی‌ها از مالیات تعدیل می‌کند؛ دو کسر (D/D+E) و (E/D+E) نیز به ترتیب وزن بدهی و سهام را در ساختار سرمایه شرکت نشان می‌دهند.

محاسبه میانگین موزون سهام خزانه

محاسبه میانگین موزون متحرک سهام خزانه نیز فرمولی دارد که در ادامه آن را نیز شرح خواهیم داد.

میانگین موزون = (کل مبلغ سهام خزانه) / (تعداد کل واحدهای سهام خزانه)

به عنوان مثال فرض کنید شرکتی در ابتدای دوره دارای 100 عدد سهام خزانه با قیمت 3000 ریال خریداری می‌کند، در طول دوره 50 عدد سهام خزانه دیگر با قیمت 3500 ریال خریداری می‌کند؛ در این صورت کل مبلغ سهام خزانه در پایان دوره برابر است با:

100 عدد × 3000 ریال + 50 عدد × 3500 ریال = 650,000 ریال

بنابراین، میانگین موزون سهام خزانه برابر است با:

650,000 ریال / 150 عدد = 4333.33 ریال

نتیجه گیری

دو نوع سیستم مختلف در حسابداری به نام‌های سیستم دائمی و سیستم ادواری در محاسبه میانگین موزون موجودی کالا وجود دارد، روش میانگین موزون در حسابداری به وزن موجودی‌ها بستگی دارد و از این روش برای تحلیل هزینه موجودی و محاسبه هزینه موجودی نهایی استفاده می‌شود.

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را کردیم تا بتوانیم موارد مهم محاسبه میانگین موزون را با توضیحات کامل شرح دهیم، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله دارید می‌توانید در قسمت ثبت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "شرکت ها رای محاسبه میانگین موزون باید چه اقداماتی انجام دهند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شرکت­‌ها برای محاسبه میانگین موزون در حسابداری، ابتدا باید وزن هر خرید یا فروش را تعیین کنند، سپس مقدار هر خرید یا فروش را در وزن آن ضرب ­کرده و مجموع مقادیر حاصل را بر مجموع وزن‌ها تقسیم ‌کنند." } },{ "@type": "Question", "name": "در اقتصاد و مهندسی، میانگین موزون چه کاربردی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در اقتصاد میانگین موزون برای محاسبه میانگین قیمت یک کالا یا خدمات در طول زمان استفاده می‌شود؛ این روش نوسانات قیمت در بازار را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتماد می‌کند. در مهندسی میانگین موزون برای محاسبه میانگین بارگذاری یک سازه در طول زمان استفاده می‌شود، این روش نوسانات بارگذاری در طول عمر سازه را در نظر می‌گیرد و نتایج محاسبات را قابل اعتماد می‌کند." } },{ "@type": "Question", "name": "میانگین موزون با میانگین ساده چه تفاوتی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تفاوت اصلی میانگین موزون و میانگین ساده در این است که در میانگین موزون، به اهمیت نسبی هر یک از مقادیر در مجموعه داده توجه می‌­شود، در حالی که در میانگین ساده به همه مقادیر به یک اندازه اهمیت داده می­‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "میانگین موزون سهام چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "میانگین موزون سهام یک روش برای محاسبه قیمت یک سهم با توجه به قیمت­‌های آن سهم در طول یک دوره زمانی است، در این روش به هر قیمت یک وزن مشخص داده می­‌شود که این وزن، نشان دهنده اهمیت آن قیمت در میانگین موزون است" } },{ "@type": "Question", "name": "هزینه تامین مالی از طریق بدهی شامل چه عواملی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "هزینه تأمین مالی از طریق بدهی، شامل نرخ بهره اوراق قرضه و سایر هزینه‌های مرتبط با بدهی است، این هزینه‌ها به عواملی مانند نرخ بهره بازار، اعتبار شرکت و ساختار بدهی شرکت بستگی دارد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.