صدور صورتحساب الکترونیکی

استرداد مالیاتی چه مفهومی در مالیات دارد؟ هر ساله و یا هر سه ماه یک‌ بار مالیات‏ دهندگان اظهارنامه مالیاتی موسسه و کسب و کار خود را ارائه می‌‏دهند که طبق آن بدهی مالیاتی آنان مشخص می‌‏گردد، اگر سازمان در برنامه حسابداری مالیاتی مبلغی اضافه‌‏تر دریافت کند، مؤدی می‏‌تواند با مراجعه به اداره امور مالیاتی درخواست استرداد اضافه پرداختی بدهد.

اگر شما هم به مشکل مالیاتی برخورده‌‏اید و نمی‏‌دانید چطور می‌‏توانید هزینه‌‏های اضافی پرداختی را بازپس بگیرید، در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با مراحل و بخشنامه‌های درخواست استرداد انواع مالیات آشنا کنیم تا بتوانید مشکل اضافه پرداختی مالیات خود را به زودی حل و فصل کنید.

خواندن مقاله استرداد مالیاتی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
ممیزان مالیاتی و مودیان حقیقی و حقوقی
افرادی که به مباحث مالیاتی علاقه دارند

استرداد مالیاتی چیست؟

در دوره حسابداری مالیاتی گفتیم که مالیات یکی از موارد تأثیرگذار بر اقتصاد کشورهای مختلف است که باعث رشد و توسعه یک جامعه، رونق اقتصادی، افزایش خدمات و عمران، تحقق عدالت اجتماعی می‌‏شود، از مالیات به عنوان درآمد پاک نام می‌برند و یکی از درآمدهای پایدار در اکثر جوامع و دولت‌‏ها می‌‏باشد.

گاهی اوقات خطاهایی در محاسبات مبالغ مالیاتی صورت می‏‌گیرد و مبلغی بیشتر از مبلغ تعیین شده به عنوان مالیات از شما گرفته می‌‏شود و شما را بسیار نگران می‌‏کند، اما این پول قابل بازگشت است.

اداره امور مالیاتی مبلغ اضافه پرداختی را برای بدهی‏‌های دوره‏‌های بعدی شما لحاظ می‏‌کند و یا در صورت تقاضای مودیان آن مبلغ را به صورت استرداد مالیاتی بازمی‌‏گرداند تا حقی از مالیات ‏دهندگان ضایع نشود.

آشنایی با استرداد مالیاتی

آشنایی با معانی و مفاهیم استرداد در مالیات

دلایل استرداد مالیاتی

استرداد مالیاتی می‌‏تواند دلایل زیادی داشته باشد که 3 مورد از آن دلایل را در ادامه شرح خواهیم داد:

    1. اگر مأمور مالیاتی در انجام محاسبات اظهارنامه مالیاتی دچار اشتباه شده باشد و مالیات نادرستی را تعیین کرده و این مالیات توسط مودی پرداخت شده باشد.
    2. اگر پرداخت‏ کننده مالیات دچار اشتباه شده باشد و مبلغی اضافه‌‏تر پرداخت کرده باشد.
    3. اگر کارفرما در کسر مالیات تکلیفی (در شرایطی که دریافت‏ کننده از مالیات معاف بوده و یا مشمول مالیات با نرخ پایین‌‏تری بوده) اشتباه کرده باشد.

زمان درخواست استرداد مالیاتی

برای درخواست استرداد مالیاتی زمان خاصی مطرح نشده است و هر زمان که مودی متوجه پرداخت مالیات اضافی شود؛ می‏‌تواند برای استرداد مالیات اقدام کند تا پرونده او به جریان بیافتد. طبق قوانین، اداره مالیات وظیفه دارد مبلغ اضافی را ظرف مدت یک ماه به مؤدی پرداخت کند.

اگر اداره مالیات برای استرداد مالیات، بیشتر از سه ماه زمان صرف کند و مبلغ به حساب مودی واریز نشود، باید خسارتی معادل 2 درصد در ماه به مبلغ استرداد اضافه کرده و به مودی بپردازد.

اگر استرداد مالیات از طرف اداره امور مالیاتی پذیرفته شود، مودی می‌‏تواند تا مدت 30 روز بعد از تاریخ اعلام نظر اداره مالیات به هیات‌‏های حل اختلاف مالیات مراجعه کرده و درخواست رسیدگی کند.

نکته مهم

اگر مودی بدهی قبلی به اداره مالیات داشته باشد مبلغ اضافی پرداختی او به جای بدهی قبلی به خزانه دولت واریز شده و نمی‏‌تواند درخواست استرداد مالیاتی داشته باشد.

نمونه نامه و فرم درخواست استرداد مالیاتی

در نرم افزار اموال با توجه به مواردی که ثبت شده است می‌توانید مالیات خود را محاسبه کنید و در صورت اضافه پرداخت، درخواست استرداد بدهید. در تصویر زیر نمونه نامه درخواست استرداد مالیات و فرم درخواست استرداد مالیاتی اضافی کسر شده را برای شما قرار داده‌ایم تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید.

نمونه فرم استرداد مالیاتی جهت آشنایی

نمونه ای از نامه و فرم استرداد مالیات

انواع استرداد مالیاتی

طبق قوانین مالیاتی ایران موارد زیر شامل استرداد مالیاتی می‌‏شوند و اداره مالیات باید مالیات اضافه دریافتی را به آن‌‏ها عودت دهد. این موارد را در مطالب بعدی توضیح خواهیم داد.

مالیات تکلیفی و حقوق

یکی از مواردی که می‌توانید درخواست استرداد مالیاتی دهید، مالیات تکلیفی است. مالیات تکلیفی نوعی از مالیات است که وظیفه پرداخت آن با فردی غیر از فرد اصلی می‏‌باشد، برای مثال با توجه به حقوق کارمند محاسبه می‏‌شود و فرد کارفرما این مالیات را از حقوق ثابت کارمند کسر می‏‌کند و به سازمان امور مالیاتی می‏‌پردازد.

مورد بعدی مربوط به مالیات حقوق است. مالیات حقوق در دسته مالیات تکلیفی قرار می‏‌گیرد. منظور از مالیات تکلیفی این است که شناسایی مبلغ و پرداخت آن بر عهده فردی است که حقوق کارکنان را پرداخت می‏‌کند، کارفرما مسئولیت پرداخت حقوق و همچنین طی کردن مراحل دریافت استرداد مالیاتی را نیز بر عهده دارد.

گاهی اوقات محاسبه حقوق برای کارفرما امری دشوار است و ممکن است خطاهای زیادی در این کار به وجود بیاید؛ نرم ‏افزار حقوق و دستمزد فرداد این کار را برای کارفرمایان آسان کرده است، کارفرمایان می‏‌توانند با استفاده از این نرم ‏افزار، فیش حقوقی صادر کرده و میزان مالیات مربوط به آن را به راحتی محاسبه کنند.

مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد

مالیات بر ارزش افزوده (YAT) از فعالان کسب و کار، شامل شخصیت‏‌های حقیقی و حقوقی از مرحله شروع تولید تا فروش و توزیع گرفته می‏‌شود، مشمولان مالیات ارزش افزوده سه گروه مصرفی، درآمد و تولیدی هستند که باید در زمان تعیین شده مالیات خود را بپردازند تا مشمول جرایم نشوند.

مودیان ممکن است اضافه پرداخت مالیات داشته باشند که این پرداختی برای دوره‏‌های بعدی منظور می‌‏شود و یا در صورت تقاضای مودیان به آن‌‏ها عودت داده می‌‏شود.

مالیات عملکرد، صاحبان شرکت‏‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‏‌دهند باید مالیات عملکرد خود را از سود دریافتی شرکت در طول دوره مالی مشخص کرده و پرداخت کنند.

تمام هزینه‌‏ها و درآمدها باید در دفاتر حسابداری و نرم ‏افزارهای حسابداری ثبت شده و مالیات عملکرد که معادل %‏25 از سود یک شرکت است از آن کسر شود، شرکت‏‌ها معمولاً پرداخت و دریافت مبلغ استرداد مالیاتی مربوط به مالیات عملکرد را با چک انجام می‏‌دهند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

استرداد مالیاتی اضافه پرداختی چیست؟

مالیات یک هزینه اجتماعی است که برای اداره امور مربوط به مردم و بهره‏‌مندی آن‏‌ها از امکانات و منابع کشور توسط دولت از آن‏‌ها دریافت می‏‌شود تا دولت بتواند امکانات اجتماعی مورد نیاز مردم را برای آن‌‏ها فراهم کند، برای مثال فعالان اقتصادی با پرداخت بخشی از سود اقتصادی خود به عنوان مالیات باعث می‏‌شوند که دولت ابزار و امکانات آن فعالیت اقتصادی را برای آن‌‏ها فراهم کند.

اما ممکن است خطاهای محاسباتی از طرف مودی یا سامانه مودیان باعث پرداخت مالیات اضافی شود که طبق قانون سامانه مودیان در این صورت پرداخت ‏کنندگان مالیات می‏‌توانند با درخواست استرداد مالیاتی اضافه پرداختی مبلغ اضافی را بازپس گیرند.

ابلاغ سازمان امور مالیاتی برای استرداد اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق

بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره استرداد مالیاتی اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق در نامه شماره 200/1402/17 در تاریخ 1402/09/15 توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

بخشنامه استرداد اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق

در تصویر زیر بخشنامه استرداد اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق را ارائه داده‌ایم تا بتوانید با مطالعه بخشنامه متوجه مراحل و چگونی درخواست استرداد مالیاتی شوید.

بخشنامه مالیات بر حقوق استرداد مالیاتی

بخشنامه استرداد مالیات مربوط به مالیات حقوق

استرداد مالیات بر ارزش افزوده

استرداد مالیات بر ارزش افزوده اضافه پرداختی‏‌های مودی به سازمان مالیاتی است که یا جمع اعتبار مالیاتی ارزش افزوده مودی در یک دوره مالیاتی بیشتر از مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی در آن دوره باشد یا مودی به دلیل اشتباهات محاسباتی مبلغ بیشتری به سازمان اداره مالیاتی پرداخت کرده باشد.

اگر مودی از دوره‏‌های پیشین بدهی مالیاتی نداشته باشد، دو راهکار پیش روی او قرار می‌‏گیرد:

  • انتقال اضافه پرداختی به دوره یا دوره‏های بعدی
  • ثبت درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده اضافه پرداخت

مالیات قابل استرداد چیست؟

در ماده 8 قانون دائمی ارزش افزوده مصوب 1400/3/2، غیر از حالتی که مودی به خاطر اضافه پرداختی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، 5 حالتی که مودی می‌تواند نسبت به استرداد ارزش افزوده پرداختی اقدام نماید، به شرح موارد زیر می‌باشد:

    1. مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت نهاده‌های مورد نیاز جهت تولید کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده (متن ماده 8) مودیانی که به عرضه توام کالاها یا خدمات مشمول و معاف اشتغال دارند، تنها مالیات و عوارض پرداختی بابت خرید نهاده‌های مورد نیاز جهت تولید کالاها و خدمات مشمول، قابل کسر، تهاتر یا استرداد است (تبصره 3 ماده 8)
    2. مالیات و عوارض پرداختی جهت خرید ماشین‌ آلات خطوط تولید فارغ از آن که محصول نهایی مشمول و یا دارای معافیت مالیاتی است. (تبصره 4 ماده 8)
    3. مالیات و عوارض پرداختی واحدهای تولیدی یا معدنی دارای مجوز تاسیس در دوره‌های قبل از بهره‏ برداری جهت خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای تاسیس و راه‌اندازی (تبصره 6 ماده 8)
    4. مالیات و عوارض پرداختی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام وظایف و خدمات قانونی
    5. مالیات و عوارض پرداختی توسط سفارتخانه‌ها، ماموریت‌‏های دیپلماتیک، پست‌های کنسولی، ماموران دیپلماتیک و کارکنان اداری و فنی آن‌ها که تبعه ایران نیستند به شرط عمل متقابل و همچنین مالیات و عوارض پرداختی توسط دفاتر سازمان‌های بین‌المللی و اعضای آنان که مقیم ایران هستند (اتباع غیرایرانی)، با ارائه اسناد و مدارک مثبته (تبصره 8 ماده 8)

نکته:
اگر اعتبار مالیاتی مودی توسط سازمان مالیاتی تایید شود؛ استرداد مالیات بر ارزش افزوده انجام می‏‌گیرد، در غیر این صورت این امکان وجود ندارد‌.

مالیات غیر قابل استرداد چیست؟

براساس قانون دائمی، استرداد مالیات بر ارزش افزوده در مواردی قابل اجرا نمی‌باشد که شامل موارد زیر است:

    • مالیات و عوارض پرداختی جهت خرید نهاده‌های مربوط به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولتی (عمرانی) قابل استرداد نیست؛ در واقع مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی در این حالت، به بهای تمام شده دارایی‌های مذکور اضافه می‌شود.
    • در مواردی که مودی تنها به عرضه کالاها یا خدمات معاف اشتغال داشته باشد، مالیات و عوارض پرداختی مودی جهت خرید نهاده‌های تولید محصولات قابل تهاتر یا استرداد نیست.
نکته مهم

سازمان مالیاتی، آن بخش از مالیات و عوارض پرداختی مودیان که براساس مقررات قابل تهاتر یا استرداد نیست، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی می‌پذیرد. (تبصره 5 ماده 8 قانون دائمی ارزش افزوده)

موارد عدم پذیرش درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده

مطابق اعلام سازمان مالیاتی در دستورالعمل 200/1401/525، در شرایط زیر درخواست استرداد مودیان مورد پذیرش سازمان قرار نخواهد گرفت:

    • در صورتی که مودیان متخلف موضوع ماده 9 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نسبت به ثبت اصلاحات اعلام شده طبق دستورالعمل اقدام ننمایند، اعتبار مالیاتی برای موارد اصلاح نشده، منظور نمی‌شود و در نتیجه استرداد مالیاتی انجام نمی‌شود.
    • در صورتی که مودیان از ثبت نام در سامانه مودیان خودداری نمایند، مشمول استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهند بود.

سه نکته مهم از جدیدترین دستورالعمل استرداد ارزش افزوده وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    1. نحوه رسیدگی به درخواست های استرداد مربوط به قبل از تصویب قانون دائمی ارزش افزوده: درخواست‌های استرداد مودیان قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/02/17 نیز با رعایت مقررات این قانون، رسیدگی می‌شود ولی از نظر زمان استرداد و مراجع دادرسی تابع مقررات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02 خواهند بود.
    2. نحوه بازپرداخت ارزش افزوده قابل استرداد: در صورتی که مودی در هریک از منابع مالیاتی فارغ از سال و دوره، بدهکار باشد مازاد پرداختی پس از کسر بدهی قابل واریز به حساب مودی خواهد بود.
    3. استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان: در راستای بند 4 ماده 55 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/3/2 دستورالعمل شماره 63/95/200 مورخ 1395/9/30 با اصلاحات بعدی لغو می‌شود و استرداد مالیات و عوارض صادرکنندگان نیز تابع دستورالعمل 200/1401/525 مورخ 1401/2/21 خواهد بود.

نکته:
چون از استقرار سامانه مودیان هنوز 10 سال نگذشته و برخی از اطلاعات در سامانه موجود نیست، نگهداری اسناد و مدارک 10 سال اخیر اهمیت بسزایی دارد.

فرم درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده

در تصویر زیر فرم درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده را نمایش داده‌ایم تا از طریق آن متوجه شوید که چگونه باید درخواست استرداد خود را به سازمان مالیاتی ارسال کنید.

فرم استرداد مالیاتی ارزش افزوده

فرم درخواست استرداد مربوط به مالیات بر ارزش افزوده

مراحل ثبت درخواست استرداد مالیاتی بر ارزش افزوده در سامانه

با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی و ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط مودیان، نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی ارزش افزوده تغییر کرد، فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده پس از استقرار سامانه مودیان بر اساس دستورالعمل مورخ 1401/2/21 در دو فاز به صورت زیر اجرا می‌شود:

    1. فاز اول قبل از پیاده سازی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان
    2. فاز دوم بعد از پیاده سازی و استقرار سامانه مودیان

مراحل استرداد مالیاتی ارزش افزوده قبل از اجرای کامل قانون سامانه مودیان

در فاز اول که گفتیم پیش از پیاده سازی و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌باشد مراحل استرداد ارزش افزوده به شرح زیر است:

    • تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده از طریق سامانه مودیان
    • انتخاب گزینه استرداد در اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده
    • رسیدگی به اظهارنامه مؤدیان متقاضی استرداد تا پانزده روز از تاریخ ثبت درخواست و تعیین ارزش افزوده قابل استرداد
    • صدور و ابلاغ برگ مطالبه یا استرداد تا یک هفته بعد از 15 روز ذکر شده در بند قبل

در این هنگام مودی می‌‏تواند دو انتخاب داشته باشد که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره کرده‌ایم:

    1. تکمیل و پذیرش مبلغ مالیات و عوارض قابل استرداد که در برگ استرداد ابلاغی ذکر شده است.
    2. اعتراض به مبلغ استرداد تشخیص داده شده توسط سازمان امور مالیاتی

در زمان تمکین مودی به مبلغ قابل استرداد شخصی می‌باشد؛ در این صورت برگ مطالبه و استرداد صادره قطعی شده و سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد و مبلغ قطعی شده را تا مدت یک ماه از تاریخ ثبت درخواست به حساب مؤدی واریز کند.

مرحله دوم اعتراض به مبلغ استرداد تشخیصی می‌باشد،در صورتی که مودی مالیات و عوارض قابل استرداد ابلاغ شده را نپذیرد و معترض باشد رسیدگی به اعتراض مؤدی به شرح موراد زیر است:

    • رسیدگی مجدد در اداره مالیاتی مربوطه: اگر مابه ‏التفاوت ارزش افزوده مورد درخواست مودی به تایید اداره مالیاتی برسد، سازمان اداره مالیاتی موظف است مبلغ استرداد به علاوه جریمه که موضوع ماده 8 قانون ارزش افزوده را به حساب مودی پرداخت کند؛ فارغ از آن ‏که مودی مجدداً معترض باشد یا نباشد.
    • رسیدگی در هیات حل اختلاف بدوی در صورت اعتراض مودی به رسیدگی مجدد اداره مالیاتی: اگر مابه‏ التفاوت ارزش افزوده که مورد درخواست مودی است به تایید هیات حل اختلاف بدوی برسد، مابه ‏التفاوت تا سقف مورد تایید اداره مالیاتی به علاوه جرایم موضوع ماده 8 قانون ارزش افزوده به حساب مودی واریز می‏شود. (فارغ از آن ‏که مودی مجدداً معترض باشد یا نباشد.)
    • رسیدگی در هیات حل اختلاف تجدیدنظر در صورت اعتراض مودی به رأی هیات بدوی: چنان‏چه مابه ‏التفاوت ارزش افزوده مورد درخواست مودی به تایید هیات حل اختلاف تجدیدنظر برسد، مالیات و عوارض قطعی اداره کل مالیاتی موظف‏ند مبلغ مابه‏ التفاوت مالیات و عوارض قطعی شده را به علاوه جرایم موضوع ماده 8 قانون ارزش افزوده به حساب مودی واریز نمایند.
نکته مهم

اداره کل امور مالیاتی و مراجع دادرسی تعیین شده موظف هستند که به اعتراض مودیان معترض به مالیات و عوارض قابل استرداد تعیین شده خارج از نوبت رسیدگی کنند.

مراحل استرداد مالیات بر ارزش افزوده بعد از استقرار کامل سامانه مودیان

استرداد مالیات بر ارزش افزوده بعد از استقرار کامل سامانه مودیان دارای مراحلی می‌باشد که در جدول زیر شرح داده‌ایم:

ردیف مراحل استرداد مالیاتی ارزش افزوده بعد از استقرار سامانه مودیان
1 ثبت ‏نام در سامانه مودیان برای استفاده از امتیاز استرداد مالیات بر ارزش افزوده
2 انجام تکالیف مقرر مربوط به قانون پایانه ‏های فروشگاهی و سامانه مودیان از جمله صدور صورتحساب الکترونیکی
3 مودی در این‏جا باید منتظر صورتحساب‏‌ها از سوی اداره مالیاتی و درج میزان مبالغ قابل استرداد در کار پوشه خود باشد
4 مودیان باید با رعایت مواد (4) و (8) قانون مالیات بر ارزش افزوده مازاد به راحتی قابل استرداد را مشخص کرده و تقاضای خود بر مبنای استرداد یا انتقال به دوره بعد را در کارپوشه درج کنند. عدم اقدام مودی به منزله عدم درخواست استرداد بوده و مبلغ قابل استرداد تعیین شده به دوره یا دوره‌‏های بعد منتقل می‏‌شود.
5 ادارات مالیاتی موظفند در صورتی که مودی درخواست استرداد مالیاتی داشته باشد، مازاد پرداختی را طی دوره‌‏های مربوطه عودت دهند که این زمان حداکثر یک ماه از تاریخ ثبت درخواست استرداد است که باید مبلغ پرداختی مشخص شده در سامانه مودیان به حساب مودی عودت داده شود.

مرکز تنظیم مقررات پایانه‏‌های فروشگاهی و سامانه مودیان موظف است تا یک ماه پس از هر دوره مالیاتی مبلغ قابل استرداد را در کارپوشه مودیانی که جمع اعتبار مالیاتی آن‏‌ها بیشتر از مالیات و عوارض فروش آن ها باشد را در کارپوشه مردی درج کند و بر اساس قانون تسهیل سامانه مودیان تا پایان سال 1403 کلیه مشمولین ارزش افزوده موظف به ثبت نام و انجام تکالیف سامانه مودیان خواهند شد.

اقدامات مهم مودی و اداره مالیاتی برای استرداد مالیاتی

زمانی که مودی برای درخواست استرداد مالیاتی اقدام می‏‌کند، کارشناسان مربوطه در این اداره در ابتدا باید یک گزارش از تمامی موارد مربوط به مالیات مودی و مبلغ مالیاتی پرداختی تهیه کنند.

اگر اداره امور مالیاتی اضافه پرداختی مودی را پس از بررسی کارشناسان بپذیرد، برگ استرداد مالیات اضافی در دو نسخه صادر می‌‏شود؛ یکی از نسخه‏‌ها به مودی داده شده و دیگری برای پرداخت به ذی‏‌حساب تحویل داده می‌‏شود.

طبق قانون این مبلغ باید تا مدت یک ماه به مودی پرداخت شود، اگر مودی بدهی مالیاتی از قبل داشته باشد این مبلغ به او پرداخت نمی‏‌شود و به عنوان بخشی از بدهی او در نظر گرفته می‏‌شود؛ اما اگر مودی بدهی مالیاتی نداشته باشد این مبلغ به مودی عودت داده خواهد شد.

گاهی اوقات نیز درخواست استرداد مودی پذیرفته نمی‏‌شود، در این صورت طبق ماده 243 ق.م.م در صورتی که اداره امور مالیاتی درخواست را وارد نکند مودی می‏‌تواند از تاریخ اعلام نظر تا 30 روز از هیات‏‌های حل اختلاف مالیاتی درخواست رسیدگی کند.

رأی هیات‏‌های حل اختلاف مالیاتی در این مورد قطعی و غیر قابل تجدیدنظر است و در صورت صدور رأی استرداد مالیات اضافی اداره امور مالیاتی ملزم به اجرای استرداد مالیاتی خواهد بود.

مدارک لازم استرداد مالیاتی توسط مودی

از آن‏‌جایی که مالیات به خزانه دولت واریز می‌‏شود، برداشت از آن با پیچیدگی خاصی همراه است و باید با رعایت ضوابط خاصی باشد، مودی برای این کار باید اسناد و مدارک معتبری ارائه دهد که در تصویر زیر آن مدارک را شرح داده‌ایم.

مدارک استرداد مالیاتی

مدارکی که در زمان درخواست استرداد مالیات باید ارائه شود

اگر مودی قوانین را رعایت کرده و در مهلت مقرر وظایف قانونی خود را انجام دهد، معمولاً مشمول استرداد مالیاتی می‏‌شود، گاهی هم استرداد مالیات به دلیل قرائن مالیاتی و معافیت‌‏ها می‌‏باشد.

خسارت پرداختی اداره مالیات به خاطر اضافه دریافتی از مودیان

مبالغ اضافی که توسط مودیان مالیاتی پرداخت شده است تحت هر شرایطی مشمول پرداخت خسارت 1/5 درصد در ماه از تاریخ دریافت تا زمان استرداد است و باید به مودی پرداخت گردد.

ارسال اظهارنامه مالیاتی به کمک نرم ‏افزار فرداد

برای انجام راحت‏‌تر و سریع‌تر امور مالیاتی خود می‏‌توانید از نرم ‏افزار مالیاتی فرداد استفاده کنید، با این کار می‏‌توانید از خطا در محاسبات تا حد زیادی جلوگیری کنید و نیاز به طی کردن مراحل استرداد مالیاتی نداشته باشید.

نرم ‏افزار حسابداری فرداد با ثبت معاملات انجام شده و رسیدها در لحظه باعث می‌‏شود، شما چیزی را فراموش نکنید و با انجام حسابرسی‌‏های مداوم به کمک نرم ‏افزار حسابداری فرداد می‏‌توانید برای فرستادن اظهارنامه مالیاتی آماده باشید.

شما می‌‏توانید از نرم ‏افزار الکترونیکی فرداد برای سامانه ارسال صورتحساب الکترونیکی هم استفاده کنید، شما می‌‏توانید با استفاده از این نرم ‏افزار، صورتحساب‏‌های مالیاتی مودیان را به صورت رایگان ارسال کنید.

این سامانه فاکتورهای فروش شما را به صورت مستقیم و بی ‏واسطه ثبت می‏‌کند و نیاز نیست که شما برای ارسال صورتحساب الکترونیکی خود از معتمدین مالیاتی کمک گرفته و برای آن هزینه بپردازید، پس با استفاده از نرم ‏افزار فرداد هزینه‏‌های شرکت کاهش می‌‏یابد و باعث اطمینان خاطر شما از ارسال فاکتورهای فروش در سامانه مودیان مالیاتی می‏‌شود.

نتیجه گیری

برای درخواست استرداد مالیاتی زمان خاصی مطرح نشده است و هر زمان که مودی متوجه پرداخت مالیات اضافی شود؛ می‏‌تواند برای استرداد مالیات اقدام کند تا پرونده او به جریان بیافتد. طبق قوانین، اداره مالیات وظیفه دارد مبلغ اضافی را ظرف مدت یک ماه به مؤدی پرداخت کند.

در مقاله‌ای که خواندید تمامی مباحث مهم استرداد مالیاتی در انواع مالیات‌های مختلف را بررسی کنیم و دانستید که برای درخواست استرداد چه مراحل و مدارکی را باید ارائه دهید، در انتها اگر سوالی بی پاسخ مانده است در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان پاسخ دهند.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "اگر سازمان مالیاتی در زمان معین مبلغ استرداد را واریز نکند چگونه جریمه می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر اداره مالیات برای استرداد مالیات، بیشتر از سه ماه زمان صرف کند و مبلغ به حساب مودی واریز نشود، باید خسارتی معادل 2 درصد در ماه به مبلغ استرداد اضافه کرده و به مودی بپردازد." } },{ "@type": "Question", "name": "مالیات تکلیفی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "منظور از مالیات تکلیفی این است که شناسایی مبلغ و پرداخت آن بر عهده فردی است که حقوق کارکنان را پرداخت می‏‌کند، کارفرما مسئولیت پرداخت حقوق و همچنین طی کردن مراحل دریافت استرداد مالیاتی را بر عهده دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "استرداد مالیات بر ارزش افزوده چگونه به وجود می‌آید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "استرداد مالیات بر ارزش افزوده اضافه پرداختی‏‌های مودی به سازمان مالیاتی است که یا جمع اعتبار مالیاتی ارزش افزوده مودی در یک دوره مالیاتی بیشتر از مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی در آن دوره باشد یا مودی به دلیل اشتباهات محاسباتی مبلغ بیشتری به سازمان اداره مالیاتی پرداخت کرده باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "اگر استرداد مالیاتی مورد تایید هیات حل اختلاف شود، چند نسخه از آن چاپ می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر اداره امور مالیاتی اضافه پرداختی مودی را پس از بررسی کارشناسان بپذیرد، برگ استرداد مالیات اضافی در دو نسخه صادر می‌‏شود؛ یکی از نسخه‏‌ها به مودی داده شده و دیگری برای پرداخت به ذی‏‌حساب تحویل داده می‌‏شود." } },{ "@type": "Question", "name": "خسارت پرداختی اداره مالیات به خاطر اضافه دریافتی از مودیان چند درصد است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مبالغ اضافی که توسط مودیان مالیاتی پرداخت شده است تحت هر شرایطی مشمول پرداخت خسارت 1/5 درصد در ماه از تاریخ دریافت تا زمان استرداد است و باید به مودی پرداخت گردد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.