صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا با نحوه ثبت نام در سامانه جامع تجارت آشنا هستید؟ افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‏‌های بازرگانی برای ثبت سفارش کالا به دریافت مجوز ورود کالا استعلام کارت‌‏های بازرگانی، باید از طریق سامانه تجارت اقدام کنند و این سامانه باعث دسترسی ساده‌‏تر تاجران و فعالان اقتصادی به امور اداری شده است.

در مقاله پیش رو توضیح خواهیم داد که این سامانه چگونه می‏‌تواند به برنامه حسابداری تاجران و فعالان اقتصادی کمک کند و همچنین روش کار با سامانه تجارت را شرح خواهیم داد. اگر قصد داریم امور مالیاتی خود را به صورت کامل در نرم افزار حسابداری شرکتی ثبت کنید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

خواندن مقاله سامانه جامع تجارت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مشاوران مالیاتی
مدیران مالی شرکت ها
مودیان حقیقی و حقوقی
علاقمندان به مباحث مالیاتی

معرفی سامانه جامع تجارت

در راستای قانون بهبود مستمر کسب و کار (ماده 8) و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مواد 6 و 13) تهیه، اجرا و بهره‏‌برداری از سامانه‏‌های زیر با شرح وظایف مقرر در آیین ‏نامه‌‏های مرتبط بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که یکی از سازمان‏‌های تحت نظر سازمان‏‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است قرار گرفت.

هدف از ایجاد سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت سامانه یکپارچه‏ سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است.

در صفر تا صد حسابداری مالیاتی، بیان نمودیم که با استفاده از سامانه تجارت، انجام مبادلات تجاری به سمت مراجع قانونی هدایت می‏‌شود و پدیده قاچاق کاهش می‌‏یابد، این سامانه برای انجام اهداف خود از دو زیر سامانه و سه سامانه جانبی تشکیل شده است.

سامانه جامع تجارت چه کاربردی دارد؟

هر سامانه‌ای که راه اندازی می‌شود برای دستیابی به اهدافی می‌باشد که به دنبال دارد، سامانه تجارت نیز بنا به گفته‌های قبلی دارد اهداف و کاربردهایی می‌باشد که چند نمونه از آن‌ها را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

کاربردهای سامانه جامع تجارت برای فعالان اقتصادی

کاربردهای سامانه تجارت برای فعالان اقتصادی و دارندگان کارت بازرگانی

از دیگر کاربردهای سامانه تجارت، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • با اخذ شناسه کالا سامانه جامع تجارت امکان کدبندی کالاها بر اساس استاندارد بین‏ المللی وجود دارد و از اشتباهات و تأخیرات گمرک جلوگیری می‏‌شود.
    • سامانه جامع تجارت با اطلاع‏ رسانی دقیق و به روز در زمینه قوانین و مقررات تجاری باعث می‌شود تا فعالان تجاری از حقوق و تکالیف خود آگاه شوند و از وقوع خطاها و تخلفات جلوگیری گردد.
    • با استفاده از این سامانه می‏‌توانند مجوزهای لازم برای صادرات و واردات کالا را به صورت الکترونیک درخواست و پیگیری کنند.
    • از دیگر خدمات سامانه جامع تجارت ایران می‌توان به ارائه ابزارهای آماری و تحلیلی اشاره کرد که باعث می‏‌شود تا فعالان تجاری عملکرد خود را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند و با استفاده از اطلاعات و داده‏‌های موجود در سامانه می‌‏توانند براساس شرایط بازار، نظرات مشتریان، رقبا برنامه‏ ریزی و تصمیم ‏گیری بهتری داشته باشند.

چگونه به سامانه جامع تجارت وارد شویم؟

نحوه ورود به سامانه جامع تجارت ایران به شرح 3 مورد زیر می‌باشد:

    1. برای ورود به سامانه جامع تجارت به آدرس (ntsw.ir) وارد شوید.
    2. اگر قبلاً در سامانه ثبت نام کرده باشید، اطلاعات کاربری خود را که شامل نام کاربری (کد ملی) و کلمه عبور (رمز شخصی) خود را وارد کنید. یک تصویر امنیتی هم وجود دارد که باید کد آن را وارد کرده و سپس دکمه آبی ورود را بزنید.
    3. اگر کلمه عبور خود را فراموش کرده‏‌اید؛ می‏‌توانید از دکمه بازیابی رمز عبور استفاده کنید و برای بازیابی کلمه عبور خود اقدام نمایید.

آموزشگاه حسابداری فردادسامانه NTSW

برای ورود به سامانه (NTSW) ثبت نام در سامانه به روش زیر عمل کنید، نکته‌ای که باید درنظر بگیرید این است که، این ثبت نام غیرحضوری است و برای همه تابعیت‏‌ها و تابعیت ایرانی امکان‌‏پذیر می‌باشد.

  • ابتدا به آدرس (ntsw.ir) وارد شوید و برای ثبت‏ نام از منوی بالای صفحه گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
  • تابعیت خود را به عنوان کاربر خارجی یا ایرانی مشخص کنید.
  • اگر تابع ایران هستید گزینه ثبت نام کاربر ایرانی را انتخاب کنید.
  • در این مرحله اطلاعات خود را ثبت کرده و سپس دکمه ذخیره و ادامه را بزنید تا ثبت نام شما نهایی شود.

قسمت‌‏های مختلفی در این پنجره و صفحه وجود دارد که در ادامه به توضیح تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت، تا بدانید در هر مرحله کدام گزینه و دکمه را انتخاب کنید:

    • قسمت 1: کدملی و تاریخ تولد خود را وارد کنید، این اطلاعات همزمان از سامانه ثبت احوال استعلام گرفته می‏‌شود.
    • قسمت 2: مربوط به شماره تلفن همراه است که باید به نام مدیرعامل شرکت باشد، قسمت تلفن ثابت را کامل کنید و شماره معتبری را وارد نمایید.
    • قسمت 3: الزامی نیست و می‌‏توانید پس از پایان ثبت نام در قسمت مدیریت حساب کاربری عکس خود را بارگذاری کنید.
    • قسمت 4: باید کدپستی خود را وارد کنید، آدرس نوشته شده براساس کدپستی استعلام گرفته خواهد شد.
    • پست الکترونیک الزامی نیست و می‏‌توانید بعد از ثبت نام نیز آن را به حساب کاربری خود اضافه کنید.
    • قسمت 5: فعال‏سازی رمز دوعامل، امنیت حساب کاربری را افزایش می‏‌دهد، وقتی این رمز فعال شود؛ علاوه بر رمز عبور ثابت یک رمز یک بار مصرف هم به شماره همراه شما ارسال می‌‏شود.
    • قسمت 6: نام کاربری که همان کدملی بوده و نمی‏‌توان آن را تغییر داد.
    • قسمت 7: کلمه عبور برای ورود به سامانه را باید مشخص کنید.
    • رمز را در دو قسمت وارد کنید، رمز باید شامل 8 کاراکتر باشد و در آن اعداد و حروف انگلیسی بزرگ و کوچک استفاده شود.

بعد از تکمیل این مراحل و زدن گزینه مرحله بعد، کد به شماره همراه شما پیامک می‏‌شود؛ ثبت نام شما در این‌جا به پایان می‏‌رسد و می‌‏توانید با ورود به صفحه اصلی سامانه مودیان و انتخاب گزینه ورود به سیستم نام کاربری خود را تکمیل کرده و با رمز عبور وارد سامانه و کارپوشه مودیان خود شوید.

زیرسامانه‏‌های سامانه تجارت کدام‏ند؟

سامانه‌هایی نیز هستند که به عنوان زیرسامانه‌ی، جامع تجارت راه اندازی شده‌اند تا افراد بتوانند برای انجام امور قانون مالیات‌های مستقیم و قانون قاچاق کالا و موارد غیره از آن‌ها استفاده نمایند، که در تصویر زیر، آن‌ها را نام برده‌ایم.

زیرسامانه های، سامانه جامع تجارت

چند نمونه از زیرسامانه‌های جامع تجارت که باید آن‌ها را بشناسید

اکنون که با زیرسامانه‌های جامع تجارت، آشنا شدید بهتر است که با نحوه کارکرد و کاربرد هر یک نیز آشنا شوید؛ تا در مواقع نیاز به مشکل نخورید.

1. سامانه همتا

این سامانه برای جلوگیری از قاچاق موبایل راه‌‏اندازی شده است و در حال حاضر همه گوشی‏‌های هوشمند با سامانه همتا و توسط کد ارسالی راه‌‏اندازی می‏‌شوند، در غیر این‏ صورت امکان استفاده از خدمات مخابراتی و بسیاری از خدمات در گوشی همراه امکان‏‌پذیر نیست.

2. سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

برای مدیریت ورود و خروج کالا از مراکز نگهداری در حوزه کالای هدف تشکیل شده است. این سامانه یکی از سامانه‌‏های مهم و کاربردی در زمینه تجارت بین‏ الملل می‌باشد که سبب کاهش تخلفات در واردات و صادرات می‌‏شود.

هدف از راه‌‏اندازی این سامانه کاهش قاچاق و کالای احتکار شده است، دولت از طریق این سامانه به اطلاعات انبارهای مختلف دسترسی دارد و بر اساس قانون جدید همه انبارها باید اطلاعات انبار و کالاهای ورودی و خروجی را در این سامانه ثبت کنند.

3. سامانه شناسه کالا

برای ثبت اطلاعات شناسه کالا و شناسه مرتبط تشکیل شده است و همه واردکنندگان و تولیدکنندگان بعد از ثبت‏ نام در این سامانه باید برای دریافت شناسه کالا نسبت به احراز صلاحیت در سامانه شناسه کالا با استفاده از شماره کارت بازرگانی، شماره صنفی، اینتاکد مالیاتی یا معرفی شرکت اقدام نمایند.

با شناسنامه‏‌دار کردن کالا و ثبت شناسه کالا در سامانه جامع تجارت رهگیری کالا به آسانی انجام می‏‌گیرد، این سامانه با هدف تولید، دریافت و تشکیل شناسه کالا راه‌‏اندازی شده است.

4. سامانه سنجش اعتبار و رتبه ‏بندی اعتباری

این سامانه برای سنجیدن اعتبار افراد است و تضمینی مطمئن برای انجام دادن کارهای اداری و مالی می‏‌باشد و از طریق این سامانه افراد می‌‏توانند شناسنامه اعتباری خود را ارائه دهند.

5. پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما

این سامانه با هدف سامان بخشیدن به بازار ارز و ایجاد فضایی امن برای خریداران و فروشندگان ارز راه‌‏اندازی شده است که خریداران و فروشندگان ارز می‏‌توانند، در یک بستر مطمئن و یکپارچه با هم ارتباط برقرار کنند. به کمک این سامانه امکان تهیه ارز دولتی و بازگرداندن ارز حاصل از فروش آن به دولت وجود دارد.

6- سامانه جامع حمل‏ و نقل

سامانه حمل‏ و نقل به توسعه زیربناهای حمل ‏و ‏نقل کشور کمک می‌نماید.

7- سامانه جامع امور گمرکی

سامانه جامع امور گمرکی توسط گمرک راه‌‏اندازی شده و این سامانه باعث سرعت بخشیدن به فرآیند گمرکی و ترخیص کالا از گمرک می‏‌شود که از جمله مزایای راه‏‌اندازی این سامانه است.

آموزش سامانه جامع تجارت

با زیرسامانه‌ها و موارد مهم سامانه تجارت آشنا شدیم، بنابراین زمان آن رسیده است که آموزشات تخصصی سامانه تجارت را در ادامه شروع کنیم، تا بتوانید در این سامانه ثبت نام نمایید.

دریافت کد نقش از سامانه جامع تجارت

دریافت کد نقش تجاری براساس ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای همه فعالان اقتصادی اجباری می‏‌باشد، برای دریافت کد نقش از سامانه تجارت به ترتیب مراحل زیر عمل کنید:

  • وارد سایت تجارت شوید.
  • در قسمت تعیین نقش یکی از نقش‌‏های پایه حقیقی یا پایه حقوقی را انتخاب کنید، نقش پایه حقوقی فقط برای کسی قابل مشاهده است که در سامانه تجارت ایران شرکتی را معرفی کرده باشند.
  • در این صفحه از منوی سمت راست گزینه بارگذاری صلاحیت را انتخاب کنید، در این‌جا 5 زبانه برای شما نشان داده می‏‌شود.
  • سوابق و جزئیات
  • استعلام کارت بازرگانی
  • استعلام تعاونی مرزنشین
  • استعلام مجوز موردی
  • استعلام تاجر داخلی

در زبانه سوابق و جزئیات همه سوابق استعلام‏‌ها قابل مشاهده است و تاریخ استعلام، تاریخ صدور، تاریخ اعتبار و نوع استعلام را می‌‏توانید جستجو کنید. مجوزهای خود را در سایر زبانه‏‌های موجود در صفحه بارگذاری صلاحیت‌‏ها وارد کنید.

برای دریافت کد نقش تاجر داخلی باید زبانه استعلام تاجر داخلی را انتخاب کنید، در این صفحه واحدهای تجاری ثبت شده نمایش داده می‏‌شود و همچنین می‌‏توانید با انتخاب فعالیت تجاری جدید، واحد تجاری جدیدی ثبت کنید.

نام واحد تجاری یا عنوان کسب و کار خود را وارد کنید، پس از ثبت اطلاعات این نام به فهرست نقش‏‌های نام کاربردی شما اضافه می‏‌شود. کدپستی و کد اقتصادی فعالیت تجاری را وارد نمایید، وارد نمودن کد اقتصادی اختیاری است.

با کلیک روی افزودن مجوزهای فعالیتی، استعلام مجوز انجام می‌‏شود، نوع مجوز را انتخاب کنید و بعد از تکمیل اطلاعات روی کلید استعلام و ثبت بزنید و در آخر کد نقش در صفحه نمایان می‏‌شود و می‏‌توانید فاکتور را از طریق سامانه جامع تجارت تایید کنید.

ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت

برای ثبت فاکتور در سامانه تجارت باید مراحلی را با دقت انجام دهید، تا سامانه دچار خطا نشود، در تصویر زیر آموزش فاکتور زنی در سامانه تجارت را شرح داده‌ایم.

مراحل ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت

آشنایی با مرحله‌های ثبت فاکتور در سامانه تجارت

اکنون که دانستیم برای ثبت فاکتور در سامانه، چه مراحلی را پیش رو داریم، بهتر است تمامی مراحل را با جزئیات آموزش ببینیم تا دچار مشکل نشویم.

  1. ورود به سامانه: برای شروع، شما باید وارد سامانه تجارت شوید، شما می‌توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.
  1. ایجاد فاکتور فروش: پس از ورود به سامانه، شما باید به بخش فروش رفته و فاکتور فروش جدیدی ایجاد کنید. در این بخش، شما باید اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات خود را وارد کنید، قیمت آن‌ها را تعیین کنید و مشتریان خود را به عنوان گیرنده فاکتور انتخاب کنید.
  1. پرداخت فاکتور: بعد از ایجاد فاکتور فروش، شما باید به بخش پرداخت رفته و مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید. در این بخش، شما می‌توانید از روش‌های مختلف پرداخت استفاده کنید، مانند کارت اعتباری، ارز دیجیتال و یا حتی از طریق بانک‌های مختلف پرداخت را انجام دهید.
  1. ثبت فاکتور: بعد از پرداخت مبلغ موردنیاز، فاکتور فروش شما به صورت خودکار در سامانه ثبت می‌شود. در این بخش، شما می‌توانید اطلاعات مربوط به فاکتور خود را مشاهده کنید، از جمله تاریخ صدور فاکتور، شماره فاکتور و مبلغ پرداخت شده.
  1. پیگیری سفارش: بعد از ثبت فاکتور، شما می‌توانید به بخش پیگیری سفارش رفته و وضعیت سفارش خود را مشاهده کنید. در این بخش، شما می‌توانید بررسی کنید که آیا سفارش شما ارسال شده است یا خیر و یا در صورت ارسال، چه زمانی به مشتری خود رسیده است.

با انجام این مراحل، شما به راحتی می‌توانید فاکتور فروش خود را در سامانه تجارت ثبت کنید و از امکانات این سامانه برای بهبود فروش خود بهره بگیرید.

ثبت فاکتور فروش در سامانه تجارت، اطلاعات فروش شما به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد و در مواقع لزوم، می‌توانید از آن استفاده کنید و همچنین با ثبت فاکتور در این سامانه، امکان پیگیری وضعیت فاکتور و پرداخت‌‏ها نیز فراهم می‏‌شود.

استعلام کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‏ نامه مواد 5 و 6 آن درخواست‏‌های مربوط به کارت بازرگانی از جمله صدور، تمدید، ابطال و سایر فرآیندهای مرتبط با کارت بازرگانی باید توسط بازرگانان در سامانه جامع تجارت انجام شود. مراحل درخواست صدور کارت بازرگانی به شرح موارد زیر می‌باشد:

  • به سایت سامانه تجارت مراجعه کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید و وارد کارتابل خود شوید، متقاضیانی که در سامانه ثبت نام نکرده‌‏اند؛ ابتدا باید ثبت نام نموده و سپس درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی داشته باشند.

ثبت ‏نام در سامانه تجارت با نقش پایه حقیقی انجام می‏‌شود، در صورت نیاز به گرفتن کارت بازرگانی حقوقی باید بعد از ثبت نام در سامانه و ورود با نقش پایه حقیقی از صفحه اصلی گزینه معرفی شرکت را انتخاب کنید و نسبت به ثبت اطلاعات شخص حقوقی و اخذ دسترسی پایه حقوقی اقدام کرد.

نکته مثبت درخواست‏‌های مرتبط با کارت بازرگانی از دو طریق پایه حقیقی و پایه حقوقی امکان‏‌پذیر است که برای درخواست مرتبط با کارت بازرگانی حقیقی از نقش پایه حقیقی و کارت بازرگانی حقوقی از نقش پایه حقوقی باید استفاده شود. در صورت داشتن نمایندگی پایه حقیقی یا حقوقی، امکان ثبت درخواست‏‌های مرتبط با کارت بازرگانی برای نماینده نیز امکان‏‌پذیر می‌باشد.

  • بعد از ورود به حساب کاربری، گزینه بارگذاری صلاحیت‌ها را انتخاب کنید.
  • بعد از ورود به صفحه تب کارت بازرگانی را انتخاب کرده و روی گزینه درخواست صدور- درخواست تمدید کلیک کنید.
  • پس از انتخاب گزینه مربوطه، تعهدنامه کارت بازرگانی نمایش داده می‏‌شود که در صورت تایید بندهای مندرج در تعهدنامه باید تیک مربوطه را فعال کرده و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.
  • در این صفحه باید اطلاعات درخواستی را تکمیل نمایید و تصاویر مربوط به هر بخش را در قسمت پیوست آن بارگذاری کنید.

چون این اطلاعات در بخش اطلاعات پایه در ابتدا توسط متقاضی در سامانه تجارت ثبت می‏‌شود، امکان ویرایش اطلاعات در فرم حاضر وجود ندارد و در صورت نیاز به تغییر باید از قسمت مدیریت حساب کاربری در بالای صفحه اقدام ‏شود.

کدپستی دفتر مرکزی برای شخص حقوقی همان کدپستی شرکت‏‌ها است که هنگام معرفی شرکت در سامانه جامع به صورت سیستمی از ثبت شرکت دریافت می‌‏شود، در صورت نیاز به تغییر کدپستی باید به ثبت شرکت‏‌ها مراجعه کنید.

  • از بین سه بخش مدرک تحصیلی، پروانه بهره‌‏برداری و سابقه تجاری تکمیل حداقل یک بخش اجباری است، افرادی که قصد استفاده از مزایای مربوط به واحدهای تولیدی را دارند، باید اطلاعات مربوط به پروانه بهره‏‌برداری را تکمیل کنند.
استعلام شماره شبا در سامانه جامع تجارت

برای ثبت درخواست در سامانه باید نسبت به افتتاح حساب و اخذ دسته چک اقدام کنید

  • در هر مرحله از تکمیل اطلاعات اگر گزینه ذخیره اطلاعات در انتهای فرم انتخاب کنید، اطلاعات وارد شده به صورت پیش فرض ذخیره می‏‌شود.

بعد از تکمیل فرم جهت ارجاع به کارشناسان، باید روی گزینه ثبت درخواست کلیک کنید که در این صورت وضعیت درخواست به در حال بررسی تغییر می‏‌کند.

  • پس از ارسال درخواست در قسمت وضعیت درخواست به متقاضی نمایش داده می‏‌شود و با توجه به وضعیت درخواست یکی از 6 جملات زیر نمایش داده می‏‌شود:
  1. ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺭﺳﺎﻝ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺳﻨﺠﯽ ﺍﺳﺖ.
  2. ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﺗﺎﺑﻞ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺳﺖ.
  3. ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺗﺎﻕ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
  4. ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﭼﺎﭖ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻭ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
  5. ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺭﻓﻊ ﻧﻘﺺ: ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ، ﻧﺎﻗﺺ ﺍﻋﻼﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﻭﯾﺮﺍﯾﺶ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﯼ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻧﻘﺺ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﻮﺩ.
  6. ﺭﺩ ﺷﺪﻩ: ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺍﺳﺘﺎﻥ، ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻭﯾﺮﺍﯾﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺛﺒﺖ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺟﺪﯾﺪ ﺛﺒﺖ ﮐﻨﺪ.

تایید فاکتور در سامانه جامع تجارت

فاکتور خرید کالا، اولین مدرکی است که بازرگانان از فروشنده دریافت می‌کنند، پس جز اسناد مهم و اساسی برای واردات کالا محسوب می‌‏شود. برای اخذ تایید فاکتور باید به بخش مدیریت اسناد وارد شوید و از بخش مدیریت اسناد فاکتور خود را به ثبت برسانید.

به دلیل محدودیت‏‌های صادرات و واردات، هرگونه فعالیت در این زمینه نیاز به کارت بازرگانی خواهد داشت، پس از این‏‌که فاکتور خرید در این سامانه بارگذاری می‏‌شود، این مدرک به اداره گمرک و دارایی فرستاده شده و در صورت عدم مغایرت با اطلاعات ثبت شده تأییدیه دریافت می‏‌کند.

نحوه ویرایش اطلاعات در سامانه جامع تجارت

زمانی که پیش می‌آید که اطلاعات ثبت شده نیاز به اصلاح و ویرایش دارند. نحوه ویرایش اطلاعات در سامانه جامع تجارت به شرح زیر است:

    • برای ویرایش اطلاعات حساب کاربری از نوار بالایی صفحه گزینه “مدیریت حساب کاربری” را انتخاب نمایید، چهار فیلد تلفن ثابت، تلفن همراه، کدپستی، پست الکترونیک و نیز گزینه “مایل به استفاده از رمز دوعاملی هستم” امکان ویرایش دارند.
    • پس از انجام تغییرات مدنظر خود در خصوص اطلاعات قابل ویرایش می‏‌بایست گزینه “ثبت تغییرات” را به منظور ذخیره‌‏سازی تغییرات انتخاب نمایید.
    • در صورت تغییر شماره تلفن همراه خود، پس از انتخاب گزینه “ثبت تغییرات” کد اعتبارسنجی برای شماره تلفن همراه جدید پیامک می‌گردد.

بروزرسانی اطلاعات هویتی

اگر اطلاعات هویتی خود (مانند نام و نام ‏خانوادگی) تغییر کرده است و در سامانه، اطلاعات قبلی نمایش داده می‏‌شود باید ابتدا اطلاعات هویتی موجود در کارت ملی‏‌تان را به پشتیبانی سامانه ارسال کرده و بعد از تایید پشتیبانی، با انتخاب گزینه “بروزرسانی اطلاعات هویتی” اطلاعات جدید خود را بروز نمایید.

نکته هایی در مورد سامانه جامع تجارت

در صورت نیاز به بروزرسانی اطلاعات کارت بازرگانی کاربر باید با نقش پایه (حقیقی یا حقوقی) به تناسب کارت موردنظر (حقیقی یا حقوقی) وارد عملیات پایه شده و در بارگذاری صلاحیت‌‏ها، گزینه استعلام کارت بازرگانی را انتخاب کند.

تغییر کلمه عبور

به منظور تغییر کلمه عبور حساب کاربری خود با انتخاب گزینه “تغییر کلمه عبور”  این کار را انجام دهید.

قوانین مرتبط به سامانه جامع تجارت که خوب است بدانیم

قوانینی برای سامانه جامع، وضع شده است که هر مودی و صاحبان مشاغلی که با این سامانه سروکار دارند، باید با آن‌ها آشنا باشند تا امور مالیاتی مربوط به فاکتورها و سامانه جامع را به نحو احسن انجام دهند.

ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب ۱۳۹۱)

در ماده ۶ به منظور تجمیع داده‌ها و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به سامانه‌ مذکور در تبصره (3) ماده (5) و به منظور کاهش زمینه‌های بروز قاچاق کالا و ارز موارد زیر را بیان شده است:

  • وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری ستاد و گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌های ذیربط، اقدام به تهیه، اجراء و بهره‌برداری از سامانه نرم‌افزاری جامع یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت نماید.

تبصره: کلیه دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی کشور، موظفند با اجراء و بهره‌برداری از این سامانه به ارائه و تبادل اطلاعات از طریق آن اقدام نمایند.

    • وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی با هدف کاهش توقف‌ها و افزایش دقت در کنترل و بازرسی کالا موظفند به تجهیز مبادی ورودی و خروجی و مسیرهای حمل‏ و ‏نقل به امکانات فنی مناسب و الکترونیکی نمودن کلیه اسناد ورود، صدور، عبور، حمل‏ و نقل و نظایر آن اقدام نمایند.
    • وزارت کشور با همکاری ستاد، لایحه توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی را با هدف تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مناطق مرزی، تهیه می‌کند و به هیئت وزیران ارائه می‌دهد.
    • وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است، با ایجاد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری برای تجارت داخلی و خارجی، با همکاری ستاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی را از طریق سامانه فوق با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی نماید.
    • وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط با استفاده از سامانه نرم‌افزاری به شناسه‌دار کردن کلیه انبارها و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی از این اماکن با هدف شناسایی کالاهای قاچاق اقدام نماید.
    • وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری ستاد و دستگاه‌های اجرائی عضو آن، به ساماندهی و تجهیز و تکمیل اسکله‌ها و خورها و انضباط بخشی به تردد و توقف شناورها اقدام نماید.
    • وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری ستاد، وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت به تجهیز شناورها و وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای کالا به سامانه فنی ردیاب و کنترل مصرف سوخت، بر مبنای مسافت طی‌شده اقدام نماید.
    • وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است؛ در راستای اجرای برنامه آمایش گمرکات، اولویت‌های پیشنهادی ستاد را با هدف پیشگیری از قاچاق کالا، مدنظر قرار دهد.
    • گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای جلوگیری از استفاده مکرر از اسناد گمرکی اقدامات لازم را معمول دارد.
    • در صورت عدم تصویب پیشنهاد ستاد مبنی بر منطقی نمودن سود بازرگانی کالاهای پیشنهادی در کارگروه ماده (1) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، دولت می‌تواند حسب درخواست ستاد، با هدف کاهش انگیزه‌های اقتصادی ارتکاب قاچاق، پیشنهاد ستاد را در دستور کار هیئت ‌وزیران قرار دهد.

تبصره: آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط ستاد با همکاری دستگاه‌های مربوط تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده 9 آیین ‏نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

شماره: 46443 تاریخ تصویب: 1395/04/06 مرجع تصویب: هیئت‏ وزیران

 به منظور یکپارچ سازی اطلاعات مرتبط با سامانه موضوع ماده 2 این آیین نامه و کاهش زمینه‌های بروز قاچاق، وزارت صنعت معدن و تجارت موظف می‌باشد با همکاری ستاد و دستگاه‌های موضوع ماده 2 مذکور “سامانه جامع تجارت” را به گونه‌ای تهیه و اجرا نماید و مورد بهره برداری قرار دهد که متضمن کلیه فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی کارت بازرگانی و مجوزهای تجاری شود.

این سامانه باید با اشتراک گذاری اطلاعات موجود در سامانه‌های مرتبط از جمله سامانه پنجره واحد، سامانه ارزی، سامانه جامع حمل و نقل و سامانه جامع بیمه مورد بهره برداری قرار گیرد، به نحوه که بازرگان بتواند تمام امور خود را در خصوص تجارت از طریق درگاه این سامانه مشاهده و پیگیری کند و از ورود چندباره اطلاعات یکسان و تکراری جلوگیری شود.

ماده 8 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب 1390)

شماره: 77924 تاریخ تصویب: 1390/11/16 مرجع تصویب: مجلس شورای اسلامی

وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی، اتاق‏‌ها و سایر دستگاه‏‌های ذی‏ربط، ظرف شش ماه پس از لازم ‏‏الاجراء شدن این قانون، فرآیند تجارت خارجی اعم از واردات و صادرات کالا و خدمات و صدور اسناد و مدارک مربوط از قبیل گواهی مبدأ، فرم‌‏های تجاری، گواهی‏‌های بهداشت و استاندارد، اعتبار اسنادی، ثبت سفارش، پروانه گمرکی و بیمه ‏نامه، بدون نیاز به مراجعه حضوری ذی‏نفع را به صورت الکترونیکی درآورد.

منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این ماده از سرفصل‏‌های دولت الکترونیک در بودجه‏‌های سنواتی و نیز صرفه‏‌ جویی‌‏های حاصل از بهبود فرآیندها و کاهش دیوان سالاری، تأمین می‏‌شود.

اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مصوب 1388 هیأت وزیران و به استناد ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی)

اساسنامه مرکز توسعه سامانه جامع تجارت

تصویب نامه‌ای از هیات وزیران برای توسعه تجارت الکترونیکی

  • ماده 3- بند 1- د: تسهیل تجارت از طریق استفاده از ابزارها، مدل‏‌ها و استانداردهای تجارت الکترونیکی ملی و بین‏ المللی و ایجاد پنجره واحد تجاری
  • ماده 3- بند 1- خ: فراهم ‏سازی زمینه تعاملات ملی و بین ‏المللی در تجارت الکترونیکی

مصوبه کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات، و ارتباطات و امنیت (فاوا)

تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور، موضوع اصل 127 قانون اساسی، 1389

مصوبه مدیریت فناوری اطلاعات در مورد سامانه جامع تجارت

مصوبه‌ای از کارگروه فاوا

  • ماده 4: همکاری دستگاه‌‏های اجرایی نامبرده با وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای استقرار پنجره واحد تجاری و ارائه گزارش عملکرد

مصوبه وزرای عضو کارگروه ماده 4 اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (1389)

مصوبه وزاری کارگروه در خصوص سامانه جامع تجارت

مصوبه وزاری عضو کارگروه در خصوص توسعه تجارت الکترونیکی

ماده 4 (منسوخ)– به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای وظایف مندرج در این فصل، ستاد می‌تواند حسب مورد کارگروه‌های کارشناسی از قبیل کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز متشکل از نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد تشکیل دهد.

تبصره 1 (منسوخ)- معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مسئولیت کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز را برعهده دارد.

تبصره 2 (منسوخ)- کلیه پیشنهادها و تصمیمات این کارگروه‌ها پس از تصویب ستاد، با رعایت مقررات این قانون لازم‌الاجراء است.

دریافت شناسه کالا در سامانه جامع تجارت

طبق قانون پایانه‏‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به این سامانه باید شناسه عمومی و اختصاصی کالا و خدماتی که می‏‌فروشید را دریافت کنید، یکی از راه‏‌های دریافت این شناسه‌‏ها مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران است.

روند دریافت شناسه عمومی به این صورت است که ابتدا به نشانی www.stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنید و با جستجوی دسته کالا و خدماتی که ارائه می‏‌دهید، شناسه عمومی دریافت کنید، البته هنوز برای برخی از کالاها در این سامانه شناسه عمومی تعریف نشده است.

در صورتی که با این موارد روبرو شوید یا در آینده نیاز به دریافت شناسه اختصاصی کالا شناسه عمومی تعریف نشده است، در صورتی که با این موارد روبرو شدید یا در آینده نیاز به دریافت شناسه اختصاصی کالا داشتید، باید به سامانه جامع تجارت به آدرس http://www.ntsw.ir رجوع کنید.

سامانه جامع تجارت و نکاتی در مورد آن

پاسخ به سوالات مهم و متداول جامع تجارت

5 سوال متداول در مورد سامانه جامع تجارت

تمام مفاهیم و نکاتی که لازم بود در خصوص سامانه جامع تجارت بدانید را در طول مقاله بیان نمودیم و اکنون به انتهای مطالب سامانه جامع، رسیده‌ایم. در ادامه قصد داریم به 5 سوال که به صورت پیوسته پرسیده می‌شود پاسخ دهیم تا آموزشات را تکمیل کرده باشیم.

1. مزایای به وجود آوردن سامانه جامع تجارت چیست؟

همان‏طور که پیش‏تر گفته شد از مزایای سامانه تجارت می‏‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تسریع مکاتبات ادای و کاهش زمان تشریفات اداری
    • مبادلات بین‏ المللی با استفاده از این سامانه شکل قانونی می‌‏گیرند.
    • امکان ثبت آنلاین کالا وجود دارد.
    • تجارت کالا براساس استانداردهای بین ‏المللی و با سرعت بالا انجام می‏‌شود
    • تخلفات در حوزه کارت بازرگانی کاهش یافته است.
    • این سامانه درگاهی برای کنترل ارتباط فعالان اقتصادی از جمله صادرکنندگان و واردکنندگان با سازمان‏‌ها و ادارات تجاری است.
    • اطلاعات همه فعالان اقتصادی به صادرکنندگان، واردکنندگان، انبارداران و دارندگان کارت بازرگانی در این سامانه ثبت می‏‌شود.
    • وزارت صنعت و معدن و سازمان‏‌های ناظر، می‌‏توانند با دسترسی به فرآیند تولید و واردات یا صادرات کالاها از نحوه توزیع و فروش آن‌‏ها آگاه بوده و از موارد غیر قانونی جلوگیری می‏‌شود.

2. چه افرادی باید در سامانه جامع تجارت ثبت‏ نام کنند؟

همه اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت در زمینه واردات کالا به کشور را دارند، باید در این سامانه ثبت ‏نام کنند، منظور از اشخاص حقیقی بازرگانان و اشخاص حقوقی مدیران شرکت می‌‏باشد.

3. نرم ‏افزارهای مربوط به سامانه جامع تجارت کدام‏ند؟

نرم ‏افزار سامانه جامع تجارت برای گوشی‏‌های هوشمند طراحی شده و کار کردن با این سامانه را برای کاربران آسان‌‏تر می‏‌نماید، کاربران می‏‌توانند از طریق نرم ‏افزار جامع تجارت، اقدام به مدیریت موجودی و اسناد نمایند. کاربران همچنین می‌‏توانند با دریافت و نصب این نرم ‏افزار برای مشاهده موجودی ثبت و تعیین وضعیت اسناد خود از این طریق اقدام نمایند.

سامانه تجارت ایران چه مزایایی برای بخش دولتی و خصوصی دارد؟

از مهم‌‏ترین مزایای استفاده از سامانه تجارت ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه ریزی درست برای هزینه کردن منابع دولتی
  • کاهش فساد مالی و قاچاق و شفافیت در تجارت بین الملل
  • استفاده از تکنیک‏‌های مدیریت ریسک

سامانه جامع تجارت ایرانیان همچنین برای بخش خصوصی نیز مزایایی به دنبال دارد:

  • کاهش هزینه‏‌ها و کاهش زمان انجام کارها
  • راحتی و آسانی در موارد اظهار و ترخیص از گمرک
  • برنامه ریزی درست برای صرف منابع
  • راحتی و آسانی برای کاربران این سامانه

جریمه عدم ثبت نام در سامانه جامع تجارت چیست؟

اگر اقلام در هر یک از مراحل خرید و فروش در سامانه ثبت نشود، در صورت مشاهده توسط بازرسین یا نیروی انتظامی در حین جابجایی، به عنوان قاچاق و عرضه خارج از شبکه تلقی شده و ضمن تشکیل پرونده تعزیراتی با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری

سامانه جامع تجارت سامانه یکپارچه‏ سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است. این سامانه برای انجام اهداف خود از دو زیر سامانه و سه سامانه جانبی تشکیل شده است.

در مقاله‌ای که خواندید مطالبی در خصوص سامانه تجارت و زیرسامانه‌های آن توضیحاتی را ارائه دادیم که در زمان صدور کارت بازرگانی به شما کمک می‌کند. می‌توانید سوالات و ابهامات خود درباره سامانه تجارت را در بخش نظرات برای ما بنویسید به پیام‌های شما در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "سامانه جامع تجارت چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در راستای قانون بهبود مستمر کسب و کار (ماده 8) و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مواد 6 و 13) تهیه، اجرا و بهره‏‌برداری از سامانه‏‌های زیر با شرح وظایف مقرر در آیین ‏نامه‌‏های مرتبط بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که یکی از سازمان‏‌های تحت نظر سازمان‏‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است قرار گرفت." } },{ "@type": "Question", "name": "راه اندازی سامانه جامع تجارت چه هدفی را به دنبال دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سامانه جامع تجارت سامانه یکپارچه‏ سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "سامانه تجارت چه کابردی برای افراد دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سامانه جامع تجارت با ارائه خدمات الکترونیکی به فعالان اقتصادی باعث می‏شود تا صادرات و واردات کالا به صورت سریع، آسان، امن و قابل رقابت انجام شود و فعالان تجاری با استفاده از سامانه ثبت سفارش، سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنند و مستندات مورد نیاز بارگذاری کنند از جمله کاربردهای سامانه تجارت می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "سامانه سنجش و رتبه بندی اعتبار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "این سامانه برای سنجیدن اعتبار افراد است و تضمینی مطمئن برای انجام دادن کارهای اداری و مالی می‏‌باشد و از طریق این سامانه افراد می‌‏توانند شناسنامه اعتباری خود را ارائه دهند." } },{ "@type": "Question", "name": "سامانه شناسه کالا به چه جهت راه اندازی شده است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای ثبت اطلاعات شناسه کالا و شناسه مرتبط تشکیل شده است و همه واردکنندگان و تولیدکنندگان بعد از ثبت ‏نام در این سامانه باید برای دریافت شناسه کالا نسبت به احراز صلاحیت در  سامانه شناسه کالا با استفاده از شماره کارت بازرگانی، شماره صنفی یا معرفی شرکت اقدام نمایند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.