صدور صورتحساب الکترونیکی

آموزش حسابداری اموال را فراگرفته‌اید؟ اموال و موجودی انبار یکی از مهم‌­ترین بخش‌­های هر کسب و کاری است. شرکت‌­ها برای کسب سود و کاهش زیان‌­های احتمالی، باید آمار دقیقی از اموال خود داشته باشند که برای داشتن آمار دقیق از اموال هر شرکت باید در نرم افزار حسابداری خود، حسابداری اموال را نیز انجام بدهند.

ممکن است برخی تا به حال آموزش اموال را مطالعه نکرده باشند، به همین خاطر در مقاله پیش رو آموزش حسابداری از پایه را شروع خواهیم کرد تا با حسابداری اموال و تعریف دارایی آشنا شوید. اگر می‌خواهید حسابداری دارایی‌ها را در کم‌تر از 10 دقیقه یاد بگیرید، مقاله را تا انتها دنبال کنید.

خواندن مقاله آموزش حسابداری اموال به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
دانشجویان و فارغ التحصیلانی که به حسابداری اموال علاقمندند

حسابداری اموال چیست؟

اموال، دارایی‌هایی هستند که تحت مالکیت یک شرکت یا سازمان قرار دارند و سازمان یا شرکت توقع دارد که با به کارگیری آن اموال به سود مورد نظر دست پیدا کند.

برای رسیدن به این هدف باید نسبت به کنترل، ثبت و نگهداری اموال اقدام شود، به انجام عملیات مذکور حسابداری اموال گفته می‌شود.

آموزش حسابداری اموال و مفهوم کلی

مفهوم و کاربرد حسابداری اموال

حسابداری اموال، یکی از شاخه­‌های پرکاربرد و ضروری رشته حسابداری در هر شرکت یا سازمانی برای کنترل هزینه و سود آن واحد اقتصادی است، این رشته از حسابداری به ثبت، پیگیری و مدیریت اموال و محاسبه استهلاک دارایی ثابت در هر شرکت یا سازمانی می­‌پردازد. برای انجام این عملیات فرد باید آموزش حسابداری اموال و انبار را دیده باشد.

کاربرد و اهمیت آموزش حسابداری اموال

شرکت‌­ها برای دستیابی به اهداف خود به نیروهای انسانی و تجهیزات فیزیکی مشخصی نیاز دارند، در بین نیروهای انسانی یکی از مهم­‌ترین آن­‌ها به حسابدار از جمله حسابدار اموال می‌­توان اشاره کرد. حسابداری اموال برای جلوگیری از کمبود اموال نظارت دائمی بر اموال شرکت یا سازمان دارد.

با توجه به وظایفی که بر عهده حسابدار اموال است، این رشته می­‌تواند در موفقیت یا شکست شرکت نقش مهمی ایفا کند. به عبارت دیگر با استفاده از حسابداری اموال شرکت­‌ها می­‌توانند با اطلاع دقیق از سود و زیان شرکت و حسابداری اموال و انبار، نسبت به بهبود اوضاع مالی شرکت اقدام نمایند.

تعریف مدیریت اموال

در مطالب قبل نیز اشاره گردید که اموال یکی از مهم‌­ترین بخش­‌های سازمان است و نگهداری صحیح آن منجر به دست یابی به سود و جلوگیری از ضرر و زیان شرکت می­‌شود، در نتیجه به مجموعه اقدامات سازمان یافته که برای حفظ بهبود و توسعه ارزش دارایی­‌ها و اموال شرکت یا سازمان صورت می­‌گیرد مدیریت اموال گفته می­‌شود.

آموزشگاه حسابداری فردادحسابدار اموال کیست؟

اگر شخصی بخواهد نسبت به فراگیری آموزش حسابداری اموال اقدام کند، ابتدا باید بداند که حسابدار اموال کیست و وظیفه آن چیست. حسابدار اموال شخصی است که وظیفه ثبت هزینه دارایی‌های ثابت، پیگیری اموال موجود و محاسبه و ثبت استهلاک آن‌ها، و همچنین حسابداری دارایی‌های ثابت فروش رفته را بر عهده دارد.

برای فراگیری بهتر موضوع حسابداری اموال دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری می­‌توانند از جزوه حسابداری اموال و انبار استفاده کنند، اما در صورتی که افراد رشته‌­های غیر مرتبط بخواهند در این زمینه فعالیت کنند باید در دوره­‌های موسسه آموزش حسابداری موجود ثبت نام نمایند.

ضرورت نیاز به حسابدار اموال و انبار

چرا یک شرکت به حسابدار اموال و انبار نیاز دارد؟ آیا بدون حضور حسابدار اموال و انبار شرکت نمی‌­تواند از اموال و دارایی‌­های خود نگهداری کند؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانید که اموال و دارایی­‌های شرکت اهمیت زیادی دارند، پس نیاز است که این اموال و دارایی­‌ها به خوبی ثبت و نگهداری شوند.

با حفظ و نگهداری صحیح اموال و دارایی­‌ها، شرکت یا سازمان در زمینه فعالیت خود موفق شده و تا حدودی از زیان­‌های احتمالی جلوگیری می­‌شود، اما مسئله‌­ای که وجود دارد این است که با افزایش پرسنل شرکت، آمار دقیق اموال را نمی‌­توان به درستی ثبت و ذخیره کرد، به جز این که شرکت نسبت به جذب حسابدار اموال و انبار اقدام نماید.

با توجه به حجم و انبوه اموال و دارایی‌هایی که در سازمان‌های بزرگ وجود دارد، مدیران برای اطلاع دقیق از وضعیت اوضاع مالی باید اقدام به خرید نرم افزار حسابداری نمایند تا حسابداران اموال در کوتاه‌ترین زمان گزارشات و موجودی کالا را تهیه نمایند.

وظایف حسابدار اموال

در صورتی که شخصی بخواهد در آینده به عنوان حسابدار اموال مشغول به کار شود، بهتر است که با وظایف این رشته شغلی آشنایی داشته باشد تا با فراگیری آموزش حسابداری اموال (Property Accounting Training) و انبار بتواند وظایف خود را به درستی انجام بدهد. از جمله مهم‌ترین وظایف یک حسابدار اموال را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

آموزش حسابداری اموال در خصوص وظایف حسابداران

کارهایی که حسابدار اموال موظف است آن‌ها را انجام دهد

انواع دارایی در آموزش حسابداری اموال

در متون مختلف دارایی تعاریف گوناگونی دارد، اما با توجه به موضوع مقاله که مربوط به آموزش حسابداری اموال است، بهتر است که تعریف اموال بر اساس استانداردهای حسابداری بیان شود. طبق این استانداردها، به تمامی اموال و منابع اقتصادی که تحت مالکیت یک واحد اقتصادی قرار دارد، دارایی گفته می­‌شود.

نکته مهم

نکته

به طور کلی طبقه بندی دارایی­‌ها به شرح 3 مورد زیر انجام می­‌شود:

  1. قابلیت تبدیل
  2. وجود فیزیکی
  3. روش استفاده

دارایی های منقول و غیرمنقول

در یک تقسیم بندی کلی دارایی‌­ها به دسته دارایی منقول و غیر منقول تقسیم می‌­شوند. دارایی­ منقول، دارایی­‌هایی هستند که امکان نقل و انتقال آن­‌ها وجود دارد؛ بدون این که به مال یا محل قرار گیری آن دارایی آسیبی وارد شود. از جمله این اموال به ماشین آلات صنعتی، خودرو می­‌توان اشاره کرد.

به اموالی مانند زمین، ساختمان و هر گونه تاسیسات ساخته شده که امکان جابجایی آن‌­ها وجود ندارد و یا با جابجایی اموال، به مال یا محل قرار گیری آن­‌ها آسیب می‌­رسد، اموال غیر منقول گفته می­‌شود.

نکته:
نتیجه طبقه بندی دارایی‌­ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ایجاد نظم در شرکت
  • کنترل و نظارت صحیح بر اموال و دارایی­های شرکت و در نهایت کسب سود
  • شناسایی ریسک­های مربوط به دارایی­ها و برنامه ریزی در جهت بهبود شرایط
  • درک صحیح از سرمایه در گردش شرکت

دارایی های جاری و غیر جاری

در یک تقسیم بندی کلی در حسابداری اموال، دارایی‌­ها به دو دسته جاری و غیر جاری تقسیم می‌­شوند. دارایی جاری، دارایی­‌هایی هستند که در کوتاه­‌ترین زمان ممکن به وجه نقد تبدیل می­‌شوند؛ از جمله این دارایی‌­ها به وجه نقد، سپرده­‌های بانکی کوتاه مدت، پیش پرداخت­‌ های مربوط به سالی جاری می‌­توان اشاره کرد.

اما در مقابل دارایی‌­های جاری، دارایی­‌هایی نیز در شرکت وجود دارد که معمولا دوره زمانی تبدیل شدن آن­‌ها به وجه نقد بیش از یک سال طول می­‌کشد به این دارایی­‌ها، دارایی غیر جاری می‌­گویند، از جمله این دارایی­‌ها به سپرده­‌های سرمایه گذاری بلند مدت، ماشین آلات خریداری شده برای قرارگیری در خط تولید می­‌توان اشاره نمود.

دارایی ثابت در حسابداری اموال

به املاک، تجهیزات و دستگاه‌­های قابل لمس و موجود در یک شرکت که تحت مالکیت شرکت قرار دارد و شرکت جهت کسب سود آن را تحت تملک خود در آورده است، دارایی ثابت می‌­گویند. دارایی­‌های ثابت که با نام دارایی سرمایه‌­ای نیز شناخته می­‌شوند، به نوعی سرمایه شرکت یا واحد اقتصادی هستند.

قیمت گذاری بر روی دارایی ها در حسابداری اموال

ارزیابی دقیق هزینه‌­ها و فروش، یکی از مهم‌­ترین اهداف حسابداری اموال است. ارزیابی اموال و قیمت­‌گذاری آن­‌ها سبب می­‌شود تا شرکت بتواند علاوه بر ارائه ارزش پولی برای اموال خود، هزینه‌­ها و درآمدهای خود را به درستی در صورت­‌های مالی درج کند و در نهایت بتواند تصمیم درستی برای آینده شرکت بگیرد.

مهم‌­ترین روش­‌های قیمت گذاری اموال در حسابداری به 4 گروه و روش طبقه بندی می‌شود که در تصویر زیر آن‌ها را معرفی نموده‌ایم.

آموزش حسابداری اموال برای قیمت گذاری

روش‌هایی برای قیمت گذاری اموال

اصل بهای تمام شده در حسابداری اموال

یکی از مهم­‌ترین اصول در حسابداری اموال، اصل بهای تمام شده است؛ زیرا بهای تمام شده و به خصوص بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورت سود و زیان ظاهر می­‌شود، براساس اصل بهای تمام شده، تمامی مبادلات در تاریخ وقوع به بهای تمام شده یا ارزش مبادله نقدی دارایی مورد نظر در زمان تحصیل، در دفاتر شرکت ثبت می­‌گردد.

نکته مهم

در کشورهای با نرخ تورم بالا، برای انعکاس ارزش روز دارایی­‌ها در ترازنامه، حسابدار اموال باید نسبت به تجدید ارزیابی دارایی­‌ها اقدام نماید.

ثبت اموال در حسابداری

با خرید دارایی و اموال باید نسبت به ثبت اموال خریداری شده در دفاتر شرکت اقدام شود، تا روند هزینه و درآمدهای شرکت قابل پی‌گیری باشد، برای ثبت اموال در حسابداری باید به بهای تمام شده دارایی خریداری شده، استهلاک و عمر مفید دارایی توجه شود.

ثبت سند حسابداری اموال به این صورت است که با انجام عملیات خرید، دارایی موردنظر در دفاتر حسابداری بدهکار و طرف بستانکار آن مربوط به وجه نقد پرداختی، بانک یا حساب­‌های پرداختنی خواهد بود.

ردیف بدهکار بستانکار
1 دارایی/اموال ****
2 وجه نقد/بانک/حساب‌­های پرداختنی ****
شرح: خرید دارایی/اموال

ثبت استهلاک دارایی ها در حسابداری اموال

بعد از خرید دارایی ثابت در طول دوره مورد استفاده، دارایی مورد نظر مستهلک می‌­شود، به همین علت هزینه استهلاک دارایی ثابت در هر دوره طبق روش‌­های موجود و با استفاده از جداول پیش بینی شده برای عمر مفید، محاسبه و در نهایت طی سندی در دفاتر حسابداری ثبت گردد.

ثبت استهلاک دارایی ­ها در حسابداری اموال در طول دوره مالی به شرح جدول داخل تصویر زیر می‌باشد.

آموزش حسابداری اموال و ثبت استهلاک دارایی ها

ثبت حسابداری محاسبه استهلاک در طول دوره مالی

ثبت اموال منقول و غیرمنقول

در خصوص اموال منقول و غیرمنقول توضیحات لازم در مطالب قبل ارائه گردید، اما در صورت تمایل به فراگیری هر چه بهتر مطالب می‌توانید در دوره‌­های آموزش حسابداری اموال و انبار ثبت نام کنید، به هر حال باید بدانید که این اموال بعد از خریداری شدن توسط شرکت برای کنترل­‌های بعدی باید طی سند حسابداری در دفاتر ثبت گردد.

ثبت اموال منقول و غیرمنقول در واقع همان ثبت اموال در حسابداری است، یعنی با خرید اموال منقول و غیرمنقول سند حسابداری صادر می­‌گردد که سمت بدهکار سند مربوط به اموال خریداری شده و سمت بستانکار آن مربوط به وجه نقد، بانک و یا حساب­‌های پرداختنی است که در تصویر زیر نشان داده‌ایم.

آموزش حسابداری اموال منقول و غیرمنقول

ثبت حسابداری اموال منقول و اموال غیرمنقول

آموزش حسابداری اموال

اهمیت حسابداری اموال و انبار در شرکت­‌ها و سازمان­‌ها بر کسی پوشیده نیست، از طرفی نیاز است که دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری آن را به خوبی فرا بگیرند، برای آموزش حسابداری اموال علاوه بر شرکت در دوره‌­های آموزشی، مطالعه جزوه حسابداری اموال و انبار می­‌توان از گام به گام حسابداری اموال و انبار نیز استفاده کرد.

گام به گام آموزش حسابداری اموال و انبار

در گام به گام حسابداری اموال و انبار، دانشگاه­‌ها و موسسه آموزش حسابداری سعی بر این دارند که هر مرحله را به خوبی توضیح داده و در هر مرحله نسبت به صدور سند اقدام کنند تا دانشجو به خوبی آن را فرا بگیرد. معمولا مراحل آموزش به شرح موارد زیر می‌باشد:

    • صدور سند حسابداری خرید و بیمه اموال
    • صدور سند استهلاک اموال
    • صدور اسناد کنارگذاری و فروش دارایی ثابت
    • ثبت هزینه های خدمات پس از فروش
    • صدور سند تعدیلات موجودی کالا

آموزش حسابداری اموال منقول و غیرمنقول

در خصوص دارایی­‌ها و تقسیم بندی آن‌­ها توضیحات لازم در مطالب قبل ارائه گردید، همچنین گفته شد که دارایی­‌ها به دو دسته منقول و غیرمنقول تقسیم می­‌شوند، برای فراگیری هر چه بهتر موضوع، شما می‌­توانید به پرسش‌­های زیر پاسخ بدهید:

    • انواع دارایی در حسابداری
    • دارایی منقول و غیرمنقول چیست؟
    • حسابداری اموال منقول و غیرمنقول به چه صورت انجام می‌­شود؟
    • محاسبه استهلاک دارایی ثابت
    • اموال گردانی چیست و کاربرد آن چیست؟
    • آموزش دارایی ثابت در یک نرم افزار حسابداری

کدینگ حسابداری در حسابداری اموال

برای جلوگیری از ایجاد بی نظمی در ثبت رویدادهای مربوط به عملیات موجود در شرکت، باید رویدادها را دسته ­بندی و سپس ثبت کرد، در حسابداری به این دسته­ بندی، کدینگ حسابداری می­‌گویند. با ایجاد کدینگ، ضمن یکپارچه سازی و استاندارد شدن عملیات های مالی، خطاهای انسانی کاهش پیدا کرده و سرعت عملیات مالی افزایش می­‌یابد.

حسابداری اموال نیز کدینگ منحصر به خود را دارد که نحوه کدگذاری آن را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

آموزش حسابداری اموال در کدگذاری

نحوه کدگذاری در حسابداری اموال

بهترین نرم افزار آموزش حسابداری اموال

در زمینه حسابداری و از جمله حسابداری اموال، نرم افزارهای متعددی طراحی، تولید و روانه بازار شده است؛ اما در میان تمامی نرم افزارهای موجود، نرم افزاری را به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری می­‌توان نام برد که بتواند پاسخ­گوی نیازهای شرکت باشد و کلیه امور حسابداری را برای شرکت راحت کند.

علاوه بر این یک نرم افزار حسابداری اموال خوب باید دارای امنیت اطلاعاتی بالایی باشد و همچنین از یک تیم پشتیبانی قوی و خوب برخوردار باشد، در صورتی که شما به دنبال یک نرم افزار حسابداری خوب هستید، می­‌توانید نسبت به خرید و تهیه نرم افزار حسابداری آرین سیستم اقدام نمایید.

بازار کار حسابداری اموال

هر زمینه شغلی که در نظر بگیرید، در وهله اول فردی که به دنبال شغل است، باید آموزش کافی دیده باشد و تسلط نسبی به مسائل مرتبط داشته باشد. در خصوص حسابداری اموال نیز به همین صورت است، یعنی با داشتن اطلاعات کافی با توجه به نیاز شرکت‌­ها، از بازار کار بسیار خوبی برخودار است.

نتیجه گیری

حسابداری اموال را افراد می‌­توانند با مطالعه جزوه حسابداری اموال و انبار، شرکت در دوره آموزش حسابداری اموال و انبار فرا بگیرند، امروزه برای افزایش سرعت ثبت عملیات حسابداری و کاهش خطاهای انسانی شرکت‌­ها از نرم افزار اموال موجود در بازار استفاده می­‌کنند.

در مقاله‌ای که خواندید، تمامی مطالب مهم و ضروری حسابداری اموال را با جزئیات و نکات شرح دادیم تا بتوانید با درک کامل هم حسابداری اموال و هم با وظایف حسابدار اموال آشنا شوید. در انتها اگر سوالی دارید و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله وجود دارد، از طریق قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "چرا حسابداری اموال مهم و ضروری است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری اموال، یکی از شاخه­‌های پرکاربرد و ضروری رشته حسابداری در هر شرکت یا سازمانی برای کنترل هزینه و سود آن واحد اقتصادی است، این رشته از حسابداری به ثبت، پیگیری و مدیریت اموال و محاسبه استهلاک دارایی ثابت در هر شرکت یا سازمانی می­‌پردازد. برای انجام این عملیات فرد باید آموزش حسابداری اموال و انبار را دیده باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "دارایی های منقول، چه نوع دارایی هایی هستند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دارایی­ منقول، دارایی­‌هایی هستند که امکان نقل و انتقال آن­‌ها وجود دارد؛ بدون این که به مال یا محل قرار گیری آن دارایی آسیبی وارد شود. از جمله این اموال به ماشین آلات صنعتی، خودرو می­‌توان اشاره کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "دارایی های جاری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دارایی جاری، دارایی­‌هایی هستند که در کوتاه­‌ترین زمان ممکن به وجه نقد تبدیل می­‌شوند؛ از جمله این دارایی‌­ها به وجه نقد، سپرده­‌های بانکی کوتاه مدت، پیش پرداخت­‌ های مربوط به سالی جاری می‌­توان اشاره کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "روش های قیمت گذاری اموال کدام روش ها بودند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "روش فایفو، روش لایفو، روش میانگین و روش شناسایی ویژه" } },{ "@type": "Question", "name": "کدینگ حسابداری چه کاربردی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای جلوگیری از ایجاد بی نظمی در ثبت رویدادهای مربوط به عملیات موجود در شرکت، باید رویدادها را دسته ­بندی و سپس ثبت کرد، در حسابداری به این دسته­ بندی، کدینگ حسابداری می­‌گویند. با ایجاد کدینگ، ضمن یکپارچه سازی و استاندارد شدن عملیات های مالی، خطاهای انسانی کاهش پیدا کرده و سرعت عملیات مالی افزایش می­‌یابد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.