صدور صورتحساب الکترونیکی

اگر شما صاحب کسب و کاری باشید که از طریق آن کسب درآمد نمایید – و در نرم افزار حسابداری مالی ثبت می‌کنید – مشمول ارسال اظهارنامه عملکرد می شوید. بنابراین باید بدانید که اظهارنامه عملکرد چیست؟ تمام افراد حقیقی و حقوقی مشمول ارسال این اظهارنامه، باید در پایان هر سال مالی تا مدت زمان اعلام شده توسط اداره مالیات اظهارنامه عملکرد خود را تهیه و ارسال نمایند.

اظهارنامه عملکرد نشان دهنده نتایج فعالیت های تجاری و میزان سرمایه، سود، زیان، معافیت مالیاتی 1400 و سایر معافیتها، درآمد های مشمول مالیات و سایر اطلاعات شخصی و تجاری مرتبط با اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول در طول یک سال مالی می باشد.

در این مقاله به پرسش اظهارنامه عملکرد چیست؟ مشمولین تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد، مدارک مورد نیاز جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد، نحوه ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد ، 10 سوال مهم در زمینه اظهارنامه عملکرد و… می پردازیم.

خواندن مقاله اظهارنامه عملکرد چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
افراد حقیقی مشمول ارسال اظهارنامه عملکرد

افراد حقوقی مشمول ارسال اظهارنامه عملکرد

اظهارنامه عملکرد چیست؟

اغلب افراد می خواهند بدانند که نحوه ارسال اظهار نامه عملکرد به چه صورت می باشد و یا اصلا اظهارنامه عملکرد چیست؟

در تعریف اظهارنامه عملکرد می توان گفت، اظهار نامه عملکرد یک نوع اظهارنامه مالیاتی می باشد و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید در پایان هر دوره مالی پس از محاسبه کلیه سود و زیان های خود از طریق معاملات و رویداد های مالی در طول دوره مالی مورد نظر، 25 درصد از مبلغ سود خالص خود را به عنوان اظهار نامه عملکرد پرداخت نمایند.

اظهارنامه عملکرد چیست

محاسبه میزان سود و زیان در اظهارنامه عملکرد چیست؟

چه افرادی باید اظهارنامه عملکرد تهیه کنند؟

مشمولین تهیه اظهار نامه عملکرد به دو دسته افراد حقیقی و افراد حقوقی تقسیم می شوند. که هریک از این افراد به شرح زیر می باشند.

  • اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

مطابق ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، اشخاصی که برای خود کسب و کاری داشته و از طریق کسب و کار خود درآمد بدست می آوردند، مشمول تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و پرداخت مبلغ مالیات عملکرد اشخاص حقیقی می شوند. یکی از مواردی که در این راه میتواند کمک کننده باشد، نرم افزار اموال و دارائی ثابت است.

این اشخاص باید در تاریخی که اداره مالیات تعیین می نماید، اظهارنامه عملکرد خودرا برای یک سال مالی تهیه نمایند و آن را برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند تا علاوه بر خوش حسابی از مزایای معافیت مالیاتی 1400 برخوردار شوند.

مشمولین حقیقی ارسال اظهارنامه عملکرد، نهایتا تا تاریخ 31 خرداد ماه سال 99 فرصت دارند که اظهارنامه عملکرد سال 98 خود را برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند.

  • اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

مطابق ماده 110 قانون مالیات های مستقیم، افرادی که دارای شرکتی باشند که به نام آن ها ثبت شده است، موظف به تهیه و ارسال اظهارنامه اشخاص حقوقی و پرداخت مبلغ مالیات عملکرد اشخاص حقوقی می باشند. اشخاص حقوقی باید علاوه بر اظهارنامه مالیاتی عملکرد، مدارک ثبت شرکت خود را به همراه آخرین تغییرات و برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند. همچنین مشمولین باید ترازنامه سود و زیان خود را هم در اظهار نامه عملکرد قرار دهند.

مشمولین حقوقی ارسال اظهار نامه عملکرد، نهایتا تا تاریخ 31 تیرماه سال 99 فرصت دارند که اظهارنامه عملکرد خودرا برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. با توجه به قانون جدید سامانه مودیان، تمام اشخاص حقوقی و شرکت ها باید تمام فاکتورهای خود را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کنند و همچنین نسبت به بحث معافیت مالیاتی آگاه باشند.

مدارک مورد نیاز ارسال اظهارنامه عملکرد چیست؟

مدارک مورد نیاز برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد عبارتند از:

  • صورت ترازنامه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی گروه اول
  • صورت سود و زیان همراه با مبلغ نهایی درآمد و فروش های داخلی و خارجی
  • صورت گردش مالی کالا ها و مواد اولیه
  • صورت بهای تمام شده کالا ها و خدمات ارئه شده برای شرکت های تولیدی و خدماتی (بخوانید: سیستم حسابداری شرکت خدماتی)
  • صورت قرارداد ها به همراه بهای تمام شده پروژه، صورت وضعیت ها و تعادیل (برای شرکت های پیمانکاری می باشد.)
  • شماره ثبت پلمپ دفاتر قانونی (اگر مایل به داشتن اطلاعات بیشتر در حوزه پلمپ دفاتر قانونی هستید به مقاله گواهی پلمپ دفاتر مراجعه نمایید)
  • اعلام مالیات هایی که در طول سال با عناوین مختلف پردخت شده اند.(مالیات تکلیفی، مالیات بر ارزش افزوده و … )
  • اطلاعات مربوط به محل کسب و آدرس کامل محل کسب
مدارک مورد نیاز جهت ارسال اظهارنامه عملکرد

بررسی مدارک موجود جهت تهیه اظهارنامه عملکرد جزء شرح شغل حسابداری می باشد.

نحوه ارسال اظهارنامه عملکرد

نحوه ارسال اظهارنامه عملکرد برای اشخاص حقیقی و حقوقی تا حدودی یکسان می باشد و شخص باید مراحلی را طی نماید، که هریک از مراحل به شرح زیر می باشند.

  1. ابتدا باید با مراجعه به وب سایت طرح جامع مالیاتی (tax.gov.ir) نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی دانلود شود.
  2. در مرحله دوم باید نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی عملکرد نصب شود.
  3. در مرحله سوم پس از مطالعه راهنمای تکمیل اظهارنامه باید نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام وارد شود.
  4. در مرحله چهارم پس از ورود به بخش ارسال اظهار نامه عملکرد، باید سوالات صفحه 3 اظهارنامه پاسخ داده شده و اطلاعات موردنیاز درج شود.
  5. در مرحله پنجم باید اطلاعات حسابداري در اظهارنامه مالیاتی وارد شود.
  6. در مرحله ششم باید اطلاعات مربوط به صفحه ترازنامه وارد شود.
  7. در مرحله هفتم باید اطلاعات مربوط به صفحه سود و زیان اظهارنامه وارد شود.
  8. در مرحله هشتم باید ترازنامه بررسی شده و درصورتی که وجود مغایرت و اختلاف در ترازنامه، ترازنامه اصلاح گردد.(بررسی کامل ترازنامه)
  9. در مرحله نهم باید اطلاعات مربوط به صفحه محاسبه مالیات، تعیین مالیات ابرازی و درج اقلام معاف اشخاص مشمول مالیات وارد شود.
  10. در مرحله دهم باید اطلاعاتی که در صفحه آخر اظهار نامه عملکرد مبنی بر مسئولیت های تهیه اظهارنامه، مسئول مالی، حسابرس ها و بستن اظهارنامه قرار دارد، تکمیل شود.
  11. در مرحله یازدهم با مشاهده اظهار نامه عملکرد، باید اظهارنامه و مبلغ درآمد ثبت شده داری تطبیق با اظهارنامه ارزش افزوده وگزارشات فصلی باشد.
  12. در مرحله دوازدهم باید اظهارنامه ارسال شده و کد رهگیری دریافت شود.
  13. در مرحله سیزدهم باید نسخه چاپی اظهارنامه مالیاتی ارسال شده تهیه شود.
  14. در مرحله آخر نیز مدارک و اسناد اظهارنامه ارسال شده بایگانی شده و به اظهارنامه ارسال شده رسیدگی می شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد

حتما شما هم پس از یادگیری نحوه ارسال اظهارنامه عملکرد می خواهید بدانید که حداکثر تا چه زمانی باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را ارسال کنیم؟ سال مالی برای مودیان ارسال اظهارنامه پایان اسفند ماه در هر سال می باشد و مهلت تهیه و ارسال اظهارنامه برای مشمولین ارسال اظهارنامه، تا مدت زمان 4 ماه پس از پایان هر سال مالی، می باشد.

  • زمان ارسال این اظهارنامه برای مودیان حقیقی تا پایان 31 خرداد ماه می باشد و این افراد می توانند در مهلت مشخص شده، از طریق اینترنت اظهارنامه خودرا در سایت سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری نمایند.
  • زمان ارسال اظهارنامه برای مودیان حقوقی تا پایان 31 تیر ماه می باشد و این افراد می توانند در مهلت مشخص شده، از طریق اینترنت اظهارنامه عملکرد خودرا در سایت سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری نمایند.
مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد

اطلاعات مالی جهت تهیه اظهارنامه عملکرد چیست؟

جریمه عدم ارسال اظهارنامه عملکرد چیست؟

مطابق ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، جریمه عدم ارسال اظهارنامه به این صورت می باشد، که اگر مودیان در مدت زمان تعیین شده اظهارنامه عملکرد خودرا ارسال نکنند، باید به میزان 30% از مبلغ مالیاتی که موظف به پرداخت آن هستند را به عنوان جریمه پرداخت نمایند. جریمه ای که برای عدم ارائه اظهارنامه تعیین می شود به هیچ وجه قابل بخشش نبوده و مودیانی که جریمه می شوند، حتما باید جریمه خود را پرداخت نمایند. البته شرکت هایی که از نرم افزار حسابداری چند شرکتی استفاده می‌کنند در این مرحله کار ساده تری خواهند داشت و با چنین مواردی مواجه نخواهند شد.

نکته مهم

اگر یک مودی برای یک مدت موقت و یا برای همیشه از پرداخت مالیات عملکرد معاف شده باشد، باز هم باید به منظور شفاف سازی معاملات خود در مهلت تعیین شده اظهارنامه عملکرد خود را ارسال نماید، درصورتی که مودی از ارسال اظهارنامه امتناع نماید، جریمه می شود.

10 سوال مهم اظهارنامه عمکرد چیست؟

حال که متوجه شدید اظهارنامه عملکرد چیست احتمالا تا این بخش هنوز پرسش های زیادی در ذهن شما برای ارسال اظهارنامه عملکرد ایجاد شده است، بنابراین ما در ادامه به بررسی 10 پرسش مهم و کاربردی این حوزه می پردازیم.

مزایای ارسال به موقع اظهارنامه عملکرد چیست؟

اگر شما هم می خواهید بدانید که پاداش ارائه به موقع اظهارنامه عملکرد چیست؟ باید بدانید مودیانی که به صورت سه سال پشت سر هم، در تاریخ مشخص شده اظهارنامه خود را ارسال نمایند و مبلغ آن را هم پرداخت نمایند، در پایان سال سوم به میزان 5% درصد از مالیات های سه سال قبل خود را به عنوان پاداش یا جایزه ارائه به موقع اظهارنامه دریافت خواهند نمود.

مزایای ارسال اظهارنامه عملکرد

مزایای ارسال اظهارنامه عملکرد چیست

چرا افراد معاف از مالیات عملکرد، باید هرساله اظهارنامه عملکرد خود را ارسال نمایند؟

زیرا با ارسال اظهارنامه عملکرد معاملات افرادی که معاف از مالیات عملکرد هستند، شفاف سازی شده و همچنین از انجام کار های غیر قانونی و پول شویی جلوگیری می شود.

اظهارنامه عملکرد چند وقت پس از ارسال بررسی می شود؟

شاید برای شما هم سوال باشد که اصلا این اظهارنامه چگونه رسیدگی می شود؟ نحوه رسیدگی به اظهارنامه به این صورت می باشد، که پس از ارسال اظهارنامه توسط مودیان، ممیزان مالیاتی تا مدت زمان یک سال زمان دارند که اظهارنامه مورد نظر را بررسی نمایند. پس از این که اظهارنامه به صورت دقیق بررسی شد، ممیزان مالیات تعلق گرفته به مودیان را اعلام می نمایند.

آیا امکان اصلاح اظهارنامه عملکرد وجود دارد؟

بله. اگر اشتباه در اظهارنامه عملکرد وجود داشته باشد، مودی می تواند تا مدت زمان یک ماه پس از ارسال اظهارنامه، اشتباهاتی که در ثبت اظهارنامه رخ داده است را اصلاح نماید. اگر ممیز مالیاتی در اظهارنامه اشتباه پیدا نماید، مودی مشمول علی الراس می شود.

آیا امکان اعتراض به مبلغ اظهارنامه عملکرد وجود دارد؟

بله، پس از اعلام مبلغ مالیات بر عملکرد توسط ممیز مالیاتی، مودی می تواند به مالیات تعیین شده اعتراض نماید.

مهلت پرداخت مبلغ اظهارنامه عملکرد، تا چه زمانی می باشد؟

مودی باید حداکثر تا مدت زمان سه ماه پس از اعلام مبلغ مالیات بر عملکرد توسط ممیز مالیاتی، مبلغ مالیات متعلق به خود را پرداخت نماید.

مهلت پرداخت اظهارنامه عملکرد

مهلت پرداخت در اظهارنامه عملکرد چیست

مالیات علی الراس در اظهارنامه عملکرد چست؟

اگر مدارک و اسنادی که مودی در هنگام ارسال اظهارنامه عملکرد ارائه می دهد دارای نقص باشد و یا مطابق قوانین و آیین نامه های مربوطه تنظیم نشده باشد، توسط دفاتر مالیاتی قبول نمی شود و ممیز مالیاتی با توجه به معیار ها و قوانین مالیاتی مالیات واحد تجاری مورد نظر را تعیین می نماید. به این نوع روش  محاسبه مالیات عملکرد، رسیدگی از طریق علی الراس گفته می شود.

مشاغل گروه اول در ارسال اظهارنامه عملکرد، چه افرادی می باشند؟

مشاغل گروه اول خود دارای چند دسته می باشند. دسته اول مشاغلی می باشند که میزان کل فروش آن ها بیشتر از 30 میلیارد ریال شده باشد یا 10 برابر درآمد مشمول مالیات آن ها بیشتر از 30 میلیارد ریال شده باشد.

دسته دوم مشاغلی می باشند که دارای کارت بازرگانی هستند و جزء صادرکنندگان و وارد کنندگان می باشند.

دسته سوم شامل افرادی می باشد که دارای کارخانه، هتل، بیمارستان، زایشگاه، کلینیک تخصصی، صرافی، فروشگاه زنجیره ای و معدن هستند.

افرادی که دارای شریک می باشند، چگونه باید اظهارنامه عملکرد خود را ارسال نمایند؟

نحوه ارسال اظهارنامه عملکرد برای افرادی که در کسب و کار خود دارای شریک هستند، بدین طریق می باشد که تمام شرکا باید به صورت جداگانه اظهارنامه تهیه و ارسال کنند.

نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی به چه صورت می باشد؟

 

شرح نرخ مالیات بر درآمد نرخ مالیات بردرآمد
نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مطابق ماده 105 25% سود مشمول مالیات
نرخ مالیات بر درآمد شرکت های بورسی ماده 143 22.5% سود مشمول مالیات
نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی دارای بیش از 20% سهام شناور آزاد مطابق ماده 143 20% سود مشمول مالیات
نرخ مالیات بر درآمد شرکت های فرابورس مطابق ماده 143 23.75% سود مشمول مالیات
نرخ مالیات بر درآمد شرکت های تعاونی متعارف و سهامی عام مطابق تبصره 6 ماده 105 18.75% سود مشمول مالیات
نرخ مالیات بر درآمد سود حاصل از فروش کالا در بورس کالا 22.5% سود مشمول مالیات
نرخ مالیات بر درآمد شرکت های موضوع ماده 132 ق م م باتوجه به درآمد ابرازی 0

نکته: لازم به ذکر می باشد که شرکت های تعاونی دانش آموزی، کارمندی، کشاورزی، عشایری، صیادی و کارگری از پرداخت مالیات عملکرد معاف می باشند.

نتیجه گیری

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید در پایان هر دوره مالی پس از محاسبه کلیه سود و زیان های خود از طریق معاملات و رویداد های مالی در طول دوره مالی مورد نظر، 25 درصد از مبلغ سود خالص خود را به عنوان اظهارنامه عملکرد پرداخت نمایند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد حداکثر تا 4 ماه پس از پایان هر سال مالی می باشد و درصورتی که مودی تا مدت زمان مشخص شده اظهارنامه را ارسال ننماید، جریمه خواهد شد. نحوه ارسال اظهار نامه عملکرد نیز به صورت آنلاین و از طریق سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

در انتها امیدواریم این مطالب راه گشا بوده و شما عزیزان، با انتشار آن برای علاقه‌مندان این عرصه در بالا بردن اطلاعات عمومی افراد سهمی داشته باشید. در ادامه اگر نظری در مورد مطالب ذکرشده داشته و یا می‌خواهید قسمتی از آن را تکمیل نمایید. با درج نظر خود ما را همراهی کنید. 

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "اظهارنامه عملکرد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اظهارنامه عملکرد یک نوع اظهارنامه مالیاتی می باشد و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید در پایان هر دوره مالی پس از محاسبه کلیه سود و زیان های خود از طریق معاملات و رویداد های مالی در طول دوره مالی مورد نظر، 25 درصد از مبلغ سود خالص خود را به عنوان اظهارنامه عملکرد پرداخت نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "چه افرادی باید اظهارنامه عملکرد تهیه کنند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مشمولین تهیه اظهارنامه عملکرد به دو دسته افراد حقیقی و افراد حقوقی تقسیم می شوند. افراد حقیقی شامل کسانی می شوند که دارای یک کسب و کار بوده و از طریق این کسب و کار درآمد کسب می نمایند. افراد حقوقی شامل کسانی می شوند شرکتی به نام آن ها ثبت شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "مهلت پرداخت مبلغ اظهارنامه عملکرد، تا چه زمانی می باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مودی باید حداکثر تا مدت زمان سه ماه پس از اعلام مبلغ مالیات توسط ممیز، مبلغ مالیات متعلق به خود را پرداخت نماید." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.