صدور صورتحساب الکترونیکی

شاخه های حسابداری به دلیل گسترده بودن علم حسابداری، از تنوع بالایی برخوردار است. علاقه‌مندان به تحصیل در گرایش‌ های حسابداری باید در مورد هر گرایش اطلاعات لازم را داشته باشند و آینده شغلی و هدف از تحصیل در شاخه حسابداری مربوطه را بدانند.

در این مقاله سعی داریم ضمن معرفی زیرشاخه های حسابداری، به بررسی جزئیات مربوط به هر یک از رشته های دانشگاهی حسابداری بپردازیم. همچنین زیر شاخه های رشته حسابداری در مقاطع دانشگاهی اعم از کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا را معرفی خواهیم کرد. در پایان در مورد آینده شغلی و بازار کار و میزان درآمد شاخه های مختلف حسابداری صحبت می‌کنیم. این نکته را فراموش نکنید که برای تصدی این شغل در بازار کار باید بدانید رزومه چیست؟ تا بتوانید به صورت حرفه ای توانمندی های خود را در هر شاخه از این رشته برای کارفرما ذکر کنید. با ما همراه باشید.

خواندن مقاله شاخه های حسابداری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

حسابداری چیست؟

حسابداری (Accounting) به‌عنوان زبان مادری کسب و کار، به معنای ثبت معاملات و اسناد مالی مربوط به تجارت است. به بیان دیگر زبان مشترک کسب‌وکارها برای تجزیه‌ و تحلیل گزارش‌های مالی و شرایط اقتصادی، حسابداری است.

درواقع حسابداری به اندازه گیری و پردازش اطلاعات مالی شرکتها پرداخته و به زبان تجارت نیز نامیده می شود. اندازه گیری نتایج فعالیت های اقتصادی سازمان و ارائه نتایج به سرمایه گذاران و مدیران ازجمله کارهایی می باشد، که توسط مجموعه حسابداری انجام می شود.

حسابداری از گذشته تا امروز

در بررسی تاریخ حسابداری در جهان، قدمت این علم به هزاران سال می‌رسد. به‌طوری‌که کارهایی مثل نوشتن، شمارش اعداد و حسابرسی در تمدن‌های بین‌النهرین مشاهده شده است. در ایران قدمت علم حسابداری به دوران سلجوقی برمی‌گردد که ثبت‌اسناد و نگهداری آن‌ها نیز در این دوران وجود داشته است.

خوارزمی دانشمند پرآوازه ایرانی، در کتاب “جبر و مقابله” برای اولین‌بار در مورد مفهوم صفر، شیوه‌های نگارش نشانه‌ای اعداد و شمارش توضیحاتی داده است که این کتاب مبنای سیستم ده‌دهی کنونی می باشد که توسط فیبوناچی توسعه داده شد.

حسابداری سنتی و مدرن

اگر بخواهیم حسابداری سنتی و مدرن را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که حسابداری سنتی نیاز به سخت‌افزارهای فیزیکی و نرم‌افزارهای سنتی برای دسترسی و ذخیره اطلاعات دارد، درصورتی‌که حسابداری مدرن که با توسعه نرم‌افزارهای ابری شکل گرفته است از محیط ابری برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند.

این ویژگی نرم‌افزارهای ابری باعث می‌شود امکان دسترسی به اطلاعات حسابداری در هر زمان و هر مکان فراهم باشد. در حالی که در مورد حسابداری سنتی این‌گونه نیست.

ردیف حسابداری سنتی حسابداری مدرن
1 نیاز به سخت‌افزارهای فیزیکی و نرم افزار های سنتی برای دسترسی و ذخیره اطلاعات استفاده از محیط ابری برای ذخیره اطلاعات
2 عدم امکان دسترسی به اطلاعات حسابداری در تمام مکان ها و زمان ها امکان دسترسی به اطلاعات حسابداری در هر زمان و هر مکان

حسابداری مناسب چه کسانی است؟

چون حسابداری زبان اعداد است و همه گزارش‌های و بیان وضعیت مالی شرکت باید به زبان اعداد بیان گردد بنابراین حسابداری مناسب افرادی می باشد که علاوه بر تسلط به زبان و اصول نگارش فارسی، باید رابطه خوبی با اعداد داشته و با تجزیه‌وتحلیل عددی، کلیه گزارش‌های مالی شرکت را به‌صورت عددی بیان کنند.

به بیان دیگر افرادی که به علم ریاضیات و محاسبات علاقه‌مند باشند می‌توانند در رشته حسابداری موفق عمل کنند. البته نوشتن یک رزومه کاری موفق در این زمینه را فراموش نکنید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

حسابداری در کدام رشته است؟

در پاسخ به این سؤال که حسابداری در کدام رشته است و یا جز کدام شاخه است؟ باید گفت که رشته حسابداری به دلیل اهمیت فراوان از هر سه شاخه تحصیلی دبیرستان یعنی ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی قابل تحصیل در دانشگاه است. همچنین افرادی که در دوره دبیرستان در شاخه کاردانش تحصیل می کنند می توانند در دوره دبیرستان هم در رشته حسابداری تحصیل کنند. حسابداری در شاخه کاردانش در زمینه خدمات، گروه بازرگانی و امور اداری می باشد.

دوره های حسابداری خارج از دوران مدرسه نیز به بسیاری از افراد در زمینه یادگیری حسابداری کمک می‌کند. افرادی هم که اصلا در زمینه حسابداری تحصیل نکرده اند اما به این حوزه علاقه دارند، می‌توانند برای یادگیری حسابداری از دوره آشنایی با حسابداری شروع کنند.

شاخه های حسابداری چیست؟

در پاسخ به پرسش شاخه های حسابداری چیست؟ باید بگوییم که، رشته های دانشگاهی حسابداری با توجه به نیاز هر کسب و کار متفاوت است. شاخه‌ های رشته حسابداری در دانشگاه نیز متفاوت است. همچنین اگر کسی قصد ادامه تحصیل در این رشته را داشته باشد گرایش‌ های حسابداری در مقاطع ارشد و دکتری نیز با کارشناسی تفاوت دارد.

معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته حسابداری

گرایش های حسابداری عبارتند از:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری هزینه
  • حسابداری صنعتی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابرسی

در بخش بعدی به توضیح هر یک از زیر شاخه های رشته حسابداری می‌پردازیم.

حسابداری مالی

حسابداری مالی (Financial Accounting) یا حسابداری گزارشگری از اصلی‌ترین رشته های دانشگاهی حسابداری است. هدف حسابداری مالی نگارش و تنظیم صورت‌های مالی در برنامه مالی به عنوان یکی از بخش های نرم افزار حسابداری ابری است. گزارش‌های و داده‌هایی که از طریق حسابداری مالی برای تأمین نیازهای مختلف درون و برون‌سازمانی ارائه می‌شود به تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری، انعقاد قرارداد و کلیه گردش‌های مالی شرکت کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر می باشد که بانک‌ها از اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان از گزارش‌های واحد حسابداری مالی هستند به‌طوری‌که اعتبارات و بستانکاری‌ها با درنظرگرفتن صورت‌های مالی لحاظ می‌شود. پس هرآن چیزی که در قالب تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و ثبت دفاتر رخ می‌دهد در زیرشاخه حسابداری مالی است.

حسابداری مدیریت

از دیگر رشته های دانشگاهی حسابداری گرایش حسابداری مدیریت (Managerial Accounting) است. ارائه گزارشاتی نظیر ارائه قیمت تمام شده محصول، هزینه‌ها و قیمت فروش خدمات و برآورد میزان تولید در زیر شاخه حسابداری مدیریت انجام می‌شود. از دیگر اقدامات شاخه حسابداری مدیریت بررسی ظرفیت تولید تجهیزات و منابع است.

حسابداری مدیریت در شاخه های حسابداری

حسابداری مدیریت در شاخه های حسابداری

لازم به ذکر است که هدف شاخه حسابداری مدیریتی، افزایش توان مدیران در تصمیم‌گیری‌های مالی و تعیین استراتژی‌های اقتصادی برای شرکت‌ها است. افراد تحصیل‌کرده در زیرشاخه حسابداری مدیریت به‌عنوان مدیرعامل، عضو هیئت‌مدیره و یا مشاور در کنار مدیران ارشد شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند. اگر می خواهید بیشتر با رشته حسابداری اشنا شوید، مقاله حسابداری یعنی چه را مطالعه کنید.

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی (Governmental Accounting) از دیگر رشته های دانشگاهی حسابداری است، که وظیفه کنترل هزینه‌های دولتی را برعهده دارد. تربیت حسابداران دولتی که توانایی تفکیک و مدیریت هزینه‌ها را در سطوح مختلف اقتصادی دولتی دارند می‌تواند مخارج دولتی را مدیریت کند. به طور مثال دولت برای ارائه بودجه هرسال به مجلس نیاز به مشاوران و حسابداران دولتی دارد.

حسابداری دولتی از شاخه های حسابداری می باشد، که میزان هزینه و درآمد دولت‌ها را پیش‌بینی و کنترل می‌کند؛ بنابراین گرایش حسابداری دولتی، مشاوران و متخصصانی را تربیت می‌کند که بتوانند مخارج دولتی را کنترل و مدیریت کنند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره این شاخه از حسابداری حتما مقاله حسابداری دولتی را مطالعه کنید.

حسابداری هزینه (بهای تمام شده)

حسابداری هزینه (Cost Accounting) از دیگر رشته های دانشگاهی حسابداری است، که هزینه محصول و خدمات را ارزیابی می‌کند. بهای تمام شده محصول با درنظرگرفتن همه عوامل دخیل در تولید خواهد بود. همچنین هزینه‌ها از لحاظ ساختاری و عوامل اداری نیز بررسی می‌شود.

لازم به ذکر می باشد که مهم‌ترین هدف حسابداری هزینه کمک به واحد مدیریت در تعیین بها و کنترل هزینه‌های تولید است. حسابداری هزینه هرگونه ضایعات، نشت و کمبود را نیز در طی مراحل تولید و بازاریابی نشان می‌دهد. جالب است بدانید که ماهیت هزینه در حسابداری از نوع بدهکار می باشد.

حسابداری صنعتی

از دیگر رشته های دانشگاهی حسابداری که امروزه در کشورهای درحال‌توسعه طرفداران بسیاری دارد و نیز آینده شغلی خوبی را پیش رو خواهد داشت شاخه حسابداری صنعتی (Industrial Accounting) است. حسابداری صنعتی از دوران انقلاب صنعتی اروپا برای تعیین قیمت تمام شده محصول به کار گرفته شد.

حسابداری صنعتی در شاخه های حسابداری

حسابداری صنعتی در شاخه های حسابداری

اصلی‌ترین هدف حسابداری صنعتی تخمین و برآورد بهای فروش بر مبنای هزینه تمام شده و عوامل بخش تولید است؛ بنابراین می‌توان گفت که حسابداری صنعتی با حسابداری هزینه در ارتباط است.

امروزه علت استقبال از شاخه حسابداری صنعتی بخصوص در کشورهای درحال‌توسعه این است که این کشورها هنوز به احداث واحدهای صنعتی نیازمند هستند و اگر این واحدها احداث و افزایش یابد طبیعتاً افراد تحصیل‌کرده در این زیر شاخه حسابداری، شانس بیشتری برای استخدام خواهند داشت.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی (Tax Accounting) از دیگر رشته های دانشگاهی حسابداری است که کلیه امور مالیاتی شامل تنظیم اظهار نامه‌ مالیاتی را برعهده دارد. محاسبه میزان مالیات‌ بر درآمد بر اساس قوانین و مقررات از دیگر وظایف شاخه حسابداری مالیاتی است که نیاز به مدیریت دقیق دارد. اگر علاقمند به یادگیری مباحث بیشتر در حوزه مالیات بر درآمد هستید به مقاله مالیات بر درامد مراجعه نمایید.

کسانی که در شاخه حسابداری مالیاتی استخدام می‌شوند می‌توانند در به‌حداقل‌رساندن پرداخت مالیات، تهیه صورت‌های مالی برای گزارش‌های مالیاتی، مشاوره در زمینه تأثیر مالیات بر کسب‌وکار و راهکارهای کاهش مالیات و استفاده از سقف معافیت مالیاتی مشاغل به شرکت کمک کنند. لازم به ذکر می باشد که قوانین مالیاتی در هر کشور متفاوت از کشور دیگر است بنابراین حسابداران مالیاتی باید به کلیه قوانین مالیاتی کشور خودآگاه باشند.

حسابرسی از شاخه های حسابداری

یکی دیگر از شاخه های حسابداری علم حسابرسی (Auditing) است که از مهم‌ترین شاخه های حسابداری محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که انواع حسابرسی هم در نوع خود جز شغل های مهم محصوب میشود. هم حسابرسانی که امور حسابرسی را انجام می‌دهند هم می‌توانند داخلی و هم خارجی باشند. به این معنی که حسابرسان داخلی معمولاً از حسابداران شرکت هستند و حسابرسان خارجی به‌صورت مستقل از سوی مؤسسات حسابرسی برای انجام امور حسابرسی به شرکت فراخوانده می‌شوند.

حسابرسی از شاخه های حسابداری

حسابرسی مهم ترین شاخه حسابداری است.

وظیفه شاخه حسابرسی ارزیابی صورت‌های مالی شرکت می باشد، که در نهایت، مطابقت گزارش‌های مالی با قوانین حسابرسی و مالیاتی توسط حسابرسان تأیید یا رد شده و گزارش آن به مدیریت شرکت ارائه می‌شود. حسابرسان داخلی نیز ارزیابی می‌کنند که آیا سیاست‌های مدیریت در شرکت اجرا شده است و یا فعالیت کارکنان با اهداف تجاری شرکت هم سو بوده است یا خیر. برای آشنایی بیشتر با مبحث حسابرسی، مقاله حسابرسی را ازدست ندهید.

دیگر انواع گرایش های رشته حسابداری

علاوه بر شاخه های حسابداری که در بخش‌های قبل ذکر شد انواع دیگر گرایش‌ های حسابداری نیز وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حسابداری فروشگاهی

موجودی اجناس، کنترل حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، چک‌ها و رسیدها و … از اقداماتی است که در شاخه حسابداری فروشگاهی (Store Accounting) مورد بررسی قرار می‌گیرد. سرعت و دقت در محاسبه بدون معطل گذاشتن مشتری، از جمله اهداف گرایش های حسابداری فروشگاهی است. لازم بذکر است، برای یکسان سازی سررسید چک ها در فروشگاه ها از راس گیری چک استفاده می‌شود، اگر علاقمند به یادگیری مباحث راس گیری چک ها هستید به مقاله راس گیری مراجعه نمایید.

حسابداری صندوق

حسابداری صندوق (Fund Accounting) از دیگر گرایش های حسابداری است که مربوط به اشخاص غیرانتفاعی مانند دولت‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی می باشد، که معمولاً منابع مالی کمی دارند. حسابداری صندوق برای دستیابی به سود نیست بلکه وسیله‌ای جهت دستیابی به اهداف شرکت مادر است.

نکته:

در شاخه حسابداری صندوق، مقادیر وجود عمومی و ویژه از یکدیگر متمایز می‌شوند چراکه صندوق عمومی برای فعالیت‌های روزانه مانند پرداخت دستمزد است در حالی که صندوق وجوه ویژه برای تعهدات خاص مانند میزبانی یک رویداد به کار می‌رود.

حسابداری قانونی

حسابداری قانونی (Forensic Accounting) یا حسابداری پزشکی قانونی شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات و حساب‌های یک شرکت برای استفاده در دادگاه است. این علم ترکیب علوم حسابداری، حسابرسی و تحقیقات است. یعنی کلیه دعاوی دادگاهی، تحقیق و حل و فصل اختلافات در حوزه حسابداری پزشکی قانونی است. از جمله مواردی که در شاخه حسابداری قانونی مورد برسی قرار می‌گیرد عبارتند از:

  • کمیت خسارت در موارد اختلاس
  • کلاهبرداری و جعل حساب
  • بیمه شخصی
  • آسیب
  • مشاجره در کسب‌وکارها
  • طلاق و درگیری زناشویی
  • مضرات محیط‌زیست
  • جرایم سایبری

حسابداری اجتماعی

شاخه حسابداری اجتماعی تأثیر سازمان بر جامعه و محیط را مورد بررسی قرار می‌دهد. یعنی تأثیرات اجتماعی و محیط زیستی بر فعالیت‌های حسابداری سازمان ارزیابی می‌شود. در این شاخه از علم حسابداری، هزینه و مزایایی که فعالیت‌های اجتماعی یک سازمان دارد مشخص می‌شود. در واقع حسابداری اجتماعی عملکرد یک شرکت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی را ارزیابی می‌کند.

حسابداری بودجه ای

در شاخه حسابداری بودجه ای (Budget accounting) که از زیرشاخه های حسابداری محسوب می‌شود تنظیم بودجه با توجه به نتایج فعالیت‌های مالی انجام می‌گیرد. در حسابداری بودجه ‌ای عملیات مالی سال آینده پیش بینی شده و نتایج واقعی عملیات مالی ارزیابی می‌شود.

زیر شاخه های رشته حسابداری در مقاطع دانشگاهی

رشته حسابداری به دلیل گستردگی حوزه فعالیت در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار، دارای مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه است. کسانی که به دنبال ارتقا شغلی و تحصیلی باشند باید علاوه بر تحصیل رشته حسابداری در مقطع کاردانی و کارشناسی، مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز بگذرانند. در ادامه در مورد زیر شاخه های رشته حسابداری در دانشگاه صحبت می‌کنیم.

شاخه های حسابداری در مقطع کاردانی

حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری دولتی، مالیاتی و حسابرسی جزء شاخه های حسابداری در پایه مقطع کاردانی محسوب می‌شود که البته با تحصیل در مقاطع بالاتر می‌توان به سمت‌های بالاتری در این رشته دست‌یافت.

شاخه های حسابداری در مقطع کارشناسی

شاخه های حسابداری در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری صنعتی
  • حسابرسی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری منابع انسانی

شاخه های حسابداری در مقطع ارشد

گرایش های حسابداری در ارشد همان گرایش های حسابداری در مقطع کارشناسی است. یعنی حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت و حسابداری منابع انسانی است.

شاخه های حسابداری در مقطع دکتری

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای گرایش های حسابداری فراهم است. شاخه های حسابداری در مقطع دکتری نیز همانند گرایش های حسابداری مقطع ارشد است که در بخش قبلی به آن اشاره شد.

کدامیک از شاخه های حسابداری بهتر است؟

بعد از همه این توضیحات شاید برایتان سؤال باشد که کدام شاخه حسابداری بهتر است؟ اینکه کدام یک از گرایش های حسابداری بهتر است به هدف شما از تحصیل در این رشته برمی‌گردد.

رشته حسابداری به دلیل گستردگی و زیرشاخه های متنوعی که دارد بازار کار گسترده‌ای نیز پیشروی فارغ‌التحصیلان خود خواهد داشت؛ بنابراین هر یک از شاخه های حسابداری جایگاه ویژه خود را دارد و نمی‌توان گفت کدام یک از گرایش های حسابداری بهتر است یا بهترین شاخه حسابداری کدام است.

آینده شغلی شاخه های حسابداری

آینده شغلی شاخه های حسابداری با توجه به گستردگی و تنوع شاخه های حسابداری روشن است. در واقع می‌توان به‌صراحت گفت که رشته حسابداری بازار کار بهتری نسبت به رشته‌های دیگر دارد چراکه کل دنیای کسب و کار با گردش مالی و چول سر و کار دارد و برای مدیریت آن نیاز به حسابداران متخصص است.

آینده شغلی شاخه های حسابداری

آینده روشن شاخه های حسابداری

از طرفی باید توجه داشت که نیاز بیشتر در محیط کسب و کار، افراد را به تحصیل در این رشته ترغیب می‌کند و در نتیجه ممکن است بازار کار اشباع شود.

شرایط بازار کار رشته حسابداری و مالی چگونه است؟

فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار فراوان است و می‌تواند از کمترین رتبه تا بالاترین رتبه شغلی را در برگیرد. از استخدام شرکت نرم افزاری برای استخدام یک حسابدار خبره گرفته تا مابقی شرکت‌ها، برای نظم بخشیدن به کسب و کار خود به یک حسابدار خبره نیاز دارند. می‌توان گفت تعداد فارغ‌التحصیل بیکار در رشته حسابداری به‌مراتب کمتر از رشته‌های دیگر است چون هر کسب‌وکاری چه کوچک و چه بزرگ نیاز به حسابدار دارد. شما می توانید با مطالعه مقاله شرح شغل حسابداری اطلاعات بیشتری درباره وظایف حسابدار کسب کنید.

از جمله بازار کار شاخه های مختلف حسابداری در جدول زیر ارائه شده است:

ردیف شاخه‌ های حسابداری بازار کار
1 حسابداری مالی شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی
2 حسابداری صنعتی واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی
3 حسابداری دولتی سازمان‌ها و ادارات دولتی
4 حسابداری مالیاتی ادارات دارایی
5 حسابداری بیمه مؤسسات بیمه
6 حسابداری بانکی شعب و سرپرستی بانک

آینده حرفه حسابداری در بخش عمومی با روش تحلیل سناریو

نظر پژوهشگران علم حسابداری در مورد آینده حرفه حسابداری در بخش عمومی از لحاظ چالش‌ها، مهارت‌ها و مسئولیت‌های حسابداران این می باشد که پیشران قوانین، اصلی‌ترین نقش را در آینده حرفه حسابداری ایفا خواهد کرد.

نقش مؤثر این عامل باعث افزایش ریسک‌های قانونی و مسئولیت حرفه‌ای حسابداران شده و همچنین گرایش به جذب متخصصان عمومی که به فضای نرم‌افزارهای حسابداری مدرن مسلط باشند را بیشتر خواهد کرد.

پرسش و پاسخ مهم حسابداری

در این بخش چند پرسش و پاسخ مهم حسابداری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حسابداری مالی و حسابداری مدیریت چه تفاوتی دارند؟

علی‌رغم شباهت‌ها، حسابداری مدیریت و حسابداری مالی نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. حسابداری مدیریت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی برای کاهش هزینه و افزایش سود دخالت دارد درحالی‌که حسابداری مالی با سهام‌دار، طلبکار و مؤسسات مالی سروکار دارد و وضعیت مالی شرکت را تعیین می‌کند. لازم به ذکر است که سوابق حسابداری مدیریت علنی نمی‌شود.

تفاوت شاخه های حسابداری

تفاوت شاخه های حسابداری

تفاوت حسابداری هزینه و حسابداری مدیریت چیست؟

با وجود شباهت بسیاری از افراد حسابداری مدیریت را با حسابداری هزینه اشتباه می‌گیرند، گرچه این دو عملکرد چند تابع هم‌پوشانی دارند، اما آنها دوشاخه کاملاً جداگانه حسابداری هستند.

حسابداری هزینه‌بر تولید اطلاعات برای کنترل عملیات برای به حداکثر رساندن سود و بهبود کارایی فرایندهای تجاری متمرکز شده است، به همین دلیل به آن حسابداری کنترل نیز گفته می‌شود. حسابداری هزینه شامل ضبط، طبقه‌بندی و جمع‌بندی داده‌های هزینه‌ای از طریق یک رویکرد کاملاً کمی است.

درآمد شاخه های مختلف رشته حسابداری چقدر است؟

بر اساس گزارش‌های حقوق اداره کار و حقوق دریافتی حسابداران در سال 99، درآمد شاخه های مختلف رشته حسابداری طبق جدول زیر تخمین زده شده است:

سمت شرایط درآمد
حسابدار تمام‌وقت تهران 3/000/000 تومان
حداقل حقوق دریافتی 2/500/000 تومان
حداکثر حقوق دریافتی 7/000/000 تومان
سرپرست حسابداری تمام‌وقت تهران 7/000/000 تومان
حداقل حقوق دریافتی 3/500/000 تومان
حداکثر حقوق دریافتی 15/000/000 تومان
مدیریت حسابداری تمام‌وقت تهران 13/000/000 تومان
حداقل حقوق دریافتی 6/500/000 تومان
حداکثر حقوق دریافتی 20/000/000 تومان

نتیجه گیری

علم حسابداری زبان مادری دنیای تجارت است که با گردش پول سر و کار دارد. شاخه های حسابداری بسیار متنوع است از حسابداری مالی گرفته تا مدیریتی و … که هر یک در حوزه تخصصی خود کارآمد است. با تحصیل در مقاطع بالاتر رشته حسابداری می‌توانید به سمت‌های بالاتر شغلی از جمله مدیریت، سرپرستی و … دست یابید که در نهایت بر میزان درآمد شما تأثیر خواهد گذاشت.

برای تحصیل در هر یک از شاخه های حسابداری یا رشته های دانشگاهی حسابداری آینده شغلی آن را در نظر بگیرید و میزان درآمد احتمالی خود را پیش‌بینی کنید. مطمئن باشید که اگر فارغ‌التحصیل هر یک از شاخه های حسابداری باشید نسبت به سایر دانشگاهیان موقعیت‌های شغلی بیشتری خواهید داشت، چراکه هر کسب‌وکاری چه کوچک و چه بزرگ نیاز به حسابدار دارد. نظرات خود را در زمینه مقاله شاخه های حسابداری چیست؟ با ما در میان بگذارید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "حسابداری جز کدام شاخه تحصیلی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در پاسخ به این سؤال که حسابداری جز کدام شاخه است؟ باید گفت که رشته حسابداری به دلیل اهمیت فراوان از هر سه شاخه تحصیلی دبیرستان یعنی ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی قابل تحصیل در دانشگاه است." } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداری مالی و حسابداری مدیریت چه تفاوتی دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری مدیریت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی برای کاهش هزینه و افزایش سود دخالت دارد درحالی‌که حسابداری مالی با سهام‌دار، طلبکار و مؤسسات مالی سروکار دارد و وضعیت مالی شرکت را تعیین می‌کند. لازم به ذکر است که سوابق حسابداری مدیریت علنی نمی‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت حسابداری هزینه و حسابداری مدیریت چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری هزینه‌بر تولید اطلاعات برای کنترل عملیات برای به حداکثر رساندن سود و بهبود کارایی فرایندهای تجاری متمرکز شده است، به همین دلیل به آن حسابداری کنترل نیز گفته می‌شود. حسابداری هزینه شامل ضبط، طبقه‌بندی و جمع‌بندی داده‌های هزینه‌ای از طریق یک رویکرد کاملاً کمی است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.