صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا تا به حال راهی برای کاهش هزینه‏‌های کسب و کار خود پیدا کرده‌اید؟ انواع هزینه در حسابداری و تفکیک آن‏‌ها اهمیت بسزایی دارد چون با شناخت دقیق و کافی از هزینه‏‌ها می‏‌توان برنامه مالی و سازوکارهایی برای کنترل یا کاهش آن‌‏ها و پیشرفت کسب و کار طراحی کرد. در دوره حسابداری این مبحث به صورت مفصل توضیح داده می‌شود.

در مقاله پیش رو قصد داریم درباره گروه‌‏بندی هزینه‏‌ها در ثبت حسابداری و شناخت دقیق آن‌‏ها برای پیش ‏بینی و برنامه ‏ریزی بهتر در کسب و کار توضیح دهیم. اگر در بخش هزینه‌ها و شناسایی آن‌ها مشکل دارید مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مقاله انواع هزینه در حسابداری به چه کسانی پیشنهاد شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری

هزینه چیست؟

در حسابداری مقدماتی شرح داده شد که هزینه‌‏ها در واقع مخارجی هستند که برای رسیدن به درآمد در فعالیت‏‌های اقتصادی (خدمات، بازرگانی و تجارت) به یک مجموعه کسب و کار تحمیل می‌‏شود، که در علم حسابداری به این نوع مخارج، هزینه در حسابداری گفته می‏‌شود.

انواع هزینه در حسابداری و ماهیت آن‌ها

آشنایی با هزینه‌های قابل قبول و غیرقابل قبول حسابداری

انواع هزینه در حسابداری

هزینه‏‌ها مخارجی هستند که یک واحد اقتصادی برای رسیدن به درآمد در طول یک دوره مالی انجام می‏دهند، این هزینه‏‌ها در صورت سود یا زیان، گزارش شده و از درآمد کسر می‏‌گردد و برای یک واحد تجاری که می‏‌خواهد حداکثر سود را برای کسب و کار خود به دست آورد، هزینه‏‌ها اهمیت بالایی دارند.

بیشتر مدیران کسب و کار برای سوددهی بیشتر تمایل به کنترل هزینه یا تقلیل آن دارند؛ اما باید توجه داشت که این کاهش هزینه باید در حدی باشد که به بخش‌‏های دیگر کسب و کار آسیب نزند و تأثیرات مخرب بر آینده مجموعه نداشته باشد.

برای مثال کاهش هزینه‏‌های بازاریابی برای کوتاه ‏مدت می‌‏تواند سوددهی مجموعه را بیشتر کند، اما در طولانی مدت به دلیل آن که مشتریان جدید کم‌تری جذب مجموعه شده‌‏اند، می‏‌تواند آثار مخربی بر روی فروش مجموعه بگذارد.

نکته مهم

گاهی افراد در مورد مفهوم کنترل هزینه و تقلیل هزینه دچار اشتباه می‏‌شوند و فکر می‌‏کنند که این دو مورد به یک معنا می‌‏باشند، اما این دو مفهوم از نظر عملکردی تفاوت‏‌هایی باهم دارند.
مفهوم «کنترل هزینه» به معنای نگهداری بهای تمام شده در سطح استاندارد از پیش تعیین شده می‌‏باشد، درحالی‏‌که «تقلیل هزینه» روی کاهش هزینه‏‌های واحد محصول از طریق روش‏‌های جدید تولید متمرکز است.
تقلیل هزینه به معنای تعیین حداقل بهای تمام شده برای محصول بدون تأثیر در کیفیت و حذف همه هزینه‏‌های غیر ضروری در تولید، انبارگردانی و فروش محصول است.

تفکیک انواع هزینه در حسابداری

در حسابداری هزینه‌ها را برای راحتی حسابداران و شناسایی مدیران تفکیک کرده‌اند، که در ادامه قرار است آن‌ها را شرح دهیم:

    • بعضی مخارج در حسابداری عینی بوده و به طور ثابت از درآمد مجموعه کسر می‌‏گردد، از این مخارج می‏‌توان به اجاره بهای محل شرکت اشاره کرد.
    • بعضی مخارج غیرعینی هستند و از آن‏‌ها می‏‌توان به استهلاک دستگاه‏‌ها و تجهیزات اشاره کرد، این مخارج به مرور از دارایی‏‌ها کم می‌‏شوند و به عنوان هزینه محسوب می‏‌گردند.
    • در حالت کلی هر موضوعی که مخارجی را ایجاد می‏‌کند هزینه به حساب آمده و در علم حسابداری از آن با عنوان بدهکاری نام برده می‏‌شود.

در بعضی کسب و کارها تقسیم‌ ‏بندی هزینه‏‌ها در مجموعه براساس نظر مدیر مالی و متناسب با نوع فعالیت کسب و کار می‏‌باشد، مثلا انواع هزینه‏ ها در شرکت ‏های تولیدی با شرکت‌‏های خدماتی متفاوت است.

در برخی کسب‏ و کارها هزینه‌‏ها را براساس نوع رفتار تقسیم ‏بندی می‏‌کنند، این موضوع به این معنا می‌‏باشد که هزینه‌‏ها در برابر تغییرات تولید چه رفتاری از خود نشان می‌‏دهند، مانند هزینه‏‌های ثابت، متغیر و نیمه متغیر؛ در ادامه به گروه بندی هزینه‏‌ها در ثبت حسابداری به تفضیل خواهیم پرداخت و آن‏‌ها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

کنترل هزینه در علم حسابداری چیست؟

کنترل هزینه به معنای شناسایی و کنترل هزینه‏‌های کسب و کار برای سودآوری بیشتر بوده و با فرآیند بودجه ‏ریزی آغاز می‏‌شود، مدیران کسب و کار با مقایسه هزینه‌‏های واقعی با بودجه ‏بندی اختصاصی در صورت بیشتر بودن هزینه‏‌های واقعی از مقدار برنامه ‏ریزی شده برای اقدامات مناسب تصمیم می‏‌گیرند.

کنترل هزینه بخشی از عملکرد حسابداری صنعتی می‏‌باشد که یک عمل بازدارنده بوده و ماهیت موقت دارد که موضوع مورد تأکید آن هزینه‌‏ها در گذشته و حال می‏‌باشد و با رسیدن به هدف مشخص خاتمه می‏‌یابد و کیفیت را تضمین نمی‏‌کند.

انواع هزینه در حسابداری با توجه به نوع فعالیت اقتصادی

همان‏طور که در گذشته توضیح دادیم انواع هزینه در حسابداری براساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‏ بندی می‏‌شود، یکی از مهم‌ترین دسته ‏بندی هزینه‌ها، طبقه ‏بندی آن‌‏ها براساس نوع فعالیت اقتصادی می‏‌باشد.

به عنوان مثال هزینه‌‏ها در یک واحد خدماتی با یک واحد تجاری بسیار متفاوت است و هر نوع فعالیتی که در یک مجموعه انجام می‏‌شود، در انواع هزینه در حسابداری یک سازمان (بخش‏‌های خدماتی، تولیدی و اداری در یک سازمان تولیدی یا صنعتی که هر کدام وظایف خاصی دارند و بخشی از بودجه به آن‏‌ها اختصاص داده می‌‏شود) موضوعات حسابداری مخصوص به خود را دارند.

علاوه بر تفاوت در نوع فعالیت، تغییراتی که در واحدهای اقتصادی انجام می‏‌شود، می‏‌تواند بر روی هزینه‌‏ها تأثیرگذار باشد که انواع هزینه در حسابداری را با توجه به نوع فعالیت و تغییرپذیری در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

انواع هزینه در حسابداری برحسب نوع فعالیت

انواع هزینه‌ در حسابداری براساس نوع فعالیت سازمان

هزینه‏ های ثابت در حسابداری

هزینه ثابت (Fixed Cost) هزینه‏‌ای است که با افزایش یا کاهش تولید کالا و خدمات تغییر نمی‌‏کند، هزینه ثابت به طور مستقل از فرآیند تجاری شرکت باید در تاریخ سررسید آن پرداخت شود، این هزینه معمولاً بین کالا و خدمات تقسیم می‏‌شود و یکی از اجزای قیمت کل کالا یا خدمت می‏‌باشد.

به عنوان مثال می‏‌توان اجاره‏ بهای یک کارخانه را در نظر گرفت که در صورت هرگونه فعالیت اقتصادی مبلغی ثابت است، امّا باید توجه کنیم که در صورت تولید و ارائه کالاها یا خدمات بیشتر هزینه ثابت هر واحد تولید به حداقل می‌‏رسد، پس قیمت نهایی کالا کاهش می‌‏یابد که تأثیر خوبی بر فروش کالا خواهد داشت، بنابراین برای کسب سود بیشتر باید واحدهای تولیدی را افزایش داد.

هزینه‏ های متغیر در حسابداری

هزینه متغیر با توجه به حجم تولید محصول یا خدمات تغییر می‏‌کند و با افزایش یا کاهش تولید، افزایش یا کاهش می‌‏یابد، این هزینه‏‌ها شامل هزینه مواد اولیه، هزینه انرژی، هزینه نیروی کار، هزینه بسته بندی و دیگر موارد مشابه می‌باشد.

بنابراین هزینه‌‏های ثابت و متغیر در رفتار نسبت به فعالیت یا تولید متفاوت‏ عمل می‌کنند، تفاوت دیگر هزینه‏‌های ثابت و متغیر در روش انجام آن‏‌هاست؛ هزینه‏‌های ثابت به صورت ثابت در هر دوره صورت می‌‏گیرند، امّا هزینه‌‏های متغیر با توجه به حجم فعالیت در هر دوره متفاوت و به صورت متغیر اتفاق می‌‏افتند.

در زمان برنامه ‏ریزی یا ارزیابی یک پروژه تفکیک هزینه‌‏های ثابت و متغیر و محاسبه آن‏‌ها به صورت جداگانه کمک می‏‌کند پیش‌‏بینی هزینه‏‌ها با توجه به تغییر در تعداد یا حجم تولید با خطای کمتری محاسبه شده و برنامه ‏ریزی مالی بهتری توسط مدیران برای پیشرفت کسب و کار صورت گیرد.

نکته:
برخی هزینه‌‏ها را نمی‏‌توان به صورت کامل در دسته هزینه ثابت یا متغیر جای داد، این دسته از هزینه‌‏ها که هزینه‏ های نیمه متغیر نامیده می‏‌شوند؛ ترکیبی از هزینه‏ های ثابت و متغیر هستند. به عنوان مثال حقوق کارکنان که ماهیتی ثابت دارد با افزایش تولید و دستمزدها افزایش می‏‌یابد.

انواع هزینه در حسابداری تولیدی

در واحدها و نرم افزار حسابداری تولیدی علاوه بر سایر هزینه‏‌ها، هزینه‏‌های ویژه‌‏ای وجود دارند که بر تعیین بهای تمام شده اثر می‏‌گذارند که در تصویر زیر آن‌ها نام برده‌ایم.

انواع هزینه در حسابداری تولیدی

هزینه‌هایی که در موسسات تولیدی ایجاد می‌شود

اکنون که با انواع هزینه در حسابداری تولیدی آشنا شدید، بهتر است که توضیح هر یک را نیز بدانید تا بتوانید در محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته و تولید شده هر یک را به صورت جداگانه محاسبه کنید.

هزینه مواد مستقیم

هزینه مواد مستقیم در واقع هزینه مربوط به مواد اولیه است که در تولید کالا و محصول به کار می‏‌رود، این هزینه به راحتی قابل ردیابی و اختصاص به یک واحد در محصولات تولید شده می‌‏باشد، این مواد ظاهر محصول تولیدی را شکل می‌‏دهند و بدون مصرف آن‏‌ها تولید محصول غیرممکن است، هزینه پارچه در تولیدی پوشاک را از این نوع هزینه می‌توانیم بدانیم.

هزینه کار مستقیم

هزینه کار مستقیم مربوط به هزینه اجزا و عناصر حقوق و دستمزد افرادی است که به طور مستقیم در تولید کالا و محصول نقش دارند، این مورد نیز به راحتی قابل ردیابی و تخصیص به یک واحد محصول می‏‌باشد. هر نوع هزینه دیگری با داشتن خصوصیات هزینه مواد مستقیم و کار مستقیم را می‌‏توان به آسانی به یک واحد محصول اختصاص داد مانند هزینه بسته‏ بندی محصولات.

هزینه‏ های سربار تولید

بعضی هزینه‌‏ها به طور مستقیم در تولید کالا نقشی ندارند، ولی با نبود آن‌‏ها در تولید اختلال به وجود می‌‏آید، بنابراین این هزینه‌‏ها با تولید وارد کار می‏‌شوند؛ در حالت کلی هزینه‌‏هایی که غیر از هزینه کار و مواد مستقیم وجود دارند در طبقه هزینه‌‏های سربار تولید قرار می‏‌گیرند.

این هزینه‏‌ها را نمی‌‏توان به راحتی به یک واحد محصول اختصاص داد و برای اختصاص دادن این هزینه‏‌ها باید از فرآیند تخصیص و تسهیم استفاده کرد، مانند هزینه‌‏های مواد غیرمستقیم و کار غیرمستقیم که مفهومی مقابل مفاهیم هزینه کار مستقیم و مواد مستقیم دارند.

برای هزینه‌‏های مواد غیرمستقیم می‏‌توان به هزینه خرید وسایلی اشاره کرد که به عنوان مواد اولیه در تولید کار استفاده نمی‏‌شوند؛ امّا برای تولید کالا ضروری می‏‌باشند.

برای هزینه کار غیرمستقیم می‏‌توان به حقوق افرادی مانند انباردار یا نگهبان اشاره کرد که در فرآیند تولید حضور ندارند. همچنین می‌‏توان به هزینه‌‏هایی مانند تعمیرات وسایل و ماشین ‏آلات، هزینه بیمه وسایل، هزینه سوخت کارخانه، هزینه تلفن نیز اشاره کرد.

نکته مهم

به مجموع هزینه‌‏های مواد مستقیم، کار مستقیم و هزینه ‏های سربار تولید، هزینه ‏های ساخت یا تولید و یا تمام شده تولید گفته می‏‌شود.

انواع هزینه در حسابداری شرکت‌‏های خدماتی و پیمانکاری

در ادامه انواع هزینه در حسابداری شرکت‏‌های خدماتی و پیمانکاری و روش طبقه ‏بندی آن‌‏ها را شرح خواهیم داد تا بدانید در نرم افزار حسابداری خدماتی باید چگونه به ثبت آن‌ها اقدام کنید.

    • هزینه‏‌ها در شرکت‏‌های خدماتی: نرم ‏افزار حسابداری در شرکت‏‌های خدماتی با سایر شرکت‏‌ها کاملاً متفاوت است؛ چون در شرکت‏‌های خدماتی برخلاف شرکت‏‌های تولیدی محصولی برای فروش وجود ندارد.

اما در ازای خدمات ارائه شده هزینه‏‌هایی دریافت می‌‏شود که در جهت محاسبه قیمت تعیین شده برای این خدمات استانداردهایی وجود دارد که قانون آن‌‏ها را مشخص می‏‌کند.

    • هزینه‏ ها در شرکت‏‌های پیمانکاری: شرکت‏‌های پیمانکاری مانند واسطه‌‏ای بین دولت و سازمان‏‌های عمومی و پیمانکاران که شرکت‏‌ها یا افراد ارائه دهنده خدمات مورد نظر هستند کار می‏‌کنند.

این شرکت‌‏ها که مسئول پروژه‌‏های بزرگ عمومی هستند، در زمینه‌‏های خاصی مانند ساختمانی، آب و فاضلاب، انرژی، نفت و گاز مشغول به کار می‌باشند؛ آن‌‏ها وظایفی مانند مدیریت پروژه، نظارت بر پیمانکاران، کنترل هزینه‌‏ها، زمان، انجام تعهدات قراردادی، اطمینان از رعایت استانداردها و کنترل هزینه‌‏ها را به عهده دارند.

حسابداری پیمانکاری به ثبت و گزارش پروژه‌‏های مالی پیمانکاران می‏‌پردازد؛ یکی از تفاوت‏‌های ویژه بین هزینه ‏یابی در حسابداری پیمانکاری با انواع هزینه ‏یابی در حسابداری صنعتی و بازرگانی مدت زمان برای پروژه‌‏های پیمانکاری می‏‌باشد، که این پروژه‏‌ها چون معمولا زمان زیادی را در برمی‏‌گیرند، هزینه‏‌ها و درآمدهای مربوط به آن‏‌ها در طول زمان شناسایی می‏‌شود.

در حسابداری پیمانکاری از دو روش اصلی برای ثبت هزینه و درآمد استفاده می‌‏شود که شامل موارد زیر هستند:

    1. درصد پیشرفت: در این روش هزینه‏‌ها و درآمدها براساس درصد پیشرفت پروژه شناسایی می‏‌شوند.
    2. هزینه ‏های انجام شده: در این روش هزینه‌‏های انجام شده در طول پروژه به عنوان هزینه قابل پرداخت در نظر گرفته می‏‌شوند، این روش از درصد پیشرفت آسان‌‏تر است، امّا ممکن است به شناسایی غیرواقعی در مراحل اولیه پروژه بیانجامد.

نکته:
در پروژه ‏های دارای طول عمر کم‌تر که هزینه‏‌ها قابل تخمین ‏زدن هستند بهتر است از هزینه‏ های انجام شده استفاده گردد و در پروژه‏ هایی که در آن هزینه و درآمد نامشخص بوده و مدت زمان بیشتری دارند، استفاده از روش درصد پیشرفت بهتر است.

انواع هزینه ‏ها در اقتصاد

در ادامه انواع هزینه در حسابداری صنعتی را براساس نوع فعالیت تقسیم می‌‏کنیم، بعضی از این هزینه‏‌ها که در ادامه شرح خواهیم داد می‌‏تواند جزء انواع هزینه ‏های جاری نیز طبقه‏‌بندی شود.

هزینه‌‏های جاری، هزینه‏‌هایی هستند که به صورت مستمر و برای دوره زمانی کوتاه ماهانه یا سالانه پرداخت می‏‌شوند و معمولا برای حفظ فعالیت‌‏های روزمره و اداره امور مالی یک شخص یا سازمان ضروری هستند.

هزینه ‏های عمومی و اداری

به طور کلی هزینه‌‏های عمومی و اداری مخارجی هستند که باید به صورت دوره‌‏ای پرداخت شوند، این هزینه‏‌ها عینی بوده و دارای مقدار ثابت می‏‌باشند؛ همچنین هزینه‌‏های عمومی و اداری تأثیر مستقیم بر روی فروش محصولات ندارند و جزو مخارج عمده یا کلی کسب و کار هستند.

این هزینه‌‏ها معمولاً ارتباطی با میزان تولید ندارند و بیشتر به فعالیت‏‌های روزمره کسب و کار وابسته هستند، از هزینه‏‌های عمومی و اداری می‌‏توان موارد زیر را نام برد:

ردیف هزینه های عمومی و اداری
1 هزینه‏‌های قبوض خدماتی مانند قبض آب، برق، گاز، تلفن
2 هزینه رفت و آمد
3 هزینه‏ های مربوط به لوازم مصرفی مثل ظروف یکبار مصرف
4 هزینه مربوط به پذیرایی مانند چای و سایر مواد غذایی
5 هزینه‏ های مربوط به پست

هزینه حقوق و دستمزد در حسابداری

از جمله هزینه‏‌های ثابت در نرم افزار حقوق و دستمزد، هزینه حقوق و دستمزد در شرکت‌‏ها و کسب و کارها می‌باشد، پرداخت این هزینه در جهت جبران میزان عملکرد کارکنان براساس قوانین سازمان تأمین اجتماعی بوده و بنای آن قراردادهایی است که در ابتدای سال بین کارکنان و کارفرمایان منعقد می‏‌شود.

به این دلیل که هزینه حقوق و دستمزد در حسابداری علاوه بر بخش ثابت، بخش متغیر نیز دارد نمی‏‌توان آن را به طور کامل جزء دسته ثابت یا متغیر دانست چون بخش پایه حقوق مانند حق مسکن ثابت می‌باشد، اما مواردی مانند اضافه کاری و یا پاداش از جمله اجزای متغیر هستند.

هزینه فروش و توزیع

این هزینه در شرکت‏‌هایی که درآمدی براساس فروش محصولات دارند و شرکت‏‌های بازرگانی وجود دارد، هزینه فروش و توزیع عینی بوده و تأثیر مستقیمی روی قیمت فروش محصولات دارد.

هر چقدر هزینه توزیع و فروش بیشتر باشد قیمت فروش محصول نیز بیشتر می‌‏شود، هزینه توزیع در این قبیل هزینه‏‌ها مربوط به خدمات عینی و متغیر است، همچنین توزیع رابطه مستقیمی با سطح و میزان تولید دارد؛ در تصویر زیر هزینه‌های توزیع و فروش در حسابداری را به صورت کامل شرح داده‌ایم.

انواع هزینه در حسابداری توزیع و فروش

انواع هزینه‌های مربوط به توزیع و فروش در حسابداری

هزینه استهلاک در حسابداری

هزینه استهلاک در حسابداری از تقسیم ارزش واقعی یک دارایی بر مدت زمان کارکرد آن محاسبه می‏‌شود، مدت زمان کارکرد براساس میزان تولید یا زمان تعیین می‏‌گردد.

هزینه استهلاک غیر عینی است، اما بودجه‌‏ای مستقل به عنوان ذخیره استهلاک به آن اختصاص داده می‌‏شود که در صورت بروز مشکل از آن استفاده می‌گردد؛ از مهم‏ترین هزینه‏‌های استهلاک می‏‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • هزینه‏‌های مربوط به فرسودگی اسباب اثاثیه شرکت
    • هزینه‌‏های مربوط به فرسودگی ساختمان
    • هزینه‏‌های مربوط به فرسودگی وسیله نقلیه
    • هزینه‏‌های مربوط به فرسودگی ابزارآلات، تجهیزات و دستگاه‌‏ها

مالی

مخارج مربوط به واحد مالی شرکت از جمله هزینه‌‏های مالی است، در تعریف هزینه‏ های مالی در حسابداری باید گفت که این هزینه‌‏ها عینی بوده و در جهت کسب درآمد و مدیریت آن است. در صورت حذف آن شرکت‌‏ها نمی‌‏توانند مدیریت مناسب روی بخش مالی خود داشته باشند. هزینه‌های مالی شامل موارد زیر می‌باشند:

    • کارمزد و جرایم دیرکرد وام‌‏های مالی و سود تضمین شده آن‌‏ها
    • مخارج جانبی دریافت وام مانند حق تمبر اسناد تضمینی و حق ثبت در مورد قراردادهای ممنوعه
    • مخارج تأمین مالی خرید اقساطی و مخارج مربوط به اجاره به شرط تملک
نکته مهم

هزینه‏‌هایی مانند بهای تمام شده کالای فروش رفته (شامل مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و هزینه سربار)، هزینه بازاریابی، مشاوره، حسابرسی و حسابداری، هزینه‏ های فروش، اداری، عمومی جزء انواع هزینه ‏های عملیاتی در حسابداری محسوب می‏‌شوند.

این موارد و هر هزینه دیگری که به صورت مستقیم به فعالیت‌‏های اصلی شرکت مربوط می‏‌شوند، جزء انواع هزینه ‏های عملیاتی به حساب می‌‏آیند، مواردی مانند هزینه‏‌های مالی، هزینه‌‏های کاهش موجودی کالا که به عملیات اصلی شرکت مربوط نیست هزینه عملیاتی محسوب نمی‌‏شوند.

نحوه ثبت سند انواع هزینه در حسابداری

در این بخش از مقاله قصد داریم ماهیت هزینه در حسابداری را بررسی کنیم و ثبت آن را آموزش دهیم. ثبت سند هزینه حسابداری در دو مرحله انجام می‏‌شود:

    1. در مرحله اول ثبت سند شناسایی هزینه در حسابداری
    2. در مرحله دوم ثبت سند پرداخت هزینه در حسابداری

در خصوص ثبت هزینه‌ها نکاتی وجود دارد که باید به تمامی آن‌ها توجه داشته باشید و آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

    • گاهی بخشی از هزینه هنوز پرداخت نشده است؛ اما باید شناسایی و ثبت شود. مانند هزینه استهلاک دارایی به عنوان هزینه استهلاک، شناسایی می‏‌شود و حساب هزینه استهلاک بدهکار و ذخیره استهلاک، بستانکار می‏‌شود.
    • اگر بخشی از هزینه پرداخت شده باشد و بخش دیگری باقی مانده باشد و هر دو باید در دفاتر ثبت شوند.
    • اگر هزینه قبل از تاریخ ثبت سند پرداخت شده باشد نیازی به ثبت سند شناسایی هزینه وجود ندارد.

آموزش ثبت سند حسابداری برگشت هزینه

در برخی موارد ممکن است هزینه‌‏ای اضافی پرداخت شده باشد که در این‏ جا نیاز به برگشت هزینه وجود دارد، چون ماهیت حساب هزینه بدهکار است می‌‏توان حسابی با عنوان درآمد ناشی از برگشت هزینه در بخش درآمد ایجاد کرد و این حساب را بستانکار نمود؛ اما چون حساب درآمد مشمول مالیات نیز می‌‏باشد بهتر است بستانکار شدن حساب درآمد ناشی از هزینه با مستندات و مدارک کافی انجام گیرد.

کدینگ هزینه‏ ها در حسابداری و ماهیت هزینه در حسابداری

گروه حساب منشا کدینگ هزینه در حسابداری می‏‌باشد، کدینگ هزینه در حسابداری به عنوان گروه حساب قرار دارد؛ کدینگ درآمد که در مقابل کدینگ هزینه قرار دارد نیز به عنوان گروه حساب می‏‌باشد، حساب‏‌های کل مربوط به هزینه‌‏ها معمولا به صورت توضیحات تصویر زیر طبقه بندی می‌شوند.

انواع هزینه ها در حسابداری به صورت کلی

هزینه های حساب کل در حسابداری

هزینه در حسابداری ماهیتی بدهکار دارد، مانده حساب مربوط به هزینه به دوره بعدی مالی انتقال نیافته و می‌‏توان نتیجه گرفت که هزینه شامل همه مخارجی است که یک واحد اقتصادی برای کسب درآمد متحمل شده و جزء حساب سود_زیانی یعنی حساب موقت می‌‏باشد.

نتیجه گیری

هزینه‌‏ها در یک واحد خدماتی با یک واحد تجاری بسیار متفاوت است و هر نوع فعالیتی که در یک مجموعه انجام می‏‌شود، در انواع هزینه در حسابداری یک سازمان (بخش‏‌های خدماتی، تولیدی و اداری در یک سازمان تولیدی یا صنعتی که هر کدام وظایف خاصی دارند و بخشی از بودجه به آن‏‌ها اختصاص داده می‌‏شود) موضوعات حسابداری مخصوص به خود را دارند.

در مقاله‌ای که خواندید انواع هزینه در حسابداری را به صورت کامل شرح دادیم و همچنین ماهیت آن‌ها را نیز بیان کردیم تا بتوانید در نرم افزارها و دفاتر موسسه خود هزینه‌ها ثبت کنید. در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله داشتید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.