حسابداری صنعتی به چه معناست؟ یکی از مشاغل ضروری موجود در هر کسب وکاری حسابداری است، با توجه به حجم فعالیت هر واحدی آن‌­ها حداقل یک نفر به عنوان حسابدار جذب می­‌کنند تا فعالیت­‌های مربوطه را به صورت روزانه انجام بدهد. در واحدهای بزرگ به خصوص در تولیدی‌­ها باید یک یا چند نفر به عنوان حسابدار صنعتی جهت انجام وظایف مربوطه جذب شوند.

با توجه به اهمیت امور مالی و صنعتی، قصد داریم در مقاله پیش رو در خصوص یکی از گرایش‌های حسابداری توضیحاتی را ارائه دهیم، تا بتوانید نرم افزار حسابداری خود را مطابق با دستورالعمل‌ها بروزرسانی کنید، همچنین بتوانید با آموزش حسابداری بازار کار آشنا شوید.

خواندن مقاله حسابداری صنعتی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
علاقمندان به رشته حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی (Industrial Accounting) یکی از شاخه‌­های حسابداری است که وظیفه آن محاسبه بهای تمام شده کالا و محصولات در یک شرکت تولیدی می‌باشد. کاربرد حسابداری بهایابی در ساخت کالا با هدف کاهش هزینه‌­های شرکت، کنترل موجودی و تصمیم گیری صحیح در خصوص قیمت گذاری محصولات و کالاهای تولید شده است.

تسلط بر حسابداری صنعتی

آشنایی با موضوع و محاسبه بهای تمام شده کالا در موسسات

اهمیت حسابداری صنعتی در سازمان

اگر مدیران یک مجموعه اطلاعات دقیقی از میزان هزینه و درآمد و قیمت تمام شده یک واحد کالای تولیدی آن مجموعه را داشته باشند، می­‌توانند نسبت به اتخاذ تصمیم‌­های کارآمد و موثر اقدام کنند، نتیجه تصمیم گیری به موقع و صحیح می‌­تواند منجر به دست‌یابی به اهداف شرکت و سودآوری شود.

پس به طور کلی اتخاذ تصمیم‌­های اساسی مربوط به شرکت از تجزیه و تحلیل داده­‌های مالی حاصل می­‌گردد، این داده‌­های مالی نیز در صورتی به صورت دقیق و صحیح به دست می‌­آیند که حسابداری بهای تمام شده شرکت بتواند وظایف خود را به درستی انجام بدهد.

اجزاء حسابداری صنعتی

با مطالعه منابع مربوط به آموزش حسابداری از جمله کتاب حسابداری صنعتی اسکندری، کتاب مروری جامع بر حسابداری و سایر منابع موجود متوجه می­‌شوید که اجزاء و عوامل حسابداری در بخش صنعتی به سه دسته مواد اولیه یا مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار (سایر هزینه­‌های تولید) تقسیم می­‌گردد.

رشته حسابداری صنعتی

رشته حسابداری از جمله رشته‌­های پرطرفداری است که بازار کار نسبتا خوبی نیز دارد؛ یکی از شاخه‌­های مهم رشته حسابداری، رشته حسابداری صنعتی است. مهم‌­ترین وظیفه حسابدار صنعتی در یک شرکت برآورد دقیق هزینه‌­ها و در نهایت محاسبه بهای تمام شده و محاسبه استهلاک دارایی‌ها است.

برای ورود به رشته حسابداری شما می‌­توانید در دانشگاه‌­ها و مراکز آموزشی معتبر به تحصیل بپردازید، اما علاوه بر تحصیل در این رشته باید از منابع مختلف آموزشی مانند خرید کتاب حسابداری جمشید اسکندری، دانلود کتاب حسابداری و جزوه حسابداری دانشگاهی نیز استفاده کنید تا آموزش برنامه حسابداری خود را تکمیل نمایید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

حسابدار صنعتی کیست؟

حسابدار صنعتی شخصی است که با تخصص در زمینه مالی بر فعالیت­‌های مالی شرکت‌­ها و سازمان­‌ها نظارت دارد. حسابدار صنعتی ضمن آشنایی با انواع حسابداری صنعتی، ثبت‌­های حسابداری مربوطه، حسابداری تولید و محاسبه بهای تما شده شرکت‌های خدماتی، به بررسی و تحلیل صورت‌های مالی نیز می‌پردازد.

وظایف حسابداری صنعتی

اگر می­‌خواهید به عنوان حسابدار صنعتی مشغول به فعالیت شوید، باید با مطالعه منابع مختلف از جمله جزوه حسابداری بهای تمام شده، کتب حسابداری صنعتی 1 و 2 دانشگاهی، مروری جامع بر حسابداری بهایابی و شرکت در دوره حسابداری بهای تمام شده یا همان صنعتی، می­‌توانید به این مهم دست یابید. وظایف حسابداری صنعتی را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

آشنایی با وظایف کلی حسابداری صنعتی

وظایفی که حسابداری بهای تمام شده یا همان صنعتی بر عهده دارد

از دیگر وظایف حسابدار صنعتی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • فراهم نمودن اطلاعات جهت مدیریت با هدف تصمیم‌­گیری در خصوص انتخاب یک راه حل مناسب
    • ایجاد روش‌­هایی که اعمال کنترل را ممکن کرده و در صورت امکان هزینه‌­ها را کاهش دهد

مهارت‌های مورد نیاز حسابداران صنعتی

تمامی حسابداران از جمله حسابداران صنعتی به مهارت­‌هایی نیاز دارند تا بتوانند با تکیه بر این مهارت­‌ها، وظایف خود را به درستی انجام بدهند. این مهارت­‌ها با تمرین، کسب تجربه، تحقیق و مطالعه از جمله انجام تحقیق حسابداری بهای تمام شده، انجام پروژه‌­های صنعتی به دست می‌­آید. این مهارت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

    • تسلط بر نرم افزارهای حسابداری
    • تسلط بر ثبت حقوق و دستمزد
    • تسلط در محاسبه هزینه­‌های تولید
    • تسلط بر قوانین مالیاتی، بیمه و قانون کار
    • تسلط بر مهارت‌های ارتباطی
    • توانایی مدیریت زمان و تجزیه و تحلیل داده‌­ها

روش های حسابداری صنعتی

در شرکت­‌های تولیدی، محصول نهایی حاصل ترکیب مواد و هزینه­‌های تبدیل است؛ از طرفی به علت نوع فعالیت شرکت‌­ها و شکل فروش محصول، مدیریت بهای تمام شده محصولات تولیدی بسیار مهم است، بنابراین در این شرکت­‌ها باید به اقلام بهای تمام شده توجه ویژه‌­ای شود.

بنابراین حسابداری بهایابی با هدف مدیریت اطلاعات و توانایی ارائه گزارش‌­های به موقع و کارآمد از روش‌­های سیستم هزینه یابی سفارش کار و سیستم هزینه یابی مرحله­‌ای برای محاسبه بهای تمام شده و پیش پرداخت استفاده می‌­کنند. هر دو روش هزینه یابی به سه روش هزینه یابی واقعی، هزینه یابی نرمال و هزینه یابی استاندارد قابل انجام است.

هزینه‌یابی در حسابداری صنعتی

قبل از این‌که انواع روش‌­های هزینه یابی را بیان کنیم، بهتر است که ابتدا شما را با مفهوم هزینه یابی در حسابداری آشنا کنیم. مفهوم هزینه یابی که در تمامی منابع مربوط به آموزش حسابداری صنعتی مشابه یکدیگر می‌باشد، عبارت است از مجموعه اقداماتی که با هدف تعیین بهای تمام شده کالا و خدمات صورت می­‌گیرد.

روش‌های هزینه‌یابی

حال که با مفهوم حسابداری بهای تمام شده و هزینه یابی آشنا شدید باید بدانید که انواع روش‌های هزینه یابی در حسابداری شامل 6 هزینه یابی زیر می‌باشد:

ردیف روش‌های هزینه یابی
1 هزینه یابی سنتی
2 هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)
3 هزینه یابی بر مبنای هدف
4 هزینه یابی بر مبنای حجم تولید
5 هزینه یابی چرخه زندگی محصول

مرکز هزینه چیست و شامل چه بخش‌هایی است؟

وقتی می­‌خواهید پروژه حسابداری بهای تمام شده یک شرکت را مورد مطالعه قرار بدهید و یا نسبت به انجام یک پروژه اقدام ­کنید، یکی از مواردی که با آن روبرو می‌­شوید، مرکز هزینه است، به هر بخش از یک شرکت که در آن هزینه انجام می‌شود و یا در ایجاد هزینه نقش دارد، مرکز هزینه می‌­گویند.

معمولا مرکز هزینه در شرکت­‌های تولیدی و صنعتی کاربرد دارد و هدف از ایجاد آن در این شرکت‌­ها تفکیک هزینه و تهیه گزارش‌­های تحلیلی با توجه به مراکز هزینه است، در این شرکت‌­ها مرکز هزینه شامل بخش‌­های تولیدی، خدماتی، فروش و اداری می‌باشد.

نحوه تهیه اطلاعات مرکز هزینه

در دفتر کل هر شرکتی، مرکز هزینه دسته بندی مخصوصی را دارد تا واحد مالی و حسابداران بتوانند هزینه‌های مربوطه را ثبت و پیگیری کرده و منابع را تخصیص دهند. منابع اطلاعاتی برای تهیه اطلاعات مرکز هزینه‌ها را در تصویر زیر شرح داده‌ایم تا به صوت کامل با آن‌ها آشنا شوید.

تهیه اطلاعات مرکز هزینه در حسابداری صنعتی

3 روش برای تهیه اطلاعات مرکز هزینه

روش طبقه بندی هزینه‌ در حسابداری صنعتی

    هزینه­‌های مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار در حسابداری صنعتی یک شرکت تولیدی وجود دارد که در حسابداری مالی از این هزینه‌­ها استفاده نمی­‌شود. برای درک بهتر مفهوم حسابداری بهای تمام شده باید با این طبقه بندی‌­ها آشنا شوید. طبقه بندی این هزینه‌­ها در حسابداری بهایابی از دیدگاه‌­های مختلف به شرح موارد زیر است:

    • طبقه بندی طبیعی هزینه­‌ها
    • طبقه بندی هزینه‌­ها طبق ارتباط آن­‌ها با تولید محصول
    • طبقه بندی هزینه­‌ها براساس ارتباط با حجم و تعداد تولید
    نکته مهم

    1. در طبقه بندی طبیعی، هزینه‌­ها به هزینه‌­های ساخت و تجاری تفکیک می‌­شود.
    2. طبقه بندی هزینه­‌ها براساس ارتباط آن‌ها با تولید محصول، شامل هزینه­‌های مستقیم و غیر مستقیم است.
    3. طبقه بندي هزينه‌ها براساس ارتباط آن‌ها با تغيير حجم و تعداد توليد شامل هزینه­‌های ثابت، متغیر و نیمه متغیر است.

    ضایعات چیست و چند نوع دارد؟

    ضایعات موادی هستند که در طی فرآیند تولید یک محصول یا کالا به وجود می‌­آیند، این مواد که قابلیت استفاده در فرآیندهای دیگر واحد تولیدی را ندارند و شکل مواد دور ریختی را به خود می­‌گیرند، به صورت بلااستفاده باقی می­‌مانند. عوامل متعددی مانند تبخیر، شکستگی، آسیب رساندن، آب شدن، تولید ناقص در ایجاد ضایعات در واحد تولیدی نقش دارند.

    ضایعات در حسابداری بهای تمام شده به دو شکل ضایعات عادی و ضایعات غیر عادی تقسیم می­‌شوند که در صورت سود و زیان نیز نمایش داده می‌شوند.

    ضایعات عادی و غیرعادی

    همانطور که می‌­دانید یکی از انواع ضایعات در حسابداری، ضایعات عادی می‌باشد، این ضایعات در واحد تولیدی اجتناب ناپذیر بوده و قابل پیش بینی هستند؛ در وضعیت تولید مطلوب این ضایعات ایجاد می‌­شود. از جمله ویژگی‌­های این نوع از ضایعات به قابل پیش بینی بودن و غیر قابل پیشگیری بودن آن‌ها می­‌توان اشاره کرد.

    یکی دیگر از انواع ضایعات در حسابداری، ضایعات غیر عادی می‌باشد، ضایعات غیر عادی در شرایط معمول تولید به وجود نمی‌­آیند، در نتیجه قابلیت کنترل دارند، یعنی عامل پیدایش ضایعات غیر عادی سهل انگاری و یا برنامه ریزی نامطلوب فرآیند تولید است.

    نکته:
    در حسابداری صنعتی ضایعات عادی همانند یکی از هزینه­‌های تولیدی به شمار می­‌رود و به واحدهای سالم تخصیص می‌یابد، اما در خصوص ضایعات غیر عادی مانند کالای در جریان ساخت پایان دوره، هزینه­‌های مربوطه به صورت جداگانه محاسبه و بابت آن، حساب ضایعات غیرعادی بدهکار می­‌گردد.

    گزارش در حسابداری صنعتی

    استفاده کنندگان از گزارش‌­ها به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌­شوند. گزارش‌های برون سازمانی در شرکت­‌های تولیدی و براساس استانداردهای حسابداری و اصول پذیرفته شده حسابداری تهیه می­‌شوند، تا قابلیت تجزیه و تحلیل، مقایسه و قابلیت اتکاء داشته باشند.

    گزارش‌های درون سازمانی تهیه شده توسط واحد حسابداری در شرکت‌­های تولیدی معمولا به صورت ماهیانه بوده و براساس نیاز مدیران تهیه و تنظیم می­‌‍شود، مدیران واحد تولیدی مطابق این گزارش­‌ها نسبت به تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت و در نهایت برنامه ریزی برای آینده شرکت اقدام می‌­کنند. این گزارشات را می‌توانند با نرم افزار حسابداری بازرگانی تهیه و تحویل دهند.

    ضرورت تهیه گزارش در حسابداری صنعتی

    اهمیت گزارش‌­های حسابداری صنعتی زمانی مشخص می‌­شود که بدانید مدیران با تکیه بر همین گزارش‌­ها و با تجزیه و تحلیل داده­‌های عملکردی گذشته مجموعه، برای آینده مجموعه تحت مدیریت خود برنامه ریزی می­‌کنند، به گونه­‌ای که حتی در مواردی با توجه به گزارش­‌های دریافت شده تصمیم به تعطیلی موقتی واحد تولیدی مربوطه می‌­کنند.

    انواع گزارش در حسابداری صنعتی

    همانطور که گفتیم در شرکت­‌ها با اهداف مشخصی، گزارش‌­های مختلفی توسط واحد حسابداری تهیه و تنظیم می­‌شود، این گزارش­‌ها شامل گزارش خرید، فروش و مصرف مواد، بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته، کالای در جریان ساخت، گزارش ضایعات، سود و زیان، صورت وضعیت مالی، صورت جریان وجه نقد و گزارش تقسیم سود است.

    نکته مهم

    تمامی مطالب گفته شده در خصوص حسابداری صنعتی و مزایای می‌باشد، اما به توجه به تمامی موارد حسابداری بهای تمام شده معایبی به شرح زیر نیز می‌­تواند داشته باشد:

      • هزینه شروع زیادی برای توسعه و پیاده سازی دارد.
      • آموزش سیستم‌ها به مدیران و حسابدارن زمان بر و هزینه بر است.
      • در شروع کار میزان اشتباه و خطا بسیار زیاد است.

    پرسش و پاسخ های مهم حسابداری صنعتی

    در تمام مطالب ذکر شده سعی کردیم کلیه‌ی مفاهیم و نکات مهم حسابداری بهای تمام شده را شرح دهیم، تا به صورت کامل به موضوعات واقف شوید؛ اما طبیعی است که سوالاتی باقی مانده باشد که دوست داشته باشید در خصوص آن‌ها نیز بدانید، بنابراین در ادامه به چند سوال مهم که احتمال می‌دهیم، مبهم باقی مانده است، پاسخ خواهیم داد.

    تفاوت حسابداری صنعتی با روش های حسابداری سنتی چیست؟

    حسابداری صنعتی بسیار انعطاف‌پذیر بوده و به خصوص در تقسیم‌بندی هزینه‌ها و ارزیابی موجودی‌­ها عملکرد قابل قبولی دارد و بر خلاف حسابداری سنتی در شرکت­‌هایی که تولیدات متنوعی دارند، به راحتی می­‌تواند اطلاعات بهای تمام شده محصولات را محاسبه نماید.

    محاسبه بهای تمام شده در حسابداری سنتی بر مبنای حجم تولیدی و یا به عبارت دیگر بر مبنای مقدار تولید است، از مشکلات روش سنتی به استفاده از مبنای مشترک و واحد برای تخصیص هزینه‌­ها، عدم تفکیک مرکز هزینه­‌های غیر مشابه، عدم تهیه اطلاعات دقیق در مورد بهای تمام شده می­‌توان اشاره کرد.

    حسابداری صنعتی با بهای تمام شده چه تفاوتی دارد؟

    حسابداری صنعتی که با نام حسابداری بهای تمام شده شناخته می­‌شود، به روشی از حسابداری می­‌گویند که در آن تمامی هزینه‌های مربوط در فرآیند تولید مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار می‌­گیرد، این شیوه از حسابداری از تکنیک­‌های مختلفی برای کارآمدی هزینه‌­های شرکت استفاده می‌­کند.

    تفاوت حسابداری صنعتی و حسابداری مالی در چیست؟

    یکی دیگر از شاخه‌های حسابداری، حسابداری مالی می‌باشد که با حسابداری صنعتی تفاوت‌هایی دارد. در تصویر زیر تفاوت این دو حسابداری را ذکر کرده‌ایم.

    تفاوت حسابداری صنعتی با حسابداری مالی

    تفاوت‌هایی که حسابداری مالی و صنعتی با هم دارند

    نتیجه گیری

    حسابداری صنعتی یکی از زیر شاخه‌­های مهم حسابداری است که در یک مجموع نسبتا بزرگ به خصوص یک واحد تولیدی نقش پررنگی در تهیه و تنظیم گزارش­‌های درون سازمانی و برون سازمانی با هدف برنامه ریزی و تصیم گیری آینده شرکت و سازمان دارد. حسابداری بهای تمام شده در خصوص محاسبه بهای کالاهای تولید شده، هزینه یابی و محاسبه ضایعات به سازمان کمک می‌کند.

    به دلیل اهمیت بیش از حد حسابداری در سازمان‌ها و موسسات، در مقاله‌ای که خواندید به بررسی مفاهیم حسابداری بهای تمام شده یا همان صنعتی پرداختیم تا بتوانیم در این مسیر به شما کمک کنیم. در انتها اگر سوالی داشتید در دیدگاه برایمان بنویسید که پاسخ دهیم.

    آموزش حسابداری 0 تا 100

     

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    { "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "حسابداری صنعتی به چه معناست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری صنعتی (Industrial Accounting) یکی از شاخه‌­های حسابداری است که وظیفه آن محاسبه بهای تمام شده کالا و محصولات در یک شرکت تولیدی می‌باشد. کاربرد حسابداری بهایابی در ساخت کالا با هدف کاهش هزینه‌­های شرکت، کنترل موجودی و تصمیم گیری صحیح در خصوص قیمت گذاری محصولات و کالاهای تولید شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "اجزا و عوامل حسابداری صنعتی به چند بخش تقسیم می‌شوند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اجزاء و عوامل حسابداری در بخش صنعتی به سه دسته مواد اولیه یا مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار (سایر هزینه­‌های تولید) تقسیم می­‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "حسابدار صنعتی باید به چه مهارت‌هایی واقف باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابدار صنعتی شخصی است که با تخصص در زمینه مالی بر فعالیت­‌های مالی شرکت‌­ها و سازمان­‌ها نظارت دارد. حسابدار صنعتی ضمن آشنایی با انواع حسابداری صنعتی، ثبت‌­های حسابداری مربوطه، حسابداری تولید و محاسبه بهای تما شده شرکت‌های خدماتی، به بررسی و تحلیل صورت‌های مالی نیز می‌پردازد." } },{ "@type": "Question", "name": "مرکز هزینه به چه معناست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به هر بخش از یک شرکت که در آن هزینه انجام می‌شود و یا در ایجاد هزینه نقش دارد، مرکز هزینه می‌­گویند." } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداری صنعتی با حسابداری بهای تمام شده چه تفاوت هایی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری صنعتی که با نام حسابداری بهای تمام شده شناخته می­‌شود، به روشی از حسابداری می­‌گویند که در آن تمامی هزینه‌های مربوط در فرآیند تولید مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار می‌­گیرد، این شیوه از حسابداری از تکنیک­‌های مختلفی برای کارآمدی هزینه‌­های شرکت استفاده می‌­کند." } }] }
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.