گواهی اشتغال به کار چیست؟ نامه گواهی اشتغال به کار معرفی نامه­‌ای است که از طرف شرکت یا موسسه­‌ای که در آن مشغول به کار هستید برای موسسه مالی، شرکت، دانشگاه، سفارت خانه بنابر نیاز شما صادر می‌­شود؛ این نامه باید دارای تاریخ، شماره، مشخصات شناسنامه‌­ای پرسنل، مدت زمان فعالیت و در صورت نیاز مبلغ حقوق دریافتی باشد.

در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با نامه اشتغال به کار آشنا کنیم، تا بتوانید در موارد مختلف مانند درخواست انواع وام، ضمانت نامه بانکی و دیگر برنامه حسابداری که دارید، از آن استفاده کنید. در انتهای مقاله نمونه خام نامه اشتغال به کار را جهت دانلود بارگذاری خواهیم کرد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

خواندن مقاله گواهی اشتغال به کار را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
افرادی که به نامه اشتغال به کار نیاز دارند

گواهی اشتغال به کار چیست؟

اگر در یک سازمان، شرکت و یا موسسه­‌ای مشغول به کار هستید، شاید برای شما هم اتفاق افتاده که برای سازمان یا اداره دیگری درخواست نامه اشتغال به کار داده­ باشید، همچنین در موارد متعدد در فرم­‌های ثبت نام مانند فرم ثبت نام جهت اخذ تسهیلات از بانک­‌ها و ضمانت تسهیلات ارائه نامه اشتغال به کار برای بانک را دیده‌­اید.

در هر حال فرقی نمی­‌کند که شما نامه اشتغال به کار برای دانشگاه می­‌خواهید یا نامه اشتغال به کار برای بیمه را درخواست داده‌­اید، در هر صورت باید بدانید نامه اشتغال به کار، نامه‌­ای است اداری که با درخواست کارگر از محل کار خود از طرف کارفرما به مقصد مشخصی صادر می­‌شود.

مفهوم گواهی اشتغال به کار

نامه اشتغال به کار، انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز و هدف شما صادر می‌شود

انواع گواهی اشتغال به کار

بسته به اینکه شما برای چه موسسه یا شرکتی نامه اشتغال به کار می­‌خواهید و بنا به درخواست شما، کارفرمای شما اقدام به صدور نامه اشتغال به کار می­‌کند، حتی اگر شما دارای مشاغل آزاد باشید، برای اثبات توان مالی خود به موسسات اعتباری جهت دریافت تسهیلات می‌­توانید از نامه اشتغال به کار برای مشاغل آزاد استفاده کنید.

به طور کلی نامه اشتغال به کار، انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز و هدف شما صادر می‌شود. می‌توانید برای صدور نامه اشتغال به کار از سایت‌های مختلف و معتبر نیز اقدام کنید و فرم خام گواهی را در فرمت‌های مختلف دانلود کنید.

اهمیت نامه اشتغال به کار

نامه اشتغال به کار برای افراد دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا افراد به خصوص شاغلان در صورتی که بخواهند نسبت به ثبت نام بیمه اقدام کنند و یا در صورتی که بخواهند تسهیلاتی را از بانک دریافت کنند، باید در زمان مراجعه به اداره بیمه و تعیین مفاصا حساب بیمه و یا بانک موردنظر باید نامه اشتغال به کار برای وام ازدواج یا بیمه را همراه داشته باشند.

هر چند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از موارد از جمله ثبت نام بیمه افراد می‌­توانند بدون اخذ نامه و فقط با ثبت نام در سامانه بیمه اقدام کنند، اما باید بدانید که در مراحل ثبت نام کد کارگاهی را باید در محل تعیین شده درج کنید که در واقع تایید کارفرما و کد کارگاهی وارد شده همان نقش نامه را بازی می­‌کند.

کاربرد نامه اشتغال به کار

اگر شما در یک مجموعه‌­ای مشغول به کار هستید، برای این‌که در صورت نیاز به سایر شرکت­‌ها و موسسات ثابت کنید، یک قرارداد مشخص با درآمد معینی دارید، باید از کارفرمای خود درخواست نامه اشتغال به کار کنید. کاربرد این نامه در واقع نشان دهنده شغل شما در یک واحد اقتصادی و داشتن درآمد برای قبول تعهد یا تعهداتی می‌باشد.

یکی از کاربردهای نامه اشتغال به کار این است که کارفرما با این گواهی می‌تواند کارهای معرفی کارمند جدید به بیمه را انجام دهد و سوابق بیمه کارگر به روال دیگر کارکنان انجام شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نحوه دریافت نامه اشتغال به کار

اگر شما در یک مکان خصوصی یا دولتی مشغول به کار هستید، بارها کلمه نامه اشتغال به کار را شنیده‌­اید و یا شاید به مراتب درخواست نامه اشتغال به کار به کارفرمای خود برای ثبت نام بیمه، اخذ تسهیلات از بانک، مراجعه به سفارتخانه‌­ها در صورت لزوم داده­‌اید.

همانطور که که می­‌دانید برای اخذ نامه اشتغال به کار، باید ابتدا درخواست خود را به صورت کتبی و با ذکر علت و قید نام شرکت، اداره و یا موسسه­‌ای که برای ارائه به آن می­‌خواهید ارسال کنید، این درخواست با توجه به شرایط محل کاری شما، سلسله مراتب تعیین شده را طی کرده و بعد از تایید و امضا به مهر شرکت به شما تحویل داده می­‌شود.

در نامه اشتغال به کار، تا حد امکان باید سند حقوق و دستمزد و مبلغ حقوق دریافتی شخص یادداشت شده باشد، محاسبه حقوق و دستمزد را می‌توانید با نرم افزار حسابداری ابری نیز انجام دهید.

خرید نامه اشتغال به کار

با توجه به شرایط موجود در جامعه و این‌که بسیاری از مراکز از جمله بانک‌­ها با هدف ارزیابی توان مالی تسهیل گیرنده و یا درخواست کننده وام مضاربه‌ای اقدام به اخذ اشتغال به کار می‌­نمایند، در موارد متعدد مشاهده شده که افراد به علت عدم اشتغال در یک شرکت مشخصی، اقدام به خرید نامه اشتغال به کار از فروشندگان این نامه می­‌نمایند.

فروش نامه اشتغال به کار

در پاراگراف قبل گفتیم که افرادی مجبور به اقدام غیر قانونی در جهت خرید نامه اشتغال به کار می­‌کنند، با توجه به اینکه در جامعه افرادی سودجو وجود دارند، از این فرصت استفاده می­‌کنند و اقدام به فروش نامه اشتغال به کار از جمله نامه­ اشتغال به کار برای وام، نامه اشتغال به کار در شرکت می‌­نمایند.

شاید در بسیاری از شرکت‌­ها و بانک‌­ها سیستم استعلامی وجود نداشته باشد و احتمال دارد که با صدور یک نامه اشتغال به کار در شرکت جعلی، شخص اقدام به اخذ وام کند اما باید بدانید که خرید و یا فروش گواهی در هر صورت جرم بوده و خریدار و فروشنده آن مجرم شناخته می­‌شوند.

متن درخواست نامه اشتغال به کار

در خصوص نامه اشتغال به کار توضیحات لازم را در مطالب قبل خدمت شما ارائه کردیم، اما شاید برای شما دشوار باشد که بخواهید نسبت به نگارش نامه اشتغال به کار اقدام نمایید، یعنی این‌که نوشتن متن اشتغال به کار برای بانک یا متن اشتغال به کار برای وام خارج از توان شما باشد.

اما بدانید که نگارش متن نامه اشتغال به کار برای دانشگاه، متن اشتغال به کار برای سفارت و بانک آنچنان تفاوتی با یکدیگر ندارند و شما فقط باید مطابق فرم خام نامه اشتغال به کار ارائه شده از طرف اداره‌­ای که به آن مراجعه می­‌کنید، نسبت به ارائه درخواست خود به کارفرمای خود اقدام کنید.

نکته مهم

در نگارش نامه اشتغال به کار باید نکاتی را رعایت نمایید تا گواهی تایید شود. نکات نگارش نامه اشتغال به کار شامل موارد زیر می‌باشد:

  • گواهی با سربرگ شرکت پرینت گرفته شود.
  • گواهی اشتغال به کار حتما با مهر و امضای شرکت باشد.
  • از فونت­‌های رسمی و خوانا مانند نازنین یا میترا استفاده شود.
  • در گواهی اشتغال به کار تاریخ و شماره نامه درج شود.
  • متن نامه راست چین باشد.

متن اشتغال به کار برای مشاغل آزاد، دولتی و موسسات مالی

هر چند متن پیش نویس نامه­ اشتغال به کار ممکن است توسط واحد درخواست کننده ارائه ­شود، اما متن این نامه­‌ها تقریبا با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد، بعضی از موسسات و شرکت­‌ها فقط خواستار نامه اشتغال به کار برای نشان دادن اشتغال به کار فرد است، اما بعضی از آن­‌ها خواهان قید حقوق دریافتی افراد برای تعهد و تضامین است که محاسبه آن در آموزش حقوق و دستمزد، آموزش داده شده است.

یک متن اشتغال به کار برای مشاغل آزاد و دولتی که فقط نشان دهنده اشتغال به کار فرد است را در تصویر زیر شرح داده‌ام، که می‌توانید به عنوان نمونه از آن استفاده کنید.

نمونه گواهی اشتغال به کار

نمونه و متن نامه اشتغال به کار مشاغل آزاد و دولتی

اما در مقابل اشتغال به کار برای مشاغل آزاد و دولتی، گاهی افراد برای اخذ وام و یا ضمانت تسهیلات درخواست نامه اشتغال به کار می‌­کنند که لازم است در این نامه‌­ها علاوه بر اشتغال به کار بودن مبلغ حقوق نیز قید شود، که می‌توانید مبلغ حقوقی دقیق را از نرم افزار حقوق و دستمزد استعلام بگیرید. در تصویر زیر متن نامه اشتغال به کار را ذکر نموده‌ایم.

گواهی اشتغال به کار بانک

نمونه نامه اشتغال به کار برای کارمندان بانک

متن گواهی اشتغال به کار برای بانک و دسته چک

اگر تابه حال از کارفرمای خود درخواست نامه اشتغال به کار جهت اخذ وام یا دسته چک ننموده­‌اید، باید بدانید که این نامه به همان صورت که گفته می­‌شود، باید نوشته شود، فقط در نوشتن نامه باید اصول نامه نگاری اداری را رعایت کنید و متن را به صورت گفتاری ننویسید. نمونه متن گواهی اشتغال به کار برای بانک جهت اخذ وام یا دسته چک به صورت جدول زیر می‌باشد:

به نـام خـدا

                                                                                                           تاریخ:

                                                                  شماره:

ریاست محترم بانک ….

موضـوع: گواهی اشتغال به کـار

با سلام

احتراما به استحضار می­رساند که آقای/خانم ……. فرزند …….. به شماره شناسنامه/کد ملی …… صادره…… از …… ازکارکنان رسمی/قراردادی شرکت …… با حقوق و مزایای ماهانه …….. ریال معادل ……. شرکت می­باشد.

این گواهی جهت صدور دسته چک جهت ارائه به آن بانک محترم صادر و فاقد هرگونه ارزش و تعهد قانونی دیگری است.

با تشکر

شرکت….

مهر و امضا…

متن نامه اشتغال به کار برای سفارت و دانشگاه

شاید شما قصد داشته باشید که نسبت به ادامه تحصیل در دانشگاهی بپردازید که دانشگاه برای شاغلین شرایط ویژه­ه‌ای مانند برگزاری کلاس‌­ها در روزهای تعطیل و یا خارج از ساعت اداری داشته باشد، یا این‌که برای خروج از کشور باید اقدام به ارائه نامه به سفارت نمائید.

در این صورت باید نسبت به اخذ نامه اشتغال به کار نمائید، نمونه متن اشتغال به کار برای دانشگاه و متن اشتغال به کار برای سفارت به صورت تصویر زیر می­‌تواند باشد. توجه داشته باشید که این فقط یک نمونه نامه بوده و شما می‌­توانید متن آن را براساس درخواست دانشگاه یا سفارت و یا به دلخواه خود تغییر بدهید.

نمونه متن یک گواهی اشتغال به کار برای سفارت

نمونه نامه اشتغال به کار برای سفارت و دانشگاه

متن نامه اشتغال به کار برای تعویض پلاک و وام ازدواج

تفاوتی ندارد که برای چه سازمانی نامه اشتغال به کار می‌­خواهید، در مطالب قبل نیز اشاره کردیم که متن این نامه‌­ها تفاوت زیادی با یکدیگر نخواهند داشت، نمونه نامه اشتغال به کار برای وام ازدواج در مطالب قبل آورده شد؛ اما اگر برای تعویض پلاک خودرو خود نیاز به نامه اشتغال به کار داشته باشید، می‌­توانید مانند تصویر زیر اقدام نمایید.

متن نامه گواهی اشتغال به کار تعویض پلاک

نمونه نامه اشتغال به کار تعویض پلاک و وام ازدواج

دانلود pdf نمونه اشتغال به کار

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌­توانید به انواع متن نامه­ اشتغال به کار دسترسی پیدا کنید، در صورتی که شرکت شما از متن‌­های پیش نویس مشخصی استفاده نکند و یا موسسه یا شرکتی که نامه را برای ارائه به آن می‌­خواهید پیش نویس مشخصی نداشته باشند، می­‌توانید نسبت به دانلود اشتغال به کار pdf اقدام کنید.

نمونه گواهی اشتغال به کار

اطلاعاتی که در نامه اشتغال به کار باید قید شود شامل مشخصات شناسنامه‌­ای درخواست کننده، مدت همکاری، میزان حقوق دریافتی است، نامه اشتغال به کار معمولا با هدف دریافت وام بانکی یا ضمانت وام بانکی، ارائه به سفارت خانه­‌ها برای دریافت ویزا، ارائه به دانشگاه می‌باشد.

فرم خام نامه اشتغال به کار

در مطالب قبل در خصوص نمونه نامه اشتغال به کار و متن اشتغال به کار توضیحات لازم ارائه شد، اما به طور کلی یک نمونه فرم خام نامه اشتغال به کار که قابلیت ارائه به شرکت‌­ها، موسسات داشته باشد، باید دارای اطلاعاتی باشد که معرفی کننده متقاضی، مدت و میزان حقوق دریافتی باشد. در تصویر زیر یک فرم خام نامه اشتغال به کار آورده شده است.

فرم خام گواهی اشتغال به کار

فرم خام نامه اشتغال به کار

نمونه نامه اشتغال به کار برای سفارت

به دلایل مختلفی مانند اجازه خروج از کشور جهت ویزای تحصیلی، تفریحی و کاری سفارت خانه‌ها می­‌توانند از افراد متقاضی درخواست ترجمه رسمی گواهی اشتغال به کار داشته باشند، متن نامه اشتغال به کار برای سفارت با توجه به درخواست سفارت خانه هم می­‌تواند به زبان فارسی و هم انگلیسی باشد.

نمونه نامه اشتغال به کار برای سفارت به زبان فارسی در مطالب قبل آورده شد و توضیحات لازم در خصوص نامه­‌های فارسی نیز ارائه گردید، اما اگر سفارت خانه‌­ای درخواست نامه اشتغال به کار برای سفارت به زبان انگلیسی نماید، شما می‌­توانید نسبت به خرید اشتغال به کار ترجمه شده از دارالترجمه اقدام کنید.

نمونه نامه اشتغال به کار انگلیسی

افرادی که برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام می­‌کنند با ترجمه رسمی آشنایی نسبی دارند، از جمله مدارک با قابلیت ترجمه رسمی جهت ارائه به سفارت خانه­‌ها به مدارک شناسایی، مدارک شغلی، مدارک تمکن مالی و نامه اشتغال به کار می‌­توانیم اشاره کنیم.

حال که با نامه اشتغال به کار، نحوه نگارش اشتغال به کار، نمونه نامه اشتغال به کار در شرکت آشنا شدید، برای آشنایی بیشتر در تصویر زیر یک نمونه نامه اشتغال به کار انگلیسی شرح داده شده است که می‌­توانید در صورت نیاز از این متن استفاده کنید.

نمونه یک گواهی اشتغال به کار به زبان انگلیسی

متن نامه اشتغال به کار به صورت انگلیسی

نکته:
اگر نامه اشتغال به کار به انگلیسی تنظیم شود، مهر فارسی شرکت در نامه صادره مورد قبول نخواهد بود و باید شرکت مهری به زبان انگلیسی داشته باشد و با آن مهر نسبت به ممهور نمودن نامه اقدام کند.

نکات مهم در مورد نامه اشتغال به کار

در خصوص نامه اشتغال به کار توضیحات لازم ارائه گردید. این نامه در صورتی که برای موسسه و شرکت­‌ها داخل کشور صادر شود، در صورتی که اشتباهی در آن رخ دهد فرد می­‌تواند نسبت به تصحیح آن و درخواست مجدد اقدام کند، اما اگر نکات ضروری در نامه مذکور جهت صدور ویزا رعایت نشود ممکن است منجر به ریجکت شدن درخواست ویزا شود.

ترجمه نمونه نامه اشتغال به کار برای سفارت

نامه گواهی‌ اشتغال به کار مورد تایید سفارت خانه‌ها باید دارای اطلاعاتی مانند تاریخ صدور گواهی، نام و نام خانوادگی فرد متقاضی، سال تولد، سمت سازمانی کارمند، تاریخ و مدت مرخصی متقاضی، میزان حقوق دریافتی، مهر شرکت، امضای مدیر عامل، آدرس و راه‌های ارتباطی شرکت بوده و به زبان انگلیسی صادر شود.

برای جلوگیری از هر گونه مشکلات احتمالی در سفارت خانه‌­ها در خصوص نامه اشتغال به کار، می‌­توانید این امر مهم را به دارالترجمه‌­های رسمی واگذار کنید، هزینه ترجمه رسمی گواهی اشتغال به کار برای سفارت در سال 1402 براساس تعرفه ابلاغ شده به شرح مبالغ زیر می‌باشد:

    • ترجمه ر‌سمی گواهی اشتغال به کار با سایز A4 به مبلغ 975,000 ریال و به ازای هر سطر متن مبلغ 45,500 ریال
    • ترجمه ر‌سمی گواهی اشتغال به کار با سایز A5 به زبان انگلیسی به مبلغ 665,000 ریال و به ازای هر سطر متن مبلغ 27,500 ریال

نکته مهم

هزینه ترجمه رسمی اشتغال به کار برای سفارت، هزینه‌­های دیگری نیز دارد که به شرح موارد زیر می‌باشد:

  • هزینه تایید وزارت دادگستری برای گواهی اشتغال به کار 650,000 ریال
  • هزینه تایید وزارت امور خارجه برای گواهی اشتغال به کار به ازای هر صفحه از متن ترجمه 250,000 ریال
  • هزینه‌های دفتری 350,000 ریال

مراکز دریافت تاییدیه نامه اشتغال به کار برای سفارت

مراکز دریافت تاییدیه اشتغال به کار برای سفارت، شامل 8 مرکز ذکر شده می‌باشد:

    1. اداره فنی و حقوقی امور مترجمان رسمی قوه قضائیه
    2. اداره ثبت سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه
    3. بخش امور دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
    4. روزنامه رسمی
    5. اداره ثبت شرکت‌­ها
    6. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
    7. سازمان نظام پزشکی
    8. مرکز تأییدات دانشگاه آزاد

نتیجه گیری

نامه گواهی اشتغال به کار یکی از نامه­‌های پرکاربرد برای افرادی است که می‌­خواهند نسبت به اخذ وام، ضمانت تسهیلات، تحصیل در دانشگاه­ ، اشتغال به کار، خروج از کشور جهت ویزاهای تورسیتی، تحصیلی، کاری اقدام کنند، این نامه حاوی مشخصات شناسنامه‌­ای، شغلی فرد متقاضی است.

برای آشنایی بیشتر در رابطه با نامه اشتغال به کار در مقاله‌ای که خواندید تمام نکات و موارد مهم نگارش و ارائه نامه را توضیح دادیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی آن را انجام دهید. در انتها اگر سوالی دارید و یا نظر و پیشنهادی داشتید در قسمت ثبت دیدگاه برایمان بنویسید تا در اولین فرصت پاسخ دهیم.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "نامه اشتغال به کار چه کاربردی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کاربرد این نامه در واقع نشان دهنده شغل شما در یک واحد اقتصادی و داشتن درآمد برای قبول تعهد یا تعهداتی می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه دریافت نامه اشتغال به کار چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای اخذ نامه اشتغال به کار، باید ابتدا درخواست خود را به صورت کتبی و با ذکر علت و قید نام شرکت، اداره و یا موسسه­‌ای که برای ارائه به آن می­‌خواهید ارسال کنید، این درخواست با توجه به شرایط محل کاری شما، سلسله مراتب تعیین شده را طی کرده و بعد از تایید و امضا به مهر شرکت به شما تحویل داده می­‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "نامه اشتغال به کار باید چگونه نوشته شود تا مورد تایید سفارت خانه قرار بگیرد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نامه گواهی‌ اشتغال به کار مورد تایید سفارت خانه‌ها باید دارای اطلاعاتی مانند تاریخ صدور گواهی، نام و نام خانوادگی فرد متقاضی، سال تولد، سمت سازمانی کارمند، تاریخ و مدت مرخصی متقاضی، میزان حقوق دریافتی، مهر شرکت، امضای مدیر عامل، آدرس و راه‌های ارتباطی شرکت بوده و به زبان انگلیسی صادر شود." } },{ "@type": "Question", "name": "هزینه ترجمه نامه اشتغال به کار در سال 1402 به چه میزان است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ترجمه ر‌سمی گواهی اشتغال به کار با سایز A4 به مبلغ 975,000 ریال و به ازای هر سطر متن مبلغ 45,500 ریال ترجمه ر‌سمی گواهی اشتغال به کار با سایز A5 به زبان انگلیسی به مبلغ 665,000 ریال و به ازای هر سطر متن مبلغ 27,500 ریال" } },{ "@type": "Question", "name": "افراد چه زمان‌هایی نیاز به نامه اشتغال به کار دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نامه گواهی اشتغال به کار یکی از نامه­‌های پرکاربرد برای افرادی است که می‌­خواهند نسبت به اخذ وام، ضمانت تسهیلات، تحصیل در دانشگاه­ ، اشتغال به کار، خروج از کشور جهت ویزاهای تورسیتی، تحصیلی، کاری اقدام کنند، این نامه حاوی مشخصات شناسنامه‌­ای، شغلی فرد متقاضی است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.