صدور صورتحساب الکترونیکی

حسابداری کدینگ حسابداری چیست؟ با توجه به پیشرفت ایجاد شده در زمینه حسابداری و تکنولوژی مرتبط، استفاده از روش حسابداری مکانیزه، یکی از روش­‌های کاهش خطاهای انسانی و افزایش دقت در حسابداری شرکت­‌ها است که باعث دسترسی آسان و سریع به اطلاعات سازمان و موسسه می‌باشد.

در مقاله پیش رو قصد داریم توضیحات کامل و جامعی در خصوص کدینگ و مراحل کدینگ حسابداری همچنین کاربرد و مزایایی که برای یک سیستم به ارمغان می‌آورد را توضیح دهیم، تا بتوانید در سازمان خود به بهترین نحو وضعیت عملکرد را بهبود بخشید و در مسیر کاهش خطاها و… قدم بردارید.

خواندن مقاله کدینگ حسابداری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

کدینگ چیست؟

اولین قدم برای درک موضوع مقاله، آشنایی با واژه‌ی کدینگ و مراحل آن می‌باشد. باید بدانید که چه کاربرد و مفهومی دارد، از همه مهم‌تر در چه خصوصی به کار گرفته می‌شود و اصلا سازمان‌ها بر چه مراحل و اساسی کدینگ را انتخاب می‌کنند.

کدینگ هر شرکت و سازمان برای شناخت و تعیین هویت کالا، خدمات، اقلام و… نسبت به کد گذاری آن­‌ها اقدام می­‌کنند. به کدگذاری که کدینگ گفته می‌­شود با استفاده از سیستم، اطلاعات موجودی‌­ها به راحتی در بخش‌­های مختلف یک سازمان قابل درک و ردیابی است.

سطوح مختلف کدینگ حسابداری

آشنایی با مفهوم و سطوح کدینگ حسابداری

کدینگ حسابداری چیست؟

در فرآیند حسابداری رویدادهای مالی بسیاری وجود دارد. رویدادهای مالی بسته به نوع شرکت و بزرگی یا کوچکی سطح فعالیت آن­‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما در هر صورت برای ایجاد نظم در ثبت رویدادهای مالی از کدینگ استفاده می‌­شود. استفاده از کدینگ موجب دسته بندی عملیات مالی در سطوح اصلی و فرعی می‌­گردد.

امروزه می‌توانید در نرم افزار حسابداری نیز از کدینگ استفاده نمایید. در این صورت دسترسی به حساب‌های مالی آسان خواهد شد. مراحل کدینگ در نرم افزار حسابداری را در ادامه توضیح خواهیم داد، به راحتی می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید.

اهداف کدینگ در حسابداری

در هر شاخه از حسابداری با هر نوع فعالیتی از جمله خدماتی، تولیدی و یا بازرگانی با هر سطح فعالیتی که در نظر بگیریم، کدینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدیران هر کدام برای استفاده از آن هدفی دارند. از اهداف استفاده کدینگ حسابداری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استاندارد شدن عملیات مالی با استفاده از کدینگ استاندارد
  • یکپارچه سازی اطلاعات مالی مطابق الگوی مشخص
  • افزایش سرعت و دقت عملیات مالی
  • کاهش خطای انسانی
  • آسان‌­تر شدن گزارش­‌گیری مالی

انواع کدینگ حسابداری

معمول­‌ترین انواع کدینگ در سال مالی 1401 که در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار گرفته شده است، را در تصویر زیر به نمایش گذاشته‌ایم که می‌توانید طبق دسته بندی آن، محصولات خود را کدگذاری نمایید.

چند نوع کدینگ حسابداری سازمان

شناختن انواع کدینگ‌ حساب‌ها

  • کدینگ حفظی: اولین نوع از کدینگ، یکی از روش‌­های ساده کددهی می‌باشد که براساس مختصر نویسی، علامت­‌گذاری و حروف اول حساب‌­های مالی انجام می‌گردد. به عنوان مثال حساب‌­های دریافتی از حروف اول حساب یعنی “ح-د” استفاده می­‌شود.
  • کدینگ متوالی: در کدینگ متوالی یا پی در پی، اعداد به صورت پشت سر هم به حساب‌­ها تخصیص داده می­‌شوند. از مراحل کدینگ متوالی با عنوان کدینگ سریالی نیز یاد می‌گردد.
  • کدینگ سلسله مراتبی: کدینگ سلسله مراتبی به علت نظم، دقت و عدم محدودیت در تعداد حساب­‌ها و داده‌­ها، به عنوان یکی از پرکاربردترین کدینگ­‌های موجود شناخته شده است، زیرا با اضافه کردن یک اعشار به کد حساب می­‌توان زیر گروه مورد نظر را به آن حساب اضافه کرد.
  • کدینگ توده‌ای: اگر کسب وکاری بخواهد فقط در یک دوره مالی نسبت به کدینگ اقدام کند، کدینگ توده‌­ای مناسب­‌ترین گزینه است. در روش توده‌ای کدها می‌­توانند به یک حساب اختصاص داده شوند، اما در صورت تمایل به فعالیت بعد از یک دوره مالی باید از کدینگ مناسب استفاده گردد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

  • کدینگ وجهی: در کدینگ وجهی اعداد و کدها هر کدام معرف نوع خاصی از حساب و زیر مجموعه­‌های آن است. برای درک بهتر موضوع به مثال زیر توجه کنید.

در حسابداری یک آژانس هواپیمایی که دارای کدینگ وجهی است، با استفاده از نرم افزار حسابداری مربوطه می­‌توان گروه یک را به عنوان مشخص کننده بخش‌­های مختلف آژانس، گروه دوم را نماینده هزینه­‌های آژانس و گروه سوم را به عنوان زیر گروه‌های دو گروه قبلی معرفی کرد. و مراحل کدینگ حسابداری آژانس هواپیمایی به صورت کدینگ توده‌­ای ایجاد می­‌شود.

سطوح مختلف کدینگ حسابداری

در مطالب قبل گفته شد که کدینگ حسابداری چیست؟ و با به وجود آمدن نرم افزار حسابداری پیشرفته امکاناتی به وجود آمده تا کاربران بتوانند اطلاعات مختلف مالی را در سطوح مختلف تقسیم و دسته بندی کنند. اصلی­‌ترین سطوح مورد استفاده جهت کدینگ به شرح زیر می‌باشد:

  • گروه حساب
  • کد
  • سطح معین
  • سطح تفضیلی
  • کدهای شناور

مراحل کدینگ حسابداری

با مراحل کدینگ حسابداری آشنا هستید؟ تعداد و تنوع حساب­‌ها در یک سازمان می­‌تواند گسترده باشد و هرچه سطح فعالیت شرکت گسترده‌تر شود؛ بر تعداد و تنوع حساب­‌ها نیز افزوده می­‌شود، بنابراین به موجب انتخاب کدینگ مناسب، استانداردهایی در نظر گرفته شده است و مراحل کدینگ حسابداری به 4 مرحله اصلی تقسیم می‌شود که شامل:

  • تعیین کد برای گروه حساب‌های اصلی
  • تقسیم گروه حساب‌ها به حساب کل
  • انجام کدینگ درختی برای حساب‌های کل
  • انجام کدینگ سرفصل‌های معین

تعیین کد برای گروه حساب‌های اصلی

شروع کننده کدینگ یا اولین مرحله کدینگ تعیین گروه حساب­‌ها می‌باشد. حساب گروه یک کد یک رقمی است که در این مرحله یک عدد اختصاصی به هر یک از گروه حساب‌­ها تخصیص داده می­‌شود. در جدول زیر می‌توانید کدینگ حسابداری اصلی را مشاهده نمایید.

کد   حساب اصلی  کد حساب اصلی کد حساب اصلی
1 دارایی جاری 2 دارایی غیر جاری 3 بدهی جاری
4 بدهی بلند مدت 5 حقوق صاحبان سهام 6 درآمد
7 بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده 8 هزینه 9 سایر حساب­‌ها

تقسیم گروه حساب‌ها به حساب کل

بعد از تعیین کد برای حساب­‌های مالی، در مرحله دوم نسبت به ریز کردن حساب‌­ها اقدام می­‌شود. این مرحله مهم‌ترین قسمت کدینگ حسابداری است، زیرا اعداد این سطح در دفاتر قانونی ثبت می‌­‎‌شود، در واقع در این مرحله کدها به گونه­‌ای باید ثبت شوند که مشخص کننده وضعیت مالی یک سازمان و شرکت باشند.

انجام کدینگ درختی برای حساب‌های کل

و مراحل کدینگ حسابداری را شناختیم و اکنون می‌خواهیم با مراحل و کاربرد آن در انجام کدینگ درختی برای حساب کل آشنا شویم. به تقسیم حساب کل به اجزای تشکیل دهنده آن یعنی حساب­‌های معین، کدینگ درختی حساب­‌های کل می­‌گویند. ﻫﺮ ﮐﺪام از ﺣﺴﺎب­ﻫﺎی ﮐﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻪ اﺟﺰای آن ﮐﻪ ﻫﻤﺎن ﺣﺴﺎب­ﻫﺎی ﻣﻌﯿﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ تقسیم می­‌شوند.

انجام کدینگ سرفصل‌های معین

شرکت‌ها از استفاده سرفصل معین اهدافی دارند که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دسته بندی و متمایز کردن حساب­‌های کل
  • تصمیم گیری‌های مدیریتی
  • پیگیری‌­های مالی

در کدینگ حسابداری، کدینگ حساب معین با در نظر گرفتن کد حساب کل انجام می­‌شود. شماره حساب­‌های معین از 4 رقم تشکیل شده که رقم اول نشان دهند گروه، رقم دوم نشان دهنده حساب کل و دو رقم آخر مشخصه حساب معین است.

برای جلوگیری از اشتباه در کد گذاری حساب­‌های معین بهتر است که این کار توسط یک نفر صورت بگیرد و یا اینکه کدگذاری به صورت یکنواخت انجام شود.

اهمیت و کاربرد سیستم کدینگ حسابداری

تکرار رویدادهای مالی در طول یک دوره و رخ دادن اتفاق‌­های متفاوت در طول سال مالی، نیازمند یک ثبت منظم برای جلوگیری از خطا و اشتباه است. برای ایجاد نظم، کاهش خطا و افزایش سرعت در ثبت رویدادهای مالی استفاده از کدینگ ضروری می‌باشد. به طور کلی اهمیت و کاربرد سیستم کدینگ را در تصویر توضیح داده‌ایم.

اهمیت کاربرد کدینگ حسابداری موسسات

شناخت کابردهایی که کدینگ حسابداری دارد

آیا کدینگ شرکت‌های مختلف مثل خدماتی، تولیدی و غیره متفاوت است؟

کدینگ حسابداری یک نوع دسته بندی حساب­‌ها در حسابداری است، که معمولا در تمامی شرکت­‌ها فارغ از نوع فعالیت به صورت درختی انجام می­‌شود. به عبارت دیگر شرکت­‌ها مطابق فعالیت‌­های خود، اقدام به انتخاب و طراحی کدینگ مطابق نیازهای سازمان می‌نمایند.

کدینگ حسابداری بازرگانی

شرکت‌­های بازرگانی، یکی از انواع شرکت‌­های فعال در جهان امروز است. این شرکت‌ها دارای مراودات مالی زیاد با ارقام بالا می‌­باشند. در نتیجه دقت و سرعت عملیات حسابداری در این نوع از شرکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. کدینگ حسابداری بازرگانی با اختصاص دادن اعداد یا حروف به داده‌ها، سبب افزایش دقت و سرعت در حسابداری می‌شود.

با توجه به اینکه خدمات بازرگانی در حوزه کسب و کارهای بزرگ قرار دارد، طراحی و اجرای یک سیستم کدینگ حساب خرید و فروش مناسب، نیازمند دقت بالا و تلاش فراوانی است. معمولا برای این کار استفاده از یک نمونه کدینگ استاندارد حسابداری کمک زیادی خواهد کرد.

کدینگ حسابداری خدماتی

انجام کدینگ حسابداری در همه شرکت­‌ها امری ضروری است و شرکت­‌های خدماتی نیز از این امر مستثنی نیستند، زیرا تمامی امور مالی به وسیله کدینگ استاندارد سازی، شده و در دسترس قرار گرفته و همچنین امکان اخذ گزارش به وجود آمده است.

کدینگ شرکت خدماتی، سبب استاندارد شدن و یکپارچه سازی عملیات‌های مالی شرکت می‌شود. عوامل مختلفی از جمله محدوده فعالیت شرکت، کنترل و گزارش‌های مورد نیاز و استانداردهای حسابداری از جمله عوامل تاثیرگذار بر ساختار کدینگ شرکت خدماتی است.

کدینگ حسابداری تولیدی

اگر شرکت­‌های تولیدی بخواهند، گزارش کامل و جامع از فعالیت خود ارائه بدهند، باید از کدینگ شرکت تولیدی استفاده کنند. کدینگ حسابداری شامل گروه، کل، معین و تفصیلی است. یکی از کاربردهای مهم کدینگ‌های شرکت تولیدی، تفکیک و طبقه بندی حساب است.

هدف از کدگذاری در شرکت تولیدی، تعیین چارچوب استاندارد برای حساب‌­ها و در نتیجه تفکیک منطقی حساب­‌ها از هم می‌باشد. در نهایت شرکت‌های تولیدی با کدینگ، می‌توانند بررسی و جستجوی معنادار اسناد حسابداری را در شرکت انجام دهند.

کدینگ حسابداری پیمانکاری

کدینگ حسابداری شرکت پیمانکاری در گذشته نقش زیادی نداشته، اما با صنعتی شدن مشاغل و پیشرفت روزافزون تکنولوژی حسابداری، پیمانکاری نیز دچار تغییرات زیادی شده است. کدینگ شرکت پیمانکاری موجب نظم و شفاف شدن صورت حساب­‌ها، خرید و فروش، سود و زیان و… می­‌شود.

با ایجاد نظم و ترتیب در کارهای پیمانکاری از طرفی سرمایه‌گذار جدید، تمایل به سرمایه گذاری پیدا می‌­کند و از طرفی دیگر کارفرما با مشاهده وضعیت صورت حساب­‌های قبل و نظم و ترتیب موجود، اعتماد بیشتری در واگذاری پروژه به پیمانکار پیدا خواهد کرد.

کدینگ حسابداری فروشگاهی

کدینگ حسابداری فروشگاهی برای سازمان‌های بزرگ با مشتریان زیاد که دائما در حال سود دهی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از کدینگ فروشگاهی، سبب مسیردهی به فعالیت فروشگاه‌­های مورد نظر شده که نتیجه این امر اخذ گزارش در مواقع ضروری است.

کدینگ حسابداری

استانداردسازمان کدینگ رویدادهای حسابداری

استانداردسازی کدینگ حسابداری

کدینگ یا به بیان دیگر زبان مشترک سیستم­‌های اطلاعاتی حسابداری، که رویدادهای مالی مطابق آن ثبت و نگهداری می‌شود، شامل قواعد و راهنمایی‌­هایی است که موجب نظم دهی به اطلاعات مالی ثبت شده می­‌شود. استفاده از این قواعد و راهنمایی­‌ها در اصطلاح استانداردسازی کدینگ حسابداری می­‌گویند.

کدینگ درختی حساب‌های کل

برای کدینگ درختی حساب‌­های کل، باید حساب کل به حساب معین که اجزای تشکیل دهنده آن است تقسیم شود. در کدینگ درختی حساب­‌های کل، می­‌توان چند سطح معین در نظر گرفت؛ اما نرم افزارهای حسابداری موجود امروزه تنها یک سطح معین را جواب­گو هستند.

کدینگ حساب‌های کل

در فرآیند کدینگ حساب­‌های کل، از دارایی‌­ها شروع و دارایی با نقد شوندگی بالاتر در اولویت قرار می­‌گیرد. همان­طور که می‌­دانید نقدترین دارایی یک شرکت، وجه نقد و سپس بانک قرار می‌باشد که براساس کدینگ حساب­‌های کل کد 1 به وجوه نقد و کد 2 به حساب بانک اختصاص داده می‌­شود.

کدینگ حساب‌های معین

در صورتی که حساب کل دارای زیر مجموعه باشد، باید برای آن حساب کل، حساب معین در نظر گرفت. کدینگ حساب‌­های معین نیز مانند کدینگ حساب­‌های کل است، به این صورت که در کدینگ حساب­‌های معین از عدد 1 شروع کرده و تا آخر ادامه پیدا می‌­کند.

به عنوان نمونه کدینگ اگر سرفصل حساب کل اسناد و حساب­‌های دریافتنی را در نظر بگیریم حساب­‌های معین آن به شرح زیر می‌­تواند باشد:

    • حساب­‌های دریافتنی اشخاص حقوقی
    • حساب‌­های دریافتنی اشخاص حقیقی
    • اسناد دریافتنی
    • اسناد در جریان وصول
نکته مهم

در کدینگ حساب‌های معین برای جلوگیری از وارد کردن اطلاعات تکراری، کدگذاری به وسیله یک نفر انجام می­‌شود یا از سیستم‌های کدگذاری یکنواخت استفاده می‌گردد.

کدینگ حساب‌های تفصیلی

با ایجاد چیدمان ارقام و معنایی مناسب برای کدینگ حساب­‌های تفصیلی، از این کدینگ برای ایجاد گزارش‌­های متنوع استفاده می­‌شود. کدینگ حساب­‌های تفصیلی در سطح سوم حساب­‌ها قرار داشته و در نتیجه از 3 رقم برای کدینگ حساب­‌های تفصیلی استفاده می‌­گردد.

کدینگ شناور

در هر سازمان و موسسه‌ای حساب­‌هایی وجود دارد که در قسمت‌­های مختلف کدینگ تعریف می­‌شود. برای جلوگیری از تکرار یک بار در کدینگ تعریف شده و در هر قسمت که نیاز باشد، با ایجاد یک ارتباط ساده حساب شناور را به حساب اصلی مرتبط می­‌کنند.

نکته:
مزایای استفاده از کدینگ شناور شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کوچک و ساده شدن کدینگ حسابداری
  • جلوگیری از صدور سند اشتباه
  • امکان گزارش گیری راحت از حساب شناور مور نظر نسبت به حساب­های مربوطه و برعکس

کدینگ حسابداری در کسب و کارها

کدینگ با جداسازی سطوح حساب‌­ها سبب سازماندهی اطلاعات می­‌شود، نتیجه این عملکرد حل مشکلات مالی و حسابداری واحدهای اقتصادی بوده و از بروز اشتباه­ و خطاهای سهوی جلوگیری می­‌کند. به طور کلی در تمامی سازمان‌ها اطلاعات خام وارد شده و با کدینگ به اطلاعات با اهمیت و قابل پردازش تبدیل می­‌گردد.

کدگذاری در شاخه‌های حسابداری را خواندیم و اکنون می‌خواهیم کدینگ در موسسات را آموزش دهیم. کدینگ حسابداری در بعضی از موسسات مشابه و در بعضی از شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت صورت گرفته با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برای حسابداری ارزش افزوده مالیات، از کدینگ مشابه استفاده می‌شود.

کدینگ حسابداری شرکت حمل و نقل

عامل بقا و دوام هر شغلی قسمت حسابداری آن کسب و کار است. برای این­‌که قسمت حسابداری مشاغل موفق باشند، باید امور حسابداری و مالی مربوط به درستی ثبت و نگهداری شوند. شرکت­‌های حمل و نقل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به هزینه‌­ها و درآمدهایی که دارند، باید دارای کدینگ حسابداری مخصوص به خود باشند.

کدینگ حسابداری معدن

مشابه سایر فعالیت­‌ها، برای حسابداری و کدینگ معدن باید به آیتم­‌های موجود در فعالیت معدن توجه کرد. از جمله فعالیت­‌های موجود به فاکتورهای ورود و خروج، انبارداری و… می­‌توان اشاره کرد. توجه به فعالیت، طبقه بندی و گزارش­‌های مورد نیاز می‌­تواند منجر به ایجاد کدینگ مناسب شود.

کدینگ حسابداری رستوران

جهت سازماندهی و مدیریت اسناد حسابداری رستوران‌ها از کدینگ فروشگاهی استفاده می­‌شود. به کمک کدینگ، جداسازی حساب‌ها صورت گرفته و در صورتی که واحد حسابداری بخواهد برای انجام عملیات حسابداری و یا حسابرسی نسبت به اخذ گزارش اقدام کند، این امر به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

کدینگ حسابداری ساختمان سازی

کدینگ شرکت ساختمان سازی با کدینگ سایر شرکت­‌ها مانند شرکت­‌های پخش، مواد غذایی و… متفاوت است، زیرا شرکت‌­های پخش و مواد غذایی معمولا در یک مکان ثابت اقدام به توزیع مواد غذایی می­‌کنند و هزینه­‌ها تقریبا ثابت و مشخص است، در حالی‌که شغل ساختمان سازی مکان متغیر، هزینه­‌های هر پروژه با هم متفاوت است.

کدینگ حسابداری شرکت‌های پخش

در شرکت­‌های پخش حاشیه سود پایینی وجود دارد، به همین علت حسابداری دقیق این شرکت­‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. حسابداری شرک‌ت­های پخش، دارای یک کدینگ پخش استانداردی هستند. این شرکت­‌ها مطابق کدینگ شرکت­‌های پخش، زیر سیستم­‌های خود را از نظر هزینه و درآمد تفکیک می­‌کنند.

کدینگ حسابداری موسسات خیریه

در موسسات خیریه داشتن شفافیت مالی، ارائه گزارش مسیرهای هزینه و ارائه گزارش از عملکرد موسسه از نیازهای هر موسسه خیریه­‌ای است، به همین علت داشتن یک سیستم حسابداری جامع و کامل می‌­تواند موجب جلب رضایت خیرین و افزایش دریافتی کمک‌­های مردمی شود.

در کدینگ موسسات خیریه دسته بندی‌هایی مشخص برای حساب‌های مختلف وجود دارد، که دارای کدهای متنوعی است. این کدها نشان دهنده شاخه و زیر شاخه حساب‌ها می‌باشد. برای کدینگ حساب‌های این مؤسسه‌ها، از نرم‌افزار حسابداری مرتبط استفاده می‌­شود.

نکات مهم و ضروری در مورد کدینگ حسابداری

کدینگ بسیاری از مسائل و مشکلات مالی و حسابداران را حل می­‌کند و در طراحی سیستم حسابداری نقش بسزایی دارد، این امر نشان دهنده آن است که کدینگ یک مسئله کاملا تخصصی است که باید توسط متخصصان این امر انجام شود.

معیارهای طراحی کدینگ حسابداری

طبیعتا طراحی کدینگ، دارای معیارهایی می‌باشد که با توجه به آن‌ها عمل می‌شوید. در تصویر زیر معیارهای مهمی که در طراحی کدینگ نقش دارند را به طور کامل و جامع شرح داده‌ایم.

چگونگی انتخاب کدینگ حسابداری

معیار انتخاب کدینگ در حسابداری

اجرای کدینگ حسابداری با نرم افزار حسابداری

برای جلوگیری از بی نظمی و در هم ریختگی رویدادهای مالی رخ داده در هر کسب و کاری، باید سطوح رویدادها مشخص و دسته بندی آن­‌ها به صورت صحیح و مطابق استاندرادها و دستورالعمل­‌های مالی صورت بگیرد. در اصطلاح حسابداری به این دسته بندی رویدادها کدینگ حسابداری می‌­گویند.

نرم افزارهای حسابداری در راستای کمک به حسابداران با قابلیت‌­های متعدد طراحی و تولید شده‌­اند. این نرم افزارها برای اجرای کدینگ بسیار مفید هستند، زیرا موجب افزایش سرعت و دقت در اجرای کدینگ می­‌شوند.

ساختار کدینگ حسابداری

هر کدینگی که موسسات مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ساختاری مشخص و ثابت است. در ادامه به ساختار کدینگ استاندارد حسابداری اشاره کرده‌ایم که به شرح زیر است:

  • گروه حساب
  • حساب کل
  • حساب معین
  • حساب تفصیلی

طراحی دیجیتالی کدینگ چیست؟

طراحی دیجیتال به معنای ارتباط تصویری میان یک سری اطلاعات یا مشخصات محصول و یا خدمات به وسیله رابط دیجیتالی به مخاطب است. طراحی دیجیتالی کدینگ نیز از این تعریف جدا نبوده و به معنی طراحی کدینگ به وسیله دستگاه‌­های دیجیتالی است.

تفاوت کدینگ قدیمی و جدید

کدینگ­ مطابق صورت­‌های مالی ثبت و کد گذاری می­‌شود. در صورت­‌های مالی قدیم ابتدا حساب­‌های دائم با نقدشوندگی بالا و در نهایت حساب­‌های سود و زیانی در آخر کد گذاری می­‌شدند، اما در صورت­‌های مالی جدید ابتدا دارایی غیر جاری، سپس دارایی جاری، در قسمت حقوق مالکانه و بدهی­‌ها، ابتدا حقوق مالکانه و سپس بدهی­‌های غیر جاری و در آخر بدهی­‌های جاری قرار می­‌گیرند.

نتیجه گیری

کدینگ حسابداری موجب نظم در اطلاعات و رویدادهای مالی یک سازمان یا موسسه می‌شود. حساب‌ها بر اساس معیارها و سطوح مختلفی در سازمان کدگذاری می‌شوند که هر چه نظم و ترتیب اطلاعات ثبت شده در مستندات موجود در یک کسب و کار بیشتر باشد، امکان بررسی و گزارش گیری در آن کسب و کار افزایش می­‌یابد.

در این مقاله به موضوع کدینگ پرداختیم و تمام نکاتی که نیاز بود در این زمینه بدانید تا به مشکل نخورید را بیان کردیم. شما می‌توانید با خواندن مقاله به این موضوع مسلط شوید. در آخر نظرات و سوالات خود را در قسمت ثبت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "کدینگ چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کدینگ هر شرکت و سازمان برای شناخت و تعیین هویت کالا، خدمات، اقلام و... مربوط به خود نسبت به کد گذاری .آن­‌ها اقدام می­‌کنند. به این کدگذاری کدینگ گفته می‌­شود" } },{ "@type": "Question", "name": "کدینگ متوالی چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در کدینگ متوالی یا پی در پی، اعداد به صورت پشت سر هم به حساب‌­ها تخصیص داده می­‌شوند. از کدینگ متوالی با عنوان کدینگ سریالی نیز یاد می‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "تقسیم گروه حساب‌ها به حساب کل چگونه انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بعد از تعیین کد برای حساب­‌های مالی، در مرحله دوم نسبت به ریز کردن حساب‌­ها اقدام می­‌شود. این مرحله مهم‌ترین قسمت کدینگ حسابداری است، زیرا اعداد این سطح در دفاتر قانونی ثبت می‌­‎‌شود، در واقع در این مرحله کدها به گونه­‌ای باید ثبت شوند که مشخص کننده وضعیت مالی یک سازمان و شرکت باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "کدینگ حسابداری شرکت پیمانکاری چه نقشی در پروژه‌ها دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با ایجاد نظم و ترتیب در کارهای پیمانکاری از طرفی سرمایه‌گذار جدید، تمایل به سرمایه گذاری پیدا می‌­کند و از طرفی دیگر کارفرما با مشاهده وضعیت صورت حساب­‌های قبل و نظم و ترتیب موجود، اعتماد بیشتری در واگذاری پروژه به پیمانکار پیدا خواهد کرد." } },{ "@type": "Question", "name": "کدینگ حساب تفصیلی را به صورت خلاصه تعریف کنید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "با ایجاد چیدمان ارقام و معنایی مناسب برای کدینگ حساب­‌های تفصیلی، از این کدینگ برای ایجاد گزارش‌­های متنوع استفاده می­‌شود. کدینگ حساب­‌های تفصیلی در سطح سوم حساب­‌ها قرار داشته و در نتیجه از 3 رقم برای کدینگ حساب­‌های تفصیلی استفاده می‌­گردد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.