کاردکس انبار چیست؟ در شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط و بزرگ، مهم‌ترین قسمتی که می‌توان کالاها و محصولات تولید شده و یا وارد شده را ثبت و نگهداری نمود، انبار می‌باشد. باید به این نکته نیز توجه کرد که محصولات وارده و خارجه از انبار، نیاز به کنترل و نظارت لحظه‌ای دارند تا مشکلی رخ ندهد.

صاحبان مشاغل و انبارداران از طریق این اقدام از موجودی کالا در انبار، آگاه خواهند شد و با توجه به آن تصمیمات مالی را اتخاذ می‌نمایند. در این مقاله قصد داریم شرح دهیم که کاردکس انبار چیست؟ و انواع کاردکس کالا را بیان کنیم. تمامی مطالب ذکر شده را به صورت متن و تصویر آموزش خواهیم داد تا کاملا واقف بر مسائل شوید.

خواندن مقاله کاردکس انبار چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
حسابداران
انبارداران
علاقمندان به شغل انبارداری

کاردکس انبار چیست؟

کاردکس انبار چیست؟ ابتدایی‌ترین سوالی که باید برای درک بهتر این مقاله پاسخ دهیم، این سوال است. در انبار سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ برای دانستن و آگاهی از میزان موجودی کالا و مقدار کالای آماده برای فروش و اطلاع یافتن از واردات و صادرات مواد، اقدام به ثبت و ضبط انبار می‌کنند که در اصطلاح حسابداری به این اقدام کاردکس انبار گفته می‌شود.

کاردکس انبار باید دقیق و بادقت انجام شود، زیرا کوچک‌ترین اشتباهی تمام محاسبات انبار را بهم می‌ریزد. به بیان ساده‌تر اگر بخواهیم کاردکس انبار را شرح دهیم باید بگوییم که مجموعه مراحل و اقداماتی که انباردار برای یافتن و رفع اختلافات کالاهای وارده و کالاهای صادره انجام می‌دهد کاردکس انبار، گفته می‌شود.

کاردکس انبار چیست

آشنایی با فرم کاردکس انبار

کاردکس حسابداری

در حسابداری انبار، با مفهومی به نام کاردکس انبار روبه‌رو هستیم. کاردکس انبار، فرمی است که زمانی که یک کالا از انبار خارج و یا وارد انبار می‌شود، با توجه به اطلاعات آن محصول یادداشت می‌شود.

کاردکس که در زبان عامیانه کارتکس نیز گفته می‌شود، اطلاعات کالاهای موجود در انبار است که مدیرعامل با توجه به آن اطلاعات، اقدام به اتخاذ امور مالی و اقتصادی در سازمان می‌نماید. در تصویر زیر به طور کامل و جامع اطلاعاتی که باید در کاردکس انبار درج شوند را شرح داده‌ایم.

اطلاعات درج شده در کاردکس انبار چیست؟

اطلاعاتی که در کاردکس انبار به کار می‌روند

کاربرد کاردکس انبار چیست؟

کاربرد کاردکس انبار چیست؟ اولین و شاید مهمترین کاربردی که کاردکس انبار دارد، امکان ردیابی و نظارت تعدادی-ریالی تمامی محصولات و کالاها در زمان و مشخصات تعیین شده است. کاربرد دیگری که می‌توان برای کاردکس انبار نام برد؛ مشاهده وضعیت کالاها و محصولات انبار به منظور ثبت در اسناد حسابداری است.

هنگامی که کالا به انبار شرکت وارد می‌شود و یا هنگامی که از انبار خارج می‌شود، در کاردکس انبار به طور دقیق و لحظه‌ای ثبت می‌گردد و با توجه به اطلاعات کاردکس، در اسناد حسابداری یادداشت می‌شود. به خاطر داشته باشید که کاردکس انبار و کاردکس کالا، یکی هستند و تفاوتی باهم ندارند.

مزایای کارتکس انبار

انبارداری یکی از پیچیده‌ترین فعالیت‌هایی است که کارخانجات و شرکت‌ها انجام می‌دهند و یک کاردکس انبار خوب باید بتواند، اطلاعات انبار را بدون نقض و ایراد ثبت و ضبط کنند، تا دیگر در انبارداری مشکلی پیش نیاید و مانع از بروز خطا و مشکلات در سازمان گردد. برای بیان مزایای کاردکس انبار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشخص کردن اقلامی که راکد شده‌اند
  • دسترسی سریع و آسان به موجودی انبار
  • اطلاع دقیق و ثبت لحظه‌ای کالاهای وارده و صادره
  • اطلاع داشتن از موجودی انبار جهت ثبت سفارشات
  • تسریع در حسابداری و داشتن آمارهای دقیق مواد اولیه

انواع کاردکس انبار

تا اینجای مقاله دانستیم که کاردکس انبار چیست؟ و چه کاربردی دارد، اما اکنون می‌خواهیم شما را با انواع کاردکس انبار آشنا کنیم و در مورد هر کدام توضیحات مختصری بدهیم تا به صورت کامل مطالب را درک کنید. انواع کاردکس کالا را با بیان جزئیات لازم در تصویر زیر شرح دادیم.

انواع کاردکس انبار چیست

دو نمونه از انواع کاردکس انبار

کاردکس تعدادی

این کاردکس، کاردکسی است که بر تعداد کالا و محصولات در انبار توجه دارد و بر حسب تعداد ورود، تعداد باقی مانده و تعداد خروج یادداشت می‌شود. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و همه‌گیر شدن نرم افزارها، بیشتر نرم افزارهای انبارداری نیز به همین روش عمل می‌کنند و بر حسب تعداد، کالاهای انبار را مورد بررسی قرار می‌دهند.

کاردکس تعدادی-ریالی

در کاردکس تعدادی-ریالی علاوه بر آن که بر تعداد ورودی و خروجی انبار توجه می‌گردد، بر مقادیر ریالی محصولات نیز تاکید می‌شود. در اصطلاح انبارداری به این کاردکس، کاردکس حسابداری نیز گفته می‌شود. این کاردکس به دلیل توجه به مقادیر ریالی اغلب در بخش مالی شرکت‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تهیه کاردکس انبار مناسب چگونه است؟

چگونه می‌توان یک کاردکس انبار مناسب ایجاد کرد؟ در انبار برای ایجاد کاردکس مناسب هر کالا، کارت مخصوص به خود را باید داشته باشد، در این کارت اسم و کد کالا یادداشت شده و در قفسه کاردکس نگهداری می‌شود. این کار در گذشته به صورت دستی انجام می‌شده اما امروزه با سیستم نیز می‌توانید کاردکس انبار را ایجاد کنید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

گزارش کاردکس کالا

گزارش کاردکس انبار چیست؟ کاردکس کالا گزارشی می‌باشد که سازمان‌ها و کارخانجات، ریز گزارش کالاهای انبار خود را در آن به نمایش می‌گذارند و هدف از جمع آوری آن اطلاع یافتن از تعداد و مقادیر کالای انبار است. در گزارش کاردکس کالا مقدار واردات، صادرات و میزان باقی مانده انبار ذکر می‌شود.

کاردکس انبار در نرم افزار حسابداری

برای آن که بهتر درک کنیم کاردکس انبار چیست؟ امروزه کاردکس را به صورت سیستمی تهیه می‌کنیم. می‌خواهیم آموزش دهیم که چگونه می‌توان در نرم افزارهای حسابداری کاردکس انبار را تهیه و ارائه دهید.

برای تهیه کاردکس انبارداری در نرم افزار حسابداری، ابتدا از منوی اطلاعات انبار، گزینه کاردکس کالا را انتخاب می‌نماییم، سپس در پنجره نمایش داده شده کد انبار و کدکالا را وارد می‌کنیم. با زدن دکمه Enter مشخصات کالای مدنظر برایتان نمایش داده خواهد شد.

کاردکس انبار در نرم افزار انبارداری فرداد

یکی از بهترین نرم افزارهای انبارداری، نرم افزار انبارداری فرداد می‌باشد که به راحتی می‌توانید در آن کاردکس انبار را آماده کنید. در نرم افزار انبارداری فرداد، برای تهیه کاردکس می‌توانید از منوی اطلاعات انبار، گزینه کاردکس انبار را که گزینه سوم می‌باشد، انتخاب کنید. در مرحله پیش رو باید کدهای خواسته شده یعنی کد انبار و کد کالا را وارد نمایید.

نحوه نمایش کاردکس کالا در نرم افزار حسابداری فرداد چگونه است؟

نحوه نمایش کاردکس کالا در نرم افزار حسابداری فرداد به چه شکل است؟ برای نمایش و مشاهده کاردکس کالا در نرم افزار حسابداری فرداد می‌توانید از منوی انبار اقدام کنید، در این منو بر روی گزینه گزارشات انبار کلیک نموده و گزینه گزارش کاردکس را انتخاب نمایید.

برخی از انبارداران و یا حسابداران، نمی‌توانند با نرم افزار انبارداری کار کنند، به همین خاطر توصیه می‌کنیم آموزش نرم افزار انباداری را حتما مشاهده کنید.

نمونه کاردکس انبار

بعد از یادگیری کاردکس و دانستن آنکه کاردکس انبار چیست؟ اکنون در ادامه می‌خواهیم نمونه‌ای از کاردکس انبار را به نمایش بگذاریم تا بتوانید به صورت تصویری نیز با مباحث انبارداری و کاردکس آشنا شوید.

نمونه کاردکس انبار چیست

نمونه فرم کاردکس انبار در حسابداری

نمونه کاردکس انبار در اکسل

امروزه تمام امور حسابداری در برنامه اکسل انجام می‌شود، بنابراین واجب است که هر حسابداری نجوه کارکردن با اکسل را نیز آموخته باشد. در این بخش قرار است نمونه‌ای از کاردکس انبار در اکسل را نمایش دهیم تا متوجه مطالب شوید.

نمونه اکسل کاردکس انبار چیست

آشنایی با فرم اکسلی کاردکس انبار

3 نکته ضروری در مورد کارتکس کالا که باید بدانید

تا این قسمت مقاله سعی کردیم که تمام موارد و مفاهیم موردنیاز کاردکس کالا و کاردکس انبار را توضیح دهیم، تا سوالی مبهم برایتان باقی نماند. گفتیم که کاردکس انبار چیست؟ و چگونه باید یک کاردکس مناسب تهیه کنید. در ادامه مباحث قصد داریم 3 نکته مهم که دانستن آن کمک فراوانی به شما در ارتباط با گزارش کاردکس می‌کند را بازگو کنیم.

1. بازسازی کاردکس چیست؟

زمانی که کارتکس کالا بدون درنظر گرفتن مبالغ ریالی و نادیده گرفتن زمان ورود کالا به انبار یادداشت می‌شود، در این هنگام انباردار و یا حسابدار به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و سهل انگاری، واجب است که کاردکس انبار را بازسازی نمایند و اطلاعات دقیق کاردکس را گزارش کنند. اگر می‌خواهید انباردار شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انباردار کیست را مطالعه کنید.

2. شرایط بازسازی کاردکس کالا

پس از یافتن پاسخ برای کاردکس انبار چیست؟ باید بدانید که کاردکس در چه شرایطی بازسازی می‌شود. دلایل و شرایطی وجود دارد که الزامی است، کاردکس انبار بازسازی شود که می‌توانیه به موارد زیر اشاره کنیم:

ردیف شرایط بازسازی کاردکس کالا
1 زمانی که بهای تمام شده یک محصول بر اثر اشتباه انباردار و یا سهل انگاری کارکنان، کم و یا زیاد درج شده باشد.
2 زمانی که تعداد کالای وارده و یا صادره، اشتباه یادداشت شده باشد.
3 زمانی که پس از تکمیل کاردکس، قیمت تمام شده محصول تغییر کند
4 زمانی که محصول جدید وارد انبار می‌شود و یا از انبار خارج می‌گردد یعنی مانده انبار تغییر نموده است در این صورت باید کاردکس بازسازی شود.

3. تاثیرات بازسازی کاردکس در حسابداری مالی

طبیعی است که بازسازی کاردکس تاثیراتی در امور حسابداری داشته باشد. تاثیرات بازسازی کاردکس در انبارگردانی بیشتر در خصوص ثبت مجدد اسناد حسابداری بهای تمام شده می‌باشد و سند اصلاحی که باید در این خصوص تنظیم کنیم.

اگر می‌خواهید با مبحث انبارگردانی به طور کامل آشنا شوید، تا یک انبارگردانی بدون مشکل داشته باشید، توصیه می‌کنیم مقاله آموزش انبارگردانی را بخوانید.

نتیجه گیری

کاردکس انبار چیست؟ در انبار سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ برای دانستن و آگاهی از میزان موجودی کالا و مقدار کالای آماده برای فروش و اطلاع یافتن از واردات و صادرات مواد، اقدام به ثبت و ضبط انبار می‌کنند که در اصطلاح حسابداری به این اقدام کاردکس انبار گفته می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مهم و قابل توجه کاردکس انبار، کاربرد و مزایایی که برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد را به صورت کامل و واضح توضیح دهیم، تا بر این مباحث تسلط کافی داشته باشید. شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را از قسمت ثبت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش نرم افزار انبارداری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "کاردکس انبار چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در انبار سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ برای دانستن و آگاهی از میزان موجودی کالا و مقدار کالای آماده برای فروش و اطلاع یافتن از واردات و صادرات مواد، اقدام به ثبت و ضبط انبار می‌کنند که در اصطلاح حسابداری به این اقدام کاردکس انبار گفته می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "کاردکس انبار چه کاربردی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "امکان ردیابی و نظارت تعدادی-ریالی تمامی محصولات و کالاها در زمان و مشخصات تعیین شده است. کاربرد دیگری که می‌توان برای کاردکس انبار نام برد؛ مشاهده وضعیت کالاها و محصولات انبار به منظور ثبت در اسناد حسابداری است." } },{ "@type": "Question", "name": "کاردکس تعدادی-ریالی چست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در کاردکس تعدادی-ریالی علاوه بر آن که بر تعداد ورودی و خروجی انبار توجه می‌گردد، بر مقادیر ریالی محصولات نیز تاکید می‌شود. در اصطلاح انبارداری به این کاردکس، کاردکس حسابداری نیز گفته می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "کاردکس انبار در نرم افزار حسابداری چگونه تنظیم می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای تهیه کاردکس انبارداری در نرم افزار حسابداری، ابتدا از منوی اطلاعات انبار، گزینه کاردکس کالا را انتخاب می‌نماییم، سپس در پنجره نمایش داده شده کد انبار و کدکالا را وارد می‌کنیم. با زدن دکمه Enter مشخصات کالای مدنظر برایتان نمایش داده خواهد شد." } },{ "@type": "Question", "name": "بازسازی کاردکس چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "زمانی اتفاق می‌افتد که کارتکس کالا بدون درنظر گرفتن مبالغ ریالی و نادیده گرفتن زمان ورود کالا به انبار یادداشت می‌شود، در این هنگام انباردار و یا حسابدار به منظور جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات و سهل انگاری، واجب است که کاردکس انبار را بازسازی نمایند و اطلاعات دقیق کاردکس را گزارش کنند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.