آیا می دانید برای اغلب افراد قیمت کالا و خدمات مهم ترین ویژگی جهت خرید می‌باشد؟ در دنیای امروزی دیگر نمی توان همانند گذشته با یک نوع قیمت گذاشتن برای کالا و خدمات ساده که فقط بر اساس هزینه تولید همراه با سود بود، قیمت گذاری کالا ها و خدمات را انجام داد، لازم به ذکر است نرم افزار حسابداری نقش بسزایی در این زمینه دارد.

امروزه روش های متنوعی برای تعیین قیمت استفاده می‌شود، که هر یک دارای مزایای خاص خود بوده و با توجه به نوع کسب و کار و همچنین شرایط بازار مورد استفاده قرار می گیرند. هرچقدر که قیمت گذاری کالا و خدمات (Commodity And Services Pricing) هوشمندانه تر انجام شود، تعداد مشتریان نیز افزایش پیدا می‌نماید.

در این مقاله به معرفی، اهمیت و روش های قیمت گذاری کالا و خدمات و …. می پردازیم.

خواندن مقاله قیمت گذاری کالا و خدمات را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
  • مدیران کسب و کار ها
  • حسابداران حوزه بازرگانی
  •  علاقمندان و متقاضیان فعالیت در حوزه حسابداری بازرگانی

اهمیت قیمت گذاری کالا و خدمات

قیمت تنها عاملی می‌باشد که سبب کسب درآمد به صورت مستقیم برای اشخاص می‌شود. برای مقایسه دو محصول مشابه، اغلب اولین عاملی که بررسی می گردد، قیمت هریک از محصولات می‌باشد. بنابراین تعیین قیمت و روش های قیمت گذاری کالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اگر درست انجام نشود، امکان دارد که سبب ازبین رفتن سود، ایجاد خسارت و مشکلات برای کسب و کار شود.

مفاهیم مهم در قیمت گذاری محصولات و خدمات

تمام فروشندگان برای تعیین قیمت کالا‌ های خود باید با چند مفهوم قیمت گذاری آشنایی پیدا نمایند، که این مفاهیم به شرح زیر می‌باشند.

قیمت (Price): قیمت هزینه ای می‌باشد، که مشتری برای تهیه و استفاده از کالا و خدمات مورد نظر پرداخت می‌نماید.

هزینه (Cost): هزینه شامل تمام هزینه های ثابت و متغییری می‌باشد، که برای تولید کالا و خدمات مصرف می‌شود.

ارزش (Value): ارزش بدین معنی می‌باشد که مشتری اطمینان داشته باشد، که مزایایی که از طریق خرید کالا و خدمات مورد نظر بدست می آورد، بیشتر از مقدار هزینه ای می‌باشد، که بابت خرید کالا پرداخت نموده است.

نکته مهم

تصویر برند در ذهن مشتری، میزان اعتبار شرکت و خدمات پس از فروشی که شرکت ارائه می‌نماید، ازجمله متغیر های مهمی می‌باشند، که سبب افزایش ارزش کالا و خدمات برای مشتری می‌باشند.

چه کارهایی قبل از قیمت گذاری کالا و خدمات باید انجام دهیم؟

برای قیمت گذاری کالا و خدمات ابتدا باید مواردی را بررسی نمایید، که این موارد عبارتند از:

  • آیا تغییر قیمت کالا سبب ایجاد بازخورد منفی یا مثبت برای محصول خواهد شد؟
  • بررسی این که آیا قیمت درنظر گرفته شده برای کالا، با مزایا و ویژگی های محصول دارای همخوانی می‌باشد؟
  • بهتر است در چه زمانی قیمت کالا و خدمات افزایش یا کاهش داشته باشد؟
  • بهتر است در چه زمانی محصولات و کالا ‌ها با قیمت ارزان تری به فروش برسند؟

استراتژی های قیمت گذاری

برای نحوه صحیح قیمت گذاری کالا و خدمات سه نوع استراتژی کلی وجود دارد، که به شرح زیر می‌باشند.

استراتژی ها در روش های قیمت گذاری کالا و خدمات

استراتژی های متفاوتی در روش های قیمت گذاری کالا و خدمات وجود دارد.

1. قیمت گذاری براساس هزینه

در استراتژی قیمت گذاری براساس هزینه (Cost-Based Pricing)، هزینه تولید کالا و خدمات و میزان سود مطلوب مشخص می گردد. بدین طریق قیمت با جمع هزینه تولید و سود برابر خواهد شد.

البته اغلب اوقات فروشنده ها مانند بازاری ها و عمده فروشان مبلغ مشخصی را برای سود به قیمت محصول اضافه نموده و آن را به فروش می رسانند.

معمولا تولیدکنندگان باتوجه به انتظاری که از بازگشت سرمایه دارند، تعیین قیمت کالا و خدمات را انجام می‌دهند. برای مشخص نمودن میزان بازگشت سرمایه نیز میانگین سود صنعت را بررسی می‌نمایند.

به عنوان مثال اگر در صنعت تولید پوشاک میزان بازگشت سرمایه به اندازه 30% باشد، تولید کننده نیز برای تعیین قیمت 30% به هزینه تولید کالا و خدمات اضافه نموده و قیمت نهایی محصول را تعیین می‌کنند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

2. قیمت گذاری براساس ارزش کالا در ذهن مشتری

در استراتژی قیمت گذاری براساس ارزش کالا در ذهن مشتری (Perceived-Value Pricing)، تولیدکننده با توجه به ارزشی که در ذهن مخاطب خود ایجاد کرده است، قیمت کالا یا خدمات خود را تعیین می‌نماید. حال این ارزش به عوامل متعددی ازجمله کیفیت کالا و خدمات، برخورد مناسب فروشندگان، خدمات مناسب و … بستگی دارد.

به عنوان مثال مشتریان به خاطر احساس خوبی که برند اپل در ذهن آن‌ها ایجاد کرده است، گوشی های همراه اپل را خریداری می‌نمایند، درحالی که گوشی های همراه برند های دیگری هم در بازار وجود دارند، که از قابلیت های مشابه برند اپل برخوردار می‌باشند.

3. قیمت گذاری براساس شرایط بازار

در استراتژی قیمت گذاری براساس شرایط بازار (Market-Based Pricing)، تولیدکنندگان به بررسی قیمت کالا ها و محصولات مشابه در بازار پرداخته و مشخص می‌نمایند، که مشتریان تا چه مقدار حاضرند برای کالا و خدمات مورد نظر هزینه پرداخت نمایند. درواقع یکی از ساده ترین روش های تعیین قیمت کالا همین روش می‌باشد.

چگونه برای محصولات قیمت گذاری کنیم؟

همیشه باید درنظر گرفته شود که با توجه به شرایط امروزی جامعه، این امکان وجود ندارد که به صورت ثابت هزینه محصول را محاسبه نموده، میزان سود آن را به قیمت اضافه نمود و درنهایت قیمت نهایی محصول مشخص گردد.

نحوه قیمت گذاری کالا و خدمات

برای قیمت گذاری کالا و محصولات روش های متنوعی وجود دارد.

به عنوان مثال فردی که 2,000 تومان بابت تولید یک لاک غلط گیر هزینه نموده است، می خواهد 2,000 تومان به عنوان سود خود بردارد و در نهایت لاک غلط گیر را به مبلغ 4,000 تومان به فروش برساند. حال این فرد با خود فکر می کند که آیا قیمتی که درنظر گرفته شده است مناسب می‌باشد؟ یا آیا این محصول فروش مناسبی خواهد داشت؟

برای پاسخ به این پرسش ها ابتدا باید وضعیت بازار را بررسی نمود. یعنی بررسی نماییم که در حال حاضر چند نوع کالا‌ی مشابه محصول تولیدی ما وجود دارد، که دارای بازار مناسبی بوده و حتی برخی از آن‌ها دارای قیمت پایین تری نسب به محصول ما هستند. پس باید ببینیم که با توجه به شرایط حاضر، قیمت گذاری که انجام داده ایم درست می‌باشد یا خیر؟

در مرحله بعد باید این را درنظر بگیریم که احتمالا تعداد شرکت های تولید کننده لاک غلط گیر زیاد نبوده و از طرفی هم کیفیت محصولات من، از برخی از محصولات مشابه در بازار بالاتر بوده و درعین حال قیمت پایین تری دارد.

بنابر مطالب ذکر شده، در هنگام تعیین خدمات و کالا ها باید قیمت رقبا، شرایط بازار، ارزشی که با محصول خود در ذهن مشتری ایجاد می نماییم و هزینه ای که از هنگام تولید محصول تا عرضه محصول صرف می‌شود را بررسی کنیم.

با استفاده از روش های ذکر شده می توان قیمت حدودی کالا و خدمات را مشخص نمود، اما برای قیمت گذاری دقیق تر می توانید چند مرحله دیگر را طی نمایید، که این مراحل در ادامه ذکر می‌شوند.

مراحل قیمت گذاری کالا و خدمات

مراحل مشخص کردن قیمت کالا ها و محصولات به شرح زیر می‌باشند.

مرحله اول مشخص نمودن هدف از ایجاد قیمت می‌باشد. فرد باید مشخص نماید که چه هدفی از تعیین گذاری کالای خود دارد. اهداف قیمت گذاری عبارتند از: کسب حداکثر سهم بازار، کسب حداکثر سود، باقی ماندن در رقابت با محصولات مشابه و ایجاد یک مزیت رقابتی با ارائه محصول باکیقیت.

مرحله دوم، بررسی تقاضا می‌باشد. یعنی باید بررسی شود که در حال حاضر میزان تقاضا برای کالا و خدمات مورد نظر چقدر می‌باشد، آیا محصول مشابه جدیدی وارد بازار شده است، ایا مشتریان هنوز هم تمایل به استفاده از کالای مورد نظر را دارند یا قصد استفاده از محصولات جدید تر را دارند؟

در مرحله سوم باید هزینه تولید محصول که شامل جمع هزینه ثابت تولید با هزینه متغیر تولید می‌باشد را تعیین نمایید.

در مرحله چهارم کارفرما باید سعی نماید مشتری های خود را بشناسد. یعنی باید بدانید که چه افرادی مشتریان شما هستند، محصول شما کدام مشکل آن‌ها را برطرف می‌نماید، به چه روشی می توانید محصول خود را به دست مشتری برسانید.

در مرحله پنجم باید تعیین نمایید که تفاوت شرکت شما با سایر رقبا از دیدگاه مشتری چیست.

در مرحله نهایی نتایج بررسی خود را تحلیل نمایید و درنهایت مدل قیمت خود را انتخاب نمایید.

تعیین هدف از قیمت گذاری محصولات

یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت کالا ها، تعیین هدف می‌باشد. هر شرکت با توجه به نوع مدیریت خود و نوع کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهد، هدفی را برای قیمت گذاری انتخاب می‌نماید. اهداف مختلفی برای مشخص کردن قیمت کالا ها وجود دارد، که در ادامه به معرفی مهم ترین آن‌ها می پردازیم.

هدف قیمت گذاری کالا و خدمات

تعیین هدف قیمت گذاری کالا و خدمات بسیار مهم می باشد.

بقا در قیمت گذاری

در هنگامی که شرایط اقتصادی جامعه از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد، مشتری خواسته های خود را تغییر دهد و یا رقابت خیلی زیادی دربازار وجود داشته باشد. شرکت برای مذت زمان کوتاهی دیگر به سود خود اهمیت نمی‌دهد و حتی شاید مقداری ضرر را قبول نماید، فقط سعی می‌نماید که در رقابت موجود باقی بماند و از دور خارج نشود.

سود حداکثری در زمان حال در قیمت گذاری

در هنگامی که بازار از شرایطی برخوردار باشد که بتوان آن را پیش بینی نموده و به میزان قابل توجهی تثبیت شده باشد، برخی از شرکت ها فقط بیشترین سود را درنظر خواهند گرفت. با استفاده از نرم افزار انبارداری شما بسیار راحت تر می توانید برای قیمت گذاری محصولات خود تصمیم گیری کنید.

سهم حداکثری از بازار

اغلب شرکت ها تمایل دارند که سهم بیشتری از بازار را در اختیار خود داشته باشند، زیرا هر قدر میزان فروش افزایش یابد، هزینه تولید کمتر شده و به دنبال آن شرکت سود بیشتری کسب می‌نماید.

معرفی محصول منحصر به فرد با تکنولوژی خاص

شرکتی که بتواند یک محصول را با استفاده از تکنولوژی جدید یا خاص تولید نماید، قطعا از بازار بیشتری برخوردار می‌شود و سود بیشتری کسب می‌نماید.البته استفاده از تکنولوژی در ابتدای کار می تواند سبب بروز چالش هایی برای مدیران گردد و ما در مقاله پیچیدگی های تکنولوژی به بررسی این چالش ها پرداختیم.

معرفی محصول منحصر به فرد در قیمت گذاری کالا و خدمات

تولید کننده یک محصول منحصر به فرد ارائه نموده است.

رهبری محصول-کیفیت

برخی از شرکت ها با ارائه محصولاتی با بالاترین کیفیت، برای خود در بازار مزیت رقابتی ایجاد می‌نمایند.

انواع روشهای قیمت گذاری کالا

برای تعیین قیمت کالا و خدمات روش های مختلفی وجود دارد، که متداول ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند.

1.روش های قیمت گذاری بر اساس بهاء تمام شده محصول

در روشهای تعیین قیمت مبتنی بر قیمت تمام شده، از دو مدل قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده به همراه سود و روش قیمت گذاری براساس منحنی تجربه استفاده می‌شود.

قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده به همراه سود:

این روش یکی از ابتدایی ترین روش های تعیین قیمت می‌باشد، که در آن یک مبلغ استاندارد را به قیمت تمام شده محصول اضافه می‌نمایند. اغلب شرکت هایی که در حوزه ساخت و ساز ساختمان ها فعالیت می‌نمایند، به منظور برآورد هزینه پروژه خود از این روش استفاده نموده و درصد استانداردی را هم برای سود خود درنظر خواهند گرفت.

قیمت گذاری براساس منحنی تجربه:

مشخص کردن قیمت بر اساس منحنی تجربه از دیگر روش های تعیین قیمت می باشد، که با استفاده از تجربه شرکت، هزینه های تولید و بازاریابی محصول را کاهش داده و به دنبال آن قیمت نهایی محصول و خدمات کاهش داده می‌شود. البته در این روش باید کاهش قیمت چشمگیر باشد، مشتریان باید روی قیمت حساس باشند و همچنین شرکت باید باتجربه تر از سایر رقبا باشد.

قیمت گذاری کالا و خدمات براساس منحنی تجربه

در روش قیمت گذاری براساس منحنی تجربه هزینه های تولید و به دنبال آن قیمت نهایی کاهش پیدا می کند.

2. روش های قیمت گذاری مبتنی بر تقاضا

تعیین قیمت براساس تقاضای بازار، با توجه به ارزشی که مشتریان برای محصول ما در مقابل سایر محصولات و خدمات مشابه قائل می‌شوند، صورت می پذیرد. این روش اغلب در زمانی مؤثر می‌باشد، که خریداران روی قیمت حساسیت نداشته و فقط به دنبال کالا های با قیمت پایین تر نباشند.

حتی گاهی اوقات خریداران تصور می‌نمایند که کالایی که قیمت پایین تری دارند، دارای ارزش پایین تری می‌باشند. در کشور ما ایران ، معمولا نمی توان براساس ارزش واقعی کالا مشخص کردن قیمت را انجام داد. بنابراین بنگاه های اقتصادی باید با بازبینی قیمت کالا ها، برای محصول بازاریابی نموده و میزان فروش آن را افزایش دهند.

البته برای قیمت گذاری مبتنی بر تقاضا، مدل های متنوعی وجود دارد، که عبارتند از:

ردیف انواع قیمت گذاری مبتنی بر تقاضا
1

روش های قیمت گذاری نفوذی یا قیمت‌گذاری قدرتی کالا و خدمات

2

روش های قیمت گذاری بالا کالا و خدمات

3

روش های قیمت گذاری دسته ای کالا و خدمات

4

روش های قیمت گذاری پرستیژی کالا و خدمات

روش قیمت گذاری نفوذی یا قیمت گذاری قدرتی

در این روش، سازمان هایی که قصد دارند میزان قدرت و نفوذ خود را در بازار های خاص افزایش دهند، محصولات و کالای خود را با قیمت پایین تری در بازار عرضه می‌نمایند و بدین طریق بازار را در دست خود می گیرند. در زمانی که مشتریان توجه خاصی بر روی قیمت ها داشته باشند، این روش کارآمد می‌باشد.

3. روشهای قیمت گذاری مبتنی بر رقابت

در این روش، هدف اصلی رقابت با سایر رقبای موجود در بازار می‌باشد. در این روش فروشنده لیستی از قیمت سایر رقبای خود را آماده نموده و قیمت های خود را به صورتی تعیین می کند، که با لیست تهیه شده حالت رقابتی داشته باشد.

روشهای قیمت گذاری مبتنی بر رقابت عبارتند از :

روش قیمت گذاری جهت یافت جایگاه در بازار

در این روش باید توجه نمود، که در کنار پایین آوردن قیمت باید پرستیژ کالای خود را حفظ نموده و در پایین آوردن قیمت زیاده روی نکرد.

قیمت گذاری جهت یافت جایگاه در بازار

قیمت گذاری جهت یافت جایگاه در بازار یکی از روش های تعیین قیمت می باشد.

روش قیمت گذاری رهبر

در این روش، شرکت ها قیمت یک یا چند محصول پرفروش خود را کاهش می‌دهند. بدین طریق تعداد مشتریان افزایش چشمگیری می‌نماید. در این روش شرکت از سود خود برای چند کالا چشم پوشی می‌نماید، اما درعوض مشتریان سایر رقبا را به سمت خود جلب می‌نماید.

4. روش کره گیری در قیمت گذاری

روش سرشیر گیری در تعیین قیمت یا کره گیری، برعکس روش قیمت گذاری نفوذی می‌باشد. در این روش در هنگامی که شرکت یک محصول جدید با تکنولوژی خاص را در بازار عرضه نماید، قیمت بسیار بالایی را برای محصول خود درنظر می گیرد.

سپس هنگامی که سایر رقیبان هم با قیمت بالا وارد بازار شوند، شرکت به مرور زمان قیمت محصول خود را کاهش می‌دهد. بدین طریق مشتریان خود را حفظ می‌نماید. قیمت اولیه بالا سبب ایجاد یک تصور پیشرو در ذهن مشتری خواهد شد.

قیمت گذاری بر مبنای بازده مورد انتظار

در این روش باتوجه به نرخ بازده از سرمایه گذاری، قیمت‌گذاری انجام می‌شود. به عنوان مثال شرکت جنرال موتورز قیمت خود را به صورتی تعیین می‌نماید، که بتواند بازده سرمایه ای بین 15 تا 20 درصد داشته باشد.

قیمت گذاری براساس بازده مورد انتظار

فرد در حال بررسی هزینه محصول با توجه به انتظار خود از قیمت گذاری کالا می باشد.

5. قیمت گذاری برمبنای ارزش مورد تصور

در روش‌های چگونگی تعیین قیمت مبتنی بر ارزش، فروشنده با توجه به ارزش مورد تصور در بازار قیمت محصولات را تعیین می‌نماید و اساس انتخاب قیمت را بر مبنای تصور مشتریان درمورد ارزش محصولات می گذارد. پس از تعیین قیمت می توان توسط اجزای دیگر مانند توزیع و تبلیغات و محصولات، میزان ارزش مورد تصور را افزایش داد.

سایر روش های قیمت گذاری کالا

روش های انتخاب قیمت دیگری نیز وجود دارند، که در تعیین قیمت کالا و خدمات استفاده می شوند، این روش های تعیین قیمت عبارتند از :

  • روش قیمت‌گذاری غیر نفوذی یا پر مایه کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری سر هم کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری روانی کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری رقابتی کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری خط محصول
  • روش قیمت‌گذاری تخفیف یا کاهش قیمت کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری اختیاری کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری اجباری کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری cost plus کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری پرستیژی کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری پکیجی کالا و خدمات
  • روش قیمت‌گذاری فوب

روانشناسی اعداد در قیمت گذاری

استفاده از علم روانشناسی یکی از روش های قیمت گذاری کالا ها و خدمات می باشد، که تاثیر به سزایی در میزان فروش و افزایش مشتریان دارد. در ادامه به شرح نحوه استفاده از روانشناسی در انتخاب قیمت کالا می پردازیم.

قیمت گذاری فریبنده

قیمت گذاری فریبنده یکی از روش های انتخاب قیمت روانی می‌باشد. این روش یک استراتژی می‌باشد، که با قیمت نسبی سبب افزایش جذابیت محصول ازنظر مشتری می‌شود. به عنوان مثال استفاده از عدد 9 در قیمت محصولات دارای تاثیر بسیار زیادی می‌باشد.

قیمت گذاری فریبنده در قیمت گذاری کالا و خدمات

فروشنده از روش قیمت گذاری فریبنده برای تعیین قیمت محصولات خود استفاده نموده است.

به عنوان مثال اگر سه محصول کاملا مشابه با سه قیمت $44، $39 و $34 برای فروش گذاشته شوند، محصولی که قیمت آن $39 از فروش بیشتری برخوردار می‌شود. زیرا مشتری با دیدن عدد 39 در ذهن خود عدد 39 را با عدد 40 مقایسه نموده و تصور می کند، که 40 عدد بزرگی بوده و محصولی که قیمت آن $39 است، از تخفیف بسیار خوبی بهرمند می‌شود.

حال عدد 34 را با عدد 30 مقایسه می‌کنند و برای چند لحظه تصور می‌نمایند که 30 عدد بزرگی می‌باشد. به همین دلیل است که بیشترین فروش نصیب کالایی با قیمت $39 خواهد شد. بنابراین عدد 9در قیمت گذاری محصولات تاثیر بسیار زیادی در اقناع مشتریان دارد.

استفاده از فونت ریز در قیمت گذاری فریبنده

از دیگر روش های تعیین قیمت کالا می توان به استفاده از فونت ریزتر برای عدد سمت راست قیمت ها اشاره نمود. به عنوان مثال هنگامی که قیمت یک محصول 79,000 تومان باشد، اگر برای نمایش عدد 9 و سه صفر بعد از آن از فونت ریزتری به نسبت عدد 7 استفاده شود، عدد 9,000 در ذهن مشتری بی اهمیت جلوه یافته و مشتری رقبت بیشتری برای خرید می‌نماید.

از دیگر روش های قیمت گذاری فریبنده می توان به استفاده از اعداد تصادفی در مدل فریبنده تعیین قیمت کالا اشاره نمود. به عنوان مثال هنگامی که فرد عدد 1365 را به عنوان قیمت یک محصول مشاهده نماید، تصور می‌نماید که فروشنده منصفانه ترین قیمت را برای محصول درنظر گرفته است.

استفاده از اعداد غیر رند در قیمت گذاری فریبنده

از دیگر روش های قیمت گذاری فریبنده، استفاده از اعداد غیر رند می‌باشد. به عنوان مثال اگر به جای عدد 5,000 از عدد 4,990 استفاده نمایید، مشتری تمایل بیشتری برای خرید پیدا می‌نماید. با این که تفاوت این دو مبلغ فقط 1 تومان می‌باشد که بسیار ناچیز است، اما همین مبلغ در ذهن مشتری دارای ارزش بالاتری می‌باشد.

از دیگر نکاتی که در روانشناسی قیمت مطرح می‌شود، ارائه قیمت های ماهیانه یا روزانه به جای قیمت های سالیانه می‌باشد. مثلا اگر به جای این که به مشتری بگویید بابت خدماتی که به او ارائه می دهید، باید سالیانه مبلغ 1,200,000 تومان پرداخت نماید، بگویید که هزینه ارائه خدمات شما ماهیانه 100,000 تومان می‌باشد، این رقم برای مشتری منطقی تر به نظر می رسد.

نکته: اعداد فرد تاثیر به سزایی در افزایش تعداد مشتریان دارند. مثلا عدد 5,735 تاثیر بیشتر در مقایسه با عدد 5,800 دارد.

فرمول قیمت گذاری محصول

یکی از روش های تعیین قیمت کالا ها روش میانگین موزون می‌باشد. فرمول قیمت گذاری محصول در روش روش میانگین موزون به منظور ارزش گذاری موجودی، از یک میانگین هزینه استفاده می‌نماید که بتواند مقادیری را تعیین نماید، که به موجودی و COGS تعلق خواهند گرفت.

در روش میانگین هزینه، موجودی و بهای تمام شده کالا های آماده برای فروش بر تعداد واحد های آماده فروش تقسیم می‌شود. در اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) و استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) مجوز استفاده از روش میانگین موزون هزینه (WAC) داده شده است.

فرمول در روش های قیمت گذاری کالا و خدمات

حسابدار در حال استفاده از فرمول ها جهت تعیین قیمت کالا ها و خدمات می باشد.

فرمول میانگین موزون هزینه به صورت زیر می‌باشد:

فرمول قیمت گذاری کالا و خدمات به روش میانگین موزون

فرمول قیمت گذاری کالا و خدمات به روش میانگین موزون

در WAC :

بهای تمام شده همه کالا های آماده فروش، با استفاده از جمع ارزش موجودی اول دوره و خرید ها بدست می آید.

واحد های آماده فروش نیز شامل تمام واحد هایی می‌باشند، که شرکت می تواند آن‌ها را به فروش برساند. البته می توان تمام واحد ها در موجودی را به عنوان واحد های آماده برای فروش درنظر گرفت.

به عنوان مثال در ابتدای ماه بهار سال 99 موجودی ابتدای دوره 300 واحد یک شرکت برابر با 1,000,000 ریال برای هر واحد می‌باشد. حال شرکت در طی سه ماه خرید هایی را انجام داده است که به شرح زیر می‌باشند:

10 فروردین: 100 واحد به قیمت 1,300,000 ریال = 130,000,000 ریال

15 اردیبهشت: 200 واحد به قیمت 1,500,000 ریال = 300,000,000 ریال

22 خرداد: 150 واحد به قیمت 20,000,000 ریال = 300,000,000 ریال

همچنین در طول دوره فروش های شرکت به شرح زیر می‌باشد:

پایان اردیبهشت: فروش 100 واحد

پایان خرداد: فروش 70 واحد

بدین طریق برای فروش 170 واحد در طول دوره ماه های فروردین تا خرداد، 137.33 ریال به هر واحد اختصاص داده شده است. مابقی مبلغ نیز به عنوان موجودی پایان دوره درنظر گرفته می‌شود.

بنابراین:

23,346.10 = 137.33 * 170

79,653.90 = 23,346.10 – 103,000

اگر از نرم افزار انبارداری برای ثبت دقیق قیمت گذاری ها استفاده می‌کنید، باید به موجودی کالا در نرم افزار و موجودی واقعی کالا دقت داشته باشید، و چند مدت یک بار انبارگردانی انجام دهید. برای داشتن اطلاعات بیشتر و آموزش انبارگردانی می‌توانید علاوه بر دوره های حسابداری رایگان و غیر حضوری، به مقاله  صورتجلسه انبارگردانی هم مراجعه نمایید.

اگر از علاقمندان به مدیریت انبارداری هستید برای برطرف نمودن چالش‌هایی که در انبار پیش می‌آیند، می‌توانید از مقاله مدیریت انبارداری استفاده نمایید.

در قیمت گذاری کالا و خدمات چه موارد دیگر تعیین کننده هستند؟

در قیمت گذاری کالا ها و خدمات عوامل گوناگونی ازقبیل هزینه تولید کالا، هزینه های توزیع کالا، تعداد رقبا، موقعیت استراتژیک و همچنین مشتریان هدف در قیمت نهایی محصول تاثیر می گذارند. شما می توانید ابتدا با استفاده از نرم افزار حسابداری بازرگانی هزینه های تولید و توزیع کالاها را بررسی نمایید، سپس با توجه به هزینه هایی که انجام دادید، تعیین قیمت را انجام دهید.

فروشندگان با توجه به این موارد از روش های گوناگونی استفاده می‌نمایند، تا بتوانند با بهترین قیمت ممکن بیشترین سود را کسب نمایند. تعیین قیمت باید به صورتی انجام شود که برای مشتریان قابل قبول بوده و سبب ترغیب مشتری برای خرید کالا گردد.

نتیجه گیری

قیمت هر کالا و خدمات باید به گونه ای باشد، که مشتری را برای خرید کالا یا دریافت خدمات ترغیب نماید. حال برای قیمت گذاری می توان از روش های گوناگونی مانند ارزش کالا در ذهن مشتری، بهای تمام شده محصولات، منحنی تجربه، میزان تقاضا، ارزش واقعی کالا و … استفاده نمود.

در این مقاله به معرفی قیمت گذاری کالا ها و خدمات، اهمیت و روش های قیمت گذاری کالا و خدمات، مانند قیمت گذاری نفوذی، مبتنی بر تقاضا، مبتنی بر رقابت و …  پرداختیم. همچنین  امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

همچنان منتظر نظرات و پیشنهادات شما در مورد مقاله‌های سایت فرداد هستیم‌، تا بتوانیم محتوای ارزنده تری را برای شما تولید نمائیم‌، با ما در قسمت دیدگاه ها در ارتباط باشید که سوالات شما را در اسرع وقت پاسخ خواهید داد. همچنین خوشحال می‌شویم در صورت رضایت از مطلب ارسالی‌، آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "چند نوع استراتژی قیمت گذاری وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "استراتژی های قیمت گذاری عبارتند از: قیمت گذاری براساس هزینه، قیمت گذاری براساس ارزش کالا در ذهن مشتری و قیمت گذاری براساس شرایط بازار" } },{ "@type": "Question", "name": "هدف از قیمت گذاری کالا و محصول چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مهم ترین اهداف قیمت گذاری کالا و محصولات عبارتند از: بقاء، سود حداکثری در زمان حال، سهم حداکثری از بازار، معرفی محصول منحصر به فرد با تکنولوژی خاص و رهبری محصول" } },{ "@type": "Question", "name": "چند روش برای قیمت گذاری کالا و محصولات وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "انواع روش های قیمت گذاری کالا و خدمات عبارتند از:قیمت گذاری براساس بهاء تمام شده محصول، قیمت گذاری براساس تقاضا، قیمت گذاری براساس رقابت و ...." } },{ "@type": "Question", "name": "اهمیت قیمت گذاری کالا و خدمات چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "قیمت تنها عاملی می‌باشد که سبب کسب درآمد به صورت مستقیم برای اشخاص می‌شود. برای مقایسه دو محصول مشابه، اغلب اولین عاملی که بررسی می گردد، قیمت هریک از محصولات می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "قیمت گذاری براساس هزینه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در استراتژی قیمت گذاری براساس هزینه (Cost-Based Pricing)، هزینه تولید کالا و خدمات و میزان سود مطلوب مشخص می گردد. بدین طریق قیمت با جمع هزینه تولید و سود برابر خواهد شد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.