آیا با وظایف مامور پخش آشنا هستید؟ آیا می‌‏دانید شغل موزع چیست؟ در کارخانه‏‌ها و شرکت‌‏‏های بزرگ وظیفه توزیع و پخش کالا بر عهده مامور پخش می‏‌باشد که باید محصولات را از انبار دریافت کرده و به دست مشتری‏‌های مختلف برساند، شاید کارهای مامور پخش یا ویزیتور اشتباه گرفته شود، اما این دو شغل تفاوت‏‌هایی با هم دارند.

در مقاله پیش رو قصد داریم در خصوص مشاغل مامور پخش و موزع توضیحاتی را ارائه دهیم و سپس وظایفی که هر یک در برنامه حسابداری سازمان برعهده دارند را بازگو نماییم. برای آشنایی با وظیفه‌های مامور پخش و اطلاعات از این شغل و استخدام آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خواندن مقاله وظایف مامور پخش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که قصد دارند در شغل مامور پخش و موزع استخدام شوند

موزع یا مامور پخش کیست؟

در شرکت‏‌های بزرگی که سیستم توزیع مویرگی دارند، روزانه باید محصولات زیادی بین فروشگاه‌‏های مختلف تقسیم و پخش شود که این از وظایف مامور پخش است، از وظایف سرپرست فروش و توزیع نیز می‌‏توان به دادن لیست مسیرهای مورد نظر و مشتریان و نوع کالا و قیمت و تعداد آن‏‌ها به مأمور پخش اشاره کرد.

مامور پخش با اطلاعات به دست آورده از سرپرست توزیع باید کالاها را تحویل مقصد داده و مبالغ آن‏‌ها را دریافت کند. در جواب سوال مامور پخش کیست؟ باید بگوییم فردی است که وظیفه پخش و توزیع محصولات را براساس اطلاعات دریافتی از شرکت به عهده دارد.

مامور پخش وظیفه دارد تسویه حساب کامل مشتری با شرکت را انجام داده و مبلغ دریافتی را با رعایت امانت به حسابداری شرکت تحویل دهد.

ویژگی‏‌های مامور پخش یا موزع

فردی که قرار است به عنوان مأمور پخش استخدام شود، باید ویژگی‌‏هایی داشته باشد که مورد تایید کارفرما قرار بگیرد. این ویژگی‏‌ها را در تصویر زیر به صورت کامل و واضح شرح داده‌ایم.

ویژگی‌های وظایف مامور پخش و موزع

چند مورد از ویژگی‌های شغل موزع و مامور پخش

شغل موزع چیست؟

موزع یا مامور پخش استخدام می‏‌شود، تا بتواند فرآیند رساندن محصولات به دست مشتری‏‌ها را تسهیل کند. مامور پخش با اطلاعاتی که توسط سرپرست توزیع به دست می‌‏آورد، اقدام به توزیع و پخش کالا بین مشتریان کرده و سپس تسویه حساب مشتری با شرکت را انجام می‏‌دهد.

اهمیت شغل موزع یا مامور پخش

در شرکت‌‏های بزرگ مامور پخش یا موزع نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت شرکت‏ دارد، چون معمولا در این شرکت‏‌ها مشتریان به جز موزع با فرد دیگری در ارتباط نیستند و برخورد و رفتار این فرد در رضایت مشتری در خریدهای دوباره او تأثیرگذار است.

همچنین زمان‏‌شناسی و تحویل به موقع کالا در ایجاد اعتماد مشتریان به شرکت‏‌ها مهم می‏‌باشد، مثلاً در شرکتی مانند دیجی کالا مشتریان فقط با مامور پخش دیجی کالا در ارتباط هستند بنابراین این فرد بسیار تأثیرگذار است.

شرکت‏‌ها باید به فردی که به عنوان مامور پخش استخدام می‏‌کنند، توجه ویژه‌‏ای داشته باشند و حقوق موزع را به موقع به بهترین شکل پرداخت کنند، تا مامور پخش نیز به بهترین شکل وظایف خود را انجام دهد.

راننده موزع یعنی چه؟

تاکنون به این سوال پرداختیم که وظایف مامور پخش چیست؟ اما شاید شما درباره موقعیت شغلی راننده موزع هم شنیده باشید، راننده موزع یعنی چه؟ و چه تفاوتی با مامور پخش دارد؟

معمولاً در شرکت‏‌های بزرگ برای اشتغال در شغل‏‌های مامور پخش و راننده پخش و ویزیتور افراد مختلفی در نظر گرفته می‌‏شود؛ چون هر کدام از آن‏‌ها با توجه به واحد کاری و سرپرستی وظایف متفاوتی دارند، اما در شرکت‏‌های مواد غذایی، یک نفر وظایف مامور پخش مواد غذایی و راننده موزع را برعهده می‏‌گیرد.

مانند توزیع لبنیات و آب معدنی که جزء پخش مویرگی گرم محسوب می‏‌شود، نیاز است یک نفر مسئولیت‏‌های ویزیتور و راننده پخش را برعهده بگیرد. راننده پخش فردی است که با وسیله نقلیه مناسب، حمل و نقل محصولات از انبار تا محل دریافت توسط مشتری را انجام می‌‏دهد.

وظایف مامور پخش چیست؟

در آموزش حسابداری بخش نرم افزار انبارداری، با عناوین و طبقه بندی مشاغل مربوط به آن‌ها آشنا شدیم و دانستیم که هر کدام چه وظایفی را برعهده دارند، اما اکنون در مقاله فعلی با مامور پخش آشنا شدیم و در تصویر زیر وظایف مامور پخش را به صورت کامل شرح داده‌ایم.

برخی از وظایف مامور پخش در شرکت‌ها

چند مورد از وظایف مامور پخش که باید آن‌ها را به خوبی انجام دهد

موزع بخشی از تیم بازاریابی شرکت است که در بعضی موارد فقط وظیفه پخش و توزیع و در بعضی موارد وظایف دیگری نیز به عهده دارد.

موزع می‌‏تواند وظایف ویزیتور (مسئول سفارش‌‏گیری و معرفی محصولات)، مامور پخش (مسئول تحویل کالا یا مرجوع کردن کالا)، تحصیل‌دار (مسئول دریافت وجه و تسویه حساب) و کارمند فروش (مسئول رضایت‏ سنجی مشتری، دریافت سفارشات) را نیز دارا باشد.

وظایف مامور پخش در شرکت‌‏های کوچک پخش مویرگی

در شرکت‏‌های کوچک پخش مویرگی معمولاً مامور پخش، وظایف ویزیتور و راننده موزع را نیز دارا می‏‌باشد؛ یعنی ابتدا سفارش گرفته سپس محصولات را به تعداد سفارش و با شیوه‌ه‏ای درست از انبار شرکت تا مغازه یا فروشگاه مشتری رسانده و سپس گزارش تحویل دادن محصول به مشتری را ثبت می‌‏کند.

وظایف مامور پخش مواد غذایی

مواد غذایی از جمله محصولاتی است که توزیع و پخش آن نیازمند سرعت و دقت بالا می‌‏باشد، برای مثال بعضی از مواد غذایی شرایط نگه‏داری خاصی دارند که در صورت عدم رعایت قبل از رسیدن به دست مشتری خراب می‏‌شوند.

برای مواد غذایی معمولاً از سیستم بازاریابی گرم استفاده می‌‏شود، یعنی در بعضی اوقات در شرح وظایف راننده پخش مواد غذایی می‏‌توان به بازاریابی و گرفتن سفارش از مشتری نیز اشاره کرد. در ادامه به وظایف درج شده در نمونه قرارداد کاری استخدام مامور پخش مواد غذایی اشاره خواهیم کرد.

وظایف مامور پخش درج شده در نمونه قرارداد استخدام مامور پخش مواد غذایی

توزیع مواد غذایی چون جزو مواد فاسد شدنی می‌‏باشد و به سرعت و دقت بسیاری نیاز دارد. در نمونه قرارداد استخدام مامور پخش موادغذایی وظایفی متفاوت با سایر مأمورین پخش درج می‌‏شود که در عکس زیر به آن موارد اشاره نموده‌ایم.

وظایف مامور پخش شرکت‌های مواد غذایی

وظایف مامور پخش در بخش مواد غذایی

اکنون که با وظایف مامور پخش در بخش مواد غذایی آشنا شدیم، بهتر است که توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه شود تا به صورت کامل با این وظایف آشنا شوید. شرح وظایف مامور پخش مواد غذایی به شرح توضیحات زیر می‌باشد:

    • شناسایی مواد غذایی، ویژگی‏‌ها و نحوه بسته‏ بندی آن‏‌ها: کارفرما وظیفه دارد اطلاعات لازم درباره محصولات را در اختیار مأمور پخش قرار دهد.

مامور پخش باید این اطلاعات را به طور کامل فرا بگیرد تا زمانی که مشتریان در رابطه با نحوه نگه‏داری یا سفارشات جدید سوالی داشتند، بتواند پاسخگو باشد و آن‌‏ها را راهنمایی کند.

    • استفاده از ابزارهای مسیریابی: موزع باید در گوشی همراه خود نرم ‏افزارهای مخصوص مسیریابی داشته باشد، تا بتواند بدون از دست دادن زمان، محصولات را به دست مشتری برساند.

کارفرما می‌‏تواند در قرارداد به لزوم داشتن گوشی همراه برای نصب نرم ‏افزارهای مسیریابی اشاره کند، یا این که خود تجهیزات مانند گوشی هوشمند را فراهم نماید.

    • نگهداری ویژه از مواد غذایی حساس: کارفرما می‌‏تواند در قرارداد قید کند که موزع باید روش‌‏های نگه‏داری مواد غذایی ویژه را رعایت کند.

برای مثال سبزیجات، میوه ‏جات، لبنیات، محصولات پروتئینی و نوشیدنی‌‏ها هر کدام دارای شرایط نگه‏داری خاصی هستند که با توجه به آموزش‌‏های داده شده رعایت آن‏‌ها ضروری است و هرگونه عدم رعایت شرایط نگهداری و ایجاد خسارت باید توسط مامور پخش پرداخت شود.

    • مرجوع کردن مواد غذایی قابل برگشت به شرکت: اگر مواد غذایی ارسال شده فاسد شده باشند یا بسته ‏بندی آن‏‌ها آسیب دیده باشد، مامور پخش باید آن را مرجوع کند.

گاهی نیز براساس قراردادهایی که بین شرکت و فروشنده‏‌ها بسته می‏‌شود، اگر جنسی فروخته شد و خراب شده تضمین بازگشت دارد، بعضی محصولات آرایشی و بهداشتی نیز این تضمین را دارا هستند.

در این شرایط طبق قرارداد مامور پخش یا موزع باید موارد قابل برگشت را تشخیص داده و مرجوعی‌‏هایی که در اثر قصور کیفی یا فنی است گزارش کند تا دیگر این موارد تکرار نشود.

آموزشگاه حسابداری فردادشرح وظایف راننده پخش

در سیستم پخش سرد و گرم شرح وظایف راننده پخش تفاوت دارد. در سیستم پخش گرم که آب معدنی و لبنیات در این حوزه دسته ‏بندی می‌‏شوند، وظیفه ویزیتور و مأمور پخش را یک نفر انجام می‌‏دهد، در سیستم پخش گرم عمل سفارش‌‏گیری و تحویل کالا به مشتری همزمان انجام می‏‌شود.

یعنی مأمور پخش با وسیله نقلیه حامل محصولات به مشتری مراجعه کرده و کالا را همان موقع تحویل مشتری می‌‏دهد، اما در سیستم فروش سرد ابتدا بازاریاب به مشتری مراجعه کرده و ثبت سفارش می‌‏کند، بعد از مدت زمانی کالا توسط راننده پخش به دست مشتری می‏‌رسد که در این سیستم وظایف مامور پخش کم‌تر است.

برخی رانندگان پخش مخصوصا در سیستم پخش گرم دچار اشتباهاتی می‏‌شوند که می‏‌تواند برای خودشان و شرکت آسیب زننده باشد از جمله آن می‏‌توان فروش بیش از اندازه نیاز به مشتری‏‌ها و انصراف از برخی مسیر‏ها به دلیل سختی راه اشاره کرد که مشتری‏‌های مربوط به آن مسیر به طور کامل از دست می‏‌روند.

مهارت‏‌های لازم یک مامور پخش

اتحادیه‌ برای هر شغلی، یک سری مهارت و توانایی مشخص می‌نماید و شخص باید پیش از استخدام از آن شرایط و مهارت برخوردار باشد. 6 مهارتی که مامور پخش باید داشته باشد، به شرح موارد زیر می‌باشد:

ردیف  مهارت های مامور پخش
1 توانایی مدیریت زمان برای به موقع رساندن سفارش ‏ها به دست مشتری
2 توانایی حل مشکلات احتمالی و ارائه راهکار برای آن‏‌ها
3 برخورداری از آگاهی تجاری و مهارت محاسبه
4 توانایی مذاکره و اعتمادسازی
5 مهارت‏‌های ارتباط کلامی
6 یادگیری مداوم و به روز کردن اطلاعات

تفاوت مامور پخش با راننده پخش

راننده پخش، فردی است که محصولات را به صورت اصولی در وسیله نقلیه مناسب می‏‌چیند و حمل و نقل آن‏‌ها از انبار تا رسیدن به دست مشتری را انجام می‌‏دهد، اما موزع وظیفه رساندن محصولات به دست مشتری با توجه به اطلاعات داده شده توسط شرکت و ارائه گزارشی از تحویل دادن محصولات را به عهده دارد.

تفاوت موزع با ویزیتور

شغل موزع و ویزیتور نیز با هم تفاوت‌هایی دارند که سعی کرده‌ایم در تصویر زیر آن را به خوبی بیان نماییم.

وظایف مامور پخش و تفاوت آن با موزع

آگاهی از تفاوت وظایف موزع و ویزیتور

حقوق مامور پخش

حقوق مامور پخش به مواردی از جمله میزان تحصیلات، توانایی در فروش، سابقه کاری و نوع کالا بستگی دارد. به عنوان مثال حقوق موزع پوشاک با مواد غذایی یا لوازم خانگی متفاوت است.

حقوق در شرکت‏‌های بزرگ و با سنگین‌‏تر شدن مسئولیت‏‌ها بیشتر می‏‌شود، به عنوان مثال فردی که به عنوان موزع برند خاصی از لوازم برقی پذیرفته شده از کارگر موزع بیشتر است.

به دلیل نوسانات قیمتی که در سال‌های اخیر به وجود آمده است، وزارت کار سعی نموده حداقل حقوق پایه کارگران و کارمندان را با توجه به نیازهای آن‌ها تعیین نماید، اما به طور کلی همه چیز به مهارت و توانایی‌های فرد بستگی دارد.

قرارداد، نحوه استخدام و مصاحبه مامور پخش

قرارداد مأمور پخش با توافق طرفین نوشته می‌‏شود، وظیفه کاری مأمور پخش در آن قید شده و روش دادن حقوق در آن مشخص می‏‌شود. به عنوان مثال مأمور پخش وظیفه دارد در ساعات تعیین شده با لیستی که در اختیار دارد کالا را به دست مشتری برساند، روش محاسبه حقوق به صورت بازاریابی و درصدی و حقوق ثابت نیز در قرارداد تعیین می‏‌شود.

قرارداد مأمور پخش یا موزع باید براساس قوانین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی تنظیم شود، برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم آگاهی طرفین مسئولیت‏‌های مأمور پخش و کارفرما و سند تضمین در این قرارداد لحاظ می‏‌شود.

نحوه استخدام مأمور پخش، می‏‌تواند از طریق دادن آگهی استخدام در سایت‏‌های کاریابی یا روزنامه باشد، مهارت‏‌های مأمور پخش، جنسیت، تحصیلات و محل کار او در استخدام مؤثر است.

به طور کلی در شهرهای صنعتی و بزرگ ‏تر نیاز مشتری به مأمور پخش یا موزع وجود دارد و فرصت شغلی برای این افراد بیشتر است و معمولاً برای فرصت‌‏های شغلی مربوط به انبار و حمل و نقل استخدام مردان بیشتر از زنان است.

گاهی اوقات در بعضی شرکت‏‌ها کارفرما توجه ویژه‌‏ای به داشتن مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط به شغل مامور پخش دارد. به عنوان مثال مدیریت بازاریابی، اقتصاد، مطالعات بازرگانی برای برخی کارفرمایان در اولویت است، بسیاری از کارفرماها داشتن مدرک تحصیلی را بسیار مهم می‏‌دانند در صورتی که بعضی دیگر تجربه و ویژگی‌‏های شخصیتی فرد را در نظر می‌‏گیرند.

حضور با آمادگی کامل در مصاحبه نقش بسیار مهمی در پذیرش شما در شرکت مورد نظر دارد، برای این منظور توصیه می‏‌شود قبل از رفتن به جلسه مصاحبه اطلاعات کاملی درباره شرکت و اهداف آن داشته باشید.

کارفرما احتمالاً در مورد سابقه کاری شما سوال می‏‌کند، پس از قبل به این سؤال فکر کنید و موارد خوبی را برای پاسخ به این سؤال آماده کنید. باید بتوانید مواردی را از مهارت‏‌ها و توانمندی‏‌های خودتان که مربوط به این فرصت شغلی هستند ذکر کنید، سعی کنید بدون استرس و با اعتماد به نفس در جلسه حاضر شوید و در مورد مهارت‏‌های خود توضیح کامل و کوتاهی ارائه کنید.

ساعت کار مامور پخش

به طور کلی ساعت کار یک مأمور پخش در هر هفته 60 ساعت است، اما در بعضی شرکت‏‌ها با توجه به نظر کارفرما از سیستم شیفتی و نوبت کاری استفاده می‌شود، در این صورت محاسبه حقوق و دستمزد نیز با توجه به قانون کار و توافق طرفین انجام می‌شود.

محل کار توزیع کننده

محل کار توزیع کننده از انبار شرکت تا فروشگاه یا مغازه مشتری است که گاهی اوقات شاید برای رساندن کالا به دست مشتری نیاز به سفرهای خارج از شهر نیز وجود داشته باشد، برای مثال مامور پخش رشت به شهرهای کوچک اطراف می‏‌رود.

ممکن است نیاز باشد تا فرد به طور مداوم رفت و آمد کند، پس افرادی که در شهرستان های اطراف به دنبال این فرصت شغلی هستند می‌توانند در سایت‌ها و روزنامه های کاریابی به دنبال عنوان استخدام مامور پخش در رشت هم باشند.

اساس کار توزیع کننده به صورت حضوری است، یعنی توزیع کننده باید در شرکت حضور داشته باشد و برای توزیع به جاهای مختلف برود، اما برحسب سابقه و میزان تجربه ممکن است در بعضی موارد امکان کار به صورت دورکاری و ارائه مشاوره به مشتری فراهم شود.

نتیجه گیری

در شرکت‏‌های بزرگی که سیستم توزیع مویرگی دارند، روزانه باید محصولات زیادی بین فروشگاه‌‏های مختلف تقسیم و پخش شود که این از وظایف مامور پخش است، از وظایف سرپرست فروش و توزیع نیز می‌‏توان به دادن لیست مسیرهای مورد نظر و مشتریان و نوع کالا و قیمت و تعداد آن‏‌ها به مأمور پخش اشاره کرد.

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را کردیم تا بتوانیم نکات و مفاهیم مهم وظایف مامور پخش را توضیح دهیم. سپاس از این ‏که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید لطفاً نظرات، پیشنهادات و سوال‏‌های خود را برای ما بنویسید، در اسرع وقت به پیام‌‏های شما عزیزان پاسخ داده خواهد شد.

آموزش نرم افزار انبارداری

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مامور پخش چه وظایفی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مامور پخش وظیفه دارد تسویه حساب کامل مشتری با شرکت را انجام داده و مبلغ دریافتی را با رعایت امانت به حسابداری شرکت تحویل دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "شغل موزع چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "موزع یا مامور پخش استخدام می‏‌شود، تا بتواند فرآیند رساندن محصولات به دست مشتری‏‌ها را تسهیل کند. مامور پخش با اطلاعاتی که توسط سرپرست توزیع به دست می‌‏آورد، اقدام به توزیع و پخش کالا بین مشتریان کرده و سپس تسویه حساب مشتری با شرکت را انجام می‏‌دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "موزع همزمان می‌تواند چه وظایفی را برعهده داشته باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "موزع می‌‏تواند وظایف ویزیتور (مسئول سفارش‌‏گیری و معرفی محصولات)، مامور پخش (مسئول تحویل کالا یا مرجوع کردن کالا)، تحصیل‌دار (مسئول دریافت وجه و تسویه حساب) و کارمند فروش (مسئول رضایت‏ سنجی مشتری، دریافت سفارشات) را نیز دارا باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "وظایف مامور پخش با راننده پخش چه تفاوت هایی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "راننده پخش، فردی است که محصولات را به صورت اصولی در وسیله نقلیه مناسب می‏‌چیند و حمل و نقل آن‏‌ها از انبار تا رسیدن به دست مشتری را انجام می‌‏دهد، اما موزع وظیفه رساندن محصولات به دست مشتری با توجه به اطلاعات داده شده توسط شرکت و ارائه گزارشی از تحویل دادن محصولات را به عهده دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "محل کار توزیع کننده کجاست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "محل کار توزیع کننده از انبار شرکت تا فروشگاه یا مغازه مشتری است که گاهی اوقات شاید برای رساندن کالا به دست مشتری نیاز به سفرهای خارج از شهر نیز وجود داشته باشد، برای مثال مامور پخش رشت به شهرهای کوچک اطراف می‏‌رود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.