صدور صورتحساب الکترونیکی

امروزه به دلیل گسترش معاملات، طرفین سعی می کنند با ابزارهای متنوعی بدهی خود را پرداخت کنند که هم امنیت بالایی داشته باشد و هم بتواند جایگزین چک شود. یکی از اسناد تجاری که در دهه های اخیر پیشرفت قابل توجهی در معاملات داشته سفته است. شما دقیقا میدانید که قوانین سفته چیست؟

سفته یک طلب سندی است که در آن امضا کننده متعهد می شود که مبلغ درج شده در اوراق سفته را در زمان معین و یا هر زمانی که ذی نفع درخواست داد پولش را پرداخت کند. در اوراق سفته دو شخص یعنی متعهد کننده (شخص امضا کننده سفته) و ذی نفع در راس معامله هستند. در این مقاله مباحث مرتبط با سفته می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

خواندن مقاله انواع سفته را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
افرادی که از سفته استفاده می کنند.

سفته از کجا بخریم؟

حالا که دانسته اید سفته چیست و کاربرد آن در معاملات چیست بهتر بگوییم که سفته از کجا بخریم؟ خرید این سند آنچنان که نشان می دهند سخت نیست. شما می توانید که از فروشگاه هایی مانند کتاب فروشی، دکه های روزنامه، لوازم التحریر و هر فروشگاه دیگری خرید سفته را انجام دهید.

اما به دلیل موضوع امنیت پایین و قیمت بالا در این فروشگاه ها، بهتر است آن را تنها از باجه های بانک ها تهیه کنید. اما نحوه گرفتن سفته از بانک چگونه است؟ برای گرفتن سفته شما در باجه های بانک درخواست خرید را می دهید و پس از امضا اوراق سفته به شما تحویل داده می شود. برای اطلاع از حقوق وزارت کار لینک قبل را کلیک کنید.

سفته چیست؟

سفته چیست؟

مدارک لازم برای گرفتن سفته از بانک ملی

در پاسخ به سوال مدارک دریافت سفته چیست؟ باید بگوییم که برای خرید سفته از بانک ملی هم باید مانند دیگر بانک ها اقدام می کنید. یعنی مدارک خاصی نمی خواهد و فقط کافی است که کارت ملی خود را به همراه داشته باشید و پس از ثبت درخواست و امضای آن، سفته به شما تحویل داده می شود. توجه داشته باشید که تنها باید کارمزد آن را پرداخت کنید. برای دریافت کار برگ لینک قبل را کلیک کنید.

مدارک لازم دریافت سفته

مدارک لازم دریافت سفته چیست

قوانین سفته چیست؟

احتمالا برای شما هم سوال شده است که اصلا قوانین سفته چیست؟ امروزه سفته به عنوان مهم ترین اسناد تجاری در میان افراد رد و بدل می شود، دریافت آن بسیار راحت تر از دریافت چک است، اما طبیعتا این سند هم شامل قوانین خاص اجرایی است، که می خواهیم آن ها را شرح دهیم.

در صورت عدم آگاهی نسبت به قوانین سفته ممکن است از شما سوء استفاده شود. به همین دلیل چند مورد از مهم ترین قوانین دادن و گرفتن سفته به شرح زیر می باشند:

  • حتما باید با احکام سفته آشنا باشید؛ چون این احکام تعیین کننده چگونگی بهره گیری از این سند تجاری می‌باشد.
  • آشنایی با حکم سفته و این که این حکم حقوقی است یا کیفری خیلی مهم است. حکم این سند بر خلاف دیگر اسناد تجاری حقوقی بوده و به این صورت است که اگر متعهد کننده نتواند در موعد مقرر به تعهد خود عمل کند ذی نفع می تواند حکم جلب امضا کننده را بگیرد.
  • یکی دیگر از قوانین سفته گرفتن و دادن، این است که بدانید در صورت عدم پرداخت مبلغ درج شده چه زمانی باید آن را به اجرا بگذارید. اگر تعهد کننده تا پس از گذشت ده روز از تاریخ سررسید به تعهد خود عمل نکند ذی نفع می تواند واخواست خود را ثبت کند. اگر در این مدت معین شده واخواست خود را به ثبت نرساند دیگر سفته اعتبار تجاری خود را از دست می دهد.
قوانین سفته

قوانین سفته چیست

طریقه نوشتن سفته چیست

حالا زمان آن رسیده است که پاسخ طریقه نوشتن سفته چیست را دریافت کنید. خرید و فروش این سند دارای قوانین خاصی است که شما هنگام سفته دادن و یا گرفتن باید از آن آگاه باشید. (برای مطالعه بیشتر 👈 اصناف چیست)

عدم رعایت قوانین سفته، آن را از اعتبار خارج می کند پس باید هنگام نوشتن هم صادر کننده و هم دریافت کننده دقت کافی داشته باشند. اگر نمیدانید بخش های مهم سفته چیست بهتر است بدانید بخش های مهمی که باید در هنگام نوشتن سفته به آن‌ها دقت شود، عبارتند از:

  • محتویات
  • مبلغ
  • گیرنده
  • تاریخ صدور
  • تاریخ پرداخت
  • امضای صادر کننده

تمامی این موارد در جایگاه خویش از اهمیت بسیاری برخوردارند که باید به یکایک آن ها توجه شود. در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد تا از طریقه نوشتن سفته آگاه شوید.

طریقه نوشتن سفته

طریقه نوشتن سفته چیست

محتویات سفته چیست

هنگام نوشتن سفته باید به محتویات درون آن توجه شود. سفته یک سند اعتباری تجاری است که امضا کننده متعهد می شود که در تاریخ مقرر مبلغ مشخص شده را به ذی نفع پرداخت کند. پس از تکمیل، نوشتن و امضای آن توسط دو طرف، فرد باید دین خود را در تاریخ سررسید پرداخت نماید. دارنده سفته با مراجعه به صادر کننده می‌تواند از او طلب پرداخت بدهی خود را داشته باشد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

گیرنده سفته

در این قسمت صادر کننده یا همان تعهد کننده مشخص می کند، که سفته بانکی در حواله چه شخص یا شرکتی نوشته می شود. این بخش باید با دقت و نام دقیق گیرنده تکمیل شود. این قسمت ممکن است به درخواست دریافت کننده سفید باقی بماند و اسمی یادداشت نشود که در این صورت باید بسیار دقت کنید.

مبلغ سفته

در قسمت مبلغ صادر کننده تعهد می کند، که این مبلغ را به دریافت کننده پرداخت می کند. البته باید توجه داشته باشید که مبلغ درج شده نمی تواند از ارزش اسمی سفته بیشتر باشد. ثبت مبلغی بیش از سقف این سند می‌تواند افزایش مالیات را برای صادرکننده به همراه داشته باشد. برای ارسال لیست مالیات حقوق لینک قبل را کلیک کنید.

مبلغ سفته

مبلغ سفته چیست

تاریخ صدور سفته چیست

تاریخ صدور همان تاریخی است که سفته نوشته و امضا می شود، که باید بر اساس روز، ماه و سال نوشته شود.

تاریخ پرداخت سفته چیست

تاریخ پرداخت همان تاریخی است که صادر کننده سفته باید مبلغ درج شده را به دریافت کننده پرداخت کند. اگر در تاریخ سررسید یا همان تاریخ پرداخت متعهد کننده به تعهد خود عمل نکند، دریافت کننده سند اعتباری سفته می تواند از طریق قانونی اقدام نماید.

امضا صادر کننده سفته

نوشتن سفته اگر بدون امضا صادر کننده باشد هیچ ارزشی ندارد. پس باید پس از صدور و تکمیل اطلاعات که شامل نام، کد ملی، محل پرداخت، محل اقامت و … سفته حتما به امضا صادرکننده برسد. احتمال دارد امضا سفته بانکی به راحتی انکار شود و برای همین سبب امنیت بیشتر و وصول صد در صد، پیشنهاد می شود سفته حتما با اثر انگشت صادر کننده تضمین شود.

اگر به موارد فوق عمل نشود و طریقه نوشتن سفته به درستی رعایت نگردد موارد زیر پیش می آید.

  1. اگر برگه سفته امضا و یا مهر صادر کننده را نداشته باشد، سندیت تجاری ندارد.
  2. اگر در سفته محل پرداخت مشخص نشده باشد؛ محل صدور را به عنوان محل پرداخت در نظر می گیرند.
  3. اگر در هنگام نوشتن سفته تاریخ پرداخت فراموش شود. تاریخ صدور را همان تاریخ پرداخت در نظر می گیرند.

تا این بخش مقاله تمامی نکات سفته اعم از سفته چیست، نحوه گرفتن آن از بانک، مدارک لازم برای گرفتن این سند از بانک، طریقه نوشتن، قوانین سفته دادن و … آشنا شدید. حالا می خواهیم یک نمونه سفته پر شده برای درک بهتر مطالب نمایش دهیم.

قبل از مشاهده نمونه سفته اگر به عنوان حسابدار به تازگی مشغول به کار شده اید، احتمالا برای انجام تمام امور بیشتر از ساعت کاری در محل کار هستید، پس بهتر است بدانید نحوه محاسبه اضافه کاری شما چگونه است و چه مبلغی از این بابت در پایان ماه دریافت می‌کنید.

نمونه سفته پر شده

نمونه تکمیل شده در سفته چیست

نمونه تکمیل شده در سفته چیست

بهترین راه برای آشنایی و درک مطالب فوق این است که شما به صورت تصویری یک نمونه سفته پر شده را ببینید. ما سعی کرده ایم در عکس زیر که نمونه سفته پر شده می باشد، تمامی موارد را نشان دهیم. بعد از تحویل سفته به کارفرما، کارفرمایان سفته را در برنامه حسابداری اسکن نموده و در پوشه مدارک مربوط به خلاصه پرونده پرسنلی به صورت جداگانه برای هریک از پرسنل بایگانی می‌کنند.

سفته از کجا بخریم؟

خرید سفته در بازار، کار سختی نیست. آن را می‌توان از بسیاری مغازه ها نظیر کتاب فروشی ها، لوازم التحریر فروشی ها، دکه های روزنامه فروشی و … خرید. اما موضوع قیمت و اطمینان آنها باید بررسی گردد. از این رو توصیه می گردد سفته را فقط از شعب بانک ملی خرید نمایید.

مدارک لازم برای گرفتن سفته از بانک ملی

مدارک لازم دریافت سفته چیست؟ برای خرید سفته از بانک ملی نیاز به ارائه مدارک خاصی نمی باشد، فقط باید کارت ملی خود را همراه داشته باشید. با ارائه درخواست دریافت و کارت ملی خود به کارمند مربوطه در بانک ملی، سفته به شما داده می شود و فقط کافی است که کارمزد دریافت آن را پرداخت کنید.

برخی سازمان ها به منظور حسن انجام کار از پرسنل خود سفته دریافت نموده و آن را به عنوان مدرک در نرم افزار حسابداری ابری اسکن می‌نمایند. درصورتی که به هر دلیل پرسنل خساراتی به شرکت وارد نمایند باتوجه به توافق اولیه ای که با پرسنل داشتند از سفته استفاده می کنند.

افرادی که به عنوان حسابدار با نرم افزار انبارداری کار می‌کنند، باید با دقت بیشتری امور حسابداری را انجام دهند، زیرا انبار یکی از بخش‌های بسیار مهم و ارزشمند برای هر سازمان می‌باشد. دقت و انجام صحیح کارها از به اجرا گذاشتن سفته ها جلوگیری خواهد نمود.

قیمت سفته

تا قبل از سال 95 نحوه تعیین مبلغ سفته بانکی به این صورت بود که شخص به ازای هریک میلیون تومان سفته ای که میخرید باید مبلغ 3 هزار تومان پرداخت می کرد. اما از سال 95 به بعد با توجه به کاهش استفاده، به ازای هر یک میلیون تومان مبلغ 500 تومان درنظر گرفته شده است.

در واقع قيمت سفته که از بانک ملی تهیه گردد به ارزش پنج هزارم مبلغ اسمی آن (و به عبارت دیگر هر یک میلیون، پنج هزار ریال) می‌باشد. در جدول زیر نرخ خرید سفته ها در سال 1400محاسبه گردیده است.

مبلغ اسمی سفته

بر حسب ریال

قیمت فروش (تومان) مبلغ اسمی سفته(تومان) قیمت فروش (تومان)
یک میلیون 500 بیست میلیون 10,000
یک و نیم میلیون 750 پنجاه میلیون 25,000
دو میلیون 1,000 صد میلیون 50,000
دو و نیم میلیون 1,250 صد و پنجاه میلیون 75,000
پنج میلیون 2,500 دویست و پنجاه میلیون 125,000
ده میلیون 5,000 سیصد میلیون 150,000

نتیجه گیری

سفته یک طلب سندی بوده و در آن امضا کننده متعهد می شود، که مبلغ درج شده در این اوراق را در زمان معین و یا هر زمانی که ذی نفع درخواست داد پولش را پرداخت کند. مدارک لازم برای گرفتن سفته از بانک خاص نمی باشد و تنها با داشتن کارت ملی می توانیم درخواست سفته دهیم.

نحوه گرفتن سفته از بانک به این صورت است که با حضور در یکی از شعب و باجه های بانک ها و همراه داشتن کارت ملی می توانستیم سفته بانکی دریافت کنیم. در صورتی که سوال و یا نظری درباره مقاله سفته چیست دارید، درج دیدگاه برای مقاله را فراموش نکنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "چک بهتر است یا سفته؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سفته یک سند تجاری تعهد پرداخت می‌باشد. یعنی فرد متعد می‌شود در زمان تعیین شده مبلغ خاصی را به دیگری بدهد. با توجه به تفاوت های چک و سفته که ذکر شد با توجه به نوع مصرف و نکات آن، باید شیوه پرداخت را انتخاب نمایید. چک دارای مجازات کیفری بوده و قابلیت پیگیری راحت تری دارد. قوانین سختگیرانه تری برای صدور و واخواست چک وجود دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "حکم سفته حقوقی است یا کیفری؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سفته بر خلاف چک، دارای حکم حقوقی است. بدین معنا که در صورت عدم پرداخت و شکایت ذی حق، می‌توان حکم جلب دریافت نمود و مجازات لازم را برای صادرکننده اعمال نمود. اما این مجازات جزء سوابق کیفری وی محسوب نشده حتی اگر مجازات آن، زندان باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "مدت زمان به اجرا گذاشتن سفته چقدر است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دریافت کننده ظرف ده روز از تاریخ سررسید سفته خود مهلت دارد تا واخواست خود را ثبت نماید. اگر واخواست در این ده روز ثبت نگردد سفته دیگر حکم سند تجاری نداشته بلکه به عنوان سند عادی تلقی می گردد. در صورتی که پس از گذر مدت زمان ده روزه، صادر کننده به پرداخت دین خود اقدام ننماید، تا یک سال پس از آن می‌توان پیگیری حقوقی نموده و شکایت خود را از وی به ثبت رساند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.