آیا می دانید مهم ترین رکن در واحد منابع انسانی پرونده های پرسنلی می باشد! به دلیل اهمیت بالای پرونده های پرسنلی در هر سازمان، بایگانی پرونده های پرسنلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

معمولا بایگانی پرونده های پرسنلی به منظور استناد به این اسناد در آینده و همچنین افزایش مسئولیت پذیری کارمندان در قبال وظایف خود انجام می شود.

با توجه به اهمیت بالایی که بایگانی پرونده های پرسنلی در واحد منابع انسانی دارد، در این مقاله ابتدا به پاسخ پرسش بایگانی یعنی چه ؟ سپس به انواع بایگانی، بایگانی پرونده های پرسنلی، روش های بایگانی پرونده پرسنلی، اصول بایگانی پرونده پرسنلی ، شرح وظایف مسئول بایگانی، مزایا و معایب نرم‌ افزار بایگانی پرونده پرسنلی و معرفی نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم می پردازیم.

خواندن مقاله بایگانی پرونده پرسنلی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران منابع انسانی
مسئولین کارگزینی
کارمندان واحد اداری

بایگانی یعنی چه ؟

احتمالا برای شما هم سوال هست که اصلا بایگانی یعنی چه ؟ می توان گفت که بایگانی نوعی دسته بندی می باشد و انجام آن فرایندی است که سبب نظم بخشیدن به اطلاعات و اسناد خواهد شد و در همه سیستم‌های سازمان مانند برنامه حسابداری کاربردی است

یکی از فرایندهای مهم در مدیریت اسناد و مدارک بایگانی می باشد و کارمندان اداری هر سازمان نیز باید توانایی بایگانی اسناد و مدارک را داشته باشند. البته امروزه با روی کار آمدن تعداد زیاد نرم‌ افزار بایگانی اسناد، کارمندان راحت تر می توانند اطلاعات خود را بایگانی نمایند.

مفهوم بایگانی یعنی چه؟

بایگانی خود دارای دو مفهوم می باشد، مفهوم اول آن به معنای طبقه بندی، محافظت، نگهداری و تنظیم اسناد با استفاده از روش های دسترسی به اسناد با هزینه پایین و سرعت کم می باشد.

مفهوم دوم بایگانی به معنای محل نگهداری اسناد مطابق ضوابط معین و علمی می باشد.

انواع بایگانی

اگر بخواهیم بایگانی را دسته بندی نماییم، باید بگوییم که بایگانی دارای 3 نوع بایگانی جاری، بایگانی نیمه جاری و بایگانی راکد می باشد. در این بخش به معرفی هریک از انواع روش های بایگانی می پردازیم.

انواع بایگانی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

انواع بایگانی در اصول بایگانی پرونده پرسنلی

بایگانی جاری

بایگانی جاری به واحدی گفته می باشد که به سوابق جاری و نیمه جاری سازمان را ثبت می نماید. اطلاعاتی که در بایگانی جاری ثبت می شوند مورد استناد سازمان به صورت روزانه هستند. اسناد مربوط به محاسبه اضافه کاری ممکن است از این دسته باشد.

بایگانی نیمه جاری

در روش بایگانی نیمه جاری اسناد همانند روش بایگانی جاری ثبت می شوند که بتوان به آن ها دسترسی داشت، اما کارمندان گاهی اوقات از اسنادی که به صورت بایگانی نیمه جاری ثبت می شوند استفاده می نماید. اسناد لیست بیمه تامین اجتماعی می‌تواند از این دسته باشد.

بایگانی راکد

واحد بایگانی که بایگانی جاری و غیر جاری در آن انجام نشود بایگانی راکد نامیده می شود. تنها کاربرد این واحد ارزشیابی پرونده های آرشیوی و امحایی می باشد و معمولا از اسنادی که در این بخش بایگانی می شوند استفاده چندانی نخواهد شد. به بایگانی راکد انبار یا پیش آرشیوی نیز گفته می شود.

برای بایگانی راکد می توان به دو روش اقدام نمود، در روش اول فرایند بایگانی با همان شماره و کد جاری قفسه ها انجام می شود. در روش دوم نیز فرایند بایگانی با استفاده از شماره و کد جدید انجام شده و در قفسه ها دفتر راهنمای بایگانی راکد قرار داده می شود.

بایگانی پرونده پرسنلی چیست؟

پرونده های پرسنلی اطلاعات فردی، تحصیلی، شغلی، حقوقی، سوء پیشینه و ضمانت نامه کارمندان را به صورت کامل در خود جای می دهند. بنابراین نگهداری از پرونده های پرسنلی در هر سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. درواقع یکی از رکن‌های مهم در واحد منابع انسانی هر شرکت تهیه پرونده های پرسنلی می باشد.

برخورداری از اطلاعات کامل درباره نظم دادن و سند زدن مدارک جزء ویژگی‌های کارمندان اداری هر شرکت می باشد. هر سازمان مکان مخصوصی را برای نگهداری اسناد پرسنل خود دارد. در واقع نگهداری از پرونده های پرسنلی براساس اصول مشخص و در یک مکان معین بایگانی پرونده پرسنلی نامیده می شود.

نگهداری از پرونده های پرسنلی براساس اصول مشخص

نگهداری از پرونده های پرسنلی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

اهداف بایگانی پرونده های پرسنلی چیست؟

در حالت کلی می توان گفت که بایگانی پرونده پرسنلی با دو هدف انجام می شود. هدف اول از بایگانی پرونده های پرسنلی این است که ابزاری موثر در دست مدیران برای مسئولیت پذیری و پاسخگویی کارمندان باشد. دومین هدف بایگانی پرونده پرسنلی استفاده از این اسناد به عنوان مدرک در مراحل قانونی می باشد.

مزایا و معایب بایگانی پرونده های پرسنلی

از مزایای بایگانی پرونده پرسنلی می توان گفت که تمام اطلاعات پرسنل در یک مکان نگهداری شده و به راحتی می توان در هر زمان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آن ها را بررسی نمود.

روش های بایگانی پرونده پرسنلی

برای بایگانی پونده های پرسنلی دو روش بایگانی الکترونیکی و دستی وجود دارد و شرکت ها با توجه به استراتژی کار خود روش بایگانی پرونده پرسنلی را انتخاب می نمایند.

بایگانی سنتی پرونده های پرسنلی

در روش سنتی بایگانی پرونده های پرسنلی، میزان بهره وری به میزان زیادی کاهش پیدا می کند و پس از گذشت زمانی میزان آسیب پذیری و استهلاک آن افزایش پیدا می کند. جستجوی زمانبر و عدم دسترسی سریع مدیران به پرونده ها از معایب بایگانی پرونده ها به روش دستی می باشد.

روش سنتی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

روش سنتی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

بایگانی الکترونیکی پرونده های پرسنلی

برای جلوگیری از مشکلات قانونی باید اصل اسناد و مدارک پرسنل نگهداری شود، اما در مواقعی که به بررسی اصل مدارک لازم نمی باشد، با استفاده از روش های جدید و الکترونیکی در جهت بایگانی پرونده های پرسنلی به راحتی می توان به صورت الکترونیکی پرونده ها را بررسی نموده و اطلاعات پرسنل را مشاهده نمود.

امروزه نرم افزارهای مختلفی برای بایگانی الکترونیکی پرونده های پرسنلی وجود دارند که با ایجاد امکان بایگانی الکترونیکی سبب سریع تر شدن دسترسی به پرونده های پرسنلی و همچنین عدم نیاز به فضایی برای نگهداری مدارک کاغذی پرسنل شده است. یکی از نرم افزار هایی که امکان بایگانی الکترونیکی پرونده ها و مدارک پرسنل را فراهم کرده است، نرم افزار بایگانی پرونده های پرسنلی آرین سیستم می باشد که در این مقاله به معرفی آن پرداخته ایم.

نکته مهم

علاوه بر بایگانی پرونده های پرسنلی به صورت الکترونیکی، لازم است که نسخه‌های فیزیکی مدارک نیز در محل‌های مخصوص نگهداری شوند.

روش های نوین بایگانی اسناد

ازجمله روش های نوین بایگانی اسناد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش بایگانی الفبایی

مرتب کردن پرونده بر اساس حروف در قفسه ها و بایگانی آنها. این روش اغلب در بایگانی پرونده های پرسنلی استفاده می شود. همچنین لغت نامه نمونه ای از این روش می باشد.

روش بایگانی عددی

استفاده از اعداد دارای مفهوم خاص برای بایگانی مدارک، به عنوان مثال استفاده از شماره پرسنلی در بایگانی مدارک کارکنان استفاده می شود.

روش بایگانی مرکب (استفاده از حروف و اعداد)

در این روش از حروف و اعداد به صورت جداگانه و یا ترکیب آنها برای نشان دادن یک مفهوم خاص استفاده می شود. به عنوان مثال عبارت 1ج/16/2/4/ف یک مفهوم خاص است که معنی هریک از اجزای آن به شرح زیر می باشد:
ف: به معنای قفسه ای که پرونده های مربوط به حرف “ف” در آن قراردارد.
16: به معنای شانزدهمین قفسه با حرف “ف” می باشد.
2: به معنای دومین ردیف قفسه از حرف “ف” می باشد.
4: به معنای شماره پرونده در ردیف مورد نظر می باشد.
ج: به معنای جلد پرونده می باشد.
1: به معنای اولین جلد پرونده می باشد.

روش بایگانی براساس موضوع

در این روش که بسیار دقیق اما مشکل است، با توجه به موضوع بایگانی پرونده ها انجام می شود. در این روش ابتدا باید موضوعات مورد نظر خود را انتخاب کنیم و سپس با توجه به موضوعات بایگانی را انجام بدهیم.به عنوان مثال نامه های بخش اداری در قفسه مربوطه و نامه های بخش مالی در قفسه مربوطه قرار داده می شوند.

روش بایگانی براساس رنگ ها

در این روش می توان برای پرونده‌های هر بخش یک رنگ پوشه آماده کرد. به عنوان مثال مدارک مربوط به بخش مالی در پوشه های با رنگ سبز و مدارک مربوط به بخش امور اداری در پوشه های با رنگ نارنجی قرار داده می شوند.

روش بایگانی براساس مناطق جغرافیایی

در این روش با توجه به مناطق جغرافیایی و شهر ها بایگانی انجام می شود. به عنوان مثال یک بخش برای مدارک استان تهران درنظر گرفته می شود. سپس مدارک مربوط به هر یک از شهر های استان تهران در یک قفسه قرار داده می شود.

روش بایگانی براساس تاریخ یا روش تاریخی

در این روش با توجه به تاریخ ایجاد، مراجعه و یا تعقیب بایگانی اسناد انجام می شود. معمولا پرونده هایی که باید در تاریخی خاص اقداماتی برای آن ها انجام شود، به این روش بایگانی می شوند.

اصول بایگانی پرونده پرسنلی چیست؟

با توجه به اهمیت بسیار بالای پرونده های پرسنلی در هر سازمان ، برای نگهداری از این پرونده ها باید اصول بایگانی رعایت شوند و ما در ادامه به معرفی هریک از این اصول بایگانی می پردازیم.

خلاصه پرونده پرسنلی

خلاصه پرونده پرسنلی برگه ای می باشد که افراد با مشاهده این برگه اطلاعات ضروری فرد را بدست آورده و نیاز نباشد که هر دفعه تمام پرونده بررسی شود. معمولا نام و نام خانوادگی و شماره تماس پرسنل در برگه خلاصه پرونده پرسنلی درج می شود. توجه داشته باشید که خلاصه پرونده پرسنلی باید در ابتدای پرونده هریک از پرسنل وجود داشته باشد.

چک لیست

چک لیست نیز برگه ای می باشد که توسط متصدی تشکیل پرونده آماده شده و نشان می دهد که چه کسری هایی در پرونده وجود دارد. چک لیست باید در ابتدای هر پرونده پرسنلی وجود داشته باشد.

چیدمان مدارک

به منظور دسترسی راحت به اطلاعات پرونده های پرسنل، باید یک استاندارد مشخص برای تمام پرونده های پرسنل داشته باشیم. به عنوان مثال می توانیم پس از آماده کردن لیست خلاصه پرونده پرسنلی و چک لیست، ابتدا مدارک تحصیلی پرسنل را در پرونده قرار دهیم، سپس اطلاعات شناسنامه ای، سپس سوایق شغلی و …..

نکته: تمام مدارک شناسایی پرسنل ابتدا باید با اصل مدارک مطابقت داده شده و سپس در پرونده پرسنلی قرار بگیرند.

مدارک شناسایی

مدارک شناسایی جزء مهم ترین مدارکی هستند که در هنگام استخدام از پرسنل دریافت می گردند. اگر کارمند دارای همسر و فرزند هم باشد، علاوه بر مدارک شناسایی خود باید مدارک شناسایی همسر و فرزند خود را هم ارائه دهد.

فوکپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی کارمند، فتوکپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی همسر و فرزندان، عکس پرسنلی و فتوکپی کارت پایان خدمت و یا معافیت خدمت (برای آقایان) ازجمله مدارک شناسایی هستند که لازم است در پرونده های پرسنلی وجود داشته باشند.

وثیقه های پرسنل

معمولا در شرکت ها برای حسن انجام کار وثیقه هایی از پرسنل دریافت می گردد. این وثیقه ها باید در مکانی امن نگهداری گردند و در روی آن ها کد پرسنلی درج شود. میزان وثیقه ها باتوجه به حساسیت سمت افراد متفاوت می باشد.

لیست اموال تحویلی

معمولا در ابتدای زمانی که پرسنل در یک شرکت کار خود را آغاز می نمایند، با توجه به نوع شغل آن ها لوازمی در اختیارشان قرارداده می شود و لیست این لوازم در یک برگه نوشته شده و بابت این لوازم از پرسنل امضاء دریافت می شود. این موارد ممکن است در لیست نرم افزار کنترل موجودی نیز ثبت شده باشد.

لیست اموال تحویلی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

لیست اموال تحویلی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

به عنوان مثال یک منشی در هنگام شروع به کار خود یک سیستم کامپیوتر به همراه میز و صندلی دریافت می نماید، حال لیست میز، صندلی و تمام اجزای کامپیوتر شامال مانیتور، ماوس و .. در لیست اموال تحویلی این منشی نوشته می شود.

سوابق تحصیلی و آموزشی

مدارک تحصیلی، سوابق آموزشی و مدارک دوره هایی که کارمند خارج از سازمان و یا داخل سازمان گذرانده است در پرونده پرسنلی وی قرار داده شود.

ارزیابی پرونده های پرسنلی

در هر سازمان زمانی مشخص می شود و تیم ارزیاب سازمان در زمان تعیین شده به صورت تصادفی چند پرونده پرسنلی را به انتخاب نموده و بررسی می نمایند. معیار های ارزیابی پرونده های پرسنلی همان اصول تشکیل پرونده ها هستند که در بخش قبل به شرح آن ها پرداختیم.

مسئول امور اداری، معاونت پشتیبانی، مدیر منابع انسانی و گاهی اوقات مدیر عامل شرکت می توانند اعضای تیم ارزیاب باشند.

دستورالعمل بایگانی پرونده های پرسنلی

هر سازمان با توجه به استراتژی مدیریت خود دستورالعملی را برای بایگانی پرونده های خود دارد. در این بخش ما یک نمونه دستورالعمل بایگانی پرونده های پرسنلی را که دارای 2 صفحه هست برای آشنایی شما با دستورالعمل بایگانی آورده ایم.

صفحه اول نمونه دستورالعمل بایگانی پرونده های پرسنلی

صفحه اول نمونه دستورالعمل بایگانی پرونده های پرسنلی

صفحه دوم نمونه دستورالعمل بایگانی پرونده های پرسنلی

صفحه دوم نمونه دستورالعمل بایگانی پرونده های پرسنلی

شرح وظایف مسئول بایگانی پرسنلی

مسئول بایگانی دارای وظایفی می باشد که باید آن ها را به نحو احسن انجام دهد. ازجمله وظایف مهم مسئول بایگانی پرسنلی به شرح زیر می باشند:

  • حفظ و نگهداری از اسناد و مدارک پرسنل و نگهداری از مدارک محرمانه براساس قوانین و اصول بایگانی
  • تهیه فهرست مدارک با توجه به اصولی که مشخص شده اند.
  • پیوست نمودن پرونده ها و سوابق نامه ها براساس دستور
  • پاسخگویی به سوالات از طریق تلفن و یا به صورت حضوری در زمینه رفع مشکلات اداری کارکنان
  • تهیه گزارشات مورد نیاز جهت گزارش دهی به مدیران
  • تحویل پرونده های مخدومه به واحد بایگانی راکد پس از تایید مافوق خود
  • تشکیل پرونده برای پرسنل جدید
  • صورت برداری، طبقه بندی، کد گذاری و بایگانی کردن پرونده ها باتوجه به دستورالعمل ها
  • بایگانی امور مربوط به بایگانی مرخصی ها، استعلاجی و گواهی آموزشی کارکنان
  • همکاری جهت تهیه وضعیت مرخصی سالیانه پرسنل
  • بایگانی نمودن ارزشیابی سالیانه کارکنان شرکت در پرونده ها
  • برگ شماری و لاک و مهر نمودن پرونده هایی که به سایر واحدهای تابعه ارسال شده و وصول پرونده
  • انجام سایر اموری که توسط مافوق به وی محول می شود.
  • مسئول بایگانی پرسنلی باید مد نظر داشته باشد که مستقیم یا غیر مستقیم در برنامه حقوق و دستمزد سازمان تاثیر گذار است.
مسئول باگمرخصی دارای قوانین مشخصی می باشد و مسئول کارگزینی باید با قوانین و مدارک مورد نیاز برای ثبت انواع مرخصی پرسنل آشنا باشد، ما در مقاله نحوه ثبت مرخصی استعلاجی در لیست بیمه به صورت کامل به مبحث مرخصی استعلاجی پرداخته ایم، همچنین در مقاله زمان پرداخت حقوق مرخصی زایمان تامین اجتماعی به صورت مفصل به شرایط و قوانین ثبت و دریافت مرخصی زایمان پرداخته ایم، پیشنهاد می کنم حتما این دو مقاله را مطالعه کنید.
شرح وظایف مسئول بایگانی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

شرح وظایف مسئول بایگانی در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

شرایط احراز مسئول بایگانی پرسنلی

مسئول بایگانی باید دارای شرایطی باشد که بتواند با این سمت مشغول به کار شود. شرایط احراز مسئول بایگانی به شرح زیر می باشد.

ازنظر تحصیلات و معلومات یک مسئول کارگزینی بهتر است که متقاضی در یکی از گرایش‌های رشته مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مدیریت بازرگانی، مدیریت سیستم و بهره وری، مدیریت سیستم ها، مدیریت آموزشی، اقتصاد، علوم اقتصادی، اقتصاد اسلامی، علوم اسلامی -اقتصاد، اقتصاد و معارف اسلامی، مطالعات اجتماعی، علوم اجتماعی با تمامی گرایش ها، مدیریت مالی، حسابداری، حسابداری و امور مالی، امور دولتی و مدیریت امور دفتری تحصیل کرده باشند. از طرفی باید با ابزارها و نرم افزارهای سازمانی مانند نرم افزا erp آرین یا یک نرم افزار حسابداری خدماتی آشنایی کافی داشته باشد.

از نظر تجربه یک مسئول بایگانی اسناد باید دارای حداقل مدرک تحصیلی لیسانس بوده و سال سابقه کار داشته باشد.

از نظر مهارت یک مسئول کارگزینی باید دارای مهارت‌های هفت گانه ICDL باشد.

ازنظر دوره‌های آموزشی یک مسئول کارگزینی باید دوره‌های سیستم دبیرخانه و بایگانی را گذرانده باشد.

مدیر منابع انسانی سازمان شرایط فرد مورد تقاضا را با مواردی که ذکر شد، می‌سنجد و اگر شرایطی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را داشت، آن شخص را به عنوان مسئول کارگزینی استخدام می‌نماید. اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری در رابطه با مدیر منابع انسانی و وظایف او داشته باشید، به مقاله وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده پرسنلی

هنگامی که فردی برای استخدام در یک شرکت پذیرفته می شود باید مدارکی را که واحد اداری از وی درخواست می نماید جهت تشکیل پرونده ارائه نماید. مدارکی که برای تشکیل پرونده پرسنلی لازم هستند عبارتند از:

  • اصل و فتوکپی شناسنامه متقاضی
  • اصل و فتوکپی کارت ملی متقاضی
  • اصل و فتوکپی مدارک و گواهینامه‌های آموزشی
  • عکس 3*2 (به تعداد مورد نیاز)
  • گواهی تندرستی از مدیریت ایمنی و بهداشت
  • تعهد نامه معرفین
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه شماره حساب در بانک مورد نظر کارفرما
  • اصل و فتوکپی شناسنامه همسر و فرزندان متقاضی
  • اصل و فتوکپی کارت ملی همسر و فرزندان متقاضی
  • اصل و فتوکپی سند ازدواج
  • اصلی و فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)
  • اصل و فتوکپی معافیت نامه اشتغال به کار از همسر/ پدر (برای خانم ها)
مدارک مورد نیاز در اصول بایگانی پرونده های پرسنلی

مدارک مورد نیاز در اصول بایگانی پرونده پرسنلی

موارد و مستنداتی که باید در پرونده پرسنلی بایگانی شوند

برای بایگانی پرونده های پرسنلی باید ابتدا مستنداتی در پرونده ها قرارداده شوند و سپس این پرونده ها بایگانی گردند. موارد و مستنداتی که باید در پرونده های پرسنلی بایگانی شوند عبارتند از:

  • فرم ‌های مرخصی، احکام و گزارشات ماموریت ها
  • شرح وظایف کار
  • مدارک مربوط به ایام بیماری (به عنوان مثال اگر فردی به دلیل زانو درد مرخصی استعلاجی گرفته است، باید مدارک بیماری و برگ مربوط به استعلاجی وی بایگانی شود.)
  • احکام کارگزینی
  • قراردادهای کار از سال شروع به کار کارمند
  • تشویقات و پاداش ها
  • تنبیهات و غیبت ها
  • حوادث غیر مترقبه (اگر داخل سازمان حادثه ای به وجود بیاید که سبب آسیب به کارمند گردد باید فرم ارسال شده به اداره کار، مدارک دوره درمان و هزینه های صرف شده بایگانی گردند.)
  • فرم ها و نامه‌های ابلاغی از امور اداری
  • سایر مواردی که با وظایف کارمند در ارتباط هستند.
نکته مهم

بایگانی مدارک مربوط به حوادث ناشی از کار در پرداخت غرامت به کارمند موثر می باشد.

نرم‌ افزار بایگانی پرونده پرسنلی

امروزه بیشتر سازمان ها بایگانی پرونده های پرسنل خود را به صورت الکترونیکی و از طریق نرم‌افزارهای مختلف بایگانی پرونده های پرسنلی انجام می دهند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب نرم‌ افزار بایگانی پرونده پرسنلی می پردازیم.

مزایای نرم‌ افزار بایگانی پرونده پرسنلی

نرم‌ افزار بایگانی پرونده پرسنلی دارای مزایایی می باشند، که هریک از این مزایا به شرح زیر می باشند:

  • ثبت و ذخیره پرونده ها
  • دسته بندی و تنظیم اسناد با توجه به موضوع آن ها
  • قابلیت پیوست پرونده ها
  • مدیریت پرونده ها با دقت بیشتر
  • امکان ارتباط بین نرم‌ افزار بایگانی پرونده های پرسنلی و نرم‌افزار دبیرخانه
  • قابلیت تهیه گزارشات آماری

نکته: نرم‌افزار دبیرخانه دارای ارتباط تنگاتنگی با نرم‌ افزار بایگانی داشته و معمولا شرکت ها از هردوی این نرم‌افزار ها باهم استفاده می کنند.

معایب نرم‌ افزار بایگانی پرونده پرسنلی

نرم‌ افزار بایگانی پرونده های پرسنلی در کنار مزایای خود از معایبی برخوردار می باشد، که هریک از این معایب به شرح زیر می باشند:

  • درصورتی که اطلاعات داخل سیستم پاک شود، تمام اطلاعات بایگانی نیز ازبین خواهد رفت. برای جلوگیری از این مشکل باید از از اطلاعات سیستم کپی گرفته شود.
  • درصورتی که سیستم از لحاظ امنیتی در سطح مناسبی قرار نداشته باشد، اطلاعات پرسنل به دست افراد سودجو خواهد افتاد. برای جلوگیری از این مشکل باید با استفاده از حریم‌های شخصی بر امنیت سیستم افزوده شود.
  • ممکن است برخی از کارکنان که قبلا به صورت سنتی اطلاعات را بایگانی می کردند نتوانند به خوبی با نرم‌ افزار بایگانی پرونده پرسنلی کار کنند. برای جلوگیری از این مشکل باید کارمندان یک هفته به صورت آزمایشی با سیستم کار کنند که به صورت کامل به تمام بخش‌های نرم‌افزار مسلط شوند.
  • این امکان وجود دارد که برخی از کارمندان اشتباهاتی را که از طرف خودشان به وجود می آید را به نرم‌افزار نسبت بدهند. برای جلوگیری از این مشکل باید اشتباهات کارمندان پیگیری شود.
  • با استفاده از نرم‌ افزار بایگانی پرونده های پرسنلی رفت و آمد و ارتباط کارمندان با یکدیگر در محیط انسانی کمتر می شود، زیرا برای انجام کار ها فقط استفاده از کامپیوتر کافی می باشد.

نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

با استفاده از نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم، شما می توانید به راحتی اطلاعات و اسناد پرسنل خود را در سیستم آرشیو نمایید. با استفاده از ابزارهای این نرم‌افزار امکان تعریف انواع اسناد و پرونده ها جهت دسته بندی اطلاعات و فیلدهای مورد استفاده در هر پرونده و سند وجود دارد.

از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار آرشیو اسناد پرسنل این است که می توان فرایندی تعریف نمود که پرسنل برای دسترسی به اسناد بایگانی شده ابتدا درخواست بدهند، سپس مدیر مربوطه درخواست آن ها را تایید نموده و دسترسی به اطلاعات بایگانی شده در مدت زمانی که می خواهد را بدهد.

مراحل بایگانی پرونده پرسنلی در نرم‌افزار آرین سیستم

برای بایگانی اسناد پرسنلی در نرم افزار آرشیو اسناد پرسنلی ابتدا باید در بخش اطلاعات پایه، از حوزه اطلاعات بر روی گزینه آرشیو اسناد و CRM را انتخاب نمود.

اطلاعات پایه در نرم افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

اطلاعات پایه در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

سپس از منوی باز شده ابتدا گزینه معرفی انواع سند را انتخاب کرده و لیست اسناد و پرونده هایی که می خواهید را در سیستم ثبت نمایید.

انواع سند در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

انواع سند در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

در مرحله بعد باید از مسیر ذکر شده در مرحله اول، گزینه فیلدهای اطلاعاتی را انتخاب نموده و اطلاعات فیلد ها را وارد نمایید.

 

سپس باید مجددا از مسیر ذکر شده در مرحله اول، گزینه تخصیص فیلدهای اطلاعاتی به انواع سند را انتخاب نموده و در صفحه ای که باز می شود، به هر سند و پرونده فیلد هایی لازم را تخصیص دهید.

فیلد اطلاعاتی در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

فیلد اطلاعاتی در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

پس از ثبت اطلاعات اولیه می توانید از حوزه اداری در بخش نرم‌افزار آرشیو اسناد گزینه عملیات را انتخاب نمایید. مشاهده می نمایید که در این بخش امکان تعریف صندوق امانات، درخواست سند به منظور دریافت دسترسی مشاهده سند بایگانی، ثبت آرشیو اسناد جدید، آرشیو اسناد و جستجوی پیشرفته وجود دارد. با انتخاب هریک از این گزینه‌های ذکر شده پنجره جدیدی برای شما باز می شود و می توانید اطلاعات خود را در ان وارد نمایید.

بخش عملیات در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

بخش عملیات در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

برای آرشیو اسناد باید از حوزه اداری، بخش آرشیو اسناد، گزینه عملیات را انتخاب نموده و سپس گزینه آرشیو اسناد را انتخاب نمایید. در صفحه ای که باز می شود می توان پرونده مورد نظر را انتخاب نموده و سپس اطلاعات افراد را وارد نمود.

ورود اطلاعات در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

ورود اطلاعات در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

برای گزارشگیری از اسناد آرشیو شده می توانید از حوزه گزارشگیری در بخش اتوماسیون گزینه گزارشات آرشیو اسناد را انتخاب نموده و در پنجره ای که باز می شود، از اسنادی که می خواهید گزارشگیری نمایید.

گزارشگیری در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

گزارشگیری در نرم‌افزار آرشیو اسناد آرین سیستم

نتیجه گیری

بایگانی پرونده های پرسنلی یکی از فرایندهای پراهمیت در هر سازمان می باشد، زیرا پرونده هایی که بایگانی می شوند در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. درواقع پرونده هایی که از فرایند اداری خارج شده اند اما برای سازمان دارای اهمیت هستند و احتمالا در آینده مورد استناد قرار خواهند گرفت، بایگانی می شوند.

بایگانی پرونده پرسنلی جزء وظایف مسئول بایگانی بوده و باید براساس اصولی انجام شود که دسترسی به پرونده ها راحت تر باشد. در این مقاله به صورت کامل به مبحث اصول بایگانی پرونده پرسنلی پرداختیم. درصورتی که سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید برای ما کامنت بگذارید.

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "بایگانی پرونده های پرسنلی چگونه انجام می شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای بایگانی پونده های پرسنلی دو روش دستی و الکترونیکی وجود دارد و شرکت ها با توجه به استراتژی کار خود روش بایگانی پرونده های پرسنلی را انتخاب می نمایند." } },{ "@type": "Question", "name": "ارزیابی پرونده های پرسنلی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در هر سازمان زمانی مشخص می شود و تیم ارزیاب سازمان در زمان تعیین شده به صورت تصادفی چند پرونده پرسنلی را به انتخاب نموده و بررسی می نمایند. معیار های ارزیابی پرونده های پرسنلی همان اصول تشکیل پرونده ها هستند که در بخش قبل به شرح آن ها پرداختیم." } },{ "@type": "Question", "name": "اصول بایگانی پرونده های پرسنلی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اصول بایگانی پرونده های پرسنلی عبارتند از: خلاصه پرونده پرسنلی و چک لیست، چیدمان مدارک، مدارک شناسایی، وثیقه های پرسنلی، لیست اموال تحویلی، سوابق تحصیلی و آموزشی، ارزیابی پرونده های پرسنلی" } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.