تا به حال خواسته‌اید که برای خودتان یک برنامه ریزی مالی دقیق داشته باشید؟ آیا تا به حال نگران خرج شدن حقوقتان قبل از پایان ماه بوده‌‏اید؟ امروزه از بسیاری از مردم می‌‏شنویم که می‌گویند دخل و خرجمان به هم نمی‏‌خورد؛ گاهی افرادی را می‌‏بینیم که با داشتن درآمدی خوب باز هم نگران بی‏‌پولی هستند اما بعضی افراد با داشتن درآمدی کم‌تر به خواسته‏‌های خود می‌‏رسند.

راه حل چیست؟ چگونه می‌توانیم برنامه مالی خوبی را داشته باشیم؟ با چه شیوه و روشی با خیال آسوده با دوران بازنشستگی روبه رو شویم؟ به نظرتان برنامه اموال چگونه به ما کمک می‌کند؟ پاسخ تمامی این سوال‌ها را در این مقاله می‌توانید پیدا کنید. در این مقاله با ماه همراه باشید.

خواندن مقاله برنامه ریزی مالی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
افرادی که قصد دارند برای خود یک برنامه ریزی دقیق داشته باشند

برنامه ریزی مالی چیست؟

با هر شغل و میزان درآمدی که دارید برنامه ریزی مالی به شما در درست خرج کردن و پس ‏انداز اصولی کمک می‏‌کند، در این قسمت می‌خواهیم به این بپردازیم که برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی مالی شامل در نظر گرفتن هزینه‏‌ها و مدیریت آن‏‌ها و نحوه پس ‏انداز برای رسیدن به اهداف مالی است که می‌‏تواند باعث حفظ ثروت، امنیت مالی و آرامش خاطر در زندگی باشد.

با آموزش برنامه حسابداری و روی کاغذ آوردن هزینه‏‌ها که شامل نیازها و خواسته‏‌ها می‏‌باشد، می‏‌توانیم به میزان توانایی خود برای پس ‏انداز آگاه شویم و برای سرمایه‏‌گذاری‏‌های مدنظر و تنظیم اهداف مالی طولانی مدت و کوتاه مدت برنامه ریزی کنیم و با تعهد به آن‏‌ها شاهد پیشرفت مالی خود باشیم.

اهمیت و مزایای برنامه ریزی مالی

با برنامه ریزی مالی، تصمیمات مالی و خرج ما قابل اندازه‌گیری و کنترل است و می‌‏توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم، بدون برنامه ریزی مانند هر کار بدون برنامه دیگری به مشکل می‌‏خوریم و ممکن است به اهداف و خواسته‏‌های خود نرسیم.

یک برنامه ریزی شخصی ‏سازی شده چیزی است که همه با هر میزان درآمدی به آن نیاز دارند، همانطور که برنامه حسابداری بازرگانی برای هر شرکتی ضروری الزامی است، برنامه ریزی مالی نیز به همان اندازه برای افراد اهمیت دارد، برنامه ریزی مالی همچنین برای سازمان‏‌ها و ارگان‏‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم‌ترین آثار برنامه ریزی مالی به شرح موارد ذکر شده در تصویر زیر می‌باشد.

اهمیت و مزیت های برنامه ریزی مالی

مزایایی که داشتن برنامه ریزی امور مالی از آن برخوردار است

اکنون که با اهمیت و مزایای برنامه ریزی مالی، آشنا شدید بهتر است که با معنا و مفهوم هر یک نیز به صورت جداگانه آشنا شوید که شامل توضیحات زیر می‌باشد:

  • موفقیت در اهداف مالی: برنامه ریزی مالی باعث می‏‌شود، سازمان‏‌ها مسیری شفاف‌‏تر برای رسیدن به اهداف مالی خود طی کنند، این مسیر از قبل سنجیده شده و ریسک‏‌ها در آن در نظر گرفته شده است؛ بنابراین آن‏‌ها شانس موفقیت بیشتری برای اهداف دارند.
  • مدیریت صحیح منابع مالی: برنامه ریزی سبب می‏‌شود که سازمان‏‌ها با آگاهی کامل از منابع مالی قدم بردارند و بتوانند مخارج خود را با آن تنظیم کنند و از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری کنند.
  • کنترل ریسک‌‏های مالی: برنامه ریزی مالی به سازمان‏‌ها کمک می‏‌کند تا خطرات احتمالی پیش رو را شناسایی و با آمادگی با آن‌‏ها مواجه شوند.

مثلا در کارخانه‏‌های تولیدی یکی از ریسک‌‏ها، ریسک بازار است، گاهی ممکن است بازار برای محصول جدید آماده نباشد و شرکت سودآوری لازم را در زمان مناسب کسب نکند، با آگاهی از این ریسک‌‏ها می‏‌توان میزان سرمایه‏‌گذاری برای محصول جدید را تنظیم کرد.

  • افزایش سودآوری: با برنامه ریزی مالی می‏‌توان میزان هزینه‏‌ها برای موارد مختلف را اندازه‌‏گیری کرد و آن‏‌ها را تا حد امکان کاهش داد تا به سودآوری بیشتر بیانجامد؛ برای مثال یک شرکت تولیدی می‌‏تواند با کاهش هزینه‌‏های مواد اولیه به سود بیشتری برسد.
  • ارتقا جایگاه سازمان در بازار: برنامه ریزی امور مالی به سازمان کمک می‌‏کند تا در موارد درست سرمایه‏‌گذاری کنند.

برای مثال سازمان‏‌های تولیدی با یک برنامه مناسب می‌‏توانند نیاز بازار هدف را تشخیص داده و روی محصولاتی سرمایه‏‌گذاری کنند که تقاضای بیشتری در بازار دارد که این به سوددهی بیشتر و ارتقا جایگاه سازمان در بین رقبا می‏‌انجامد، این موارد حتی باعث اعتماد سهامداران شده و آن‌‏ها می‏‌توانند با آرامش بیشتری در سازمان سرمایه‌‏گذاری کنند.

زمان مناسب برای شروع برنامه ریزی امور مالی

به طور کلی برنامه ریزی مالی هر چه زودتر انجام شود بهتر است؛ برای اشخاص به محض این‌‏که اولین حقوق خود را دریافت می‌‏کنند باید یک برنامه ریزی خوب داشته باشند و سازمان‏‌ها و اتحادیه ها بیشتر از ابتدای کار خود یک برنامه مالی دقیق داشته باشند، اگر شما برنامه ریزی مالی ندارید بهتر است همین امروز برای آن اقدام کنید.

انواع برنامه ریزی مالی

با توجه به تفاوت کسب و کار‏ها انواع مختلفی از برنامه ریزی مالی وجود دارد که متناسب با شرایط خاص شرکت‌‏های مختلف است، مهم‌ترین برنامه ریزی‌های مالی شامل موارد ذکر شده می‌باشند:

  • بودجه ‏بندی متداول یا سنتی: یکی از روش‏‌های مرسوم در برنامه ریزی مالی تمرکز روی ابزارهای مالی، حسابداری و دریافت یا پرداخت سازمان‌‏های دولتی می‌‏باشد.

در این روش برای هر هزینه، اعتباری در نظر گرفته می‏‌شود و سعی بر آن است که سازمان به سمتی گام بردارد که از اعتبار خارج نشود، به این روش بودجه ‏بندی سنتی می‏‌گویند.

  • بودجه ‏بندی افزایشی: در روش افزایشی طبق بودجه‏ بندی سال گذشته هزینه‏‌هایی که برای کسب و کار وجود داشت در بودجه‏ بندی سال آینده قرار داده می‌شود.

در ادامه نسبت به هر کدام از هزینه‌‏ها، افزایش به صورت درصدی قرار داده می‏‌شود تا هزینه‏‌های جدید نسبت به تورم و شرایط اقتصادی شرکت مشخص شود، به این روش بودجه‏ بندی افزایشی می‏‌گویند.

  • بودجه‏ ریزی برنامه‌‏ای: در این روش ابتدا اهداف شرکت مشخص می‏‌شود؛ سپس با قرار دادن هر هدف در یک سرفصل، هزینه‌‏های مربوط به آن تخمین زده می‏‌شود و به برنامه ریزی بودجه اضافه می‏‌گردد.

این هزینه‏‌ها در راستای رسیدن به اهداف شرکت خرج می‏‌شود، بودجه‏ بندی برنامه‏‌ای یکی از بهترین روش‏‌ها برای برنامه ریزی مالی است.

  • بودجه ‏ریزی بر مبنای صفر: در این روش برخلاف روش افزایش، هزینه‌‏های سال گذشته را برای شرکت صفر می‏‌کنند و باید دلیل قانع‏ کننده‌‏ای وجود داشته باشد که این هزینه‌‏ها در سال جدید تکرار شوند؛ در غیر این صورت این هزینه باید حذف شده و در برنامه ریزی مالی سال آینده قرار نمی‏‌گیرد.

این روش برای کسب و کارهایی که هزینه اضافی زیادی دارند، مناسب است و با این روش می‏‌توانند هزینه‏‌های شرکت را به کم‌ترین حالت خود برسانند، با این روش می‏‌توان مبالغ بیشتری را به اهداف شرکت تخصیص داد.

  • بودجه‏ بندی عملیاتی: این روش شبیه بودجه ‏بندی برنامه‏ است، با این تفاوت که اهمیت کم‌تری برای ستاده‌‏ها قائل است و بیشتر روی درآمدهایی که در قبال هزینه‌‏ها کسب می‌‏شود تمرکز می‏‌کند؛ این روش به صورت دقیق‌‏تر، برنامه‏‌های شرکت را از نظر فواید و هزینه ها بررسی می‌‏کند.

اجزای اصلی برنامه ریزی های مالی

در مطالب قبل به خوبی دانستیم که بودجه چیست و چه تاثیری بر برنامه ریزی افراد و شرکت‌ها می‌گذارد، یک برنامه ریزی مالی شامل اجزا و مراحل مختلفی است که در کنار هم می‌‏توانند مانند یک نقشه راه عمل کنند؛ اجزای اصلی برنامه ریزی امور مالی را در ادامه مطالب شرح خواهیم داد.

اجزای برنامه ریزی مالی

اجزا و اعضای اصلی و مهمی که باید در برنامه ریزی مدنظر قرار دهیم

1- مدیریت دارایی و بودجه‏ بندی

برنامه ریزی مالی در این زمینه می‌تواند یک سازمان را برای بهینه ‏سازی منابع مالی، کاهش ریسک‌‏ها و پیشرفت به سمت اهداف مالی کمک کند، این زمینه از برنامه ریزی مالی که با راهبرد خاصی همراه است باید توسط افراد با تجربه که با چالش‏‌های این کار آشنا هستند تدوین شود.

2- برنامه ریزی مالیاتی

آیا تا بحال به این فکر کرده‌اید که با پرداخت مالیات کم‌تر، هزینه‌های خود را کاهش دهید؟ برنامه ریزی مالیاتی چه کمکی به مالیات شرکت‌ها می‌کند؟ با به کار بردن راهبردهای مالیاتی می‌‏توان باعث کاهش مالیات پرداختی شد که این امر، باعث افزایش سود برای افراد و پیشرفت برای سازمان‏‌هاست.

یکی از بهترین موارد در برنامه ریزی امور مالی، توجه به قوانین پایانه های فروشگاهی و مالیاتی برای کم کردن هزینه‏‌های مالیاتی است؛ برای این کار می‏‌توان از مشاورین امور مالیاتی کمک گرفت.

آموزشگاه حسابداری فرداد

3- برنامه ریزی برای سرمایه‏ گذاری

برنامه ریزی مالی ماهانه، برای افزایش ثروت و سرمایه ‏گذاری در آینده یکی از مهم‌ترین بخش‏‌های برنامه ریزی است، این برنامه ریزی به شما کمک می‌‏کند تا بخشی از درآمد و ثروت اضافه خود را ماهانه کنار بگذارید تا بتوانید برای آینده به اهداف خود برسید، در این زمینه می‏‌توانید از مشاورین مالی برای آگاهی بیشتر از بازار سرمایه کمک بگیرید.

4- برنامه ریزی بیمه و املاک

داشتن بیمه مناسب برای افراد یا سازمان‏‌ها اهمیت زیادی دارد و می‏‌تواند در هنگام وقوع حوادث ناگهانی به فرد یا سازمان کمک کند، در شغل‌‏ها و موقعیت‏‌های مختلف انواعی از بیمه وجود دارد که می‌‏تواند از آسیب‏‌های حوادث غیر مترقبه بکاهد.

به عنوان مثال بیمه عمر یا بیمه بیماری خاص، نوعی بیمه شخصی است، بیمه زمین‌های زراعی برای کشاورزان می‏‌تواند آن‏‌ها را از ضررهای ناشی از خسارت به زمین کشاورزی در امان نگه دارد، در موارد مختلف مانند املاک نیز انواع گوناگونی از بیمه وجود دارد که برای اطلاع از آن‏‌ها می‌‏توانید از مشاورین بیمه کمک بگیرید.

5- برنامه ریزی بازنشستگی

به دلیل این ‏که معمولا در بازنشستگی به علت بالا رفتن سن، فرد توانایی کار کردن ندارد این قسمت یکی از مهم‌ترین بخش‌‏های برنامه ریزی مالی است، فرد باید بتواند سرمایه مناسبی برای این دوران پس ‏انداز کند تا بتواند با خاطری آسوده با این بخش از زندگی مواجه شود.

6- برنامه ریزی بدهی

افراد باید بدهی‌‏های خود را در برنامه ریزی مالی در اولویت قرار داده و بتوانند در اولین فرصت آن‏‌ها را پرداخت کنند؛ برنامه ریزی برای بدهی‏‌ها باید در برنامه‏‌های کوتاه مدت مانند برنامه ریزی ماهانه هم به طور کامل لحاظ شود. هر زمانی که یک فرد می‏‌تواند مقداری را برای بدهی خود کنار بگذارد باید این کار را انجام دهد تا موعد پرداخت بدهی آسوده خاطر باشد.

مراحل برنامه ریزی امور مالی

مراحل برنامه ریزی مالی شامل آگاهی از وضعیت مالی کنونی، مشخص نمودن اولویت‏‌ها، اهداف کوتاه ‏مدت و بلند‏مدت، طراحی یک برنامه عملیاتی ارزیابی مکرر برای رسیدن به بهترین راه رسیدن به اهداف می‌‏باشد. در ادامه در مورد مراحل برنامه ریزی مالی به تفصیل توضیح خواهیم داد.

1- بررسی وضعیت فعلی مالی و مشخص نمودن اولویت‏‌های مالی

اولین موضوعی که در برنامه ریزی امور مالی و زندگی باید در نظر بگیریم این است که اطلاعات دقیقی از درآمد، پس ‏انداز، هزینه‏‌های زندگی و بدهی‌‏های خودمان داشته باشیم. این اطلاعات مبنایی برای تهیه یک برنامه ریزی خوب و دقیق برای آینده‌مان می‌باشد.

2- مشخص نمودن اهداف مالی و گزینه‏‌های جایگزین

اهداف مالی باید همواره تجزیه تحلیل شوند تا تمرکز بیشتری روی اهداف مهم‌‏تر داشته باشیم، همچنین با تفکیک اهداف کوتاه‏ مدت و بلند‏مدت می‏‌توانیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

3- تحلیل گزینه‌‏های مختلف

هنگام تصمیم ‏گیری‌‏ها با در نظر گرفتن گزینه‌‏های مختلف، می‏‌توان بهترین انتخاب را داشت. به عنوان مثال یک سازمان می‌‏تواند با در نظر گرفتن گزینه‏‌های مختلف برای سرمایه‏‌گذای روی موردی که کم‌ترین ریسک و بالاترین سوددهی را دارد سرمایه‏ گذاری کند؛ یا یک فرد تصمیم می‌‏گیرد به جای هزینه کردن برای خانه روی یک کسب و کار سرمایه ‏گذاری کند و فعلاً در خانه‌‏ای اجاره‌‏ای مستقر شود.

4- اجرای برنامه عملیاتی

اکنون برنامه مالی شما آماده است و شما می‌توانید با عمل کردن طبق برنامه‌ای که چیده‌اید با کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد از طریق روش‌هایی که به آن اندیشیده‌اید به سمت موفقیت مالی گام بردارید.

5- تحلیل و ارزیابی برنامه مالی

برنامه مالی همواره باید ارزیابی و بررسی شود، بعضی از قسمت‏‌های این برنامه پس از اجرا، ضعف‌‏های خود را نشان می‌‏دهد که با تغییر دادن آن‏‌ها می‌‏توان از اشتباهات مکرر جلوگیری کرد؛ گاهی عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر برنامه، تغییر می‌‏کند که نیازمند بررسی مجدد برنامه مالی است.

برنامه ریزی مالی شخصی و کسب و کار

در مطالب قبلی گفتیم که برنامه ریزی امور مالی می‌تواند شخصی و یا برای یک کسب و کار باشد که اشخاص انجام می‌دهند. در ادامه مقاله قصد داریم چند نمونه از برنامه مالی را شرح دهیم تا با این مفهوم و مباحث به صورت کامل آشنا شوید.

برنامه ریزی مالی FP

یکی از مهم‌ترین برنامه ریزی‏‌ها برای کسب و کار FP (Financia Projection) می‌‏باشد، FP تمامی برنامه ریزی‏‌ها و پیش ‏بینی‏‌های شما از کسب و کار را در چند ماه و سال آینده را شامل می‏‌شود؛ این برنامه ریزی در چند شیت از اکسل گنجانده می‌‏شود، شیت‌‏ها را در تصویر زیر نام برده ایم.

شیت های اکسل برای برنامه ریزی مالی

موارد شیت اکسل به جهت انجام برنامه ریزی

حالا که با شیت اکسلی برنامه ریزی امور مالی آشنا شدید، در ادامه قصد داریم هر یک را به صورت خلاصه شرح دهیم:

  • منابع انسانی: شما باید در این شیت پیش ‏بینی از تعداد افرادی که می‌‏خواهید در زمینه‏‌های مختلف استخدام کنید، داشته باشید و تغییرات در زمینه تعداد و تعویض نیرو‏ها را پیش ‏بینی کنید و با توجه به آن‏‌ها برآوردی از میزان پرداختی‌‏های خود و هزینه‏‌های مربوط به منابع انسانی داشته باشید.
  • ورودی ‏های سیستم: در این شیت شما با توجه به کسب و کار خود برآوردی از میزان ورودی‏‌های سیستم خواهید داشت که ملاکی برای محاسبات قسمت درآمد و فروش است.
  • هزینه‏ ها: هزینه‏‌ها شامل هزینه‏‌های سرمایه‌‏ای (Capex) و هزینه‌‏های اجرایی یا عملیاتی (opex) می‌باشند؛ هزینه‏‌های سرمایه‌‏ای بخشی از دارایی محسوب می‌‏شوند مانند تجهیزات و هزینه‏‌های اجرایی به دو قسمت تقسیم می‏‌گردند.

هزینه‏‌های اجرایی شامل دو بخش هزینه‏‌های ثابت و متغیر است. هزینه‌‏های ثابت در هر ماه به شکل ثابت و مکرر وجود دارند مانند اجاره ماهیانه؛ اما هزینه‏‌های متغیر ممکن است هر چند ماه یک بار به وجود بیایند و معمولاً نرخ آن‏‌ها متغیر است.

هزینه‏‌های مربوط به تبلیغات از جمله این هزینه‏‌ها هستند، باید توجه داشته باشید که این بخش را با دیگر برنامه ریزی‏‌های مربوط به کسب و کار هماهنگ کنید.

  • درآمدها: بخش درآمدها شامل جریان، میزان، نحوه فروش و درآمد و همین‏طور سود خالص و ناخالص است، مدل درآمدی در تعیین این بخش اثرگذار است.
  • بخش تحلیل و آنالیز: در این بخش شما هم هزینه‌‏های کسب و کار مانند هزینه های سرمایه‌‏ای، ثابت، متغیر، نیروی انسانی و درآمدهای داخل سیستم را کنار هم می‏‌بینید و می‏‌توانید هزینه‏‌ها و درآمدها را با هم مقایسه کنید.
  • هدف ‏ها و شاخص‏ ها: در این بخش شما می‏‌توانید با هدف‏ گذاری‌‏ها و پیش ‏بینی‌‏های خود شاخص‌‏های عملکردی را تعیین کنید؛ تا مجموعه افراد سازمان بتوانند با توجه به آن، برنامه ریزی‏‌های خود را انجام دهند.

مدیریت درآمد با قانون 50-30-20

سناتور الیزابت وارن که در مورد برنامه ریزی مالی کتاب «تمام ارزش شما؛ طرح‏ نهایی مادام‏ العمر پول» را نوشته است بیان می‌‏کند: بعد از کسر مالیات 50 درصد از درآمد به نیازها، 30 درصد به خواسته‌‏ها و 20 درصد به پس ‏انداز اختصاص یابد.

این قانون بیان می‌‏کند که 50 درصد از درآمد باید به نیازهای ضروری اختصاص یابد، این نیازها شامل کرایه خانه، قسط وام، خرید مواد غذایی روزانه، بیمه، هزینه‌‏های درمان است، اما نیم دیگری از درآمد می‌‏تواند آینده ‏ساز باشد.

پر واضح است که ما برای بازیابی دوباره انرژی خود، باید به خواسته‏‌های خود توجه کنیم، این خواسته‌‏ها می‌‏تواند رفتن به یک مسافرت، رفتن به سینما و یا رفتن به یک رستوان یا رسیدگی به نیازهای ضروری باشد، در نهایت 20 درصد از درآمد خالص همواره باید پس ‏انداز شود.

هر کس باید حداقل به اندازه 3 ماه مخارج زندگی در حساب خود پس ‏انداز داشته باشد تا در صورت وقوع حوادث ناگهانی بتواند با آسودگی خاطر زمان برای حل کردن آن اختصاص دهد، همچنین باید همواره به فکر دوران بازنشستگی باشیم و با پس ‏انداز کافی برای خود آرامش خاطر ایجاد کنیم.

نکته مهم

پرداخت بدهی‏ ها هم بخشی از نیازها محسوب می‏‌شوند و هم بخشی از پس ‏انداز است، چون با پرداخت بدهی در واقع از 50 درصد نیاز شما کم شده و به بخش پس ‏انداز اضافه خواهد شد.

تفاوت برنامه مالی شخصی و کسب و کار

برنامه ریزی مالی شخصی بیشتر بر دیدگاه‏‌های مالی شخصی فرد تکیه دارد و تصمیمات مالی فرد یا خانواده را تحت تأثیر قرار می‏‌دهد و آن‌‏ها را برای رسیدن به اهداف کوتاه ‏مدت و بلندمدت مالی یاری می‏‌دهد، اما برنامه ریزی مالی تجاری به منظور مدیریت امور مالی یک شرکت که بر افراد زیادی تأثیرگذار است، تدوین می‏‌گردد.

این برنامه که مقیاس بزرگ‌تری نسبت به برنامه مالی شخصی دارد برای کل شرکت و رشد آن گرفته می‌شود، که برخلاف امور مالی شخصی که بیشتر بر پس انداز و جریان نقدینگی تمرکز دارد به سرمایه گذاری، ساختار سرمایه و مشارکت می‌پردازد.

نکته:
ممکن است در مشاغل کوچک ساختار برنامه ریزی مالی کسب و کار شبیه برنامه ریزی مالی شخصی باشد، اما قرار دادن آن‌‏ها در یک دسته کاری اشتباه است؛ چون این برنامه اهداف متفاوت و فرصت‏ های دیگری را دنبال می‏‌کند و به محض پیشرفت کسب و کار و توسعه آن این تفاوت بیشتر نمایان خواهد شد.

جدول برنامه ریزی مالی

جدول برنامه ریزی مالی که به صورت Word و Pdf یا در Planer وجود دارد، کمک قابل توجهی به دسته‏ بندی و منظم کردن برنامه مالی کرده است، این جدول می‏‌تواند شامل نیازها، خواسته ها، پس انداز در یک ماه باشد. در ادامه دو نمونه جدول برنامه مالی خام برای شما قرار داده می‏‌شود تا بتوانید طبق اهداف و نیازهای خود آن‌ها را بنویسید.

شما همچنین می‌توانید از اپلیکیشن برنامه ریزی مالی فرداد که برای انواع مختلفی از کسب و کار و  اهداف گوناگون طراحی شده است استفاده کنید.

آشنایی با جدول برنامه ریزی مالی

جدول خام برنامه ریزی امور مالی اشخاص

نمونه برنامه ریزی مالی

در ادامه یک نمونه برنامه ریزی مالی خواهیم دید و به نکات نوشتن برنامه ریزی مالی خواهیم پرداخت.

نمونه ای از برنامه ریزی مالی برای درک بهتر مفاهیم

نمونه ای از برنامه ریزی امور مالی که شما در این مسیر کمک خواهد کرد

نحوه نوشتن برنامه مالی

عوامل مختلفی در هنگام نوشتن برنامه مالی حائز اهمیت است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پیش ‏بینی فروش: به عنوان صاحب و مدیر کسب و کار باید در مورد فروش ماهیانه، فصلی و سالانه خود آگاهی کامل داشته باشید و بتوانید آن را تخمین بزنید، با شناسایی الگوهای مؤثر در میزان فروش می‏‌توانید فروش بیشتری داشته باشید.

همچنین با بستن کمپین‏‌های تبلیغاتی آمار فروش شما افزایش می‏‌یابد، پیش‏ بینی فروش به رشد و آینده بهتر شرکت کمک می‌‏کند.

  • تعیین هزینه ‏ها: هزینه‌‏ها عامل مهمی در تدوین یک برنامه مالی هستند که شامل 3 مورد زیر می‌باشند:
ردیف  عوامل تعیین هزینه ها
1 هزینه ‏های عمومی شامل هزینه‏‌های جاری، اجاره‌‏ها، هزینه آبونمان، حقوق کارمندان و سایر هزینه‏‌هایی که به طور مداوم باید پرداخت شوند و هزینه‏‌هایی که باید پیش ‏بینی شوند.
2 نرخ افزایش مالیات، نرخ افزایش حقوق کارمندان، نرخ افزایش بیمه، حوادث ناگهانی
3 تعیین جریان نقدی کسب و کار

یکی از موارد مهم در برنامه مالی پیش ‏بینی جریان نقدی در ماه، فصل یا سال آینده است، با این کار سازمان در برابر چالش‌‏های مالی مقاوم خواهد بود و توانایی مدیریت بهتری خواهد داشت.

  • تجزیه تحلیل سر به سر: تجزیه تحلیل نقطه سر به سر به معنای محاسبه هزینه‏‌های ثابت مرتبط با افزایش تولید و در نتیجه افزایش فروش به ازای هر واحد است، با در دست داشتن یک تحلیل سر به سر و اصولی می‌‏توانید قیمت رقابتی محصولاتتان را تعیین کنید.

تحلیل سر به ‏سر نشان می‏‌دهد که برای تأمین هزینه‏‌های ثابت شرکت باید چند محصول به فروش برسد، یا چه قیمتی برای فروش در نظر گرفته شود.

  • تدوین برنامه عملیاتی: در نهایت نیاز به نقشه راه دارید؛ راهبرد درست را پیدا کنید، وظایف کارمندان را مشخص کرده و زنجیره تأمین کالا را طراحی کنید، راهبرد تبلیغات و کمپین‌‏های فروش باید تعیین شود.

صاحبان کسب و کار همانطور که در آخر سال به حسابرسی می‏‌پردازند، بهتر است در ابتدای سال نیز برنامه مالی را تدوین کنند، این برنامه دیدگاه درستی از میزان هزینه، رشد و پیشرفت کسب و کار به شما خواهد داد و می‏‌توانید با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

نکات مهم و ضروری هنگام نوشتن برنامه مالی

برنامه مالی شامل کارهای تکراری و همچنین کارهایی است که به ندرت انجام می‏‌شوند، ایجاد یک جدول منظم برای برنامه مالی می‌‏تواند در دسته ‏بندی این کارها به ما کمک کند تا کارهایی که کم‌تر انجام می‏‌گیرند را فراموش نکنیم، مانند هزینه‌‏هایی که در ماه یک بار انجام می‌‏شوند.

شما در این جدول می‏‌توانید تاریخ انجام دوباره یک کار را یادداشت کنید و ذکر کنید برای دفعه بعد که تغییراتی باید در روش انجام این کار به وجود بیاید؛ شما در این لیست می‏‌توانید کارهایتان را از اهمیت زیاد به کم بنویسید و با انجام آن‌‏ها جلوی آن‏‌ها تیک بزنید، شما می‌‏توانید در صورت انجام آن کار یا هدف در زمان پیش ‏بینی شده آن را با تیک سبز و در غیر این صورت آن را با تیک قرمز مشخص کنید.

نوشتن دستاوردها در این جدول باعث احساس اعتماد به نفس و دلگرمی برای شما می‏‌شود و شما را به سمت اهداف بزرگ‌‏تر سوق می‌‏دهد، شما همچنین می‌‏توانید بزرگ‏ترین دستاوردهای ماهیانه را در جدول یادداشت کنید. با قرار دادن برنامه مالی در جدول می‌‏توانیم خرج کرد ماهیانۀ خود را رصد کنیم و تصویری کلی از خرج‏کرد خودمان داشته باشیم.

اگر برای پس ‏انداز کردن هدفی را تعیین کنید، برای کاهش هزینه‏‌های خود بیشتر تلاش می‏‌کنید، وقتی هزینه‌‏ها را رصد می‏‌کنید متوجه می‏‌شوید کجا پول زیادی خرج کرده‏‌اید، مثلا برای شام خوردن بیرون از منزل و حالا می‏‌توانید آن را کاهش دهید.

شما می‌‏توانید با در نظر گرفتن مبلغی به عنوان پس ‏انداز ماهیانه و افزودن مقداری به آن برای هر ماه پس‏ انداز خود را افزایش دهید، می‌‏توانید اقلام ارزان‏‌تری بخرید یا سعی کنید آن‏‌ها را در تخفیف یا ارزان‏کده‏‌ها تهیه کنید، می‏‌توانید در صورت امکان با اضافه کاری درآمد بیشتری داشته باشید و مبلغ بیشتری پس‏انداز کنید.

نکاتی که هر ماه در زمینه خرج‌‏کرد یا پرداخت بدهی‌‏ها و پس ‏‏انداز کردن متوجه می‌‏شوید را یادداشت کنید و در صورت لزوم شیوه خود را در این موارد تغییر دهید. جدول برنامه ریزی مالی در مدیریت زمان به شما کمک می‏‌کند، شما به جای این ‏که بخواهید همه موارد را به ذهن خود بسپارید، آن را روی کاغذ بیاورید و زمان‌‏بندی انجام کارها را تنظیم کنید.

می‌‏توانید در این جدول برای خود جملات انگیزشی بنویسید، این به شما کمک می‏‌کند روحیه خود را برای انجام درست گام ‏هایی که از پیش تعیین کرده‌‏اید حفظ کنید و با انرژی بیشتری کارهای خود را انجام دهید، شما می‏‌دانید که چه جملاتی با روحیاتتان سازگار است، پس می‏‌توانید از بهترین جملات برای شارژ روحیه خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

با برنامه ریزی مالی تصمیمات مالی و خرج ما قابل اندازه‌گیری و کنترل است و می‌‏توانیم آن‌ها را مدیریت کنیم، بدون برنامه ریزی مانند هر کار بدون برنامه دیگری به مشکل می‌‏خوریم و ممکن است به اهداف و خواسته‏‌های خود نرسیم. یک برنامه ریزی شخصی ‏سازی شده چیزی است که همه با هر میزان درآمدی به آن نیاز دارند

در این مقاله سعی کردیم نکات مهم در یک برنامه مالی و روش‌‏های تدوین آن را توضیح دهیم، یک برنامه مالی درست می‌‏تواند پیشرفت بزرگی را برای فرد یا خانواده و یا سازمان‏‌ها به وجود بیاورد و آن‌ها را از شکست‌‏ها و ریسک‏‌های مالی دور نگه دارند. از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید منتظر نظرات شما هستیم و به سوالات شما در کامنت‌‏ها پاسخ داده خواهد شد.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "برنامه ریزی مالی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برنامه ریزی مالی شامل در نظر گرفتن هزینه‏‌ها و مدیریت آن‏‌ها و نحوه پس ‏انداز برای رسیدن به اهداف مالی است که می‌‏تواند باعث حفظ ثروت، امنیت مالی و آرامش خاطر در زندگی باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "زمان مناسب برای برنامه ریزی مالی چه زمانی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به طور کلی برنامه ریزی مالی هر چه زودتر انجام شود بهتر است؛ برای اشخاص به محض این‌‏که اولین حقوق خود را دریافت می‌‏کنند باید یک برنامه ریزی خوب داشته باشند و سازمان‏‌ها و اتحادیه ها بیشتر از ابتدای کار خود یک برنامه مالی دقیق داشته باشند، اگر شما برنامه ریزی مالی ندارید بهتر است همین امروز برای آن اقدام کنید." } },{ "@type": "Question", "name": "بودجه بندی بر مبنای صفر چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در این روش برخلاف روش افزایش، هزینه‌‏های سال گذشته را برای شرکت صفر می‏‌کنند و باید دلیل قانع‏ کننده‌‏ای وجود داشته باشد که این هزینه‌‏ها در سال جدید تکرار شوند؛ در غیر این صورت این هزینه باید حذف شده و در برنامه ریزی مالی سال آینده قرار نمی‏‌گیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "بودجه بندی عملیاتی بیشتر بر چه مواردی تمرکز دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "این روش شبیه بودجه ‏بندی برنامه‏ است، با این تفاوت که اهمیت کم‌تری برای ستاده‌‏ها قائل است و بیشتر روی درآمدهایی که در قبال هزینه‌‏ها کسب می‌‏شود تمرکز می‏‌کند؛ این روش به صورت دقیق‌‏تر، برنامه‏‌های شرکت را از نظر فواید و هزینه ها بررسی می‌‏کند." } },{ "@type": "Question", "name": "مدیریت دارایی و بودجه بندی چه کمکی به سازمان می‌کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برنامه ریزی مالی در این زمینه می‌تواند یک سازمان را برای بهینه ‏سازی منابع مالی، کاهش ریسک‌‏ها و پیشرفت به سمت اهداف مالی کمک کند، این زمینه از برنامه ریزی مالی که با راهبرد خاصی همراه است باید توسط افراد با تجربه که با چالش‏‌های این کار آشنا هستند تدوین شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.