لیست اموال شرکت چگونه لیستی است؟ اموال که جمع مال‌ها است به چیزی می‌­گویند که تحت مالکیت شخص باشد، هر چیزی که ارزش اقتصادی و ارزش مبادله داشته باشد، مال نامیده شده و اگر چیزی قابل داد و ستد نباشد، به آن مال نمی­‌گویند. شرکت‌ها نیز برای تاسیس و بقای حیات تجاری خود باید لیست دارایی خود را تهیه کنند.

در مقاله پیش رو قصد داریم ابتدا دارایی یک شرکت را توضیح دهیم تا بدانید به چه اموالی، دارایی گفته می‌شود و پس از آن لیست اموال شرکت را با نرم افزار مالی به صورت کامل شرح خواهیم داد تا بتوانید برای موسسه و سازمان خود، لیست دارایی شرکت را تهیه کنید.

خواندن مقاله لیست اموال شرکت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت‌ها
حسابداران
حسابرسان و علاقمندان حوزه مالی

اموال ودارایی‌های ثابت

در آموزش حسابداری با مفاهیم بسیاری زیادی آشنا می‌شویم که یکی از آن‌ها اموال و دارایی‌های ثابت است. اکنون می‌خواهیم یک توضیح کوتاه و خلاصه در مورد این واژه‌ها به شما ارائه دهیم. اموال و دارایی‌های ثابت به دارایی‌هایی گفته می‌­شود که تحت مالکیت شخص می‌باشد و این دارایی‌ها به دو نوع فیزیکی و غیرفیزیکی تقسیم می­‌شوند.

مفهوم لیست اموال شرکت در یک جمله

لیست دارایی شرکت به چه لیستی می‌گویند

برای دارایی‌های ثابت می‌توانیم به املاک، مستغلات و تجهیزات اشاره کنیم که می‌تواند تحت مالکیت شرکت باشد. این اموال به 6 گروه مختلف تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

  1. اموال منقول
  2. اموال غیرمنقول
  3. دارایی‌های مشهود
  4. دارایی نامشهود
  5. دارایی جاری
  6. دارایی غیرجاری

منظور از حسابداری اموال و دارایی ثابت چیست؟

حسابداری اموال و دارایی ثابت در لیست اموال شرکت اهمیت زیادی دارد، چون اگر شرکتی بتواند اموال و دارایی‌های ثابتش را درست شناسایی کند، از زیان‌هایی که ممکن است به امور مالی شرکت وارد شود، می‌­تواند جلوگیری کند.

یک شرکت می­‌تواند با حسابداری اموال و دارایی‌های ثابت خود اطلاعاتی که مربوط به لیست اموال شرکت است را ذخیره کند و به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده نماید.

به همه‌ی مبلغ‌ها و دارایی‌هایی که سرمایه گذاری شده است و درآمدهایی که بعدها از این طریق به دست می‌آید، حسابداری اموال و دارایی ثابت می­‌گویند. این امور را می‌توانید به راحتی با آموزش برنامه حسابداری بیاموزید تا دیگر در شرکت‌ها به مشکل برنخورید.

انواع اموال و دارایی ثابت در حسابداری

اموال و دارایی‌های ثابت در حسابداری به چهار گروه اصلی و مهم طبقه بندی می‌شوند که در زمان یادگیری حسابداری در وهله‌ی اول باید آن‌ها را بشناسید. برنامه حسابداری ابری به شما کمک می‌کند تا اموال و دارایی‌های شرکت را به خوبی درک کنید و مطابق با قوانین و استانداردهای حسابداری قدم بردارید.

دارایی‌هایی که در لیست اموال شرکت به حساب می‌آیند

آشنایی و تسلط بر اموال و دارایی ثابت

  1. دارایی مشهود: دارایی‌هایی که شکل فیزیکی دارند و قابل دیدن و لمس کردن هستند، شامل ماشین­ آلات، ساختمان­‌ها می‌باشند. این دارایی‌ها به جز زمین، همگی استهلاک پذیر هستند.
  2. دارایی نامشهود: دارایی‌هایی که ملموس نیستند، اما دارای ارزش و اعتبار هستند. مثل سرقفلی که قابل دیدن و یا لمس کردن نیست اما برای شخص امتیاز و منفعت دارد.
  3. دارایی جاری: دارایی‌هایی که در مدت زمان کم قابلیت تبدیل شدن به وجه نقد را داشته باشند.
  4. دارایی غیر جاری: انواع ­دارایی­‌هایی که ارزش آن‌ها در طولانی مدت قابل اندازه گیری است، مانند سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت که جز دارایی غیرجاری به حساب می‌آید.

نحوه ثبت انواع دارایی

دارایی‌ها که در سمت راست ترازنامه ثبت می­‌شوند، از حاصل جمع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام به دست آمده‌اند. دارایی‌های جاری که امروزه با نرم افزار حسابداری شرکتی در ترازنامه تنظیم می‌شوند به دو شکل جاری و غیرجاری نمایش داده می‌شوند که جاری آن شامل موارد زیر است:

  • وجه نقد
  • شبه نقد
  • سپرده کوتاه مدت
  • اوراق بهادار قابل فروش
  • موجودی کالا
  • بدهی بدهکاران

نقطه مقابل دارایی جاری، دارایی‌های غیرجاری (Non-current asset) می‌باشد که نقدشوندگی آن‌ها نسبت به دارایی‌های جاری، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. دارایی غیرجاری نیز شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دارایی ثابت مشهود
  • دارایی های نامشهود
  • سرمایه گذاری بلند مدت
  • پیش پرداخت
  • سایر دارایی ها

آموزشگاه حسابداری فرداد

لیست دارایی‌ها در دارایی ثابت

دارایی‌هایی که به آسانی قابل تبدیل به وجه نقد نیستند، دارایی ثابت گفته می‌­شود که نام دیگری که برای دارایی‌های ثابت در لیست اموال شرکت در نظر گرفته شده است، دارایی غیرجاری، دارایی بلندمدت و دارایی‌های سخت است. در نهایت باید بدانیم که دارایی‌های ثابت به جز زمین، همگی استهلاک پذیر هستند؛ یعنی به مرور از ارزش آن‌ها کاسته می‌شود و باید ثبت سند حسابداری آن‌ها را بروزرسانی کنیم.

لیست اموال شرکت و دارایی ثابت موسسه را می‌توانید با نرم افزار اموال و دارایی ثابت تهیه و تنظیم کنید. هنگام تهیه لیست مراقب باشید که اموال را به درستی وارد کنید تا بعدها شرکت به مشکلات مالی برنخورد.

لیست دارایی های ثابت (Fixed asset)

دانستیم که لیست اموال شرکت چیست و ویژگی‌های دارایی ثابت را شناختیم. گفتیم که دارایی ثابت به دو گروه جاری و غیرجاری طبقه بندی می‌شود که هر کدام از آن‌ها با توجه به سرعت نقدشوندگی به تقسیمات جزئی‌تری طبقه بندی می‌شوند. در تصویر زیر لیست دارایی‌های ثابت را به نمایش گذاشته‌ایم.

لیست اموال شرکت که ثابت هستند

شناسایی لیست دارایی ثابت شرکت

استهلاک اموال و دارایی‌ها در حسابداری

زمانی که بهای تمام شده یک دارایی را به سال‌های عمر مفید آن دارایی تقسیم کنیم، استهلاک دارایی به دست می­‌آید، در نتیجه زمانی که ما یک دارایی را مستهلک می­‌کنیم یعنی مقدار ارزش مصرف شده‌ی آن دارایی و مقدار ارزش باقی مانده‌ی آن دارایی را اندازه‌گیری کرده‌ایم.

برای محاسبه‌ی هزینه استهلاک یک دارایی باید 3 عامل را در نظر بگیریم تا محاسبه بدون اشتباه و ایراد به دست آید. عواملی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید، شامل:

ردیف  استهلاک دارایی‌ها در حسابداری
1 بهای تمام شده در زمان خرید:

بهای خرید + هزینه حمل و نقل + هزینه نصب و راه اندازی + ارزش افزوده

2 عمر مفید:

به مدت زمانی که از یک دارایی استفاده می­کنیم و برای ما کارایی دارد عمر مفید می­گویند

3 ارزش اسقاط:

ارزش دارایی بعد تمام شدن عمر مفید آن

لیست اموال شرکت

در این قسمت از مقاله به جزئیات بیشتری قرار است لیست اموال شرکت را توضیح دهیم. لیست اموال شرکت به لیستی گفته می‌شود که تک تک اموال موسسه را در آن بدون هیچ کم و کاستی به جهت سرمایه گذاری و اتخاذ تصمیمات مالی یادداشت کنیم.

اگر بخواهیم بدانیم که مهم‌ترین سرمایه گذاری چیست، باید بگوییم که از مهم‌ترین سرمایه گذاری در یک شرکت، می‌­توان به اموال و دارایی‌های ثابت آن شرکت اشاره کرد؛ برای همین باید از این دارایی‌های ثابت و اموال اطلاعات کافی داشته باشیم تا با توجه به دارایی و توانایی مالی موسسه اقدام به سرمایه گذاری و تصمیمات مالی نماییم.

نمونه فرم لیست اموال شرکت

آموختیم که لیست اموال شرکت چه لیستی است و به جهت تنظیم می‌شود. در سربرگ لیست دارایی شرکت نام موسسه، تاریخ، شماره واحد باید درج شود، در وسط این فرم شماره اموال، تعداد کالا درج شده و در قسمت آخر فرم نام تحویل گیرنده، تحویل دهنده، مسئول واحد و سرپرست کارگاه نوشته می­‌شود.

به صورت تئوری دانستیم که در قسمت‌های مختلف لیست اموال شرکت باید چه اطلاعاتی را درج کنیم. در تصویر زیر یک نمونه از فرم خام لیست اموال شرکت را مشاهده می­‌کنید که می‌توانید برای تهیه لیست از آن استفاده کنید.

نمونه یک لیست اموال شرکت

شناختن فرم خام لیست اموال شرکت

لیست برداری از دارایی‌ها

همه‌ی اموالی که در معاملات به دست می­‌آیند و دارای ارزش اقتصادی هستند، دارایی (Asset) نام دارند. دارایی‌ها در سمت راست ترازنامه ثبت می شوند، که نحوه‌ی طبقه بندی دارایی‌ها براساس قابلیت تبدیل به وجه نقد، وجود فیزیکی و روش استفاده از آن‌ها است. دارایی‌ها براساس وجود فیزیکی به دارایی‌های مشهود و غیرمشهود تقسیم می­‌گردند.

لیست دارایی شرکت

نمودار لیست برداری از دارایی شرکت

سرشماری دارایی ها

سرشماری یعنی شمارش و محاسبه کل دارایی‌هایی که در یک سازمان یا یک شرکت وجود دارد، ما برای این‌که به یک دارایی هویت بدهیم، یک شماره منحصر به فرد برای آن دارایی تعریف می­‌کنیم، زمانی که به یک دارایی شماره‌ی منحصر به فرد می‌­دهیم، یعنی از دارایی موردنظر مراقبت می­‌کنیم.

نکته مهم

هدف از گذاشتن شماره منحصر به فرد بر روی دارایی‌ها، به خاطر جلوگیری از مفقود شدن، سرقت و ثبت اشتباه دارایی‌ است. شماره منحصر به فرد به گونه‌ای شناسنامه دارایی به حساب می‌آید.

معایب روش سنتی برای ثبت اموال و دارایی

در روش سنتی برای ثبت اموال و دارایی‌ها از کاغذ استفاده می­‌کردند. این روش مشکلات بسیار بزرگی دارد از جمله از بین رفتن و گم شدن این کاغذها است. در روش سنتی برای ثبت دارایی‌ها از نرم افزارها استفاده نمی‌­شد، بلکه به صورت دستی دارایی‌ها را ثبت می‌­کردند، که احتمال داشت اشتباه یا کم و زیاد ثبت شود.

از دیگر معایبی که روش سنتی ثبت اموال داشت، برای ثبت دارایی‌ها هزینه‌های زیادی جهت خرید کاغذ و خودکار صرف می­‌شد یا برای نگهداری و بایگانی خلاصه پرونده پرسنلی دارایی‌ها فضای زیادی اشغال می­‌شد.

پلاک کوبی و برچسب گذاری اموال و دارایی های ثابت

مهم‌ترین وظیفه‌ای که مدیران موسسات دارند، حفاظت از اموال شرکت است. مدیران برای حفاظت و کنترل اموال شرکت، اموال را پلاک کوبی یا برچسب گذاری می­‌کنند، از طرفی مدیریت برای کنترل دارایی‌های ثابت و اموال شرکت، به هر دارایی یک کد اختصاصی می­‌دهد که قسمت قبل نیز به این موضوع اشاره کردیم.

زمانی که به هر دارایی یک کد تخصیص داده می­‌شود، از روی آن کد می توان اطلاعات آن دارایی مانند بهای تمام شده، محل نگهداری، هزینه استهلاک، نام شخص تحویل گیرنده و کلیه اطلاعات مربوط به آن دارایی را در اختیار مدیریت قرار بدهیم. برای آن که بتوانیم کدگذاری را درست انجام دهیم باید ماهیت حساب‌ها را بشناسیم.

روش های مختلف پلاک کوبی اموال

گفتیم که مدیریت موسسات برای جلوگیری از سرقت اموال، به عبارتی برای حفظ اموال سازمان خود دارایی‌ها را پلاک کوبی می‌کنند. پلاک کوبی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که قصد داریم در ادامه به آن‌ها اشاره کنیم. برای بیان روش‌های پلاک کوبی و برچسب گذاری اموال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برچسب گذاری سنتی
  • بارکد
  • پلاک RFID

اموال گردانی چیست؟ Asset Management

اموال­‌گردانی روشی برای جمع کردن و نگهداری اموال است، که استفاده از آن، آسیب های وارده به دارایی و اموال را کم می‌کند و باعث رشد مالی شرکت می­‌گردد. نام دیگر اموال‌گردانی، جمع­داری اموال و ردیابی­ اموال است.

اموال­‌گردانی تحویل دارایی‌ها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌­دهد. اموال‌گردانی فرآیندی برای مدیریت تولید است تا یک موسسه بتواند برای تولید خود برنامه­‌ریزی کند‌. اموال گردانی را می‌توانید از روی لیست اموال شرکت نیز انجام دهید.

مزایای اموال گردانی چیست؟

اموال گردانی نیز مانند هر رویدادی، دارای مزایایی می‌باشد که قصد داریم در ادامه آن را معرفی کنیم. مزایای اموال‌گردانی را در تصویر زیر به صورت کامل و جامع شرح داده‌ایم.

مزایای اموال گردانی لیست اموال شرکت

آشنایی با مزایایی که اموال گردانی برای شرکت فراهم می‌آورد

اموال گردانی به شیوه مدرن و دستی

در اموال‌گردانی به شیوه‌ی مدرن تمام کارها مربوط به اموال‌گردانی به صورت خودکار با سیستم‌های هوشمند انجام می‌­شود، یعنی اموال‌گردانی با استفاده از موبایل و کامپیوتر صورت می‌گیرد.

برای اموال گردانی و برچسب گذاری با نرم افزارهای اموال گردانی به منظور جمعداری اموال باید مراحلی را پشت سر گذاشت که این مراحل به تربیت شامل موارد زیر می‌باشند:

  • صورت برداری اموال
  • تعیین کدینگ دارایی
  • برچسب یا پلاک کوبی اموال
  • صورت برداری الکترونیکی
  • پالایش اطلاعات صورت برداری

در اموال­‌گردانی به روش دستی، حسابدار اموال و دارایی‌ها را شماره‌گذاری و ثبت نموده، همچنین اموال موردنیاز هر بخش را اعلام‌ می‌کند، سپس مسئول انبار شماره هر کدام از اموال را در حواله می­‌نویسد.

زمانی که نیازی به جابه جایی اموال باشد، حتما این جابه‌جایی در فرم‌ها علامت زده می‌­شوند. شماره برچسب‌ها باید در تمام فرم‌ها نوشته شود. 3 نکته وجود دارد که در اموال‌گردانی یا همان ردیابی اموال باید رعایت شوند. این سه نکته شامل موارد زیر هستند:

  1. پلاک باید در معرض دید باشد.
  2. در فرم‌ها، شرح جنس و تاریخ درخواست ذکر شود.
  3. از فرم‌های سه نسخه استفاده شود.

اموال گردانی با بارکد

در اموال گردانی اول از همه به یکایک دارایی‌ها و اموال، بارکد داده می­‌شود که این بارکدها باید اسکن شوند. تمام اطلاعات دارایی‌ها که با اسکن کردن ثبت شده است به نرم افزارهای حسابداری انتقال داده می­‌شوند. در صورتی که از بارکدخوان آنلاین استفاده شود، هرگونه مغایرت در بین دارایی‌های موجود با دارایی‌هایی که فروخته شده است به دست می‌­آید.

در اموال گردانی با استفاده از بارکد می‌توان به اهدافی دست پیدا کرد که از جمله این اهداف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ردیابی و پیدا کردن سریع اموال
  • از بین رفتن خطاهایی که ممکن بود در شیوه‌های دستی به وجود آید
  • افزایش امنیت برای جلوگیری از سرقت و گم شدن اموال
  • ایجاد نظم مناسب بین دارایی‌های ثابت
  • برنامه ریزی در نگهداری دارایی‌ها

اموال گردانی در حسابداری

اموال گردانی در حسابداری یعنی فرآیندی که برای تهیه دارایی‌ها و نگهداری آن‌ها و همچنین دفع و ارتقا دارایی‌ها، اموال‌گردانی طی می‌شود. در حقیقت با اموال‌گردانی می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که مدیریت به خوبی عمل کرده است یا خیر.

نتیجه گیری

لیست اموال شرکت به لیستی گفته می‌شود که تک تک اموال موسسه و سازمان در آن قید می‌شود. دارایی نیز با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که دارند به دو دسته جاری و غیرجاری تقسیم می‌گردند. حسابداران برای نمایش میزان دارایی‌ها به مدیران، آن‌ها را در سمت راست ترازنامه به ترتیب سرعت نقدشوندگی یادداشت می‌کنند.

در مقاله‌ای که خواندیم، آموختیم که برای تهیه لیست اموال شرکت باید چه اقداماتی را انجام دهیم و با چه شیوه‌هایی امور لازم انجام می‌شوند. همچنین دانستیم که دارایی‌ها چه مزیت‌ها و ویژگی‌هایی در موسسه دارند. پس از خواندن مقاله می‌توانید از قسمت دیدگاه نظرات و سوالات خود را مطرح کنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "دارایی‌های مشهود چگونه دارایی‌هایی هستند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "دارایی‌هایی که شکل فیزیکی دارند و قابل دیدن و لمس کردن هستند، شامل ماشین­ آلات، ساختمان­‌ها می‌باشند. این دارایی‌ها به جز زمین، همگی استهلاک پذیر هستند." } },{ "@type": "Question", "name": "مستهلک کردن دارایی به چه معناست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "زمانی که بهای تمام شده یک دارایی را به سال‌های عمر مفید آن دارایی تقسیم کنیم، استهلاک دارایی به دست می­‌آید، در نتیجه زمانی که ما یک دارایی را مستهلک می­‌کنیم یعنی مقدار ارزش مصرف شده‌ی آن دارایی و مقدار ارزش باقی مانده‌ی آن دارایی را اندازه‌گیری کرده‌ایم." } },{ "@type": "Question", "name": "لیست اموال شرکت چه لیستی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "لیست اموال شرکت به لیستی گفته می‌شود که تک تک اموال موسسه را در آن بدون هیچ کم و کاستی به جهت سرمایه گذاری و اتخاذ تصمیمات مالی یادداشت کنیم." } },{ "@type": "Question", "name": "چرا عملیات سرشماری دارایی را انجام می‌دهیم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سرشماری یعنی شمارش و محاسبه کل دارایی‌هایی که در یک سازمان یا یک شرکت وجود دارد، ما برای این‌که به یک دارایی هویت بدهیم، یک شماره منحصر به فرد برای آن دارایی تعریف می­‌کنیم، زمانی که به یک دارایی شماره‌ی منحصر به فرد می‌­دهیم، یعنی از دارایی موردنظر مراقبت می­‌کنیم." } },{ "@type": "Question", "name": "اموال گردانی در حسابداری چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اموال گردانی در حسابداری یعنی فرآیندی که برای تهیه دارایی‌ها و نگهداری آن‌ها و همچنین دفع و ارتقا دارایی‌ها، اموال‌گردانی طی می‌شود. در حقیقت با اموال‌گردانی می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که مدیریت به خوبی عمل کرده است یا خیر." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.