صدور صورتحساب الکترونیکی

Cash flow چیست؟  Cash flow که به نام جریان نقدینگی شناخته شده است، یکی از گزارشاتی می‌باشد که سازمان‌ها در هر ماه و یا دوره مالی برای پروژه‌های پیمانکاری، تجاری به سهامداران ارائه می‌دهند. جریان نقدینگی در سازمان‌ها، نشان دهنده افزایش و یا کاهش هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی پروژه می‌باشد.

در مقاله پیش رو قصد داریم تعریف cash flow چیست را به صورت جامع و قابل فهم ارائه دهیم و همچنین مثال‌هایی را برایتان حل کنیم تا بتوانید پروژه‌های سازمانتان را با دقت و بدون ایجاد مشکلی ارائه دهید. این‌گونه می‌توانید بدون فوت وقت برنامه حسابداری جریان نقدینگی سازمان را جهت تصمیمات سهامداران ارائه دهید.

خواندن مقاله cash flow چیست را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت‌ها
کارشناسان موسسه
علاقمندان به حوزه جریان نقدی

Cash flow چیست؟

جریان نقدینگی cash flow چیست جریان نقدینگی یا همان (Cash Flow) به مقدار خالص و تعیین شده‌ای از وجه نقد و مشابه پول نقد است که این وجه، برای تداوم یک کسب و کار، وارد عرصه فعالیت می‌شود و پس از مدتی نیز به گونه‌ای خارج می‌گردد.

یک مفهوم دیگر نیز برای سوال cash flow چیست وجود دارد. جریان نقدینگی دارای دو وجه مثبت و منفی می‌باشد که هر کدام نشان دهنده وضعیتی از کسب و کار است.

نکته مهم

جریان نقدینگی باید در زمان‌های کوتاه و محدودی محاسبه شود. مثلا اگر یک پروژه پیمانکاری، به مدت زمان 18 ماه طول می‌کشد، باید هر ماه، جریان نقدینگی پروژه محاسبه شود.

Cash flow operative چیست؟

Cash flow operative همان جریان نقدی عملیاتی می‌باشد که در نتیجه عملیات‌های عادی سازمان‌ها و موسسات پس از کسر هزینه‌های عملیاتی مثل هزینه بیمه کسب و کار، سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بلندمدت به وجود می‌آید.

به بیان ساده‌تر اگر بخواهیم cash flow operative را شرح دهیم، بدین گونه است که جریان نقدی عملیاتی، عملا وجوه نقدی است که موسسات از فعالیت‌های تجاری، آن را به دست آورده‌اند.

cash flow چیست

آشنایی با مفهوم Cash Flow

اهمیت و کاربرد جریان نقدینگی

اهمیت و کاربرد cash flow چیست جریان نقدینگی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در طول پروژه پیمانکاران و کارفرمایان با آن سروکار دارند. جریان نقدینگی در موسسات و سازمان‌ها باید به صورت مداوم و پیوسته کنترل شود، زیرا از طریق کنترل جریان نقدینگی می‌باشد که می‌توانید پروژه را به سودآوری برسانید.

باید این را به خاطر داشته باشید که جریان نقدینگی در سود و زیان پروژه تاثیر بسزایی دارد، چون پیمانکاران و کارفرمایان از طریق cash flow سیاست‌های نقدینگی را تامین می‌کنند. کاربردهای جریان نقدینگی cash flow چیست مسئله دیگری که در جریان نقدینگی اهمیت دارد کاربرد آن است که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • باعث مشخص شدن کسری بودجه در طول پروژه می‌شود.
  • مدت زمان تبدیل وجه نقد را مشخص می‌کند.
  • برای تامین بودجه سود سهام به سهامداران استفاده می‌شود.

انواع مختلف جریان نقدی

جریان نقدینگی بخشی از گزارشات مالی شرکت‌ها و موسسات است که با آموزش برنامه حسابداری می‌توانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای ارائه دقیق جریان نقدی، باید بتوانید تحلیل مالی درستی داشته باشید. جریان نقدی دارای انواع مختلفی می‌باشد که در تصویر زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

انواع cash flow چیست؟

آشنایی با انواع مختلف جریان نقدی (Cash Flow)

نقدینگی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی cash flow operative

یکی از انواع جریان‌های نقدی که در گزارشات مالی ذکر می‌شود، نقدینگی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی می‌باشد. جریان نقدینگی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی به معنای درآمد به دست آمده از بخش‌های تولید، فروش، ارائه خدمات است. جریان نقدینگی در فعالیت‌های عملیاتی را می‌توانید با استفاده از برنامه حسابداری بازرگانی انجام دهید تا به مشکل نخورید.

بگذارید نقدینگی را با ذکر یک مثال به طور واضح شرح دهیم، تولید محصولات و فروش آن‌ها به عنوان فعالیت اجرایی در گزارشات ثبت می‌شود، اما مواردی مانند تجهیزات، استهلاک، مالیات که شامل محصولات می‌شود را جزء فعالیت‌های عملیاتی درج می‌کنیم.

نقدینگی رایگان به حقوق صاحبان سهام « FCFE»

نوع دیگری از انواع جریان نقدینگی، نقدینگی رایگان به حقوق صاحبان سهام است. این نوع جریان نقدی، از طریق درآمد حاصل از سرمایه گذاری به وجود می‌آید. (Fcfe) مقدار وجه نقدی است که یک کسب و کار، آن را به وجود آورده است و به طور بالقوه میان سهامداران قابل دسترسی می‌باشد.

نقدینگی صاحبان سهام، شامل خرید و فروش دارایی‌های سرمایه‌ای، وام به تامین کنندگان، دریافتی از مشتریان است که برای سرمایه‌گذاری مجدد در کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید برنامه حسابداری در عملکرد سازمان تاثیر مستقیمی دارد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نقدینگی رایگان به شرکت FCFE

این نوع از cash flow چیست نقدینگی رایگان به شرکت یا همان (Fcfe) مربوط به فعالیت‌های خرید و فروش سهام شرکت می‌باشد. درجه نقدینگی رایگان شرکت برای مدل سازی و ارزیابی مالی موسسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نقدینگی معیاری است برای این که ثابت کند شرکت هیچ گونه بدهی‌ای ندارد.

تغییر در جریان نقدینگی

تغییر در cash flow چیست تغییر جریان نقدینگی در گزارشات مالی حسابداری شرکت‌ها و موسسات، در دوره‌های مختلف به وجود می‌آید. گاهی اوقات تغییر در جریان نقدینگی، مثبت و گاهی این تغییر به صورت نزولی می‌باشد.

تغییر در جریان نقدینگی از دوره قبل به دوره بعدی منتقل می‌شود، البته باید به خاطر داشته باشید که تفاوت در گردش مالی دوره‌های حسابداری، از طریق جریان نقدینگی مشخص و تعیین می‌شود.

CASH FLOW در کنترل پروژه

کنترل پروژه جریان نقدینگی cash flow چیست به خوبی می‌دانید که پول در بیزنس و تجارت، به همان میزان نیاز است که بدن به خون نیاز دارد. بدون هیچ شک و شبهه‌ای می‌توانیم بگوییم که 90% دلایل شکست استارتاپ‌ها و تجارت‌ها، به دلیل کسری بودجه می‌باشد.

این شکست به دلیل کنترل نکردن نقدینگی و یا برآورد نادرست به وجود می‌آید، برای رفع این گونه مشکلات و بحران‌ها، اصلی‌ترین اقدام کنترل جریان نقدینگی پروژه می‌باشد. تدوین و کنترل جریان نقدینگی دارای مراحل مختلفی است که تمام مراحل را در تصویر شرح داده‌ایم.

مراحل cash flow چیست؟

مراحل تدوین جریان نقدینگی در کنترل پروژه

شناسایی هزینه‌ها و درآمدها

اولین قدم تدوین کنترل جریان نقدینگی پروژه، شناسایی هزینه‌ها و درآمدها است که مربوط به اصل تطابق هزینه با درآمد می‌باشد. در وهله‌ی اول باید منابع درآمد، هزینه و ساختار شکست آن‌ها را ترسیم کنید. ابتدا منابع درآمدها را شناسایی کنید که شامل موارد ذکر شده می‌باشند:

  • فروش محصول
  • فروش سهام
  • تهاتر
  • ارائه خدمات

در وهله‌ی دوم باید منابع هزینه‌ها را شناسایی کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • خرید زمین
  • تجهیزات
  • خرید مصالح
  • نیروی انسانی

پس از آن که منابع درآمدها و هزینه‌ها را شناسایی کردید، زمان آن است که ساختار هزینه‌های پروژه را ترسیم و طراحی کنید. اکنون می‌توانید برای کنترل جریان نقدینگی، وارد مرحله دوم شوید. تمام این اقدامات را می‌توانید با نرم افزار حسابداری شرکتی انجام دهید.

پیش بینی مقادیر ریالی

پس از شناسایی درآمدها و هزینه‌ها، دومین مرحله کنترل جریان نقدینگی، پیش بینی مقادیر ریالی است. در این مرحله باید برای هر آیتم و بخش را مطابق با طراحی و کانسپت پروژه، مقادیر ریالی آن را انجام دهید و طبق سیاست‌های اجرایی، پروژه را پیش ببرید.

البته ناگفته نماند که تمامی این مراحل را باید به ترتیب انجام دهید، این به آن معناست که نمی‌توانید یکدفعه بدون شناسایی درآمدها و تهیه ساختار هزینه‌ها، پیش بینی را انجام دهید.

زمان بندی جریان درآمدها و هزینه‌ها

زمان بندی هزینه و درآمد به چه معناست؟ یا در این مرحله باید چه کاری انجام دهید؟ در ابتدای هر پروژه پیمانکار و کارفرما در زمان انعقاد قرارداد کاری، برای اتمام پروژه یک مدت زمان محدودی را مشخص می‌کنند. در مرحله سوم با توجه به زمان بندی اجرایی پروژه و معین نمودن پیش بینی هزینه‌ها، سیاست‌های تامین نقدینگی نیز صورت می‌پذیرد.

برخی از پیمانکاران برای آن که پروژه را متناسب با زمان بندی جریان درآمدها و هزینه‌ها پیش ببرند، کارگران را به اضافه کاری وامی‌دارند، به همین خاطر محاسبه اضافه کاری را مطابق با جدول حقوق و دستمزد سال انجام دهند.

تهیه نمودار جریان نقدینگی

اکنون شناسایی درآمدها و هزینه‌ها، پیش بینی مقادیر ریالی و زمان بندی جریان درآمدها و هزینه‌ها را پشت سر گذاشته‌اید. حالا زمان آن است که در این مرحله، نمودار جریان نقدینگی را تهیه کنید. نمودار جریان نقدینگی cash flow چیست.

با کمک این نمودار به مقایسه‌ی برنامه‌های انجام شده و مدت زمان پروژه تا تاریخ گزارش خواهید پرداخت. حتی شما با نمودار جریان نقدینگی متوجه خواهید شد که چه میزان از برنامه‌ریزی‌ها، انجام شده و چه میزان عدول شده است.

خالص جریان مالی

خالص جریان مالی در cash flow چیست؟ با استفاده از نموداری که در مرحله‌ قبل تهیه نمودید، می‌توانید وضعیت نهایی هزینه و درآمد را مشاهده کنید و با توجه به وضعیت آن‌ها، اقدام کنید. خالص جریان نقدی با اختلاف بین جریان ورودی پروژه «درآمد» و جریان خروجی پروژه «هزینه» می‌توانید به خالص جریان نقدینگی دست یابید.

محاسبه cash flow چیست؟

آشنایی با چگونگی محاسبه جریان نقدینگی

نحوه محاسبه CASH FLOW

کارشناس کنترل جریان نقدینگی پروژه باید یک برنامه کلی برای محاسبه جریان نقدینگی در طول پروژه داشته باشد و طبق آن برنامه، هزینه‌ها و درآمدها را شناسایی و محاسبه کند. یعنی چه؟ فرض کنید پروژه‌ای که دارید تقریبا 36 ماه قرار است طول بکشد. در ابتدای این پروژه، یک جریان نقدینگی کلی صورت گرفته است.

اکنون باید در هر ماه کارشناس کنترل پروژه، هزینه‌ها و درآمدها را تخمین و محاسبه کند، پس از بررسی با توجه به درصد پیشرفت هر ماه، رقم به دست آمده ضرب در مبلغ قرارداد یا همان (Invoice) می‌شود. اکنون میزان پیشرفت یا پسرفت پروژه به دو شکل تجمعی و دوره‌ای نشان داده می‌شود.

ضریب جریان نقدینگی

یکی از مفاهیمی که در مبحث جریان نقدینگی وجود دارد، ضریب جریان نقدینگی است. این را به خاطر داشته باشید که در یک سیستم مالی با بانک‌های متعدد، میزان پولی که می‌تواند خلق و ایجاد شود کاملا بستگی به ضریب فزاینده خلق پول دارد. این جمله یعنی چه؟

ضریب فزاینده، ضریبی است که نشان می‌دهد با چه تعداد وام، بانک می‌تواند ذخایر اضافی خود را افزایش دهد، یا به عبارت ساده‌تر ضریب فزاینده نشان می‌دهد که هر وام چقدر نقدینگی ایجاد می‌کند.

نرخ ذخیره اجباری /  1  =  ضریب جریان نقدینگی

افزایش جریان نقدینگی

افزایش نقدینگی cash flow چیست؟ افزایش جریان نقدینگی همان طور که از نام آن مشخص است، به معنای ورود بیشتر وجه نقد به تجارت می‌باشد. به عبارت دیگر زمانی که پولی به فعالیت تجاری وارد می‌شود، اگر بیشتر از خروجی آن باشد افزایش جریان نقدینگی صورت می‌گیرد.

افزایش جریان نقدینگی به معنی آن است که کسب و کار، برای ادامه فعالیت خود و پرداخت هزینه‌ها، به حد کافی وجه نقد دارد، اگر یک موسسه جریان نقدینگی مثبت داشته باشد، به معنای آن است که دارایی‌های آن شرکت در حال افزایش است، یعنی شرکت کاملا روند صعودی پیدا کرده است.

کاهش جریان نقدینگی

کاهش نقدینگی  cash flow چیست؟ پاسخی که قرار است به این سوال بدهیم، کاملا برعکس پاسخ سوال افزایش نقدینگی است. جریان نقدینگی منفی یا همان کاهش جریان نقدینگی، به معنی این است که ورود پول به تجارت، کم‌تر از خروج آن است و شما نمی‌توانید هزینه‌های شرکت را پرداخت کنید و ممکن است برای پرداخت آن‌ها نیاز به وام داشته باشید.

دانستیم که کاهش نقدینگی چیست و چه عواقبی برای شرکت دارد. جریان نقدینگی از طریق جمع کردن جریان‌های مثبت و منفی به وجود می‌آید، پس شما برای محاسبه دقیق جریان نقدینگی، هم باید درآمدها را شناسایی کنید و هم منابع هزینه‌ها را بدانید.

گزارش جریان نقدینگی

پس از انجام تمامی مراحلی که ذکر کردیم، اکنون شما باید گزارش جریان نقدینگی شرکت و موسسه خودتان را تهیه و تنظیم نمایید. گزارش جریان نقدینگی دارای 3 بخش کلی می‌باشد که در تصویر زیر و ادامه مطالب آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

بخش‌های کلی Cash Flow چیست؟

بخش‌های گزارش جریان نقدینگی که باید آن‌ها را بشناسید

  1. فعالیت‌های اجرایی: اولین فعالیت‌هایی که باید در گزارش درج کنیم، فعالیت‌های اجرایی هستند که هسته‌ اصلی کسب و کار به شمار می‌آیند. فعالیت‌هایی مانند تولید، فروش که باید در ابتدایی‌ترین بخش یادداشت شوند.
  2. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری: دومین بخش سرمایه‌گذاری است که شامل خرید و فروش زمین، تجهیزات، وام به تامین کنندگان است.
  3. فعالیت‌های مالی: بخش آخر، بخش مالی است که شامل وجه نقد سرمایه گذاران و وجه نقد سهام‌داران می‌باشد.

نکات مهم در CASH FLOW

نکات مهم در Cash flow چیست؟ اولین نکته این است که ابتدا باید با توجه به طرح پروژه، برنامه زمان بندی را تدوین کنید. نکته‌ی بعدی که مهم‌‎تر از این موارد است، زمان تخمین جریان نقدینگی که در ابتدای پروژه شکل می‌گیرد باید حواستان به عواملی همچون تورم، تحریم، تعدیل قرارداد، تغییرات احتمالی باشد.

مدیریت جریان نقدینگی

پیش‌تر گفتیم که جریان نقدینگی در پروژه مانند خون در بدن انسان است. این مفهوم به معنی آن است که وجود وجه نقد در تجارت، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ارکان بیزنس به حساب می‌آید و گاهی تنها عامل شکست یک پروژه همین کسری بودجه است.

برخی از شرکت‌ها ممکن است معاملات خوبی را انجام دهند، اما به دلیل عدم مدیریت صحیح جریان نقدینگی دچار کمبود و بحران شوند. به دلیل گفته شده، جریان نقدینگی شرکت‌ها نیاز به مدیریت دارد، مدیریت جریان نقدینگی به دو شکل پروژه محور و تجاری انجام می‌شود.

تفاوت سود و جریان نقدینگی

سود در حسابداری، از کسر تمامی هزینه‌های عملیاتی و مالیات از درآمد ناخالص به دست می‌آید. به عبارت دیگر سود به معنای مابه التفاوت درآمدها و هزینه‌ها می‌باشد، اما جریان نقدینگی به تفاوت میان موجودی نقدی از یک دوره مالی تا دوره بعدی اشاره دارد.

شاخص جریان نقدینگی چیست؟

شاخص جریان نقدینگی cash flow چیست؟ شاید پاسخ به این سوال کمی پیچیده به نظر برسد، اما باید بدانید که شاخص جریان نقدینگی جزء نوسانگرها می‌باشد که جریان ورود و خروج نقدینگی به بازار را در قالب یک شاخص نشان می‌دهد.

به کلام دیگر شاخص جریان نقدینگی نشان می‌دهد، زمانی که یک سرمایه گذاری، مورد توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد، به مرور حجم زیادی پول وارد بازار می‌شود و پس از مدتی قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت. همچنین می‌تواند شرایط عکسی را داشته باشد و منجر به کاهش قیمت شود.

اظهارنامه جریان نقدینگی چیست؟

اظهارنامه cash flow چیست؟ اظهارنامه جریان نقدینگی، پلی میان اظهارنامه و ترازنامه است که دارای 3 بخش کلی عملیاتی، سرمایه گذاری و مالی می‌باشد. در بخش عملیاتی فعالیت‌های درآمدزای موسسه را قید می‌کنیم. در بخش سرمایه‌گذاری، خرید و واگذاری دارایی‌های بلندمدت را می‌نویسیم.

در بخش آخر یعنی بخش فعالیت‌های مالی باید هر جریان نقدی که منجر به تغییرات حقوق مشارکتی و استقراض می‌شود را درج کنیم. مطالب گفته شده کاملا به طور واضح و شفاف نشان داد که اظهارنامه جریان نقدینگی چیست و چه کاربردی دارد.

تفاوت جریان نقدینگی و نقدشوندگی

هنگام نقدشوندگی باید 4 معیار را در نظر بگیریم که در جدول زیر به معیارها، اشاره کرده‌ایم:

ردیف معیار نقدشوندگی
1 اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش
2 حجم معاملات
3 گردش معاملات
4 درصد روزهای انجام معامله

با استفاده از این معیارها، متغیرهای مستقل و کنترلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است باید بدانید که میان نقدینگی و نقدشوندگی رابطه معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری

cash flow چیست؟ جریان نقدینگی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در طول پروژه، پیمانکاران و کارفرمایان با آن سروکار دارند. جریان نقدینگی در موسسات و سازمان‌ها باید به صورت مداوم و پیوسته کنترل و بهبود یابد، زیرا از طریق تهیه کنترل جریان نقدینگی می‌باشد که می‌توانید پروژه را به سودآوری برسانید.

در مقاله‌ای که خواندید، cash flow چیست را شرح دادیم و به نکات مهم آن پرداختیم تا به صورت کامل متوجه بشوید که چگونه باید جریان نقدی موسسه را کنترل کنید. می‌توانید پس از خواندن مقاله سوالاتی که برایتان مبهم مانده است را همراه نظراتتان در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "جریان نقدینگی چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "جریان نقدینگی یا همان (Cash Flow) به مقدار خالص و تعیین شده‌ای از وجه نقد و مشابه پول نقد است که این وجه، برای تداوم یک کسب و کار، وارد عرصه فعالیت می‌شود و پس از مدتی نیز به گونه‌ای خارج می‌گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "نقدینگی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی چه معنایی برای سازمان دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "جریان نقدینگی حاصل از فعالیت‌های عملیاتی به معنای درآمد به دست آمده از بخش‌های تولید، فروش، ارائه خدمات است." } },{ "@type": "Question", "name": "تغییر در جریان نقدینگی به چه شکل به وجود می آید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تغییر جریان نقدینگی در گزارشات مالی حسابداری شرکت‌ها و موسسات، در دوره‌های مختلف به وجود می‌آید. گاهی اوقات تغییر در جریان نقدینگی، مثبت و گاهی این تغییر به صورت نزولی می‌باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "افزایش جریان نقدینگی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "افزایش جریان نقدینگی به معنی آن است که کسب و کار، برای ادامه فعالیت خود و پرداخت هزینه‌ها، به حد کافی وجه نقد دارد، اگر یک موسسه جریان نقدینگی مثبت داشته باشد، به معنای آن است که دارایی‌های آن شرکت در حال افزایش است، یعنی شرکت کاملا روند صعودی پیدا کرده است." } },{ "@type": "Question", "name": "گزارش جریان نقدینگی شامل چه بخش هایی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "گزارش جریان نقدینگی شامل 3 بخش کلی می‌باشد که شامل بخش اجرایی، سرمایه گذاری و مالی است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.