صدور صورتحساب الکترونیکی

به نظر شما CFO چیست؟ CFO به معنای مدیر ارشد مالی است. مدیر ارشد مالی به طور مستقیم در شرکت‌های مالی در مورد استراتژی‌ها، تاکتیک‌های مدیریت، تجزیه و تحلیل آن‌ها و موارد دیگر مالی تاثیر بسزایی دارد. همچنین دارای صلاحیت‌هایی است که بتواند از عهده مسئولیت‌های مالی شرکت مثل انتخاب برنامه حسابداری برآید.

در این مقاله قصد داریم بگوییم که CFO چیست؟ در مورد وظایف مدیر ارشد مالی و مسئولیت‌هایی که بر عهده این شخص می‌باشد مطالبی را ارائه دهیم. مدیر ارشد مالی باید دارای مدارک مالی و مدیریت باشد تا بتواند در این شغل به طور مداوم فعالیت کند.

خواندن مقاله CFO چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران ارشد مالی
حسابرسان
علاقمندان به شغل حسابرسی

CFO چیست؟

CFO چیست و مخفف چه کلمه‌ای است؟ در ابتدا قصد داریم بگوییم که CFO مخفف چه کلمه ای است و مفهوم CFO چیست؟ را توضیح دهیم. CFO که اختصار واژه‌های Chief Financial Officer می‌باشد به معنای مدیر ارشد مالی است.

مدیر ارشد مالی، یک عنوان مهم در شرکت‌های مالی به شمار می‌آید. مدیر ارشد مالی مسئولیت کنترل و مدیریت ریسک مالی سازمان را بر عهده دارد و باید بتواند با کمک مهارت‌ها و توانایی‎‌هایی که دارد این ریسک را کاهش دهد.
البته ناگفته نماند که مدیر ارشد مالی، اسناد مالی را نگهداری و براساس آن‌ها گزارش را تهیه می‌کند، در ادامه به تمام وظایف مدیر مالی خواهیم پرداخت. اکنون به خوبی دانستیم که CFO چیست و در شرکت‌ها با چه مسئولیت‌هایی روبه رو است.

Cfo چیست

CFO چیست؟

مدیر مالی کیست؟

حال که با مفهوم CFO چیست آشنا شدید میخواهیم به شما بگوییم در شرکت‌ها به چه اشخاصی مدیر مالی گفته می‌شود؟ در شرکت‌های تجاری، فعالیت‌های مالی تحت مدیریت و کنترل شخصی انجام می‌شود که از لحاظ حسابداری، به آن شخص مدیر مالی گفته می‌شود.
مدیر مالی وظیفه کنترل، مدیریت، بهبود شرایط، برنامه ریزی و سازماندهی امور مالی و تجاری شرکت را بر عهده دارد. به عبارت ساده‌تر مدیر مالی در شرکت‌ها و کسب و کارها با مسئولیت‌های حساس و مهمی روبه رو است و باید دقت کافی در انجام این امور را داشته باشد.

مدیر مالی همچنین باید بتواند مدیریت و کنترل سازنده‌ای داشته باشد، تا شرکت دچار مشکل و آسیب نگردد.
با توجه به مسئولیت‌‎هایی که بر عهده مدیر مالی است این شخص باید تخصص و مهارت کافی داشته باشد و همچنین به دلیل استقلالی که این شخص از آن برخوردار است یکی از شغل‌های مهم و پیچیده شرکت به شمار می‌آید.

مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر ارشد مالی خوب

به نظر شما مهارت های لازم CFO چیست؟ همانطور که گفتیم به دلیل حساس و مهم بودن این شغل، مدیران ارشد مالی باید یکسری مهارت و توانایی‌هایی داشته باشند تا بتوانند از پس این مسئولیت‌ها برآیند.
اولین مهارتی که باید از آن برخوردار باشند، آشنایی با صورت‌‎های مالی است که شامل ترازنامه، سود و زیان می‌باشد. مهارت دیگری که مدیران ارشد مالی باید داشته باشند در تصویر زیر آمده‌اند:

مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر ارشد مالی خوب

مهارت‌های لازم یک مدیر ارشد مالی

دانستیم که یک مدیر ارشد خوب باید چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی داشته باشد. در ادامه هر کدام از موارد ذکر شده را به صورت واضح و قابل درک توضیح خواهیم داد.

رهبری و حل مسئله

اولین مهارت CFO چیست؟ اولین مهارتی که مدیر ارشد‌مالی باید داشته باشد، رهبری و حل مسئله است. افراد شاغل در یک موسسه باید کنترل و مدیریت شوند تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند، در غیر این صورت سازمان دچار هرج و مرج شده و رو به زوال و نابودی می‌رود.
بنابر این مدیر‌ ارشد‌مالی باید روحیه‌ی رهبری داشته باشد تا به عنوان رهبر سازمان بتواند افراد و پرسنل را مدیریت کند. مورد دیگری که باید بدانید این است که سازمان به خاطر حضور رقبا همیشه با چالش‌هایی رو به رو است که مدیر ارشد مالی باید بتواند مسائل را درک نموده و اقدام به حل آن‌ها کند تا آسیبی به شرکت وارد نشود.

ارتباطات (اصول رفتاری) و مهارت‌های بین فردی

مهارت دیگری که مدیر ارشد مالی باید از آن برخوردار باشد، ارتباط و مهارت بین فردی است. مدیری موفق به شمار می‌آید که بتواند با سازمان‌ها و افراد دیگر ارتباط بگیرد. البته این ارتباطات باید با اصول رفتاری انجام شود و با توجه به استانداردهای سازمان، ارتباطات خود را کنترل و گسترش دهد.
به طور خلاصه مدیران مالی، باید بدانند که یکی از مهارت‌های مهم که موجب افزایش بهره‌وری و صعود تقاضا می‌گردد، همین ارتباطات بین سازمانی است. در غیر این صورت نمی‌توانند کسب و کار را اداره نمایند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مهارت ریاضی و تحلیل و بررسی

سومین مهارتی که مدیران ارشد مالی باید داشته باشند، مهارت ریاضی، تحلیل و بررسی است. اما تحلیل و بررسی باید در چه زمینه‌ای باشد؟

یک مدیر مالی خوب باید در مورد اطلاعات و داده‌های ورودی سازمان، تحلیل‌هایی را انجام بدهد تا بتواند اطلاعات دقیقی از آن برای تنظیم صورت مالی به دست آورد. امروزه به دلیل مدرن شدن کسب و کارها این مهارت بسیار مهم و حیاتی است.

زیرا اگر مدیر ارشد‌مالی، نتواند اطلاعات را تجزیه و تحلیل نماید و خواسته‌های سازمان را پاسخگو نباشد، طبیعتا سازمان با مشکل جدی رو به رو خواهد بود.

توجه به جزئیات و مهارت‌های فنی

مدیران مالی نباید کلی نگر باشند، زیرا این اشخاص باید در شرکت‌ها و سازمان‌ها به کوچک‌ترین اتفاقات نیز واقف باشند تا اگر نیاز به تصمیم‌گیری بود، بهترین و مفیدترین تصمیم را برای بهبود شرایط اتخاذ کنند.

مدیر ارشد مالی باید به جزئیات توجه داشته باشد تا ارائه صورت‌های مالی با کمبودی مواجه نباشند و از مهارت‌های فنی برای حل مشکلات سازمان کمک بگیرند.

توانایی کار مستقل

آخرین مهارتی که باید یک مدیر ارشد مالی داشته باشد، توانایی کار مستقل است. مدیران مالی نظارت کامل بر کنترل امور و کارکنان دارند. به همین دلیل باید بتوانند از بروز مشکلات جلوگیری کنند و یا در کوتاه‌ترین زمان آن‌ها را حل کنند.

به فرض مثال در برخی مواقع امور سازمانی به درستی و با برنامه‌ای که از پیش مشخص شده، انجام نمی‌شود در چنین زمانی مدیر ارشد مالی باید با توجه به وظایفی که بر عهده دارد این مسائل را درست کند.

شرح وظایف مدیر ارشد مالی (CFO)

وظایف مدیر ارشد مالی یا CFO چیست؟ طبیعتا چنین عنوان و شغل مهمی که به طور مستقل در سازمان‌ها و شرکت‌ها کار می‌کند، وظایف مهمی را نیز بر عهده دارد.

اما برخی هنوز نمی‌دانند که وظایف مدیر ارشد مالی چیست؟ در مبحث CFO چیست گفتیم که مدیر ارشد‌مالی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شغل‌های سازمان است. اکنون می‌خواهیم وظایف مدیر ارشد مالی را نیز بیان کنیم. وظایف مدیر ارشد ‌مالی‌ شامل موارد ذکر شده در تصویر زیر است:

وظایف مدیر ارشد مالی

آشنایی با وظایف مدیر ارشد مالی

گزارش دادن

گزارش دادن از جمله وظایف مدیر ارشد مالی است و همانطور که می‌دانیم، هر گروه که وظیفه کنترل و مدیریت کردن امور را بر عهده داشته باشد، مسئولیت گزارش‌گیری را نیز بر عهده دارد. مدیران مالی سازمان ها و شرکت های مختلف برای سهولت در انجام کارهای حسابداری خود می‌توانند از نرم افزار حسابداری ابری فرداد استفاده کنند. پس با توجه به تعاریف CFO، تهیه گزارش در سازمان را مدیر ارشد مالی باید انجام بدهد.

تهیه و تنظیم گزارش برای سهامداران، تحلیل گران، دولت و استفاده کنندگان برون سازمانی، کار بسیار مهم و زمانبری می‌باشد که باید توسط مدیر ارشد‌مالی بدون بروز هیچگونه خطایی انجام شود.

نقدینگی

دومین مورد از وظایف مدیر ارشد مالی که باید انجام دهد نقدینگی است. این مفهوم به چه معناست؟ مدیر مالی قبل از انجام هر گونه معامله‌ و یا پیش از انعقاد قراردادی، باید مطمئن شود که آیا شرکت و سازمان قادر به انجام و پرداخت تعهدات شرکت مقابل می‌باشد یا خیر.

به طور کلی مدیر‌ارشد مالی باید از جریان نقدینگی اطلاع داشته باشد. یعنی حساب‌های دریافتنی، پرداختنی، موجودی کالا و سرمایه گذاری‌ها را کنترل و مدیریت نماید. مدیران مالی در شرکت های تولیدی با میزان ورودی خروجی بالا می‌توانند از نرم افزار حسابداری تولیدی استفاده کرده و اعداد و ارقام را در کنترل خود درآورند.

بازگشت سرمایه

سومین وظیفه که بر عهده مدیر ارشد مالی است، بازگشت سرمایه می‌باشد. مدیر مالی باید کمک کند که شرکت برای به دست آوردن بازده بالای دارایی و سرمایه با کم‌ترین ریسک رو به رو باشد.
به همین خاطر باید امور مالی را تحلیل نموده و در مورد جریان نقدی پیش بینی‌هایی را انجام دهد. اگر یک شرکت بتواند به خوبی بازده سرمایه گذاری را به صورت مطلوب انجام دهد، تاثیر فوق العاده‌ای در کسب و کار آنان دارد.

سایر وظایف CFO

به نظر شما دیگر وظایف CFO چیست؟ وظایف دیگری نیز بر عهده مدیر ارشد مالی می‌باشد که باید با دقت و برنامه‌ریزی در شرکت انجام دهد تا خسارت و آسیبی به سازمان وارد نشود. سایر وظایف مدیر ارشد مالی عبارتند از:

ردیف  سایر وظایف مدیر ارشد مالی
1

بررسی روش‌های مختلف در زمینه منابع مالی، انسانی

2

ایجاد ارتباط با شرکای خارجی

3

ایجاد شرایط مطلوب جهت بهبود وضعیت عملکرد

4

هدایت و مدیریت تیم

5

پیشنهاد توصیه‌های استراتژیک

6

مدیریت فرآیندهای پیش بینی مالی

7

مشاوره جهت برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت مالی

تا اینجای مقاله با وظایف مدیر ارشد مالی آشنا شدید، حال اگر علاقمند هستید با وظایف حسابرس نیز آشنا شوید به مقاله وظایف حسابرس چیست مراجعه نمایید.

تکنیک‌های اجرایی مدیر ارشد مالی CFO

شرکت‌هایی که مدیر ارشد مالی دارند، طبیعتا از امتیازهای بیشتری نسبت به باقی شرکت‌ها برخوردارند. این اتفاق به چه علت می‌باشد؟
حضور مدیر ارشد مالی، در شرکت موجب می‌شود که امور مالی و حسابداری سازمان با پایه چهارچوب‌ها و تکنیک‌های اصولی انجام شود، این خود بسیار مهم و حیاتی است. از طرف دیگر به دلیل روحیه رهبری و مدیریتی که دارد، پیشبرد اهداف شرکت مطلوب خواهد بود و روابط کاری منسجم تری خواهند داشت.

اصول کاری مدیر ارشد مالی CFO

اگر خاطرتان باشد در مبحث CFO چیست گفتیم که شغل مدیر مالی به دلیل نظارت همگانی بر امور و پرسنل از پیچیدگی‌ها و حساسیت‌هایی برخوردار است و طبیعی به نظر می‌رسد.

این شخص به دلیل مشکلاتی که اتفاق می‌افتد اصول کاری خود را با دیگران بازگو نکند، اما باید مدیر‌ارشد‌مالی اصولی را برای خود مشخص کند تا بداند قدم بعدی چیست و چه کارهایی را قرار است انجام دهد.

قرارداد مدیر مالی

قرارداد مدیر مالی به چه شکل انجام می‌شود؟ قرارداد مدیر مالی یکی از تعهدات کاری است که با توجه به چهارچوب‌ها، قوانین مصوب کار، خواسته‌های شرکت و… منعقد شده و میان مدیر ارشد مالی و شرکت امضا می‌شود.

نکته مهم

قرارداد مدیر مالی یکی از مهمترین قراردادهای کار است و باید هنگام انعقاد آن، دقت بسیاری داشته باشید. البته ناگفته نماند که قرارداد مدیر مالی با توجه به شرایط کاری، خواسته و نیاز سازمان و توافقات طرفین به صورت دائم و موقت امضا می‌شود.

متن قرارداد مدیر مالی

در متن قرارداد مدیر مالی به چه نکاتی باید توجه کنید؟ مجددا یادآوری می‌کنیم که به دلیل حساسیت این شغل باید در یادداشت متن قرارداد مدیر مالی، دقت بسیار زیاد داشته باشید و باید به نکاتی توجه کنید که بعدها طرفین دچار مشکل نشوند. به طور مثال:

  • در بند 25 قرارداد به صورت کامل وظایف مدیر مالی را یادداشت کنید.
  • متن کامل در مورد حسن انجام کار مدیر مالی ضمیمه قرارداد کنید.
  • متن کاملی جهت نکات و کنترل مدیر مالی بنویسید.
  • در بند 12 باید تعهدات مدیر مالی را به صورت شفاف درج کنید.
  • قرارداد را در دو فرمت word و pdf جهت ویرایش و چاپ نگه‌دارید.

نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی

استخدام مدیر ارشد مالی با چه شروطی انجام می‌شود؟ در این قسمت از مقاله قصد داریم استخدام مدیر ارشد مالی را شرح دهیم و نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی را برایتان بیاوریم. این را باید بدانید که با آگاهی و دانستن توضیحات قرارداد مدیر‌ارشد مالی با دقت بیشتری مدیرمالی استخدام خواهید کرد.

نمونه قرارداد استخدام مدیر مالی

حقوق مدیر مالی در سال 1401

حقوق مدیر مالی در سال 1401 چه مقدار است؟ سوالی که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید که مدیر مالی با تمام وظایف و اختیاراتی که دارد چه میزان حقوق دریافت می‌کند.

طبق بررسی‌ها و مصوبات حقوق و دستمزد در سال جاری، حقوق مدیر مالی در سال 1401 در تهران مبلغ 19,200,000 تومان می‌باشد و در دیگر شهرهای بزرگ مبلغ 15,400,000 تومان و در شهرهای کوچک مبلغ 12,000,000 تومان است.

پرسش و پاسخ‌های مهم مدیر CFO

تا اینجای مقاله به نکات و مباحث مهم در مورد مدیر ارشد مالی را بیان کردیم و دانستیم که CFO چیست؟ و یک مدیر ارشد مالی باید چه وظایف و مهارت‌هایی داشته باشد. اکنون نیز می‌خواهیم به سوالاتی مهم که امکان دارد برایتان مبهم باشد پاسخ دهیم.

سوالاتی از قبیل چگونه مدیر مالی شدن، تفاوت میان مدیر مالی و کنترل کننده، مدیر مالی مناسب را چگونه پیدا کنیم و چالش‌های پیش روی یک مدیر ارشد‌مالی چیست.

چگونه می‌توانید CFO شوید؟

حالا که می‌دانیم معنی CFO چیست احتمال دارد برخی از افراد بخواهند که مدیر مالی شوند. می‌خواهیم در این مبحث شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید یک مدیر ارشد مالی خوب شوید.

برای آن که بتوانید CFO شوید باید در زمینه‌های حسابداری، مدیریت، سرمایه گذاری و تجزیه و تحلیل آگاهی و تجربه داشته باشید. برای افزایش اطلاعات خود درباره وظایف یک حسابدار نیز می‌توانید از مقاله شرح وظایف حسابدار استفاده کنید. یک مدیر ارشد مالی خوب باید در برنامه‌ریزی، کنترل و خزانه داری تجربه کاری داشته باشد.

به طور خلاصه برای آن که بتوانید CFO شوید باید مهارت‌های علمی، فنی، شغلی و… خود را تقویت کنید تا در هنگام کار به مشکل برنخورید. با توجه به این که دانستید معنی CFO چیست حالا می‌توانید در جهت مدیر مالی شدن قدم بردارید.

فرق بین مدیر مالی CFO و کنترل کننده controller چیست؟

تفاوت میان مدیرمالی و کنترل کننده چیست؟ به نظر شما یک شرکت به کدام بیشتر نیازمند است؟ مدیرمالی و کنترل کننده، شباهت زیادی با هم ندارند و به گونه‌ای نیستند که آن‌ها را باهم اشتباه بگیریم.

کنترل کننده به مجموعه‌ای از وظایف و مسئولیت‌های مالی گفته می‌شود، که شخص تنها بر روی آن وظایف کنترل دارد. اما مدیر‌ارشد‌مالی، فراتر از یک وظیفه مالی است و اقدامات آن باید همراه با استراتژی و رهبری باشد.

مدیر ارشد مالی چه کاری انجام می‌دهد

مدیر ارشد مالی چه کاری انجام می‌دهد

چگونه مدیر مالی مناسب را پیدا کنیم؟

اگر قصد استخدام مدیر ارشد‌مالی دارید می‌توانید از افرادی که به این شغل علاقه دارند، درخواست ارسال رزومه دهید و با توجه به مطالبی که بیان کردیم مهارت‌ها و تحصیلات آنان را بررسی کنید.

البته ناگفته نماند که شغل مدیر ارشد مالی در شرکت‌های تولیدی، پیمانکاری و بازرگانی متفاوت است و نمی‌توانید مدیر مالی همه آن‌ها باشید. پس ابتدا باید نوع فعالیت شرکت را مشخص کنید و سپس مدیر مالی مناسب با سازمان خویش را استخدام کنید.

چالش‌های مدیر ارشد مالی چیست؟

مدیر‌ارشد مالی نیز مانند سایر مدیران برای کنترل و مدیریت شرکت با چالش‌هایی روبه رو است. چالش‌هایی که نیازمند زمان گذاشتن و دقت فراوان هستند تا آسیبی به شرکت وارد نشود. چالش‌های مدیر ارشد مالی شامل:

  • عدم مشارکت کارکنان در برخی از فرآیندهای تولید
  • مشخص نبودن نقش های کلیدی سازمان
  • دیر سازگان شدن کارکنان با تغییرات و شرایط محیط
  • تامین منابع مالی برای پروژه

نتیجه گیری

در شرکت‌های تجاری، فعالیت‌های مالی تحت مدیریت و کنترل شخصی انجام می‌شود که از لحاظ حسابداری، به آن شخص مدیر ارشد مالی گفته می‌شود. مدیر ارشد مالی وظیفه کنترل، مدیریت، بهبود شرایط، برنامه ریزی و سازماندهی امور مالی و تجاری شرکت را بر عهده دارد.

قرارداد مدیر مالی یکی از تعهدات کاری است که با توجه به چهارچوب‌ها، قوانین مصوب کار، خواسته‌های شرکت و… منعقد شده و میان مدیر ارشد مالی و شرکت امضا می‌شود. نکته‌ای که باید در اینجا بدانید این است که این قرارداد یکی از مهمترین قراردادهای کار است و باید هنگام انعقاد آن، دقت بسیاری داشته باشید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "Cfo چیست ؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Cfo که اختصار واژه‌های Chief Financial Officer می‌باشد به معنای مدیر ارشد مالی است.مدیر ارشد مالی، یک عنوان مهم در شرکت‌های مالی شمار می‌آید. مدیر ارشد مالی مسئولیت کنترل و مدیریت ریسک مالی سازمان را بر عهده دارد و باید بتواند با کمک مهارت‌ها و توانایی‎‌هایی که دارد این ریسک را کاهش دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "مدیر مالی کیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در شرکت‌های تجاری، فعالیت‌های مالی تحت مدیریت و کنترل شخصی انجام می‌شود که از لحاظ حسابداری، به آن شخص مدیر مالی گفته می‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "گزارش دادن در وظایف مدیر ارشد مالی (cfo) چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تهیه و تنظیم گزارش برای سهامداران، تحلیل گران، دولت و استفاده کنندگان برون سازمانی، کار بسیار مهم و زمانبری می‌باشد که باید توسط مدیر ارشد‌مالی بدون بروز هیچگونه خطایی انجام شود." } },{ "@type": "Question", "name": "حقوق مدیر مالی در سال 1401 چه مقدار است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "طبق بررسی‌ها و مصوبات حقوق و دستمزد در سال جاری، حقوق مدیر مالی در سال 1401 در تهران مبلغ 19/200/000 تومان می‌باشد و در دیگر شهرهای بزرگ مبلغ 15/400/000 تومان و در شهرهای کوچک مبلغ 12/000/000 تومان است." } },{ "@type": "Question", "name": "بازگشت سرمایه در وظایف مدیر ارشد مالی (cfo) چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "مدیر مالی باید کمک کند که شرکت برای به دست آوردن بازده بالای دارایی و سرمایه با کم‌ترین ریسک رو به رو باشد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.