صدور صورتحساب الکترونیکی

 

تحلیل مالی صورت های مالی مهم شرکت برای استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی به منظور اخذ تصمیمات و بهبود عملکرد شرکت نیازمی باشد. نرم افزار حسابداری نقش زیادی در تحلیل مالی دارد. البته تجزیه و تحلیل دارای روش ها و ارزیابی هایی است، که این مسیر را کمی دشوار و با اهمیت جلوه می دهد. اما ابتدا باید بدانید که تحلیل مالی چیست؟

باتوجه به اهمیت و تاثیر بالای نتایج بدست آمده از تحلیل مالی، در اخذ تصمیمات مهم شرکت، در این مقاله ما سعی کرده ایم تحلیل مالی را به صورت کامل و جامع توضیح دهیم و همراه با آن نکات و نمونه های مختلفی از انواع تحلیل مالی را ذکر کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواندن مقاله تحلیل مالی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

سهامداران شرکت ها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران

تحلیل مالی چیست؟

یکی از اموری که هر حسابدار ممکن است آن را انجام دهد، تحلیل صورت های مالی می باشد، بنابراین ابتدا باید با مفهوم تحلیل مالی آشنا بشویم. تحلیل مالی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که تحلیل مالی پیگیری روند کسب و کار، بودجه بندی ها و پروژه های موجود در زمینه مالی یک شرکت و یا یک موسسه، به منظور بهبود عملکرد و اخذ تصمیمات درست است. به بیان ساده تر می توان گفت که تحلیل مالی بررسی مواردی می باشد که عبارتند از:

  • آیا موسسه مالی و واحد تجاری قادر به پرداخت دیون خود می باشد یا خیر؟
  • دوام عمر واحد تجاری کوتاه مدت است یا بلند مدت؟
  • آیا شرکت می تواند یک سرمایه گذاری را کنترل کند؟

پس از ارزیابی و بررسی تجزیه و تحلیل ها، می توان به 3 پرسش ذکر شده پاسخ داد و به طور کامل به وضعیت مالی شرکت واقف شد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

تحلیل صورت های مالی چیست؟

پس از آن که دانستیم تحلیل مالی چیست حالا می خواهیم بگوییم که تجزیه تحلیل صورت های مالی چیست و چگونه انجام می شود. تجزیه تحلیل صورت های مالی به مدیران یک موسسه کمک شایانی می کند، تا برنامه ریزی در زمینه های مالی انجام و مشکلاتی که ممکن است شرکت با آن ها مواجه شود را کنترل و رفع نمایند.

البته می دانیم که صورت های مالی در هر موسسه نقش اول و بسزایی را ایفا می کنند. به بیان ساده تر صورت های مالی را نبض تپش هر موسسه می دانیم و در صورت وجود مشکل در صورت های مالی، موسسه نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

صورت های مالی در هر موسسه همانند خلاصه پرونده پرسنلی بایگانی می‌شوند. درباره انواع بایگانی چه می‌دانید؟ یکی از انواع بایگانی، بایگانی جاری است. بایگانی جاری به واحدی گفته می باشد که به سوابق جاری و نیمه جاری سازمان را ثبت می نماید.

اطلاعاتی که در بایگانی جاری ثبت می شوند مورد استناد سازمان به صورت روزانه هستند. اسناد مربوط به محاسبه اضافه کاری ممکن است از این دسته باشد.

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی چیست؟

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی، یکی از مواردی است که برای بررسی وضعیت شرکت انجام می شود. در تجزیه و تحلیل نسبت های مالی ارتباط میان اقلام مندرج در صورت های مالی بررسی می گردد. انواع نسبت های مالی به حسابدار و استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی کمک می کند، تا درک جامع و صحیحی از عملکرد و وضعیت مالی شرکت به دست آورند. انواع نسبت‌های مالی عبارتند از:

  • نسبت نقدینگی
  • نسبت جاری
  • نسبت آنی
  • نسبت فعالیت
  • نسبت وجه نقد

هدف تجزیه و تحلیل مالی چیست

هدف از تجزیه و تحلیل صورت های مالی چیست؟

تمامی رویدادهای مالی یک موسسه در دفاتر روزنامه، کل، معین و… ثبت می گردند و پس از طبقه بندی و تلخیص این رویدادها در قالب صورت های مالی تهیه و ارائه می گردد. تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی فرآیندی است، که اطلاعات مالی یک دوره را ارزیابی و اطلاعاتی از قبیل بازده و ریسک را مورد بررسی و رسیدگی قرار می دهد.

هدف از تجزیه و تحلیل صورت های مالی این است که مدیران از وضعیت مالی شرکت در حال حاضر باخبر شوند و بفهمند که آیا شرکت قادر به پرداخت به دیون خود است یا خیر؟

انواع تحلیل های مالی

تحلیل‌های مال به دو دسته تقسیم می شوند، که شامل:

  1. تحلیل بنیادی (Fandamental analysis)
  2. تحلیل تکنیکال (Technical analysis)
انواع تحلیل مالی چیست

انواع در تحلیل مالی چیست

تحلیل بنیادی (Fandamental analysis)

تحلیل بنیادی نسبت به دست آمده از مقدار درآمد موسسه به ازای هر سهم (Earnings per share- Eps) که در گزارشات مالی درج شده است، به جهت یافتن ارزش کسب و کار استفاده می‌گردد. یکی از مزیت‌های استفاده از تحلیل‌های بنیادی نگاهی عمیق به اقتصاد و وضعیت مالی است، اما مزیتی که تحلیل بنیادی داراست موجب می شود که تحلیلگر بتواند ارزش ذاتی سهام (Intrinsic value) را تعیین نماید.

تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

اطلاعات ثبت شده در میانگین‌های متحرک، اطلاعاتی هستند که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرند. تحلیل گران تکنیکال عقیده دارند که احساسات بازار در پس هر روند، با نگاه کردن به الگوهای تشکیل شده در نمودار و بررسی‌های انجام شدۀ دقیق، ویژگی های هر سهم را تشخیص می‌دهد.

تجزیه و تحلیل صورت های مالی

تجزیه و تحلیل از تکنیک‌های منحصری برخوردار می باشد، به طور کامل اگر بخواهیم شرح بدهیم ما با استفاده از تجزیه و تحلیل می فهمیم که شرکت در چه وضعیتی می باشد و قرار است در آینده از چه شرایطی برخوردار باشد. تجزیه و تحلیل صورت های مالی با استفاده از نسبت ها، تلاشی است که موسسه جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت انجام می دهد.

قبل از این که با نحوه تجزیه و تحلیل صورت های مالی آشنا بشوید، بهتر است با صورت مغایرت های بانکی و نحوه تهیه آنها آشنایی داشته باشید. به همین جهت پیشنهاد می کنیم همین الان مقاله صورت مغایرت بانکی را مطالعه کنید.

نحوه تجزیه و تحلیل صورت های مالی

همان طور که گفتیم تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت ها دارای اهمیت بالایی می‌باشد، هنگام تجزیه تحلیل باید به نکاتی توجه داشت، البته در شرکت های بزرگ که تجزیه و تحلیل صورت های مالی کاری زمانبر می‌باشد، این کار با استفاده از نرم افزار حسابداری ابری و رعایت اتوماسیون حسابداری انجام و در اختیار سهامداران قرار می گیرد.

در صورتی که از علاقمندان به یادگیری حسابداری هستید و قصد دارید با این تخصص وارد بازار کار شوید، می‌توانید از دوره های حسابداری غیر حضوری و رایگان آموزشگاه حسابداری فرداد استفاده کنید.

برای یادگیری دقیق‌تر تحلیل مالی می‌توانید از دوره آموزش حسابداری پیشرفته فرداد استفاده کنید. در ادامه باید گفت تحلیل صورت‌های مالی شرکت ها به 4 روش انجام می شود، که این روش ها در جدول زیر ذکر شده اند.

ردیف روش های تحلیل صورت‌های مالی شرکت ها 
1 روش تجزیه و تحلیل داخلی
2 روش تجزیه و تحلیل مقایسه ای
3 روش تجزیه و تحلیل خطر
4 روش تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش

تجزیه و تحلیل صورت های مالی بانک ها

تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی در بانک‌ها فرآیندی است، که اطلاعات مالی گذشته را در جهت ارزیابی وضعیت عملکرد، پیش بینی ریسک و سودآوری مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌دهد. یکی از مسائلی که در تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی مهم است، نتایج متنوع و فراوانی علاقه‌ها و اطلاعات استفاده کنندگان است.

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی

تجزیه و تحلیل نسبت های مالی بسیار ساده، اما دارای اهمیت به سزایی می باشد. تجزیه و تحلیل نسبت های مالی به چند روش انجام می شود، که عبارتند از:

  1. نسبت نقدینگی: از نسبت نقدینگی در جهت توانایی شرکت نسبت به تعهدات کوتاه مدت استفاده می‌شود.
  2. نسبت اهرمی و مالی: نسبت اهرمی نشان دهنده توانایی شرکت نسبت به تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت می‌باشد.
  3. نسبت فعالیت: نسبت فعالیت کاربرد منابع در اختیار مدیران را نمایش می‌دهد.
  4. نسبت سودآوری: نسب سودآوری میزان موفقیت واحد تجاری را نسبت به کسب سود موسسه نشان می‌دهد.

مراحل تجزیه و تحلیل صورت های مالی

در ابتدای مقاله تحلیل مالی چیست را به طور کامل بیان کردیم و گفتیم که مراحل تجزیه و تحلیل صورت های مالی باید به صورت دقیق انجام شود تا اطلاعاتی که در اختیار سهام داران قرار می دهیم دقیق و جامع باشد. تجزیه و تحلیل مالی دارای 6 مرحله می باشد. مراحل تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی:

  • بیان اهداف
  • جمع آوری اطلاعات مالی
  • پردازش و ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی
  • گزارش نتایج (حتما بخوانید: گزارشات درون و برون سازمانی)
  • بروز رسانی تجزیه و تحلیل ها

همگی موارد فوق جزء مراحل تجزیه و تحلیل صورت های مالی می باشد، که هنگام تجزیه و تحلیل باید به درستی رعایت شود. تا اطلاعات و گزارش به دست آمده صحیح و واضح باشد.

مراحل تجزیه و تحلیل مالی چیست

مراحل تجزیه و تحلیل صورت های مالی چیست

شناسایی ویژگی های اقتصادی صنعت خود

ابتدا باید تجزیه و تحلیل صنعت خود را انجام دهید. صنعت هایی نظیر تولید و توزیع محصولات و خدمات می باشند، معمولا از روش تجزیه و تحلیل ویژگی‌های اقتصادی استفاده می نمایند.

شناسایی استراتژی های شرکت

پس از شناسایی ویژگی‌های صنعت خود، باید استراتژی‌های شرکت را شناسایی کنید. یعنی باید ماهیت محصولات و منحصر به فرد بودن آن ها از جمله سطح سود، اقدامات در ارتباط با برند و حداقل کردن هزینه‌ها توجه کنید.

به نظر شما ماهیت هزینه در حسابداری چیست؟ در مرحله ی شناسایی استراتژی های شرکت علاوه بر موارد فوق باید به یکپارچگی و تنوع محصولات نیز توجه داشته باشید.

ارزیابی شرکت

در ارتباط با ارزیابی شرکت، روش های زیادی وجود دارد که این کار را انجام دهد، اما رایج ترین روشی که برای ارزیابی شرکت انجام می شود، روش تنزیل جریان ‌های نقدی است. در روش تنزیل جریان های نقدی را در قالب سود سهام پیش بینی شده انجام می دهیم. روش های دیگری که برای ارزیابی شرکت انجام می شود، عبارتند از:

  • استفاده از ارزیابی نسبی
  • ارزیابی مبتنی بر حسابداری
  • ارزش افزوده اقتصادی

نمونه تجزیه و تحلیل صورت های مالی

تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی به معنای کنکاش اطلاعات و رویداهای مالی یک موسسه می باشد، که در اختیار سهامداران قرار می گیرد. شرح نمونه تجزیه و تحلیل صورت های مالی باعث می شود، که درک عمیق و جامعی نسبت به مباحث بیان شده داشته باشید.

نمونه تجزیه و تحلیل صورت های مالی:

شرکت تجاری مقدار سود به ازای هر سهم خود را در سه ماهه سوم سال 2018 برابر با 36/2 دلار اعلام کرده است، که این میزان بیشتر از سود به ازای هر سهم اعلام شده در سه ماهه دوم سال 2018، 33/2 می باشد.

تحلیلگر مالی اگر از طریق بررسی تحلیل بنیادی موارد مورد نظر را بررسی نماید. نتیجه یک نتیجۀ مثبت خواهد شد، که افزایش ارزش ذاتی هر سهم را در نظر گرفته است.

نکات مهم در تجزیه و تحلیل صورت های مالی

نکات زیر را در تجزیه و تحلیل مالی باید توجه داشته باشید:

  1. نسبت‌های نقدینگی و میزان توان شرکت در بازپرداخت بدهی‌های کوتاه مدت باشد.
  2. استفاده بهینه از دارایی‌های ثابت و درج اقلام منابع سرمایه ای به صورت دقیق و واضح (👈راهنمای خرید بهترین نرم افزار دارایی)
  3. رویدادهای مالی ثبت شده در دفاتر در پایان سال مالی باید با رعایت استانداردها و اجرای قوانین مالی از جمله استهلاک و … باشد.

    چگونه از تحلیل مالی استفاده می شود؟

    در تحلیل مالی سه ویژگی از جمله نقدینگی، سوددهی و قدرت پرداخت دیون هر شرکتی را مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌دهیم. اما چگونه از تحلیل مالی در برنامه حسابداری شرکتی استفاده می‌شود؟ برای تحلیل مالی ابزارهای مختلفی وجود دارد، که برای ارزیابی داده‌های صورت‌های مالی استفاده می شود. چگونه از تحلیل مالی استفاده می‌شود؟

    الف) تحلیل افقی: در تحلیل عمودی داده‌های مالی در یک دوره زمانی را بررسی می کنیم.

    ب) تحلیل عمودی: در تحلیل عمودی اطلاعات هر یک از صورت‌های مالی، به صورت درصد ارزیابی می‌شود.

    ج) تحلیل نسبت ها

    نحوه استفاده از تحلیل مالی

    نحوه استفاده از تحلیل مالی

    شغل تحلیلگر مالی چیست؟

    شغل تحلیلگر مالی چیست؟ یکی از شغل‌هایی که در حسابداری و زمینه های مالی وجود دارد، تحلیلگر مالی است که با جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل صورت های مالی می پردازد. به بیان دیگر اگر بخواهیم بگوییم که شغل تحلیلگر مالی چیست باید بگوییم که تحلیلگر مالی با جمع آوری، ارزیابی اطلاعات مالی و اقتصادی، عملکرد سرمایه گذاری شرکت و موسسه را پیش بینی و رسیدگی می کنند. تحلیلگر مالی عملکرد سهام، اوراق قرضه و … را ارزیابی و در گزارش تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی به سهامداران ارائه می‌دهد.

    هدف از تجزیه و تحلیل نسبت های مالی چیست؟

    تجزیه و تحلیل مالی به منظور ارزیابی توانایی مالی شرکت در قبال تعهدات مالی و بازپرداخت بدهی‌های کوتاه مدت است، به بیان ساده تر هدف از تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی، آگاهی از وضعیت مالی شرکت در قبال طول عمر تجاری آن و توانایی بازپرداخت دیون آن است.

    نتیجه گیری

    تحلیل مالی پیگیری روند کسب و کار، بودجه بندی‌ها و پروژه‌های موجود در زمینه مالی یک شرکت و یا یک موسسه که به منظور بهبود عملکرد و اخذ تصمیمات درست می‌باشد. تجزیه و تحلیل نسبت های مالی، یکی از مواردی است که برای بررسی وضعیت شرکت انجام می شود. در تجزیه و تحلیل نسبت های مالی ارتباط میان اقلام مندرج در صورت های مالی بررسی می گردد.

    انواع نسبت های مالی به حسابدار و استفاده کنندگان درون سازمانی و برون سازمانی کمک می کند، تا درک جامع و صحیحی از عملکرد و وضعیت مالی شرکت به دست آورند. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

    آموزش حسابداری 0 تا 100

    دسترسی به مقالات مرتبط:

    Share on facebook
    Share on linkedin
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on telegram
    نرم افزار حسابداری ابری

    تماس

    قیمت

    دمو

    کاتالوگ

    ×

    ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

    تماس با مشاوران تماس با فرداد

    • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
    • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
    • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
    • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.