صدور صورتحساب الکترونیکی

بخشی از زندگی هر شخص به کار کردن سپری می‌‌شود، طبیعتا همه ی افراد انتظار دارند در قبال ساعت کاری، مبلغ مشخصی را دریافت نمایند؛ که به این مبلغ درآمد آن شخص گفته می شود. درآمد دارای نکات و محاسباتی می باشد که باید قبل و پس از دریافت انجام شود. پس بهتر است که بدانید درآمد چیست؟

در این مقاله ما سعی داریم توضیح کامل در ارتباط با درآمد چیست؟ نحوه محاسبه، انواع درآمد در حسابداری و فرمول درآمدها را در اختیار شما قرار دهیم تا به صورت جامع با مبحث مهم درآمد چیست و نحوه‌ی محاسبه‌ی آن آشنا شوید.

خواندن مقاله درآمد در حسابداری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

شاغلین و صاحبان مشاغل
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

توسعه‌دهنده‌های نرم افزار حسابداری 

revenue چیست؟

Revenue یا همان درآمد چیست؟ Revenue یا همان درآمد مبلغ پولی است که فرد پس از یک یا چند روز کار کردن دریافت می کند. به عبارت دیگر درآمد مبلغ دریافتی است که بابت فروش کالا و یا ارائه خدمات شرکت به مشتریان کسب می گردد.

درآمد می تواند از طریق سرمایه گذاری هایی که انجام داده ایم هم به دست آید. پس به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم که درآمد چیست؟ می نویسیم که درآمد مبلغ پولی است که پس از طی کردن یک بازه زمانی مشخص بابت فروش‌، ارائه‌، سرمایه گذاری و غیره به دست می آید.

دریافت مبلغ پول، بعد از یک یا چند روز کار کردن

دریافت مبلغ پول، بعد از یک یا چند روز کار کردن

درآمد در حسابداری

یکی از مباحث مالی که تمامی افراد با آن سر و کار دارند درآمد در حسابداری است. در حسابداری بیشتر شرکت ها و موسسات درآمد خود را از طریق فروش کالا و ارائه خدمات به دست می آورند و یا در سرمایه گذاری هایی همچون سهام، املاک و غیره مشارکت دارند. اهمیت درامد را می‌توانید در برنامه حسابداری شرکتی خود مشاهده کنید

همچنین لازم به ذکر است درآمد حاصل از این فعالیت ها مشمول مالیات می گردد، به گونه ای که مالیات دریافتی از درآمد موسسات، درآمد دولت محسوب می گردد. درآمد در حسابداری شامل ثبت های منحصر می باشد که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

اصل تحقق درآمد

حسابداری شامل چند اصل مهم است که یکی از آن ها اصل تحقق درآمد می باشد؛ اصل تحقق درآمد می گوید که درآمد زمانی شناسایی می شود که به طور کامل دریافت شده باشد.

به بیان ساده تر بر اساس اصل تحقیق درآمد، درآمد زمانی شناسایی می شود که مزایا و معایب کالا و محصولات بر عهده ی خریدار باشد و ارائه خدمات به پایان رسیده باشد.

در اصل تحقق درآمد، زمان دریافت وجه نقد مهم نمی باشد و چیزی که در این اصل اهمیت دارد پایان یافتن کالاها و ارائه خدمات می‌باشد.

درآمد مالیات‌ پذیر در درآمد چیست؟

درآمد مالیات‌ پذیر چیست؟

در قانون مالیات های مستقیم برای درآمد مالیات پذیر هنوز تعریف دقیقی ارائه نشده است. و در حقوق مالیاتی کشورها در ارتباط با درآمد مالیات پذیر دو تعریف وجود دارد که شامل‌:

  1. در برخی از کشورها همانند آمریکا که تفسیر موسعی از درآمد مالیات پذیر دارند، می گویند که هر دریافتی اگر عناصر مشخصی از درآمد را داشته باشد جزء درآمد مالیات پذیر محسوب می شود.
  2. در کشورهای دیگری همانند انگلستان، دریافتی هایی را که جزء درآمد محسوب می‌کند که جداول قانونی مشخصی تحت عنوان درآمد مالیات پذیر تعیین و مشخص شده باشد.

در همه نظام های مالیاتی از جمله ایران هر دریافتی را نمی توان جزء درآمد مالیات پذیر تلقی نمود بلکه دریافتی هایی مشمول مالیات می شوند که واجد شرایط تعیین شده از جانب مجلس شورای اسلامی باشند.

پیش دریافت درآمد چیست؟

در پاسخ به سوال پیش دریافت درآمد چیست باید گفت که پیش دریافت زمانی اتفاق می افتد که ما هنوز کالا را تحویل نداده ایم و یا هنوز ارائه خدمات به پایان نرسیده است اما خریدار بخشی از مبلغ دریافتی را به ما پرداخت کرده است.

به بیان ساده تر برای پاسخ به سوال پیش دریافت درآمد در حسابداری چیست می گوییم که پیش دریافت به این معناست که بابت کاری که در آینده انجام خواهیم داد و یا خدماتی که هنوز ارائه نداده ایم مبلغی دریافت کرده ایم که این مبلغ پیش دریافت درآمد محسوب می شود.

ارتباط مستقیم نوع کار با انواع درآمد

انواع درآمد در حسابداری

انواع درآمد در حسابداری به نوع کاری که انجام می دهیم بستگی دارد و چند دسته کلی تقسیم می شود. انواع درآمد در حسابداری عبارتند از:

  1. درآمد فروش
  2. درآمد سرمایه گذاری
  3. درآمد حق الزحمه
  4. کرایه
  5. بهره
  6. سایر درآمدها

انواع درآمد در صورت سود و زیان

در صورت سود و زیان معمولا دو نوع درآمد گزارش می شود، که شامل درآمد عملیاتی و درآمد غیر عملیاتی هستند.

درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی هر کدام تعاریف و مفاهیم جداگانه ای در حسابداری دارند. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم درآمد عملیاتی از فعالیت های اصلی شرکت کسب می شود اما درآمد غیر عملیاتی از طریق فعالیت‌های غیر اصلی شرکت به وجود می آید. یعنی غیر قابل پیش بینی هستند.

به طور مثال در یک شرکت تولید کالا فروش یکی از دستگاه ها و یا فروش یک قطعه زمین، دریافت خسارت و غیره همگی درآمد غیر عملیاتی محسوب می شوند.

درآمد غیر فعال

درآمد غیر فعال به درآمدی گفته می شود که شما بدون دخالت مستقیم در آن مشارکت داشته باشید. به گونه ای که سرمایه گذاری روی پول و یا توانایی هایی که دارید انجام دهید. راه ها و شیوه های مختلفی وجود دارد که درآمد غیر فعال کسب کنید.

امروزه اینترنت فرصت های زیادی برای ایجاد درآمد غیر فعال برای کاربران خود به وجود آورده است. البته درآمد غیر فعال تنها از طریق اینترنت و مجازی کسب نمی گردد. می توانید با سرمایه گذاری در بورس نیز درآمد غیر فعال داشته باشید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

درآمد واقعی چیست؟

اگر از مبلغ پولی که به عنوان درآمد از خریدار و مشتری دریافت کرده ایم؛ هزینه ها، مالیات و بیمه را کسر کنیم درآمد واقعی به دست می آید. درآمد واقعی نقش مهمی در صورت وضعیت درآمد دارد.

به طور کلی درآمد واقعی مقدار سود حسابداری یک فرد و یا یک شرکت از فعالیت هایی است که پس از پرداخت کسورات لازم برای فرد باقی می ماند.

نحوه محاسبه درآمد

در زمان محاسبه درآمد، حسابدار یک بار درآمد ناخالص «سرانه» را محاسبه می کند و بار دیگر درآمد خالص را محاسبه می نماید.

محاسبه درآمد ناخالص «سرانه»: درآمد ناخالص به معنای کل درآمد مجموعه از کلیه‌ی فعالیت‌ها می‌باشد که در نتیجه ی تولید و فروش محصولات و غیره به دست می آید. درآمد ناخالص می تواند مشخص کند که نتیجه فعالیت های شرکت در چه وضعیتی قرار دارد.

محاسبه درآمد خالص: در محاسبه درآمد ابتدا تعداد واحد کالاهای به فروش رفته را مشخص می کنیم و در مرحله ی دوم بهای تمام شده واحد کالاهای به فروش رفته را تعیین می کنیم. پس از حصول ارقام، با ضرب بهای تمام شده هر واحد کالا در تعداد کالاهای فروش رفته می توانیم درآمد را محاسبه کنیم.

اگر علاقمند به یادگیری مباحث بهای تمام شده کالا هستید با مراجعه به مقاله بهای تمام شده کالای فروش رفته می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

محاسبه درآمد

محاسبه درآمد

فرمول درآمد

برای محاسبه درآمد گفتیم که ابتدا تعداد محصولات فروش رفته و بهای تمام شده هر واحد فروش را یادداشت می کنیم. که برای هر کدام با استفاده از فرمول درآمد محاسبه را انجام می دهیم. فرمول درآمد:

درآمد ناخالص: بهای تمام شده هر واحد فروش × تعداد واحدهای فروش رفته

درآمد خالص: درآمد ناخالص – کسورات «اعم از بیمه، مالیات، هزینه ها و غیره»

رابطه درآمد و صورت حساب های مالی

درآمد مبلغ پولی است که ما در ازای فروش کالا و یا ارائه خدمات مشتریان دریافت می کنیم. این درآمد در یک بازه‌ی زمانی مشخص که با ضرب بها و تعداد به دست می آید، کسب می گردد.

تفاوت درآمد و سود خالص چیست؟

در پاسخ به سوال تفاوت سود خالص و درآمد چیست باید گفت تفاوت درآمد با سود کاملا واضح و روشن است، سود پس از کسر بیمه و مالیات از باقی مانده‌ی درآمد کسب می شود اما درآمد پس از ارائه و فروش نصیب شرکت و یا افراد می گردد.

اما مهم ترین تفاوت سود خالص و درآمد چیست؟ یکی از مهم‌ترین تفاوت ها در درآمد و سود در بازه‌ی زمانی‌‌ای است که کسب می‌گردند.

درآمد عملیاتی چیست؟

درآمد عملیاتی (Operating Revenue) به درآمدی گفته می شود که از طریق فعالیت های اصلی شرکت به وجود می آید. به طور مثال در شرکت تولیدی، درآمد حاصل از تولید و فروش کالاها که یکی از فعالیت های اصلی شرکت است جزء درآمدهای عملیاتی موسسه محسوب می شود. در نرم‌افزار حسابداری تولیدی نیز درامد عملیاتی یک بخش مهم محسوب می‌گردد. 

لازم به ذکر است اگر همین موسسه یک زمینی را به فروش برساند، مبلغ به دست آمده از فروش زمین جزء درآمدهای عملیاتی نیست، همچنین به درآمد عملیاتی درآمد منظم هم گفته می شود.

فرمول درآمد عملیاتی

برای محاسبه درآمد عملیاتی از سه فرمول استفاده می شود که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

  1. درآمد عملیاتی= درآمد کل ـ هزینه مستقیم ـ هزینه غیر مستقیم
  2. درآمد عملیاتی= کارکرد خالص + هزینه بهره + مالیات
  3. درآمد عملیاتی= سود ناخالص ـ هزینه عملیاتی ـ استهلاک دارایی ملموس و غیر ملموس

در دوره حسابداری و در آموزش اسکل در حسابداری فرداد این فرمول کامل بحث می‌گردد.

اهمیت درآمد عملیاتی چیست؟

سرمایه گذاران، زمان بررسی وضعیت موسسه برای سرمایه گذاری، سود عملیاتی شرکت در یک بازه زمانی معین را مورد بررسی و رسیدگی قرار می دهند. چون سود عملیاتی مانند سود خالص و سود ناخالص یک معیار و شاخص کلیدی در تعیین ارزش شرکت محسوب می شود. هر چه به مرور زمان سود عملیاتی بیشتر شود شرکت با فعالیت اصلی خود مدت زمان بیشتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

آموزش ثبت سند درآمد در حسابداری

درآمد موجب افزایش سرمایه و دارایی افراد می گردد به همین خاطر ماهیت بستانکار داشته است.

مثال: شرکت خدماتی مهکام در ماه مهر بابت خدماتی که به مشتریان ارائه داده است مبلغ 15,000,000 ریال درآمد داشته است. سند حسابداری آن را ثبت کنید.

شرح

بدهکار

بستانکار

صندوق

15,000,000

درآمد خدمات

15,000,000

بابت کسب درآمد از ارائه خدمات به مشتریان

نحوه ثبت سند درآمد در نر‌‌‌م‌افزار فرداد

نر‌‌‌‌م‌افز‌ار فرداد هم مانند باقی نر‌‌‌م‌افز‌‌ارها این امکان را فراهم آورده است که هنگام محاسبه درآمد بتوانید به آسانی با استفاده از نر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م‌افز‌ار درآمد خود را ثبت کنید. برای ثبت سند حسابداری درآمد در نرم‌افزار حسابداری فرداد، ابتدا باید در بخش سرفصل حساب ها، حساب های مربوط به درآمد را مشخص نمود. سپس دربخش سرفصل صدور سند می توان اسناد حسابداری را که جزء درآمد های شرکت هستند صادر کرده و با بررسی اسناد حسابهای درآمد، میزان درآمد شرکت از طریق هریک از عملیات صورت گرفته را بررسی نمود. اکنون می‌توانید برای خرید نرم‌افزار حسابداری فرداد اقدام کنید.

نتیجه گیری

درآمد مبلغ پولی است که پس از طی کردن یک بازه زمانی مشخص بابت فروش، ارائه، سرمایه گذاری و غیره به دست می آید. در صورت سود و زیان معمولا 2 نوع درآمد عملیاتی و درآمد غیرعملیاتی گزارش می شود.

درآمد غیر فعال به درآمدی گفته می شود که شما بدون دخالت مستقیم در آن مشارکت داشته باشید. به گونه ای که سرمایه گذاری روی پول و یا توانایی هایی که دارید انجام دهید.در ادامه اگر نظری در مورد مطالب ذکرشده داشته و یا می‌خواهید قسمتی از آن را تکمیل نمایید. با درج نظر خود ما را همراهی کنید. در پایان این مقاله توصیه می‌کنیم مقاله ماهیت حسابها در حسابداری را نیز مطالعه نمایید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "revenue چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Revenue چیست؟ Revenue یا همان درآمد مبلغ پولی است که فرد پس از یک یا چند روز کار کردن دریافت می کند. به عبارت دیگر درآمد مبلغ دریافتی است که بابت فروش کالا و یا ارائه خدمات شرکت به مشتریان کسب می گردد." } },{ "@type": "Question", "name": "درآمد در حسابداری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "یکی از مباحث مالی که تمامی افراد با آن سر و کار دارند درآمد در حسابداری است. در حسابداری بیشتر شرکت ها و موسسات درآمد خود را از طریق فروش کالا و ارائه خدمات به دست می آورند و یا در سرمایه گذاری هایی همچون سهام، املاک و غیره مشارکت دارند." } },{ "@type": "Question", "name": "درآمد مالیات‌ پذیر چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در همه نظام های مالیاتی از جمله ایران هر دریافتی را نمی توان جزء درآمد مالیات پذیر تلقی نمود بلکه دریافتی هایی مشمول مالیات می شوند که واجد شرایط تعیین شده از جانب مجلس شورای اسلامی باشند." } },{ "@type": "Question", "name": "پیش دریافت درآمد چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پیش دریافت زمانی اتفاق می افتد که ما هنوز کالا را تحویل نداده ایم و یا هنوز ارائه خدمات به پایان نرسیده است اما خریدار بخشی از مبلغ دریافتی را به ما پرداخت کرده است." } },{ "@type": "Question", "name": "تفاوت درآمد و سود خالص چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تفاوت درآمد با سود کاملا واضح و روشن است. سود پس از کسر بیمه و مالیات از باقی مانده‌ی درآمد کسب می شود اما درآمد پس از ارائه و فروش نصیب شرکت و یا افراد می گردد. مهم ترین تفاوت درآمد و سود در بازه‌ی زمانی‌‌ای است که کسب می‌گردند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.