صدور صورتحساب الکترونیکی

بودجه بندی شرکت خدماتی چیست؟ هر فعالیت و کسب و کاری که بخواهد پایدار باقی بماند یا حتی هر خانواده‌­ای را که در نظر بگیریم، دارای هزینه­‌ها و درآمدهایی می‌باشند که در طول یک دوره زمانی مشخص متحمل می­‌شوند. برای یک خانواده در ظاهر شاید نیاز به بودجه بندی و تهیه جدول بودجه بندی نباشد، اما برای یک شرکت یا دولت امری ضروری است.

در مقاله پیش رو قصد داریم ابتدا بودجه را به طور کامل و کلی توضیح دهیم و سپس به مباحث و نکات جزئی آن بپردازیم تا با برنامه حسابداری آن آشنا شوید. بودجه بندی شرکت خدماتی را با جدول و نمودارهای موجود به صورت قابل فهم ارائه خواهیم داد تا در انتهای مقاله نسبت به این مباحث تسلط کافی داشته باشید.

خواندن مقاله بودجه بندی خدماتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران مالی شرکت ها
سهامداران
کارشناسان بودجه
حسابداران

تعریف بودجه

همه ما در هر موقعیت اجتماعی و شغلی که باشیم، با بودجه درگیر هستیم. شاید در گذشته بودجه محدود به بودجه شرکت­‌ها و دولت­‌ها بود، اما امروزه بحث بودجه شرکت‌­ها از جمله بودجه بندی شرکت­ خدماتی، تدوین بودجه‌ کسب ‌و کار و بودجه‌ریزی خانواده‌ها نیز مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است.

بودجه بندی شرکت خدماتی جهت برنامه ریزی

تعریف مفهوم بودجه بندی شرکت‌ها

بودجه از سطح زندگی شخصی همه ما تا سطوح مختلف یک واحد کسب و کار و در سطح گسترده در برنامه ریزی دولت کاربرد دارد. در دیدگاه سنتی بودجه وسیله‌ای برای مدیریت هزینه و درآمد یک کسب‌وکار، شرکت، شخص یا دولت است، اما در دیدگاه‌ مدیریتی، بودجه بیشتر به اهداف و تدوین برنامه‌ها ارتباط دارد.

نکته مهم

برای بیان سه هدف عمده در بودجه و بودجه ریزی می‌توانیم، موارد زیر را نام ببریم:

  • برنامه ريزی
  • همکاری و مشارکت
  • نظارت و کنترل

تصویب و اجرای بودجه

در شرکت‌­های دولتی، بودجه‌بندی مطابق بخشنامه ابلاغی سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و بعد از تصویب در هیئت مدیره شرکت، برای تایید و تصویب نهایی به مجمع عمومی شرکت ارائه می­‌شود، با تایید و تصویب مجمع عمومی، بودجه تهیه شده قابلیت اجرا در شرکت را پیدا می­‌کند.

مدیران شرکت‌ها و کارشناسان برنامه ریزی و بودجه بندی با کمک نرم افزار حسابداری شرکتی، اقدامات لازم را فراهم می‌آورند، تا در زمان نیاز به راحتی بتوانند آن را به سهامداران و دیگر استفاده کنندگان درون و برون سازمانی ارائه دهند.

آشنایی با انواع روش‌هاي آماده سازی بودجه

روش‌­های آماده سازی بودجه، مطابق اهداف و انتظارات از بودجه شرکت­‌ها و بودجه دولتی، سیر تکاملی داشته است. انواع روش‌­های آماده سازی بودجه شرکت­‌ها از جمله بودجه بندی شرکت خدماتی یا بودجه بندی شرکت های پیمانکاری را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

یکی از مواردی که در میزان بودجه بندی، تاثیر بسزایی دارد، معافیت مالیاتی است. پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی تا میزانی مبلغ بودجه ارائه شده به مجمع عمومی شرکت را کاهش می‌دهد.

آماده سازی بودجه بندی شرکت خدماتی

روش‌های آماده سازی بودجه یک شرکت را بشناسید

مشكلات بودجه

تهیه و تنظیم بودجه کشور، برنامه ریزی و کنترل جدول بودجه‌بندی دارای مشکلاتی است. این مشکلات در بودجه بندی کشور گرفته تا بودجه بندی شرکت­‌های پیمانکاری، بودجه بندی شرکت‌­های خدماتی و دیگر شرکت‌ها قابل مشاهده است. از جمله این مشکلات می‌توانیم به موارد ذکر شده در جدول زیر بسنده کنیم:

ردیف  مشکلات تهیه و تنظیم بودجه
1 تخصیص اعتبار برای اجرای وظیفه انجام نمی‌شود، صرفا به جهت بقا سازمان و کسب و کار اعمال می‌گردد.
2 بودجه سالانه عمومی کشور، بودجه بندی شرکت خدماتی، بودجه بندی شرکت­‌های پیمانکاری، با شرایط اقتصادی کشور همخوانی ندارد.
3 بار مالی فعالیت­‌های فعلی دولت، بودجه بندی شرکت‌­های پیمانکاری و دیگر مسائل، روی هزینه­‌های آتی در نظر گرفته نمی‌­شود.
4 میان منابع و مصارف در جدول بودجه بندی، بودجه بندی شرکت خدماتی، تولیدی و دیگر ساغزمان‌ها همخوانی وجود ندارد.
5 هزینه­‌های مندرج در بودجه، تمام هزینه­‌های دولت و یا شرکت را شامل نمی­‌شود و هزینه پنهان در بودجه ایجاد می‌گردد.
6 به علت جدایی نظام تهیه از نظام کنترل بودجه و بی توجهی به کارآیی هزینه­‌ها، در مرحله نظارت در واقع بودجه بندی صورت گرفته، کارآیی خود را از دست می‌­دهد.
7 نظارت عملیاتی دقیقی در اجرای بودجه وجود ندارد.

بودجه بندی چیست؟

عوامل مختلفی در بودجه بندی شرکت‌ها تاثیر دارد که می‌توانیم یکی از عوامل آن را، حقوق و دستمزد پرسنل بدانیم. اطلاع داشتن از جدول حقوق و دستمزد، زمان برنامه ریزی بودجه کمک بسزایی به شما خواهد کرد.

شما به عنوان یک کارمند و یا کاسب معمولا در ابتدای سال، ماه یا روز حساب می­‌کنید تا ببینید به چه میزانی درآمد خواهید داشت و در مقابل درآمد کسب شده چقدر هزینه خواهید کرد. همین حالت را اگر در سطح یک شرکت یا جامعه در نظر بگیرید، به محاسبه میزان هزینه و درآمد پیش بینی شده برای یک مدت معین را بودجه بندی می­‌گویند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

تعریف بودجه ریزی

بودجه‌ریزی به معنای این است که ما مشخص کنیم، در اجرای پروژه یا یک برنامه ریزی خاص باید چه مقدار از منابع را در اختیار بگیریم و چقدر باید هزینه کنیم که معمولا این موارد در فعالیت‌های اقتصادی نقش بسیار مهم و حیاتی دارد، زیرا برآورد هزینه‌ها و پیش بینی آن‌ها را در اختیار ما قرار می‌‌دهد.

اهمیت بودجه بندی

علاوه بر این‌­که دولت برای کشور بودجه را مشخص و بودجه بندی می­‌کند، شرکت­‌ها نیز باید دارای بودجه بندی باشند. به عنوان مثال شاید در آیتم‌­های تعریف شده بودجه بندی شرکت خدماتی، مغایر با بودجه بندی شرکت­‌های پیمانکاری باشد، اما در مفهوم همه آن‌­ها یک هدف مشترک را دنبال می‌­کنند.

اشخاصی که بودجه بندی شرکت خدماتی را انجام می‌دهند، می‌توانندبا نرم افزار حسابداری خدماتی موارد و اقداماتی که نیاز است را انجام دهند، تا در زمان اجرای بودجه به مشکل نخورند.

اهمیت بودجه بندی شرکت‌­های پیمانکاری، بودجه بندی شرکت­‌های خدماتی و باقی شرکت‌ها، از آنجایی است که بدانیم بودجه بندی تاثیر بسیار مهمی بر کاهش هزینه­‌های شرکت دارد. اگر بودجه بندی به صورت دقیق محاسبه شود و محدودیت منابع نیز در آن تاثیر گذار باشد، حاشیه سودآوری و موفقیت کسب و کار افزایش می­‌یابد.

محدودیت‌ها و مزایای بودجه ‌بندی

همانطور که گفتیم بخش مهمی از فرآیند برنامه ریزی یک سازمان بودجه بندی است، در واقع بودجه و بودجه بندی نوعی استاندارد برای ادامه فعالیت واحد اقتصادی و یا سازمان می‌باشد. بودجه بندی نیز به نوبه خود دارای مزایا و معایبی است که در تصویر زیر، مزایای آن را شرح داده‌ایم.

مزایای بودجه بندی شرکت خدماتی

اتفاقاتی که پس از بودجه بندی در شرکت رخ می‌دهد

از طرف دیگر بودجه بندی از جمله بودجه عملیاتی در یک شرکت تولیدی، دارای محدودیت­‌هایی نیز می‌باشد که باید آن‌ها را نیز بدانید، این محدودیت­‌ها به شرح موارد زیر است:

  • بودجه از لحاظ علمی دقیق نیست و همواره برخی قضاوت­‌های شخصی در آن تاثیرگذار است.
  • در موارد متعدد مشاهده شده که برخی از برنامه­‌های بودجه به علت عدم حمایت مدیران، با شکست مواجه می­‌شود.
  • در بودجه بندی ممکن است سبب شود که مدیران احساس کنند، در تنگنا هستند و اختیارات لازم را ندارند، در نتیجه باعث نادیده گرفتن وظایف محول شده به آن­‌ها می‌­شود.
  • فرآیند بودجه بندی نیاز به زمان دارد، با گذشت زمان ممکن است مدیران واحد اقتصادی علاقه خود را نسبت به بودجه از دست بدهند.

بودجه بندی در مدیریت

اجرا و مدیریت بودجه بندی شرکت خدماتی فرآیندی است مستمر که حفظ و نگهداری آن کاری دشوار است. برای مدیریت بهتر بودجه بندی اقدامات زیر را باید انجام دهند:

  • پیگیری و گزارش دهی پیوسته و مداوم
  • تنظیم بودجه براساس واقعیت‌­ها
  • محاسبه دقت انتظارات بودجه بندی با هدف بهبود عملکرد بودجه در سال آینده

انواع بودجه بندی کدامند؟

در رابطه با بودجه و بودجه بندی در مطالب قبل توضیحاتی ارائه دادیم و در نهایت به این نقطه رسیدیم که تصمیمات یک مجموعه اقتصادی با نگرش به آینده و با توجه به نتایج بودجه بندی انجام می‌­شود. به صورت کلی در شرکت‌­ها بودجه بندی­‌هایی که معروف است و مورد استفاده قرار می‌­گیرند، که در تصویر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

تقسیم انواع بودجه بندی شرکت خدماتی

آگاهی از انواع بودجه بندی

بودجه‌بندی در شرکت‌ها

شرکت­‌ها یک سری بودجه­‌های عملیاتی و مالی را برای یک دوره مشخص پیش بینی می‌­کنند، بودجه­ شرکت­‌ها در واقع جزئیات برنامه مالی شرکت را به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال یک شرکت خدماتی دارای بودجه بندی شرکت خدماتی می‌باشد، که جزئیات برنامه مالی آن شرکت برای یک سال آینده پیش بینی شده است.

بودجه بندی شرکت های پیمانکاری، بازرگانی، تولیدی

برای آشنایی بیشتر در ادامه، مدل کلی بودجه بندی شرکت‌­های خدماتی، بودجه بندی شرکت‌­های پیمانکاری، بودجه بندی شرکت بازرگانی و بودجه عملیاتی شرکت تولیدی را نشان داده­‌ایم که می‌توانید برای یادگیری، آن‌ها را مشاهده کنید.

نمودار بودجه بندی در یک شرکت تولیدی

نمودار بودجه بندی شرکت‌های تولیدی

نمودار بودجه بندی در یک شرکت بازرگانی

نمودار بودجه بندی در شرکت‌های بازرگانی

برای ارائه یک نمونه بودجه بندی شرکت­‌های پیمانکاری باید در طی دو مرحله اقدام کنیم. ناگفته نماند که این مراحل بسیار مهم و حساب بوده و باید طبق گفته‌ها، انجام شوند.

مرحله اول: اولین مرحله در بودجه بندی حسابداری پیمانکاری، ارائه صورت­‌های مالی برای یک دوره مالی معین، زمانی که حداقل صورت مالی حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • ‌درآمد عملیاتی
  • هزینه‌های عملیاتی
  • سود و زیان عملیاتی
  • هزینه‌های مالی
  • سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی
  • مالیات بر درآمد
  • سود و زیان فعالیت‌های عادی
  • اقلام غیر مترقبه
  • سهم اقلیت
  • سود و زیان خالص

مرحله دوم: تهیه ترازنامه پیش بینی شده، برای مدت دوره زمانی مورد نظر می‌باشد که باید اقلام مندرج در آن، کاملا درست و حقیقی باشد.

بودجه بندی شرکت‌های خدماتی

بودجه بندی شرکت خدماتی به چه شکل انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، نمودار بودجه بندی خدماتی را شرح داده‌ایم، تا متوجه شوید چگونه برنامه ریزی و بودجه بندی انجام می‌شود.

نمودار بودجه بندی شرکت خدماتی

نمودار بودجه بندی شرکت‌های خدماتی

نحوه تنظیم بودجه شرکت­‌ها

برای تنظیم بودجه شرکت­‌ها از جمله بودجه­‌ بندی شرکت خدماتی، بودجه­‌بندی شرکت­‌های پیمانکاری و یا بودجه عملیاتی شرکت تولیدی، باید در نظر داشته باشیم که در هر صورت با دو طرف درآمد و هزینه در ارتباط هستیم. یعنی با توجه به امکانات موجود باید برای آینده شرکت، یک درآمد و هزینه منطقی پیش بینی کنیم و سپس با روش‌­های آماده سازی بودجه اقدام به تنظیم بودجه شرکت‌­ها نمائیم.

پیش بینی بودجه شرکت

پیش بینی بودجه شرکت­‌ها، فرآیندی پویا است که ترکیبی از مهارت توانایی مذاکره  و خوب گوش دادن است. در واقع پیش بینی بودجه شیوه اساسی برنامه ریزی برای کسب و کار مورد نظر است. این‌که بودجه بندی شرکت خدماتی یا بودجه بندی شرکت­‌های پیمانکاری و یا بودجه عملیاتی شرکت تولیدی باشد تفاوتی ندارد. تقریبا تمامی آن­‌ها روند زیر را باید طی کنند:

  • طرح و اهداف اصلی کسب و کار مورد نظر تعیین گردد.
  • عوامل محدود کننده رشد کسب و کار را باید مشخص کنید.
  • منبع بودجه کسب و کار مربوطه معین شود.
  • محل هزینه‌­های بودجه تعیین شده را مشخص نمایید.
  • هزینه‌­های ثابت و متغییر را تفکیک کرده و در مورد آن به درستی برنامه ریزی کنید.
  • در مورد نحوه تامین بودجه تصمیم گیری شود.
  • اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید.
  • نسبت به تدوین بودجه یا تنظیم جدول بودجه بندی مطابق روش‌های بودجه‌بندی اقدام گردد.
  • پارامترهایی برای کنترل بودجه در نظر بگیرید.
  • در نهایت فایل اکسل بودجه شرکت خدماتی یا اکسل بودجه بندی شرکت تولیدی یا فایل اکسل بودجه بندی پروژه آماده شده را ارائه بدهید.

نکته:
هنگام بودجه بندی شرکت­‌های پیمانکاری، بودجه بندی شرکت­‌های خدماتی یا بودجه عملیاتی شرکت تولیدی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از روش‌­های بودجه بندی استفاده کنید.
  • زمان زیادی را به تنظیم بودجه شرکت­‌ها اختصاص بدهید.
  • بدون دخالت دادن دیگر پرسنل سازمان، اقدام به تدوین بودجه نکنید.

رتبه بندی شرکت ها در سازمان برنامه و بودجه

شرکت­‌ها قبل از تاسیس باید در اداره ثبت شرکت‌­ها ثبت و نسبت به اخذ رتبه اقدام کنند. رتبه بندی شرکت­‌ها در سازمان برنامه و بودجه، شامل فرآیندی از جمله ارائه مدارک و مستندات، پیگیری جهت تکمیل مدارک و پیگیری از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

بدون رتبه بندی شرکت­‌ها، آن­‌ها فاقد گواهینامه صلاحیت بوده و نمی­‌توانند نسبت به شرکت در مناقصه، مزایده اقدام کنند. علاوه بر این سازمان های دولتی، اجازه عقد قرارداد با شرکتی که رتبه ندارد را نخواهند داشت.

بودجه بندی شرکت خدماتی

در رابطه با بودجه بندی شرکت خدماتی باید توجه کنید که به علت فقدان موجودی، فقط باید به محاسبه بودجه بهای تمام شده فروش اقدام کنید، علاوه بر این بودجه محاسبه تنظیم هزینه‌­های اداری و فروش، نیروی انسانی و سربار نیز باید تهیه و تکمیل شود.

روش های پیش بینی درآمد

پیش بینی درآمد در بودجه شرکت‌­ها از جمله بودجه بندی شرکت‌­های پیمانکاری، بودجه عملیاتی شرکت تولیدی را در تصویر زیر نام برده‌ایم، می‌توانید در سازمان خود از این شرکت‌ها استفاده نمایید.

پیش بینی درآمد در بودجه بندی شرکت خدماتی

تسلط بر روش‌های پیش بینی درآمد

عوامل مؤثر در پیش بینی درآمد

عواملی که در پیش بینی درآمد یک واحد اقتصادی موثر است، در واقع عوامل موثر بر اجرای بودجه بندی شرکت­‌ها است که این عوامل به شرح موارد زیر می‌باشد:

  • تفویض اختیار به مدیران با هدف اجرای قانونمند بودجه
  • ملزم شدن تمامی پرسنل سازمان در اجرای صحیح ابعاد بودجه
  • رعایت دستورالعمل­‌ها در رابطه با محل هزینه‌کردها
  • تمرکز بر شفافیت کامل بر هزینه­‌های انجام شده و بررسی دقیق آن‌­ها
  • ارائه مبنایی با هدف پاسخ­گویی مدیران در راستای اختیارات اعطا شده
  • تقویت حس مسئولیت پذیری در میان کارکنان سازمان
  • آموزش و توسعه دانش عملیاتی و اجرایی در بخش­‌های بودجه‌­ای
  • استفاده از مشاوران توانمند و تحلیل­گر
  • منطقی بودن هزینه­‌ها و اعتبارات درخواستی واحدهای مختلف
  • ایجاد ارتباط میان بودجه و نتایج عملکرد برنامه

بودجه فروش

بودجه فروش با هدف تخمین حجم فروش و میزان درآمد، اولین بودجه‌­ای است که باید تهیه شود. بعد از تهیه این بودجه، سایر بودجه‌های موجود در شرکت تهیه و تنظیم می­‌گردد. در بودجه فروش برای تخمین میزان فروش، از پیش بینی مقدار تقاضا طبق تجزیه و تحلیل صورت گرفته از عوامل موثر داخلی و خارجی استفاده می­‌شود.

بودجه درآمد خدمات

برای محاسبه بودجه درآمد خدمات، باید میزان خدمات قابل ارائه در دوره آینده را پیش بینی کنید و بعد مبلغ دریافتی بابت هر خدمات و در نهایت مجموع درآمد خدمات قابل ارائه را پیش بینی کنید. برای محاسبه بودجه درآمد خدمات باید توانایی شرکت در ارائه خدمات، وضعیت نیروی کاری، میزان تقاضا، خدمات ارائه شده در سال گذشته را مدنظر قرار دهید.

نمونه بودجه بندی شرکت خدماتی

اگر بخواهیم یک نمونه کلی از بودجه بندی شرکت خدماتی  داشته باشیم باید طبق مراحلی که در ادامه ذکر شده اقدام کنیم که شامل:

  • صورت مسئله را تعریف می‌­کنیم.
  • مشخص می‌کنیم که توانایی و مجوز ارائه چه خدماتی را داریم.
  • اطلاعات مربوط به وجه نقد و دارایی‌ها به طور کمال یادداشت می­‌شود.
  • بودجه فروش خدمات را تنظیم می­‌کنیم.
  • نوع خدمات و مبلغ ارائه خدمات واحد ثبت می­‌شود.
  • بودجه هزینه مستقیم را تنظیم می­‌کنیم.
  • بودجه دستمزد مستقیم را ثبت می­‌کنیم.
  • بودجه سربار باید مشخص باشد.
  • بودجه بهای تمام شده خدمات ارائه شده را محاسبه می‌­کنیم.
  • بودجه سایر هزینه‌­های شرکت خدماتی را محاسبه می‌­کنیم.
  • بودجه صورت سود و زیان دوره مورد نظر تهیه و تنظیم می‌شود.
  • در این مرحله باید بودجه نقدی را نیز محاسبه کنیم.
  • در نهایت بودجه ترازنامه را مطابق اطلاعات ثبت شده، تنظیم و ثبت می­‌کنیم.

برای راحتی کار، تمامی مراحل فوق را می‌­توانیم در یک فایل اکسل با عنوان فایل اکسل بودجه بندی شرکت خدماتی تهیه و تنظیم کنیم. فایل اکسل بودجه شرکت خدماتی به راحتی قابلیت تغییر در صورت داشتن اشتباه و قابلیت ارائه در هیئت مدیره و مجمع عمومی صاحبان سهام را دارد.

فرآیند و روش های اصولی بودجه‌ریزی چگونه است؟

ممکن است تا اینجای مقاله از خودتان پرسیده باشید که چگونه باید هزینه و درآمدها را محاسبه کنیم و چگونگی تنظیم بودجه برای شما سوال باشد. باید بدانید که در ساده‌­ترین حالت، اول باید درآمد یا ورودی منابع در اختیار را محاسبه کنید، بعد از این باید هزینه­‌های ثابت و متغیر را محاسبه کنید و سعی کنید میان درآمد و هزینه خودتان یک تعادل ایجاد کنید.

آنچه که در پارگراف قبل گفتیم یک فرآیندی کلی از اصول بودجه بندی و کلاس حسابداری بود، حال این که شما بخواهید بودجه بندی شرکت خدماتی و یا بودجه عملیاتی شرکت تولیدی را انجام بدهید، باید همین روند را با آیتم­‌های مخصوص به هر فعالیت انجام دهید.

روش‌های بودجه‌بندی

آشنایی با بودجه بندی شرکت‌­ها از جمله بودجه بندی شرکت­ خدماتی، بودجه بندی عملیاتی تولیدی سبب می‌­شود تا شما در سازمانی که فعالیت می­‌کنید موقعیت شغلی مناسب‌­تری پیدا کنید. در یک تقسیم بندی کلی در شرکت‌­ها روش‌­های بودجه بندی به شرح زیر است:

  • بودجه‌بندی افزایشی
  • بودجه‌بندی فعالیت محور
  • بودجه‌ریزی برنامه‌ای
  • بودجه‌بندی مبتنی بر صفر

بهترین روش بودجه بندی کدام است؟

بهترین روش بودجه بندی در بودجه بندی عملیاتی تولیدی، بودجه بندی شرکت خدماتی و دیگر شرکت‌ها، بودجه بندی بر مبنای صفر یا بودجه بندی مبتنی بر صفر است، زیرا این روش دارای مزایایی می‌باشد که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم:

  • در این روش بودجه بندی توقف یا ادامه فعالیت­‌ها توجیه بیشتری دارد.
  • تمام افرادی که با بودجه ارتباط دارند، در این روش بودجه بندی سهیم هستند.
  • در این روش فعالیت­‌هایی که اولویت پایین دارند، حذف می­‌شوند.

آشنایی با نکات ضروری در مورد بودجه بندی

در مطالب قبل در خصوص بودجه بندی شرکت خدماتی و بودجه بندی دیگر شرکت‌ها، فرآیند و روش‌های اصولی بودجه بندی، اهمیت بودجه بندی و موارد مهم توضیحاتی ارائه دادیم، اما باید بدانید که مبحث بودجه بندی، مبحثی گسترده و دارای نکات بسیار است. در ادامه به 3 نکته مهم در خصوص بودجه بندی پرداخته‌ایم.

می‌دانید که بودجه بندی توسط اشخاص ماهر و کارشناس انجام می‌شود و اولین کاری که کارشناس بودجه باید با آن، آشنا باشد چرخه حسابداری است.

1_ پایبند ماندن به بودجه بندی

برای پایبند ماندن به بودجه بندی صورت گرفته سازمان‌ها و یا دولت باید اقداماتی را انجام دهید، که در مسیر مناسب قرار بگیرید. در خصوص پایبند بودن باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ایجاد یک بودجه واقع بینانه و متعادل
  • کنترل مخارج
  • مشارکت سایر کارمندان در تنظیم جدول بودجه بندی
  • تسلط بر جریان نقدی شرکت
  • پیگیری مستمر بودجه بندی با هدف ردیابی درآمدها و هزینه‌­ها

2_ برنامه اکسل برای تنظیم بودجه

برای کنترل و تسلط بر بودجه بندی صورت گرفته، باید از امکانات و نرم افزارهای به روز استفاده کنید، یکی از ابزارهای مورد استفاده در تنظیم بودجه برنامه اکسل است؛ زیرا با استفاده از اکسل به راحتی می­‌توانید نسبت به ردیابی هزینه‌­های انجام شده و درآمدهای ایجاد شده دسترسی پیدا کنید و همچنین تاثیر درآمد و هزینه بر یکدیگر را مشاهده کنید.

اکسل، برنامه‌ای می‌باشد که هر حسابداری باید آن را آموخته باشد تا بتوانند مواردی از جمله ارسال لیست بیمه، حقوق و دستمزد و… را انجام دهد. یک مسیر کوتاه را برایتان در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید برا آموختن اکسل حسابداری از آن استفاده نمایید.

3_ بودجه ریزی پروژه چگونه انجام می‌شود؟

بودجه ریزی پروژه شامل هزینه‌های ترکیبی از تمامی فعالیت‌ها، وظایف و نقاط عطفی است که پروژه باید به آن‌ها بپردازد و همچنین شامل مبلغی است که برای اتمام پروژه به آن نیاز است. مبلغ مورد نیاز باید توسط ذینفعان تأیید گردد. با توجه به تمام مواردی که گفتیم، بودجه بندی پروژه باید به شرح زیر انجام شود:

  • نسبت به تهیه فهرست کارهای پروژه اقدام کنید.
  • سپس آیتم‌­های لیست برآورد گردد
  • در این مرحله برآوردهای هزینه­‌ای را کنار هم قرار دهید.
  • در نهایت بودجه ذخیره احتیاطی و مالیات را برآورد کنید.

نتیجه گیری

شاید شما هم کلمه بودجه، بودجه بندی شرکت خدماتی و بودجه بندی شرکت‌های پیمانکاری را شنیده باشید. هر شخص، خانواده، گروه، جامعه و دولت با هدف پیش‌بینی درآمد و هزینه‌های مربوطه برای یک دوره زمانی باید از بودجه استفاده کند. استفاده از بودجه و بودجه بندی موجب نظم و انضباط مالی، آینده قابل پیش بینی واحد اقتصادی می­‌شود.

در مقاله‌ای که خواندیم سعی کردیم تمام موارد مهم و قابل توجه بودجه بندی شرکت خدماتی را همراه با دیگر شرکت‌های موجود شرح دهیم و این نکات را همراه با نمودار ارائه دهیم تا دید عمیق و مسلط‌تری به این مباحث داشته باشید. می‌توانید پس از خواندن مقاله در قسمت دیدگاه نظرات و یا سوالات خود را بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "بودجه ریزی چه مفهومی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بودجه‌ریزی به معنای این است که ما مشخص کنیم، در اجرای پروژه یا یک برنامه ریزی خاص باید چه مقدار از منابع را در اختیار بگیریم و چقدر باید هزینه کنیم که معمولا این موارد در فعالیت‌های اقتصادی نقش بسیار مهم و حیاتی دارد" } },{ "@type": "Question", "name": "بودجه بندی در شرکت‌ها چه تاثیری دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شرکت­‌ها یک سری بودجه­‌های عملیاتی و مالی را برای یک دوره مشخص پیش بینی می‌­کنند، بودجه­ شرکت­‌ها در واقع جزئیات برنامه مالی شرکت را به نمایش می‌گذارند." } },{ "@type": "Question", "name": "پیش بینی بودجه شرکت چه فرآیندی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پیش بینی بودجه شرکت­‌ها، فرآیندی پویا است که ترکیبی از مهارت توانایی مذاکره  و خوب گوش دادن است. در واقع پیش بینی بودجه شیوه اساسی برنامه ریزی برای کسب و کار مورد نظر است." } },{ "@type": "Question", "name": "رتبه بندی شرکت‌ها در سازمان برنامه و بودچه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بدون رتبه بندی شرکت­‌ها، آن­‌ها فاقد گواهینامه صلاحیت بوده و نمی­‌توانند نسبت به شرکت در مناقصه، مزایده اقدام کنند. علاوه بر این سازمان های دولتی، اجازه عقد قرارداد با شرکتی که رتبه ندارد را نخواهند داشت." } },{ "@type": "Question", "name": "بودجه فروش با چه هدفی اجرا می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بودجه فروش با هدف تخمین حجم فروش و میزان درآمد، اولین بودجه‌­ای است که باید تهیه شود. بعد از تهیه این بودجه، سایر بودجه‌های موجود در شرکت تهیه و تنظیم می­‌گردد. در بودجه فروش برای تخمین میزان فروش، از پیش بینی مقدار تقاضا طبق تجزیه و تحلیل صورت گرفته از عوامل موثر داخلی و خارجی استفاده می­‌شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.